Flick's Cacao No. 236. Zaterdag 14 Maart 1914. 5e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. RichtingVoor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. Gentschestraat C 7 te Hulst. w? Stichter: H. A. van Dalsum. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. EENE MISLUKTE SOLLICITATIE. ER IS de allerbeste. DE VOLKSWIL REDACTIE: Abonnemeut per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELQIEfr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het bladneemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het Yrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE. DRUKKERIJ: Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. —o Wij hadden gesolliciteerd, van no taris te Hulst naar notaris te Amster dam, en om reden dit feit algemeen bekend is zullen we deze zaak be spreken. Deze zaak kon moeilijk onbekend blijven daar alles wat ons betreft aan leiding wordt tot gesprek, en, wij, om te solliciteeren, eerst moesten hebben een bewijs van goed gedrag afgege ven door den burgemeester van Hulst, den bekenden burgemeester Ambtsrap port, en het dus wisten hij en zijn familie, en dit bewijs moest worden geteekend door vier ingezetenen van Hulst. Waarom wij solliciteerden De aanleiding daartoe lag in de wethoudersbenoeming te Hulst op 10 November 1913 en wel wegens de wijze waarop. Niet dat deze op zich zelve iets beteekende, maar wij overwogen wat moeten wij in Huist nog doen voor onze bevolking als zij, die, omdat zij vrienden van ons waren, waren geko zen tot leden van den Raad, zelfs sa menspanden om ons geen wethouder te doen worden Ieder gevoelde debeleediging en dat daardoor overliep de beker van on recht. Waarom nu hadden wij gesollici teerd naar Amsterdam Voor hoofd reden omdat wij meenden, dat ons werk hier in het belang van het algemeen was afgeloopen, en dat wij meenden naar verloop van tijd van uit het hart van Nederland beter en doeltreffender te kunnen werken voor het wingewest van Nederland dan in dit wingewest zelf. Het duurde bijna vier maanden, een ongehoorde lange tijd, voordat in de vacature in Amsterdam werd voorzien doQr de benoeming van een in exa menjaren nog jongen candidaat, en waardoor de Minister van Justitie te kennen gaf, dat hij niet genegen was ons ter wille te zijn door herstel van onrecht. Toch verraste ons dit niet, daar ons geheele leven is gegrond op den wil Gods, en wij, na dat overloopen van den beker, wilden weten, of het deze wil zou zijn hier te blijven of niet. Wij toch voorzagen dat er een keer punt moest, komen, daar wij den weg Gods hier geheel hebben geeffend zoo wel tot zegen als tot straf, maar wis ten niet, of wij daarbij zeiven nog een rol zouden moeten vervullen of niet, wisten niet, al scheen het menschelij- kerwijze zoo, of de tijd. voor ons hier rijp was of niet. De beslissing op onze sollicitatie moest voor ons openbaren den wil Gods, en, ons aan dezen wil met ge heel ons hart onderwerpende, is voor ons, niet door den minister maar door God beslist, dat wij hier -n Hulst blijven en dus hier zuilen voortzetten onzen rol. Er zijn er geweest in Hulst die zicht baar, om ons te honen, grijnslachten al expresselijk gaande langs ons huis, wegens onze niet-benoeming te Am sterdam, maar deze grijnslachers zul len niet lang grijnslachen: het wee is reeds uitgesproken over hunne ver dorven ziel, en, wat er ook al tegen ons is gedaan, het eind is steeds geweest dat de overwinning was aan ons. Wij willen een woord zeggen. Zichtbaar voor alle menschen neemt eiken dag hier toe de afval tegen ons, maar wie denkt dat dit ons hindert vergist zich. Wie van ons afvallen zijn berekende, valsche, laffe of slecht levende vrienden, en deze afval is noo- dig om onze kracht te stalen tegen den tijd der toekomst. Onze kracht toch ligt niet in het hebben van veel van deze vrienden, onze kracht ligt in den steun, dien wij hebben door het gebed der harten van de eenvoudigen en oprechten, en met -dezen steun zullen wij groote overwinningen behalen voor hen en tot beschaming onzer vijanden. Wij zijn 45 jaar in de volle kracht van het leven, meer gezond en krach tig naar ziel en