w Flick's Cacao IA! II DAALDERS CACAO BETE No. 213. Zaterdag 4 October 1913. 5e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. Richting'Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. Gentschestraat C 7 te Hulst. Stichter: H. A. van Dalsum. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. ER IS de allerbeste. DE LKSWIL REDACTIE: Abonnement per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELGIEfr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad^ neemt geene verantwoordelijkheid voorden inhoud van het Vrije Woord en voor dien van Ad verten tien. ADMINISTRATIE: D R C It K E K IJ Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsinf belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. De Vijfde Jaargang-. o— We gaan heden onzen vijfden jaar gang in. Ons heeft, door afwezigheid, de tijd ontbroken om een overzicht te geven van den verloopen jaargang. We zeggen alleen dus dit: dat we dankbaar zijn jegens hen die ons trouw bleven en jegens hen, die tot ons toe traden. En voor wat de toekomst betreft wij vèrwachten groote veranderingen, die zullen leiden tot verhooging van onze kracht, tot val van al onze vij anden, en tot steun van al onze vrienden. Omclirwtelijking- van ile maatschappij- O De Volkswil maakt geen melding van zedeschandalen, we maken eens eene uitzondering voor dit geval, om dat we eens iets over de zaak willen schrijven. Het geval is dan dit het heeft ook gestaan in andere gewestelijke bladen Een schandelijk feit is te Breslau ontdekt. De politie deed daar onlangs een badrinrichting sluiten, waar school meisjes met heeren bedenkelijke ont moetingen hadden. Twee en zeventig meisjes van tien tot dertien jaar be zochten die inrichting geregeld en bedreven in tegenwoordigheid van of ficieren, architecten en kooplieden daden, waarvan enkele fotografieën nauwkeurig het onzedelijk karakter vaststellen. De ouders waren van het gedrag hunner dochters op de hoogte en moedigden deze ontmoetin gen zelfs aan. Veertien personen zijn gearresteerd. Volgens de „Temps" (ook Duitsche bladen maken van dit schandaal mel ding) hebben niet minder dan 8 men- schen de hand aan zien zelf geslagen. Onder deze laatste treft men een of ficier, een politie-ambtenaar en den eigenaar der badinrichting aan. Wat we er van willen zeggen is dit Niet alleen in Breslau, maar een dergelijk schandaal is dezer dagen ook uitgekomen in Rijsel (Noord- Frankrijk). Bladen, die van zedeschan dalen houden, althans ze voortdurend vermelden voor hunne lezers, hebben dag in dag uit feiten te vermelden van dergelijken aard, die voortdurend plaats vinden in Nederland, België, Duitschland, Frankrijk, Engeland, ja, in geheel de „beschaafde" christelijke landen. En wat het Malthusianisme (waarvoor de Bond in Nederland rechtspersoonlijkheid heeft weten te verkrijgen onder minister van Houten) op zijn geweten heeft, is allerbedroe vendst en allerverschrikkelijkst. Dit alles wijst op een verlaging van zedelijk peil, die te denken geeft. Wij lezen in de Openbaring, dat op het einde der tijden de komst van den Antichrist zal worden voorafge gaan door een verontchristelijking der volken in hare zeden, welke voor ge volg zal hebben een Sfgemeenen afval van het Christelijk geloof. Indien wij nu overwegen het niet te weerspreken feit, dat de godsdienst alleen dan kan dienen om de goede zeden te versterken, en de zielen te verheffen tot God, als de Godsdienst is een God en de zielen dienen, en de christe lijke godsdienst deze dienst aan de maatschappij niet kan geven, als zij verpolitiekt is, omdat staats zucht in den godsdienst geen God kent en geen liefde, dan ver valt de steun, ja vervalt de grondslag zeiven van de verchristelijking der maatschappij. Tegen deze verpolitieking van den godsdienst treedt de Volkswil stelsel matig op en met gevolg, dat de juist heid harer waarschuwing niet meer kan worden ontkend en ook niet wordt ontkend. Maar.... daarom is tegen haar uitgekomen het Heiligdom, dat niet wenscht te worden herinnerd aan zijn eigen plicht. Door deze houding van het Heiligdom in Nederland wordt aan de verontchristelijking van het Nederlandsche Volk ontnomen de ze delijke kracht om ze door versterking der goede zeden tegen te houden. Dit is een van de ernstige gevolgen van de houding door het Heiligdom tegen ons aangenomen. Strop en Succes. 