w? Flick's Sacao Ieder zegge liet voort No. 192. Zaterdag 24 Mei 1913. 4e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. Richting-: Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VERSQHXJNT ELKEN ZATERDAG. Gentschestraat C 7 te Hulst. Stichter: H. A. van Dalsum. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. Buijsse Edm. van üixhoorn Ph. J. Kramer H. Jhr. li- de Muralt- van Dalsum H. A. van Dalsum H. A. De Jesuïtenorde- ER IS de allerbeste. DE VOLKSWIL REDACTIE: A 1)0 nu en: cut per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELGIEfr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het Yrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: D It U K K E R IJ Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. Om met de Juniverkiezingen te sla gen geven wij voor raad om te han delen, als volgt: 1. Op Vrijdag 13 Juni bij eerste stemming kiezen tot leden van de Pro vinciale Staten de heeren En wie er een vierde bij wil stem men, stemme naast onze drie candi dates nog den heer F. Hombach. 2. Op Dinsdag 17 Juni bij eerste stemming tegen den heer mr. P. Die- leman, kiezen voor Oostburg tot lid van de Tweede Kamer den heer: 3. Op Dinsdag 17 Juni met groot getal stemmen brengen in herstemming voor lid van de Tweede Kamer voor Hontenisse den heer 4. Op Woensdag 25 Juni kiezen met verpletterende meerderheid, uit naam van den wil des volks in alle richtingen, tot lid van de Tweede Kamer voor Hontenisse, den heer Woidt zoo gedaan, dan liggen win gewestsysteem en dwanggewestsysteem voor den grond, en kan op deze ne derlaag verder worden opgetrokken het gebouw van volkswelvaart en van burgerdeugd in Zeeuwsch-Viaanderen. Iedere kiezer zij hiervoor persoonlijk propagandist, en iedere kiezer is per soonlijk verantwoordelijk dat het zoo gaat. O— Dezelfde die ons indertijd inlichting vroeg over de Vrijmetselarij vraagt ons nu, of het niet is de Jesuïtenorde, die het geheime streven tot wereld lijke macht heeft gebracht in de ka tholieke geestelijkheid. Ons antwoord isde Jesuïtenorde is ontstaan, naar wij meenen, onge veer in 1540, en dat streven tot we reldlijke macht werd reeds dbor Dante veroordeeld in zijn gedicht De Goddelijke Coinedie, gemaakt ongeveer in 1300. Dus de Jesuïtenorde heeft er aan geen schuld. Over dat gedicht een enkel woord. Zooals bekend was wijlen Paus Leo XIII een groote vereerder van Dante, en diens Dichtweik lag steeds op zijn schrijftafel. In dit gedicht wordt op verschil lende plaatsen gehekeld, dat de gees telijkheid haar gezag wil doen gelden in de burgerlijke maatschappij, en we zullen hieruit geven enkele ge dachten a. Iri Louteringsberg zang 16 ver zen 106 en v. legt hij de gedachte, dat Herdersstaf (Kerkelijk gezag) en Zwaard (Staatsgezag) zijn bestemd om elkander wederkeerig te vreezen. De Keizer met het zwaard moet den Paus weerhouden den godsdienst tot in menging in wereldsche zaken te mis bruiken de Paus met de herdersstaf mag niet toestaan, dat de inwendige aangelegenheden van den godsdienst voorwerp worden van wereldsch ge zag. Zijn beide in een hand, dan is de heilzame teugel verdwenen. Deze gedachte drukt hij uit in deze woorden Rome', eens de maakster van de goede aarde, Had steeds twee zonnen, waardoor beide wegen Men van de wereld en van God ont waarde. De een is door den ander uit gezegen, Zwaard, Herderstaf vereenigd gaan tèn kwade Met volle kracht, wat zij daardoor verkregen. b. In denzelfden zang vers 131 haalt hij aan, dat ook in het Oude Testament de priesterschap geen eigen gronderfdeel verkreeg, vermits de stam van Levi, bestemd voor het pries terschap, over alle stammen werd ver spreid en zijn erfdeel niet zou bestaan in grondeigendom maar in het heilig dom. En goed zie 'k, waarom men voor Levi's zonen 't Bezitten van aardsch eigendom wou mijden. c. In Louteringsberg zangen 32 en 33 ziet Dante de Zegewagen der Kerk en geeft deze gedachten 1. Als de kerk door de goddelijke en natuurlijke deugden is omringd, leidt de. Geest Gods haar den wagen stil voorwaarts, zonder dat een uiterlijke inspanning noodig is. 