w? Flick's Cacao No. 210. Zaterdag 13 September 1913. 4e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. Richting: Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien rail persoon of partij. VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. Gentschestraat C 7 te Hulst. Stichter: H. A. van Dalsum. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. ER IS de allerbeste. DE VOLKSWIL REDACTIE: Abonnemeut per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELGIEfr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het Yrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: DRUKKER IJ: Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. De Socialistische Partij. O— Een Socialist, die ontgoocheld is, schrijft in de „Waarheid", een socia listisch orgaan van Gent, het volgende Wat moet men denken, wanneer men van nabij ziet het doen en laten van onze tegenwoordige socialisten Het zedelijk verval is voor ieder zichtbaar; de lichtzinnigheid van ze den wordt steeds erger en talrijk zijn zij die, verontwaardigd en ontmoedigd, de partij verlaten. Vroeger kon de socialistische partij fier zijn op hare zedelijke neigingen de goede beginselen waren goed ge ankerd in het hart van alle leden van de partijhet waren mannen. Hoe zijn de tijden veranderd De partij heeft zich ontwikkeld en heeft veranderingen ondergaan. Zij is ge worden een roofnest van joden en van speculanten. Men vindt er perso nen van het meest twijfelachtige soort, lieden die zouden kunnen wedijveren met Ali-Baba en Cartouche. Arm socialismege zijt wel verne derd en onteerd Vroeger waren de socialisten arme duivels, maar eerlijke menschen die wisten wat het beteekent beginselen te hebben. Tegenwoordig bewoont de een of andere socialist een bourgeois- huis, rijdt in een auto, laat zich in de hotels bedienen als een aristo craat en verzaakt alles wat vroeger dierbaar was. Zij spreken nog van vrijheid, ge lijkheid en broederschap. Maar zij nemen de vrijheid voor henzelven hebben maling aan de gelijkheid, en als er zijn die zich niet weten te ge dragen als makke weideschapen, wacht hen de vervolging. Het doel dat zij zich voorstellen is, om over hun broeders te heerschen. Zij die wederstaan moeten worden ge- tyranniseerd. Het kwaad is algemeen. Ook hier kan men zeggen dat er iets bedorven is. Dit is het oordeel van een Belgi schen socialist over de Belgische socialistische partij in een socialistisch blad, en wij gelooven, dat dit oordeel juist is, ook voor Nederland, Maar het is niet alleen de socialis tische partij, waarin dergelijk bederf is, hetzelfde bederf is in de katholieke partij, zoowel van Belgie als van Ne derland, en dit bederf is ontstaan in de socialistische partij, sedert daarin de meesters zijn geworden de advocaten, schoolmeesters en dominés, waarom men haar ook noemt de S.D.A.P., dat isS(choolmeesters), D(ominees), A(dvocaten) P(artij en in de katholieke partij, sedert de advocaten, pastoors en kapelaans in de katholieke werklieden- en boeren organisaties door middel (in Nederland) van de Voorhoede, ver ergerd nu door een spotblad dat mis selijke blad de Roskam, heboen in geënt de kiesvereenigingpolitiek. Wij kunnen spreken van een 20 jarige persoonlijke ondervinding, en kunnen spreken van het begin der sociale beweging. Zoowel bij socialist als bij katholiek waren het in het begin de beste èn meest zede lijk levende elementen onder de ar beidersbevolking die gingen arbeiden tot verbetering van de vaktoestanden en tot verzekering van de arbeiders behoeften bij ziekte, werkeloosheid en nood. En wij spreken van on dervinding in dien tijd van stich ting, in dien tijd van goede werken op allerlei gebied.... had men geen advocaten in de katholieke sociale beweging, en het aantal sociale geeste lijken kon op de vingers worden ge teld, terwijl dit kleine getal nog door het groote getal werd bespied en ge wantrouwd. Maar te beginnen in 1903 warden de katholieke en christelijke werkliedenorganisaties te hulp geroe pen tegen de politieke socialistische spoorwegstaking van dat jaar, van af deze staking werd door de katholieke politiekers ingezien de macht der arbeidersorganisaties, en.... van af dezen dag werd op deze de hand ge legd, stelselmatig, door de politiekers, en van af dezen dag kwamen de p o- 1 i t i e k e kapelaans, die er eerst niet van moesten hebben, en de sociale kapelaans, die u i t 1 i e f d e tot den kleine zich hadden doen kennen, kwa men op den achtergrond. Om met één woord te zeggen. In het begin kwamen de arbeiders bijeen voor hun eigen belang, voor hunne nooden, die van hunne huis gezinnen en