De Volkswil
BIJVOEGSEL
van
van 6 Juni 1914.
Karakter der Oost-
Afrikanen.
Van alles wat.
Het Integralisme.
Men schrijft uit Zwolle aan „Het
Centrum
Op den laatsten cursusavond voor
de leden der St. Augustinus-vereeni-
ging alhier, hield de Eerw. Adviseur,
kapelaan M. P. van Schaik, op ver
zoek der leden eene verhandeling
over het Integralisme. Om het actueele
belang der zaak laten wij hier een
verslag volgen
le. Wat is Integralisme Een naam,
dien sommigen zich zeiven gegeven
hebben. Zij zijn en willen zijn anders
dan anderen.
Waarin verschillen zij dan van an
dere Katholieken En willen zij ver
schillen
a. Wat zeggen zij zelf, dat zij zijn
en willen
b. Wat blijkt uit de feiten, dat zij
in werkelijkheid zijn t
a. Zelf zeggen zijn intregaal, d.i. ge
heel en al Katholiek te zijn, de geheele
Katholieke leer te aanvaarden. Wie
dus heel Katholiek wil zijn, moet in
tegraal Katholiek zijn. Een waarheid
als een koeDit zegt immers ieder
Katholiek de Katholieke leer is een
aaneengesloten geheel. Waarom dan ln
onzen tijd dien naam gekozen
Omdat zoovelen zeggen zij
niet geheel Katholiek zijn, en zich wel
zóó noemen.
Om tot ons land ons te bepalen,
beweren zij, dat er o.a. maar drie ge
heel zuiver katholieke bladen zijn
Rome, de Eindh. Crt. en de N. Haarl.
Crt. Alle andere Tijd, Centrum, Huis
gezin, Gelderlander, Residentiebode,
Limburger Koerier enz. enz. enz. zijn
min of meer liberaal of modernisee-
rend. De ergsten zijn volgens die
heeren 't Centrum en de Limburgsche
pers, dan vooral ook de Tijd.
Gevaarlijk is, vooral om de
leiding, de Apologetische Vereeniging
Petrus Canisius (dr. Sloet, prof. Knuif).
Vergeten wij echter niet, dat alle
Hoogw. Bisschoppen van Nederland
zich gewaardigd hebben hunne namen
te doen plaatsen aan het hoofd van
de lijst der beschermende ledendat
Zijne Eminentie Kardinaal Van Ros-
sum openlijk zijne sympathie met het
werk der vereeniging heeft betuigd,
dat hij het beschermend lidmaatschap
gaarne heeft aanvaard, en dat Z. H.
Paus Pius X met veel belangstelling
haren arbeid volgt en haar van harte
zegent.
Met de uiterste vinnigheid bestrijdt
men Sobriëtas, de Kath. drankbestrij-
Oost-Afrika biedt den zielkundige
een uitgebreid veld voor zijn onder
zoekingen aan.. Daar vindt hij den
geest des menschen nog in zijn oor-
spronkelijken toestand en zóó onder
worpen aan de stoffelijke natuur en
hare werkingen, en daarvan zóó af
hankelijk dat hij zich noch verder ont
wikkelt, noch ook achteruitgaat. Men
zou bijna in verzoeking komen om
zulk een mensch eer als een ontaar
ding van beschaafde schepselen te be
schouwen dan als een wilde, die de
eerste schrede voorwaarts doet, als hij
althans niet blijkt geheel en al onvatbaar
te zijn voor eenige verdere ontwikke
ling. Hun ontbreekt de geest van den
echten stempelin hen huist niet zulk
een rijk en vol leven als in den Nieuw-
Zeelander, die men 'tot op zekere
hoogte kan opvoeden en beschaven.
Hij schijnt tot zulk een kindsch ras te
behooren, dat zich nimmer tot manne
lijke kracht kan ontwikkelen, en als
een onnut lid uit den grooten keten
der bezielde natuur zal ontvallen. In
hen vereenigt zich de ongeschiktheid
van het kind met de onbuigzaamheid
van den ouderdom, de ongenoegzaam
heid van het kind en de lichtgeloovig-
heid der jeugd met de twijfelzucht der
volwassenen en de stijfhoofdigheid van
den rijperen leeftijd. Hij heeft een zee
en meren, en woont in een veelbevolkt
land sedert eeuwen staat hij in on
middellijk verkeer met de meer ont
wikkelde bewoners der oostkust, en
ieder heeft minstens wel Arabieren,
zoo niet Europeanen gezien. En toch
ding, met hare voormannen, dr. Ariëns,
pater Rijken, mr. Ruys de Beeren-
brouck, bestrijdt men de Kath. weten
schappelijke vereeniging met hare
leiders, waarop het Kath. Nederland
groot kan gaan: Struycken, Van Gor-
kom enz.bestrijdt men of zwijgt men
dood de Katholieke Sociale Actie (mr.