0 De Vlaamsche tentoonstelling te Gent is geworden een reuzenstrop, omdat ze Vlaamsch heette en Fransch was, en het Vlaamsch er stelselmatig was geweerd. De Vlamingen zijn ge wroken er is bewezen, dat een Vlaam sche tentoonstelling zonder het Vlaam sche Volk niet mogelijk is. Tegelijkertijd was te Amsterdam de Eerste Tentoonstelling op Scheep vaartgebied (Entos), opgezet als mid del om de Nederlandsche scheepvaart en aanbouw in Nederland van schepen, all s r:eds bloeiend, nog meer voor uit te brengen, dus geheel opgezet als een Nederlandsen volksbelang. En Entos is geworden een reuzensucces, die als blijvend gevolg zal hebben de oprichting van een museum op scheepvaartgebied. Wat bewijst deze tegenstelling van reuzenstrop en reuzensucces Dit dat er geen politiek moet komen in organisaties van tentoonstellingen, en dat men deze moet overlaten of op dragen aan menschen die zijn èn zakenmenschen èn tegelijk menschen van een onbaatzuchtigen vaderlands- lievenden geest. l it tie Pers O De Standaard schrijft Diaconale hulp. Het vraagstuk van het Diaconaat zal, gaat 't Staatspensioen door, eer lang een geheel nieuw stadium intre den. Eigenlijk is het Diaconaat alleen in ons land, en wel onder den Calvinis- tischen invloed, tot macht gekomen. De oude Christelijke Kerk heeft het vrij spoedig laten glippen, en aan den eeretitel van Diaconus allengs een geheel andere beduidenis gegeven. In de Middeleeuwen bleef dit veelal zoo. Van de zijde der Kerk ontwikkelde men toen zijn liefdedienst meest in gestichten. Toen de Reformatie door brak, was dan ook schier allerwegen de zorg voor de gewone armen, die bedeeling behoefden, geheel in handen van de burgerlijke gemeente. Dit was gevolg van het feit, dat de kerkelijke en burgerlijke gemeente toen de nauw ste eenheid vormden, en het daarom geheel onverschillig leek, of de be- bedeeling van de Kerk, dan wel van de burgerlijke gemeente zou uitgaan. Zoo was het hier, zoo was het in Engeland. En vandaar kwam het, dat na de Reformatie èn in de Church of Engeland èn in de Luthersche kerk de armenzorg meest in handen van de burgerlijke gemeente bleef. Dit ging in Engeland wel naar de orde en indeeling van de kerkelijke „parishes", maar feitelijk stond de Kerk er geheel buiten. Alleen Calvijn, die zich aan de Schrift hield, had den moed het Dia conaat in zijn alouden vorm te her stellen. Iets daarvan drong ook tot Schotland en tot de Gereformeerden in Duitschenland door, maar als ker kelijk college van hooge bedoeling trad het alleen in Genève en in ons land op. Hieruit verklaart het zich, dat het Staatspensioen in Engeland er zoo grif door ging, en dat het ook in niet Calvinistische kringen hier te lande sympathie kon wekken. Alleen maar, met het Diaconaat verdraagt het zich niet. Slaagt men er in het Staatspensioen als schoonschijnende metamorphose van het Diaconaat uit te breiden, dan zal men zien, dat het Diaconaat zijn beteekenis gaat verliezen. Wie rech tens van den Staat genoeg trekt, komt geen aalmoes vragen aan het Diaco naat. De Volkswil voegt er bij De Standaard bevestigt hiermede ons standpunt, dat de toestand in Nederland (kerkelijke en particuliere armenzorg regel) niet mag worden vergeleken met die van andere landen, waar burgerlijke armenzorg regel is. Staatspensioen is niet anders dan staatsarmenzorg, en door invoering daarvan grijpt men in het geheele systeem van armenzorg eigen aan de Nederlandsche toestanden en vastge legd in de Nederlandsche wetgeving. 1L. Mr. Aalberse heeft in het laatste nummer van De Voorhoedede Troonrede aan een niet malsche kri tiek onderworpen. Ziehier wat „Het Volk" daarvan zegt „Toen Aalberse° lid was van de re- geeringsmeerderheid, was hij zoet. Zoo zoet als honig. Was het Aaiberse, die bij de Ziektewet, bij de Invaliditeits wet, opkwam voor de eischen en ver langens der arbeiders, ook der chris telijke? Och neen, hij slikte, slikteen slikte. Zijn strottenhoofd ging zich be denkelijk uitzetten, van het vele slik ken. Hij stelde een heel enkel amen dement voor, en daar had hij dan nog Pech mee. Wat er van terecht kwam, had hij aan Troelstra te danken, Was het Aalberse, die bij de her ziening der Arbeidswet de vurige wenschen der christelijke arbeiders, in adressen geformuleerd, verdedigde De stumperd, hij liet het over aan de socialistische Kamerleden, die im mers geen hervormingen willenHij zocht zijn kracht in ccn verbod van fabrieksarbeid voor de gehuwde vrouw, een verbod, dat eenige duizende vrou wen meer zou hebben gestort in de ellende van de huisindustrie. En wel heeft mr. Aalberse tijdens de Katho liek-Sociale Week te Maastricht, in 1911, zijn gehoor blij gemaakt met de mededeeling, dat in de troonrede van 1911 een wetsontwerp