Flick's Cacao No. '203. Zaterdag 26 Juli 1913. W? ER IS 4e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. Richting: Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VERSCHIJNT ELKEN SATER DAG. Geiitschestraat C 7 te Hulst. Stichter: H. A. van Dalsüm. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Geiitschestraat B 4 te Hulst. de allerbeste. DE VOLKSWIL REDACTIE: Abonuemeut per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELG1Efr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het Yrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: DKIKKERIJ: Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. Lil Waren wij Minister en moesten wij een Regeeringsprogram vaststellen in den toestand van het oogenblik, dan zouden we zóó redeneeren Een staatsman moet vooruitzien, welnu De internationale toestand is onze ker, voor ons Nederland is onzeker wat de naaste toekomst zal brengen aan Koloniaal Nederland nu de in- landsche bevolking ontwaakt en in ge heel het Oosten wordt afgevraagd waarom moeten wij eigenUijk leven onder Europeesche voogdijde toe komst kan ons wel eens verplichten dat de kracht van het Nederlandsche Volk op sterken proef wordt gesteld. Mijn conclusie is dus deze Laten wij streven om het g e h e e 1 e Nederlandsche Volk te doen dragen de verantwoordelijkheid van wat komen kan, laten wij onze machtspositie in Indië versterken om op alle gebeur lijkheden te zijn voorbereid, laten wij zorgen voor goede staatsfinantiën zonder te verzwakken de finantieele draagkracht der ingezetenen. En daarom Dat ons Regeeringsprogram zal lui den 1. Algemeen Kiesrecht voor Raad, Staten en Kamer voor eiken mannelij- ken Nederlander van 25 jaar, die kan geacht worden verantwoordelijkheids gevoel te hebben wegens zijn daden in en jegens de Maatschappij. Het Vrouwenkiesrecht erkennen wij dus niet, omdat de vrouw in het staat kundige leven verliest hare vrouwe lijkheid, zij daarmede ondermijnt het huiselijk leven van het Nederlandsche Volk, dat altijd zijn levenskracht heeft gevonden in het huiselijk leven zijner bewoners, en dergelijk Kiesrecht de kracht des Volks breekt in plaats van verhoogt. De man, die herhaaldelijk zijn staats burgerlijke plichten in en jegens de Maatschappij miskent door het niet vervullen van zijn militieplicht, door het niet betalen zijner belastingen, door met kwaden wil zich schuldig maken aan daden van misdrijf, toont de noo- dige verantwoordelijkheid niet te heb ben, en wordt in de uitoefening van zijn kiesrecht geschorst. 2. Het toekennen van het Kiesrecht en van de verdere volksvrijheden door de Grondwet gewaarborgd zou nutte loos zijn, indien de vrije uitoefening dezer rechten wordt belemmerd, zooals die feitelijk belemmerd wordt door de Kerkgenootschappen. Daarom Verbod aan de Kerkgenoot schappen om haar invloed te doen gelden op de uitoefening der rechten aan de ingezetenen door de Grondwet gewaarborgd. (Een 2e lid van art. 172 Grondwet). 3. Een talrijke doeltreffende oor logsmarine ter bescherming van het Nederlandsch Koloniaal bezit. 4. Voortzetting en uitvoering van de Sociale Verzekering. Dus geen so ciale aalmoes door staalspensioneering, omdat het „Oud en Arm" behoort tot het gebied der Armenwet en omdat de verzekeringswetten er nu eenmaal zijn, en ze niet uit te voeren zijn, mij, Minister, zou bloot stellen aan s'aat van beschuldiging en van gevangenis straf door artikelen 355 en 356 der Strafwet. 5. Herziening van het Tarief van Invoerrechten ter versterking van het Rijksinkomen. Deze versterking te vinden uit de accijnsen is niet aanbevelenswaardig: de accijns op de dranken is reeds hoog genoeg, en die op suiker en geslacht verhoogt de prijs der levensmiddelen. De verhooging der directe belastingen is niet doenlijk, vermits Nederland is een land van kleine of gemiddelde inkomens uit bedrijf of vermogen en ze reeds te veel drukkend zijn. We) is tegen het Tarief geageerd, maar deze agitatie is slechts geweest eene kunst matige agitatie en een verkiezingsmii- del, en verkiezingsbeloften neemt geen kiezer, dan alleen de kiezer die be drogen w i 1 zijn, voor ernstig. Daarom behoef ik, als Regeering, er geen reke ning mede te houden. 6. Er zijn zoovele wetsbepalingen in de verschillende wetten, waardoor met de eene hand een recht wordt gegeven of een plicht wordt opgelegd, en met de andere hand de kwade wil wordt geholpen, om het gegeven recht of de opgelegde plicht te niet te doen: daarom geleidelijk al deze wetsbepalin gen herzien. 