„MerdamsÉ snufjes" Naar buiten. hangt een kóórd omlaag, aan welks einde een bom bevestigd is. Het koord is een 300 M. lang zoodat de bom met het luchtschip in aanraking kan komen. Zoodra dit gebeurt, springt de bom uiteen, de ontvlambaie stoffen, die het bevat, doen een reuzenbrand onstaan, en de vliegmachine vat vlam. o Kunst op de film. Op alle gebied tracht men voordeel te trekken van de hoog-frappante uit vinding dezer eeuw de film. De on derwijzer maakt zich van de film meester om als hulpmateriaal bij het lager onderwijs dienst te doen, de professor geeft film-colleges, de schouwburg-ondernemer richt een bi- oskoop-t'neater op.... en ten slotte draait de kunstenaar een kunstfilm af. De Engelsche schilder Sir Herbert v. Herkomers, beijvert zich, om de film in het teeken der kunst te stellen. Zelf leidt hij de op name van hoogst artistieke tooneel- spelen, waarbij hij tevens de hoofd rol vervult. Eenige goedgeschoolde en talléntvolle krachten staan hem ter zijde. o Pry-Farming op de Canarisclie eilanden. Het eiland Lanzarote, gelegen te genover de Sahara-kust heeft veel te lijden van de nabijheid der woestijn. De bewoners houden er een soort van dry-farming-methode op na zij be dekken den grond met een 10 c.M dikke laag vulkanische producten, die rijk aan fosfaat en potasch, echter arm aan stikstof zijn. Volgens G. Perez (Journal de la Société nationale d'hor- ticulture) is deze laag zeer hygrosco- pisch en belet het uitdrogen van het terrein door den wind. Dikwijls dekt de landbouwer met zijn oogst reeds het eerste jaar alle kosten van de „arenado", de Spaansche term voor het bedekken van den bodem met vul kanische zand (arena). Voor 1 H. A. zijn noodig 3000 kameellasten, ieder van 230 KG. De kosten bedragen tus- schen 375 en 750 gulden. De landbou wer van Lanzarste bewerkt dezen grond zeer zorgvuldig, om de vulkanische laag niet te beschadigen, die bij goede behandeling voor vijf jaar voldoende is Na drie jaar werkt men de laag met de spade om en brengt er dan uit uws broeders oog. Eerst dus zich zeiven herzien alvo rens den broeder te berispen. b. Ook u, wetgeleerden, wee Want ge legt den menschen zware lasten op, en zelf raakt ge de lasten niet met één uwer vingeren aan. De staatsman mag dus geene wet ten maken, die hij niet van plan is zelf te dragen. En dit geldt ook voor den ambtenaar, die.zelf de wet over treedt, welker uitvoering aan hern is toevertrouwd. 4. Hoe denkt ge over de onder wijskwestie Eene eigentlijke kwestie is het sub sidieeren van het bizonder onderwijs niet meer, sedert dit subsidieeren door alle partijen is aanvaard. Dit subsidieeren heeft echter gren zen. Het bizondere onderwijs is eene goede zaak. Maar hei oprichten en subsidieeren van bizondere scholen, als het openbare onderwijs in eenige gemeente wordt gegeven door eerlijke en bekwame onderwijzers, als deze door woord en door voorbeeld een christelijken levenswandel toonen dan acht ik in die gemeente de oprichting van eene bizondere school onnoodig. 5. Hoe denkt ge over de Antithese Ik denk dat de anthithese, zooals dr. Kuijper die verstaat in zijne laatste Deputatenrede, dwaling is. Juist is het, dat er is een groot be ginsel in het staatsieven, dat scheidt en wel dit door het stellen en beant woorden van de vraag Moet in het staatsbeleid als bron van het recht worden genomen de volkswil of moet daarbij ook worden lekening gehouden met de goddelijke geboden Maar practisch ligt in deze zaak toch veel misverstand, gelijk is geble ken bij het stellen en beantwoorden van de vraag, of eene levensbeschou wing iets te doen heeft met het maken van wetten. De dwaling is, dat dr. Kuijper op blz. 17 als oorzaak van de anthithese noemt, dat de Christus nu eenmaal naar luid van Profetie en Apostolaat „een steen des aanstoots en een rots der ergernis is". Al staat dit geschre ven, daarmede wordt du Christus niet in zijne ware beteekunis