STATENVERKIEZING IE IIDDELBÖRG.
gaat hij bier uitdeeien. Is dat nu zijn
werk om zich met diewereldsche za
ken te bemoeien Laat hij liever zor
gen voor het geestelijk gedeelte zijner
parochianen en ze allen gelijke rech
ten geven. Onze godsdienst is veel
achteruit gegaan bij vroegere jaren
tegenwoordig is het gelijk aan de
commerce. Naar liet sermoen van zoo'n
paster wil ik niet meer luisteren."
„Ge moet niet op den menschzien,
al draagt hij ook een geestelijk ge
waad, zoo trachtte ik hem te weder
leggen. Mijn boek spreekt van Hem,
op Wien wij moeten zien, en Wien
wij moeten volgen. Volg Jezus Chris
tus na, die onberispelijk is, en Die
zich nooit heeft ingelaten met partij
digheid. Niet een geestelijke, maar
Jezus Christus alleen moet ons hel
pen, om ons te reinigen van zonden
en den hemel te ontsluiten, om er
binnen te treden en de volle zaligheid
te smaken."
Ik wilde niet meer op pastoorshan
delingen terug komen. Nogmaals beval
ik mijn N. Testament aan, maar daar
zij er in 't begin niets van moesten
hebben, wilden ze er nu ook geen ne
men. Ik ging verder in het daarnaast
gelegen huis. Daar trof ik den vader
des gezins aan, die vele jaren voor
dien een Vier-Evangelie had gekocht,
wellicht van br. Meeuwens. Hij wist
er mij veel uit te vertellen, want hij
had het met veel plezier gelezen. On
middellijk kocht hij nog een N. Tes
tament, om nog meer van die dingen
te weten.
Terwijl ik nog met dien man sprak,
werd ik dooreen knecht van het zoo
even door mij verlaten pachthof terug
geroepen. Daar ik niet zoo spoedig
kwam, bleef de knecht wachten, ter
wijl de vrouw aan de voordeur stond
te zien, opdat ik vooral niet zou ont
snappen. Na een kwartier kwam ik
dan weer terug in dat huis. De vrouw
zei, dat haar man toch wel zoo'n boek
wilde koopen. Maar de man zei op zijn
beurt, dat het de vrouw was, die het
boek begeerde. De colporteur haastte
zich echter met blijdschap, om een
boek op tafel te leggentoen schoof
de man het naar de vrouw en de
vrouw naar den mandoch de zaak
was, dat geen van de twee wilde be
kennen voor den boekleurder, dat ze
gaarne kennis wenschten te maken
met het boek.
Hieruit blijkt, zegt de heer Dedec-
ker, dat er toch nog meer zijn in ons
land, die verlangen om in kennis te
komen met het Woord Gods. Er naar
vragen kunnen ze niet, omdat ze het
eenvoudig niet weten, dat zoo iets be
staat. Als ze het soms kennen, worden
ze door anderen vervuld met afschrik.
Daarom moeten we er hen mee in
kennis stellen en ze de gelegenheid
geven, om zich het aan te schaffen."
(De Nederlander".
De Volkswil vraagt: Hoe komt het
toch, dat ze hier in het dekanaat Hulst
geen moeite doen door de daad
om het Roomsche bijbeltje, dat de bis
schoppen wenschen in elk Katholiek
gezin, in elk gezin te brengen Zou
dit zijn uit schaamte datde parochianen
alsdan in het Evangelie zelve zouden
lezen, dat de geestelijkheid hier in strijd
er mede handelde en van Dalsum recht
heeft
Tegen een algemeene
inkomstenbelasting.
