w? Flick's Cacao No. 220. Zaterdag 22 November 1913. 5e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. RichtingVoor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. Gentschestraat C 7 te Hulst. Stichter: H. A. van Dalsum. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. ER IS de allerbeste. DE VOLKSWIL REDACTIE: Abouneinent per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELQiEfr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad_ neemt geene verantwoordelijkheid voorden inhoud van het Vrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: DRUKKER IJ: Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. Uit de Volkseeuw van Brugge ne men we over het onderstaande artikel, eensdeels omdat wij het volkomen on derschrijven, anderdeels omdat de in houd volkomen van toepassing is op den geest van nijd cn wrok en verblin ding, die is de geest van de katholieke partij van ons eigen gewest, genietende deze echter de steun der geestelijkheid en ter wille van welke partij uit naam van den bisschop van Breda zelfs Heilige Sacramenten zijn en worden geweigerd. In Frankrijk is het evenzoo gegaan. Onze lezers zullen, dit artikel le zende, denken en zeggen precies, zoo is het, des te grooter vlek op rug en ziel des te veiliger staat men hier onder Katholieke bescherming, terwijl zij, die zijn oprecht en God en gebod dienen in geest en in waar heid uit naam van het geloof worden veracht, geëer- en gebrood roofd. De Katholieken in Holland kunnen zich niet indenken, hoe het gaat in het Vlaamsche Land en moeten dit toch doen om te kunnen begrijpen, hoe het eertijds zoo katholieke en ze delijke Fransche volk ongeloovig en zedeloos is geworden,.... door de schuld van d e katholieken met hun kerkmeesterspolitiek. De politiek in de godsdienst is een stelselmatig ongeloof, dat God verdringt en menschelijke geboden maakt tot god delijke geboden. Wij laten dit artikel nu hieronder volgen. Wie zijn «le vijandi n van den Godsdienst —O Ik geloof wel dat ik mag zeggen, dat ik de geestelijkheid ken van België. Ik zal niet zeggen dat er niet veel zijn, hunne Godsgeleerdlieid daarge laten, die in wereldsche zaken waar lijk onwetend zijn, en zoo bekrompen van geest, dat zij in vele zaken, voor eenen verstandigen werkman moeten onderdoen; en die, in hunnen omgang met de inenschen, zoo fanatiek, zoo barsch en norsch te werk gaan dat de verstandige lieden van medelijden de schouders ophalen? Dit is waarMaar wij moeten toch getuigen dat er veel geleerde en vetstandige priesters zijn, veel vrome harten, vol goedheid en liefde voor 't volk, veel edelmoedige zielen, gloeiende van zelfopoffering voor het lijdende menschdom. Dit is ook waar en wij getuigen dat gaarn. Maar er is iets dat ik niet begrijpen kan. Met al die verstandige en goede priesters nog in ons land, hoe komt dat de Godsdienst meer en meer ach teruit gaat Dat versta ik niet of lie ver dat is de groote vraag Bij onze katholieke bewaarders is het antwoord altijd gemakkelijk gevon den. Zij zullen nooit hun eigen gewe ten onderzoeken en zien als zij niet goed zouden doen zelf wat op hunne borst te kloppen neen dat nietzij leggen de schuld op anderen en droo- men dat zij eens in de Litanie zullen staan van aile heiligen, als apostelen en geloofsbelijders. Over tijd voor hen, de groote vijan den van den godsdienst wareri «Je Li beralen en du, beweren zijhet zijn bijzonderlijk de Socialisten. Zekerlijk, wij hebben eenige liberale kopstukken gekend, die zelf goddeloos, alles in hun leven hebben toegewijd, hunne pen, hun woord en hunne beste krachten, om God en godsdienst te bekampen en zooveel mogelijk uit het hart te roeien van het volk. Wij hebben ook veel liberalen, vooral in de groote steden, de kerken zien ver laten en de godsdienstoefeningen. Maar wij hebben ook gezien en gehoord dat honderd duizende liberalen, bij zonderlijk op den buiten,zoo kristelijk en zoo eerlijk leefden en zoo gods- diensig waren als de katholieken, en zelfs menigmaal veel beter leefden. Waarom dan zijn die kristenen bij honderd duizende nu zoover afge weken Dat zagen wij gebeuren, bij zonderlijk in de hoogere standen van de burgerij, en op onze dagen zijn wij getuige van hetzelfde verschijnsel in den lageren arbeiderstand. Er zijn socialisten die vijand zijn van onzen Godsdienst, bijzonderlijk vijand zijn van de priesters, maar nu ook nog eens, onder dat ongehoorde leger reeds van socialisten, zijn er honderd duizende en honderd dui zende, die gelooven nog, en christenen