Flick's Cacao No. 202. Zaterdag 19 Juli 1913. 4e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te IJ ulst. RichtingVoor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VERSCHIJNT RLKEN ZATERDAG. Geiitschestraat C 7 te Hulst. w Stichter: H. A. van Dalsum. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Geiitschestraat B 4 te Hulst. I EEN AMERIKAANSC1IEN WÊ ER IS de allerbeste. DE VOLKSWIL REDACTIE: Abonnemeut per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELOIEfr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het Vrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: DRUKKER U Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. Wat «leed Christus? —O Leerde Hij aan de menschen, hoe zij den grond moeten ploegen, zaaien of kuischen, hoe zij den oogst moeten snijden, hoe zij een ambacht moeten uitoefenen, hoe zij handel moeten drijven, hoe zij een ambt moeten be- kleeden, hoe zij wegen of bruggen of dijken moeten maken, hoe zij proef velden moeten aanleggen, hoe zij een krant moeten drukken, hoe zij geiten moeten fokken, hoe zij moeten timmeren en toch was Zijn voed stervader timmerman en was Hij een tijdlang timmerman van Zijn vak hoe zij hun geld moeten beleggen in effecten of in landerijen of in huizen of op hypotheek of in banken, hoe zij een testament moeten maken, hoe zij hun goed kunnen vervreemden, hoe zij de verkeersmiddelen moeten inrichten, hoe zij havens en reeden ert kanalen en afwateringsmiddelen moe ten maken, hoe zij oorlog moeten voeren, hoe zij school moeten houden, hoe zij gekleed moeten zijn, hoe zij hun huis moeten inrichten, hoe zij eten en drinken moeten, in welken winkel zij moeten koopen, bij welken baas zij moeien laten werken, naar welken notaris zij moeten gaan, wien zij moeten benoemen voor het beheer van de algemeene belangen, hoe zij een instelling, een gemeente, een ge west of een land moeten besturen, of, in het algemeen, leerde Hij aan de menschen hoe zij hun brood moeten verdienen of hoe te doen om in de wereld vooruit te komen De vraag stellen is haar beantwoor den Hij leerde niets van dit alles, Hij leerde alleen, dat de menschen God en elkander moeten beminnen en rechtvaardig met elkander omgaan. Maar als dat zoo is, is het dan niet vreemd, dat in den naam van Christus zich vormen politieke partijen, dat in den naam van Christus de kerk dienaren de burgers tegen elkander opzetten wegens die zaken welke Christus niet leerde? Ja, het is vreemd, en toch is het schering en inslag in onze dagen, dat wegens, tijdelijke belangen de menschen tegen elkander ingaan onder de leuze van vóór of tegen Christus. Feitelijk is het laatste belachelijk, maar gaat men verder op de zaak in, dan wordt het hemeltergend, omdat hierdoor wat Christus wel leerde wordt vervangen door wat Hij niet leerde. En dit hemeltergende gaat tegenwoordig in Nederland zoo ver, en met name in Hulst en omge ving, dat, wie openlijk zegt en er naar doet: wat Christus niet leerde mag niet in Zijn naam worden opge legd, kerkelijke straffen oploopt en men hem zelfs het kerkgebouw zou willen ontzeggen als men maar durfde, en onder de leiding der kerkdienaren wordt geëer- en gebroodroofd. En dan te bedenken, dat er onder de katholieken in Nederland maar één man is, welke in die hemelter gende zaak durft te zeggen en te doen waar het op staat, en dat die d a a r- o m door zijne medeburgers wordt gemeden als een giftig dier, dat daarom iedere kwast zich het recht aanmatigt om hem te minachten en te beleedigen, en dat hij daarom moet worden geacht niet meer katho liek te zijn. Welk een verschrikkelijke geestes- en zieletoestand is dit toch in het katholieke geloofsleven van onze dagen, maar welk een verschrikkelijk oordeel staat te wachten hen, die van dezen verschrikkelijken toestand de bewerkers zijn, en hen, die, in plaats van te willen hooren naar het woord en naar de daad van dien éénen man van moed en van vertrouwend geloof, zijn woord en zijn levensbestaan smo ren en trachten te verwoesten. Maar toch dit laatste te vergeefs, omdat zijn moed wordt gesteund door de Genade Gods, en zijn levensbe- staan is in de handen van Denzelfde die leerdeIk zal met u zijn in allen nood, Ik weet dat gij dat alles noodig hebt. Welk een beschaming voor de vij anden van dezen éénen man van moed en van geloof, dat zij na tien jaar lang te hebben gegraven een kuil voor zijne