w? Flick's Cacao No. 242. Zaterdag 25 April 1914. 5e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. Richting: Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. Gentschestraat C 7 te Hulst. Stichter: H. A. van Dalsum. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. ER IS de allerbeste. DE VOLKSWIL REDACTIE: Abonnemeut per drie maunden NEDERLANDf 0.50. BELGIEfr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het Yrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: DRUKKERIJ: Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. Karakterloosheid. Wij nemen hier uit de Volkseeuw over het onderstaande artikel van Advocaat Pianquaert. Hoewel er sprake is van Vlaanderen zullen onze lezers hier wel gelijkenis sen vinden. 't Grootste verwijt, benevens vele andere, dat aan de Belgische katho lieke partij door de geschiedenis zal gestuurd worden, is de onbarmhartig heid waarmede zij alle vrijheid van karakter doodt. In alle partijen moet zekere tucht bestaandat is waarmaar bij de behouders is er geen tuchtmen eischt er verslaving. Voor den man die eigene gedachten heeft, en vrank en vrij misbruiken durft bestrijden en soms den vinger op de zedelijke wonden leggen der katholieken, is bij hen geene plaats. Die man moet buiten, zit buiten, wordt getergd, gesard, vervolgd, en als 't mogelijk is geruineerd. Zoodra iemand spreken durft van een vlaamsch voik dat zijn taalrechten niet heeft en in staat van minderheid jegens de andere volkeren Van een boerenstand die slaven moet en van een werkerstand op zedelijk en stoffelijk gebied zoo ellendig. Dat, dat is wat anders Geen nieuwe gedachten, en vooral geen vrankheid, geen karakter genoeg om nieuwe gedachten te durven voor- uitzetten en vermolmde muren te wil len inbeuken. Dat niet, dat getuigt van een eigen geest en dat duldt men niet bij de be waarders. Ook lees de geschiedenis der ver- ledene eeuw 1 Welke zedelijke vooruitgang 1 Welke ontwikkeling der persoone- lijke vrijheid 1 Welke vooruitgang En welk deel heeft de katholieke behouder aan al die grootsche wer ken gehad Geen of omtrent geen. De strijd der burgerij tegen de dwin gelandij der koningen en de voor rechten van een luien, onbekwamen en gewoonlijk ook zedeloozen adel, werd gevoerd spijts de katholieken Als de strijd gewonnen was en als het onmogelijk was de burgerij onder den hiel der rotte aristocratische stan den te verpletteren, namen zij den toe stand aan, doch met tegenzin. Toen op 't einde der vorige eeuw, de lagere klassen der maatschappij hunne plaats eischten onder de zon, wie stond er aan 't hoofd der bewe- ging? Zijn 't katholieken, die, 't zij in Zwitserland, Duitschland of Vrankrijk, 't volk zijn stemrecht gegeven hebben Zijn het de katholieken die het volk in den economischen strijd hebben opgevoerd Neen maar nu stonden de katho lieken aan de zijde der rijk geworden burgerij tegen den kleine, tegen den arme, zooals zij eenige jaren vroeger aan de zijde van de machtige konin gen en van den machtigen adel ston den om de burgerij te verpletteren. En zijn er geen katholieken die ook op de baan van den vooruitgang zou den willen treden Ja, maar dat zou hunne positie kos ten, hun reputatie, hun brooden de katholieken van jongs af opgeleid in afschrik van al wat vrijheid is, onaf hankelijkheid of eigen wil, de katho lieken wiens wil men in kollegien en gestichten niet zoekt te leiden, maar breken, te vermolmen, om er deeg, gewillige en handelbare potaarde van te maken, zwijgen, bukken 't hoofd en worden zooals de leren, Polakken en Vlamingen, geschikte rassen om het juk op de schouders te dragen. De geneesheer mag niet roeren of hij is zijne klienteel kwijt. De notaris moet zwijgen of de doo- den op hun sterfbed zuilen hun testa ment door zoo een man niet laten maken. Koopman, winkelier, apotheker, boer, werkman, 't moet zwijgen en knikken. De katholieke behouders dooden het karakter door alle middels en zoo be reiden zij den volledigen val van het katholicismus in Europa. De geschiedenis is daar om het te bewijzen de godsdiensten ondergaan de konkurrentie zooals de koophandel. Zqolang de katholieke godsdienst de godsdienst was der verlichte vol keren, was hij ook de godsdienst der wereld. Doch van den oogenblik dat volke ren die een anderen of geenen gods dienst beleden, de katholieke volkeren overtroffen, zag men ook den katho lieken godsdienst dalen. Sinds de opkomst van Duitschland en Engeland, sinds den val van de Kerk in Vrankrijk, wat is de katholieke godsdienst nog in Europa? 