Flick's
Cacao
No. 236.
Zaterdag 14 Maart 1914.
5e Jaargang.
Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst.
RichtingVoor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van
persoon of partij.
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG.
Gentschestraat C 7 te Hulst.
w?
Stichter: H. A. van Dalsum.
Bierkaaistraat A 28 te Hulst.
Gentschestraat B 4 te Hulst.
EENE MISLUKTE SOLLICITATIE.
ER IS
de allerbeste.
DE VOLKSWIL
REDACTIE:
Abonnemeut per drie maanden
NEDERLANDf 0.50.
BELQIEfr 1.20.
ANDERE LANDEN f 0.80.
- Abonnementen worden dagelijks aangenomen. -
Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven.
Het bladneemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud
van het Yrije Woord en voor dien van Advertentiën.
ADMINISTRATIE.
DRUKKERIJ:
Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur.
Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing
belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25.
—o
Wij hadden gesolliciteerd, van no
taris te Hulst naar notaris te Amster
dam, en om reden dit feit algemeen
bekend is zullen we deze zaak be
spreken.
Deze zaak kon moeilijk onbekend
blijven daar alles wat ons betreft aan
leiding wordt tot gesprek, en, wij, om
te solliciteeren, eerst moesten hebben
een bewijs van goed gedrag afgege
ven door den burgemeester van Hulst,
den bekenden burgemeester Ambtsrap
port, en het dus wisten hij en zijn
familie, en dit bewijs moest worden
geteekend door vier ingezetenen van
Hulst.
Waarom wij solliciteerden
De aanleiding daartoe lag in de
wethoudersbenoeming te Hulst op 10
November 1913 en wel wegens de
wijze waarop.
Niet dat deze op zich zelve iets
beteekende, maar wij overwogen wat
moeten wij in Huist nog doen voor
onze bevolking als zij, die, omdat zij
vrienden van ons waren, waren geko
zen tot leden van den Raad, zelfs sa
menspanden om ons geen wethouder
te doen worden
Ieder gevoelde debeleediging en dat
daardoor overliep de beker van on
recht.
Waarom nu hadden wij gesollici
teerd naar Amsterdam Voor hoofd
reden omdat wij meenden, dat ons werk
hier in het belang van het algemeen
was afgeloopen, en dat wij meenden
naar verloop van tijd van uit het hart
van Nederland beter en doeltreffender
te kunnen werken voor het wingewest
van Nederland dan in dit wingewest
zelf.
Het duurde bijna vier maanden, een
ongehoorde lange tijd, voordat in de
vacature in Amsterdam werd voorzien
doQr de benoeming van een in exa
menjaren nog jongen candidaat, en
waardoor de Minister van Justitie te
kennen gaf, dat hij niet genegen was
ons ter wille te zijn door herstel van
onrecht.
Toch verraste ons dit niet, daar ons
geheele leven is gegrond op den wil
Gods, en wij, na dat overloopen van
den beker, wilden weten, of het deze
wil zou zijn hier te blijven of niet.
Wij toch voorzagen dat er een keer
punt moest, komen, daar wij den weg
Gods hier geheel hebben geeffend zoo
wel tot zegen als tot straf, maar wis
ten niet, of wij daarbij zeiven nog een
rol zouden moeten vervullen of niet,
wisten niet, al scheen het menschelij-
kerwijze zoo, of de tijd. voor ons hier
rijp was of niet.
De beslissing op onze sollicitatie
moest voor ons openbaren den wil
Gods, en, ons aan dezen wil met ge
heel ons hart onderwerpende, is voor
ons, niet door den minister maar door
God beslist, dat wij hier -n Hulst
blijven en dus hier zuilen voortzetten
onzen rol.
Er zijn er geweest in Hulst die zicht
baar, om ons te honen, grijnslachten
al expresselijk gaande langs ons huis,
wegens onze niet-benoeming te Am
sterdam, maar deze grijnslachers zul
len niet lang grijnslachen: het wee is
reeds uitgesproken over hunne ver
dorven ziel, en, wat er ook al tegen ons
is gedaan, het eind is steeds geweest
dat de overwinning was aan ons.
Wij willen een woord zeggen.
Zichtbaar voor alle menschen neemt
eiken dag hier toe de afval tegen ons,
maar wie denkt dat dit ons hindert
vergist zich. Wie van ons afvallen
zijn berekende, valsche, laffe of slecht
levende vrienden, en deze afval is noo-
dig om onze kracht te stalen tegen
den tijd der toekomst.
Onze kracht toch ligt niet in het
hebben van veel van deze vrienden,
onze kracht ligt in den steun, dien wij
hebben door het gebed der harten
van de eenvoudigen en oprechten, en
met -dezen steun zullen wij groote
overwinningen behalen voor hen en
tot beschaming onzer vijanden.
