STATENVERKIEZING IE IIDDELBÖRG. gaat hij bier uitdeeien. Is dat nu zijn werk om zich met diewereldsche za ken te bemoeien Laat hij liever zor gen voor het geestelijk gedeelte zijner parochianen en ze allen gelijke rech ten geven. Onze godsdienst is veel achteruit gegaan bij vroegere jaren tegenwoordig is het gelijk aan de commerce. Naar liet sermoen van zoo'n paster wil ik niet meer luisteren." „Ge moet niet op den menschzien, al draagt hij ook een geestelijk ge waad, zoo trachtte ik hem te weder leggen. Mijn boek spreekt van Hem, op Wien wij moeten zien, en Wien wij moeten volgen. Volg Jezus Chris tus na, die onberispelijk is, en Die zich nooit heeft ingelaten met partij digheid. Niet een geestelijke, maar Jezus Christus alleen moet ons hel pen, om ons te reinigen van zonden en den hemel te ontsluiten, om er binnen te treden en de volle zaligheid te smaken." Ik wilde niet meer op pastoorshan delingen terug komen. Nogmaals beval ik mijn N. Testament aan, maar daar zij er in 't begin niets van moesten hebben, wilden ze er nu ook geen ne men. Ik ging verder in het daarnaast gelegen huis. Daar trof ik den vader des gezins aan, die vele jaren voor dien een Vier-Evangelie had gekocht, wellicht van br. Meeuwens. Hij wist er mij veel uit te vertellen, want hij had het met veel plezier gelezen. On middellijk kocht hij nog een N. Tes tament, om nog meer van die dingen te weten. Terwijl ik nog met dien man sprak, werd ik dooreen knecht van het zoo even door mij verlaten pachthof terug geroepen. Daar ik niet zoo spoedig kwam, bleef de knecht wachten, ter wijl de vrouw aan de voordeur stond te zien, opdat ik vooral niet zou ont snappen. Na een kwartier kwam ik dan weer terug in dat huis. De vrouw zei, dat haar man toch wel zoo'n boek wilde koopen. Maar de man zei op zijn beurt, dat het de vrouw was, die het boek begeerde. De colporteur haastte zich echter met blijdschap, om een boek op tafel te leggentoen schoof de man het naar de vrouw en de vrouw naar den mandoch de zaak was, dat geen van de twee wilde be kennen voor den boekleurder, dat ze gaarne kennis wenschten te maken met het boek. Hieruit blijkt, zegt de heer Dedec- ker, dat er toch nog meer zijn in ons land, die verlangen om in kennis te komen met het Woord Gods. Er naar vragen kunnen ze niet, omdat ze het eenvoudig niet weten, dat zoo iets be staat. Als ze het soms kennen, worden ze door anderen vervuld met afschrik. Daarom moeten we er hen mee in kennis stellen en ze de gelegenheid geven, om zich het aan te schaffen." (De Nederlander". De Volkswil vraagt: Hoe komt het toch, dat ze hier in het dekanaat Hulst geen moeite doen door de daad om het Roomsche bijbeltje, dat de bis schoppen wenschen in elk Katholiek gezin, in elk gezin te brengen Zou dit zijn uit schaamte datde parochianen alsdan in het Evangelie zelve zouden lezen, dat de geestelijkheid hier in strijd er mede handelde en van Dalsum recht heeft Tegen een algemeene inkomstenbelasting. o— In de vergadering van ambtenaren der Registratie en Domeinen, op 22 September te Amsterdam gehouden, heeft de heer R. de Bruyn Ouboter, ontvanger der successierechten te Am sterdam, tegen de invoering van een algemeene inkomstenbelasting de hand having bepleit van een in bedrijfs- en vermogensbelasting gesplitste inkom stenbelasting. Spr. achtte deze splitsing in het belang, zoowel van den staat als van de belastingplichtigen. Voor den Staat zal het te overwegen zijn, dat in tijden van mindere welvaart die, naar Spr. meende noodzakelijk zullen vol gen op de tegenwoordige tijden van groote welvaart en voorspoed de vermindering van de opbrengst van een inkomstenbelasting zeer veel aanzien lijker zal zijn, dan die van de opbrengst van een gesplitste belasting. Voor de belastingplichtigen is het te overwe gen, dat een inkomstenbelasting hen veel