voeten, hij zeif nog vast staat op den grond, welk een be schaming zal dit zijn op den dag der dagen, als zij ook dan zuilen moeten ondervinden, dat deze ééne man be vestigd is voor altijd en zij wankelen en beven en moeten erkennen, dat zij hebben gedaan wat zij hadden moeten laten, en hebben gelaten wat zij had den moeten doen. VERZEKERING TEGEN ZELFMOORD. o— Wij ontvingen het jaarverslag van eene Hollandscbe Levensverzekering- Maatschappij, waarmede wij in verbin ding staan, en het viel ons op, dat, in den staat, aanwijzende de oorzaak van den dood van de overleden ver zekerden in her jaar 1912, ook als doodsoorzaak is genoemd, in 4 ge vallen, zelfmoord. Wij besluiten daaruit, dat die Maat schappij ook verzekert tegen de gel delijke gevolgen van zelfmoord. Het wil ons voorkomen, dat deze verzekering o n w e 11 i g is. Een ell jaar geleden de juiste datuinis ons onbekend besiiste het Hoogste Gerechtshof der Vereenigde Staten van Noord-Amerika „dat de verzekering tegen den bewusten en vrij willigen zelfmoord in strijd is met de openbare orde, en niet kan wor den ingeschreven in de polissen van de Amerikaansche Maatschappijen". Ook Nederland heeft in hare wei- geving als rechtsregeldat alle han delingen en overeenkomsten, in strijd met de openbare orde en goede zeden, zijn nietig. Welnu de Nederlandsche Strafwet, art 294 Strafwet, straft onder den titel van misdrijf tegen het leven, hem, die opzettelijk een ander tot zelfmoord aanzet, hem daarbij behulpzaam is of hem de middelen verschaft." En uit deze strafbepaling volgt, dat de Ne derlandsche wetgeving de daad van zelfmoord beschouwt als eene daad tegen de openbare orde, want anders zou zij het daarbij behulpzaam zijn niet strafbaar mogen verklaren. Wij zullen een voorbeeld nemen op ander gebiedZal eene brandverze keringmaatschappij in hare pcüs op nemen, dat zij de verzekering ook uit betaalt bij doelbewuste brandstichting door den verzekerde Neen, dat doet zij niet, omdat zij weet en ieder het voelt, dat opzettelijke brandstichting, waardo-r een gemeen gevaar te duch ten is, een strafbaar misdrijf is (art. 157 Strafn.cht), en dat aisdan de op zettelijke brandstichting, en daarmede een algemeen brandgevaar, zou wor den aangemoedigd, en dit is in strijd met de openbare orde Door een polis van levensverzeke ring, waarbij is bepaald, dat de som ook wordt uitbetaald bij doelbewusten zelfmooid, wordt deze zeifmQord aan gemoedigd, immers, daardoor wordt een finantieel voordeel verbonden voor de overblijvenden door eene daad, welker begunstiging als strafbaar mis drijf valt onder de Strafwet, die straft daden en verzuimen tegen de open bare orde en goede zeden. Wij hebben gemeend deze opmer kingen te moeten maken, en zullen ze door toezending ter kennis brengen van de betreffende Alaatschappij. VAN DALSÊi ROET Til HULST WORDEN UITGEJAAGD. O— Dit is geweest de leidende ge dachte eerst opgekomen in de har ten der rentmeesters en door dezen in die der grondeigenaren, omdat hij als notaris niet wilde samendeelen en omdat hij het pachtcontract aan pakte daarna overgegaan in de har ten der geestelijkheid omdat hij wees op de wijnkelderkwestie en tegelijk in die der politiekers uit vrees voor van Dalsums populariteit; verder door hen in de harten der slippe- dragers van de rentmeesters, dat zijn de boeren, en in de harten der slip- pedragers van de politiekers*dat zijn de burgersverder door de harten der geestelijkheid in dat van den Mioiiter van Justitie mr. Regout die met dit doel verplaatste notaris Daey Ouwens en benoemde notaris Lijds- man ten slotte door de boeren in hun vaste van hen afhankelijke ar beiders, omdat van Dalsum een „vreemdeling14 is. En heel dit gemeene tuig voelde als een persoonlijk door ieder ont vangen kaakslag den slag, dien van Dalsum sloeg in de Statenvergade ring van 2 Juli, teen hij als Gede puteerden afzette de vrienden van dat gemeene tuig de heeren Diele- man en Fruijtier Daardoor is te verklaren de venijnige wrok, die nog maar niet tot zwijgen kan komeü in de „vrome" bladen, die hun licht ont vangen van en uit bet venijnblad Zelandia, Wij welen niet of van Falsum ooit Hulst zal verlaten, maar dit weten we wel dat hij het nooit zal doen uit armoede, en dat, als hij het doet, hij het zal doen met op geheven hootd, uit eer en zonder smet, uit v r ij e n wil, en nadat hij eerst zal hebben beschaamd al zijne heleedigers zoo groot als klein Ze kennen van Dalsum nog niet. ontleenen wij hier vijf zaken 1. Ook in Amerika beginnen stem men op te gaan om de kerken buiten politiek te houden. (Dus van Dalsum die beroept op den volkswil als een Godswil moet het toch niet zoo mis heboen). iljU 11 AD IJ 11 Li i 2. Het zal de heeren pastoors wel spijten dat van Dalsum geen Kamerlid is, nu de Koningin aan den Heer Troelstra heeft opgedragen een Kabi net te vormen. (Dit laatste staat in „The Daily News", waarvan ons een uitknipsel wordt gezonden. Dit blad heeft het echter mis). 