Maar de coalitie barst misschien nog eens uiteen.... van opgeblazen heid. Handelsblad. Een zelfmoord in Hulst. o Zondagmorgen vroeg heeft een brave, godsdienstige dienstbode te Hulst, af komstig van Hengstdijk, zich in de buitenvest verdronken. De oorzaak schijnt te zijn zwaar moedigheid gevolg van te groote vroomheid.cn de arme meid is daardoor rriet verantwoordelijk geweest voor haar daad. Ze moet reeds een 14 dagen uiter lijke teekenen hebben gehad die wezen op een niet goed normaal zijn, en zij woonde eiken dag, naar wij vernamen, de Missie te Hulst bij. Hoe goed eene Missie op zich zei ven is, zij i s slecht voor menschen die scrupuleus zijn, en, het is niet onmogelijk, dat de Missie op de arme meid zeer verkeerd heeft gewerkt. Naar aanleiding hiervan willen wij iets zeggen. In onze streek is wel veel vroom heid, maarzonder Godsvertrouwen. Dit is een gevolg hiervan, dat de menschen niet doordrongen zijn van het geloof aan een God die Vader is, zooals toch luidt het „Onze Vader." En dit niet doordrongen zijn is het gevolg van het optreden der geeste lijkheid, die daarin niet staat op het standpunt van God te doen beminnen maar van God te doen vreezen. De vreeze Gods isde vrees om God te bedroeven door zonden en ondeugden, en dit, omdat Hij verlangt en verdient door zijne kinderen te worden bemind, en dus is de grond slag van God vreezen Hem beminnen. Als een vroom hart geen Godsver trouwen heeft, alleen vrees, dan lijdt het inwendig zeer zwaar, en dit in wendig lijden kan de verstandelijke vermogens in de war brengen met ge volg, dat de mensch de uitoefening van zijn vrijen wil verliest. Komt er dan nog bij de eene of andere schok, b.v. door donderende woorden op een Missie, door het niet verkrijgen van wat men door bidden en goede wer ken van God had willen verkrijgen, dan gebeurt het dat dit vrome hart besluit tot een zeer onvrome daad, b.v. tot zelfmoord. God wil worden gediend met een blijmoedig hart, niet met een benauwd hart. Onbeschaamde lengen. 0 Door de Pers gaat een bericht, ont leend aan het vroom katholieke Dag blad van Noord-Brabant te Breda, dat notaris van Dalsum den bisschop van Breda bij deurwaardersexploit heeft gesommeerd om f 20.000 te betalen als schade van het leesverbod tegen de Volkswil. Deze onbeschaamde leugen wordt voorzeker rondgestrooid om teverval- schen de waarheid: dat die vordering strekt om te vergoeden de finantieele gevolgen van de broodroofpo- litiek der geestelijkheid tegen notaris van Dalsum. Het verschil is nog al groot. Pers berichten exploit wegens schadè door leesverbod Volkswilwaarheid echter exploit wegens schade door broodroof- politiek tegen den notaris. De broodroofpolitiek is de dagelijk- sche praktijk van de vrome katholieke woorden in alle deelen van het kat holieke Vlaanderen, ook in het deel dat tot Nederland behoort. OM V2 CENT. De Hooge Raad is opgeroepen geweest om uitspraak te doen over de belangrijke vraag, ontstaan bij de regeling der winkelsluiting door de Gemeente, of een water- en vuur- nering een winkel is of een fabriek Een water- en vuurvrouw te Arnhem had n 1. des morgens vroeg, halfvijf, voor een halven cent een keteltje heet water verkocht, dus vóór den tijd, waarop de winkels er mogen geopend zijn, en zij was daar voor veroordeeld tot f 0,50 boete of 1 dag hechtenis. In beroep bij den Hoogen Raad werd ten haren behoeve aangevoerd, dat een water- en vuurnering geen winkel is, doch een fabriek van heet water en gloeiende kooltjes. Maar de Hooge Raad besliste, dat onder'n „winkel" valt te verstaan een pand of gedeelte van een pand, waarin een bedrijf wordt gemaakt