w? Flick's Cacao No. 223. Zaterdag 13 December 1913. 5e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. RichtingVoor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VRRSOH1JNT ELKEN ZATERDAG. Gentschestraat C 7 te Hulst. Stichter: H. A. van Dalsum. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. ER IS de allerbeste. DE VOLKSWIL REDACTIE: Abonnemeut per drie maanden NEDERLAND BELGIE ANDERE LANDEN f 0.50. fr 1.20. f 0:80. Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - - - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voorden inhoud van het Yrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: DRUKKER IJ: Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. Uit de Tweede Kamer. Mr. Loeff over de parlementaire schrik voor de verantwoordelijkheid. o Wij nemenj hier over het KortjjVer- slag van dat deel zijner rede. De heer LOEFF herinnert, dat reeds door anderen is gezegd, dat de stof bij de behandeling van deze Staatsbe- grooting overstelpend is. Bij hetgeen hij zich voorstelt hier te zeggen, zal spreker niet trachten de geheele stof te overzien. Er is emb arras du c h o i x. Spreker zal slechts een paar punten van bijzonder aanbelang en eig«naardig karakter naar voren brengen. Spreker merkt op, dat dit Kabinet een geheel bijzonderen doopnaam draagt, die in onze historie nog niet dikwijls is voorgekomen. Ook dat de S.D.A.P. in ons land bij deze gelegen heid door en na deze verkiezingen een zoo bijzondere positie heett inge nomen en nog inneemt, dat, wie over deze zaken wil spreken, dit punt niet onbesproken kan laten. Alvorens nu tot zijn eigenlijk onder werp te komen, wil spreker een enkel woord zeggen tot het Kabinet en spe ciaal tot den formateur, die gelijk een vroeger spreker reeds zeide zijn stempel drukt op het Kabinet. Dat woord kan tot sprekers groot leedwe zen niet zijn misschien moet spre ker zeggennog niet een woord van welkom. Maar wel een wóórd van waardeering voor den moed en den durf om onder de gegeven omstandig heden het roer van staat in handen te nemen. Spreker zal daar iets bijvoe gen, en als zijn overtuiging uitspreken, dat het eenïge motief, dat daarbij heeft voorgezeten is, dat de formateur het diepe verlangen, den ernstigen wensch koesterde om in het ambt, dat hij waarschijnlijk niet tot zijn genoegen en zijn rust heeft aanvaard, iets tot stand te brengen ten bate van het land. Daarom waardeert spreker den moed en den durf. Spreker zal hieraan iets toevoegen, opdat men deze woorden niet zai beschouwen als een c a p t a- tio benevolent ia e. Benevolentia zal ook spreker noodig hebben bij hetgeen hij gaat zeggen, maar wat hij gezegd heeft, was een uiting van een innige overtuiging. Spreker komt thans tot de zaak zelf In de eerste plaatsde oplossing der crisis door dit zich als extra-parle mentair aandienend Kabinet en de positie waarin de Roomsch-Katholieke staatspartij voor zoover spreker ge rechtigd is namens haar te spreken zich bevindt tegenover dat Kabinet. In de tweede plaats een bespreking van een bijzonder punt, dat spreker van veel gewicht lijkt in verband met de bijzondere positie der S.D.A.P. na deze verkiezingen. Wat het eerste punt betreft, vraagt spreker of het optreden van dit extra parlementaire Kabinet logisch en juist is, en of het in staat is dit optreden behoorlijk te motiveeren in de om standigheden, waarin het optreedt. Om die vraag te beantwoorden moet men terugtreden in wat is voorafgegaan. Een behoorlijke beantwoording maakt noodig een bespreking der aanvanke lijk gegeven opdracht en de weigering der concentratie om het Kabinet te vormen. De gezamenlijke iinkerpartijen hadden den strijd gewonnen tegenover het zittend Kabinet en de rechtsche meerderheid. In constitutioneelen zin en uit het oogpunt van constitutioneel recht redeneerend, was toen natuurlijk de eerst aangewezen oplossing een Kabinet uit de geheele linkerzijde, 1 n abstracto is dit een waarheid als een koe. De vraag is of, gegeven de omstandigheden zooals zij daar lagen, deze oplossing ook in concreto de juiste was. Spreker stelt zich de onderhande ling en het aanbod van dr. Bos als volgt voor. Wij strijden hier den par lementairen strijd op een zeker plat form, het platform van onze rechts gemeenschap en het constitutioneel recht. En op dat platform spreker verheugt zich dat te kunnen zeggen staan alle partijen van rechts en links, met uitzondering dan van de sociaal-democraten. Die staan met het eene been, het rechter, op hetzelfde platform als, wij, maar met het andere op het andere, het revolutionnaire. Die moeilijke positie hebben zij aan zich zelf te wijten. En nu maken zij de hoofdleider heeft het dezer dagen nog gezegd van den strijd tegen ons gebruik als revisionist, en het succes, dat zij daarin behalen, gebruiken zij ten bate van het tweede