't Griffioen dreef voort den last gebenedijden Maar zonder trilling aan één veer te schenken. 2. Maar als de Kerk van den Boom der kennis van Goed en Kwaad neemt de vruchten om die als aardsch voed sel te genieten, gelijk het was in den tijd van Dante, dan maakt zij zich schuldig aan de zonde van Adam, en brengt zij geen vruchten meer voort. Hij zag den zegewagen ontredderd, hoorde als Engelengezang en zag: 'k Hoorde' allen toen een momp'lend „Adam" vlagen Ze' omringde' een Boom, waarvan ik geen der twijgen Meer bloemen, noch ook ander loof zag dragen. 3. Christus, als Mensch, benutte den Boom niet, om aardsche spijien daarvan te plukken. Heil U, Griffioen, wiens snavel men nooit schouwde Te slaan in 't hout van hem, dat zoet mag smaken Maar dat de buik zoo'n kwaad blijft voor behouden. 4. De toenmalige Paus Bonifacius Vlil ging geheel op in de wereldsche politiek, en de Boom droeg toen noch bloemen noch loof (zie hiervoor), doch Christus bond den Wagen weder vast aan den Boom, dit doelende op den opvolger in den vredeiievenden Benedicïus XI en met gevolg, dat de l B ;om weder vruchten gaat dragen. Ten dissel ziend getrokken door die Ronde, Vond 'k die naar den verweeuwden Boom getogen En aan hem, welke 'm voortbracht, vast gebonden. De kleur aannemen, zag 'k den Boom verjongen, Waaraan verdorde takken eerst slechts hingen. 5. Omdat de Paus zich had gezet in een wereldlijke waardigheid moest hij ook ongepaste middelen gebruiken om ze te verdedigen en wel dezeven hoofdzonden Toen 't heilig bouwsel zoo vervormd kon raken, Deed dit drie koppen op den dissel prijken, Terwijl er vier één van elk hoek punt staken. 6. De Keizer, die den pauselijken Stoel met wereldsche goederen be giftigde, zal een opvolger hebben om dergelijke verkeerde daad te straffen, en de Paus, die de wereldlijke macht heeft, heeft niet de kerk in handen, doch slechts den leegen en ontaarden vorm van de kerk. De vaas weet dit is door den Draak gebroken, V/as, is niet meer, maar die 't deed, blijft toch vreezen Trots boetspijs dat door God dit wordt gewroken. Niet steeds zal d'Arend zonder erf- g'naam wezen. d. Wanneer slechts de eerzucht is de drijveer in het handelen om God te dienen, dan moet de ware liefde, die slechts aan God, het eeuwig Goede is gewijd, minder lichtend tot Hem opstralen. Daarom is de min der lichtende Sfeer van Mercurius de hemelplaats voor deze zaligen. In het Paradijs zang 6 versen 115 en v. drukt de Dichter die uit: Zoo hier de wensche' opstijgend zij waarts gierden, 't Was d'oorzaak dat van ware Min de stralen Bij 't opwaarts rijzen minder schit'tring sierde. e. In de Sfeer van Jupiter vindt Dante die zaligen, waarvan de Recht vaardigheid hun deugd was. Het licht der rechtvaardigheid wordt in zijn werking belemmerd door de heb zucht. Dante roept in Gods deugd tegen de ongerechtigheid de wolk die het volle licht verduistert der geesteiijken, die de kerk wereldlijke macht willen geven, terwijl zij ge grondvest is op de wonderen van Christus en Zijne apostelen en het bloed der martelaren. Die ongerechtig heid geschiedde reeds bij het schache- ren in den tempel te Jerusalem. In het Paradijs Zang 18 vers 118 en v. 'k Bid dus den Geest, waarin aanvangt 't bewegen En Uw deugd, dat Hij zie, vanwaar gezonden De wolk kwam doovend door Uw straal gestegen, Dat toom in Hem ontbrandt in and're stonde Om 't in den tempel koopen en ver- koopen, Dien men op teekens, martelingen grondde. O heir dat 'k zie des hemels, voor mij open, Bidt voor degenen, die verdwaald op aarde Geheel het slechte voorbeeld na nog loopen. 