Wij zijn 45 jaar in de volle kracht
van het leven, meer gezond en krach
tig naar ziel en naar lichaam dan ooit,
en zou er nu iemand kunnen denken
dat God ons deze gaven zou hebben
gegeven om ze werkeloos en doelloos
te moeten laten in ons, die zoozeer
zijn van goeden wil en van arbeids-
lust om er vruchten van voort te
brengen.? Dit zou zijn tegen de doel
matigheid, die ieder kan aanschouwen
en moet erkennen in al Zijne werken.
Wat volgt hieruit
Dit.
Dat wij, terwijl alles samenspant om
ons machteloos en krachteloos te ma
ken, een grooter toekomst en een
grooter ontplooiing van kracht vóór
ons hebben dan wie ook maar ge
looft.
Laat de afval tegen ons maar toe
nemen, het baat niet, want, wie door
afval denkt ons te schaden of te be-
leedigen, schaadt en onteert zich zei
ven Iaat maar steeds meer venijniger
worden de samenspanning om ons
broodbestaan te ontnemen, er komt
een dag van tot hier toe en niet verder
en dan is het daarmede uit.
Nu wij in deze omstandigheden den
wil Gods hebben leeren kennen, nu
staal het ook vast, tot geruststelling
voor onze ware vrienden en tol een
stnfteeken voor onze belagers en af
gevallen vriendenwij zijn en wij
blijven in Hulst en ook de Volkswil
is en blijft ons wapen en onze eer.
Er komt een dag, waarop de ware
vrienden zullen juichen en weenen van
blijdschap, en de vijanden en afgeval
len vrienden zullen beschaamd zijn en
weenen van ergernis.
De toekomst van
Nederland.
o—
Deze ligt in het teruggeven
van Zeeuwsch- het oude Staats-
Vlaanderen aan België.
Zoolang deze teruggaaf niet heeft
plaats gehad, heeft Nederland niet
het recht om te spreken van te zijn
een land van internationaal recht.
Deze teruggaaf zal voor gevolg
hebben een onberekenbaar zedelijk
voordeel voor Nederland in de in
ternationale betrekkingen, omdat
daardoor wordt hersteld een volks
misdaad, die voor oorzaak heeft ge
had het verraad van Spaüje ten
koste van zijn eigen volk, de toen
malige Spaansche Nederlanden, nu
Belgie, met voor doel den zeehandel
van Vlaanderen te vernietigen ten
voordeele van Hoilandsche koop
steden.
Vlaanderen is indertijd behandeld
als later Polen, en welvan Vlaan
deren werden afgenomen de beenen
door Frankrijk, waardoor het verloor
zijn zuidelijke zeehaven, Duinkerken,
en den kop door Nederland, dat af
sloot van de zee de zeehavens van
Antwerpen, Gent en Brugge. Er
bleef alleen over een romp die geen
uitweg meer had. naar zee, daar aan
de zeegrens duinen waren, die eiken
uitweg naar zee afsloten.
In dien romp kwameen doodsch
leven, dit doodsch leven moest ook
zijn in den kop, opdat er geen bloed
zou stroomen naar den romp. Hel
achterlijke Vlaanderen is gevolg van
het gemis van den kop, en deze
achterlijkheid door afsluiting van
het wereldverkeer heeft op haar ge
weten de Nedet landsche politiek
jegens Vlaanderen, wortelende in het
verraad van Spanje van 1648 van
haar eigen Ylaamsche land
Door de moderne verkeersmidde
len van spoorwegen is Vlaanderen
wel weder tot het wereldverkeer
toegetreden, door de Fransche Qver-
heersching yan 1795 gevolgd in
1863 door de vrijmaking van de
Schelde is Antwerpen weder zeeha
ven kunnen worden, maar daarmede
zijn niet te niet gedaan de blijvende
gevolgen, die alleen kunnen worden
hersteld, door Vlaanderen zich te
laten uitbreiden over den kop naar
de Schelde.
Wij durven dit te zeggen, omdat
wij zijn een Nederlander, die lief
hebben de zedelijke grootheid van
het Nederlandsche Vaderland, die
ook voor de staalgemeenschap er
kennen de behoefte aan den Zegen
Gods, en zou deze zegen Gods niet
als het were worden afgedwongen,
als de Nederlandsche politiek zich
ging stellen op den grondslag van
het eerste vers van het eerste boek
der Wijsheid hebt de gerechtigheid
liet, gij regeerders der aarde
Nederland, de bakermat van de
wetenschap van het internationale
recht, de zetel van het internatio
naal scheidsgerecht, de plaats der
Vredescongressen, het land waarin
waarschijnlijk eenmaal zal worden
gevestigd een hoogeschool voor in
ternationaal recht, het voorbeeld ge
vende van eene daad van herstel van
internationaal volksrecht, zou dat
niet door deze daad openen den weg
van hel recht tegen den internatio
nalen weg van het belangmede
brengende de de volkeren verplette
rende bewapeningen
Dante over de politieke
christelijkheid.
o
Louteringsberg gezang 16: De stam
van Levi kreeg geen deel bij de ver
deeling van Kanaan maar zou in vele
steden verdeeld het priesterambt uit
oefenen. Om dezelfde reden waarom
hij geen land verkreeg, moest ook de
Kerk naar geen wereldlijk bezit stre
ven.