zijnMaar wederom zien wij reeds een geest van onverschilligheid, en zelfs van vijandschap en haat de massa doorwaaien. Waarom Altijd waarom En toch duizenden van priesters preeken voort, schrijven voort, werken voort Ja, sommige liberale en socialiste kopstukken, hebben den katholieken godsdienst bestreden en menigmaal hardnekkig bevochtenmaar hebben zip of liever zij alleen, de helft mis schien van het Belgische volk, den helft der mannen, afkeerig gemaakt en vijandig van kerk en priester Wij gelooven het niet. De grootste vijand of liever vijandin van den godsdienst in Beigié, maar kort gezegd, het is onze (zoogezegde katholieke) bewaarderspat tij Schoon en edel, grootsch en over heerlijk is de hemelsche Leering van ChristusHoe verukkende het God delijk beeld van JezusMij dunkt, wij zien het voor onze oogen zweven zoo goed en liefderijk zoo teeder en medelijdendzoo zelfvergeten en groothertigzoo ridderlijk edel, zoo goddelijk schoon Al wat schoon is, al wat edel is, al wat groot en grootsch, in eene enkele Goddelijke ziel verscholen 't Reinste en 't ver- hevendste beeld dat reeds bijna 2000 jaren door eeuwen heen, door nevelen en door wolken het menschdom en zijn geslachten begeestert en verrukt En toch zien wij het volk dat beeld vergeten en die leering verlaten 1 't Is de schuld, grooiendeels, van de katholieke bewaarderspartijWij hebben het gezegd en herhalen het vrij en vrank. Ziet hare mannen, leest hare bladen, volgt hare werking Hare mannen, zij komen als de ver dedigers van den godsdienst; of dra gen er den raam van of gebaren het te zijn. Goed zoo maar in de oogen van het volk, zijn de verdedigers, de vertegenwoordigers van den godsdienst, ze zijn ook de godsdienst, dat is al een en hetzelfde in de oogen van het voik. En wat zijn die godsdienstver- dedigers? Oh, wij spreken niet van 't nederige vrome volk, het puik der kleine burgers, en 't kruim der wer- kersscharen, die eerlijk in de wereld, ook nog God en godsdienst zijn ge trouw gebleven, en aan de wereld, nog zooveel voorbeelden geven van eerlijkheid en deugd, ook in de hoo gere standen in de rijke wereld zelf, hoe menig man van hert en edelmoed Maar hoeveel kopstukken en voor vechters van de katholieke bewaarders partij, in dorpen en in steden, beziet ze mij daar, die verdedigers van den godsdienst't Is dc ark geworden van Noë er is geen enkelesoort te korf. Steelt het zweet der werklieden, rooft de penningen van weduwen en weezen, troggelt de testamenten af aan het doodsbed der stervenden, grijpt dat er geen nagelen aan uw vingers meer staan, dat maakt al niet, ais gij maar werkt voor de partij, en roept en tiert voor de partij, en aan 't hoofd geraakt, 't is genoeg, gij zijt een eerlijk man, een rechtvaardige, een goede katholiek welgekomene roofvogels Leeft zooals ge wilt trapt de zeden met de voeten en spot er mee zijt verken meer als de verkens ver ken zijn, en hond meer als de honden, dat doet er weinig aangij werkt voor de partij 't is genoegnog een goede katholiekwelgekomene ver kens, welgekomene honden 1 Lastert en beliegt uwen naaste, uwen broeder zooveel gij kunt... spreekt en spuwt venijn dat het schuim op uwe lippen staat; vergeeft en doodt uw broeder in eer en naam en faam, vergeelt en doodt als aders en slangen vergiftigen en doodenhet is ook wel Gij stemt en werkt voor de partij 't Is genoegnog een goede katho liek Welgekomen slangen 1 Geene enkele soort ontbreekt in de aik van Noë! Maar't is genoeg! En die mannen zijn de verdedigers, de vertegenwoordigers van den gods dienst Zij door woord en daad door leven en voorbeeld, moeten hem be mind maken en bevriend 1 Is dat de godsdienst, denkt en zegt het volk, dan hebben wij er genoeg van Zij groote mannen, van de katholieke be waarderspartij, veel ervan, bij honder den, door hunne ikzucht en baatzucht, door hunnen dwang en broodroof, door hunne laster en vervolging, door hunnen hoogmoed en volks verdrukking, zijzij maken de gods dienst hatelijk en doen hem verlaten en verachten En leest dan de Gazetten der partij ten minste sommige zoogezegde kat holieke bladen! Bovenop, daar prijkt in groote letters GodsdienstNog ver dedigers, nog vertegenwoordigers van den godsdienst. Nog eene verwezent- lijking, nog eene verpersoonlijking, eene menschwording van de schoone edele L ering van Christus. Zij, kat holieke gazetten De leering van Christus is al liefde en broederlijkheid, en zij, zij gioeien en branden van haat en nijd de leering van Christus is waarheid en recht, en