w?
Flick's
Cacao
No. 210.
Zaterdag 13 September 1913.
4e Jaargang.
Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst.
Richting: Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien rail
persoon of partij.
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG.
Gentschestraat C 7 te Hulst.
Stichter: H. A. van Dalsum.
Bierkaaistraat A 28 te Hulst.
Gentschestraat B 4 te Hulst.
ER IS
de allerbeste.
DE VOLKSWIL
REDACTIE:
Abonnemeut per drie maanden
NEDERLANDf 0.50.
BELGIEfr 1.20.
ANDERE LANDEN f 0.80.
- Abonnementen worden dagelijks aangenomen. -
Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven.
Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud
van het Yrije Woord en voor dien van Advertentiën.
ADMINISTRATIE:
DRUKKER IJ:
Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur.
Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing
belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25.
De Socialistische Partij.
O—
Een Socialist, die ontgoocheld is,
schrijft in de „Waarheid", een socia
listisch orgaan van Gent, het volgende
Wat moet men denken, wanneer
men van nabij ziet het doen en laten
van onze tegenwoordige socialisten
Het zedelijk verval is voor ieder
zichtbaar; de lichtzinnigheid van ze
den wordt steeds erger en talrijk zijn
zij die, verontwaardigd en ontmoedigd,
de partij verlaten.
Vroeger kon de socialistische partij
fier zijn op hare zedelijke neigingen
de goede beginselen waren goed ge
ankerd in het hart van alle leden van
de partijhet waren mannen.
Hoe zijn de tijden veranderd De
partij heeft zich ontwikkeld en heeft
veranderingen ondergaan. Zij is ge
worden een roofnest van joden en
van speculanten. Men vindt er perso
nen van het meest twijfelachtige soort,
lieden die zouden kunnen wedijveren
met Ali-Baba en Cartouche.
Arm socialismege zijt wel verne
derd en onteerd
Vroeger waren de socialisten arme
duivels, maar eerlijke menschen die
wisten wat het beteekent beginselen
te hebben. Tegenwoordig bewoont de
een of andere socialist een bourgeois-
huis, rijdt in een auto, laat zich
in de hotels bedienen als een aristo
craat en verzaakt alles wat vroeger
dierbaar was.
Zij spreken nog van vrijheid, ge
lijkheid en broederschap. Maar zij
nemen de vrijheid voor henzelven
hebben maling aan de gelijkheid, en
als er zijn die zich niet weten te ge
dragen als makke weideschapen,
wacht hen de vervolging. Het doel
dat zij zich voorstellen is, om over
hun broeders te heerschen. Zij
die wederstaan moeten worden ge-
tyranniseerd.
Het kwaad is algemeen. Ook hier
kan men zeggen dat er iets bedorven is.
Dit is het oordeel van een Belgi
schen socialist over de Belgische
socialistische partij in een socialistisch
blad, en wij gelooven, dat dit oordeel
juist is, ook voor Nederland,
Maar het is niet alleen de socialis
tische partij, waarin dergelijk bederf
is, hetzelfde bederf is in de katholieke
partij, zoowel van Belgie als van Ne
derland, en dit bederf is ontstaan
in de socialistische partij, sedert
daarin de meesters zijn geworden de
advocaten, schoolmeesters en dominés,
waarom men haar ook noemt de
S.D.A.P., dat isS(choolmeesters),
D(ominees), A(dvocaten) P(artij
en in de katholieke partij, sedert
de advocaten, pastoors en kapelaans
in de katholieke werklieden- en
boeren organisaties door middel (in
Nederland) van de Voorhoede, ver
ergerd nu door een spotblad dat mis
selijke blad de Roskam, heboen in
geënt de kiesvereenigingpolitiek.
