Flick's
Cacao
No. '203.
Zaterdag 26 Juli 1913.
W?
ER IS
4e Jaargang.
Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst.
Richting: Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van
persoon of partij.
VERSCHIJNT ELKEN SATER DAG.
Geiitschestraat C 7 te Hulst.
Stichter: H. A. van Dalsüm.
Bierkaaistraat A 28 te Hulst.
Geiitschestraat B 4 te Hulst.
de allerbeste.
DE VOLKSWIL
REDACTIE:
Abonuemeut per drie maanden
NEDERLANDf 0.50.
BELG1Efr 1.20.
ANDERE LANDEN f 0.80.
- Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - -
Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven.
Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud
van het Yrije Woord en voor dien van Advertentiën.
ADMINISTRATIE:
DKIKKERIJ:
Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur.
Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing
belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25.
Lil
Waren wij Minister en moesten wij
een Regeeringsprogram vaststellen in
den toestand van het oogenblik, dan
zouden we zóó redeneeren
Een staatsman moet vooruitzien,
welnu
De internationale toestand is onze
ker, voor ons Nederland is onzeker
wat de naaste toekomst zal brengen
aan Koloniaal Nederland nu de in-
landsche bevolking ontwaakt en in ge
heel het Oosten wordt afgevraagd
waarom moeten wij eigenUijk leven
onder Europeesche voogdijde toe
komst kan ons wel eens verplichten
dat de kracht van het Nederlandsche
Volk op sterken proef wordt gesteld.
Mijn conclusie is dus deze
Laten wij streven om het g e h e e 1 e
Nederlandsche Volk te doen dragen de
verantwoordelijkheid van wat komen
kan, laten wij onze machtspositie in
Indië versterken om op alle gebeur
lijkheden te zijn voorbereid, laten wij
zorgen voor goede staatsfinantiën
zonder te verzwakken de finantieele
draagkracht der ingezetenen.
En daarom
Dat ons Regeeringsprogram zal lui
den
1. Algemeen Kiesrecht voor Raad,
Staten en Kamer voor eiken mannelij-
ken Nederlander van 25 jaar, die kan
geacht worden verantwoordelijkheids
gevoel te hebben wegens zijn daden
in en jegens de Maatschappij.
Het Vrouwenkiesrecht erkennen wij
dus niet, omdat de vrouw in het staat
kundige leven verliest hare vrouwe
lijkheid, zij daarmede ondermijnt het
huiselijk leven van het Nederlandsche
Volk, dat altijd zijn levenskracht heeft
gevonden in het huiselijk leven zijner
bewoners, en dergelijk Kiesrecht de
kracht des Volks breekt in plaats van
verhoogt.
De man, die herhaaldelijk zijn staats
burgerlijke plichten in en jegens de
Maatschappij miskent door het niet
vervullen van zijn militieplicht, door
het niet betalen zijner belastingen, door
met kwaden wil zich schuldig maken
aan daden van misdrijf, toont de noo-
dige verantwoordelijkheid niet te heb
ben, en wordt in de uitoefening van
zijn kiesrecht geschorst.
2. Het toekennen van het Kiesrecht
en van de verdere volksvrijheden door
de Grondwet gewaarborgd zou nutte
loos zijn, indien de vrije uitoefening
dezer rechten wordt belemmerd, zooals
die feitelijk belemmerd wordt door de
Kerkgenootschappen.
Daarom Verbod aan de Kerkgenoot
schappen om haar invloed te doen
gelden op de uitoefening der rechten
aan de ingezetenen door de Grondwet
gewaarborgd. (Een 2e lid van art. 172
Grondwet).
3. Een talrijke doeltreffende oor
logsmarine ter bescherming van het
Nederlandsch Koloniaal bezit.
4. Voortzetting en uitvoering van
de Sociale Verzekering. Dus geen so
ciale aalmoes door staalspensioneering,
omdat het „Oud en Arm" behoort tot
het gebied der Armenwet en omdat de
verzekeringswetten er nu eenmaal zijn,
en ze niet uit te voeren zijn, mij,
Minister, zou bloot stellen aan s'aat
van beschuldiging en van gevangenis
straf door artikelen 355 en 356 der
Strafwet.