van het verkoopen en afleveren van waren, terwijl het niet ter zake doet of die waren daar ook worden gereed ge maakt of toebereid. Het beroep werd dientengevolge verworpen. De zaak is van belang, omdat hierdoor ook is beslist, dat aan wer kelijke fabrieken nieis zal mogen worden afgeleverd aan het publiek en wellicht ook broodfabrieken, dag blad- en andere drukkerijen erdóór kunnen getroffen worden. De Arnhemsche water- en vuur vrouw heeft een goed werk gedaan met aldus de strekking te doen uit komen van een maatregel, die hier en daar genomen is tot het tegen gaan van overmatigen arbeid door winkelpersoneel Als zij, wat b.v. te Amsterdam geschied, het beet water en de vuurkooltjes laat rondbrengen door een bezorger of bezorgster, dan is ze weer op dreet. Tijd. WednwcnKorg'. O De weduwen van deafdeehng Hulst Ter Neuzen worden beleefd ver zocht hunne juiste adressen op te geven aan den heer W. G. Land man, Rotterdam, Bellevoijstraat, die voor overmaking der gelden recht streeks door den Algem. Penning meester zal zorgen. Het is tot spijt van het Hoofdbestuur doch buiten onze schuld, dat die uitbetaling nog niet heeft plaats gevonden. Weduwenzorg. Eene Zcenwsclic Dorpsydillc. Een boer vindt welbehagen in de vrouw van een arbeider. Hij belooft en geeft haar in eigendom, doch zon der te beschrijven, een arbeidershuis en neemt haar man als arbeider in dienst. Na eenigen tijd heeft de vrouw ge noeg van den boer en wijst hem de deur. De boer jaagt den arbeider uit zijn dienst, en zegt aan bij deurwaar- dersexpoit de woning te ontruimen. Man en vrouw zijn tot dit laatste wei nig genegen, omdat het huis beloofd en verdiend is. Rechtens De gift van een huis moet geschieden bij notarieele akte, anders ongeldig. Beroep op „verdienen" op dergelijke wijze is ongeldig, omdat de wijze van „verdienen" is eene koop som door middel van onzedelijkheid. Resultaatde boer die zich ophield met eene andere vrouw, bedroog zijn eigen vrouw, den man der vrouw, en de vrouw zelve. De vrouw misrekende zich om op dergelijke wijze een eigen woning te krijgen. Zedeles Bewandel geen ongerechte wegen; wie met bedrog omgaat wordt door bedrog bedrogen. school te Biggekerke (Zeeland) schreef „Jaren lang heb ik ontzettenden last van hoofdpijn gehad, er ging schier geen week voorbij, dat ik niet een heelen of halven dag te bed moest blijven. Sedert vLr maanden heb ik eiken aanval van hoofdpijn kunnen afwenden door de Migraininepastilles van Apotheker Boom." De Hoofdpijnpastilles van Apotheker Boom zijn een zeker werkend genees middel tegen Hoofdpijn, Migraine, Schele en Zenuwhoofdpijn. Deze pas stilles stillen direct de hevigste Hoofd pijn. Deze pastilles worden nimmer los verkocht, doch uitsluitend in ver pakte flacons a 80 ct. Proefflacons 30 ct. Alleen echt met den naam Boom. Verkrijgbaar in de meeste Apotheken en Drogistenwinkels. Waar niet verkrijgbaar wordt een flacon franco huis gezondenna ontvangst van 40 of 90 ct. door firma A. M. Boom, Arnhem. Verkrijgbaar te Hulst bij Verwilghen- v. d. Hooftte Axel bij J. van Dixhoorn- Vroeg op. Het Vrije "Woord voor Abonnés. o— Mijnheer de Redacteur Havelaar of Volkswil, Multatuli en van Balsuin. U verwijst mij naar de geschriften van Jtr. W. H. M. de Koek. Jammer dat die man niet 50 jaar vrceger ge boren was dan had hij ten minsie bijtijds kunnen beginnen, of is hij vroeg genoeg geboren maar te laat klaar gekomen Zou het geen onzin zijn als men na 50 jaar pas te weten kwam dat de Volkswil alleen had bevat ver zinsel Neen, dan waren ze hier vlugger. Zie eens even terug op de geestelijken met hun verbodsbrieven, vastenbrieven, index, en