meer dan een vermogensbelas ting, afhankelijk maakt van de inzich ten der fiscale ambtenaren. Nauwge zette personen zullen zich tegen een te hoogen aanslag in een inkomsten belasting niet kunnen verzetten, omdat zij van hun kant „met zekerheid" zul len kunnen opgeven, hoe groot hun inkomen in een bepaald tijdvak ge weest is. Niet alleen omdat een boek houding, als daarvoor vereischt, h.un zal ontbreken, maar ook omdat het in veel gevallen hoogst bezwaarlijk zal zijn vast te stellen wat al of niet als inkomen en wat al of niet als kosten, vallende op het inkomen is aan te merken. Daarentegen zullen zij niet behoeven te berusten op een te hoo gen aanslag in een vermogensbelas ting, omdat zij wel met zekerheid zullen kunnen opgeven, waaruit hun vermogen op een bepaalden dag be stond. Geschillen over den aanslag zullen zich ook daarom bij een inkom stenbelasting meer voordoen dan bij een vermogensbelasting, omdat het rijk weinig gegevens omtrent inkomsten heeft, veel g gevens.daarentegen over het vermogen. De voornaamste vraag hier te be antwoorden, is deze Waaruit blijkt de draagkracht beter, uit het vermogen, dan wel uit de inkomsten van dit ver mogen Hij haalde verschillende ge vallen aan, waarin vermogen aanwe zig is, doch inkomen ontbreekt, omdat b.v. het vermogen tijdelijk geen rente afwerpt, of verliezen in het bedrijf ge leden zijn. Hij achtte het noodzakelijk, dat personen, die er in verkeeren, een belasting als de doorSpr. behandelde, betalen, daar door een dergelijke tij delijke schorsing van de inkomsten de draagkracht niet tot nul is teruggebracht. Deze betaling zal plaats vinden bij vermogensbelasting niet echter bij een inkomstenbelasting. Daartegenover doen zich vele gevallen voor, waarin als inkomen ontvangen wordt iets wat eigenlijk een deel van het vermogen uiimaakt, b.v. in geval van likwidatie van een vennootschap. Personen, die in dit geval verkeeren, overeenkomstig dat inkomen te belasten, zal onbillijk zijnhun draagkracht is niet zoo groot, als hun inkomen zou doen ver onderstellen. Ook voerde Spr. aan, dat een groo- ter inkomen uit een bepaald vermo gen grooter risico voor verlies ople vert, dan een klein, zoodat ook daarom de draagkracht meer weerspiegeling vindt in het vermogen dan in de in komsten ervan. Ten slotte bracht Spr. een rede in herinnering, gehouden door Mr. Joh. Enschedé, indertijd voorzitter van den raad van beroep voor de vermogens belasting te Haarlem, waarin deze had verklaard het zeer te zullen betreu ren, indien onze tegenwoordige ver mogens- en bedrijfsbelastingen door een algemeene inkomstenbelasting zou den worden vervangen. Een der aanwezigen was van mee ning, dat de progressie bij ongesplit ste belasting beter te regelen is dan bij een gesplitste. De heer Ouboter merkte hiertegen op, dat naar zijn meening de regeling van de progessie altijd op moeilijkhe den zou stuiten, maar bleef van mee ning, dat, als men in beide gevallen de balans opmaakt, bij de door hem bedoelde gesplitste belasting de voor deden sterk overwegend zijn. Standaard. (De Volkswil herinnert, dat van Dal sum reeds in 1905 wees op de mo gelijkheid van betere controle bij split sing dan bij samenvoeging tot ééne belasting van de nu gesplitste vermo gens- en bedrijfsbelastingen). Een afgevallen missiepater. 