0. 't is waar, in onze kerken boft men nog op zijn invloed, lijk een boer, die zich ruineert, op zijn geld boft om zijn slecht bestuur te verduiken. Maar bestudeert eene kaart, eer.e aardrijks kundige kaart en vergelijk met voor 120 jaren! Een blinde zelve zou het zien. Oostenrijk en Spanje zijn niets meer, zij de vroegere roem der H. Kerk. Italië zelve verwijdert zich van dag tot dag van de Kerk. De katholieke volkeren dalen, de katholieke Kerk daalt mede. En welke zijn de oorzaken van den voorspoed van Amerika, Engeland en de protestantsche tanden in 't alge meen 1. Het onderwijs. 2. 't Karakter van het volk wordt er zoo niet verkracht. Op alle gebie den hebben de menschen meer vrijheid om te denken. Vandaar hooger ver nuft, meer schrander verstand. De katholieken geven maar onder wijs voor zooveel zij er toe gedwon gen zijn en wij weten hoe het tegen woordig op den katholieken buiten met 't onderwijs gelegen is. De vrijheid ook wordt hier gedood wee de man die durft handelen uit eigen beweging Daarom wordende katholieke rassen hoe langer hoe meer mindere rassen. Gij behouders, verdrukt ons Vlaam- sche buitenvolk, gij doodt hier 't ka rakter. Doktoors en notarissen, al wie iets zou kunnen doen, ligt verslaafd en helpt verslaven velen kunnen niet verder. Doch allengskens werkt Vlaanderen door zijne onwetendheid en zijne moor den, en zijne lage loonen, even als Spanje en vroeger de staten van den Paus, en de Polakken en de Ieren in de handen der goddeloozen en der protestanten om 't Goddelijk gezag en de Goddelijke instelling der Kerk te bestrijden. Gij doodt de vrijheid maar met de vrijheid doodt gij ook de edelste gaven van den mensch en legt den kiem tot uwe eigene schande en tot uw lateren val. H. Plancquaert. Waarom niet flinker? —o Berichten als de vorige week uit Zoeterwoude, dat de bisschop van Haarlem verbood het langer bestaan van een Christelijken Boerenbond, deze moest katholiek zijn, en met ge volg, dat deze Bond uit elkaar ging en er nu niets is, zijn tegenwoordig, wat de feiten betreft, aan de orde van den dag. Wij noemen dit een onduldbare dwingelandij, of, om te spreken de taal onzer Grondregelen, eene daad in strijd metwettig gezag in wettige verlangens. Waarom zijn de katholieke boeren, en in het algemeen allen die een so ciale vereeniging aangaan, niet flinker, door royaal weg te antwoorden Monseigneur, bemoei U met Uw eigen zaken, wij bemoeien ons toch niet met de Uwe, blijf dus ook af van de onze Naar onze gedachte wordt er door de dwingelandij der bisschoppen en geestelijkheid, door hun gezag te leg gen in zaken buiten hun gezag, een hoog spel gespeeld. En wel, doordat steeds meer een stille wrok wordt ge zaaid in de harten der katholieke ge- loovigen, wrok die haar oorsprong vindt in deze gedachte voortgekomen uit het natuurlijk verstand en de kennis van de eigen godsdienstleer onze eer waarden gaan te ver. Voortdurend ontvangen wij berichten uit heel Nederland, dat deze gedachte bezig is zich onder de katholieken te verspreiden. En het eindresultaat zal zijn, dat in Nederland gebeurt wat is ge beurd in Frankrijk en in de Latijnsche landen dat de geloovigen, gevoelende dat hun geestelijke herders hun gezag willen leggen in zaken waarmede zij niets te maken hebben, zich om hen niet meer zullen gaan storen in zaken, die wel tot hun geestelijk ambt be- hooren. Daarom spelen de bisschoppen door hun dwinglandij zulk een hoog spel, dit getuigende van hunne ver blinding als een straf Gods. Dit hooge spel toch wordt gespeeld niet uit ziel zorg maar uit staatzucht, en staatzucht zoo zegt Vondel in Lucifer kent God noch bloed. Daarom is dit hoog spel ook een ondermijnen van het wezen van het geloof zelf. Des te luider wij waarschuwen, des te koppiger gaat men voort in het spelen van dat hooge speldit laatste neemt niet weg, dat wij zullen voort gaan voor de waarheid van wettig ge zag in wettige verlangens te blij ven getuigen, de koppigheid en den hoogmoed ten spijt. Ctcdiild en Wraak. O Dezer dagen werd er gesproken met deze woordenin heel