Lffi JIN, H ORGELDRAAIER. Van alles wat. De post en de orgeldraaiers ver deden de hoofdstad iri verschillende wijken. Daar g:an zij niet buiten, het is hun terrein niet, zij voelen zich er niet thuis. Maar in de straten en op de grachten, waar zij dagelijks tot nut van het algemeen werkzaam zijn. kennen zij een ieder. De wijk van Lange Jan, de bë- roemste „orgelist" van heel Amster dam, misschien wel van heel ons land, is de oude stad, de grachten, en een gedeelte van de Jordaan. De man is zoo echt muzikaal, 't Is een werke lijke artist. Hij voelt wat schoon is, en wanneer hij zijn orgel draait, raakt hij zoo in extase, dat hij het heele draaien vergeet. Bolland zou in hem zien de orgelist in de idealiteit. Het spreekt vanzelf, dat een orge list draaien moet blijven. Zijn gevoel mag zijn spieren niet beinfluenceeren. Vandaar dat onze Jan „het vuile werk" door anderen laat doen. Wanneer hij er 's morgens op uittrekt, neemt hij twee „draaiers" mee, en ook twee vrouwelijke collectanten. De draaiers laat hij een gulden per dag verdienen, en af en toe een graantje, maar van de minder gunstige arbeidsvoorwaarde voor de vrouw weet hij gebruik te maken, de collectanten honoreert hij n.l. met vijftig cent voor een dag. Als model-werkgever is hij echter voorstander van co-partnership iedere Werkkracht heeft 10 pCt. van de netto winst. Onze Jan werkt Donderdags, Vrij dags en Zaterdagsde andere dagen der week fuift hij. Zijn orgel kost hem een tien gulden op een dag, maar Zaterdags schijnt de conjunctuur in het orgelvak beter, dan moet hij althans dubbel tarief betalen. Op Hartjesdag en op Koninginpendag be draagt de huur van Jan z'n orgel hon derd gulden. Jan heeft een bijzonder fraaie „lam merkast". De „fluit is magnifiek hoe heerlijk zou dit schoone register Mozarts Zauberflöre kunnen spelen. Maar op de om het orgel heendan- sende Jordaanrneiden met hun jongens maar de meiden dansen het meest, en vinden, dat de jongelui in de kunst heelemaal niet goed geschoold zijn maakt de vox „angelica" den diepsten indruk. Wanneer men het zwevende geluid van dit register hoort, beginnen de vroolijke bloudinen ineens ernstig te kijken, zij luisteren aandachtig, en soms zijn zij werkelijk zoo aangedaan door de toonen, dat zij een iraan wegpinken. De „vox humana" van het orgel van Lange Jan doet niet onder voor die van het orgel in de St. Bavo te Haarlem. En of Jan nu met zijn zaakje wat verdient menig orkest-fluitist zou watertanden, wanneer hij Jan z'n winstje zou mogen opstrijken. Hoe veel het precies is, weet hij zelf niet, want hij wil geen accountant met zijn boekhouding belasten. Maar zijn in komen is zoo groot, dat de leider van der Kroon mag en moet hebben bij hare onderdanen. Wordt de gedachte aan burgerplicht niet verondersteld bij den drager der Kroon, dan, en dit is de belangrijke zaak, moet deze ook niet worden ge dacht bij den onderdaan, die eenige gemeenschap dient En dit is hierom eene belangrijke zaak, omdat het wegvallen van de gedachte aan burgerplicht doet weg vallen de gedachte aan de sociale menschennatuur met haar rechten en plichten wat gelijk staat met het uit eenvallen van de Staatgemeenschap. VAN DE MACHT DES KONINGS. Art. 55. Nu bepaalt de Gr. art. 55 dat de uitvoerende macht is bij den Koning, en dit is onveranderd gebleven. En dat de Wetgevende macht „ge- zamentlijk door den Koning en de Staten-Generaal wordt uitgeoefend", art. 109. De Regeering stelt voor dit art. 109» te doen vervallen en daarvoor te be palen (art. 55): „De Koning oefent de Wetgevende macht uit in gemeen overleg met de Staten-Generaal". Dus de verandering isdat de Ko ning nu niet alleen uitoefent de uit voerende macht, maar dat hij ook alleen uitoefent de wetgevende macht, al wordt dit laatste dan ook beperkt door „in gemeen overleg met de Staten-Generaal". Wel stelt de Reg. \oor om onge wijzigd te laten art. 116: „De