doel. Was het aanbod van dr. Bos nu gemeend en moet dit als gemeend worden beschouwd Ja, zegt spreker dit aanbod was gemeend en had moe ten zijn aanvaard, omdat het een voort gaan op hetzelfde platform mogelijk maakte. Het aanbod van dr. Bos aan de S.D.A.P. had geen andere betee- kenis dan deze: uit mijn aanbod blijkt vanzeif, dat gij eerst uw linkerbeen moest optrekken naar ons platform. Zoo stelt spreker zich de eerste phase voor. Maar ware het niet beter geweest want met den heer Tydemen is spr. het eens, dat is de kern der qu- aestie en de eenige quaestie dat de heeren zich over die quastie over en weer duidelijk hadden uitgespro ken. Ware het niet oirbaar geweest, indien dr. Bos duidelijk had gezegd weet wel, als gij in een bourgeois- ministerie zitting neemt, dan blijkt daaruit vanzelf, dat gij afstand doet van de eene helft van uw platform. Daardoor zouden zich een heele boel moeilijkheden niet hebben voorgedaan en in de toekomst niet hebben kun nen voordoen. Daar staat tegenover dat, als de S. D.A.P. wenschte haar ten deele revo- lutionnair standpunt te handhaven, zij geen zitting kon nemen in een bur gerlijk ministerie. De heer SCHAPERDat heeft men ook gezegd van het zitting nemen in een parlement. Dat is hetzelfde.] De heer LOEFF meent dat (Lit niet hetzelfde is. Spreker heeft de werk zaamheden in en buiten een parlement wel eens vergeleken en is tot de con clusie gekomen, dat er tusschen de werkzaamheid van sociaal-democraten in het parlement en in het aanvaarden van portefeuilles, wat niet alleen mee brengt de noodzakelijkheid van de in diening van wetten, maar ook van gouverneeren en regeeren, een groot verschil bestaat. Als parlements leden kunt gij wetsontwerpen indie nen, maar als regeering kunt gij niet besturen dienzelfden staat, dien gij, zij het niet met dynamiet, dan toch met andere middelen, vo'gens uw eigen erkenning, ondermijnt. Dit in antwoord op de interruptie. Spreker moet bij de bespreking van de eerste phase der crisis nog iets bij voegen. Volgens zijn meening was in de redeneering der heeren, die gekant waren tegen het aanvaarden der por tefeuilles, een lacune, een groote fout. Zij redeneeren steeds, zoowel van den eenen als van den anderen kant, over het belang van de partij. Eenerzijds is gezegd het aannemen is de doodsteek voor de partijaan den anderen kant is gezegdhet is het belang van de partij De heer LIMBURGDat heeft nie mand gezegd. De heer LOEFF zegt daar te hooren, dat niemand dit heeft gezegd, en wil dit dan wel terugnemen. Er is een argument voor spreker vóór geweest, maar dit is niet uitgesproken, al hoopt spreker dat het gewogen heeft. Als werkelijk waar is. dat de S.D.A.P. is een gemengd revionistisch-revolution- naire partij, dan had het eergevoel aan die partij moeten verbieden zit ting te nemen in een gemengd vrij zinnig-socialistisch Kabinet, omdat dan haar eerste verplichting zou zijn ge weest het huis, waar zij haar .intrek nam, te onderhouden, terwijl haar principieele bedoeling is dit huis d e fond en c o m b 1 e zij het dan niet met dynamiet te vernietigen, en op de puinhoopen een ander huis te bouwen. Dit argument is niet uit gesproken, maar spreker hoopt toch, dat het heeft gewogen. Het aanbod was door de S.D.A.P. geweigerd, en de vraag rijst nu of de concentratie den plicht had het Kabi net te vormen. Er is hier dezer dagen door den hoofdleider der S.D.A.P. gezegd, dat het voor de hand lag, dat dit aanbod werd gedaan. De omkeer toch in het land werd door de concentratie ge- wenschtzij kon rekenen op den steun der S.D.A.P. en had dus een parlementaire meerderheid. Spreker weet niet weike argumenten daartegen zullen worden aangevoerd, maar acht die redeneering niet onjuist. Want stelt men den eisch, dat alle partijen moeten vertegenwoordigd zijn in het Kabinet, dan moet men ook verder gaan en den eisch van evenredige vertegenwoordiging stellen. Doch dit is nimmer het geval geweest. Spreker meent dus, dat de redenee ring der S.D.A.P. juist was, en boven dien meent hij, dat de concentratie in elk geval het Kabinet moest formeeren, dat verantwoordelijkheid moest dragen voor haar handelingen. Spr. meent niet, dat zijn medeleden van de con centratie het gevoel van verantwoor delijkheid niet zouden bezitten, maar uit de vreugde, waarmee zij het op treden van dit Kabinet ontvingen, blijkt wel, hoe hun geweten hen plaagde en dit gevoel overheerschend was. xMaar daarover sprak spreker niet. Hij heeft het over de daadwerkelijke ver antwoordelijkheid. Wanneer men zeg', dat men niet alleen negatieve bedoe lingen heeft gehad, maar ook positieve, dan mo.et men ook de daaruit voort vloeiende verantwoordelijkheid aan vaarden, op straffe dat anders niet wordt geloofd aan die positieve be doelingen. In verband met een door de con centratie aangevoerd