de rechters met hun straffen, de kiesvereenigingen met hun verdachte pamfletten enz. enz. dan komt Koek pas maar eens kijken. Men ziet 't, zoo genomen lijkt het wel een Volkswilgeschiedenis, alleen dat, ze zijn hier kwieker, dat zit 'm hierin, de geestelijken hebben hier meer fut dan elders. Om het iets duidelijker te maken wil ik er wat aan toevoegen uit een werkje van B. Damme waar het gaat over Multatuli. Vóór alles is de „Havelaar" het plei dooi voor den armen Javaan, vóór alles is het de kreet om recht zoo voor dezen armen inlander als voor hem zelf. Het scherp omlijnde doel recht voor beiden te erlangen is de oorzaak der uitgave van dit boek. Vertrouwende op het goede, het edele, onbaatzuchtige in den mensch, ver trouwende allen aan zijne zijde te vin den die voorgeven de leugen te haten, onrecht en onmenschelijkheid te schu wen, moest hij spoedig genoeg ontwa ren alleen te staan. En bittere twijfel of het wel zoo ernstig gemeend was bij al die men schen die zoo voortdurend met hun godsdienst, zeden, deugd in de weer waren sloop in zijn ziel. Want hoe vreemd zulks ook klinken moge Havelaar was naïef. In vele dingen was hij gelijk een groot kind en dit strekte hem tot eer. Hij vertrouwde in hef goede, in het edele in den mensch. En daardoor in hoofdzaak is Ed. Douwes Dekker de man, „die veel geleden heeft" geworden. Zijn goed gevoelig ontvankelijk gemoed deed hem slachtoffer worden van hen, die h ij met de gave van z ij n geest verre overtrof. Doch ook twijfel aan het vaststaand geleerde, mogelijk lang bij hem in kiem aanwezig, treedt thans met kracht te voorschijn. Er moet een reden zijn waarom men het goede kennende dit toch verwaarloost. Er moet een reden zijn waarom men diegene, die daarin poogt verandering te brengen, alleen laat staan, erger nogzich tegen hem keert. Daarom dient die oorzaak, die reden opgespoord te worden. Gods dienst, zeden, deugd, liefde, fatsoen enz. worden nu aan critiek onderwor pen.... en hij vind den leugen als al gemeen bederf. Leugen is de oorzaak van de zedelijke en maatschappelijke ontaarding onzer dagen. Elders heet hetLeugen, dat is de naam van de ziekte, van de rottende ziekte waaraan de natie lijdt. Wie naar waarheid streeft wordt belasterd en mishandeld (Vrije arbeid in Ned. Indië). Ik die in de liefde de bron zoek van alle deug den ik kan geen godsdienst begrijpen die liefde maakt tot een gebod, tot een uitvloeisel. Nog een paar ideeën van Multatuli. I. Is strijd tegen dwaling geen recht II. Wie nonsens gelooft heeft recht op medelijden. Mijn oprechten dank voor de plaats ruimte. P. KREMERS. St. Jansteen, 3 Febr. 1914. Alleen omdat in bovenstaande met wat gedaan tegen Multatuli wordt ver geleken met wat gedaan tegen van Dalsum een enkele opmerking: Multatuli redeneertIk zie zooveel slechtheid ondanks godsdienst, dus deugt de godsdienst niet, dus deugt de Schepper niet, dus is er ook geen God. En van Dalsum redeneertIk zie veel slechtheid ondanks godsdienst, maar die slechtheid is tegen de gods dienst; ik zie onrecht zegevieren niet tegenstaande Gods leer dat Hij de wereld regeert, maar Hij is een Eeuwige Rechter die den tijd heeft ik zie de menschelijke onvolmaakthe den niettegenstaande de Schepper zeide dat het goed was, maar in die on volmaaktheden zie ik de volmaaktheid van God. Nemen we eens aan dat Multatuli en van Dalsum hetzelfde ziende eerste geeft van het verkeerde God de schuld, de tweede geeft daarvan den mensch de schuld door niet te achten Gods gebod en door niet mede te werken met de aan ieder mensch ver leende genade. Multatuli als mensch oordeelt daardoor