naar lichaam dan ooit, en zou er nu iemand kunnen denken dat God ons deze gaven zou hebben gegeven om ze werkeloos en doelloos te moeten laten in ons, die zoozeer zijn van goeden wil en van arbeids- lust om er vruchten van voort te brengen.? Dit zou zijn tegen de doel matigheid, die ieder kan aanschouwen en moet erkennen in al Zijne werken. Wat volgt hieruit Dit. Dat wij, terwijl alles samenspant om ons machteloos en krachteloos te ma ken, een grooter toekomst en een grooter ontplooiing van kracht vóór ons hebben dan wie ook maar ge looft. Laat de afval tegen ons maar toe nemen, het baat niet, want, wie door afval denkt ons te schaden of te be- leedigen, schaadt en onteert zich zei ven Iaat maar steeds meer venijniger worden de samenspanning om ons broodbestaan te ontnemen, er komt een dag van tot hier toe en niet verder en dan is het daarmede uit. Nu wij in deze omstandigheden den wil Gods hebben leeren kennen, nu staal het ook vast, tot geruststelling voor onze ware vrienden en tol een stnfteeken voor onze belagers en af gevallen vriendenwij zijn en wij blijven in Hulst en ook de Volkswil is en blijft ons wapen en onze eer. Er komt een dag, waarop de ware vrienden zullen juichen en weenen van blijdschap, en de vijanden en afgeval len vrienden zullen beschaamd zijn en weenen van ergernis. De toekomst van Nederland. o— Deze ligt in het teruggeven van Zeeuwsch- het oude Staats- Vlaanderen aan België. Zoolang deze teruggaaf niet heeft plaats gehad, heeft Nederland niet het recht om te spreken van te zijn een land van internationaal recht. Deze teruggaaf zal voor gevolg hebben een onberekenbaar zedelijk voordeel voor Nederland in de in ternationale betrekkingen, omdat daardoor wordt hersteld een volks misdaad, die voor oorzaak heeft ge had het verraad van Spaüje ten koste van zijn eigen volk, de toen malige Spaansche Nederlanden, nu Belgie, met voor doel den zeehandel van Vlaanderen te vernietigen ten voordeele van Hoilandsche koop steden. Vlaanderen is indertijd behandeld als later Polen, en welvan Vlaan deren werden afgenomen de beenen door Frankrijk, waardoor het verloor zijn zuidelijke zeehaven, Duinkerken, en den kop door Nederland, dat af sloot van de zee de zeehavens van Antwerpen, Gent en Brugge. Er bleef alleen over een romp die geen uitweg meer had. naar zee, daar aan de zeegrens duinen waren, die eiken uitweg naar zee afsloten. In dien romp kwameen doodsch leven, dit doodsch leven moest ook zijn in den kop, opdat er geen bloed zou stroomen naar den romp. Hel achterlijke Vlaanderen is gevolg van het gemis van den kop, en deze achterlijkheid door afsluiting van het wereldverkeer heeft op haar ge weten de Nedet landsche politiek jegens Vlaanderen, wortelende in het verraad van Spanje van 1648 van haar eigen Ylaamsche land Door de moderne verkeersmidde len van spoorwegen is Vlaanderen wel weder tot het wereldverkeer toegetreden, door de Fransche Qver- heersching yan 1795 gevolgd in 1863 door de vrijmaking van de Schelde is Antwerpen weder zeeha ven kunnen worden, maar daarmede zijn niet te niet gedaan de blijvende gevolgen, die alleen kunnen worden hersteld, door Vlaanderen zich te laten uitbreiden over den kop naar de Schelde. Wij durven dit te zeggen, omdat wij zijn een Nederlander, die lief hebben de zedelijke grootheid van het Nederlandsche Vaderland, die ook voor de staalgemeenschap er kennen de behoefte aan den Zegen Gods, en zou deze zegen Gods niet als het were worden afgedwongen, als de Nederlandsche politiek zich ging stellen op den grondslag van het eerste vers van het eerste boek der Wijsheid hebt de gerechtigheid liet, gij regeerders der aarde Nederland, de bakermat van de wetenschap van het internationale recht, de zetel van het internatio naal scheidsgerecht, de plaats der Vredescongressen, het land waarin waarschijnlijk eenmaal zal worden gevestigd een hoogeschool voor in ternationaal recht, het voorbeeld ge vende van eene daad van herstel van internationaal volksrecht, zou dat niet door deze daad openen den weg van hel recht tegen den internatio nalen weg van het belangmede brengende de de volkeren verplette rende