Louteringsberg gezang 32.
De Kerk mag de vruchten van den
boom der kennis van goed en kwaad
niet als aardsch voedsel genieten.
De Kerk was destijds ontbladerd en
beroofd, omdat hare dienaren, in strijd
met het gebod, meer streefden naar
aardsche vruchten dan naar hooger
doel.
Christus, als Mensch, benutte den
boom niet om aardsche spijzen daar
van te plukken.
Slechts door het in acht nemen van
het gebod van Christus, nl.Geeft
Gode wat Godes en den keizer wat
des keizers is, is het zaad van alle
recht te bewaren.
Als de Paus door Constantijn we
reldlijke macht verkreeg werd er, vol
gens de sage, gehoord, dat een engel
uit den hemel riep „Wee, wee 1 He
den is er vergift in de Kerk gedrup
peld En omdat de Paus zich door
de aanvaarding daarvan in eene waar
digheid had gezet die hem niet paste,
moest hij ook ongepaste middelen
gebruiken om zè te verdedigen.
Paradijs, gezang 18. Het licht der
rechtvaardighdid wordt in zijn wer
king belemmerd door de hebzucht.
Dante roept Gods deugd aan om de
ongerechtigheid, der geestelijken, die
de Kerk wereldlijke macht willen ge
ven, terwijl zij gegrondvest is op de
wonderen van Christus en zijn apos
telen en het bloed der martelaren. Die
ongerechtigheid geschiedde reeds in
den tempel te Jerusalem.
Paradijs, gezang 27. Niet om goud
en schittering te verkrijgen heeft Pe
trus, en na hem Linus, hun bloed voor
de Kerk vergoten.
De sleutels, symbool der pauselijke
macht, zullen niet het veidteeken zijn
van een der vijandelijke partijen tus-
schen Christenen.
De Harmonie is gestoord, als de
paus zich wereldlijke macht toeeigent.
Dit zijn zeer schoone oversvegingen
voor de Katholieke partijen van Ne
derland en van België, welker kies
verenigingen erkennende leiding van
de bisschoppen, en welke laatsten,
persoonlijk of in hun naam de plaat
selijke herders, ongepaste middelen
gebruiken (b.v. broodroof, krantenver
bod) om deze leiding te verdedigen.
Hoe zit dat nu met
de Z. Moeiier?
o—
We ontvingen de Pius Almanak,
Jaarboek voor de Katholieken van Ne
derland, voor het jaar 1914.
Daarin komen voor, onder de katho
lieke pers, het nieuwsblad Zelandia (blz.
166), en Het Hulsterblad, (blz. 172).
Maar daarin komt niet voor de
Zeeuwsche Koerier.
Is deze niet of niet meer officieel
katholiek
Twee heeren dienen.
o—
Men leest bij Math. 6:24. Nie
mand kan twee heeren dienen
want hij zal öf den eersten haten
en den tweeden beminnen öf den
eersten aanhangen en den tweeden
verachten.
Dit woord geldt ook bij het dienen
van God en de wereldlijke macht,
beide in alle uitingen.
Toch zien wij, dat, in onzen tijd,
het geheele katholieke leven van Ne
derland en van Vlaanderen, dus in
de geheele Groot-Nederlandsche kerk
provincie, staat in het streven tot
wereldlijke macht onder katholieken
naam, tot welk streven worden
dienstbaar gemaakt alle uitingen van
geloof.
"Wie der katholieke politiekere
kan, in het licht van dat woord der
Schrift, met de hand op het hart
zeggenwe zijn in Nederland op
den goeden weg?
Maar toch zal geen hunner zich
zei ven deze vraag stellen omdat....
zij de wereld aanhangen en den
godsdienst verachten wiens strijders
en dienaars heeten zij te zijn en zeer
dikwijls zelfs denken te zyn. Er zal
eenmaal voor hen komen een dag
van wee en van ontgoocheling.
Aanmoediging der Vlaamschc
Letterkunde - 500 jr. Prijzen
(10 premiën van jr. 50.)
I. Door CAROLUS, het Weekblad
van de Vlamingen, wordteen prijs
kamp uitgeschreven voor oorspron
kelijke onuitgegeven Nederlandsche
prozastukken, in volkstoon geschre
ven. Opstellen die door humor en
originaliteit uitmunten worden ge-
wenscht zonder daarom de voor
keur te hebben.
II. Aan elk der 10 beste stukken
wordt eene premie toegekend van
fr. 50.—. Indien er minder dan tien
mededingers bekroond worden, zu!»