God, van Dalsum als mensch oordeelt daardoor den mensch, dat is zich zei ven, in het licht Gods. In Multatuli verheft de mensch zich boven Godin van Dalsum ver trouwt de mensch zich op God. Red. Volkswil. o— Zonsondergang'. Nu de dag gaat dalen, Kleuren zonnestralen 't Blauwe hemelwelf; Doen der boomen kruinen, En de top der duinen Gloeien, vurig rood Doen de zee zacht glimmen, En in waarde klimmen Lijkt van 't eêlste goud.... Lieflijk, vredig schouwspel, Dat mijn aandacht boeit, Kom, 'k wil u bewonderen, Eer gij straks vervloeit In een wazig duister Als de avond daalt, En het licht van Venus Uit den hooge straalt, doorH. DEN ENGELSMAN. Segeerss. V. 77. Middelburg, die zich voortaan „Woudbloemetje" noemt. o Lenteklokjes. Klingelt door de blauwe luchten Tooverklokjes, van de Mei Koud' en guurheid zullen vluchten Voor die wondere melodij. Alom' wekt ge dan nieuw leven Door uw tooverlied. Vol roem Zult'ge weer deez' aarde weven Tot één zijdekleed van groen. Als g' uw toontjes neer doet dalen Over bosch en veld en hei, Staat het spoedig weer te pralen In heur schoonste feestkleedij. 't Voog'lenlied za! blijde klinken Door den boomgaard, door het woud En de Meizon zal weer blinken In haar volle pracht van goud. 't Vlindertje zal wap'prend zweven Op haar blanke vleugelpij, Over frissche groene dreven, Over bloembed vrij en blij. Alles zal weer schitt'rend prijken In den gouden zonnegloed, Ja ook m ij zult ge verrijken Met uw gavenmild en goed. Kom dan Lente ach kom spoedig 'k Wacht op U, als op een bruid Stort uw klokjes toch weer goedig En weldadig op mij uit. LEO DE BUCK. Middelburg. o— Bierüet 2-2 '14 Naar Noord-Amerika en Dnit8chland Wat al waarschuwingen zie je niet in couranten staan. Dan weer een voor Duitschland, dan weer een voor Amerika, ga niet naar die landen want het is er slecht. Ja al goed en wel, maar is het hier goed. Ik zeg neen en nog eens neen. Wat een werkloosheid zie je overal op dit platte land, en de dooi is nu ingetreden en ze geven nog geen werk. Maar is er wel werk te geven, neen zeggen die dikke boeren maar het is om de centen in de zak te houden heeren kiezers. Werk is er in overvloed, er zijn gemeenten die werklui laten komen uit een ander district, dus er is toch werk. Ga voorbij een hoeve, is daar geen werk met de vleet, beziet het Goesche hoe zijn die boerenhoeven daar in orde, hoe komt dat, beziet ze in het land van Cadzand eens, je bent waarlijk bang dat ge hier sommige hoeven moet bezoeken want het zijn ware modderpoelen, en toch zegt den beer geen werk, het is ellendig. En dan durven die bewoners nog zeggen als er een van zijn werkmenschen plan maakt om naar Amerika te gaan, ik heb er spijt van, het was zoo'n goede arbeider. Aan wie de schuld, de land bouwer is daar zelf de schuld van. Geeft die landbouwer dezelfde voor rechten als hij in Amerika krijgt en de goede arbeider gaat niet van u weg. En daarom landbouwers, kip geen knechten of meiden of arbeiders van elkaar af, maar zegt eerst tegen die persoon, ik zal eens informeeren bij mijn buurman hoe of je het daar ge maakt hebt en dan zullen we zien, zoo gaat het in Amerika en zoo kan het hier ook. Maar ook een woord tot u arbeiders, boerenknechten en boerenmeiden, toont dat gij dat zijt en toont dat gij dat geld en eten ten volle verdient, zorgt dat uw werk en han delwijze goed is en dan vereenigt u al aan een dan zijt gij sterk. En laat u niet afschrikken van Amerika het is er slecht, het is er goed en waarom, daar wordt je als werkmensch geres pecteerd, hier in het land van Cad zand niet. Den laatsten tijd heb ik Ame- rikaansche brieven gelezen en zelf ontvangen, het is er gunstig, dus gaat gerust. Laat u niet afschrikken hier is er toch geen werk er is hier werk in overvloed, maar ze doen het niet dus u moet het elders zoeken en in Amerika daar is geld, brood en werk. Dus vooruit naaf de Nieuwe Wereld, daar wordt je als mensch erkend, hier is het maar in den tijd als ze je noo- dig hebben. Laat u niet afschrikken, gaat daar is leven, hier niet. Mijn dank voor de plaatsing, noem ik mij' een bewoner van het land van Cadzand. Kleine berichten. 