Nederland is niemand die zooveel heeft ondervon den als van Dalsum, en, als het mij was overkomen waren er zeker al tien moorden geweest. In dezen geest is dikwijls gesproken en nog meer gedacht. Ons standpunt in dit alles is dit door onzen geest van belangeloosheid en van Godsvertrouwen houden wij in het oog de twee zaken le, dat geduld alles overwint, en 2e dat aan i God. de wraak is. Indien wij zeiven ons zouden wre ken zou het kunnen gebeuren dat wij den een te veel en den ander te weinig strafrecht zouden doen proeven, daar de rechtvaardigheid naar het recht Gods voor alles rekening houdt met de mate van vrijen wil waardoor de schuldige heeft gehandeld. En deze mate kan wel worden gegist uit de verrichte daad maar gissen doet ook wel eens missen. Door nu alles aan God over te laten, aan Hem die alleen harten en nieren doorgrondt weten wij dat alles zal krijgen zijn loon en zijn straf en hierin ieder naar volkomen dus naar onpartijdig recht. Ons geduld wordt dus ingegeven door ons verlangen naar rechtstraf recht tegen onze vijanden en zegen voor hen die ons vertrouwen. En alles zal hierin recht komen, daar kan ieder overtuigd van zijn. Gods molen maalt langzaam maar fijn, en ieder zal loon en straf krijgen in hetzelfde wat hij heeft gedaan aan anderen. ftccn Katholieke Staatspartij. O— De Tijd vermeldde de vorige week, dat de „Osservatore Romano," welke is het blad van het Vaticaan, de ver klaring bevatte, dat de stichting in Italië van een parlementaire katholieke partij rechtstieeks zou indruischen tegen de inzichten en bedoelingen van den Paus. Het plan hiertoe was n.l. opgezet door enkele katholieke Ka merleden. Wat ons verbaast is ditdat men steeds, ook in Nedeiland, wat de Paus wil of niet wil voor Italië, beperkt tot Italië en niet daarin wil zien, dat dit is een toepassing voor Italië voor wat de Paus wil als Paus der geheele katholieke wereld, dus ook voor buiten Italië, ook voor Nederland. Wij voor ons zien in dit niet willen van een katholieke staatspartij niet in de eerste plaats als dit in verband met de zoogenaamde Romeinsche Quaestie, maar als een gevolg van de leuze van het tegenwoordige Pausschap van het ambt niet te willen gebruiken voor wereldlijke doeleinden of partijbelangen. Bijna dagelijks zien wij de bewijzen, hoezeer ons standpunt het ware stand punt is, en dit ondanks alle omge keerd willen en doen van de Neder- landsche Kerkelijke Overheid en van de Katholieke Nederlandsche politie kers en Pers. Al duurt het lang als gevolg van den algemeenen kwaden wil, de waar heid, en deze is bij ons en niet bij dien kwaden wil, zal eenmaal zege vieren. Eene circulaire aan de Gedeputeerde Staten. 'e-Gravenhage, 2 April 1914. De Minister van Landbouw, Nij verheid en Handel schrijft onder dagteekening van 23 Maart 1914, No. 3786, afd. Handel, het vol- Zooals Uwer Excellentie vermoe delijk wel bekend is, bestaat te Wa- geningen het Station voor Maalderij en Bakkerij, voor welke instelling ten laste van de begrooting van mijn Departement subsidie wordt verleend. Deze instelling heeft ten doel, be halve het verspreiden van vakkennis onder de molenaars en bakkers, het op hooger peil brengen van het pro duct. Daartoe is bij het station voor bakkerijen en molenaars resp. meel fabrieken, de gelegenheid geopend, zich onder controle te stellen. Eene inrichting, die zich onder contróle gesteld heeft is verplicht, ten aanzien van de artikelen waarvoor onder controlestelling is geschied, zich te houden aan de door het Station vast gestelde normen voor de verschillende artikelen. Zoo zijn b.v. normen vast gesteld voor gebuild en ongebuild tarwemelk- brood gebuild en ongebuild tarwewater- brood ongebuild roggebrood brood, gebakken uit een mengsel vau gebuild tarwe- en roggemeel, en van ongebuild tarwe- en roggemeel; beschuit alle meelsoorten der inlandsehe meelfabrieken en afvalproducten maisbioemperegist of bakkers- gist benevens melkpoeder. Het ligt voor de hand, dat de werking van het station in hooge mate aan de verbruikers ten goede kan komen, daar op die manier de kwaliteit van de hun te leveren waren wordt verbeterd en zij de zekerheid kunnen hebben omtrent de kwaliteit. Daarom ligt het ook in de rede,

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1914 | | pagina 1