van hun stand, zoowel die onder den naam van socialist als onder dien van katholiek, en er wa ren van hoogeren stand die hen hiel pen. uit liefde tot den naaste. Maar later kwamen tot hen de po litiekers die de arbeiders gebruikten om te stijgen en, eenerzijds de gods diensthaters om de arbeiders te be derven en anderzijds de politieke gees telijkheid om de arbeiders te overheer- schen, en met gevolg dat de eigen kracht der arbeiders werd ver lamd, het doel ook van de po litiekers en van de geestelijkheid als zij lief gingen doen tegen den arbei dersstand. Wij, die hadden een goeden naam in de sociale beweging van Neder land, werden belasterd en achteruit gezet, omdat wij door de volksbe driegers werden gevreesd door onzen geest van aanpakken, van doen en van dienen, en met voor doel om ook ons te verlammen gelijk was ver lamd de eigen kracht van den ar beidersstand door het verdeel en heersch. Wij hebben deze opmerkingen wil len maken opdat zij, die smalen op het bederf in de socialistische partij, wat zullen kalmeeren en gaan denken aan het bederf in de eigen partij. H O O JL o Er zijn heel wat soorten kool en heel wat menschen verkoopen kool. Laten we maar dadelijk bekennen, over witte-, roode-, savoije-, spruit- of boerenkool wenschen we niet te spreken. Die zijn overbekend. Iedereen weet, dat bij wat anders opgedischt, kool een gewaardeerd artikel is. Maar alleen kool als maal Weinigen zouden er hun mnag aan wagen. Dan zijn een paar prikjes genoeg. Wij zullen het hebben over parade- kool, reclamekool, inspecliekool, debat- tenkool. PARADEKOOL. 'k Stel u voor de weduweEen mooi vrouwtje, als ze onder haar beste tuig ligt. Oud? veertig jaar hoogstens ravenzwart haar, prachtige tanden, een blanke huid, een fijn biosje, een ge vulde boezem jammer, dat de meiden steen en been klagen, omdat ze 't rood en zwart niet meer uit de handdoeken weten te krijgen, als de douairière toi let gemaakt heeft, 't Prachtige gebit gaat 's nachts in een doosje, 't raven- 1 zwart haar in een ander en grooter en de boezem ligt daar naast. Wat een kool Vriendelijk links en rechts neigend voor arm en rijk, met een plooitje in de lipjes van stemmigheid, stapt met haar falsoenlijk zoontje eene andere Eva naar den tempel om daar nederig haar hart voor den Allerhoogste bloot te leggen. Mevrouw is de goedheid zelve, zoonlief een bengel als alle jon gens en elk lachend knikje tegen voor bijgangers wordt afgewisseld met een .prik tegen het fatsoenlijke jongentje, als hij door de ongewoonheid op ma's kleed trapt of zijn rol vergeet en a's een kalf naast haar bungelt. Allemaal kool, paradekool. Je kunt toch maar niet begrijpen, waar de die en die het van doen. De lui moeten bepaald geld hebben. Wij kunnen 't niet koopen. Nu moet je toch eens weer zien, hoe mooi ze zijn. Ze zijn gekleed als dames en heeren Verdienen doen ze toch niet meer dan Genoeg beste menschen. 't Artikel heet paradekool. Geen koolsoort die op de wereld zoo goed voort wil, als deze. Boerenkool kan er in 't groeien niet tegenop, al is 't waar, dat ook de Boerenkool hoe langer hoe weelderiger groot groeien. Boerenkool 1 sjals, fiets, pronk en de jongens later arbeider. Maar laat ons dit laten rusten, daar we met de paradekool nog niet klaar zijn. De compeiimenten van ons me vrouw en ot de familie lust heit een koppie thee te komen drinken en ver ders den avond door te brengen De complimenten terug hoor en de familie zal met plezier komen. Links en rechts leent Mevrouw, de gastvrouw, wat inspan in de buurt. Een paar dagen voor en na het kopje thee gevast, is wel door te komen en dan van avond eens ferm over de brug gekomen thee, theebeschuitjes, wijn, taartjes, een souper als slotIs 't geen paradekool Dat malle wijf, zegt wangunst, na eenige uren van alleraardigst gepraat, bij de thuiskomstze deed beter haar schulden te betalen dan zoo'n partij te geven. Kool! En de gastvrouw had de dienstbode goed de les gelezen, hoe ze de gasten uitlaten moest. Van al lerlei kleine diensten bewijzen, alles aangevende meid nam echter bij voorkeur aan, fooien, die ze straks met mevrouw telt en die in mindering komen van de gemaakte kosten. Mijn heer B 2 kwartjes, 't kan. Mijnheer C. 1 kwartje, 't Is minnetjes. Mijnheer D. niemendal. Niks. Was hij maar niet genoodigd, die lomperd. 