door wat leelijk is, wat waar is kan worden verborgen door wat leugen is, wat gerechtigheid is kan ondergaan door wat onrecht is, maar leelijk en leugen en onrecht leven slechts eenen tijd (de schrijvers blijven leven en hun werken sterven), en wat schoon ot waar of recht is zal toch herleven en zal blijven leven als de schrijvers zei ven gestorven zijn. Ook hiervoor geldt het woord zalig zijn de dooden die in den Heer ster ven, want hunne goede werken volgen hen, terwijl de werken der broodschrij vers hen niet zullen volgen, omdat zij hun loon reeds hebben ontvangen bij het afleveren van hunnen arbeid. Cliassez le naturel. 0 Een Fransch spreekwoord zegt Chassez la nature, et elle ievient au galop, dat is, verjaag de natuur, en zij komt in galop terug. Zoo ook in de verhoudingen der maatschappij, zoo ook in die tusschen Kerk en Staat. De natuur zegt: de vader is baas in huis, de pastoor is baas in de kerk, de burgemeester is baas op het stad huis, de patroon is baas op zijn werk plaats, en hiermede spreeki het gezond natuurlijk verstand uit wat de geleer den eerst beslissen, en dan dikwijls door hunnegeleerdheid geheel verkeerd, na veel geleerdheid. Wil de pastoor baas spelen in het huis gezin, op het stadhuis of op de werk plaats, dan duurt het niet lang, of huis vader, burgemeester en patroon brengen den pastoor aan het verstand bemoei u met de kerk, en het baas maken van den pastoor heeft voor gevolg, dat hij onrust heeft gebracht buiten de kerk en in de kerk geen vertrouwen heeft. Omgekeerd Wil b.v. de burgemees ter baas spelen in de kerk, de burge meester krijgt tegen zich de geloovi- gen, en in zijn burgemeestersambt wordt hij gewantrouwd en bevit. Wij hebben hier genoemd huisva» der, pastoor, burgemeester en patroon. Maar hetzelfde is zoo, als we noemen voor huisvaderpresident van bond of vereeniging, voor pastoorpaus, bisschop, voor burgemeester: koning, minister, Kamerlid, voor patroon fa- brieksheer. Ook onder dezen gaat het dat geen dezer verlangt dat een ander baas komt spelen op zijn terrein. En als dit gebeurt, dan komen er moeilijk heden, misverstand en verwijdering. En wat is nu typisch Dat het steeds zijn de kerkdienaren, die b e g i n n e n met baas te willen spelen op eens anders terrein, en, als dan de natuur terug keert in galop om te zeggen bemoei u met uw eigen zaken, dan schreeuwen zij moord en brand dat zij vervolgd worden, of wel, zij klagen, dat de menschen zoo slecht of zoo hoovaardig zijn tegenwoordig, dat zij niet willen erkennen hun sociale of hun politieke leiding. De deugd in dit alles ligt in het midden, doorieder blijft op eigen terrein, en is welwillend jegens iede- ren baas op het andere terrein. Wat zeggen de geestelijke» hiervan? O Wij lazen in het Handelsblad eene advertentie van het overlijden van den schoonvader van den hoofdredacteur van de Katholieke Residentiebode, Jhr. van Nispen tot SevenaarHekman. Natuurlijk is daar niets tegen, inte gendeel. Waarom maken wij er dan opmerk zaam op Omdat het steunen van de niet— Roomsche Pers wordt voorgesteld als een niet—goed werk, vandaar het steunt de Roomsche Pers." En nu plaatst hier een Katholiek het sterfgeval van een Katholiek, en wel een Katholiek die is èn Katholiek Kamerlid èn Katholiek hoofdredacteur van de Katholieke Residentiebode, zijne echtgenoote eenig kind van den over ledene althan3 eenig onderteekenaar eene Katholieke overlijdensadvertentie in een liberaal hoofdorgaan. Bewijst dit niet, dat er veel comedie wordt gespeeld Op grondslag van recht en orde. o— De Regeering der Vereenigde Staten heeft, met het