Aalberse, prof. Aengenent). Tegen
echt-Katholieke en hoogst verdienste
lijke tijdschriften, o.a. de Katholiek,
Van Onzen Tijd, richt het integralisme
zijn pijlen wijzen wij hier slechts
op de verguizing van wijlen mgr. Van
Clooth door den Rotterdamschen Rec
tor, wat een kloek en krachtig pro
test uitlokte van den geleerden Domi
nicaan Molkenboer.
De bron van het bederf is voor die
heeren dr. Schaepman. Vandaar is het
Aartsbisdom Utrecht 't meest besmet
met zijn blad het „Centrum".
Tegenwoordig heerscht die geest
ook in heel Limburg. Luisteren wij
slechts even naar den Rotterdamschen
Rector: „In Limburg staat de heele
pers radicaal aan den verkeerden
kant 1" „De Limburgsche pers in haar
geheel speelt al eenige jaren een zeer
bedenkelijk spel met hare Kath. le
zers." „En de Limb. Koerier, het
eenige dagblad in de provincie, dat
als zoodanig den toon aangeeft voor
de nog kleinere pers, gaat het verst
in nauwverholen modernisme". Aldus
de bekende Rector.
Degenen nu, die tegenover dit al
gemeen bederf positie nemen, noemen
zich Integraal. Wat volgt hieruit
1. Dat die naam een beleediging
inhoudt voor andere katholieken en
verreweg de meerderheidnl. dat zij
in hun katholiciteit worden aangetast;
eene beleediging, goed beschouwd
ook, van het Episcopaat, dat niet op
treedt en waarschuwt tegen al die
Kath. bladen, tijdschriften en de boven
aangegeven vereenigingenen aan de
aangevallenen vertrouwen schenkt en
hen handhaaft in de bediening.
2. Dat de naam niet erg bescheiden
is en naar Pharisaeisme riekt, alsof
nl. in ons land een algemeene afval
plaats had en een klein getal trouw
bleef. En dat, terwijl kardinaal van
Rossum en onze aartsbisschop in zijn
Vastenbrief juist zoo'n prachtige op
leving op alle gebied constateeren.
3. Dat die naam de scherpste ver
deeldheid wekt, want scherper schei
ding dan tusschen goede en afvallige
katholieken is niet denkbaar.
b. Wat blijkt uit de feiten
1. Het Integralisme valt alles aan,
breekt alles af, haalt alles neer en
1 positief werk ^oet het niet. Wie is
bij machte een integrale instelling te
noemen
2. De Integralen misdoen tegen de
Christelijke liefde. Allerlei personen
worden mishandeld en juist de groote
Katholieke werkers. Alle Katholieke
personen van beteekenis, die in het
openbare leven een verdienstelijke rol
vervullen, worden verdacht gemaakt
in bedoeling, karakter, geloof.
3. De Integralen lijden aan gebrek
aan eerbied voor het Kerkelijk gezag.
Juist dit is bij die heeren zoo merk
waardig: zij beweren kerkelijk gezag
te verdedigen (zonder opdracht) en
toonen juist den minsten eerbied.
Waarom Zij zoeken bisschoppen uit
in andere landen, die naar hun smaak
zijn en brengen hen op den voorgrond.
Anderen, die in meening verschillen
(het gaat over vrije quaestie), vallen
zij aan of zwijgen zij doodb.v. wij
len Kard. Fischer, Ferrari enz. en laatst
nog Czernoch, die kardinaal gaat wor
den en in zoo duidelijke bewoordingen
het misleidend karakter van het Inte
gralisme heeft aangetoond.
In ons land stonden zij vijandig
tegenover mgr. Drehmanns. Zij heb
ben dus eerbied voor die het met hen
eens zijn, niet voor anderen. Dit nu
is glad tegen de Kath. opvatting van
gezag, die onderwerping en eerbied
vordert, ook als het gezag anders
oordeelt en beslist.
Na nog verschillende voorbeelden
te hebben aangehaald waaruit zoo
overtuigend bleek, dat de Integralen
niet zoo bijzonder veel eerbied toonen
voor het Kerkelijk gezag, eindigde de
geachte spreker onder luide toejui
chingen zijn, rede.
