Flick's Cacao IS O. 245. Zaterdag 16 Mei 1914. 5e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. Richting'Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. Gentschestraat C 7 te Hulst. w? Stichter: H. A. van Dalsum. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. ER IS de allerbeste. DE VOLKSWIL REDACTIE: Abonnoiuent per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELGIEfr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het Vrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: DRUKKERIJ: Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f 0.25. Halve oog>*cn. O De groote landbouwles is deze dat de hoeveelheid oogst afhangt van de evenredigheid plantenvoedsel, die het minste in den grond aanwezig is. Elke piait wordt opgebouwd uit elemen t:plantenvoedsel, maar niet elke plant heeft dezelfde evenredigheid plantenvoedsel noodig voor haar op bouw als de andere plant. Op dit beginsel berust de leer van de vruchtwisseling, en op deze vrucht wisseling berust de wet van art. 1633 van het Burgerlijk Wetboek. Iedere boer weet, dat dit beginsel niet straf feloos kan worden verwaarloosden weet ook, dat het ~iet in acht nemen der vruchiwisscling no: daarenboven medcb't ag 'dtUM.; V311 iifct ui: puitende en vet vuile vk landbotiw- onkfPid met gevolg dikwijls van scha- d ei ij Hé insecten. Op ckzen grondslag rustte ons wsrk over het Pachtcontract, en op dezen grondslag rustt- n de adviezen dit wij gaven over den duur van ae pacht overeenkomst. Onze adviezen waren in het belang van den eigenaar behoud van de kapitaalwaarde van het land en in het belang van den pachter erken ning van zijn gebruiksrecht op het land bij desku idig boeren. De eigenaar steide zich vijandig te gen ons, en o«-k de boer al» hij weder uit den nood was geraakt. Maar wij willen dit zeggenals niet algemeen wordt geboerd naar het stelsel van vruchtwisseling, dan zullen er-slechts weinige jaren meer noodig zijn dat hier regel wordtóf halve oogsten öf vruchten van mindere marktwaarde. En dan zal rdg wel eens met spijt worden herdacht aan het uit lafheid opvolgen van den valschen raad tegen dien van van Daisum laten we niet aanvaarden van Dalsum's Program Pachtcontract. De onzekere toekomst waarvan hier op het oogenblik ieder een voorgevoel heefr, heeft in het opvolgen van dien valscheu raad tegen ons, de eerste oorzaak. Wij wisten reeds voorlang wat nu wordt een angstig voorgevoel voor ieder. Sir iioiiic vrede. O In het „K. S. W." schrijft mr. A a 1- b e r s e Dit is onze stellige overtuiging aan de volle en algeheele doorwerking der Katholieke Tieginselen in het particu liere en vooral in het openbare so ciale en politieke leven wordt een krachtige hinderpaal gesteld juist door scherpe, persoonlijke, bittere en ver bitterende polemieken. Wie zóó be streden worden zullen het laatst zijn overtuigd. Terwijl anderen zich buiten den strijd, zóó gevoerd, houden, om dat zij er voor bedanken, om met deze bestrijders op één lijn te worden ge steld. Zelfs een V e u i 11 o t heeft van den zachtmoedigen hem zoo hoogelijk ver eerenden P i u s IX de openlijke ver maning moeten hoorenniet op deze wijze. Tnans staat het zóó in ons land, dat brave Katholieke raatnen dagelijks bidden voor den vrede rm rdc huis genoot des Gelocfs. En zijn niet de manren, die ddar staan, waar onze Heilige Paus zou wenschen, dat zij niet stonden. Maar zij zien, hoe de tweedracht voort woekert, en zij vreezen niet zonder grond, dat het einde kan zijn het ver lies van veel, dat in tientallen van ja ren vol harden arbeid en groote op offering door de Katholieken van Ne derland is vproverd en gesticht. Zij zien, hoe daar een afgekeerdheid komt onder elkaar, als tusschen Katholie ken niet mag, en eigenlijk ook niet kan bestaan. En dat zij, die zóó den toestand zien, vermanen onnoodigen strijd te mijden, en waar hij onvermijdelijk is, hem althans zoo te voeren, dat de waarheid te doen triomfeeren het eenige doelwit blijve, en niet de personen neer te halen, de karakters aan le tas ten, het telkens en telkens weer ge bruikte strijdmiddel zij, kan het hun ten kwade worden geduid Mag het worden voorgesteld, dat zij de slappe broeders zijn, zonder fut om voor hun overtuiging uit te komen 'Zij deden dat, meermalen zelfs, er. zij zouden het meer en luider doen, ware 't niet dat de strijd was