Staten-Generaal hebben het het muzikale quintet in staat is, eiken Maandag uit rijden te gaan in een „oepee boakkiee". Waarvan is de halve maan afkomstig. —o Volgens een artikel in de Volks wil No 165 zou bet Turksche wa pen De halve Maan afkomstig zijn van de Bijzantijnsche Christenen die deze op hun beurt van de Heidenen overgenomen hebben, en zou datee ren uit het jaar 339 voor Cbr. Elk mohammedaan geloolt het volgende Mohammed liet de helft der maan op de moskee van den hemel dalen, daarna zou hij ze de eene in en de andere hebben laten uitgaan Zegt men nu tegen een mo hammedaan „ongelooflijk daar de maan een zeer groote omvang heeft dan zal hij antwoorden ja, maar Mohammed was Allah's Profeet, voor hem was niets onmogelijk Sedert is de halve maan het sym bool der mohammedanen geworden, dat zij dat symbool overnamen is volgens hen onmogelijk. Mohammed stichtte de Islam in 622 na Chr. een verschil dus van bijna 1000 jaar. Het is dus wel mogelijk dat de halve maan wel een Moham- medaansch symbool is, niettegen staande dit symbool reeds lang be stond wat wij in de geschiedenis vinden omtrent Philippus en zijn zoon Alexander is niet van dien aard om het verhaal te bevestigen Over een stad later Stamboel nu Constantinopel meldt de geschiede nis niets, vermoedelijk is dit Byzan tium aan den Bosporus geweest. Mijn meening geef ik gaarne voor beter, maar ik houd het er voor dat het verhaal is gemaakt om de Turken afbreuk te doen, vooral nu de Turken met christenen in oorlog zijn, en blijf bij myn mee- ning dat de halve maan is een mohammedaansch symbool, zoo niet dan is het een eigen verhaal van Mohammeds inoerids. B. De Graaf O Eeu nieawe methode om scliijndoode pasgeborenen le doen herleven. De schijndood van pasgeboren kin deren is voor den verloskundige een niet zelden voorkomend verschijnsel, dat hem toch steeds beangstigt. Na langdurige, zware geboorten, wanneer bijna alle gevaar voor het leven van moeder en kind geweken schijnt, treedt als laatste en grootste gevaar de z. g. „asphyxic" op, die veroorzaakt wordt door het uitzetten van de pols en het wegblijven van de ademhaling Wil recht voorstellen van wet aan den koning te doen", maar dit is toch niet anders dan een soort van advies, het vervangt niet het ontnemen van het zelf uitoefenen van de Wetge vende macht door de Staten-Generaal, welk beginsel nu ligt opgesloten in art. 109, dat de Regeering voorstelt te doen vervallen. Het ontnemen van de wetgevende macht aan de St.-Generaal achten wij een zeer ernstige inbreuk op het be ginsel van het staatsrecht, dat het volk zelf door zijne vertegenwoordi gers de wetten vaststelt. De inbreuk op dit beginsel wijst op eene buitengewone begripsverwar ring. Het natuurrecht, belichaamd in de oude Germaansche landen waartoe ook Nederland behoort, en dat zich daarin vrijelijk ontwikkelde onder de wet van het Evangelie, had voor be ginsel Het recht is een eeuwig man daat van God. In het Germaansche Recht ging eerie organieke hiërarchie van beneden naar boven, en in deze hiërarchie was de koning niet de eigenaar maar de hoofd administrateur van de staatsalmacht. Geheel anders was de geest van het Romeinsche Recht. In plaats van het recht te beschouwen ais een hoogere regel gegeven door God aan de menschen en gekend door de zedewet, maakt het er van een voorschrift onafhankelijk van de zede- leer. Het vindt in de staatsalmacht, verpersoonlijkt in den persoon van den vorst, zijn grondslag en zijn doel, men'tjonge levèn redden, dan moet men onmiddellijk kunstmatige ademhaling toepassen, om zoodoende de luchtkas te verwijden en lucht binnen te doen stroomen. Men past daartoe gewoonlijk de met- hode-Schuize toe. Deze bestaat hierin, dat men met beide handen de schou ders van het kind omvat en nu in krachtige rythmische zwaaien deze, met de beenen eerst, over het hoofd draait. Bij deze procedure, die eenigszins