Aan het hoofd van de courant drukt
„Het Centrum" de volgende verklaring
af
„Door het tijdschrift „Rome" wordt
in den lateren tijd een soort van
schrikbewind uitgeoefend, dat nood
zakelijk verlammend moet werken op
onze Katholieken en dat dan ook door
Ons zeer wordt afgekeurd.
„Zoo keuren Wij o.a. af dat altijd
door heftig aanvallen van het dagblad
„Het Centrum", dat nog in het num
mer van 16 Mei j.l. gesignaleerd wordt
als een modernistisch getint blad van
bedenkelijke catholiciteit. Tegen een
dergelijke verdachtmaking meenen Wij
openlijk te moeten opkomen te meer
daar het ook Onze eer raakt. Was
„Het Centrum" inderdaad een blad,
zooals „Rome" het wil doen voorko
men, dan zouden Wij niet geaarzeld
hebben, Onzen plicht te doen en
openlijk tegen het blad zijn opgetre
den.
„Moge de redactie van „Rome"
daarom wat meer vertrouwen stellen
in het woord van den Apostel„Spi
ritus sanctus posuit episcopos regere
ecclesiam Dei", „de H. Geest heeft
de bisschoppen gesteld om Gods Kerk
te besturen."
De Aartsbisschop van Utrecht
Van de Wetering.
N B. De Volkswilrichting staat geheel
buiten de zaak, omdat wij staan g e-
is hij voor den drempel van den tempel
der beschaving blijven staan bij hem
is geen hooger of veelzijdiger trap van
overleg te voorschijn gekomen. Zelfs
de eenvoudige waarheden van den
Islam hebben geen indruk gemaakt op
die menschen, die wel is waar kun
nen denken, maar toch daaraan een
hekel hebben, omdat zij zich alleen
bezighouden met het bevredigen hun
ner lichamelijke behoeften. Hun geest
is beperki tot voorwerpen, die zij kun
nen hooren, zien en tasten hij is als
opgesloten in den kring der zinnelijke
waarnemingen, en kan daar niet uit
komen ook wil en kan hij zich alleen
maar met het oogenblikkelijke in het
tegenwoordige afgeven. Geheugen en
phantasie ontbreken hem.
Deze Oost-Afrikaan komt evenals
andere barbaren als een zeldzaam men
gel van goed en kwaad voor, maar
het slechte beginsel is zorgvuldig ont
wikkeld, het goede bijna niet. Over
het algemeen kan men als regef aan
nemen dat de beschaafde mensch, de
hoogste vorm der levende wezens, ge
hoor geeft aan de aandrift tot geest
kracht en vernuftde halfbeschaafde
laat zich door zijn gevoel, hartstochten
en neigingen op eene voor ons dikwijls
onbegrijpelijke wijze medeslepen de
barbaar verschijnt als slaaf van de uit
wendige aandrift van hartstocht en
instinct, waarop het gevoel slechts zeer
zwakken invloed uitoefent; hij heeft
in het geheel geen begrip van zedelijke
tucht. Den meer beschaafden mensch
komt hij voor als een schepsel, dat
afkeerig is van verstand, een schepsel,
waarin niets logisch ontwikkeld is, een
samenraapsel van allerlei tegenstrijdig
heden. Zijne wegen zijn niet onze we
gen, zijn verstand is niet als ons ver
stand. Hij leidt gevolgen af uit oor
zaken, welke wij niet kennen, hij be
reikt zijn doel door middelen en langs
wegen, van welke wij geen begrip heb
ben zijn kunstgrepen en zijn geheele
gedrag zijn zoo eenvoudig en zonder
gevolgtrekking dat zij ons juist daar
door verrassen en verachtelijk toe
schijnen.
Die zwarten zijn een beginsel van
twee hoogere rassen gebleven, name
lijk van den Europeaan, wiens geest
levendig en belangstellend, ontledend
en veelomvattend is, en van den idealen,
in zich zeiven gekeerden samenstel
lenden en nadenkenden Arabier. Hij
heeft veel van de slechte kenteekenen
der lager gevormde typen van het Oos
ten, namelijk een bedorven geest, li
chamelijke luiheid, onontwikkelde ze
delijkheid, bijgeloof en kinderachtige
hartstochten.
De beschaafde mensch streeft er
naar om zelfzucht te verbergen, doch
bij deze barbaren treedt zij daarente
gen openlijk voor den dag. Dankbaar
heid kent hij nietwie hem een wel
daad bewijst wordt voor zwak gehou
den de hand, die hun voedsel ver
schaft, is hun geheel onverschillig.