ontaard, ware het niet, dat de vrede reeds zoodanig was verstoord, dat h u n tus- schenkomst niet meer baten kan. De Katholieken vormen in Nederland een minderheid, een zeer sterke min derheid, zoolang zij hun kracht zoe ken in hun eenheid maar een min derheid, die, verdeeld, binnen korter dan geen tijd overwonnen ter neer zal liggen. Hij moet al weinig kijk op de ont wikkeling der sociale en politieke toestanden in ons land hebben, die niet inziet, dat in de jaren die komen gaan die eenheid noodiger zal zijn dan ooit te voren. Een eenheid, gegrond op waarheid, gewis 1 Maar wie de waarheid predikt op een wijze, die haar gehaat maakt, verstoort de eenheid juist daardoor. Alleen wie dat inziet, zal begrijpen hoe groot onze vrees is, niet voor onze tegenstanders, maar voor de stijgende tweedracht en verbittering in het eigen kamp. Tijd. De kwestie van den strijd tusschen c!e katnolieken van Nederland onder ling ligt verder dan Mr. Aaiberse denkt. Zij is veelvuldig, maar de groote oor zaak ligt hierin dat over de Katholieke kerk van Nederland ligt de straf- lende hand Gods. En wel, door dat in haar geen stem van protest is opgegaan wegens het door haar zelve aanranden van het wezen zelf van haar eigen geloof door dit en al de sociale-, liefdadigheids-.en gods- vruchtwerken te drijven en te maken tot middelen tot wereldsche doeleinden en partijbelangen. Terwijl de eenige katholieke stem, die van ons, die die waarschuwt, door doodzwijgen, door eer-, brood- en sacramentenroof, worJt getracht tot zwijgen te brengen. Wil men in Nederland waarlijk vrede onder de Katholieken, dan is er slechts één wegden weg der grondregelen van de veroordeelde Volkswil, maar die in waarheid zijn en bevatten de grondslagen van wetgeving en gedrags- rege- noodig voor onzen tijd, en die zijn geheel conform het ware katho lieke recht. fepionneiidieiist o— Wij lezen in de Volksmissionaris Verkeerde kranten in Den Bosch. Ziehier nog een treurige statistiek omtrent het abonnementengetal op ver keerde bladen in een overwegend katholieke plaats, n.l. 's Hertogenbosch. Zij werd ons voor eenigen lijd van zeer vertrouwbare zijde toegezonden. Nieuwe Rotterd. Courant 190 lezers De Telegraaf 155 Het Handelsblad 35 Het Nieuws van den Dag 60 Het Nieuwsblad van Nederland 65 De Courant 800 Het Volk 60 Of onder de abonnés ook vele Ka tholieken zijn Helaas, ja. Onder de lezers van De N. R. Crt. -j135 De Telegraaf -j120 Het Handelsblad 10 Het Nieuws v. d. Dag -j- 40 De Courant, -j- 700 Hoe treurig Wij maken hierop deze aanteeke- ning: Wijst het onderzoek naar die abon nés niet op een spionnëndienst En weet iemand iets, dat.valscher en verachtelijker is dan spion te zijn Welnuindien spionnage is eene organisatie uitgaande van of uitgeoe fend wordende ten bate van „goede" couranten, welke karaktervorming denkt dan toch wel deze spionnage- dienst te bereiken Wij kiezen niet voor eenige courant partij, maar noemen het treurig, dat het Nederlandsche Katholicisme van onzen tijd een spionnendienst organi seert. Misschien is deze alleen in den Bosch, maar voor niet te langen tijd bestond deze ook in Hulst, zooals onze lezers zich nog wel zullen herinneren. Maar nog treuriger dan dezen spion nendienst zeiven achten wij het, dat daartegen nooit van Katholieke of van Kerkelijke zijde wordt geprotes teerd de eenige zijde van waaruit dit protest voortkomt is van de Volks- wilzijde. Waar zijn de mannen? o Ds. P. W. Klaarhamer, predikant der Geref. Kerk te Utrecht, schrijft in de „Utr. Kerkbode" De couranten melden ons, dat de Regeering de grootste moeite heeft, om geneesheeren te vinden, bereid om naar de door de pest bezochte streken op Java te gaan. Men denkt er zelfs aan om in het buitenland hulp te gaan zoeken. En zooals het de Regeering gaat, gaat het ook ons in de Zending. Er zijn bijna geen geneesheeren te vinden, bereid en in staat naar Java te gaan en den Heere in de zending te dienen. Dit is niet alleen de ervaring der Kerken, maar evenzeer van de Veree- nigingen, die zich met medischen zen- dingsarbud bezighouden. Wat heeft het den laatsten tijd niet een moeite gekost, om het hospitaal te Modjo Warno van een dokter te voorzien. Op eene conferentie van zendende Kerken, onlangs te Amsterdam gehou den, was men van gevoelen, dat de toestand van den Medischen hulp dienst waarlijk precair