INGEZONDEN MEDEDEEÏÏNÏ
Een geneesmiddel,
BROEDERSTRIJD IN HONIED
ontvangen wij niets hij deelt uij door
het uitdeelen der Sacramenten, hij
deelt uit door toekennen van aflaten
van de genaden verbonden aan de
door Christus en in de kerk verwor
ven verdiensten, hij deelt uit wat
van een ander is.
4. dat hij o n d e r w ij s t en door
anderen laat onderwijzen wat Christus
heeft geleerd ten eeuwigen leven, maar
niet van zijne lippen hooren wij
de woorden des eeuwigen levens doch
door zijne lippen onderwijst hij,
verklaart hij, wat de Christus aan de
Apostelen heeft bevolen om te houden.
Het is treurig, dat een tijdschrift,
dat de leiding wil hebben van de
katholieke geestelijkheid van Neder
land, een dergelijke taal durft te voe
ren, wat moeten andersdenkenden en
de eigen geioovigen er wel van den
ken
Maar ook hier wordt weder het
bewijs geleverd dat vleien bedriegen is.
Immers
Er wordt ook gezegd, dat de katho
lieken zich in gesloten gelederen
moeten aaneensluiten om Paus Pius
X, en zonder critiek of bedilzucht
naar zijn woorden en vermaningen
moeten luisteren.
Wat een veinzerij in deze laatste
woorden.
Geluisterd wordt er wel, maar wie
luistert en ook doet wordt door
een bisschop van Breda, met uitdruk
kelijke of feitelijke bekrachtiging door
een aartsbisschop van Utrecht, in den
ban gedaan, en er is geen enkele
geestelijke in heel Nederland die durft
op te komen tegen een dergelijke
willekeur. Hierin ligt de crisis
welke de roomsche kerk in het Ne
derland van onze dagen doorleeft.
Deze dagen spraken we een ouden
katholieken Zeeuwsch-Viaming, en
deze vertelde, dat de slechtigheid van
onze tegenwoordige geestelijken hier
is begonnen een dertig jaar geleden,
in den tijd, toen zij begonnen te loo-
pen bij verkiezingen vóór den katho
liek en tegen de liberalen. En wij no
teerden dit oordeel, omdat het geheel
klopt met de Vermaning van Paus
Pius X van 4 Augustus 1908 aan zijne
eigen geestelijkheid, deze verbiedende
om zich met de wereldsche zaken te
bemoeien als zijnde dit een v e r a c h-
t e n van den levensregel door Chris
tus vastgesteld.
Neen tijdschrift Rome, neen, Oud-
Katholiek, wat het tijdschrift Rome
heeft opgedischt, is geen echt-Room-
sche opvatting, het is hovelingentaai,
en sedert wanneer is de hoveling het
beeld van den waarheidsprekende
Een late boot
W alsoorden-Hansweert.
o—
Wjj vernamen doch of het
feit juist is weten we niet officieel,
dat er ind en provincialen stoomboot-
dienst WalsoordenHansweert een
latere boot zal worden ingelegd.
Ongetwijfeld zou dit zijn een
groot gerief voor reizigers, maar
voor ons geldt een z^eer ernstige
vraag, en wel deze
Mag een reiziger verlangen, dat
hij wordt geriefd ten koste van het
bloed van het bootpersoneel
Ongetwijfeld zegt ieder neen.
Welnu
Als er een late boot zou komen,
dus die correspondeert op de tram
naar Hulst van 9 uur, dan zou de
diensttijd van het personeel moeten
worden van 's morgens 6 uur
eerste boot, dus feitelijk van af 5
uur en misschien vroeger, tot 's
avonds 9 uur aankomst, wat dus
zou worden zeker half tien uur.
Het zou dus moeten worden een
diensttijd van ongeveer 17 uur
Nu hebben we gehoord, maar ook
niet officieel, zoodat we voor de
waarheid niet instaan, dat het per
soneel dan om de vijf dagen een
heel vrije dagt zou krijgen. Dit is
heel mooi, maar wat heelt nu eigen
lijk een bootsman er aan, of hij een
dag niets behoeft te doen en zich
lo ipt te vervelen aan den wal
Wij voor ons hebben altijd zóó
geredeneerd als er bloed kleeft aan
wat we in een winkel zouden koopen
en er kleeft altijd bloed aan het
gekochte als de werker of werkster
er aan niet zijn brood verdient
dan kochten we het niet, en gingen
naar een winkel, waar het duur
der was maar waar we wisten dat
er geen bloed kleeft aan het daar
verkochte. En ziet, we zouden op
dezelfde wijze redeneeren als we
wisten dat, om ons te gerieven met
een late boot, het personeel daar
voor 17,18 uur dienst moest doen
wij voor ous zouden alsdan van die
late boot nimmer gebruik maken.
W< hebben onze gedachte gege
ven over de vraag van een late
boot, en, mocht de zaak ergens te
sprake komen-, b v. in de Staten,
dan weet ieder nu reeds ons stand
punt we begeeren geen late boot
als daardoor de diensttijd|.van het
personeel onmenschelijk moet worden.