Over den dood van een bloedver* a it
of een kind klaagt hij wellicht nog des
avonds, maar den volgenden morgen
denkt hij er niet meer aan. Hij oefent
slechts dan gastvrijheid uit, als er iets
mede te verdienen is, en zijn eerste
vraag luidt altijd „wat wilt gij mij
geven Aan een vreemdeling, die in
het dorp komt, wordt de slechtste hut
aangewezen, en wanneer hij zich be-
h e e 1 buiten.' de politieke christelijk
heid.
Overdreven.
Wa; is overdreven beleefd
Als na een verblijf van vier weken
de schoonmoeder het jonge paar ver
laat en de schoonzoon dan, met tra
nen in de oogen, zingt: „Scheiden
doet wee."
o—
H ondendankbaarheid.
H. schrijft in „Het Yolk" het
volgende staaltje van hondendank-
baarheid
Op een kouden wintermorgen in
1912 vond ik op de stoep voor mijn
huisdeur een hond liggen Het beest,
dat uit een wond aan den linker-
voorpoot hevig bloedde, had blijk
baar geruimen tijd daar vertoefd en
rilde van koude
Uit. medelijden met zijn lot nam
ik den hond in huis, gaf hem wai
te eten, waschte zijn gewonden poot
en verbond dien zóó goed mogelijk,
waarvoor het dier zich zoo dankbaar
betoonde, dat ik besloot hem bij mij
te houden, tot hij hersteld zou zijn
Na eenige weken was zijn wond
genezen en aangezien geen eigenaar
kwam opdagen, ook niet nadat ik
in een plaatselijk blad een adver
tentie had geplaatst en ik zelf het
dier ook onmogelijk laDger kon hou
den, besloot ik hem w;g te geven
aan een kennis in Utrecht, va a
wien ik zeker wist, dat hij goed
voor hem zou zijn.
Per trein werd bij naar de plaats
van bestemming getransporteerd, maar
reeds twee dagen later stond hij
weer aan mijn deur te blaffen te
voet was hij van Utrecht naar hier
een aNtand van pl.tn 5 uur en
gescheiden door de vrij breede ri
vier de Lek teruggekomen.
Hij werd teruggezonden en eenige
weken vastgehouden, om aan zijo
nieuwe omgeving te gewennen, maar
de eerste maal, dat hij los kwam,
ging hij er weer van door en kwam
opnieuw naar hier, Weer werd hij
teruggebracht en nu voorgoed vast
gelegd om wegloopen te beletten
Eenigen tijd daarop verbui-de zijn
nieuwe baas van Utrecht naar den
Haag en met hem de hond Daar
durfde men het wel wagen hem vrij
rond te laten loopen en hoewel hij
in het begin nog wel eens voor
eenige dagen verdween, toch kwam
hij geregeld weer terug en naar
hier komeD deed hij niet meer.
Verleden Zondag bracht ik mijn
kennis in Den Haag een bezoek en
zag ik mijn ouden patiënt weer, die
klaagt, antwoordt men hem „buiten
is plaats genoeg." Zijn gastheer ver
langt voor alles, wat hij geeft en ver
schaft, vooruitbetaling; zonder dat kan
men van honger sterven, al waren er
ook levensmiddelen in overvloed voor
handen.
Voor een vreemdeling zou er geen
veiligheid bestaan, als hij geen schiet
geweer had, en de hoofdlieden ten
minste eenigermate de noodzakelijkheid
van handel en verkeer begrepen der
halve nemen deze een koopman onder
hun bescherming. De handel brengt
voordeelen aan, van andere vreemde
lingen verwacht men iets dergelijks
niet, en behandelt hen daarom mèt
weinig achting. De zwarte weigert den
man, die van dorst versmacht zelfs een
dronk water, al had hij er overvloed
van hij zal geen hand uitstrekken om
de goederen van een ander te bergen
al gingen er ook duizenden mede ver
loren. Wat gaat hem dat aan Maar
hij gedraagt zich belachelijk driftig ais
hij zelf een gescheurden lap of een
lammen slaaf verliest. Hij is ze'fs dan
gierig en karig als hij ieis voor zijn
genoegen kan doen. Hij houdt van zijne
honden minstens evenveel als van zijne
kinderen, maar hij geeft aan dieren
slechts zelden iets te vreten en kan
niet begrijpen dat de Arabieren hun
ezels met graan voeren hij geeft zijne
verbazing daarover met een langge
rekt „hi, hite kennen Hij is hoogst
onbedachtzaam, kent geen voorzorgen,
denkt nimmer aan den dag van mor
gen, en zal ons zeker den weg niet
wijzen als wij hun eerst niet wat glas-
paarlen gegeven hebben. Het is reeds
opgemerkt dat voor alles vooruitbe-
mjj neg niet vergelen bleek te hebben.
