van algemeen gebruik van ritueeien moord, zich beroepen op zooge naamde bekeerde rabbijnen. Maar wat moet een nuchter man denken van een rabbijn, die christen wordt, en van de door hem verlaten godsdienst allerlei kwaad spreekt Hetzelfde wat men moet denken van een Katholiek priester die zijn geloof verloochent, b.v. Socialist wordt, en dan rondgaat om zijn Katholiek geloof te belasteren. Ons besluit is alzoode beschuldi ging van ritueeien moord is valsch. Een grootsche betooging. o— In een particuliere correspondentie uit Philadelphia aan de „N. Venl. Ct." lezen wij het volgende over een groot sche Kaiholieke betooging van 50000 Katholieken Amerika, de nieuwe wereld, zich kenmerkend door haar reusachtige ondernemingen op stoffelijk gebied, waar verbazingwekkende gebouwen tartend hun spitsen ten hemel richten, steenmassa's tonnen in gewichthet land, waar duizenden nieuwsgierigen en weetgierigen hun blik en schreden richten, om de wonderen der bouw kunst, zoowel boven als ondergronds te bewonderen en het genie der bouw meesters lof toe te zwaaien, dit land kenmerkt zich ook op geestelijk gebied in zijn grootsche verrichtingen, wan neer het betreft, den Heer en Meester van alles, wat er bestaat, lof te bren gen en te erkennen als den alleen heiligmakenden God. Geen preutsche schaamte of lafheid schuilt er in den Amerikaanschen Katholiek, als het er op aan komt, uit te komen voor de katholieke zaak, geen opoffering of moeite valt hem te zwaar. Hij is een voorbeeld voor een ieder en dwingt zelfs de hoogachting van andersden kenden af. Zoo heeft dan weer deze jaarlijks terugkeerende gebeurtenis plaats ge grepen, waarvan ik een en ander zal meedeelen, daar ik er van verzekerd ben, dat zulk een betooging, hier in de nieuwe wereld gehouden, de volle sympathie der Nederlandsche Katho lieken wegdraagt. Deze geloofsuiting draagt den naam van „Holy Name Parade" en wordt jaarlijks gehouden ter verheerlijking van den naam van God, om eerher stel te brengen wegens de tallooze beieedigingen, dien H Naam aange daan en tevens tegen het onwaardig gebruik maken van Gods heiligen Naam. Ruim 50.000 mannen namen aan de betooging deel en niet minder dan 500.000 personen waren getuigen van deze indrukwekkende plechtigheid. Maar het overtrof ook hier de ver wachting. Nog nooit heeft Philadelphia in zoo'n reuzenbetooging geschitterd, en vooizeker heeft nooit eerr betooging meer indruk gemaakt op het hart der toeschouwers dan deze. Eenvoudig doch indrukwekkend was her geheel. Zegge vijftig duizend man nen door een wereldstad te zien pa- reeren, om uit te komen voor hun be ginselen, voor hun katholieke begin selen, dit doende in de grootste orde, zich bewust van de grootsche daad, die zij verrichten, moest bewondering en eerbied afdwingen. Dit was dan ook duidelijk te bemerken aan de duizenden toeschouwers, die uren ge duldig wachtten om de geheele betoo ging te zien voorbij trekken. Het machtige leger der 50.000, dat zich buiten de stad had opgesteld, marcheerde gedurende ruim 5 uur, voordat de laatsten de kathedraal ge passeerd waren, waar de Aartsbisschop de betooging gade sloeg. Muziekkorp sen begeleidden den stoet en ver hoogden door kerkelijke en patrioti- sche muziek den indruk van het geheel. Om twee uur had de stoet zich in beweging gesteld, met tallooze vaan dels, schitterend in de heldere najaars zon, en nog steeds stapten ze door die mannen, tot lang nadat de duisternis was ingetreden. Zulk een betooging moest eerbied en bewondering afdwin gen we zagen hoe de duizenden toeschouwers in eerbiedige stilte, de luidruchtige toejuichingen, waarin de Amerikaan zijn hart zoo snel lucht geeft als blijk van zijn sympathie, achterwege lieten als voelde eenieder, dat deze nu zeer ongepast waren en wanneer