3. Als ik mijn Volkswil van den postbeambte ontving had hij in han den (in Chicago) een bundeltje Volks- willen. (Of de Volkswil ook naar den vreemde gaat 4. De Hollanders gevoelen zich hier vrij, maar de Groningers zijn net als de Zeeuwen een hoopje domme fijnen, altijd wantrouwig en dus zelf niet ie vertrouwen. (Dat de Groningers zoo zijn wisten we niet, het is het oordeel van een Hollandschen-Ameri- kaan. Wij denken dat de zaak dieper ligt en meer is van algemeenen aard. Die Groningers zullen zijn van boe renafkomst, en een boer meent altijd dat hij bedrogen wordt als iemand eerlijk met hem omgaat. Daarom wil een boer altijd zich zeiven bedriegen en bedrogen zijn, veracht hij de eer lijke menschen en likt hij de hielen van den dorpsdwingeland of van den heer). 5. „Ik zou onder de Zeeuwen niet kunnen wonen 't is mijn soort niet. Amsterdammers zijn the best of all. Dit zijn ronde iui." Wij hebben gemeend zulk een op recht uit het hart komend oordeel van een Hollanschen-Amerikaan van ondervinding te geven ter overweging van wie het leest. Een vreemde zaak. Het Kamerdistrict Hontenisse bestaat uil het kanton Hulst in Zeeuwsch- Vlaarideren, en uit het Oostelijk en Zuidelijk deel van Zuid-Beveland. In het kanton Hulst zijn een 1100 meer inwoners dan in het deel van Zuid-Beveland, en in het kanton Hulst een 800 kiezers minder dan in dat laatste deel. Wat is daarvan de oorzaak Zou de oorzaak geheel liggen aan de vele Belgen in het kanton Hulst? Of zouden ook deze oorzaken me dewerken 1. dat het hier zooveel armer is dan in Zuid-Beveland, waardoor er minder belastingkiezers zijn (perso1 neele belasting naar huurwaarde). 2. dat hier stelselmatig aangifte kiezers van de kiezerslijst worden ge houden Een algemeen stemrecht zou de verhouding gunstiger maken voor het kanton Hulst, dit is zeker. Mo§' meer verzinsel. O Nu de verkiezingen achter den rug zijn, komt zoo langzamerhand aan het licht met welke boosaardige verzinsels er is gewerkt, om de menschen te doen denken, dat van Dalsum zulk een slechte vent is. Zoo vernemen we nu weder en bij velen is zelfs deze gedachte dat deken Brouwers tot driemaal toe bij mijne moeder is geweest om over ons te spreken. We zeggen daarop dit: dat noch deken Brouwers noch iemand anders bij ons aan huis of op kantoor is ge weest of een onzer heeft aangespro ken op straat of ergens anders of een brief heeft geschreven of een bood schap heeft gestuurd. Het is alles zuiver verzinsel.* We zeggen nog meermeermalen hebben we ons beklag ingediend zoowel bij den bisschop van Breda als bij den aartsbisschop van Utrecht als bij Kardinaal van Rossum in Rome, doch nog nooit kregen we zelf maar antwoord, ja eenmaal toch, en wel van den aartsbisschop van Utrecht, doordat deze schreefdat h ij niet genegen is onze brieven te beantwoorden. Zóó is de hou ding van de hooge geestelijkheid, jegens een verzoek om recht en on derzoek, en zóó legt deze uit de les vanopzoeken het verloren schaap. Al hetgeen er dus is gezegd of ge schreven, dat wij meermalen zijn ge waarschuwd is zuiver boosaar dig verzinsel. Is het nu nog te verwonderen, dat wij onzen eigen weg gaan, ons hou dende aan de leer, die is goed en recht en breed De zaak is deze wij hebben getrapt op den waarheidsteen van menig een, en dit kunnen de dienaren der waar heid niet goed verdragen. Zij wenschen van een leek geen lesje te ontvangen, van een meerdereook niet. Zóó .leggen zij uit de aan hen voorgehou den les „Leer van Mij, dat gij oot moedig en zachtmoedig van harte zijt." Uit «le Pers. ARROGANT LIBERALISME. Onder dit opschrift plaatse „Het Dagblad van N. Brab." een artikel waarin met felle verontwaardiging maar ook met brutale miskenning der feiten, toorn wordt uitgestort over de hoofden

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1913 | | pagina 1