7. Er zijn ambtenaren, die doen, alsof zij niet zijn de dienaren der ge meenschap maar alsof de gemeenschap is voor hen deze ambtenaren houden en brengen op het gebied van hun ambtsplicht onverkort hun burgerrecht gelijk ieder ander buiten het ambt. Ziet, met een dergelijk plan heeft een regeering een vruchtbaar veld van werkzaamheid. Het is geen eenzijdig program, maar een eenzijdig partijpro gram is in Nederland o n m o g e 1 ij k. Ieder moet water In den wijn doen, zoo niet, dan ontstaat er verwarring, en deze verwarring doet te niet de in wendige kracht van het Nederlandsche Volk. En dit laatste moet elke Re geering voortdurend voor oogen staan, zoo niet, dan is ze geen Regeering. En wil de Regeering dan naast het staatsmanswerk van een 2e lid van art. 172 Grondwet nog een staatsmans werk verrichten, dat ze dan met België onderhandelingen opent om Zeeuwsch- Vlaanderen te maken tot Belgisch ge bied met behoud van den naam van Nederlandsch gebied. Dit zou zijn een zaak van herleving tot oude krachten volkswelvaart van Vlaanderen en Zee land, en een zaak van verregaande zedelijke strekking, omdat zij daardoor Nederland zou maken tot een Rechts staat. Bedrog met de Kiezers lijsten in Hontenisse —o Herhaaldelijk vernemen wc van ge vallen dat zelfs belastingkiezers, die hebben een eigen huis op hun naam en jarenlang als belastingkiezer op de lijst hebben gestaan, op de lijst 1913 niet voorkwamen. Dat aangiftekiezers stelselmatig de een op de lijst is ge bracht en de ander er van afgehouden is, is algemeen bekend. Dit alles heeft ons eens doen reke nen, en ziehier de vreemde uitkomst van onze rekening. Zooals men weet, bestaat het di strict Hontenisse uit het kanton Hulst in Zeeuwsch-Vlaanderen. en uit het zuidelijk en oostelijk deel van Zuid- Beveland. Volgens de laatste algemeene volks telling bestaat het kanton Huist uit 25691 inwoners en zijn daarvan 24891 katiïoliek. En bestaan die gedeelten van Zuid-Beveland uit 24525 inwoners en zijn daarvan 4075 katholiek. In het geheel bestaat dus de be volking van het Kamerdistrict Hontenis se uit 50216 inwoners, en daarvan zijn 28966 of ongeveer 57 pCt. katholiek. De overige 43 pCt. zijn protestant, en daarvan zal wel ongeveer de helft zijn Rechtsprotestant en de andere helft Linksprotestant Het district Hontenisse is dus, naar de bevolking, een katholiek district, waarvan het zwaartepunt ligt in het kanton Hulst. In dit kanton Hulst zijn alle gemeentebesturen katholiek, en al leen in Hontenisse is een niet-katholiek burgemeester. We vermelden déze cijfering van verhouding der katholieke bevolking en van de katholieke ge meentebesturen om er op te wijzen dat, als er met de kiezerslijsten ge knoeid is in het kanton Hulst, dit knoeien is geschied onder een katho lieke bevolking en door katholieke gemeentebesturen. Nu verder. Het aantal Kamerkiezers 1913 be draagt in het kanton Hulst met 25691 in woners 3879. in Zuid-Beveland met 24525 inwo ners 4667. Alzooin het kanton Hulst met ruim 1100'inwoners meer zijn bijna 800 kiezers minder. Was de verhouding gelijk, dan zou den er in het kanton Hulst b ij n a duizend kiezers meer moe ten z ij n dan er werkelijk zijn. Hoe komt dit Kan dit geheel liggen aan de in woners van Belgische nationaliteit in het kanton Hulst Onmogelijk. Als we eens ruim zouden rekenen, zou dit verschil dan wel 300 kunnen zijn? Misschien, misschien niet eens. Er blijven dan nog 700 k i e- zers zoek. Men kan het niet wijten aan de meerdere welvaart van Zuid-Beveland, want de loonstandaard vraagt voor aangiftekiezer in het kanton Hulst f275 jaarloon, en dit loon wordt hier verdiend door ieder man van 25 jaar, en de getrouwde arbeider woont daar nagenoeg zonder uitzondering in een eigen huis, waarvan de grondbelasting meer bedraagt dan f 1.in hoofdsom. Kunnen die 700 kiezers die zoek zijn dan soms daarom zoek zijn, dat zij wel hier als woonachtig zijn inge schreven, maar door afwezigheid door arbeiden in den vreemde zich niet als kiezer opgeven Onze ondervinding isdat aangiftekiezers, die zich hadden opgegeven, maar werden verdacht Volkswil- kiezer te zijn, eenvoudig weg z ij n geschrapt. En dal daarentegen pastoorkiezers zonder onderzoek op de kiezerslijst zijn ge bracht. Men moet in deze zaak meer den ken dan zeggen, doch vast blijft staan de