de muziekkorpsen een wijle de muziek onderbraken, kon men niets hooren dan den regelmatigen stap der betoogcrs. Muziek en toejuichingen verhoogen steeds den indruk van be toogingen, doch juist gedurende de oogenblikken, waarop de muziek on derbroken werd kwam nog duidelijker het indrukwekkende op den voorgrond. Duizenden knielden neer voor de kathedraal, waar een tijdelijk altaar was opgericht, vanwaar de benedictie met het Allerheiligste gegeven werd. De aartsbisschop was zichtbaar bewo gen bij het zien van den reusachtigen stoet mannen, die gekomen waren ter verheerlijking van Gods heiligen naam. Dit gaf hij in de volgende woorden te kennen „Het doel dezer betooging spreekt duidelijk door de belofte, waaraan de leden der vereeniging zich verbonden hebben. Het is een demon stratie waarop niet alleen ieder Kat holiek en Christen, maar ook ieder goed burger, trotsch moet gaan. Want de betooger zegtIk erken openlijk, dat ik geloof openlijk, dat ik geloof, dat onze Heer Jezus, de Zoon is van God, mensch geworden ter verlossing van het menschdom. Ik erken zijne Goddelijke heerschappij en geloof, dat alle macht op aarde, zoowel wereld lijke als geestelijke, van Hem komt. Alle wettelijk ingesteld gezag beloof ik te eerbiedigen en te gehoorzamen. Moge de God van rechtvaardigheid het verstand dergenen verlichten, die met de macht van dat gezag bekleed zijn". Daarop gaf de Aartsbisschop den zegen, terwijl verschillende honderden priesters aan den voet van het altaar geknield lagen. Hiermede was de schoone betooging ten einde en keerden allen huiswaarts, met trots in hart en oog, dat zij had den mogen medewerken ter verheer lijking van des Scheppers naam. Zoo weet de Amerikaan ook op geestelijk gebied te schitteren (Amstelbode) Ken eisch tot vrijspraak. o Vrijdag 17 October 1913kwamvoor de Rechtbank van Middelburg voor de strafzaak wegens beleediging, ingesteld door notaris van Dalsum wegens het bekende geillustreerde pamflet van de zen Zomer. De substituut-officier van Justitie, mr. Lith de Jeude, zag in dat pamflet geen beleediging. Hij zeide, dat hij de klacht niet in stilte had willen doof potten, maar in het openbaar, en vroeg vrijspraak tegen M. Verhaak te Sas van Gent, die na ingesteld onderzoek door de politie had verklaard van het pamflet te zijn geweest de drukkeren verspreider. Dat hij het pamflet niet had gedrukt en verspreid voor eigen rekening begrijpt een ieder, hij had niet willen verkla ren op wiens opdracht en voor wiens rekening. Er waren drie getuigen, die hadden te verklaren, dat het pamflet ook door hen was ontvangen, dat is dat het al gemeen was verspreid. Wij nemen hier over afschrift van de door ons aan de Justitie overge legde stukken, en voegen er niets aan toe dan alleen dit, dat de juistheid van het schrijven der adressen door de weezen Baert te Hulst na onder zoek door de politie niet is bevestigd, en dat het publiek zich reeds over den eisch tot vrijspraak heeft uitge sproken als schandelijk. Door het vermelden van den eisch tot vrijspraak, en het hieronder opne men van de stukken, willen wij vast leggen voor lateren tijd, hoe in het jaar 1913 door Nederlandsche Jus titie wordt geoordeeld over openbaar fatsoen. Er volgen hier drie stukken, onder A B. en C. De plaat zelve, die voor afgaat aan de woorden van A kunnen wij natuurlijk niet weergeven. A. De ware aard der Yan Dalsam- oppositie. Bovenstaande plaat geeft op xaller- duidelijkste manier aan, waartegen de strijd der Van Dalsum-oppositie eigen lijk gaat. Op den voorgrond zien wij hoe Van Dalsum zijn mannen aanvuurt tot den stormloop tegen het Kruis. Zijn volgelingen zijn geblinddoekt, omdat de meesten zijner aanhangers, helaas, niet beseffen tot welk spel zij gebruikt worden. Verder ziet men de liberale