bewapeningen Dante over de politieke christelijkheid. o Louteringsberg gezang 16: De stam van Levi kreeg geen deel bij de ver deeling van Kanaan maar zou in vele steden verdeeld het priesterambt uit oefenen. Om dezelfde reden waarom hij geen land verkreeg, moest ook de Kerk naar geen wereldlijk bezit stre ven. Louteringsberg gezang 32. De Kerk mag de vruchten van den boom der kennis van goed en kwaad niet als aardsch voedsel genieten. De Kerk was destijds ontbladerd en beroofd, omdat hare dienaren, in strijd met het gebod, meer streefden naar aardsche vruchten dan naar hooger doel. Christus, als Mensch, benutte den boom niet om aardsche spijzen daar van te plukken. Slechts door het in acht nemen van het gebod van Christus, nl.Geeft Gode wat Godes en den keizer wat des keizers is, is het zaad van alle recht te bewaren. Als de Paus door Constantijn we reldlijke macht verkreeg werd er, vol gens de sage, gehoord, dat een engel uit den hemel riep „Wee, wee 1 He den is er vergift in de Kerk gedrup peld En omdat de Paus zich door de aanvaarding daarvan in eene waar digheid had gezet die hem niet paste, moest hij ook ongepaste middelen gebruiken om zè te verdedigen. Paradijs, gezang 18. Het licht der rechtvaardighdid wordt in zijn wer king belemmerd door de hebzucht. Dante roept Gods deugd aan om de ongerechtigheid, der geestelijken, die de Kerk wereldlijke macht willen ge ven, terwijl zij gegrondvest is op de wonderen van Christus en zijn apos telen en het bloed der martelaren. Die ongerechtigheid geschiedde reeds in den tempel te Jerusalem. Paradijs, gezang 27. Niet om goud en schittering te verkrijgen heeft Pe trus, en na hem Linus, hun bloed voor de Kerk vergoten. De sleutels, symbool der pauselijke macht, zullen niet het veidteeken zijn van een der vijandelijke partijen tus- schen Christenen. De Harmonie is gestoord, als de paus zich wereldlijke macht toeeigent. Dit zijn zeer schoone oversvegingen voor de Katholieke partijen van Ne derland en van België, welker kies verenigingen erkennende leiding van de bisschoppen, en welke laatsten, persoonlijk of in hun naam de plaat selijke herders, ongepaste middelen gebruiken (b.v. broodroof, krantenver bod) om deze leiding te verdedigen. Hoe zit dat nu met de Z. Moeiier? o— We ontvingen de Pius Almanak, Jaarboek voor de Katholieken van Ne derland, voor het jaar 1914. Daarin komen voor, onder de katho lieke pers, het nieuwsblad Zelandia (blz. 166), en Het Hulsterblad, (blz. 172). Maar daarin komt niet voor de Zeeuwsche Koerier. Is deze niet of niet meer officieel katholiek Twee heeren dienen. o— Men leest bij Math. 6:24. Nie mand kan twee heeren dienen want hij zal öf den eersten haten en den tweeden beminnen öf den eersten aanhangen en den tweeden verachten. Dit woord geldt ook bij het dienen van God en de wereldlijke macht, beide in alle uitingen. Toch zien wij, dat, in onzen tijd, het geheele katholieke leven van Ne derland en van Vlaanderen, dus in de geheele Groot-Nederlandsche kerk provincie, staat in het streven tot wereldlijke macht onder katholieken naam, tot welk streven worden dienstbaar gemaakt alle uitingen van geloof. "Wie der katholieke politiekere kan, in het licht van dat woord der Schrift, met de hand op het hart zeggenwe zijn in Nederland op den goeden weg? Maar toch zal geen hunner zich zei ven deze vraag stellen omdat.... zij de wereld aanhangen en den godsdienst verachten wiens strijders en dienaars heeten zij te zijn en zeer dikwijls zelfs denken te zyn. Er zal eenmaal voor hen komen een dag van wee en van ontgoocheling. Aanmoediging der Vlaamschc Letterkunde - 500 jr. Prijzen (10 premiën van jr. 50.) I. Door CAROLUS, het Weekblad van de Vlamingen, wordteen prijs kamp uitgeschreven voor oorspron kelijke onuitgegeven Nederlandsche prozastukken, in volkstoon geschre ven. Opstellen die door humor en originaliteit uitmunten worden ge- wenscht zonder daarom de voor keur te hebben. II. Aan elk der 10 beste stukken wordt eene premie toegekend van fr. 50.—. Indien er minder dan tien mededingers bekroond worden, zu!»

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1914 | | pagina 1