5. Herziening van het Tarief van
Invoerrechten ter versterking van het
Rijksinkomen.
Deze versterking te vinden uit de
accijnsen is niet aanbevelenswaardig:
de accijns op de dranken is reeds hoog
genoeg, en die op suiker en geslacht
verhoogt de prijs der levensmiddelen.
De verhooging der directe belastingen
is niet doenlijk, vermits Nederland is
een land van kleine of gemiddelde
inkomens uit bedrijf of vermogen en ze
reeds te veel drukkend zijn. We) is
tegen het Tarief geageerd, maar deze
agitatie is slechts geweest eene kunst
matige agitatie en een verkiezingsmii-
del, en verkiezingsbeloften neemt geen
kiezer, dan alleen de kiezer die be
drogen w i 1 zijn, voor ernstig. Daarom
behoef ik, als Regeering, er geen reke
ning mede te houden.
6. Er zijn zoovele wetsbepalingen
in de verschillende wetten, waardoor
met de eene hand een recht wordt
gegeven of een plicht wordt opgelegd,
en met de andere hand de kwade wil
wordt geholpen, om het gegeven recht
of de opgelegde plicht te niet te doen:
daarom geleidelijk al deze wetsbepalin
gen herzien.
7. Er zijn ambtenaren, die doen,
alsof zij niet zijn de dienaren der ge
meenschap maar alsof de gemeenschap
is voor hen deze ambtenaren houden
en brengen op het gebied van hun
ambtsplicht onverkort hun burgerrecht
gelijk ieder ander buiten het ambt.
Ziet, met een dergelijk plan heeft
een regeering een vruchtbaar veld van
werkzaamheid. Het is geen eenzijdig
program, maar een eenzijdig partijpro
gram is in Nederland o n m o g e 1 ij k.
Ieder moet water In den wijn doen,
zoo niet, dan ontstaat er verwarring,
en deze verwarring doet te niet de in
wendige kracht van het Nederlandsche
Volk. En dit laatste moet elke Re
geering voortdurend voor oogen staan,
zoo niet, dan is ze geen Regeering.
En wil de Regeering dan naast het
staatsmanswerk van een 2e lid van
art. 172 Grondwet nog een staatsmans
werk verrichten, dat ze dan met België
onderhandelingen opent om Zeeuwsch-
Vlaanderen te maken tot Belgisch ge
bied met behoud van den naam van
Nederlandsch gebied. Dit zou zijn een
zaak van herleving tot oude krachten
volkswelvaart van Vlaanderen en Zee
land, en een zaak van verregaande
zedelijke strekking, omdat zij daardoor
Nederland zou maken tot een Rechts
staat.
Bedrog met de Kiezers
lijsten in Hontenisse
—o
Herhaaldelijk vernemen wc van ge
vallen dat zelfs belastingkiezers, die
hebben een eigen huis op hun naam
en jarenlang als belastingkiezer op de
lijst hebben gestaan, op de lijst 1913
niet voorkwamen. Dat aangiftekiezers
stelselmatig de een op de lijst is ge
bracht en de ander er van afgehouden
is, is algemeen bekend.
Dit alles heeft ons eens doen reke
nen, en ziehier de vreemde uitkomst
van onze rekening.
Zooals men weet, bestaat het di
strict Hontenisse uit het kanton Hulst
in Zeeuwsch-Vlaanderen. en uit het
zuidelijk en oostelijk deel van Zuid-
Beveland.
Volgens de laatste algemeene volks
telling bestaat het kanton Huist uit
25691 inwoners en zijn daarvan 24891
katiïoliek. En bestaan die gedeelten
van Zuid-Beveland uit 24525 inwoners
en zijn daarvan 4075 katholiek.
In het geheel bestaat dus de be
volking van het Kamerdistrict Hontenis
se uit 50216 inwoners, en daarvan zijn
28966 of ongeveer 57 pCt. katholiek.
