D D H Buijsse E- Dieleman mr. P- v. Dixhoorn Ph J Fruijtier P. F. Hom bacil F.C.O Kaan F- Kramer H. IJsebaert C. lAarakterSoo§lie!d. Buijsse. Kramer, Dixhoorn, en Kaan. Buijsse van Dixhoorn Kramer Onze candidaten voor de Provinciale Staten. E. BUIJI9E. PH. J. V. DIXHOORI, F. KAAW, II W. It. liKA^IER. Geen halve maatregelen Dus niet drie, maar bovenstaande vier. Terneuzen. P. Zóó stemt men op Vrijdag 13 Juni de Volkswilcandidaten voor de Pro vinciale Staten Mijnheer de Redacteur 't Mag in deze dagen, nu van den kant der zoogenaamde katholieke kies- vereeniging en voornamelijk in haar lijforgaan, de welbekende Zelandia, weer zoo hoog opgegeven wordt van de degelijkheid harer candidaten en van de flinkheid der kiezers, die op deze stemmen, weieens naar voren worden gebracht, hoe de huichelarij, de karakterloosheid in ons district hoogtij viert. Op vergaderingen schermt men met de godsdienst, is christelijkheid sche ring en inslag en in de kerk zet men het vroomste gezicht terwijl het in de maatschappij al haat en nijd tegen den evenmensch is wat men zietmen roemt op zijn eerlijkheid en pakt langs slink- sche wegen al wat men krijgen kan men hemelt hoog op onze zooge naamde zedelijkheidswetten en ontziet zich niet tegelijkertijd zich schuldig te maken aan de grofste onzedelijkheid. Dat alles behoeft geen nader betoog, wie oogen heeft om te zien en ooren om te hooren, kan zich daarvan telken dage overtuigen. En dan dat gesnoef op die mannen van karakter, die pal staan, waar het geldt voor hun over tuiging uit te komen 't Is belachelijk dat geschetter, doch door en door treurig tevens. Ligt ons allen nog niet versch in het geheugen, hoe een Sasch heerschap, eens de beschermeling en tegelijk de verdediger van van Dalsum, deze den rug toekeerde, terwille van eenige zil verlingen en uitzicht op advertenties, een waar Judasloon openen tot eene Jurie in burgerlijke zaken. Deze gedachte komt ons voor wel goed te zijn. VAN DE GODSDIENST. Art. 167. Wij hebben in Nederland vrijheid van godsdienst, met gelijke bescherming aan alle godsdienstige gezindheden, met gelijke benoembaar heid tot alle ambten van welk geloof of geen geloof ook. Het is de zuivere doorvoering van artikel 4, dat allen die zich op het grondgebied van het Rijk bevinden hebben gelijke aanspraak op bescher- m'ng van persoon en goederen, 'dus de zuivere toepassing van het staat kundig beginsel der Fransche Revolutie van gelijkheid voor de wet. In deze zaak wil de regeering geen verandering maken, alleen maakt zij wijziging in de bewoordingen der Grondwet, waarin wij niet anders zien dan redactiewijzigingen. Alleen in een klein opzicht is de wijziging meer dan een redactiewijziging en wel door in art. 168 de woorden „aan alle Kerk genootschappen" wordt gelijke be scherming verleend, te vervangen door een „aan alle godsdienstige gezind heden". Een kerkgenootschap veron derstelt een vereeniging met een hiera- chisch bestuur, en deze veronderstel ling is niet noodig voor een „gods dienstige gezindheid." Er is echter iets anders. De Gr. waarborgt aan alle kerkge nootschappen gelijke vrijheid en gelijke b:scherming, maar het ligt in den aard En hoe gaat het nu weer met het deftige Hulsterblad, eertijds zoo prat op zijn zelfstandigheid en bij een vo- lige verkiezing zoo'n vurige verdedi ger der candidatuur KRAMER Het Hulsterblad gooit ook thans 't roer om en onder wat gesmaal op zijn vroege- ren candidaat beweert het met allerlei phrasen en fratsen, dat het toch den zelfden koers houdtBij een vorige verkiezing hadden volgens dat blaadje de Katholieken recht op den zetel, maar nu meester Petrus, dien al enke le jaren bezet heeft, moet men hem maar laten, 't Is zoo ongeveer als dit je komt bij die redactie op 't bureau, kaapt een biljet van honderd gulden weg en weet dat eenigen tijd te houden, dar zegt die )redactiejwel, dat ge het voortaan hebben moogt