oog op den toestand in .Mexico, laten weten, dat zij alleen erkent regeeringen, die gevestigd zijn op „recht en orde." Als dit geen woordenspel zou zijn, wat zou dan de Regeering te Was hington moeten denken van een staats leven, waarin iemand die, juist om dat hij is voor rechtsorde en rechts- fatsoen, ongelukkig voor hem ook door de daad van eigen voorbeeld, door de overheid van Kerk en Staat wordt ver klaard, door de daad, als een vogel vrijverklaarde, dien ieder ongestraft mag beleedigen en benadeelen Wij denken, dat de Regeering te Washing ton zou antwoorden, als haar die vraag weid gesteld: dergelijk staatsleven is niet gevesiigd op recht en orde. Zij zou daarmede veroordeelen het Neder- landsche Staatsleven van onzen tijd, en de Justitie te Middelburg zou tegen deze veroordeeling door Washington niet protesteeren. l it een mi^ieblad. 0 Een onbekende zond ons in omslag met poststempel Alkmaar het nummer van 15 October 1913 van „Het Rijk van het H. Hart van Jezus", u tgege- ven door de Priesters van het H. Hart van Jezus te Bergen op Zoom. En dit, omdat daarin wordt weer legd eene bewering in de „Volkswil" alsof de mensch geen ziel heeft. Dat de mensch geen ziel heeft is onzin, want dan zou de mensch geen mensch zijn doch een dier of plant. Wij schreven aan die Priesters, of zij ons eens willen noemen waar die onzin in de „Volkswil" heeft gestaan, en daarop kregen wij eene veront schuldiging, dat het niet heeft gestaan in onze Volkswil maar in een Fransch blad, dat denzelfden naam draagt, dan natuurlijk op zijn Fransch. Die Paters boden hun verontschul diging aan, en, beloofden te zullen herroepen dat zij dien onzin hadden gevonden in „de", dat is dus in onze Volkwil". Daarmede is deze zaak af gedaan voor wat die Paters betreft. Maar niet geheel is de zaak daar mede afgedaan. Die uitgave toch heeft het Impri matur van P. Hopmans, Vicaris-Gene raal van het bisdom Breda. Ook aan deze schreven wij over dien inhoud, maar hij, minder beleefd of minder goed opgevoed dan die Fransche Pa ters.... antwoordt eenvoudig niet. Die Fransche Paters hebben natuur lijk geen bedoeling gehad om onze Volkswil verdacht te maken bij hunne lezers, alsof de Volkswil is zulk een slecht, goddeloos blad, dat wij zelfs leeren alsof de mensch geen ziel heeft, en wij nemen gaarne aan, ja, wij zijn er zeker van, dat zij, levende in een Fransch Klooster en zich alleen be moeiende met opleiding tot missionaris, van onze Volkswil nooit hebben ge hoord. Doch die heer Vicaris-Generaal mijnheer Hopmans, door goed te keu ren de uitgaaf, dat is dan de inhoud van de uitgaaf, wist zeer goed, dat het noemen van de „Volkswil" ge- meene gevolgen moest hebben jegens onze Volkswil en jegens onzen naam, waardoor z ij n verontschuldiging moest zijn een gebiedende e i s c h. Wij willen constateeren, dat mijn heer Hopmans eene verontschuldiging niet heeft aangeboden, aan ieder over latende van zijn gevolgtrekking te maken. IVog eensde beschuldiging van ritueelen moord. o De Patriote van 28 October heeft het volgende Havasbericht „In een brief van 7 October 1913 aan kardinaal Merry del Val (de Pauselijke Staatssecretaris) spreekt Lord Rothschild van de verklaring, die onder eed is afgelegd geweest door Justinus Elisajevisch Pranaitis, zich noemende professor in de godgeleerd heid en roomsch katholiek diocesaan bisschop van de provincie Turkestan, verklaring gevende de bekende argu menten op welker grondslag eertijds beschuldigingen als die van ritueelen moord zijn geformuleerd geweest, die telkens zijn afgewezen geweest door de groote theologen en de