gro tesk aandoet, bestaat echter de kans, dat de kinderen bezeerd worden. Men zon daarom op een andere methode, en vond de zuurstofdruk inblazing. Dr. Engelmann heeft er in z'n vrou wenkliniek reeds veel succes mee ge had. Het apparaat bestaat uit de be kende zuurstofbal, die gecomprimeerde zuurstof bevat, met ventiel. Hieraan is een masker bevestigd, dat het kind over het gezicht gelegd kan worden. Het is natuurlijk noodzakelijk, dat de druk van het toestroomend gas gere geld wordt, omdat te sterk toestroo- mende zuurstof het longweefsel zou kunnen beschadigen. Reeds in 2000 gevallen werd de nieuwe methode met zeer veel succes toegepast. o 100,000 Godsdienstloozen in Iierlyu. Men schrijft ons uit Berlijn Uit een statistische berekening blijkt, hoe groot het aantal personen is, die uit overtuiging uit de Iandkerk treden. Bij de volkstelling van 1910 bedroeg het aantal „vrijdenkers" in Berlijn, met voorsteden, tezamen 67061 personen. In den laatsten tijd is de beweging om als vrijdenker uit te treden, steeds grooter geworden. Sedert het najaar van 1912 hebben niet minder 20,000 personen op deze wijze hun ontevre denheid mei de leer der nationale kerk uitgedrukt. In 't jaar 1905 bedroeg het aantal vrijdenkers 12,000. Wanneer men voor 1913 een getal moet noemen dan koint 100,000 het meest nabij. o De drie modellen der" schepen van Columbus, die reeds in 1893 op de tentoonstelling te Chicago te zien waren, zullen ook op de Panama-Pacific ten toonstelling in 1915 geëxposeerd wor den. De kleine vloot zal langs de Mississippi naar de Golf van Mexico varen en zoo door het Panama-kanaal naar San Francisco. Er is iets zeer eigenaardigs in deze tochtimmers Columbus aanvaardde zijn tocht om een Westelijke doorvaart naar Indië te zoeken. Op de laatste van zijn vier reizen bereikte hij de landengte van Panama. Daar de schepen indertijd den tocht over den stormachtigen At- lantischen Oceaan gedaan hebben, zal het hem niet moeilijk vallen de Golf van Mexico over te steken, en langs de Westkust raar San Francisco te zeilen, indien zij tenminste nog in goeden staat verkeeren, na hun lang durig verblijf te Chicago. o— In de laatste jaren is de zoo ge vreesde Londensche mist vrij wat min der voorgekomen dan vroeger. Sommi gen schrijven dit verblijdend verschijn sel toe aan de groote verbreiding der het gaat van boven naar be neden. De begripsverwarring nu bestaat hierin, dat eene Christelijke Regeering een staatsrechtelijk beginsel, dat het Nederlandsche volk zich zelf regeert verandert in een beginsel, dat dit volk geregeerd wordt, veranderd wordt dus het beginsel dat de wetgeving is uiting van den volkswil in is uiting van den vorstenwii. Deze verandering is een - terugkeer tot het absolutisme, waartegen zich heeft gekeerd de Revolutie van 1789. vervolgd door die van 1848, waarte gen zich keert het geheele streven van onzen tijd tot zelfs in China en Perzië en Rusland. En waarop komt practisch neer het leggen èn van uitvoerende èn van wetgevende macht in handen van één persoon, den koning, in onzen tijd van zoo zeer samengestelde maat schappij en uitbreiding van staatsbe moeiing Hierop dat de bureaucratie, dat is de ambtenaarswereld, wordt de Staat in den Staat, en dit wil zeggen als in de bureaucratie is de geest van elkander de hand* boven het hoofd te houden en deze geest is in Nederland getuige bv. de Papcn- drechtsche zaak, het Ambtsrapport van den burgemeester van Hulst, "de Cor ruptiezaak der Z.Vi. TrarnwegMaat- schappij, dat er voor het volk geen r.echt te krijgen is, ais de bureaucratie dit rechi weigert. Deze begrisverwarring vindt haar oorzaak hierin, dat men in wil gaan gaskachels. Ook de talrijke electrische geleidingen hebben een gunsligen in vloed op de mist. In ieder geval is het zeker, dat de vooruitgang der ener gie-economie de mist heeft doen afnemen. o— Een tunnel onder het kanaal. Het