o—
In de vergadering van ambtenaren
der Registratie en Domeinen, op 22
September te Amsterdam gehouden,
heeft de heer R. de Bruyn Ouboter,
ontvanger der successierechten te Am
sterdam, tegen de invoering van een
algemeene inkomstenbelasting de hand
having bepleit van een in bedrijfs- en
vermogensbelasting gesplitste inkom
stenbelasting. Spr. achtte deze splitsing
in het belang, zoowel van den staat als
van de belastingplichtigen. Voor den
Staat zal het te overwegen zijn, dat in
tijden van mindere welvaart die, naar
Spr. meende noodzakelijk zullen vol
gen op de tegenwoordige tijden van
groote welvaart en voorspoed de
vermindering van de opbrengst van een
inkomstenbelasting zeer veel aanzien
lijker zal zijn, dan die van de opbrengst
van een gesplitste belasting. Voor de
belastingplichtigen is het te overwe
gen, dat een inkomstenbelasting hen
veel meer dan een vermogensbelas
ting, afhankelijk maakt van de inzich
ten der fiscale ambtenaren. Nauwge
zette personen zullen zich tegen een
te hoogen aanslag in een inkomsten
belasting niet kunnen verzetten, omdat
zij van hun kant „met zekerheid" zul
len kunnen opgeven, hoe groot hun
inkomen in een bepaald tijdvak ge
weest is. Niet alleen omdat een boek
houding, als daarvoor vereischt, h.un
zal ontbreken, maar ook omdat het in
veel gevallen hoogst bezwaarlijk zal
zijn vast te stellen wat al of niet als
inkomen en wat al of niet als kosten,
vallende op het inkomen is aan te
merken. Daarentegen zullen zij niet
behoeven te berusten op een te hoo
gen aanslag in een vermogensbelas
ting, omdat zij wel met zekerheid
zullen kunnen opgeven, waaruit hun
vermogen op een bepaalden dag be
stond. Geschillen over den aanslag
zullen zich ook daarom bij een inkom
stenbelasting meer voordoen dan bij
een vermogensbelasting, omdat het rijk
weinig gegevens omtrent inkomsten
heeft, veel g gevens.daarentegen over
het vermogen.
De voornaamste vraag hier te be
antwoorden, is deze Waaruit blijkt de
draagkracht beter, uit het vermogen,
dan wel uit de inkomsten van dit ver
mogen Hij haalde verschillende ge
vallen aan, waarin vermogen aanwe
zig is, doch inkomen ontbreekt, omdat
b.v. het vermogen tijdelijk geen rente
afwerpt, of verliezen in het bedrijf ge
leden zijn. Hij achtte het noodzakelijk,
dat personen, die er in verkeeren, een
belasting als de doorSpr. behandelde,
betalen, daar door een dergelijke tij
delijke schorsing van de inkomsten de
draagkracht niet tot nul is teruggebracht.
Deze betaling zal plaats vinden bij
vermogensbelasting niet echter bij een
inkomstenbelasting. Daartegenover
doen zich vele gevallen voor, waarin
als inkomen ontvangen wordt iets wat
eigenlijk een deel van het vermogen
uiimaakt, b.v. in geval van likwidatie
van een vennootschap. Personen, die
in dit geval verkeeren, overeenkomstig
dat inkomen te belasten, zal onbillijk
zijnhun draagkracht is niet zoo
groot, als hun inkomen zou doen ver
onderstellen.
Ook voerde Spr. aan, dat een groo-
ter inkomen uit een bepaald vermo
gen grooter risico voor verlies ople
vert, dan een klein, zoodat ook daarom
de draagkracht meer weerspiegeling
vindt in het vermogen dan in de in
komsten ervan.
Ten slotte bracht Spr. een rede in
herinnering, gehouden door Mr. Joh.
Enschedé, indertijd voorzitter van den
raad van beroep voor de vermogens
belasting te Haarlem, waarin deze had
verklaard het zeer te zullen betreu
ren, indien onze tegenwoordige ver
mogens- en bedrijfsbelastingen door
een algemeene inkomstenbelasting zou
den worden vervangen.
Een der aanwezigen was van mee
ning, dat de progressie bij ongesplit
ste belasting beter te regelen is dan
bij een gesplitste.
De heer Ouboter merkte hiertegen
op, dat naar zijn meening de regeling
van de progessie altijd op moeilijkhe
den zou stuiten, maar bleef van mee
ning, dat, als men in beide gevallen
de balans opmaakt, bij de door hem
bedoelde gesplitste belasting de voor
deden sterk overwegend zijn.
Standaard.
(De Volkswil herinnert, dat van Dal
sum reeds in 1905 wees op de mo
gelijkheid van betere controle bij split
sing dan bij samenvoeging tot ééne
belasting van de nu gesplitste vermo
gens- en bedrijfsbelastingen).
Een afgevallen
missiepater.
0
In de Patriote, katholiek hoofdblad
van Brussel, lezen we, dat de missie
pater Alberti van de pater Oblaten,
die nog slechts een paar weken ge
leden een achtdagige missie preekte
te Bornheim bij Franckfort (ZuidWest-
Duitschland), en die was een zeer
bekend predikant, de vorige week pu
bliek bekend maakte, dat hij het ka
tholiek geloof heeft afgezworen, en
dat hij op eene publieke vergadering
van deze week Maandag de reden zou
opgeven, waarom hij van de katho
lieke kerk is afgevallen.