De overige 43 pCt. zijn protestant, en
daarvan zal wel ongeveer de helft
zijn Rechtsprotestant en de andere
helft Linksprotestant
Het district Hontenisse is dus, naar
de bevolking, een katholiek district,
waarvan het zwaartepunt ligt in het
kanton Hulst. In dit kanton Hulst zijn
alle gemeentebesturen katholiek, en al
leen in Hontenisse is een niet-katholiek
burgemeester. We vermelden déze
cijfering van verhouding der katholieke
bevolking en van de katholieke ge
meentebesturen om er op te wijzen
dat, als er met de kiezerslijsten ge
knoeid is in het kanton Hulst, dit
knoeien is geschied onder een katho
lieke bevolking en door katholieke
gemeentebesturen.
Nu verder.
Het aantal Kamerkiezers 1913 be
draagt
in het kanton Hulst met 25691 in
woners 3879.
in Zuid-Beveland met 24525 inwo
ners 4667.
Alzooin het kanton Hulst met
ruim 1100'inwoners meer zijn bijna
800 kiezers minder.
Was de verhouding gelijk, dan zou
den er in het kanton Hulst b ij n a
duizend kiezers meer moe
ten z ij n dan er werkelijk zijn.
Hoe komt dit
Kan dit geheel liggen aan de in
woners van Belgische nationaliteit in
het kanton Hulst
Onmogelijk.
Als we eens ruim zouden rekenen,
zou dit verschil dan wel 300 kunnen
zijn? Misschien, misschien niet eens.
Er blijven dan nog 700 k i e-
zers zoek.
Men kan het niet wijten aan de
meerdere welvaart van Zuid-Beveland,
want de loonstandaard vraagt voor
aangiftekiezer in het kanton Hulst
f275 jaarloon, en dit loon wordt hier
verdiend door ieder man van 25 jaar,
en de getrouwde arbeider woont daar
nagenoeg zonder uitzondering in een
eigen huis, waarvan de grondbelasting
meer bedraagt dan f 1.in hoofdsom.
Kunnen die 700 kiezers die zoek
zijn dan soms daarom zoek zijn, dat
zij wel hier als woonachtig zijn inge
schreven, maar door afwezigheid door
arbeiden in den vreemde zich niet als
kiezer opgeven Onze ondervinding
isdat aangiftekiezers, die zich
hadden opgegeven, maar
werden verdacht Volkswil-
kiezer te zijn, eenvoudig
weg z ij n geschrapt. En dal
daarentegen pastoorkiezers zonder
onderzoek op de kiezerslijst zijn ge
bracht.
Men moet in deze zaak meer den
ken dan zeggen, doch vast blijft staan
de vraagwaar zijn die 700 kiesge
rechtigden maar geen kiezers gewor-
denen gebleven
Het ligt niet op onzen weg, omdat dit
voor ons niet mogelijk is, deze zaak
te onderzoeken. Maar, nu er een an
der College van Gedeputeerden is,
zullen wij zoo vrij zijn aan het Nieuwe
College van Gedeputeerde Staten te
verzoeken deze zaak te willen
onderzoeken en wij zullen dit
zelfde onderzoek ook vragen aan den
Minister van Binnenlandsche Zaken
van het komende kabinet, want dat
er geknoeid is, en ergerlijk is ge
knoeid, staat onherroepelijk
vast.
En behalve dit zijn er nog zoovele
andere factoren geweest, als van dwang
en kerkelijke middelen, waarvan men
zich elders geen voorstelling kan ma
ken, waardoor de uitslag van
de stembus in niet de min
ste verhou d ing staat tot de
gedachte van de bevolking.
Er is nog eene les, die uit deze
zaak te trekken valt, en ze is deze
dat in eene onder katholiek
kerkelijke macht levende
bevolking de grondwette-
lïjke volksrechten niet vei
lig z ij n. Het is dus een aller
eerste plicht van de nieuw
komende Regeering om t e g e n d i e
macht de grondwettelijke volksrech
ten dier bevolking te beschermen,
want die macht, als zij zich ent op we
reldlijke doeleinden, durft alles.