schijnt dat de kansen voor het tot stand komen van het oude plan van een tunnel onder het kanaal we derom stijgen. Hoewel reeds in 1843, dus in de eerste jaren van het spoor wegwezen, concessie gevraagd is voor den aanleg van een ondergrondsche verbinding tusschen Frankrijk en En geland, is het plan tot nogtoe afgestuit op de bezwaren van Engelsch-militaire zijde. Inmiddels zijn herhaaldelijk bo ringen aan de kust uitgevoerd, en is voldoende gebleken dat de rijken door een onafgebroken krijtlaag verbonden zijn, zoodat het probleem, technisch gesproken, zeer eenvoudig op te los sen is. De lengte van de tunnel zou 80 KM. bedragen, dat is dus ongeveer vier maal die van de Simplon-tunnel. Toch schat men niet meer dan acht jaar voor het werk noodig te hebben, en zijn de benoodigde kapitalen reeds toegezegd. Men hoopt n.i. dat de vriend schappelijke gevoelens tusschen Mari anne en John Buil, er toe zullen leiden, dat dit uit verkeersoogpunt hoog noo- dige werk uitgevoerd wordt. o Een Eldorado voor Ambtenaren. In de Haagsche ambtenaarswereld is een plan in wording dat menig be rooid huisvader in verrukking zal brengen. Men wil daar namelijk, op het voorbeeld van Berlijn en Buda-Pest, coöperatief eenige huizen complexen doen bouwen, welke centraal verwarmd, centraal bekookt, centraal gereinigd, en centraal bediend zullen worden. De centrale keuken (apart gebouwd) is ingericht op 500 afnemers, hierdoor is een groote verscheidenheid in de menu's gewaarborgd. De stofzuiger, welke gedreven wordt door de rook gassen uit de keuken, is in staat tus schen 9 en 11 ure het geheele com plex schoon te blazen. Bij elke onder- derdeelen zooals badkamers, rijwiel bewaarplaatsen, timmerwerkplaats, win tertuin voor kinderen, ziekenkamers, en kofferzolders, wasscherij is men van het beginsel uitgegaan dat de persoon lijke vrijheid in de eerste plaats ge waarborgd wordt, evenals dit trouwens in vele Zwitsersche woningen met hun eigen waschkeuken en zijn eigen stook inrichting, reeds het geval is. Men rekent 2 soorten woningen te verhu ren, tegen 350 en 450 gulden per jaar. overeenkomende niet huizen van 450 en 600 gulden normaal. Daarbij wordt één dienstbode uitgespaard per gezin, de kosten van het huishouden met 40% verminderd, en op de algemeene on kosten f 100 per jaar bezuinigd, onge rekend nog de voordeelen, zooals schoonhouden van rijwielen, donkere kamer enz. o Het eerste Nederlandsche patent. -Wij vernemen dat het eerste Neder landsche Patent, gezegd Octrooi No 1 dezer dagen verleend is. Hoewel men tegen de beginselen van 1789, die zijn geworden de staatsbeginselen van den modernen tijd, alsof deze beginselen indruischen tegen den geest van het Evangelie, van waar de tegenstelling in ons staatkundig openbaar ieven van Groen's ieuse„tegen de Revolutie het Evangelie." Maar deze tegenstelling is onjuist, gelijk wij hebben aangetoond in ons „Er is geene tegenstelling Het zijn juist de staatsbeginselen van den modernen tijd, zooals ze zijn omschreven in de Grondwet der Fransche Revolutie, die zijn in den geest van het Evangelie, terwijl die waartegen deze Revolutie inging wa ren staatsbeginselen getrokken uit het heidensche Romeinsche Recht van de Staatsalmacht des vorsten. En deze begripsverwarring van terugkeer tot het grondbeginsel van de heidensche idee van staatsalmacht de wil des vorsten is de wil en de wet van den Staat gaat samen met het Regeeringsvoorstel van in de Grondwet vastleggen van Koning „bij de Gratie Gods" KONING BIJ DE GRATIE GODS. Art. 72. Het is gebruikelijk, dat de Koning in het formulier van afkondi ging der wetten, schrijftWij, enz. bij de Gratie Gods, Koningin der Neder landen, enz. Deze woorden „bij de Gratie Gods" komen niet in de Gr. voor, de Re geering stelt voor ze nu in de Gr. vast te leggen. Volgens het natuurrecht en het oude zou vermoeden, dat't patent betrekking had op een methode