argument, dat zij zich van den beginne af op het stand punt had gesteld, dat zij geen daad werkelijke verantwoordelijkheid wilde dragen, indien zij niet de meerderheid kreeg, merkt spreker op, dat die uit- i vlucht kernachtig is weerlegd door professor Struycken, op wien men zich hier zoo gaarne beroept. „Gepraeme- diteerde ontduiking van verantwoor delijkheid maakt die ontduiking niet minder erg", zeide professor Struyc ken. Dat is volkomen juist. Wat dit bevestigt, is ook dit, dat toen de concentratie haar besluit on herroepelijk had genomen om niet de verantwoordelijkheid te aanvaarden, zij te gelijk verklaarde dat zij geen Ka binet zou steunen dan een Kabinet, dat de hoofdpunten van haar program verwezenlijkte. Zoo ergens in, dan ligt hierin wat gezegd is met het oog op de toestan den van zijn land door Emile Faguet van de Academie frangaise le dé sir d'etre puissant sans être responsable. Dat was het. De heeren wilden krachtig en sterk zijn, en die kracht en macht, ook zonder dat hun leden zaten achter de groene tafel, doen gelden hier in de Kamer en in den iande. Zij wilden toonen, dat, hoewel zij geen portefeuilles hadden aanvaard, de achting voor hun partij daardoor niet had geleden. Dat was het nood schot waarmee zij uiteen Jgingen. Dat expliceert ook spreker komt nu tot de derde vraag de vreugde, die over de concentratie kwam, toen het extra-parlementair Kabinet haar van de verantwoordelijkheid bevrijdde en optradals een deus ex machi- n a. De concentratie moest daarover verheugd zijn, omdat de daadwerke lijke verantwoordelijkheid waarmee haar geweten haar plaagde nu was overgenomen. Want wat zou er ge beurd zijn, als er geen extra-parlemen tair Kabinet was opgetreden Het ta fereel, ontrold door den heer Troelstra, was dit: Als gij dit Kabinet steunt en dit Kabinet valt, wat zal er dan gebeu ren Na de niet geslaagde pogingen om op andere wijze de crisis te be ëindigen zou er dan niets meer over schieten dan het optreden van een rechts Kabinet en dan zouden de vrij zinnigen voor goed verloren zijn. Spreker meent, dat we thans van de schildering van den heer Troelstra slechts het laatste tafereel hebben ge^ had door de declinatie van het ver antwoordelijkheidsgevoel door de lei ders der concentratie. We hebben dus nu een extra-par lementair Kabinet, en nu is het de vraag, of dit in de gegeven omstan digheden de aangewezen oplossing was. Spreker erkent gaarne, dat er om standigheden kunnen zijn, waarin dat inderdaad het geval is. Maar een groote questie is een twijfel dien spr. gaarne door den leider van het Kabinet zag opgelost of daartegenover niet staat I en öf het niet waarschijnlijk is, dat een zoodanig extra-parlementair Ka binet noodzakelijk moet komen in een scheeve positie, wanneer het, door de kastanjes uit het vuur te halen voor een partij, die partij de verantwoor delijkheid, welke zij niet aandurfde, van de schouders neemt en zelf aan vaardt door overneming van de hoofd punten van het program dier parle mentaire partij. Kan men hier optre den ais extra-parlementair Kabinet, als men in werkelijkheid optreedt als deus ex machina voor een par lementaire partij Spreker gaat nu niet verder op die vraag in, maar ver bindt er een tweede aan. Is, wat be treft het verleden, door zoodanig op treden, de idee van verantwoordelijk heid niet eenigszins verzwakt door van een verantwoordelijke partij de verantwoordelijkheid af te nemen en die zelf op zich te nemen Wordt daardoor niet verzwakt de verant woordelijkheidsidee die de grondslag is van den consitutioneelen en parle mentairen Staat? Voor de toekomst nog dit, De heer Tydeman is niet een profeet, maar heeft een helder en gezond inzicht in onze staatsrechtelijke verhoudingen en wat daaruit moet voortvloeien, en daarom beroept spreker zich gaarne op hem. Het is door den heer Tydeman zoo straks gezegd, dat naar zijn meening in afzienbaren tijd geen verandering van partijen te zien zou zijn en dat de verkiezingen zouden staan in het teeken eener meerderheid van de coa litie of in die der vrijzinnigen en so ciaal democraten gezamenlijk. Wanneer het nu meer is dan een losse onder stelling en spreker neemt aan dat het meer is dan een veronderstelling dat het aanbod van dr. Bos nimmer opnieuw zal worden gedaan vóór een nieuwe aera is aangebroken, vóór de sociaal-democraten op ons platform zijn gekomen wat zal dan gebeu ren Dat we dan niets anders kunnen krijgen dan extra-parlementaire Ka binetten als normale Kabinetten. En nu spreekt spreker nog niet over de basis van ons constitutioneel staats recht de verantwoordelijkheid. Hij vraagt den leider der sociaal-demo craten of, wanneer de weg is ge baand voor het optreden van extra parlementaire Kabinetten als regel

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1913 | | pagina 1