partij haar zware kanonnen eveneens op het Kruis richten. Geza menlijk beproeven deze twee den aan val. Boven in den hoek van de stel ling, welke ze trachten in te nemen het Kruis. Daarvóórde forten der Katholieke partij, op wier sterkte wij moeten ver trouwen om den aanval af te slaan. Beter dan honderden woorden stelt deze plaat voor, wat eigenlijk de op positie van den heer Van Dalsum be- teekent. Het is hier geen strijd om deze of gene meer ondergeschikte zaak, neen, in het huidige tijdperk beteekent de actie tegen de Katholieke organisatie niets anders dan een actie tegen wat ons dierbaar is, onzen gods dienst. Overal ziet men den strijd te gen de Katholieke Kerk aangebonden, overal spant alles samen om haren gezegenden invloed te verminderen. De liberalen en socialisten men ziet het in meerdere landen, men ziet het ook uit de anti-papistische stroo ming hier ten lande gunnen ons, Katholieken, onze gewone godsdienst vrijheid niet. Inderdaad, deze strijd tegen Rome is ook in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen de beteekenis van de campagne. Laten alle Katholieke Kiezers daarom, door middel van het stembiilet, zorgen dat de vesting der Katholieke partij niet worde ingenomen. Gorden alle nadenkende, bezadigde en overtuigde mannen de wapens aan, helpen allen flink en ridderlijk de gelederen der Katholieke partij versterken, opdat op 13 en 17 Juni aanstaande door geheel Zeeuwsch-Vlaanderen weerklinke Aan Rechts de overwinning Daarom allen als één man ter stembus 13 Juni voor: P. Dieleman, P. F. Fruijtier, F. C. O. M. Hombach, C. IJsebaart en op 17 Juni in Hontenissevoor P. F. Fruijtier en in Oostburgvoor P. Dieleman. B. Klacht. De ondergeteekende HENDRIK AL- BERT VAN DALSUM, notaris, wo nende te Hulst, 45 jaar, doet bij deze klacht bij de Justitie tegen onbekende wegens beleediging door aanranding in zijn eer en karakter gedaan in een op 12 Juni 1913 aan hem per post toe gezonden en dien dag aan andere kie zers in Hulst en omgeving toegezon den ongeteekend plamflet, getiteld De ware aard der van Dalsums op positie, waarvan een exemplaar hierbij wordt overgelegd. Hij acht zich beleedigd door den geheelen inhoud, die duidelijk wijst op den opzet om hem te be- leedigen, met name alsof hij strijd voert tegen kruis en godsdienst, wat voor een man van geloof en van openlijk Godsvertrouwen is hoon, de grofste beleediging die denkbaar is. Aanvankelijk lag het niet in zijne meening eene klacht in te dienen we gens den velen daaraan verbonden last, maar nu hij heeft vernomen dat de heer van Niftrik te Vlissingen met succes klacht indiende tegen onbe kende, is hij op die meening terugge komen, en vraagt hij dus wegens dat pamflet de toepassing der Strafwet. Uit een voorloopig door hem inge steld onderzoek heeft hij verkregen als vermoedendat het pamflet is ge drukt op de drukkerij M. Verhaak te Sas van Gent, dat het pamflet is ver zonden in enveloppe afgestempeld te Sas van Gent, en dat zich met het schrijven der adressen hebben onledig gehouden de weezen Baart te Hulst, kleine Bagijnestraat. Op het bewuste strooibillet wordt gedoeld op bijgaande ongeteekende briefkaart, van welken aard hij reeds vele ontving, alle op- dezelfde wijze met geteekende letters geschreven, en welke briefkaart hij bijvoegt als een aanwijzing voor het ontdekken der dader(s) van het pam flet. Hulst 26 Juli 1913. getH. A. VAN DALSUM. C. Inhoud der briefkaart, poststem pel Hulst 30 VI 13 4-5 V. Adreszijde. Aan Hendrik van Dalsum Hulst. Inhoud. Het is weer geschied 20oals ik heb voorspeld Er wordt dus weer een flater meer geteld, Een strooibiljet u vroeger eens be- beloofd 't Heeft goed gewerkt, 't heeft menig stem verdoofd. Het volk van Hulst wordt wijs, begint goed te begrijpen, Het wil maar