Op dezen Maandag kwamen duizen
den naar de zaal, meest katholieken,
die echter den pater beletten om te
spreken, waardoor tumult ontstond en
de ontboden politie de zaal deed ont
ruimen.
De verontwaardiging van de katho
lieke bevolking, voor welke dezelfde
pater nog zoo kort geleden een missie
preekte, is algemeen.
In het Nieuwe Dagblad van Rotter
dam lezen we, dat die pater Alberti
is overgegaan tot de Oud-Katholieke
Kerk.
Wat wij moesten denken bij het le
zen van dit bericht?
Dit:
Dat dergelijke afval niet alleen staat,
maar zeer veel voorkomtin
onze dagen.
En de oorzaak van den afval ligt
in den wereldschen geest in het Hei
ligdom, die niet in staat is om, als de
I bekoring komt hetzij van te veel gevierd
worden, hetzij van te veel macht krij
gen hetzij van te veel geld ontvangen,
hetzij van jalousie of afgunst wegens
het minder goed kunnen genieten of
minder in rang stijgen dan een ander
bij gedachte aan eigen verdienste, aan
de bekoring te weerstaan. En uit dit
weerstaan toont de bekoring wat w ij
z ij n.
Wat typisch is, is ditdat deze
afval door R. K. priesters van de R.K.
Kerk, hoewel in Nederland niet zoo
erg als in andere landen, bizonder in
Polen en DuitschJand, samen gaat
met stijging in politieke macht van
deze zelfde kerk. En dit is zeer goed
te verklaren als de R. K. Kerk stijgt
in politieke macht, dan vermin
dert in de R. K. Kerk het R. K. g e-
1 o o f, omdat het R. K. geloof is een
leer van dienen op aarde en van hoop
op het eeuwige leven, terwijl de po
litieke macht is een zaak van heer-
schen op aarde, die op de aarde niet
op den hemel stelt haar hoop-
Al is de afval in Nederland niet
zoo groot, in hun hart is deze afval
in Nederland wel groot, wat is bewe
zen door de houding tegenover ons.
o
Op 30 September moest in het Sta-
tendistrict Middelburg een tusschen-
tijdsche verkiezing plaats hebben
wegens het overlijden van den heer
den Bouwmeester, liberaal, en het ont
slag nemen wegens ziekte van den
heer Louwerse, Anti. Rev.
Gekozen zijn de heeren Struve en
Melis, beide Anti, Rev., zoodat de li
beralen 1 zetel verliezen.
De Staten van Zeeland hebben 42
leden.
De verhouding was, als gevolg van
de Juniverkiezing21 liberaal, 20
rechts, 1 Volkswiller.
En ze is nu20 liberaal, 21 rechts,
1 Volkswiller.
De laatste behoudt dus de beslis
sende stem bij partijstemmingen.
De Midd. Courant begint een arti
kel over deze verkiezing op deze
wijze„Het district Middelburg voor
de Prov. Staten heeft zijn reputatie
van hoogst onbetrouwbaar district
weer eens bevestigd." Dit is volkomen
waar, maar deze onbetrouwbaarheid
van de kiezers geldt niet alleen voor
dat district, ze geldt ook voor andere
deelen van Zeeland.
De onbetrouwbaarheid ligt in het
Zeeuwsche karakte van „niet gunnen",
wat medebrengt dat, als een persoon
of een partij boven uitsteekt, men de
zen persoon of partij „in den grond
stampt", om hem gelijk te maken met
de onbenullige rest. In de algemeene
onbenulligheid fvindt de Zeeuw zijn
geluk.
WAARAAN NIEMAND WAT DOET.
o
Het Handelsblad begint een hoofd
artikel alzoo„Het getuigt van de
naïve blijmoedigheid des menschdoms,
dat men steeds wêer eens kan begin
nen te praten over bestaande onvolko
menheden waarvoor iedereen het eens
is, maar waaraan niemand wat doet".
Dit begin is een typische waarheid
van onzen tijdpraten en schrijven,
en verder laten de zaak zooals ze is.
En, &ls iemand aan de zaak wel eens
iets wil doen, dan heet dit „willen
doen" politiek, reden, waarom ieder
straatslijper het recht meent te hebben
om dezen iemand van willen doen te
eer- en te broodrooven.
In den grond van de zaak ligt in
deze houding tegen den iemand van
„willen doen" öf de menschelijke
zwakheid van jalousie óf de duivelsche
boosheid van afgunst. Deze houding
heeft een neerdrukkenden invloed op
het volkskarakter.