is, door gebrek aan de doktoren. Hoe is dit toch De positie van een missionair-arts is met ter daad, wat men noemt een mooie positie. De arbeid in zulk een hospitaal is, voor wie liefde voor zijn arbeid heeft, en daarbij begeert, den weg voor het Woord Gods te banen, een schoone en begeerlijke arbeid. Ook kan de missionaire arts waarlijk zonder zorg uit den arbeid leven. Het honorarium, dat Utrechts ker- keraad aanbiedt, is toch f 4000 per jaar, plus f 500 jaarlijksche toelage voor het sluiten eener verzekering, plus drie vijf jaarlijksche verhoogingen elk van f500, plus kindergelden, plus vrije woning, plus de helft van hetgeen de particuliere prakttijk opbrengt, plus f 1500 voor uitrusting, plus vrijen over tocht, desgewenscht eerste klasse boot, en dan nog enkele gunstige bepalingen omtrent wachtgeld, en eventueel voor de weduwe. Zou er nu toch waarlijk niet een jonge arts te vinden zijn, bereid, om voor dit honorarium een zoo schoonen arbeid in 's Heeren dienst te aan vaarden Indien Utrechts kerkeraad niet nog d i t jaar naar Indië kan berichten, dat een geneesheer is benoemd, en dat dus welhaast tot den bouw van een hospitaal zal worden overgegaan „dan is voor ons de gelegenheid voorbij" Want dan zal de Regeering niet lan ger wachten, maar zelf een hospitaal bouwen. En dan wordt geen subsidie voor een hospitaal door ons opge richt, gegeven. Overal waar de Javaan de keus heeft, verkiest hij het zendelingshospitaal boven dat hetwelk van de Regeering uitgaat. Zou het nu toch niet schrikkelijk zijn, indien we onze plannen moesten opgeven, alleen omdat er geen ge neesheer te vinden is. Aan geld ont breekt het ons niet. Wij kunnen bou wen. En ook het vinden van een predi kant gelukte ons tot heden niet. De pogingen, die wij deden, mislukten alle om verschillende redenen. Tot eene officieele beroeping voor den dienst op Java gaat een kerkeraad niet over, zonder voorafgaande onder zoeking. Hiervoor zijn verschillende redenen, die dringen om zoo te han delen. Het werk op ons terrein roept om een eigen Dienaar. Ds. van Dijk (de predikant uit een naburige plaats) doet wat hij kan. Hij houdt op uitnemende wijze het werk gaande. Maar hij kan onmogelijk den eigen Dienaar vervan gen. En in 't belang van zijn terrein èn in 't belang van ons terrein is het zeer gewenscht, dat zoo spoedig mo gelijk een Dienaar de ledige plaats vervulle. Het zou mij daarom ten zeerste ver blijden, en het zou ook den kerkeraad hoogst welkom zijn, indien iemand, die dit leest, onze aandacht op eenigen Dienaar kon vestigen. Beroepbaar zijn zij, die minstens twee jaren bij een Gereformeerde Kerk hier te lande dienden, en niet ouder dan 30 jaren zijn. Een ongehuwden Dienaar uit te zenden heeft ernstige bezwaren. En natuuilijk moeten er geen organische gebreken zijn, die voor een verblijf in de tropen onge schikt maken. Door 's Heeren goedheid en door de offervaardigheid der Kerken in Utrecht en Gelderland ontbreekt het ons niet aan geld. Maar waar zijn de mannen Er is dus hierin klacht, dat, gelijk de Nederlandsche Regeering in Neder land zelve, ondanks den overvloed, geen artsen kan krijgen ter bestrijding van de pestepidemie op Java, ook die zending ze niet kan krijgen voor de zendinghospitalen. Wat ondervinden wij Wij durven van ons zei ven te zegen dat wij „een man" zijn, en hoeveel waardeering geeft Nederland Die van poging tot vernietiging. Wil men in Nederland weder mannen kweeken, laat men dan eindigen met de strooming, om den godsdienst in zijn eigen wezen aan te randen door hierin te zien een zaak der wereld. Dan komt vanzelve terug de geest tot zelfverloochening. Ons ideaal als notaris. O— Dit was, toen wij nog candidaat- notaris waren, om als notaris eenmaal .e zijn de notaris der kleine luyden. Wij zijn hier inderdaad in Huist de notaris geweest van den kleinen man, zijn vriend, zijn raadgever zijn helper. Dit werd ons misgund, en, opdat wij dit niet zouden kunnen blijven, moest ons elke gelegenheid worden benomen om iets te verdienen aan zaken, waaraan iets te verdienen zou zijn. Dit benemen leidde tot de brood- rooftaktiek, en tot het welslagen dezer broodrooftaktiek verleenden ambtge- nooten hunne medewerkingzonder deze had ze niet kunnen slagen. Maar die medewerking ware niet

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1914 | | pagina 1