Begrijpe zoo iets, wie kan, als men dan tenminste nog van karakter wil spreken Diep treurig is het dan ook dat het in onze streek steeds de voor mannen, de z. g. leiders van het volk zijn, die alle fierheid over boord gooien als konkelarij hun winste afwerpen kan. Daarom roepen wij de groote massa toetoont dat gij tenminste mannen zijt uit één stuk, wars van al dat hui chelachtig gedoe der zoogenaamde fij nen en stemt eenparig de candidaten: District Hulst, Juni '13. Een kiezer. o Mijnheer de Redacteur Een lange lijst van sprekers, waar onder niet minder dan 4 Kamerleden 3 Katholieken en 1 Chr.-Historischen (de Antirevolutionairen hebben blijk baar zelf den moed niet, of zijn er te fatsoenlijk voor) zullen of zijn reeds in 't 4e en 5e district gearriveerd om mr. Petrus te komen verdedigen. Niet één dag meer voor de stemming of er wordt door minstens één spreker 't woord gevoerd. Vanwege de gemeenschappelijke wortel des Zondags alleen door de katholieke sprekers. Volgens de Zeeuvvsche Koerier stond de rechtsche partij er nimmer zóó goed voor als thans Maar waarvoor dan toch die bui tengewone drukte Waarvoor dan hemel en aarde in rep en roer gebracht Waarvoor dan al die lezingen zon der debat; zelfs Snoeck Henkemans geeft geen debat. Natuurlijk kan men dan vrij schel den als men onder zijn kornuiten is. Maar zouden de rechtsche kiezers ook niet de gelegenheid krijgen vra gen te stellen Het is maar eens om te weten te komen hoe de kiezers zullen betiteld worden die rechts stemmen. Want zoo men weet is ook de beroemde uitvinder van het „canaille" ouder de sprekers. Men zou de vraag zóó kunnen stellen Mijnheer de voorzitter, hoe denkt de ge8te spreker over de tituleering van de kiezers voor de Muralt en Dieleman De kiezers voor de Muralt, een zeer streng zedelijk man, in alle opzichten respectabel, zijn zoo ongeveer verge leken met „canaille" omdat alle „ca naille" links stemt. Maar hoe moet nu de qualificeering zijn van de kiezers die stemmen op mr. Dieleman, bekend in zijn bekend heidvan de duinen, naar de kruk van de kerk tot 'i café, of liever van uit de kerk naar 't café. Ja, ja, de gere formeerden gaan tegenwoordig ook al van uit de kerk naar 't café. Natuur lijk als er een verkiezing op handen is. Zie dat M. de V. wou ik enkel maar vragen. Ik heb gezegd. Ik wed, de spreker mag dan een v. Wijnbergen of wie ook zijn, daar kan geen eerlijk antwoord op worden ge geven. Of zijn de sprekers niet voldoende ingelicht omtrent de ware toestand Dat mogen dan de respectieve voor zitters in de districten nog wel doen. Of zouden ze bang zijn dat dan de respectieve sprekers er voor zouden passen Wie weet. Want het staat vast dat er sprekers zouden zijn, eerlijke men seden, die niet den treuriger» moed zouden hebben om zoo'n candidatuur uit christeiijk oogpunt te verdedigen. Een katholiek die de Muralt stemt, —o Zandberg, 10 Juni 1913. Mijnheer He Redacteur Wilt U zoo goed zijn onderstaande regelen op te nemen in uw veelgele zen blad „de Volkswil" Voor Verkiezingfonds 1913. Van Graauvvenaren, tevens kiezer zijnde en anderen Omdat: 1. Door dhr KAAN te steunen, wij Volkswilmannen onze Volkswilcandidaten geen nadeel doen, maar wel door te steunen hen die be- hooren tot de coalitie. 2. De kiezers van het district Hon- tenisse op Dinsdag 17 Juni voor de keuze staanvoor Fruijtier of van Dalsum Wien zullen ze kiezen, hij die bekend is met kennis van zaken of hij die steeds zwijgt doch wel zorgt voor eigen zaak en zak en niet geven kan wat hij niet heeft n.m. kennis van van elke godsdienst en van elke gees tesrichting eensdeels om de leden te behouden en anderdeels om leden te werven, en met gevolg, dat er altijd meer of minder strijd of meeningsver- schil is zoowel in de kerkgenoot schappen zeiven als in de openbaring der leerstellingen tusschen de kerkge nootschappen onderling. Deze strijd of meeningverschil is