groote rechtsgeleerden, en die misschien nim mer op een meer besliste wijze zijn afgewezen geweest als d jor den be roemden paus Clement XIV (1769 1775) toen, als hij nog als Ganganelli was raadsheer in het Heilig Officie. Daar Lord Rothschild aan kardinaal Merry del Val had gevraagd om wel als echt te willen verklaren de tex- ten die zijn gepubliceerd ge weest van den brief van Innocentius IV en van het rapport van Kardinaal Ganganelli, heeft Kardinaal Merry del Val den 18den October geantwoord: „Ik ben in staat om te verklaren dat het beschrijvende afschrift van het rapport van Ganganelli aan de raads- heeren van het Heilig Officie geheel en al echt is. Ik kan U de verzekering er van geven na onderzoek op het Heilig Officie, waar zich bevindt het i oorspronkelijk stuk. In wat betreft het uittreksel van den brief van Inno- centius IV, kan geen twijfel bestaan over de nauwkeurigheid van de aan- I haling van Raynold, die is bevestigd door het feit dat Ganganelli er melding van maakt in zijn rapport." De documenten echt verklaard door het antwoord van den kardinaal staats secretaris zijn de afschriften van een encyclique gepubliceerd door inno centius IV in 1247 en van een rapport betreffende alle beweerde gevallen van ritueele moorden. De encyliek be weert formeel dat de beschuldiging gebracht tegen de Joden is valsch en constateert dat het geloof, volgens hetwelk zij voortkomt van een joodscii voorschrift op geen enkelen grondslag stemt." o— Zelandia gaat voort om de Joden van ritueelen moord te beschuldigen tegen de uitspraken van pausen en pauselijke recht bank in. Vrijspraak O— De vorige week hebbes we on der den titel van „Eisch tot vrij spraak'1 vermeld de zaak van onze klacht van beleediging wegens het bekende verkiezingpamflet en daar onder gegeven het alschrift van de stukken. De Rechtbank van Middelburg heeft voldoening gegeven aan den eisch van den officier van Justitie, en dei beklaagde Verhaak vrijge sproken. Enfin, de zaak is zoo, en dus is beslist, dat de Justitie van Middel burg niet beschouwt als eene be leediging het ons opzettelijk aan randen in onzen eer en goeden naam door ons in een pamflet zon der onderteekening en zonder naam van den drukker te noemen als zijnde onze ware aard die van be strijder tegen kruis en godsdienst, van ons, die meer dan iemand be lijdt door zijn gehede levenswijze en optreden zoo ia huis ais buiten 's huis als te zijn eea man van groot geloof en van Godsvertrouwen. In de zaak van de waarschuwing door de Kamer van Toezicht op de Notarissen te Middelburg, schreef de bekende Amsterdamsche advocaat de heer mr. Levy dat die Kamer zelf wel onder toezicht mocht wor den gesteld. Wat zou deze advocaat wel zeggen van den eisch tot vrij spraak door den Officier van Justi tie en van deze vrijspraak, als hem eens zijn oordeel zou worden ge vraagd Typisch is wat ons reeds gerui- men tijd geleden ter oore kwam, vóór de dagvaarding in deze zaak was uitgebracht, n.l. dat de heer Maertens te Hulst, de algemeene se cretaris der R. K. Kiesvereeniging verklaarde dat er van deze zaak wel niet veel zou komen. Iloe kwam deze heer er toe dit vooruit te weten Conclusie van de geheele zaak recht spreken is toch maar een schoone zaak. 40 FAILLISSEMENTEN. O De vorige week lazen we is de Volkswil, dat er die week te voren in Nederland waren uitgesproken 40 faillissementen tegen 28 in de week te voren. Het getal schijnt te zijn zoo ongeveer een 30 elke week. Wij vinden het toch wel een beetje erg, en dit in onzen tijd waarin allerlei informatiegelegenheid besraat om te onderzoeken naar soliditeit