vraagwaar zijn die 700 kiesge rechtigden maar geen kiezers gewor- denen gebleven Het ligt niet op onzen weg, omdat dit voor ons niet mogelijk is, deze zaak te onderzoeken. Maar, nu er een an der College van Gedeputeerden is, zullen wij zoo vrij zijn aan het Nieuwe College van Gedeputeerde Staten te verzoeken deze zaak te willen onderzoeken en wij zullen dit zelfde onderzoek ook vragen aan den Minister van Binnenlandsche Zaken van het komende kabinet, want dat er geknoeid is, en ergerlijk is ge knoeid, staat onherroepelijk vast. En behalve dit zijn er nog zoovele andere factoren geweest, als van dwang en kerkelijke middelen, waarvan men zich elders geen voorstelling kan ma ken, waardoor de uitslag van de stembus in niet de min ste verhou d ing staat tot de gedachte van de bevolking. Er is nog eene les, die uit deze zaak te trekken valt, en ze is deze dat in eene onder katholiek kerkelijke macht levende bevolking de grondwette- lïjke volksrechten niet vei lig z ij n. Het is dus een aller eerste plicht van de nieuw komende Regeering om t e g e n d i e macht de grondwettelijke volksrech ten dier bevolking te beschermen, want die macht, als zij zich ent op we reldlijke doeleinden, durft alles. 55 4:5 of: 3? f8 45? Het heet nu, dat de verhouding in de Nieuwe Tweede Kamer staat als 55 Links staat tot 45 Rechts. Maar deze verhouding is alleen juist, als de 18 Socialisten worden gerekend tot Links. Behooren deze niet tot Links, maar willen ze vormen een Middenpartij, dan wordt het 37 18:45. En dit laatste wordt het geval, als de 18 niet willen geacht \#rden mede te dragen de verantwoordelijk heid van eene Regeering, dat is, als deze partij weigert uit haar boezem de Ministerportefeuilles te aanvaarden, die de kabinetsformeerder, in opdracht van de Koningin, aan haar heeft aan geboden. Wordt het 37: 18: 45, dan heeft noch de Concentratie noch heeft de Coalitie de meerderheid, dan zal de nieuwe Regeering er eene zijn van onmacht, waarbij nog komt, dat de Eerste Kamer overwegend Rechts is, en deze zal wel verlangen, dat de afgekondigde wetten der aftredende Rechtsche Regeering zullen worden uifgevoerd, met name de Sociale Verzekeringwetten, en niet door een nieuwe wet worden ingetrokken. Maar de Sociale Verzekeringswetten zijn aangenomen geworden tegen den wil van Links. En Links zal ze moeten uitvoeren. Dit geeft dus, indien de 18 verlangen intrekking en vervanging door zuiver staatspensioen, verwarring èn onmacht. Het geld om de Sociale verzeke ringswetten te betalen wilde de af tredende Regeering vinden uit ver hooging der invoerrechten (Tarief). Maar Links heet hier niet aan te wil len, doch zij zelf weet geen practische middelen om het geld te vinden op andere wijze. Wie zal den gordiaanschen knoop van verwarring door hakken Wij geven, om dezen knoop door •te hakken, in overweging het Ont werp Regeeringsprogram van de Volkswil. Dit vorenstaande was geschreven, toen wij vernamen, dat in de bijeenkomst van de Kamerfractie, het partijbestuur en de redactie van „Het Volk" der Socialistische Partij is besloten, de aangeboden Ministerportefeuilles te weigeren, en bij welk besluit de min derheid zich aansloot bij de meerder heid. Door dit besluit is het voorge nomen Congres der S.D.A.P. afgelast, en is dus de verhouding in de Tweede Kamer die van onmacht, die van 37 18 45. De volgende week zullen we onder den naam van„De Politiek van de Volkswil", geven de verklaring, waarom het zoo heeft moe ten komen. W AA ROM MET IEDER GESCHIKT IS VOOR HOVELING. Dit verklaart La Fontaine in de fabel van Het Hof van den Leeuw. Leeuw, die fiere Majesteit, Wilde eens al de naties kennen, Buigend voor zijn heerlijkheid. Diés deed hij zijn boden rennen Naar elk volk geslacht of ras, Dal zijn kroon leenplichtig was. Elke bóö, naar oude zede, Kreeg een circulaire mede, Waaraan 't vorstlijk zegel hing De inhoud luidde„dat de Koning Tot zijn volks verlustiging Heel een maand lang in. Zijn woning Open hof te houden dacht. Met een Landfeest zou 't beginnen, Waar de Koning al zijn pracht Zou doen schittren tot den nacht. Schoone prijzen zou doen winnen. Tombola's, een talloos tal, En ten slotte een apenbal Ieder moest dus zonder schroomen Naar des Konings Louvre komen." Zegge Louvreeen knekelhol Van atgrijsbre pestlucht vol Bruin de beer, bij 't binnentreden,

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1913 | | pagina 1