genoemd, vermits hij niet is een steen des aan stoots voor allen, toch een voor de menschen, die niet van goeden wil z ij n. In den Kerstnacht werd de vrede op aarde aan de menschen toegezegd, stalmest op. Op Teneriffe wordt dezelfde methode gebruikt, echter is daar de laag 15 cM. dik. o Een tunnel door den Kaukasns. Het bestuur der Russiche spoor wegen houdt zich ernstig bezig met het plan een tunnel door den Kauka- sus tc boren. Deze tunnel zal een lengte van bijna 16,5 Engelsche mijl hebben en de grootste der wereld zijn. Door onderzoekingen is gebleken, dat de geologische gesteldheid van het terrein gunstig is en de bouw veel gemakkelijker zal zijn dan die van den Simplon-tunnel. De temperatuur zal ongeveer 25 gr. Cels. bedragen. De tunnel zal op een hoogte van 4300 en 4650 voet liggen. Hierdoor hoopt men geen last te hebben van onder- aardsche water. De aanleg zal acht jaar duren. Door deze grootsche onderne ming zullen Cis-en TransKaukasië on- middelijk verbonden worden, hetgeen, met het oog op Perzië, ook politieke beteekenis heeft. o— Eeu telefoonverbinding tusschen New-York en San Francisko. In den loop van dit jaar zal New- York een directe telefoonverbinding krijgen met San Francisco, een afstand van 6045 K.M. De lijn zal over Denver ioopen, en van daaruit naar het Westen langs de Central Pacific- spoorweg. De kosten bedragen meer dan een milüoen guiden en voor een gesprek van 1 minuut zal 18 dollar (45 gulden) be:aald moeten worden. „Konfectionar", een Berlynsch vak blad deelt eenige cijfers mee, omtrent het adverteeren der Amerikaansche warenhuizen. Siegel. Cooper en Co., het grootste warenhuis te NewYork gaf aan dagelijksche annonces ll/2 miliioen uit. Een ander huis Macy en Co. adverteerde in één enkel blad voor meer dan twee miliioende omzet weid echter met 200 miliioen vermeer derd. o— Kunnen wij de aarde verplaatsen Geef mij een steunpunt, en ik zal de aarde opheffen heeft Archimedes gezegd, en, daar sinds dien het steun punt niet gevonden is, heeft de aarde haar plaats tot nog toe bewaard. Kunnen die van goeden wil zijn, terwijl Chris tus van zich zelf getuigt, dat hij is ootmoedig en zachtmoedig van harte, dat hij niet op de wereld was geko men om de menscher. te oordeelen, terwijl hij uitnoodigdeKomt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt en lk zal u verkwikken. Als men op staatkundig gebied een anthithese wil stellen, dan is deze geen andere, dan de goede en de kwade wil om Gods geboden te er kennen in het maatschappelijke leven. 6. Mag de pastoor een politieke preek houden Neen. Dit is hem uitdrukkelijk ver boden door den Paus van Rome, dit is geheel in strijd met zijne bediening, is geheel in strijd met den Brief van den Apostel Paulus, waarin hij aan de priesters voorhoudt welke moet zijn de inhoud van hun preek en de wijze waarop die moet worden gehouden. Slotwoord. Uit de brochure en uit hetgeen ik heb gezegd zal U dit in het oog val len: dat ik ben een man die spreek door daden en dit zonder iets anders te vragen of de daad is tijdig, is uit voerbaar, is volgens waarheid, is vol gens recht. Ik vraag daarbij niet, of de daad soms aangenaam is aan de zelfzucht of aan de meening van belanghebben den. Ik doe zonder aanzien van per soon, of hij staat hoog of laag, of hij is de vruchtgebruiker van het Kroon domein, de Hertog van Arenberg, de pastoor of de dominee, de boer of de knecht. Ik doe uit liefde voor het recht, uit liefde voor de eer van ons dierbaar vaderland. Ik voorzie, dat ons Nederland nog een schoone geschiedenis, een eer volle taak in de wereld te gemoet gaat, de eervolle taak van een land waar in alle levenskringen, in alle partijen, eer bied bestaat voor het recht van allen hetzij zij in de wereld zijn groot of klein. Moge in andere landen steeds scher per worden de scheiding onder de burgers en zich zelfs uilbreiden tot in het dagelijksche leven ons Nederland