van afoemers. Het wijst op dit geval dat er zoovele zakenmenschen zijn groot en klein, die in den strijd om het da- gehjksch brood met moeite hun hoofd boven water kunnen houden. Er wordt wel dikwijls gezegd, dat er velen zijn die niet leven naar de portemonnaie de tering zetten naar de nering maar wij denken, dat het grootste getal faillissementen toch voor oorzaak heeft den moeilij ken tijd om zijn brood te verdienen. En dan ook de verkeerde wijze van winkeiers, om in den winkel op ei e-liet te verkoopen. Dit laatste brengt mede, dat de winkelier de eene week een strop krijgt bij den een, de volgende week bij een an der, en het resultaat is, dat de win kelier óf de stroppen moet verhalen op de rekening van betalende cre- dietklanten óf de prijzen moet ver- hoogen op de contantbetalende klan ten óf zelt vast komt zitten. Xiet jiaï*t. o Er schijnt door velen te worden ge dacht, dat door het overlijden van den heer Heijse, er een vacature is in het College van Gedeputeerde Staten van Zeeland. Dit is niet juist. De heer Heijse was het lid der Staten bedoeld in art. 89 dei Provin ciale Wet. Dit artikel luidt: „Indien in geval len, waarin eene beslissing volstrekt wordt gevorderd, de stemmen staken, wordt een lid der Staten, daartoe jaar lijks in de gewone zitting door de Staten te benoemen, in de vergadering geroepen. Zoodanig lid heeft, zooverre de te beslissen zaak aangaat, stem en zitting in de vergadering, tot dat deze een beslissing heeft genomen." Dit lid is altijd geweest de heer mr. de Veer, en in alle jaren waarin hij het was is hij naar wij eens hadden vernomen nog nimmer in de vergadering geroepen geworden. lUeini' berichten. O In Portugal heerscht een schrikbe wind. In theorie heeft de Kerk tot plicht de zwakken te beschermen. In prak tijk is het wel eens anders. Er moeten in de Vogeezen belang rijke goud- en zilverlagen ontdekt zijn. Er is tin ontdekt in het noorden van Australië. De suikerindustrie op Formosa door loopt een ernstige crisis. Er zijn nieuwe catacomben ontdekt bij het stadje Paliano, negen uur gaans bezuiden Rome. Biergist moet goed zijn tegen cholera. Zelandia is aan den eersten leugen niet gebarsten. Het door weerkundigen Zondag op gemerkt verschijnsel was het afscheid van den zomer. De Verlosser der wereld kwam in de wereldarm en verlaten en door iedereen verstooten. In Christus tijd had Romein in de geheele wereld de beteekenis van heerschzuchtige. Talenten hebben hulp noodig, ge niën groeien tegen de verdrukking in. Personen, familiën en volkeren ko men en vergaan, alleen God is onver anderlijk. Mannen die waarlijk groot zijn, zijn en in hun leven en in hun dood met God vereenigd. Zuid-Beveland staat van ouds en op heden bij Hollandsche politieauto- ri eiten, kooplieden en grondeigenaars bekend als nog zedebozer dan Zeeuwsch-Vlaanderen. Daarom werd van Daisum ook daar verworpenhij werd geacht te veel te zijn man van eer en van reine zeden, en dit kan een echte Zeeuw, vooral een vrome Zeeuw, niet verdragen. Het aantal bierbrouwtrijen in België heeft neiging tol verminderen, terwijl de hoeveelheid bier gelijk blijft. Er zijn op de wereld 59 steden met meer dan een half millioen inwoners, waarvan 10 in China. De finantieele toestand van het Fransche staatsbudget ziet er zeer somber uit. De Russische Regeering blijft, on danks de „viijneid van geweten" er kend in de Grondwet, zeer onver draagzaam tegen Katholieken en Joden. Tengevolge van de verandering van het zitten op den grond inet gekruiste beenen in het zitten op stoken, wordt de gestalte van den Japanm.