Werkliedenreglemenfc te Zaandam.
29 September vergaderde de Raad
uitsluitend ter verdere behandeling van
het Werkliedenreglement.
Het grootste deel van den avond
werd in beslag genomen met een de
bat over het opnemen van den 1 Mei
dag onder de feestdagen en het in
voeren van den 8-urigen arbeidsdag.
De tegenstanders achtten den 1 Mei
dag niet den feestdag van de arbei
ders, doch van een deel hunner, die
dien dag alleen gebruiken voor de
propaganda.
De heer D u i s, die krachtig het
voorstel verdedigde, zette uitvoerig de
beteekenis van den 1 Meidag uiteen
Bij de stemming verklaarden alleen
de 10 socialisten zich voor het voor
stel de 9 overige leden stemden tegen.
Bij de behandeling van het voorstel
j betreffe..de den 8-urendag werd door
verschillende leden gewezen op de
I financieele gevolgen voor de gemeente
ï-iet allem, maar ook voor de werk
gevers in de gemeente, hoofdzakelijk
door het stijgen van het uurloon.
Met dit voorstel meende men, dat
te weinig rekening was gehouden met
de belangen der belastingbetalende
burgerij. Afgekeurd werd, dat de soc.
dem. gebruik hebben gemaakt van de
toevallige meerderheid om de bepaling
in te voeren.
De wethouder voor de reiniging
had begroot dat de invoering van den
8-urendag de kosten alleen voor dezen
tak van dienst met ongeveer f7000
zullen worden verhoogd. De heer
Feisser meende dat de totale kosten
voor de gemeente op f 40,000 konden
worden geschat.
Een ander lid vreesde van invoe
ring van den verkorten arbeidsdag
deloyale concurrentie der gemeente
werklieden, doordien zij hun vrijen
tijd zullen gebruiken om tegen lager
loon arbeid voor particulieren te ver
richten. Bovendien kon de arbeid der
gemeentewerklieden volstrekt niet te
zwaar worden genoemd.
Door de voorstanders, die ontken
den, dat de kosten zoo hoog zouden
zijn, werd gerekend op de medewer
king der werklieden, die er naar zou
den streven door meerdere krachtin
spanning en toewijding evengroote
arbeidsprestatie te leveren als bij den
tegenwoordigen arbeidsduur.
Nadat bijna alle leden hun meening
ten opzichte van dit vraagstuk hadden
kenbaar gemaakt, werd het voorstel
in stemming gebracht met het resul
taat, dat het weder met 10 tegen 9
stemmen werd aangenomen.
Ook werd nog een voorstel aange
nomen, waarbij vóór het vaststellen
der bijzondere voorschriften voor de
werklieden van elke tak van dienst
het advies der arbeidersorganisaties
moet worden ingenomen.
Handelsblad.
(INGEZONDEN).
Terneuzen, 22 September 1913.
WelEdgeb, Heer H. A. van Dalsum,
Redacteur van „De Volkswil" Hulst.
WelEdelgeboren Heer,
Mag ik een paar regels plaatsruimte
naar aanleiding van Uw stuk „Nieuwe
Spelling" in Uw geacht blad van 20
September Bij voorbaat dank.
In dat stuk wordt geen onderscheid
gemaakt tusschen spreektaal
(hetzij dan dialect, of zoogenaamd be
schaafd Nederiandsch), s c h r ij f t a a 1
(bij velen een minder natuurlijke wijze
van uitdrukking van de spreektaal) en
s c h r ij f w ij z e.
Bij lager en middelbaar onderwijs
wordt de s c h r ij f w ij z e van De
Vries en Te Winkel gevolgd in ons
land tot nader order, dus ook op de
H. B. S. te Ter Neuzen. Voorts heeft
ieder vrije Nederlander de vrijheid om
die schrijfwijze te gebruiken, die hem
het meest geschikt voorkomt. Zoo ge
bruik ik voor deze regels de spelling
De Vries en Te Winkel en verblijf
hoogachtend
Uw dw. dnr.
E. C. Godis Molsbergen.
Directeur H. B. S.
Ter Neuzen.
Kleine berichten.
O
Vrijdag 26 September herdacht de
Maatschappij tot Exploitatie van Staats
spoorwegen haar 50 jarig bestaan.
Op dien^dag waren alle stations der
lijn versierd, en kregen alle beambten
extra betalingen.
Volgens een ingezonden stuk in De
Nederlander moet het in Lausanne
(een door veel vreemdelingen bezochte
stad) niet pluis zijn voor vrouwen en
meisjes.