voor het haring kaken. Op een nieuw soort parapluies, of op een uiterst vernuftige stembus, in ieder geval op een of ander natio naal product, gaat het over een van die wonderlijke stoffen welke onder vaklieden met namen als miapiadiben- zoperodiesarsemifasolderivaten bekend zijn. o— Hoe men heilig wordt. Naar het „Soer. Nwbl". meldt is een inlandsche luciferverkooper, die kort voor het inslaan van den bliksem in de Arabische missigit te Ketapang, Soerabaja, vandaar verjaagd was, heilig verklaard omdat de inlanders dat in slaan beschouwden als een straf des hemels voor het verdrijven van den heiligen luciferverkooper. Deze brave man, vertelt het blad, is nu bezig zijn fortuin te maken. Van gewoon heilig-sadja is hij reeds be vorderd tot w a 1 i of zendeling van den profeet en zijn lucifersnering gaat zoo prachtig, dat hij handen te kort komt om aan alle aanvragen te kunnen voldoen. Hij is nu met zijn uitstalling ver huisd van Ketadang naar Passar Pa- ben, verkoopt daar lucifers en poseert er als heilige. Met dichte drommen verdringen de Javanen zich vol eerbied om den hei lige en wachten eerbiedig tot zij aan de beurt zijn om een doosje gewijde lucifers te koopen. Geelvinken verge ten hun plicht en voegen zich in de rij der wachtenden. De man zelf is al goed in zijn rol, hij voelt zich nu ook heiligen profe tisch en voorspelt de gebeurtenissen der wereld. Men heeft hem geraad pleegd over den oorlog in den Balkan en de nieuwbakken profeet deelde zonder aarzelen mede dat Turkije win nen zou. 't Zijn niet alleen Javanen die in de heiligheid des mans gelooven, maar ook Chineezen en Indo-dames ziet men zich rondom den w a 1 i verdringen. Het geloof in zijn heiligheid is zoo groot dat 't gevaarlijk is er zijn twijfel over te uiten. De eerbied voor dezen boffer is zoo algemeen dat als hij zich over den passar beweegt, de an dere verkoopers voor hem neerhurken. o— De begrafenis campague in Canada. Het voorjaar nadert ais een tijd van poëzie bij uitnemendheid. In alle talen bezingen de dichters de lente. Men juicht en jubelt.... Alleen niet in Canada's noordelijke streken. Daar wordt integendeel een begrafenis- campagne gevoerd. Of de sterfte nu zoo groot is Neen, dat nietmaar gedurende den winter was de grond stijf bevroren en kon geen doodgraver een gat graven. Nu ontdooit de aarde en nu worden de stoffelijke overblijf selen van de overledenen in den laat sten winter aan haar schoot toever trouwd. o— Germaansche Recht, vindt de Koning, of is een andere drager van het hoogste staatsgezag, niet in zich zei ven of in zijn ambt het beginsel van het staatsgezag, maar is hij de uit voerder van het staatsgezag. En volgens de schrift regeeren de Koningen wel door God „door Mij regeeren de Koningen", volgens de Schrift is het God Die de wereld re geert, maar ook is al te waar wat Leo XIII in zijn brief van 3 Mei 1892 schreef aan de Fransche Kardinalen „Al komt de burgerlijke macht altijd „van God, toch volgt daaruit niet, „dat de aanwijzing van de vormen „der overdracht van dit gezag, of de „toevallige uitwendige gedaanten (van „dat gezag) of de personen die dat „gezag dragen, altijd en onmiddellijk „van God komen. De verscheidenheid „zelf dezer vormen onder de verschil lende vormen toont klaarblijkelijk het „menschclijk karakter van hunnen „oorsprong." En ook is het waar, dat de sociale natuur van den mensch, deze sociale natuur door God geschapen, noodig maakt een maatschappij die een hoofd moet hebben, dat in de eischen van deze sociale natuur ligt het beginsel van het staatsgezag, en dit brengt mede, dat al moge de Koning regee ren door God, dat is dan „bij de Gratie Gods", de aanwijzing van den persoon van den drager van het Koninklijk gezag niet direct door God is geschied maar slechts indirect door den wil des volks. Wordt vervolgd.

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1913 | | pagina 6