- ^rioter. Mecico heeft drie revoluties gehad in twee jaar tijd. Er ïs een crisis in de caoutchouc in Fransch Congo. Het uitvoerrecht geheven op den grondslag van 6 fr' is verminderd tot op den grondslag van 3 francs. De Grieken oefenen in Zuid-Albanië een waar schrikbewind uit van moord en brandstichting. Er loopen in Hulst menschen rond met gewetensangsten in de ziel wegens heigeen zij met kwaden wil tegen van Daisum nebben gedaan. Deze gewe tensangsten zullen hun sterfbed ellen dig maken. r gaan stemmen op om te vragen, of de damesmethode niet zóó kan worden gewijzigd, dat: 1. aan de kleeding een zak is, 2. men deze kan vinden, 3. men hem kan gebruiken, Ds. Talma zeide in zijn preek (rede) in de Regentessekerk te 's Gravenhage hij voor de eerste maal weder optre- dende na zijn Minister-af zijn alleen kunnen wij niet tegen de wereld op, doch door God is de wereld geslagen. In deze zelfde gedachte ligt de kracht van Van Daisumdeze staat alltfbn, en laat de beslissing van loon of straf aan God over. Men is bezig om, met gegronde hoop op succes, proeven le nemen om longtuberculose, indien in het be gin, te genezen door Röntgenstralen. Het Hof te 's Gravenhage veroor deelde een onderwijzer, R.K. propa gandist, tot 5 dagen gevangenisstraf, wegens het te kwader trouw t.t kiezer maken van een niet-kiezer, op de kie zerslijst. Wij hebben niet vernomen dat de Justitie Ie Middelburg een on derzoek heett doen instellen naar de omgekeerde vervalsching der kiezers lijst door te kwader trouw wel kiezers niet op de kiezerslijst te plaatsen. Tengevolge van de bestaande tarief- wet genieten buitenlandsche impor teurs van suikerwerken protectie ten koste van de Nederlandsche fabrikan ten van suikerwerken, daar de eersten minder betalen aan de schatkist dan de laatsten. Dit is door inzenders aan getoond in het Handelsblad, In de Figaro wordt een soort open briefje geschreven aan een „beroemde" Ettgelsche suffragette is petroleumkies- rechtdame, die naar opmerkzaam maakt, dat in de Amerikaansche gevangenis haar zal worden gezegd „als je rtiet wil eten laat het dan maar staan," en de hongerkuur dus niets zal baten om weder vrij te komen. Een Amerikaansche professor heeft een zeer eenvoudig middel gevonden om door den duren tijd te komen. Het bestaat hierin dat de staat verklaart, dat elke dollar voortaan twee dollars waard is- Dit middel doet ons denken aan de geschiedenis van Mozes in Amsterdam die kietrie kersen had ge kocht, en een bril opzette met ver grootglazen om de idee te hebben, dat hij groote sappige kersen at. Ferdinand Buisson verklaarde op een Congres naar aanleiding van den toe stand in Frankrijk Vrede aan de Kerk als godsdienstige instelling, maar oor log aan de Kerk als politiek middel, want het Fransche volk houdt niet van eene pastoorsregeering. In een Fransch blad wordt de op merking gemaakt, dat een Fransche gezant bij den Heiligen Stoei in de tegenwoordige omstandigheden niets anders zou zijn dan een spion om na te gaan wat de Paus onderhandelt met de bisschoppen ei een verklikker, om dit aan de Fransche regeering over te brengen. Er moet door een Zweed een uit vinding zijn gedaan van een sprekende film, dat is dan een samenvoeging van bioscoopfilm en gramofoon. Een mensch met een diefachtig of verraderlijk karakter kan oprecht om gaan met een van hetzelfde karakter, vandaar het spreekwoord diefjes en diefjesmaat. Maar ontmoet hij een eer lijk man, dan verdenkt hij dezen eer lijken man als te zijn nog sluwer dan hij in de oneerlijkheid, en dit des te

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1913 | | pagina 2