zal daarvan blijven verschoond. Maar om daarvan verschoond te kunnen blijven moet worden uitge sproken op ondubbelzinnige wijze, dat ons volk genoeg heeft van partijgeest, ge:ijk die reeds zoo te voorschijn komt hier en daar, dat wij alien zijn wij de aarde soms een andere stand geven Zal men vragen. Ongetwijfeld, en de plannen daartoe zijn herhaaldelijk besproken. Op de hem eigen fantas tische wijze deed o. a. Jules Verne een middel aan de hand, dat zooals te begrijpen is, in werkelijkheid onuit voerbaar zou zijn. De moderne tech niek heeft een middel gevonden om elke denkbare beweging te besturen, dil middel is de gyroskoop. Een van de eersten die hierop gewezen hebben, is de dezer dagen overleden ingenieur Otto Scnlick, die o. a. de gyroskoop toegepast heeft om het slin geren der schepen te verminderen. Verder wordt zij toegepast in torpe do's op kompassen, in vliegmachines en voor booten, welke uit de verte bestuurd worden. De gyroskoop is een eenvoudig toestel, dat uit een tolletje in een ring bestaat, en dat de eigen schap heeft bij verstelling een nieuwe kracht te doen ontstaan. Met de gyros koop kan nu de aarde gekantelt, ver traagd en verzet worden, aangezien de gyroskopische kracht geen steunpunt noodig heeft. Een van de middelen om den dag langer, de zomers heeter, of de winters korter te maken, in het kort, de aarde te beschouwen als een lighal welke in de zon gezet kan wor den, bestaat nu daarin, dat aan den aequator eenige reusachtige gyroskoo- pen geplaatst worden, welke zeer goed door electriciteit uit de Kongo, de Nijl en de Amazone gedreven worden. E. Pedersen schat de aanlegkosten op slechts 800,000,000-Frans, dat is dus vrij wat minder, dan het Panamaka naal gekost heeft. De groote moeüjk- heid ligt slechts daarin, overeenstem ming te verkrijgen tusschen de rota tiesnelheden in Afrika en Amerika. De Belgische ingenieur de Barre, meent echter met behulp van draadlooze gol ven een regeling gevonden te hebben. Wij behoeven er wel niet op te wijzen dat de onderneming, wanneer zij tot stand komt, van onafzienbare cultuur historische strekking zal zijn. o— Melk zonder koeien. Nadat men zijde zonder rupsen, ho nig zonder bijen, en chocolade zon der .cacaoboonen heeft weten te ver vaardigen, is het den Indischen land- bouwchimicus Dr. Ohan Miradani, ge lukt hij de zuivelbereiding de koe Nederlanders, dat er wel tusschen ons zijn verschillen van meening, van mee ning soms van diepe beteekenis, maar dat deze verschillen niet van dien aard zijn alsof wij, levende onder elkander, elkander oordeelen of wij in het open bare leven wel Christenen zijn of niet, waar Christus zelf getuigde, dat hij niet op aarde was gekomen om te oor deelen. Als Christus dit niet deed toen Hij op aarde was, en van Wien staat geschreven, „dat Hij al weldoende rondging", met welk recht doen som migen onder ons het dan wel Er is verschil in levensbeschouwing, en dit verschil zal altijd van invloed zijn om te vormen partijen in het po- Iieke leven, omdat dit verschil in le vensbeschouwing beslissend kan zijn in de beoordeeling van eenige daad. Wat is nu het kenmerkende van mijne candidatuur? Ditdat mijn program is een pro gram van verrichte daden, wat waar borg is dat ik in andere positie ook door daden zal spreken. En tegenover dit program staat als mijne tegenpartij een program van verzuimen en als niet zelf doende, waarvoor de stem wordt gegeven. En verder staat tegenover mij een program van beloften, maar wie zich aan beloften vergaapt is gelijk aan de vrouw, die op de markt een gans koopt voor haar gezin, van de koopvrouw een recept er bij krijgt waarop staat hoe de gans moet worden toebereid, welke gans zij onderweg naar huis ergens laat staan en niet meer weet waar, en die zich blijde maakt, omdat zij toch het recept heeft behouden. Dat, al heeft zij het recept, zij daar mede geen gans op tafel kan brengen, bedacht zij