eigen zoowel aan eenig geloof als aan eenig ongeloof en dit kan ook niet anders, omdat ieder meent dat zijne meening de ware is, en het is eigen aan het menschelijk hart, dat het niet gaarne van zijn gevoelen wordt afge bracht en dat het zijn gevoelen wil zien gedeeld door anderen. De grondwetten van den modernen tijd, door gelijke vrijheid en bescher ming te verleenen aan elke godsdienst, hebben daarmede, en zeer terecht, af geschaft de staatsgodsdienst, gelijk het was vóór 1789 met name ook in Nederland. Maar met deze gelijke vrijheid en bescherming en afschaffing van staats godsdienst heeft ook voor den mo dernen tijd, en zeer terecht, de gods dienst opgehouden te zijn een werk tuig of een dienaar van het staats gezag. Wij zeggen zeer terecht, omdat de godsdienst een zaak is van de ziel en van het geweten, en de vrijheid van geweten een te teere zaak is om deze in banden te leggen van een steeds wisselend en niet altijd gewetensvol staatsgezag. Maar door dus en zeer terecht ge lijke vrijheid en bescherming te ver leenen aan de godsdienst, erkent en waarborgt de Grondwet ook vrijheid aan de kerkgenootschappen in het leiden der zielen en gewetens van de onderdanen van den Staat, erkent de Grondwet als het ware een souve- reine Staat in den Staat. Ook hiervoor gebruiken wij het woord zeer terecht. Maar met deze beperking, dat het kerkgenootschap zich houcjt aan haar ei gen taak: het leiden van de zielen en de gewetens. Gaat het kerkgenootschap buiten deze hare eigen taak en gaat zij daar door treden in de taak van den bur gerlijken Staat, dan houdt hiermede op haar souvereiniteif, dan verbreekt de harmonie van vrije kerk in den vrijen Staat. De Grondwet heeft hiermede voor zien door te bepalen, dat de vrijheid in het belijden van zijne godsdienstige meening niet ontheft van de verant woordelijkheid ingevolge de strafwet, en dat de Koningin maakt, dat alle kerkgenootschappen zich houden bin nen de palen van gehoorzaamheid aan de wetten van den Staat. De grondgedachte echter van dit door de Grondwet voorzien is ge weest deze, dat de kerkgenootschappen zich in haar godsdienstprak- t ij k houden binnen de palen der wet, en niet is voorzien de gedachte, dat de godsdienstpraktijk zou zijn of worden een praktijk van burgerlijke stoffelijke leiding of streving. Dit laatste nu wordt het geval, als zaken. Dus'Jqezers stemt ajs de dag er is onzen katholieken rechtvaardigen volksvriend VAN DALSUM. Wij dur ven gerust zeggen, er zijn zulken niet meer te vinden in ons Nederland. fc? 3. De kiezers voor het Statendistrict Hulst op Vrijdag 13 Juni hebben te beslissen omtrent het stelsel van over- heersching en zakkloppen, voor of tegen. Wil men de genadeslag toe brengen Zoo ja. dan de kiezers voor BUIJSSE, KRAMER, VAN DIXHOORN en KAAN krachtig en gezamenlijk op getrokken ter stembus, dan is vast en zeker de overwinning aan ons. Want uit de stemmencijfers van de herstem ming op 28 Juni 1910 gehouden blijkt dat toen de kiezers van de tegencan- didaten sterker waren dan de kiezers voor de aftredenden. Als we ons niet vergissen, zouden toen de tegencan- didaten het hebben kunnen brengen (mei go.de samenwerking) tot 3606 en de aftredenden tot 3309 stemmen, zoodat de tegencandidaten met 297 stemmen meerderheid zouden zijn ge kozen tegen de aftredenden. Zoodus kiezers, als men op dezelfde manier gelijk in 1910 goed krachtig samen werkt, zullen wij overwinnen. Maakt dus van de gelegenheid gebruik. 