Flick's iacao Ieder zegge tel voort. No. 193. Zaterdag 31 Mei 1913. 4e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. Richting: Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VEHSOHIJHT ESliKESN ZATERDAG. Gcntschestraat C 7 te Hulst. w? Stichter: H. A. van Dalsum. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Gcntschestraat B 4 te Hulst. Buijsse Edin. van Dixhooru Ph. J. Kramer H. Jhr. R. de Muralt- van Dalsum H. A. van Dalsum H. A. WAAROM M 11 TEGEN? Open Brief. ER IS de allerbeste. DE REDACTIE: Abonnemeut per drie maanden NEDERLAND BELGIE ANDERE LANDEN f 0.50. fr 1.20. f 0.80. - - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - - - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het Yrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: DRUKKER IJ: Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. o Om met de Juniverkiezingen te sla gen geven wij voor raad om te han delen als volgt 1. Op Vrijdag 13 Juni bij eerste stemming kiezen tot leden van de Pro vinciale Staten de heeren En wie er een vierde bij wil stem men, stemme naast onze drie candi dates nog den heer F. Hombach. 2. Op Dinsdag 17 Juni bij eerste stemming tegen den heer mr. P. Die- leman, kiezen voor Oostburg tot lid van de Tweede Kamer den heer: 3. Op Dinsdag 17 Juni met groot getal stemmen brengen in herstemming voor lid van de Tweede Kamer voor Hontenisse den heer 4. Op Woensdag 25 Jun» kiezen met verpletterende meerderheid, uit naam van den wil des volks in alle richtingen, tot lid van de Tweede Kamer voor Hontenisse, den heer: Wo:dt zoo gedaan, dan liggen win gewestsysteem en dwanggewestsysteem voor den grond, en kan op deze ne derlaag verder worden opgetrokken het gebouw van volkswelvaart en van burgerdeugd in Zeeuwsch-VIaanderen. Iedere kiezer zij hiervoor persoonlijk propagandist, en iedere kiezer is per soonlijk verantwoordelijk dat het zoo gaat. —o Meermalen wordt aan ons en onder de menschen de vraag gesteldwaarom is toch de geestelijkheid tegen van Dalsum, waarom werken zij vooral bij sterfgevallen tegen hem als notaris, waarom is zij tegen de krant, en de menschen zeggen danop zijn per soon is niets te zeggen, zijn levens wijze is een voorbeeld voor het ge- heele district, in de krant staat nooit iets dat niet past. Deze vraag is zelfs gesteld in Indië, en daar werd, nog wel door een pastoor, de vraag beantwoord op deze wijze dat hier is de strijd tusschen de wereldlijke geestelijkheid en de ordens- geestelijkheid, de eerste staat onder den bisschop en de laatste staat buiten den bisschop en direct onder den Paus, en dus is het, waar van Dalsum spreekt de taal, en wil de daad van willen van den Paus, een strijd tus schen bisschop en Paus met van Dal sum als propagandist voor den Paus. Deze uitleg heeft ons verrast, en zal ongetwijfeld ook verrassen onze lezers, maar wij gelooven toch, dat die uit leg niet juist is. Wij hebben wel eens gehoord, dat het meermalen wringt tusschen wereldlijke- en ordensgeeste- lijkheid, wij zijn daarvan wel eens ge tuige geweest (zoo zou een klooster indertijd gratis een paterskerk hebben willen bouwen in Arnhem voor een nieuwe parochie maar de wereldlijke geestelijkheid wist de paters buiten Arnhem te houden), maar wij hebben ook wel eens gehoord, dat onze tegen woordige en vroegere Paus verlangen, dat de ordensgeestelijken zich stellen onder de rechtsmacht van den bisschop, en dus klopt dit niet met een wringen tusschen Paus en bisschop metdeor- densgeestelijkheid als tusschenpersoon. De uitleg is een andere, en wel dezein onze wereldlijke geestelijk heid is gevaren de geest der wereld met hare ijdelhedendaarom is de wijnkelder haar eer en het hebben van de macht haar genoegen en streven. En omdat van Dalsum geen wijnkelder heeft eri aan haar voorhoudt de leer en de wil des Pausen van het geeste lijk ambt niet uit te oefenen om daar mede te dienen wereldlijke doeleinden en partijbelangen, vermit's de godsdienst is een God en de ziele/ dienen, t.eedt van Dalsum in het geweten eener geestelijkheid die de wereld dient. Nu zou dit niet hinderen, als deze geestelijkheid kon zeggenvan Dal sum is zelf een man van wereldschen geest, en zij zou zich zoo gelukkig achten, als van hem zou kunnen wor den verteld de een of andere daad, die het karakter onteert, zooals b.v. dat hij er een „dame" op na houdt, dat hij geldzuchtig of oneerlijk is, en zoo