niet. Ik stel mij als Kamercandidaat aan U voor als man van de daad, en gij kunt zelf beoordeelen, op welke wijze ik de daad verricht. Toen ik zes jaar geleden in Hulst kwam en den toestand doorschouwde, stelde ik den toestand voor onder drie wapens. Het eene wapen was dat van de Heeren, bestaande in eene beneden waarts gerichte duim en daaronder geef en zwijg. Het tweede wapen was dat van het Gezag, zoo geestelijk als wereldlijk, bestaande in een grooten doofpot. Het derde wapen was dat van het volk, bestaande in een gevuld bier glas bekroond door een slaapmuts. Daartegen stelde ik mijn wapen, be over te slaan. Na tallooze proefnemin gen op plantenetende dieren, is het hem in het laboratium te Calcutta ge lukt, uit bepaalde grassoorten, kunst melk, en ook kunstboter te vervaar digen welke niet te onderscheiden zijn van de natuurproducten. Hoewel de verfijnde Engelsche smaak op de pa tent-melk nogal wat aan te merken had, schijnen de Hindoes er gaarne gebruik van te maken. De p-ijs is echter tweemaal zoo hoog als die van koeienmelk, zoodat men in Denemar ken en in Holland nog niet ongerust behoeft te zijn o Een nieuwe weerprofeet. Niet gering opzien verwekt hier de Zweedsche astronoom Dr. Stiöm- berg, die verklaart, dat hij op grond van waarnemingen van de maan, een nieuwe mothode heelt gevonden, om meteorologische voorspellingen te doen. Ilij meent, dat hij voor meer dan een jaar vooruit het weer kan profeteeren. o— Trouw. Wie heeft die flesch met brandewijn leeggedronken. Man- Ik, 'k kan niet verdragen, dat er sterke drank in huis is. Men schrijft ons uit Amsterdam: Zondag was de eerste warme dag. Reeds in den vroegen ochtend hing in de kleine steegjes en slopjes een benauwdheid In de lange, rechte Kazernestraten van de nieuwere wijken, waar men in het algemeen de boomen tevergeefs zoekt, brandde en broeide de zon; het was daar een zomersche hitte. Alleen op de grachten was het koel. De Amsterdammers hebben Zon staandc in een broederhand, en daar onder Laten we wat voor elkander over hebben. Zes jaar, nadat ik die wapens had geteekend, is de toestand 1. dat de duim van de Heeren nog wel naar beneden is gericht maar er slap uitziet 2. dat van den doofpot van het Ge zag het deksel er af is gevallen door de vele lucht, die zijn afgeven de za ken welke er in werden bewaard 3. dat de slaapmuts van het volk niet meer het glas bekroont, dat ook niet altijd meer vol is, en is opgebor gen bij de afgedankte zaken op zolder. Den eersten Juni ben ik begonnen met eiken dag een politieke lezing te houden met toegang vrij voor ieder en met recht van debat. Negen maal heb ik dit gedaan, en gisteren in Graauw voor de laatste maal. Ik zou heden hetzelfde hebben ge daan hier in St. Jansteen, maar het lokaal, eerst aan mij daarvoor afge staan, is mij ontnomen geworden. Ik vergeef dit aan den eigenaar van dit lokaal, omdat ik aanneem, dat hij daarbij niet heeft gehandeld uit eigen wil doch krachtens wil van een an der. Door de welwillendheid van den heer Jos, de Maeijer is het mij toch mogelijk geworden hier mijne lezing te houden waarvoor ik hem mijn dank betuig. Maar deze lezing wijkt af van de vorige, dat ik hier geen debat ver leen, en niemand kan mij dit kwalijk nemen, vermits het debat, zooals het hier beneden de Schelde is gehouden geworden door mijne tegensprekers, aan de toehoorders wel reeds vol doende het karakter van mijne tegen standers heeft duidelijk gemaakt. Mijn Rondom Pachtcontract I heeft voor opschriftDit alles is geschied, opdat de gedachten van velen zullen open baar worden. Openbaar is gewo-den het karakter van mijne politieke tegenstanders, wel reeds in 1907, maar toen bleven de personen meer op den achtergrond, nu zijn zij meer op den voorgrond gekomen en zijn de personen voor het voetlicht verschenen. Dat karakter heeft zich geopenbaard en deze openbaring heeft het voor ieder duidelijk gemaakt, dat er