0 In de Patriote, katholiek hoofdblad van Brussel, lezen we, dat de missie pater Alberti van de pater Oblaten, die nog slechts een paar weken ge leden een achtdagige missie preekte te Bornheim bij Franckfort (ZuidWest- Duitschland), en die was een zeer bekend predikant, de vorige week pu bliek bekend maakte, dat hij het ka tholiek geloof heeft afgezworen, en dat hij op eene publieke vergadering van deze week Maandag de reden zou opgeven, waarom hij van de katho lieke kerk is afgevallen. Op dezen Maandag kwamen duizen den naar de zaal, meest katholieken, die echter den pater beletten om te spreken, waardoor tumult ontstond en de ontboden politie de zaal deed ont ruimen. De verontwaardiging van de katho lieke bevolking, voor welke dezelfde pater nog zoo kort geleden een missie preekte, is algemeen. In het Nieuwe Dagblad van Rotter dam lezen we, dat die pater Alberti is overgegaan tot de Oud-Katholieke Kerk. Wat wij moesten denken bij het le zen van dit bericht? Dit: Dat dergelijke afval niet alleen staat, maar zeer veel voorkomtin onze dagen. En de oorzaak van den afval ligt in den wereldschen geest in het Hei ligdom, die niet in staat is om, als de I bekoring komt hetzij van te veel gevierd worden, hetzij van te veel macht krij gen hetzij van te veel geld ontvangen, hetzij van jalousie of afgunst wegens het minder goed kunnen genieten of minder in rang stijgen dan een ander bij gedachte aan eigen verdienste, aan de bekoring te weerstaan. En uit dit weerstaan toont de bekoring wat w ij z ij n. Wat typisch is, is ditdat deze afval door R. K. priesters van de R.K. Kerk, hoewel in Nederland niet zoo erg als in andere landen, bizonder in Polen en DuitschJand, samen gaat met stijging in politieke macht van deze zelfde kerk. En dit is zeer goed te verklaren als de R. K. Kerk stijgt in politieke macht, dan vermin dert in de R. K. Kerk het R. K. g e- 1 o o f, omdat het R. K. geloof is een leer van dienen op aarde en van hoop op het eeuwige leven, terwijl de po litieke macht is een zaak van heer- schen op aarde, die op de aarde niet op den hemel stelt haar hoop- Al is de afval in Nederland niet zoo groot, in hun hart is deze afval in Nederland wel groot, wat is bewe zen door de houding tegenover ons. o Op 30 September moest in het Sta- tendistrict Middelburg een tusschen- tijdsche verkiezing plaats hebben wegens het overlijden van den heer den Bouwmeester, liberaal, en het ont slag nemen wegens ziekte van den heer Louwerse, Anti. Rev. Gekozen zijn de heeren Struve en Melis, beide Anti, Rev., zoodat de li beralen 1 zetel verliezen. De Staten van Zeeland hebben 42 leden. De verhouding was, als gevolg van de Juniverkiezing21 liberaal, 20 rechts, 1 Volkswiller. En ze is nu20 liberaal, 21 rechts, 1 Volkswiller. De laatste behoudt dus de beslis sende stem bij partijstemmingen. De Midd. Courant begint een arti kel over deze verkiezing op deze wijze„Het district Middelburg voor de Prov. Staten heeft zijn reputatie van hoogst onbetrouwbaar district weer eens bevestigd." Dit is volkomen waar, maar deze onbetrouwbaarheid van de kiezers geldt niet alleen voor dat district, ze geldt ook voor andere deelen van Zeeland. De onbetrouwbaarheid ligt in het Zeeuwsche karakte van „niet gunnen", wat medebrengt dat, als een persoon of een partij boven uitsteekt, men de zen persoon of partij „in den grond stampt", om hem gelijk te maken met de onbenullige rest. In de algemeene onbenulligheid fvindt de Zeeuw zijn geluk. WAARAAN NIEMAND WAT DOET. o Het Handelsblad begint een hoofd artikel alzoo„Het getuigt van de naïve blijmoedigheid des menschdoms, dat men steeds wêer eens kan begin nen te praten over bestaande onvolko menheden waarvoor iedereen het eens is, maar waaraan niemand wat doet". Dit begin is een typische waarheid van onzen tijdpraten en schrijven, en verder laten de zaak zooals ze is. En, &ls iemand aan de zaak wel eens iets wil doen, dan heet dit „willen doen" politiek, reden, waarom ieder straatslijper het recht meent te hebben om dezen iemand van willen doen te eer- en te broodrooven. In den grond van de zaak ligt in deze houding tegen den iemand van „willen doen" öf de menschelijke zwakheid van jalousie óf de duivelsche boosheid van afgunst. Deze houding heeft een neerdrukkenden invloed op het volkskarakter. Werkliedenreglemenfc te Zaandam. 