niet dansen naar uw pijpen, Men hoort reeds nu al praten, hij moet ook uit den raad En na drie jaar uit de Staten, al is hij nu zoo kwaad. Wanneer in Hulst zoo'n praatje wordt verteld Dan is zulks reeds een feit, die dagen zijn geteld, 'k Heb deernis met u Hein, dat kunt gij toch wel vatten Maar beter waart gij toch, met een drietal jonge katten. En als gij Hulst verlaat, vertrek per vliegmachien, Ozorg er dan voor dat wij u nooit meer zien. Neem dan nog meê mijn raad, die ik u meermaals gaf, Blijf altijd van de Kerk en van de Priesters af. —o— Voortplanting' ties gelooft. 0— Le landaard van 18 October heeft in een hoofdarrikel, dat in de eerste eeuwen van het christendom het christelijk geloof zich spontaan voortplantte over de heidensche vol- kere*, dat Spanje het christelijk geloof algemeen deed aannemen in hare koloniën, terwijl het .maar geen noemenswaardige vooruitgang maakt in onze Oost-Indische bezit tingen, welk laatste teleurstellend werkt. Willen wij eens onze gedachte geven, waarom er niet meer is eene algemeene bezieling tot be keering naar het christelijk geloof, en vroeger wel Omdat vroeger dit geloof werd onderwezen door woord en daad Ziet eens hoe zij elkander liet hebben omdat het woord was een wijzen op het ware vader land hiernamaalsterwijl nu hij, die het christelijk geloof beiijdt in woord en daad wordt verketterd, en het geloof wordt onderwezen als te zijn een welberekend middel om op deze wereld vooruit te komen. Aan dergelijk onderwijs kan de H. Geest Zijne medewerking niet verkenen. Wie daarom ernstig missievriend wil zijn, die moet zich aansluiten bij het levensdoel van Mus X in zijn Alles herstellen in Christus* dit is, dat in de kerk en door de gees telijkheid niet meer is het openlijk of geheime streven om kerkelijk ambt en godsdienst te gebruiken om daarmede wereldlijke doeleinden en partijbelangen te dienen. Vrijmetselaars. In bet Maqonieke Tijdschriftdat onder redactie van Mr. Carpentier A hing staat, is er op gewezen, dat de Concentratie van Yrymetselaar- sche makelij is geweest. De Java- Post bracht de volgende citaten in herinnering. Op een en denzelfden dag is in afzonderlijke vergaderingen van de drie liberale partijen het concentratie- program met geestdrift aangenomen. Een dag ook voor onze Orde van beteekenis, want: wy mogen het nooit vergeten, dat de stoot tot deze concentratie van magonuieke zijde is gegeven. Dat is den 16den Novem ber te Amsterdam erkend, toen ter vergadering van de Liberale Unie door den oud-Minister Fock er aan herinnerd is, dat onze broeder Yan llaalte voor het eerst het denkbeeld van concentratie in de N'euwe Vrij zinnige Kiesvereeniging te 's-Gra- venhage heeft ter sprake gebracht. In alle party vergadering en is erkend, dat het een voorstel was van het hoofdbestuur der vrijzinnig-democra tische partij, waarvan naar wij we ten, onze broeder Herman Snijders voorzitter is, dat de zaak definitief aan het rollen heelt gebracht. Wij allen weten hoezeer te voren in magonuieke kringen voor het tot- standbrengen van samenwerking is geijverd Even voor de Juni-verkiezingen werd dit gezegd Wij, vrijmetselaren, zijn maar een kleine groep onder de burgers van Nederland, maar deze groep kan in die dagen de kern worden van groote groepen van gelijksgezinden, d i e eendrachtig optrekken om den plicht te doen. Laten wij één ding niet vergeten het gaat om onze eigen zaak. Voor een groot deel is. in opzet, de concentratie werk van de vrijmetselaren geweest. Laten wij, de broeders, die hier den stoot gaven en de broeders die hier medewerkten aan de uitvoering, niet achterblijven, maar zorg dragen, dat nu ook de concentratie overwint. Of, indien het bovenstaande juist is, de loge heel veel pleizier heeft en zal hebben van het dan door