4. Ten slotte: Omdat de vrome Zelandia en haar aanhangers het op de zenuwen zullen krijgen als ze moe ten hooren zeggen met de dagen der stemming dat er weer van hare partij uit den zetel zijn gewipt, men denke b.v. aan 28 Juni 1910 waarvan nog dikwijls herhaald wordt, dat het toen de schoonste rol was die het volk openbaarde. (Het bovenstaande was te groot voor de Rubriek, waarom we het plaatsten onder het Vrije Woord.) DE LEZINGEN KRUIEN TE ST. JANSTEEN EN HELST, o Ze werden gehouden op Zondag ten voordeele van de candidaten voor de Provinciale Staten, en hadden volle zalen in beide plaatsen met een 2 a 300 toehoorders en hadden een prachtig succes. De heer Kramer vond een hem en zijne medecandidaten zeer sympathiek gehoor. De toegang was vrij voor ieder met uitnoodiging tot debat. Mondeling werden de liefhebbers in Hulst ook nog tot debat uitgenoodigd, maar, hoewel er zelfs een was (de propa- gandist-lezinghoudende van den heer Fruijtier) die de papieren voor debat bij zich had durfde geen dercoali- lieluidjes een debat aan te nemen. Men ziet dus de Fruijtierpartijle zingen houden onder elkander zonder debat, en hier, waar ze mochten de- batteeren, geven zij eenw ij dur ven niet. Enfin, hun groote baas gaf het voorbeeld van niet durven op den Open Brief, dien hij van den heer van Dalsum ontving, en nog steeds niet beantwoordde. Ook hébben we vernomen, dat te St. Jansteen Heikant iemand was op getreden om aan te bevelen de 4 af tredenden, op grond dat de arbeider zoo veel te danken heeft aan de christelijke regeering, daar onder deze i n den godsdienst wordt ingeplant het streven naar wereldlijke doelein den of naar politieke wereldlijke par tijverlangen, en ter wille van deze wereldlijke of burgerlijke partijverlan gens de godsdienst wordt een middel, om inbreuk te maken op burgerlijke of burgerschapsrechten der burgers hetzij leden of geen leden der betref fende kerkgenootschappen. En dit geval is aanwezig in het Nederland van onzen tijd. De Grond wet kent aan de burgers toe als staat- burgerlijke rechten Gelijke bescherming door de wet van persoon en goederen. Vrijheid om door de drukpers ge dachten of gevoelens te openbaren. Vrijheid tot vereeniging en verga dering. Vrijheid in de uitoefening van zijn kiesrecht, om ons te bepalen tot eenige voorname staatsburgerlijke rechten. Maar wat zien wij Wij zullen ons bepalen tot het katholieke kerkgenootschap en laten aan anderen over om te bepalen tot de Protestantsche kerkgenootschappen waarin zich voordoet hetzelfde geval dat op de gelijke bescherming van persoon en goederen inbreuk wordt gemaakt door het brood'oestaan aan den een te ontnemen en dit te brengen aan den ander dat niet ter oorzake van geloof of zeden maar ter oorzake van politieke partijgeest of van handelsconcurrentie de eene courant wordt verboden en de andere courant wordt aanbevolen met godsdienstigen dwang; dat de vrijheid van vereeniging en vergadering wordt beperkt tot die veree niging en vergadering, waarin de uitoefe ning van het staatsburgerlijke recht of het samengaan tot stoffelijke lotsverbetering erkent het kerkelijk gezag daarin dat de vrijheid in de uitoefening van zijn kiesrecht wordt beinvloed, om van deze vrijheid slechts gebruik te maken in eene bepaalde staatspar- tijelijke richting, en dit alles onder straf of met be dreiging tot straf van kerkelijke straffen. Ziet, tegen deze godsdienstpraktijk waakt de Grondwet niet. Wel zegt art. 172 De Koning waakt, dat alle kerkgenootschappen zich hou den binnen de palen van gehoorzaam heid aan de wetten van dén Staat. Maar niet zegt art. 172, dat de Koning waakt, dat de kerkgenoot schappen de burgers zeiven vrij laten in de uitoefening hunner burgerschaps rechten en plichten. En wat de Gr. niet zegt, is een eisch van onzen tijd, is een eisch, die geheel en al ligt in het teeken des tijds. En dit niet alleen in het belang van den Staat en zijne bur gers zeiven, maar ook in het belang van den godsdienst zelf. Om te spreken met Pius X in Zijne rede bij gelegenheid van de eerste pelgrimage bij gelegenheid der Con- stantijnsche feestende burgerlijke maatschappij streeft het tijdelijk wel zijn na, en de Kerk zoekt de vervol making der zielen voor de eeuwigheid. Wordt vervolgd.

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1913 | | pagina 2