't Was een lief avondpartijtje Wat een kool, wat een koolParadekool. Paradckool en reclamekool komen in veel overeen. Ouders, die huwbare dochters hebben, die niet best weg willen, doen beter ze honderd gulden meer om 't lijfje te hangen, dan twee honderd gulden voor toekomstig lijf goed voor hun spruit af te zonderen. De wereld wil nu eenmaal bedrogen zijn. Menig kaal jufje dankt aan reclame haar toekomstig geluk of ongeluk. Geef 50 gulden in eens aan de ar men en je naam zal een dag met eere genoemd worden, maar pak 500 maal in je zak en geef een dubbeltje. Zie, dan maak je reclame, dan ben je een rnensch, dan steel je ieders hart. Als een directeur van een gezel schap 100 gulden lessen gratis geeft, niets waard. Zoo hij de rollen omkeert en de halve lessen geeft en in plaats van zelf beloond te worden zijn leer lingen loont door een gratis reisje, omdat ze zich zoo braaf door hem lee- ren lieten, dan is hij een bovenst vol maakte directeur, anders niet. Wat een Kool. INSPECTIEKOOL. Voor onderwijzersbovenaan de Minister van Binnenl, Zaken, dan volgt de inspecteur, dan de Districtsschool opziener, dan de Arrondissements schoolopziener, dan de Burgemeester, dan de Gemeenteraad, dan de School meesters, dan de Ouders. Allemaal meneeren, om voor een goed onderwijs te zorgen. 3 of 4 uurtjes per jaar krijgt meester bezoek en zoo hij dan zijn beste beentjes voorzet, gaan al die heeren „hoogst tevreden over de vor deringen" naar huis. Inspectiekool Voor de Soldatenbovenaan de Minister van Oorlog, dan de Generaal, de Majoor, de Kapitein, de le Luite nant, de 2e Luitenant, de Sergeant- Majoor, de Sergeant, de Korporaal. Zijn hoogedelgestrenge zal morgen komen. Hagel en weerlicht is 't in de kazerne, 't Raast en tiert van boven tot bene den. Alles schuurt en boent en kijft en speelt op en is zenuwachtig, 't Is morgen. Kalm en bedaard wacht men de beslissing af. „De troep is goed gelogeerd, Kolonel"! Wat een inspec tiekool. Gisteren zijn stroomen vuils verwijderd. DEBATTENKOOL. Na eene politieke lezing, waarin de debatters mekaar schandelijk kam den, haast in 't haar vlogen, leek het wel, stappen de heeren kemphanen op mekaar af en reiken mekaar tot verbazing der hoorders de vrienden hand, omdat de debatten zoo erg bin nen de perken van wellevendheid ge bleven zijn. Wat een kool En wanneer waren we nu uit gepraat, als we alle kool opnoemen wilden ploertenkool, apenkooi, be leefdheidskool, gezelschapskool, mi- nisteriëelekool en ten slotte Couran tenkool. De lezer heeft zoo kool genoeg ver orberd. Wij ook en daarom stoppen we hier het koolpraatje, dat recht be schouwd, door velen uwer toch ook maar kool genoemd wordt. Fulnaho. De nieuwe Regeering van korten duur —o Deze vraag wordt nog al eens ge steld, en zij wordt dan beantwoord zooals men het zou wenschen. Onze gedachte is deze: De nieuwe Regeering ligt in de lijn van de beginselen van de Volkswil „laat ons elkander wat waardeeren", dat is, dat zij officieel staat buiten den partijgeest die het Nederlandsche Volk verscheurt. Blijft de nieuwe regeering, in deze lijn geboren, in deze lijn, en voert zij dan uit de sociale verzekeringswetten van het vorig ministerie, meer of minder gewijzigd als practisch noodig mocht blijken, en dus met afwijzen van den concentratieiesch van staatspensioen, daar deze eisch het recht der wet geheel verandert in het recht van den dief, dan zal blijken dat de nieuwe regeering voldoet aan den eisch des tijds voor Nederland. En zoolang ze voldoet aan dezen eisch des tijds, zoolang zal zij ook blijven bestaan voor wat betreft haar beginsel. Het is niet voldoende dat een re geering zich houdt aan een beginsel, zij moet ook toonen practisch beleid, welk laatste is eigenschap van per sonen. Het komt ons voor, dat dit laatste te beoordeelen niet behoort tot de taak van de pers, dus ook niet van ons, die moet rekening houden hiermede dat niemand minister wordt die niet te voren heeft getoond iets te zijn, wat geldt voor elk ministerie van welke richting ook. Daarom keur den wij steeds af het kleineerende, waarin vooral in spotbladen over ministers wordt gesproken. Onze conclusie is Voor den duur wegens het begin selde nieuwe regeeiing is geboren buiten den partijgeest om, gaat hier dus tegen in, en zij voldoet aan dit beginsel zoolang de partijgeest ver woestend rondgaat in Nederland, wat het geval is vooral in de dorpen en in hoofd en hart der katholieke ker kelijke personen. Voor den duur wegens het practisch beleid daaromtrent kan niemand oordeelen, alleen raden. Hiervoor een klein voorbeeldEen zeekapitein had alle wereldzeëen doorkliefd, had het hoofd geboden aan orkanen, en was gelukkig geweest in zijn vaarthij had nog nimmer schipbreuk geleden. Doch dezelfde zeekapitein is op een vijver in een roeibootje aan het spelevaren en.... verdrinkt in den vijver. —o—

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1913 | | pagina 1