11 UJJ. DUHJUUUU UilUIlU DDiDll L'. f. De godsdienst heeft geen schuld dat de Kerk bedorven is. Maar zij bloost hier in Paradijs Zang 27 31 gelijk een onschuldige bloost over het slechte gedrag van een vreemde. Zóó zag ik toen den ganschen Hemel blozen. g. Niet om goud en schittering te verkrijgen hebben Petrus, Linus en de verdere eerste Pausen hun bloed ver goten zooals Petrus in Paradijs Zang 2740 v. spreekt tot Dante Neen, bij Gods Bruid moest niet het dorsten zwichten Door mijn bloed en van Linus, Cletus, beide, Om Haar dan slechts op jacht naar goud te richten. h. De goeden van de boozen af te scheiden heeft Christus zich voorbe houden bij het wereldgericht. Dit ge weld is niet verleend aan den Paus, die zich de plaats van een were'.drechter aanmatigde in den toenmaligen strijd der Guelfen en Ghibellijnen (voor- en tegenstanders van de wereldlijke macht van Paus of van Keizer in Italië). In Paradijs Zang 2746 zingt daar om Dante 'tWas niet ons doel, dat rechts een deel rondomme Zit van de lat'ren die aan ons zich rijden En links een ander van der Christ'nen drommen. i. De sleutels, symbool der pause lijke macht, zullen niet het veldteeken zijn van een der vijandelijke partijen tusschen Christenen. Daarom zingt Dante in Paradijs 2749 v. de woor den van Petrus Noch, dat de Sleutels, die men toe ir.ij wijdde Tot teekens werde', aan krijgsbanier geschonken, Die tegen gedoopten zouden strijden, Noch, dat mijn beeld als zegel heeft geblonken, Dat veile' en valschen aflaat dit zou dragen, Waarom ik dikwijls bloos en moet ontvonken. Tot zoover in dat gedicht van 1300 de gedachten van den werelddichter Dante, die in zijn gedicht heeft samen gevat de wetenschap van zijn tijd, over de verhouding tusschen Kerk en Staat. Men ziet dus dat, reeds vóór de Jezuïtenorde ontstond, de klacht werd gehoord van wat in onzen tijd wordt genoemd den godsdienst gebruiken voor wereldlijke doeleinden. Dit valsche streven is alzoo veel ouder, maar wat treffend is als een bewijs, dat onze tegenwoordige Paus en zijn voorganger daartegen ingaan, is dit: dat Leo XIII leerstellig in Zijne encyclieken verdedigt de souvereiniteit van Kerk en Staat ieder op eigen ge bied, en dat Pius X dit ingaan tegen het streven om den godsdienst te ge bruiken voor partijbelangen verheft tot de leuze van zijn Pausschap door in zijne eerste encycliek van 4 October 1903 plechtig te verklarendat hij bij het leiden van de Kerk Gods zelfs niet de geheime bedoeling wil hebben, alsof hij daarmede wereldlijke doelein den. of partijbelangen wil dienen, en daarom, om zijne bedoeling duidelijk uit te drukken, als leuze aanheft: Alles herstellen in Christus. Dat wij, die ons stelden op het standpunt van Dante en van die beide Pausen, om, als leek, arbeidende van berieden naar boven, de wereldsche politiek te scheiden uit den katholie ken godsdienst van Nederland, o m deze reden Kerkelijk gestraft wor den door het ontzeggen van het ont vangen der Sacramenten, is alzoo een daad en een toestand, waarover de Hemel bloost tegen de Kerk van Ne derland Zoo zag ik toen den ganschen Hemel blozen. Maar juist in dit blozen van den Hemel vinden wij onze kracht en onze aanmoediging om met vasten stap voort te gaan op onzen weg in de overtuiging dat, als wij zullen hebben gezegevierd over den geest tot het verwerven van wereldlijke macht in de burgerlijke maatschappij van het Ne- derlandsche volk, deze geest zich openbarende in het leggen van de hand op het sociale en politieke ver- eenigingsleven .der burgers en in het dooden. van de zelfstandige burger deugd der katholieke geloovigen, als dan voor de Nederlandsche Kerk ook zal gaan waar worden Zag 'k den Boom verjongen, Waaraan verdorde takken eerst slechts hingen. In het Nederland van onzen tijd strijdt de wereldsche geest in den godsdienst tegen den geloofsgeest in den godsdienst. De eerste wil den geloofsgeest der goede geloovigen door vrees en door stelselmatige onwetend heid dienstbaar maken aan dien we- reldschen geest, vindt in de domheid der menigte zijn krachtomdat de Volkswil haar lezers bekend maakt met de waarheid zooals zij is, wordt zij door den wereldschen geest ver oordeeld, doch zij heeft aan hare zijde de oprechtheid en de waarheidde waarheid zal zegevieren over de on-

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1913 | | pagina 1