meer. Maar omdat van Dalsum eenvoudig is, en op hem niets valt te zeggen, is elke daad, is elk woord, die hem doen kennen als man van eer en van geloof een doorn in het oog dier geestelijk heid, en het is ook daardoor te ver klaren dat juist na het verschijnen van elke krant, die daarvan een te duidelijk bewijs oplevert, de geestelijken op nieuw gaan loopen tegen de Volkswil. Zóó is de zaak, en daarom is die haat tegen hem niets anders dan, wat wij reeds meermalen hebben gezegd, een daad van afgunst wegens Gods genade, welke daad is een zonde tegen den Heiligen Geest, .die niet vergeven wordt noch in dit noch in het andere leven, het is de zonde die indertijd vormde den geest der Joodsche Pries terschap en waarom Christus tot ne genmaal toe heeft uitgeroepen het wee, wee. Deze geest is een straf Gods, waar van het wezen wordt omschreven in dit woord der Schrift bij Johannes 12: 40 „H ij heeft h u n n e o o g e n „verblind, en hun hart ver aard: opdat zij met de oo- „gen niet zien, en met het „hart niet verstaan, en zich „bek eer en, en ik hen gene ze." De katholieke geestelijkheid van Ne derland doorloopt een crisis die ver schrikkelijk is, en daarmede doorloopt ■•ook een crisis het geloof van het katholieke volksdeel van Nederland, die zich uit, vooral in de groote steden van Holland, door een zoodanig groot getal van gemengde huwelijken, dat er daar veel meer gemengde hu wel ij ken zijn dan katho lieke. Dit gevolg erkent en betreurt de bis schop van Haarlem, maar het Kerkelijk element van het katholieke Nederland mist den man, die met kracht ingrijpt om het program van Pius X door te voeren in Nederland van het Alles herstellen in Christus, dat is den w e- reldschen geest bannen uit het Heiligdom, wat voor het openbare leven van Nederland wil zeggen geen Katholieke Part jdat is, geen politieke partij met den katho lieken godsdienst als grondslag. Paus Pius X heeft benoemd een Nederlander tot Kardinaal in den per soon van Kardinaal van Rossum. Deze is en moet zij n die krachtige man, en is en wil deze dit niet zijn, dan verzaakt hij de roeping die hij voor Nederland heeft. Nog is het tijd, maar het uur na dert v/aarop het te laat zal zijn, niet voor Nederland zelve doch voor de verantwoording jegens God voor onze geestelijkheid. Want God wil niet met het katholieke Nederland in gerecht treden doch het redden van den on dergang, en vindt Hij geen krachtige hand in Zijne geestelijkheid, dan zal Hij Zijn kracht leggen in de hand van den leek en van het nog onbedorven volk om hen, die niet willen hooren, te doen voelen, dat de leuze van onzen Paus een Godswil is ook voor Nederland. Mochten toch zij, die nu zijn blinde leiders van blinden, hun oogen ope nen, en inzien het geloofsgevaar van een politieke partijverhouding met het lidmaatschap der Kerkgenootschappen als kenteeken van het partijlidmaat schap, mochten zij toch willen erken nen, dat het ongeloof en de veront- christelijking van het Fransche Volk voor oorzaak hebbenniet wat de vrome bladen zeggen maar de po litieke part ij geest in den godsdienst. Ais een man, die lief heeft zijn Va derland, die lief heeft de Kerk waartoe hij behoort, die God bemint uit ge heel zijn hart en zijn Godsvertrouwen heeft bewezen zelfs als hij als het ware van God en de menschen was verlaten, zoo verzuchten wij openlijk in dit gebed van ons hartHeer, ver licht het verstand van Uwe dienaren opdat zij, inziende de gevaren die ér reeds zijn en dreigen, met dit zien van U verkrijgen den wil en de kracht- om uit het heiligdom te bannen den wereldschen geest tot wereldlijke doel einden en partijbelangen. Willen zij niet, dan willen wijen, al is het een reuzentaak, God verlangt van niemand dat hij slaagt maar dat hij toont zijn wil en stelt zijn daad, en, wat de mensch niet kan, dat vol tooit God zeiven op Zijnen tijd. Twee Spreuken. Met den heer van Dalsum heeft reeds ieder degelijk katholiek afgere kend. Zeeuwsche Koerier 24 Mei. Wie den rechten weg bewandelt en God vreest, wordt veracht door hem die een schandelijk pad betreedt. Spreuken 14 2. Aan den heer P. F. FRU1JTIER Aftredend lid van de 2e Kamer der Staten-Generaal, Hontenisse.. HoogEdelGestr. Heer! Ik verneem dat U op verschillende plaatsen voor de Kiezers optreedt, of liever, dat een ander voor U optreedt en U er dan een woordje aan toevoegt. Ik heb nagegaan de ontworpen Grondwetsherziening, en