55 4:5
of:
3? f8 45?
Het heet nu, dat de verhouding in
de Nieuwe Tweede Kamer staat als
55 Links staat tot 45 Rechts.
Maar deze verhouding is alleen
juist, als de 18 Socialisten worden
gerekend tot Links. Behooren deze
niet tot Links, maar willen ze vormen
een Middenpartij, dan wordt het 37
18:45.
En dit laatste wordt het geval, als
de 18 niet willen geacht \#rden
mede te dragen de verantwoordelijk
heid van eene Regeering, dat is, als
deze partij weigert uit haar boezem
de Ministerportefeuilles te aanvaarden,
die de kabinetsformeerder, in opdracht
van de Koningin, aan haar heeft aan
geboden.
Wordt het 37: 18: 45, dan heeft
noch de Concentratie noch heeft de
Coalitie de meerderheid, dan zal de
nieuwe Regeering er eene zijn van
onmacht, waarbij nog komt, dat
de Eerste Kamer overwegend Rechts
is, en deze zal wel verlangen, dat de
afgekondigde wetten der aftredende
Rechtsche Regeering zullen worden
uifgevoerd, met name de Sociale
Verzekeringwetten, en niet door een
nieuwe wet worden ingetrokken.
Maar de Sociale Verzekeringswetten
zijn aangenomen geworden tegen
den wil van Links. En Links zal ze
moeten uitvoeren. Dit geeft dus,
indien de 18 verlangen intrekking en
vervanging door zuiver staatspensioen,
verwarring èn onmacht.
Het geld om de Sociale verzeke
ringswetten te betalen wilde de af
tredende Regeering vinden uit ver
hooging der invoerrechten (Tarief).
Maar Links heet hier niet aan te wil
len, doch zij zelf weet geen practische
middelen om het geld te vinden op
andere wijze.
Wie zal den gordiaanschen knoop
van verwarring door hakken
Wij geven, om dezen knoop door
•te hakken, in overweging het Ont
werp Regeeringsprogram van de
Volkswil.
Dit vorenstaande was geschreven,
toen wij vernamen, dat in de bijeenkomst
van de Kamerfractie, het partijbestuur
en de redactie van „Het Volk" der
Socialistische Partij is besloten, de
aangeboden Ministerportefeuilles te
weigeren, en bij welk besluit de min
derheid zich aansloot bij de meerder
heid. Door dit besluit is het voorge
nomen Congres der S.D.A.P. afgelast,
en is dus de verhouding in de Tweede
Kamer die van onmacht, die van
37 18 45.
De volgende week zullen we onder
den naam van„De Politiek van de
Volkswil", geven de verklaring,
waarom het zoo heeft moe
ten komen.
W AA ROM MET IEDER GESCHIKT
IS VOOR HOVELING.
Dit verklaart La Fontaine in de fabel
van
Het Hof van den Leeuw.
Leeuw, die fiere Majesteit,
Wilde eens al de naties kennen,
Buigend voor zijn heerlijkheid.
Diés deed hij zijn boden rennen
Naar elk volk geslacht of ras,
Dal zijn kroon leenplichtig was.
Elke bóö, naar oude zede,
Kreeg een circulaire mede,
Waaraan 't vorstlijk zegel hing
De inhoud luidde„dat de Koning
Tot zijn volks verlustiging
Heel een maand lang in. Zijn woning
Open hof te houden dacht.
Met een Landfeest zou 't beginnen,
Waar de Koning al zijn pracht
Zou doen schittren tot den nacht.
Schoone prijzen zou doen winnen.
Tombola's, een talloos tal,
En ten slotte een apenbal
Ieder moest dus zonder schroomen
Naar des Konings Louvre komen."
Zegge Louvreeen knekelhol
Van atgrijsbre pestlucht vol
Bruin de beer, bij 't binnentreden,