29 September vergaderde de Raad uitsluitend ter verdere behandeling van het Werkliedenreglement. Het grootste deel van den avond werd in beslag genomen met een de bat over het opnemen van den 1 Mei dag onder de feestdagen en het in voeren van den 8-urigen arbeidsdag. De tegenstanders achtten den 1 Mei dag niet den feestdag van de arbei ders, doch van een deel hunner, die dien dag alleen gebruiken voor de propaganda. De heer D u i s, die krachtig het voorstel verdedigde, zette uitvoerig de beteekenis van den 1 Meidag uiteen Bij de stemming verklaarden alleen de 10 socialisten zich voor het voor stel de 9 overige leden stemden tegen. Bij de behandeling van het voorstel j betreffe..de den 8-urendag werd door verschillende leden gewezen op de I financieele gevolgen voor de gemeente ï-iet allem, maar ook voor de werk gevers in de gemeente, hoofdzakelijk door het stijgen van het uurloon. Met dit voorstel meende men, dat te weinig rekening was gehouden met de belangen der belastingbetalende burgerij. Afgekeurd werd, dat de soc. dem. gebruik hebben gemaakt van de toevallige meerderheid om de bepaling in te voeren. De wethouder voor de reiniging had begroot dat de invoering van den 8-urendag de kosten alleen voor dezen tak van dienst met ongeveer f7000 zullen worden verhoogd. De heer Feisser meende dat de totale kosten voor de gemeente op f 40,000 konden worden geschat. Een ander lid vreesde van invoe ring van den verkorten arbeidsdag deloyale concurrentie der gemeente werklieden, doordien zij hun vrijen tijd zullen gebruiken om tegen lager loon arbeid voor particulieren te ver richten. Bovendien kon de arbeid der gemeentewerklieden volstrekt niet te zwaar worden genoemd. Door de voorstanders, die ontken den, dat de kosten zoo hoog zouden zijn, werd gerekend op de medewer king der werklieden, die er naar zou den streven door meerdere krachtin spanning en toewijding evengroote arbeidsprestatie te leveren als bij den tegenwoordigen arbeidsduur. Nadat bijna alle leden hun meening ten opzichte van dit vraagstuk hadden kenbaar gemaakt, werd het voorstel in stemming gebracht met het resul taat, dat het weder met 10 tegen 9 stemmen werd aangenomen. Ook werd nog een voorstel aange nomen, waarbij vóór het vaststellen der bijzondere voorschriften voor de werklieden van elke tak van dienst het advies der arbeidersorganisaties moet worden ingenomen. Handelsblad. (INGEZONDEN). Terneuzen, 22 September 1913. WelEdgeb, Heer H. A. van Dalsum, Redacteur van „De Volkswil" Hulst. WelEdelgeboren Heer, Mag ik een paar regels plaatsruimte naar aanleiding van Uw stuk „Nieuwe Spelling" in Uw geacht blad van 20 September Bij voorbaat dank. In dat stuk wordt geen onderscheid gemaakt tusschen spreektaal (hetzij dan dialect, of zoogenaamd be schaafd Nederiandsch), s c h r ij f t a a 1 (bij velen een minder natuurlijke wijze van uitdrukking van de spreektaal) en s c h r ij f w ij z e. Bij lager en middelbaar onderwijs wordt de s c h r ij f w ij z e van De Vries en Te Winkel gevolgd in ons land tot nader order, dus ook op de H. B. S. te Ter Neuzen. Voorts heeft ieder vrije Nederlander de vrijheid om die schrijfwijze te gebruiken, die hem het meest geschikt voorkomt. Zoo ge bruik ik voor deze regels de spelling De Vries en Te Winkel en verblijf hoogachtend Uw dw. dnr. E. C. Godis Molsbergen. Directeur H. B. S. Ter Neuzen. Kleine berichten. O Vrijdag 26 September herdacht de Maatschappij tot Exploitatie van Staats spoorwegen haar 50 jarig bestaan. Op dien^dag waren alle stations der lijn versierd, en kregen alle beambten extra betalingen. Volgens een ingezonden stuk in De Nederlander moet het in Lausanne (een door veel vreemdelingen bezochte stad) niet pluis zijn voor vrouwen en meisjes. Twee paardendieven nabij 's Gra- venhage, die een paard hadden gestolen uit een weide, zijn gepakt. Het