geen eenheid van geest en hart bestaat tusschen hen en mij, dat een samen gaan tusschen hen en mij in het openbare leven eene onmogelijkheid is. Verwonderd heeft zich de bevolking, dag van het mooie weer geprofi teerd De meerderheid is uit de poorten gegaan, naar de zee, naar het Gooi, naar de Yecht, een groot aantal zelfs naar Arnhem en Nij megen. Daar hebben de bewoners van de hoofdstad frissche lucht in geademd. Door den zon bruingebrand zijn zij '8 avonds teruggekeerd, moe, maar toch voorzien van nieuwe energie. Doordat Amsterdam nagenoeg geen parken heeft alleen het Vondelpark, waar nu de meeste boomen, o a de Kastanjes in bloei staan, is als zoodanig te beschou wen; alle overige „parken" zijn.... plantsoen zijn de groot-Mo- kummer8 wel genoodzaakt naar buiten te gaan, indien zij de natuur willen zien. Typisch Amsterdamsch is het, met een stoomboot een tochtje te maken. Op het Y. op de Amstel, op de Schinkel varen den heelen dag door de booten af en aan. On der de witte zonnetent is het dan zwart van de menschen, die veelal in een vroolijke stemming verkeeren, waartoe een blinde harmonica-speler of een manke fluitist het hunne toe hebben bijgedragen Zij worden niet door de Stoomvaartmaatschappyen geengageerd tegen vast honorarium, maar gaan na afloop van het con cert met het blikje rond, en doen in het algemeen toch uitstekende zaken. dat ik zoo rustig, zoo gelaten, de meest boosaardige aantijgingen zwij gend heb aangehoord en zonder er door ontroerd te worden. Daarmede werd echter het bewijs geleverd, dat ik mij geheel heb over gegeven met alles wat ik heb en wat ik heb aan de Goddelijke Voorzienig heid, waardoor mijne zaak is geworden eene zaak van God. Mijne candidatuur voor de Tweede Kamer is niet kunstmatig gesteld, is niet gegeven door gunst, zij is op na tuurlijke wijze gegroeid uit het volle menschenleven van onze streek, zij is in ieder onzer gegroeid als een deel van ons zeiven. Daarom is mijne candidatuur er eene van het volksverlangen en dit volks verlangen zal zich morgen uiten door de stembus. Het lidmaatschap van de Tweede Kamer is niet door mij gezocht, om dat dit niet anders is dan vereering van arbeid en van zorgen, aanleiding zal geven tot veel beleediging en ver guizing, vermits ik als Kamerlid zal vervolgen en voorzetten in de grootere gemeenschap wat ik in Arnhem en in Hulst ben begonnen en dit in den zelf den geest. Maar gelijk ik hier mijn arbeid ben begonnen en heb voortgezet door in het volle leven te schrijven het woord„Laat ons wat voor elkander over hebben", zoo zal ik ook als Kamerlid beginnen, met onder de volle volksvertegenwoordiging te werpen het woord Laten wij elkander wat waardeeren. Mijn eerstejwoord heeft ontketend de zelfzucht en den hoogmoed, doch zal zegevieren door den rechtsvrede onder ons. Mijn woord als Kamerlid zal ont ketenen den partijgeest, doch zal ze gevieren door den partijgeest te over winnen in ons aller dierbaar Neder land. Heb ik in mijn strijd voor rechts vrede alleen gestaan, ik zal alleen staan in mijn strijd voor het doen verdwijnen van den partijgeest. De mensch, die in het goede alleen staat en op God vertrouwt, is krach tig, want er staat geschrevenAls God met ons is. wie is dan tegen ons Wil God mijn Kamerlidmaatschap niet, dan wil ik het ook niet. Wil God mijn Kamerlidmaatschap wel, wie zal het dan beletten Er staat geschrevenMijn zoon vertrouw mij altoos uwe zaak toe lk zal op zijnen tijd wel beschikken. Wacht mijne beschikking af, en gij zult daarbij voordeel vinden. Op God heb ik vertrouwd in alles wat ik deed, aan God morgen de be schikking. En hiermede eindig ik het laatste woord, dat ik vóór de stemming van morgen spreek, en vraag aan ieder dat hij morgen zijn plicht doet. Ik sluit de vergadering met het woord Leve het land van Hulst en zijne prachtige bevolking.

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1913 | | pagina 6