Wij kunnen spreken van een 20
jarige persoonlijke ondervinding, en
kunnen spreken van het begin
der sociale beweging. Zoowel bij
socialist als bij katholiek waren het
in het begin de beste èn meest zede
lijk levende elementen onder de ar
beidersbevolking die gingen arbeiden
tot verbetering van de vaktoestanden
en tot verzekering van de arbeiders
behoeften bij ziekte, werkeloosheid
en nood. En wij spreken van on
dervinding in dien tijd van stich
ting, in dien tijd van goede werken
op allerlei gebied.... had men geen
advocaten in de katholieke sociale
beweging, en het aantal sociale geeste
lijken kon op de vingers worden ge
teld, terwijl dit kleine getal nog door
het groote getal werd bespied en ge
wantrouwd. Maar te beginnen in 1903
warden de katholieke en christelijke
werkliedenorganisaties te hulp geroe
pen tegen de politieke socialistische
spoorwegstaking van dat jaar, van af
deze staking werd door de katholieke
politiekers ingezien de macht der
arbeidersorganisaties, en.... van af
dezen dag werd op deze de hand ge
legd, stelselmatig, door de politiekers,
en van af dezen dag kwamen de p o-
1 i t i e k e kapelaans, die er eerst niet
van moesten hebben, en de sociale
kapelaans, die u i t 1 i e f d e tot den
kleine zich hadden doen kennen, kwa
men op den achtergrond.
Om met één woord te zeggen.
In het begin kwamen de arbeiders
bijeen voor hun eigen belang, voor
hunne nooden, die van hunne huis
gezinnen en van hun stand, zoowel
die onder den naam van socialist als
onder dien van katholiek, en er wa
ren van hoogeren stand die hen hiel
pen. uit liefde tot den naaste.
Maar later kwamen tot hen de po
litiekers die de arbeiders gebruikten
om te stijgen en, eenerzijds de gods
diensthaters om de arbeiders te be
derven en anderzijds de politieke gees
telijkheid om de arbeiders te overheer-
schen, en met gevolg dat de eigen
kracht der arbeiders werd ver
lamd, het doel ook van de po
litiekers en van de geestelijkheid als
zij lief gingen doen tegen den arbei
dersstand.
Wij, die hadden een goeden naam
in de sociale beweging van Neder
land, werden belasterd en achteruit
gezet, omdat wij door de volksbe
driegers werden gevreesd door onzen
geest van aanpakken, van doen en
van dienen, en met voor doel om
ook ons te verlammen gelijk was ver
lamd de eigen kracht van den ar
beidersstand door het verdeel en
heersch.
Wij hebben deze opmerkingen wil
len maken opdat zij, die smalen op
het bederf in de socialistische partij,
wat zullen kalmeeren en gaan denken
aan het bederf in de eigen partij.
H O O JL
o
Er zijn heel wat soorten kool en
heel wat menschen verkoopen kool.
Laten we maar dadelijk bekennen,
over witte-, roode-, savoije-, spruit-
of boerenkool wenschen we niet te
spreken.
Die zijn overbekend. Iedereen weet,
dat bij wat anders opgedischt, kool
een gewaardeerd artikel is. Maar alleen
kool als maal Weinigen zouden er
hun mnag aan wagen.
Dan zijn een paar prikjes genoeg.
Wij zullen het hebben over parade-
kool, reclamekool, inspecliekool, debat-
tenkool.
PARADEKOOL.
'k Stel u voor de weduweEen
mooi vrouwtje, als ze onder haar beste
tuig ligt. Oud? veertig jaar hoogstens
ravenzwart haar, prachtige tanden, een
blanke huid, een fijn biosje, een ge
vulde boezem
jammer, dat de meiden steen en
been klagen, omdat ze 't rood en
zwart niet meer uit de handdoeken
weten te krijgen, als de douairière toi
let gemaakt heeft, 't Prachtige gebit
gaat 's nachts in een doosje, 't raven- 1
zwart haar in een ander en grooter
en de boezem ligt daar naast. Wat een
kool
Vriendelijk links en rechts neigend
voor arm en rijk, met een plooitje in
de lipjes van stemmigheid, stapt met
haar falsoenlijk zoontje eene andere
Eva naar den tempel om daar nederig
haar hart voor den Allerhoogste bloot
te leggen. Mevrouw is de goedheid
zelve, zoonlief een bengel als alle jon
gens en elk lachend knikje tegen voor
bijgangers wordt afgewisseld met een
.prik tegen het fatsoenlijke jongentje,
als hij door de ongewoonheid op ma's
kleed trapt of zijn rol vergeet en a's
een kalf naast haar bungelt. Allemaal
kool, paradekool.