voor de huis- industtie zou worden aangekondigd, 'en oogstte hij daarvoor applaus, voor zich en minister Talma, maar toen de troonrede over zoo'n wetsontwerp zweeg, zweeg ookmr. Aalberse. Zoolang zijn eigen mannen regeer den, was Aalberse gedwee. Het groot ste wonderwerk op het gebied van slikken verrichtte hij met zijn tienuren- motie. Dapper had hij dat staatsstuk gefabriekt, om niet aan Schaper de eer te gunnen voor het geval dat er van den tienurendag werkelijk iets mocht komen. Dapper, omdat het 1909 was, niet na, maar vóór de verkiezin gen. Nog veel dapperder echter werd hij, toen de motie, aangenomen, door minister Talma als een prop in elkaar gefrommeld, en hem naar het hoofd werd geworpen. Toen slikte hij, zooals er voor dien en na dien nog niet is gesliktmet een stuiptrekking, die hem de oogen haast uit het hoofd deed rollen, slikte hij die droge prop papier naar binnen. Mr. Aalberse behoeft nu niet meer te slikken. Zijn strottenhoofd krijgt rust. En zie, bij dezen onverv/oestelijken socialen hervormer herleeft de liefde voor den tienurendag. Ongaarne, schrijft hij, heeft hij in de troonrede gemistde afschaffing van den nacht arbeid der bakkers, de bestrijding der oneerlijke konkurrentieen den tien urendag. Daar kunnen wij pleizier van beleven. De heer Aaiberse kan de kwestie aan de orde stellen. In de kat holieke arbeiderswereld, en in het Par lement. Hij kan opnieuw, op een mooien Zondag, een tienurenmeeting bestellen, met schitterende redevoe ringen en luide fanfares, en hij kan in de Kamer de aandacht vestigen op het feit, dat er nog altijd een wetsontwerp ligt, alweer van dien beroerden Scha per, maar enfin, een wetsontwerp dan toch voor den tienurendag, dat de rechterzijde weigerde in onderzoek te nemen zoolang er een regeering was van rechts. Wellicht, om de eer niet te gunnen aan de socialisten, dient hijzelf een wetsontwerp in, tenzij hij van Mr. Treub de belofte mocht krij gen, die Talma hem weigerde. Wij zien dus met belangstelling de evolutiën van Mr. Aalberse tegemoet. Hij is een man, van wien men veel kan verwachten. Het is voor hem te hopen, dat de linksche regeering het jaren houdt, dan kan hij heel wat pres- teeren. En onder een linksche regee ring is hij serieus. Als rechts de baas is, praat hij wel, en stelt hij moties voor, maar verbindt hij aan zijn op treden geen politieke gevolgen. Als een rechtsche minister de besluiten van het Parlement aan zijn laars lapt, en tot Aalberse zegtloop naar de pompdan loopt Aalberse om de pomp. Maar als links regeert, is al wat Aalberse zegt en doet, politiek. Zoo is de vermaning niet ongepast, nu Aalberse weer vrij is van bandenlet op het springen van dezen lintworm Bij dit niet malsche oordeel van het Volk voegt de Volkswil er bij: dat onder leiding van dezen zelfden heer Aalberse de kiesvereenigingspolitiek is ingeleid in het Katholieke sociale ver- eenigingsleven, waardoor èn in dit leven' èn in den Katholieken gods dienst van Nederland een geest is ge komen, die wel beantwoordt aan den geest van staatzucht in de Kerk maar niet aan den geest van Christus in het Evangelie en de leer van Leo XIII, Verlangen naar ftods Woord in ifelgie. O De Vlaamsche colporteur Dedecker verhaalt, dat hij op zekeren dag bij twee oude lieden kwam. „De vrouw kwam naar de achter deur, waardoor ik was binnengekomen, om mij te woord te staan. In stil op zien tot Hem, in Wiens Naam wij dit werk verrichten, sprak ik die oude moeder toe, veronderstellende, dat het wellicht de eenigste keer kon zijn, dat ik haar kon vertellen van den Zalig maker der wereld. Ze luisterde aan dachtig. Dit moedigde mij aan, om meer ie vertellen. De man had ook geluisterd, doch kwam nu dichterbij om eenige bedenkingen te maken. „Mijnheer, gij komt zeker uit een klooster met die boeken vroeg hij. „Neen, vriend, wij komen uit Brus sel, en we worden gezonden door een vereeniging, die zich ten doel stelt, goede geschriften onder de menschen te verspreiden. En het boek, dat wij te koop aanbieden, is het nuttigste en voornaamste boek der wereld. Als ge dit boek bezit, kunt ge heel het leven van Ons Heer lezen, en al wat de pastoor preekt, moet hieruit voort ko men, anders is het niet goed." „Ja maar, meneer, zei de man, dat gaat de onze (pastoor) niet doen, die bemoeit zich liever met de kie zing. Er moet hier van de week een gemeenteraadslid worden gekozen. Twee partijen zijn er. Wat gaat de paster nu doen? Aan een der partijen

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1913 | | pagina 1