Twee paardendieven nabij 's Gra-
venhage, die een paard hadden gestolen
uit een weide, zijn gepakt. Het paard
hadden zij verkocht.
Door de verbrokkeling der staat
kundige partijen wordt versterkt de
positie van de kroon. Maar deze ver
brokkeling kan ook oorzaak worden
van revoluties.
Christus werd in Zijn geheele open
bare leven door de officieele vromen
gepest, die ten langen leste het dank
baar zijn willende volk overhaal
den om Hem te verguizen.
Deken Brouwers van Hulst houdt
reeds vele weken aaneen predikaties
over de Biecht, en is nog niet daar
mede gereed.
Er is plan om in 1922 in Biazilië
een wereldtentoonstelling te organi-
seeren.
De Engelsche kiesrechtvrouwen be
drijven dagelijks ernstige wandaden,
in het bizonder brandstichtingen van
prachtige landhuizen en openbare ge
bouwen. Die petroleuses zijn meest
„dames". Als de vrouw niet meer
vrouw is wordt zij een beest.
De Visscherij-Courant wil niets
hebben van een drooglegging der
Zuiderzee.
Amsterdam heeft geheel het uiter
lijk van een wereldstad.
Op een internationaal Congres van
Oudkatholieken te Keulen (de Liberlé
van Freiburg van 18 September maakt
er melding van) is besloten een cam
pagne te beginnen onder de Bulgaren
van Macedonië om te verhinderen, dat
zij overgaan tot de Roomsch katholieke
^kerk.
Rood haar en elzenhout zijn niet
op goeden grond gebouwd. (Spreek
woord).
Te Peking (China) komt een elec-
trische tram met chineesch geld en
onder chineesch beheer geheel met
Chineesche beambten.
De bureaucratie in het sociale of
politieke verenigingsleven, dat is het
ambtelijk van boven af beheerschen
van dit leven, is de dood van dit
leven, daar het dit vervalscht en ver
schrompelt.
Een inzender in het Algemeen
Handelsblad noemde, in navolging
van een bereisd Fransch lid van de
Academie, het Spaansche volk het
meest beschaafde volk.
Ondanks Vredespaleis en Vredes
congressen blijft het overal even
roerig: men vecht in Albanië, in Ier
land gaat het spannen, in China is
het gemoedelijk, in Noord-Afrika
schieten Moren en Spanjaarden elkan-
heel gezellig dood, in Japan jeuken
de vingers om China te bevechten,
naar Portugal zou men bepaald naar
toe gaan als men rust verlangt, en in
Mexicovul maar in.
De Onafhankelijkheidsfeesten te Am
sterdam werden daar genoemd de
Ontoegankelijkheidsfeesten.
De organisatie van een opstand der
Orangisten in Ierland staat onder lei
ding van een Engelschen oudminister
en gaat uit van de Engelsche aristo
cratie. Wat moeten deze groote hee
ren voortaan zeggen tot volksagitato
ren, die de arbeiders opzetten tegen
de patroons of tegen de algemeene
belangen
De Franschman Garros vloog over
de Middellandsche zee in 8 uren.
Het aantal sterren in het heelal gaat
in de miliioenen. Deze wijzen op eene
wereldorde, geschapen door een bui
tengewonen Geest, welke is de Al
machtige God, Schepper van alles.
De oudste tunnel der wereld is de
Silva-tunnel in Palestina,
Het vredescontract .tusschen Turkije
en Bulgarije is geteekend.
De boerenleenbank van St. Jansteen
houdt er op na een vreemde opvatting
van vrijheid.
De mannen van wetenschap hebben
opgemerkt, dat er dikwijls een groote
overeenkomst bestaat tusschen het
weer van September en dat van de
eerste helft van October. Een mooie
Septembermaand komt dikwijls voor.
Men wil van uit Boulogne sur Mer
de visschen gaan vangen door middel
van vischlantaarns, waaronder visch-
netten zijn vastgemaakt.
De reden, waarom de geestelijkheid
in zake de verhouding van kerk jegens
Staat en Maatschappij zoo geheel
handelt tegen de eigen leer, moet zijn
een kerkelijke overlevering (menschelij
ke wetten) die wortelt in de Middel-
eeuwsche toestanden, welke waren
geen Evangelische toestanden.
In Zuid Spanje en in Spanje op de
Fransche grens, alsmede in Konstanti-
nopel, zijn zoodanige stortregens ge
weest, dat het verkeer is gestremd,
en huizen zijn ingestort.