Vronlijk blaffend en kwispelstaartend
sprong hij tegen mij op, lekte mijn
handen en was den geheelen dag
niet onder mijn etoel weg te krij
gen.
Toen ik avonds naar den Trein
werd gebracht, vergezelde de hond
ons. Vóór de openstaande coupódeur
werd nog eenige oogenblikken ge
praat en toen de tijd van vertrek
was aangebroken, wilde ik de hond
nog eens tot afscheid streelen, maar...
Pluto was nergens te zien Er werd
geroepen en gefloten, alles evenwel
zonder result athij was en bleef
zoek
De trein ven rok en ik was van
meets id j, dat Piuto wel hier of daar
in het station zou rondsnuffelen en
zich van zelf weer bij zijn baas zou
voegen. Men stelle zich dus mijn
verbazing voor. toen ik, in Utrecht
gekomen, den hond achter mij uit
de coupó zag komen
Zeker was hij in Den Haag hei
melijk onder een bank gekropen en
had zoo de geheele reis, in elkaar
gedokeu liggend op eenige verwar
mingsbuizen, meegemaakt. Ik moest
hem toen wel verder meenemen en
heb besloten het trouwe dier nu
maar voor goed bii my te houden.
N.B Deze hondendankbaarheid is
"een scbo n ierje voor sommige men
schen
o
Dronkenschap onder de Russische
Kinderen.
Bij officieel onderzoek werd onlangs
in de Russische stad Jekaterinodar ge
constateerd, dat van de 5700 school-
kindere- 28 pCi. uiterst zwaK was. Als
reden hier-a werd aangevoerd slechte
voeding en in 't bijzonder a 1 k o h o 1-
gebruik.
Meer dan 43 pCt. leed eiken dag
honger en „ver over de helft der
kinderen dronk geregeld sterken drank".
Men moet bedenken, dat het zich hier
handelt over kinderen van 6 tot 14 jaar.
18 pCt. van deze ongelukkige schep
sels gaan eiken dag naar school, zon
der iets genuttigd te hebben. Van de
5700 kinderen krijgen 3500 hun da
gelijks rantsoen brandewijn, en vele
kinderen komen met rcfode wangen
op school na de ingenomen borrel op
de nucntere maag.
Verscheidene kinderen beginnen op
hun 4de jaar te drinken. De ouders,
en vooral de moeders, geven den
kleinen de eerste alkohol, terwijl an
dere kinderen door bekenden aan den
brandewijn worden gebracht.
Berichten omtrent deze eene stad
deelen verder mede dat dezelfde toe
standen iri bijna alle Russische groote
steden en dorpen heerschen en een
toename van dronkenschap wordt
overal opgemerkt. Eerst in de aller-
talirg moet plaats hebbenniemand
toch houdt ooit zijn woord, en nie
mand meent dat bij door een ver
plichting gebonden is. Verlangt men
ook s'echts voor ean uur krediet van
hem, dan antwoordt hij„In mijne
hand is niets."
Waarheidsliefde bestaat niet onder
zulke maatschappelijke verhoudingen,
en de leugen is zelfs aan de erde van
den dag, als de leugenaar daarvan nut
noch genoegen te verwachten heeft. Als
een Wanyamwt-zi-aanvoerder eener
karavaan den reizigers zegt dat het
maar een kort eindweegs is tot aan de
naastbijgelegen halte, dan kunnen zij
er vast op rekenen dat zij een langen
en moeilijken weg voor zich hebben,
of omgekeerd. De zwakke en onder
drukte gebruik: de onwaarheid als een
wapen, maar de zwarte in dit land wil
voorgelogen warden, wa-1 hij heeft tot
spreekwoord: „Het is Deter bedrogen
te zijn, dan niet bedrogen te worden."
Die zwarte brvon -s vin oostelijk
Afrika zij ook koppig en driftig, en
geen tucr vermag iets op i.euh« die
halsstaïige wederspan nigheid en eigen
zin gelijkt hij op vele a.cren. Als hij
bij zijn ruilhandel eenig voorwerp,
waarop hij eenmaal zijne zinnen gezet
heeft, niet kan verkrijgen, dan sleept
hij alles, wat hij medegebracht heeft,
weder mede naar huis, al was dit ook
nog zoo ver. Alle handel is gedaan
zoodra de verkooper hem, die iets
aanbiedt, den rug heeft toegekeerd er
wordt een prijs gevraagd zonder te
letten op de waarde van een koopwaar.
Nooit gaat een koop glad doorer is
altijd wat twist bij.
Wraakzucht is een veeltijds voorko-