haar gewrochte bouwwerk h minst genomen aan twijfel :.udei hevig. Doch ook zij kent op dit getned teleurstellingen. Wie herinnert zich uit de dagen van den fcchoolstrijd de beruchte teekenplanku niet, en wat is er meê uitgewerkt? Neen, op politiek gebied heeft de loge nog niet over veel succes te roemen. (Standaard). HSaEk en Splinter. O Zelandia beschuldigt de MiddeJburg- sche Courant van ongeoorloofde han delingen om haar abonnementengetal uit te breiden. Wij blijven hier buiten, alleen merken wij opdat Zelandia niet het recht heeft om op dit gebied eenige grief te uiten, omdat haar ge heele bestaan gegrond is op dwang en verdachtmaking van anderen ter- wille van het abonnementengetal. Ter wille van het abonnementen getal werd, met kerkelijke hulp en met rentmeestershuip, het Hulsteiblad weggezet als neutraal en de Zeeuw- sche Koerier als socialistisch, en daarna, als die twee ook „goed katholiek" waren geworden, werd de Volkswil van af kansel ver boden, alles ter wille van het abon nementengetal van Zelandia. l»e Anti-Christ. O Omdat ieder weet, dat wij geen enkel vraagstuk vreezen onder de oogen te zien, en wij, als we dit doen, precies zeggen waar het op staat, is de Volkswil voortdurend zeer interes sant maar tegelijkertijd heeft dit voor gevolg, dat wij uit jalousie of afgunst, worden doodgezwegen en de afgunst ons wel in den grond zou willen stampen. Maar omdat ieder dit weet, wordt ons door abonnés dikwijls vragen gedaan over, of wordt ons door hen opmerk zaam gemaakt op dingen, die ons zeiven verbazen. Zoo worden wij opmerkzaam ge- maaki op een Engelsch boekje, waarin met beroep op Openbaring 13 vers 18 wordt betoogd, dat het daarin ge noemde getal 666, dat aangeeft den naimvan den A. ti-Christ, juist is het ge tal van den titel van den Paus, aie zich noemt „Vicarius Filü Dei", als men deze woorden schrijft in Romein- sche letters en dan zóó rekentV is 5, 1 is 1, C is 100, I is 1, V is 5, I is 1, L is 50, 1 is 1, D is 500, 1 is 1, en de andere letters, die niet vormen Roraeinsehe getallen, niet medetelt. Het is zeer vernuftig geworden, maar er mankeert iets aan. En onder meer wel ditUit die zelfde Openbaring volgt, dat de Anti christ zal zijn een persoon, die in geheel zijn leven geen en kele verdienstel ij ke daad zal hebben verricht. Dit te durven beweren van „den" Paus in zijn persoon of van het Paus dom als instelling zal toch wel in niemands gezonde hersenen opkomen. Alleen reeds deze korte opmerking is voldoende om die belachelijke be wering, alsof de Paus of het Pausdom is de Anti-christ en dit volgens de Openbaring, af le wijzen ais bespot telijke lasler. Opslaande een werkje uit onze bi bliotheek getiteld „Histuire de l'Anté- christ d'après la bible et les Saints- Péres" vinden we, dat die bespottelijke iaster van Paus-Antichrist zelfs is be weerd door bekende proteslanten, en dat vooral in Engeland en Ierland talrijke pamfletter, zijn en worden verspreid, om deze bijgeloovigheid onder de Protestanten te onderhouden. Dit vindende begrepen wij, waarom wij juist op een Engelsch boekje werden opmerkzaam gemaakt. Itieine berichten. O Bij Montefiore in Rotterdam liep het storm om geld of voorwerpen te bezorgen ten bate van de arme schip breukelingen van het verbrande stoom schip „Volturno". Het weldadige Hol- landsche hart is toch aangenamer dan het koude Zeeuwsche hart. Jhr. de Stuers, Kamerlid, die zoo zakelijk en flink ijvert voor het behoud van oude kunst vooral in oude gebou wen, vierde deze week in groote waardeering zijn 70e verjaardag. De oude bondsvoorzitter van Patri- noniuin vierde zijn 80e verjaardag. Velen, waaronder oud-minister Talma, kwamen hem ten zijnen huize geluk- wenschen.

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1913 | | pagina 2