0 Er zullen een 900 strafprocessen komen wegens beweerde overtreding der Loterij wet. Waarschijnlijk zal Berlijn na korten tijd beginnen met grondwerken (on- dergrondsche spoorweg, haven, enz.) met een paar honderd millioen kosten. Het leger van Hongarije wordt met 31.300 man vergroot. Heet dit in de zaal der dipolomatie vermindering der militaire lasten Venizelos, eerste minister van Grie kenland, die eerst zoo werd gepest als hij Kreta wilde vereenigen met Griekenland, wordt nu aan de Hoven van Duitschland, Oostenrijk en Rus land gevierd. Er is concessie verleend aan een Fransch bankiershuis, om een electri- sche tram aan te leggen tusschen Jerusalem en Bethlehem, en tot aan leg van electrisch licht en waterleiding te Jerusalem. Er is reeds eenigen tijd in Enge land een methode in werking, om door een electrischen geleistroom het loozingswater uit fabrieken ie ont vetten. Vroeg rijden is oud loopen. De Oud-Katholieken erkennen in den Paus wel den bisschop van Rome, en als eersle onder de bisschoppen, maar niet erkennen zij in hem als te bekleeden een afzonderlijk, afgeschei den ambt voor geheel de Kerk. Daar mede erkennen zij gewestelijke Kerken en geen algemeene Kerk, en dit, ter wijl Christus heeft gesticht een alge meene Kerk en niet gewestelijke kerken. Ware dit laatste wel zoo, dan zouden over de waarheid worden beslist bij meerderheid van stemmen en niet door den H. Geest, de waarheid onherken baar worden voor de geloovigen daar zij dan moest worden bewaard door een „zooveel hoofden zooveel zinnen". Op de jaarvergadering van de Broe derschap van candidaat Notarissen van dit jaar. is als onderwerp der prae- adviezen gekozen: „De wettelijke re geling van het toezicht op de notaris sen en candidaat-notarissen, en de toepassing daarvan." De praeadviezen zullen worden uit gebracht door de heeren Mr. H. P. Marchant (Kamerlid) en Mr. J. A. Swane. Dit zal wel zijn een indirect gevolg van het geval tegen notaris van Dal sum, behandeld in de Tweede Kamer. Uit diepboringen is gebleken, dat de Bermudas, van koraalachtigen grond, door koralen zijn opgebouwd op voorhistorische vulcanen. De Engelsche admiraliteit neemt proeven met een nieuw soort pantse ring Tusschen twee pantserplaten worden gumtniblokken geschroefd. Kamerlid Jhr. Ruijs de Beerenbrouck verklaarde te Heerlen, volgens de Tijd, dat hij het niet gewenscht en niet noodzakelijk achtte, dat katholieke kiesvereenigingen een geestelijk advi seur hebben. Als hij nu maar zorgt, dat de bisschoppen dit niet hooren, want dan krijgt hij een briefje thuis van „weigering der Heilige Sacramen ten". In Frankrijk zijn meerdere aanwij- zigingen, dat de zoons en dochters van hen, die de bovennatuurkunde ontkennen, zoeken den band tusschen zedeleer en geloof. Naar onze gedachte gaan wij, ondanks alle schijn van het tegendeel, naar een christelijke weder geboorte van Frankrijk, en daarmede van West Europa. De Volkswil heeft aangegeven de klippen, die men moet vermijden om te komen tot het re sultaat van christelijke wedergeboorte.

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1914 | | pagina 2