ik ben ge komen tot dit besluit, dat de grond idee der voorgenomen zoogenaamde Christelijke grondwetsherziening, die U dus als man van de Partij door Uw stem zoudt moeten steunen, is eene drieledige geheime bedoeling, strekkende 1. tot vermindering van den volks invloed, 2. tot het te niet doen van de idee van burgerplicht, om 3. het Nederlandsche Volk terug te brengen onder de kerkelijke macht, dat is, onder moderne vormen terug te keeren tot een Staatskerk, afgeschaft in 1795. Booze tongen beweren wel eens, dat Uwe Partij het er op toelegt de kiezers dom te houden door het geheel verzwijgen van de waarheid of door te spreken met halve waarheden. Ik wil U en Uwe Partij geven een éénige gelegenheid, om de onwaarheid dier booze tongen te bewijzen, en wel in dezer voege dat wij t e z a m e n optreden voor de Kiezers met toegang vrij voor ieder in eene flinke zaal onder leiding van Uw eigen Partij, op tijd en plaats door U te bepalen, en waarbij ge U kunt laten bijstaan door wie U verkiest, mits U zelf ook geeft Uw oordeel, en waarin ik zal verdedigen m ij n e stelling, dat de ontworpen Grond wetsherziening heeft voor grondidee die drieledige geheime bedoeling, en waarin U alsdan mijne stelling zult trachten te weerleggen. Ik toch neem aan, dat geen enkele kiezer, die kent die geheime bedoe ling, op U zijn stem kan uitbrengen, noch mag stemmen voor eene Regee ring .die dergelijke geheime bedoeling wil vastleggen in de Grondwet, maar omgekeerd neem ik aan dat, indien ik verplicht mocht zijn mij aan U gewonnen te geven, geen enkele kiezer zijn stem mag uitbrengen op mij. Ik wil u dus geven een éénige ge legenheid om zoowel Uwe Partij te dienen als om mij schaakmat te zetten, en vertrouw, dat U mijn aanbod met beide handen zult aannemen. Het eenige wat ik vraag is dit, dat de vergadering zal worden bekend gemaakt ook in mijn blad de Volks wil, waarvoor de advertentie gratis mag worden geplaatst. In afwachting op Uwe uitnoodiging, die ik U ook doe bij een afzonderlijk schrijven, noem ik mij, hoogachtend, Uw Medecandidaat voor het lidmaatschap der Tweede Kamet in het Kamerdistrict Hontenisse H. A. VAN DALSUM. Een afschrift van dezen Open Brief zend ik toe, om tegelijkertijd op 31 Mei, ot in den avond van 30 Mei te verschijnen hetzij in het redactioneel gedeeite hetzij als ingezonden stuk, voor de bladen Volkswil, Hulsterblad, Zelandia, Goesche Courant, Nieuwe Zeeuwsche Courant, de Zeeuw, Zuid- Bevelander, Ierseksche Courant, Ierseksch Volkschblad, Axelsche Cou rant, Zeeuwsche Koerier, Luctor et Emergo, Terneuzensche Courant, Ter- neuzensch Volksblad, Weekblad van Z.V1. W.D. en Middelburgsche Courant, Ik verzoek beleefdelijk aan deze bla den wel aan mijn verzoek tot plaatsing te willen voldoen, waarvoor bij voor baat mijn dank. Hulst, 29 Mei 1913. De boer zonder werkvolk. Er zijn tallooze arbeiders van onze streek, die, vooral in de laatste jaren van hieruit trekken naar de Holland- sche polders, naar Duitschland, naar Antwerpen en naar het Walenland, om daar te arbeiden, terwijl zij zelf en hun gezin hier blijven wonen. Hierbij komt nu, dat er tegenwoor dig ook velen trekken naar Engeland, om daar Iandbouwwerk le verrichten, in dienst van den heer Hombach, die daar in de laatste jaren groote admi nistraties heeft verkregen van eigen dommen van Engelsche groot-grond bezitters. Wij willen iets herinneren. Als wij ontwierpen de statuten van den Boerenbond van Zeeuwsch-VIaan deren was het ons werk, dat in art. 3 A 4 kwam dit. middel dat de Boe renbond, invloed uitoefent, dat recht vaardige rechtscontracten worden ge sloten met en door de leden. Met dit middel wilden wij bereiken dat de Boerenbond eenerzijds zou op treden om te komen tot een rechtvaar dig pachtcontracl tusschen eigenaar en pachter, en anderzijds tot een recht vaardig arbeidscontract tusschen boer en arbeider. In Pachtcontract, Proeve van een Pro gram voor den Boerenbond, gaven wij aan de omschrijving van ieders taak, van leden, afdeelingsbesturen en hoofd besturen (op blz 23 en 24), om te ko men tot het rechtvaardig pachtcontract, en gaven we onder meer aan„Met „behulp van de plaatselijke boerenleen bank aankoopen of pachten een per- „ceel land dat aan de leden boerenar beiders, rekening houdende met de „koopsom en eigen pachtsom, in pacht

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1913 | | pagina 1