zij, wat doen zij anders als liegen en bedriegen, als lasteren en bezwadderen, ais broodrooven en verdrukken Men moet noch heilig zijn, noch gelukzalig, inen behoeft zelf geen rid derlijk man te zijn, het is genoeg het flauwste afkooksel der eerlijkheid in de aderen te voeren om van dat kat holiek braaksel te walgen De taal en 't geschrijf dier bladen trekken zoo veel op broederlijkheid, oprecht en waarheid, op de leering van Christus, als de nacht op den dag, als de dui vel op eenen engel, als de hel op de hemel En die bladen, katholieke bla den, moeten den godsdienst doen eer biedigen en beminnen Is dat de godsdienst, denkt en zegt het volk, wij hebben er genoeg van En eindelijk de werking dier partij Wij leven in eenen tijd van onge kende en ongehoorde volksontwikke ling. Wetenschappen en kennissen, kunst en kunde, staatkunde, rechten en instellingen, nijverheidsgeest en broedermin, breede gedachten, groote gevoelens, een nieuwe wereld is aan 't dagen. 't Menschdom smacht er naar, het wil een nieuw leven leven, het ziet een lief, prachtig beeld voor oogen en koortsig reikt het de handen uit en drifttg rukt het op En ik weet niet door wefk noodlot beheerscht, maar altijd en overal bekampt de kat holieke bewaarderspartij den geest der nieuwe wereld, en dat in den naam van den godsdienst! Het volk droomt van vrijheid, van gelijkheid en broederlijkheid, het droomt de ware leering Christihet gevoelt het wel, Zij stroomt en leeft nog in zijn kristenbloeden nu zou die droom en de leering gedoemd zijn in naam van den godsdienst? Als dat zoo is, zal 't volk zeggen aan de kat holieke bewaarderspartij, dan hebben wij er genoeg van in een woord de grootste vijanden van den katholieken godsdienst in Beigie en elders, het zijn de zooge zegde katholieke bewaarders die door woord en daad den katholieken gods dienst bij 't volk hatelijk maken. Priester Fonteyne. Lijkenlucht. —o Er zijn inenschen, die het bestaan van de Hel ontkennen door zóó te redeneeren God is van nature een veel te teeder Vader om den mensch tot de Hel te veroordeelen. Welke moeder zou haar kleine jongen in het vuur werpen voor een onbezonnen ongehoorzaamheid Het antwoord daarop luidt: Men zegt, dat een moeder haar kind niet in het vuur zou werpen voor een onbezonnen ongehoorzaamheid. De goedertierenheid van God is nog grooter. „Hij werpt niemand in het vuur." Maar zou men de moeder van wreed heid kunnen beschuldigen, als haar zoon, met geweld zich losrukkende uit hare armen, ondanks haar en on danks hare kreten, zich in het vuur zou werpen? God werpt niemand in de Hel het is de zondaar zelf die zich zijn hel graaftzijn verloren gaan is zijn eigen werk en als straf. Het is de doodzonde die den dood brengt aan de ziel en het verschrikkelijkste ge volg van deze geestelijke zonde is het bederf. Des te hooger de natuur is, des te grooter is ook haar bederf. Ieder weet dit Een plant in ont binding boezemt minder afkeer in als de ontbinding van een dier. En de ontbinding van een dier, is op haar beurt, minder afschuwelijk als dat van het lijk van een mensch, omdat het lichaam van den mensch hooger staat als dat van het dier. Wat dan te zeg gen van het bederf van een ziel Welnu, God ziet de zondige en on boetvaardige ziel in al hare verborgen heden en Hij ziet haar in al hare leelijkHeid en bederf. Het is daarom, dat God haar verwerpt„Gaat weg van mij." Wat doet de moeder? Zij bemint haar kind, zou haar eigen leven geven om dat van haar kind te doen behouden. Zij houdt het stervende kind in haar armen om het als het ware aan den dood te ontrukken. En als het gestorven is, kan zij als het ware niet gelooven, dat haar kind dood is, zij zal het blijven kussen met brandende kussen om er het leven weder in te brengen. Eenige uren gaan voorbij en men is verplicht een lijkkleed te werpen over het gelaat van het kind. En morgen zal de moe der zelve, wier toewijding is zoo ver heven en wier genegenheid zoo teeder is, vragen, dat men uit hare oogen verwijdert het lijk reeds ten prooi aan de ontbinding. Wie zou den treurigen moed hebben om het gedrag van deze moeder te beschuldigen van wreed heid Die redeneering van het ontkennen van de Hel gaat dus niet op. Ergerlijke huichelarij. o— Zelandia van 15 November begint een artikel met dezen zin „Een der verhevenste kenmerken van den Kat holiek is zijne algemeene, door niets „begrensde naastenliefde." Zoo spreekt een blad, dat uit ve-

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1913 | | pagina 1