Je kunt toch maar niet begrijpen,
waar de die en die het van doen. De
lui moeten bepaald geld hebben. Wij
kunnen 't niet koopen. Nu moet je
toch eens weer zien, hoe mooi ze zijn.
Ze zijn gekleed als dames en heeren
Verdienen doen ze toch niet meer dan
Genoeg beste menschen.
't Artikel heet paradekool. Geen
koolsoort die op de wereld zoo goed
voort wil, als deze. Boerenkool kan er
in 't groeien niet tegenop, al is 't waar,
dat ook de Boerenkool hoe langer hoe
weelderiger groot groeien. Boerenkool 1
sjals, fiets, pronk en de jongens
later arbeider.
Maar laat ons dit laten rusten, daar
we met de paradekool nog niet klaar
zijn. De compeiimenten van ons me
vrouw en ot de familie lust heit een
koppie thee te komen drinken en ver
ders den avond door te brengen
De complimenten terug hoor en de
familie zal met plezier komen.
Links en rechts leent Mevrouw, de
gastvrouw, wat inspan in de buurt.
Een paar dagen voor en na het kopje
thee gevast, is wel door te komen en
dan van avond eens ferm over de brug
gekomen thee, theebeschuitjes, wijn,
taartjes, een souper als slotIs 't geen
paradekool
Dat malle wijf, zegt wangunst, na
eenige uren van alleraardigst gepraat,
bij de thuiskomstze deed beter haar
schulden te betalen dan zoo'n partij te
geven. Kool! En de gastvrouw had de
dienstbode goed de les gelezen, hoe
ze de gasten uitlaten moest. Van al
lerlei kleine diensten bewijzen, alles
aangevende meid nam echter
bij voorkeur aan, fooien, die ze straks
met mevrouw telt en die in mindering
komen van de gemaakte kosten. Mijn
heer B 2 kwartjes, 't kan. Mijnheer C.
1 kwartje, 't Is minnetjes. Mijnheer D.
niemendal. Niks. Was hij maar niet
genoodigd, die lomperd.
't Was een lief avondpartijtje Wat
een kool, wat een koolParadekool.
Paradckool en reclamekool komen
in veel overeen. Ouders, die huwbare
dochters hebben, die niet best weg
willen, doen beter ze honderd gulden
meer om 't lijfje te hangen, dan twee
honderd gulden voor toekomstig lijf
goed voor hun spruit af te zonderen.
De wereld wil nu eenmaal bedrogen
zijn. Menig kaal jufje dankt aan reclame
haar toekomstig geluk of ongeluk.
Geef 50 gulden in eens aan de ar
men en je naam zal een dag met eere
genoemd worden, maar pak 500 maal
in je zak en geef een dubbeltje. Zie,
dan maak je reclame, dan ben je een
rnensch, dan steel je ieders hart.
Als een directeur van een gezel
schap 100 gulden lessen gratis geeft,
niets waard. Zoo hij de rollen omkeert
en de halve lessen geeft en in plaats
van zelf beloond te worden zijn leer
lingen loont door een gratis reisje,
omdat ze zich zoo braaf door hem lee-
ren lieten, dan is hij een bovenst vol
maakte directeur, anders niet. Wat een
Kool.
INSPECTIEKOOL.
Voor onderwijzersbovenaan de
Minister van Binnenl, Zaken, dan volgt
de inspecteur, dan de Districtsschool
opziener, dan de Arrondissements
schoolopziener, dan de Burgemeester,
dan de Gemeenteraad, dan de School
meesters, dan de Ouders. Allemaal
meneeren, om voor een goed onderwijs
te zorgen. 3 of 4 uurtjes per jaar krijgt
meester bezoek en zoo hij dan zijn
beste beentjes voorzet, gaan al die
heeren „hoogst tevreden over de vor
deringen" naar huis. Inspectiekool
Voor de Soldatenbovenaan de
Minister van Oorlog, dan de Generaal,
de Majoor, de Kapitein, de le Luite
nant, de 2e Luitenant, de Sergeant-
Majoor, de Sergeant, de Korporaal. Zijn
hoogedelgestrenge zal morgen komen.