paard hadden zij verkocht. Door de verbrokkeling der staat kundige partijen wordt versterkt de positie van de kroon. Maar deze ver brokkeling kan ook oorzaak worden van revoluties. Christus werd in Zijn geheele open bare leven door de officieele vromen gepest, die ten langen leste het dank baar zijn willende volk overhaal den om Hem te verguizen. Deken Brouwers van Hulst houdt reeds vele weken aaneen predikaties over de Biecht, en is nog niet daar mede gereed. Er is plan om in 1922 in Biazilië een wereldtentoonstelling te organi- seeren. De Engelsche kiesrechtvrouwen be drijven dagelijks ernstige wandaden, in het bizonder brandstichtingen van prachtige landhuizen en openbare ge bouwen. Die petroleuses zijn meest „dames". Als de vrouw niet meer vrouw is wordt zij een beest. De Visscherij-Courant wil niets hebben van een drooglegging der Zuiderzee. Amsterdam heeft geheel het uiter lijk van een wereldstad. Op een internationaal Congres van Oudkatholieken te Keulen (de Liberlé van Freiburg van 18 September maakt er melding van) is besloten een cam pagne te beginnen onder de Bulgaren van Macedonië om te verhinderen, dat zij overgaan tot de Roomsch katholieke ^kerk. Rood haar en elzenhout zijn niet op goeden grond gebouwd. (Spreek woord). Te Peking (China) komt een elec- trische tram met chineesch geld en onder chineesch beheer geheel met Chineesche beambten. De bureaucratie in het sociale of politieke verenigingsleven, dat is het ambtelijk van boven af beheerschen van dit leven, is de dood van dit leven, daar het dit vervalscht en ver schrompelt. Een inzender in het Algemeen Handelsblad noemde, in navolging van een bereisd Fransch lid van de Academie, het Spaansche volk het meest beschaafde volk. Ondanks Vredespaleis en Vredes congressen blijft het overal even roerig: men vecht in Albanië, in Ier land gaat het spannen, in China is het gemoedelijk, in Noord-Afrika schieten Moren en Spanjaarden elkan- heel gezellig dood, in Japan jeuken de vingers om China te bevechten, naar Portugal zou men bepaald naar toe gaan als men rust verlangt, en in Mexicovul maar in. De Onafhankelijkheidsfeesten te Am sterdam werden daar genoemd de Ontoegankelijkheidsfeesten. De organisatie van een opstand der Orangisten in Ierland staat onder lei ding van een Engelschen oudminister en gaat uit van de Engelsche aristo cratie. Wat moeten deze groote hee ren voortaan zeggen tot volksagitato ren, die de arbeiders opzetten tegen de patroons of tegen de algemeene belangen De Franschman Garros vloog over de Middellandsche zee in 8 uren. Het aantal sterren in het heelal gaat in de miliioenen. Deze wijzen op eene wereldorde, geschapen door een bui tengewonen Geest, welke is de Al machtige God, Schepper van alles. De oudste tunnel der wereld is de Silva-tunnel in Palestina, Het vredescontract .tusschen Turkije en Bulgarije is geteekend. De boerenleenbank van St. Jansteen houdt er op na een vreemde opvatting van vrijheid. De mannen van wetenschap hebben opgemerkt, dat er dikwijls een groote overeenkomst bestaat tusschen het weer van September en dat van de eerste helft van October. Een mooie Septembermaand komt dikwijls voor. Men wil van uit Boulogne sur Mer de visschen gaan vangen door middel van vischlantaarns, waaronder visch- netten zijn vastgemaakt. De reden, waarom de geestelijkheid in zake de verhouding van kerk jegens Staat en Maatschappij zoo geheel handelt tegen de eigen leer, moet zijn een kerkelijke overlevering (menschelij ke wetten) die wortelt in de Middel- eeuwsche toestanden, welke waren geen Evangelische toestanden. In Zuid Spanje en in Spanje op de Fransche grens, alsmede in Konstanti- nopel, zijn zoodanige stortregens ge weest, dat het verkeer is gestremd, en huizen zijn ingestort.

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1913 | | pagina 2