Hagel en weerlicht is 't in de kazerne,
't Raast en tiert van boven tot bene
den. Alles schuurt en boent en kijft
en speelt op en is zenuwachtig, 't Is
morgen. Kalm en bedaard wacht men
de beslissing af. „De troep is goed
gelogeerd, Kolonel"! Wat een inspec
tiekool. Gisteren zijn stroomen vuils
verwijderd.
DEBATTENKOOL.
Na eene politieke lezing, waarin
de debatters mekaar schandelijk kam
den, haast in 't haar vlogen, leek het
wel, stappen de heeren kemphanen
op mekaar af en reiken mekaar tot
verbazing der hoorders de vrienden
hand, omdat de debatten zoo erg bin
nen de perken van wellevendheid ge
bleven zijn.
Wat een kool
En wanneer waren we nu uit
gepraat, als we alle kool opnoemen
wilden ploertenkool, apenkooi, be
leefdheidskool, gezelschapskool, mi-
nisteriëelekool en ten slotte Couran
tenkool.
De lezer heeft zoo kool genoeg ver
orberd. Wij ook en daarom stoppen
we hier het koolpraatje, dat recht be
schouwd, door velen uwer toch ook
maar kool genoemd wordt.
Fulnaho.
De nieuwe Regeering van
korten duur
—o
Deze vraag wordt nog al eens ge
steld, en zij wordt dan beantwoord
zooals men het zou wenschen.
Onze gedachte is deze:
De nieuwe Regeering ligt in de lijn
van de beginselen van de Volkswil
„laat ons elkander wat waardeeren",
dat is, dat zij officieel staat buiten den
partijgeest die het Nederlandsche Volk
verscheurt.
Blijft de nieuwe regeering, in deze
lijn geboren, in deze lijn, en voert zij
dan uit de sociale verzekeringswetten
van het vorig ministerie, meer of minder
gewijzigd als practisch noodig mocht
blijken, en dus met afwijzen van den
concentratieiesch van staatspensioen,
daar deze eisch het recht der wet
geheel verandert in het recht van den
dief, dan zal blijken dat de nieuwe
regeering voldoet aan den eisch des
tijds voor Nederland. En zoolang ze
voldoet aan dezen eisch des tijds,
zoolang zal zij ook blijven bestaan
voor wat betreft haar beginsel.
Het is niet voldoende dat een re
geering zich houdt aan een beginsel,
zij moet ook toonen practisch beleid,
welk laatste is eigenschap van per
sonen. Het komt ons voor, dat dit
laatste te beoordeelen niet behoort
tot de taak van de pers, dus ook niet
van ons, die moet rekening houden
hiermede dat niemand minister wordt
die niet te voren heeft getoond iets
te zijn, wat geldt voor elk ministerie
van welke richting ook. Daarom keur
den wij steeds af het kleineerende,
waarin vooral in spotbladen over
ministers wordt gesproken.
Onze conclusie is
Voor den duur wegens het begin
selde nieuwe regeeiing is geboren
buiten den partijgeest om, gaat hier
dus tegen in, en zij voldoet aan dit
beginsel zoolang de partijgeest ver
woestend rondgaat in Nederland, wat
het geval is vooral in de dorpen en
in hoofd en hart der katholieke ker
kelijke personen. Voor den duur wegens
het practisch beleid daaromtrent kan
niemand oordeelen, alleen raden.
Hiervoor een klein voorbeeldEen
zeekapitein had alle wereldzeëen
doorkliefd, had het hoofd geboden
aan orkanen, en was gelukkig geweest
in zijn vaarthij had nog nimmer
schipbreuk geleden. Doch dezelfde
zeekapitein is op een vijver in een
roeibootje aan het spelevaren en....
verdrinkt in den vijver.
—o—