Wat zou er bij een dergelijken
diensttijd terecht komen van het
huiselijk leven van het personeel
dat alle voorkomende ziekten kan ge
nezen, kan nimmer bestaan. Voor
elke ziekte moet dus een ander ge
neesmiddel gemaakt en gebruikt wor
den. Maagpoeder van Apotheker Boom,
waardoor reeds duizende maaglijders
zijn genezen van maagpijn, maagkramp,
zuur, hartwater en slechte spijsverte
ring. Prijs per doos f0,75.
Asthmapoeder van Apotheker Boom
dit poeder geeft hij inademing on
middellijk verlichting bij Asthma en
hieruit voortkomende Borstbenauwd-
heden en Borstbeklemming, zelfs bij
den hevigsten aanval. Prijs per doos
f 0,65.
Hoofdpijn (migrainine) Pastilles van
Apotheker Boom zijn een zeker wer
kend geneesmiddel tegen Hoofdpijn,
migraine schele en zenuwhoofdpijn.
Prijs per flacon f0,80.
Kina koortsdroppen van Apotheker
Boom zijn gemaakt van de zuivere
kinabast en zijn, door dat de kina
direct opgelost in de maag komt, een
spoedig werkend middel tegen koorts,
Binnenkoorts, Malaria en gevatte koude.
Prijs per flacon f 0,60.
Laxeerpillen van Apotheker Boom,
zuiveren het bloed, verdrijven Gal en
slijm en bevorderen den stoelgang.
Prijs per doos f0,50 en f0.25.
Staalpastilles van Apotheker Boom,
zijn gemaakt van melkzuurijzer en be
derven nimmer. Deze zijn een goed
middel tegen bloedarmoede, Bleek
zucht en daaruit voortkomende ziek
ten en de pasfilles wekken de eetlust
op. Prijs per flacon f 1,20 en f2,
Hoestsiroop van Apotheker Boom,
aanbevolen door Dr. Poolman tegen
hoesten, heeschheid en kinkhoest.
Deze siroop maakt de slijm los en
doet het hoesten spoedig bedaren.
Prijs per flacon f0,70.
Aambeienzalf van Apotheker Boom
geneest spoedig in- en uitwendinge,
blinde en bloedende Aambeien. Het
jeuken bedaart spoedig. Prijs per
potje f 0,50.
Bovenstaande geneesmiddelen zijn
alleen echt met den naam Boom en
zijn verkrijgbaar in de meeste Apothe
ken en Drogistwinkels. Waar niet ver
krijgbaar wordt het verlangde, na
ontvangst van het bedrag, met ver
hooging van 10 ct. voor portkosten,
franco toegezonden door firma A. M.
Boom, te Arnhem.
„Verkrijgbaar te Hulst bij Verwilli-
gen v. d. Hooft te Axel bij J. van
Dixhoorn en Harte—Vroegop".
o—
Het wordt geschreven alsof, door
de Kamercandidatuur van Dalsum in
Hontenisse, dit district een jammeren
broederstrijd zal opleveren, en dit
dan, omdat hij staat tegenover den
candidaat der katholieke kiesvereeni-
ging.
Heeft men ooit een meer schijnhei
lig woord gelezen Neen, voor zeker
niet.
Van Dalsum is ruim tien jaar in
Hulst, en, h ij was er nog geen
veertien dagen, of het woord
was reeds gesproken „wij kennen hem
hem niet". En deze „wij" zijn de
rentmeesterspartij, waaruit is voortge
komen de zoogenaamde katholieke
kiesvereeniging met den heer Fruijtier
als haar uitverkorene.
En de heer Fruijtier „broeder van
van Dalsum Zijn zoon, kapelaan
Idem, zou dit niet gaarne hooren, en
de heer Fruijtier zelf? Wij gelooven,
dat de „broederlijke" geest van den
heer Fruijtier jegens van Dalsum zich
af heel weinig heeft geopenbaard, al
thans wat ons betreft, van broederlijk
heid hebben we geen ondervinding.
Wel heeft men ons meermalen ver
klaard, dat de zwijgende heer Fruijtier
onze grootste vijand is, en dit kan
waar zijn. Stille wateren hebben dik
wijls diepe gronden, en men kan
zwijger zijn in het openbaar doch
spreker zijn- in de binnenvertrekken
met een vroom, eenvoudig gelaat en
valschheid in het hart.
Een broederstrijd Er staat geschre
ven Ik zal u zenden als schaper. «;.i-
der de wolven. Onder de wolven heb
ben wij geleefd, hoe durft de Zèeuw-
sche Koerier, die sprak van broeder
strijd, van broederstrijd spreken
Als de boeren van een Russisch
dorp zich vereenigen, om jacht te ma
ken, op een troep wolven, heet dit
dan een broederstrijd Neen, het heet
een wolvenjacht.
Zoo is het ook in het district Hon
tenisse het rechtschapen volk gaat op
de wolvenjacht om voor de toekomst
te beschermen den schapenstal voor
het scherpe wolvengebit.
Ministerie van Binnenlaudsche Zaken.
De Minister van Binnenlandsche Za
ken
Overwegende dat op Dinsdag 3 Juni
e. k. de periodieke verkiezing van leden
van de Tweede Kamer der Staten-
Generaal plaats heeft
Gelet op art. 131, tweede en derde
lid, art. 133, eerste lid, en art. 134,
derde lid, der Kieswet;
Heeft goedgevonden
te bepalen, dat in de kiesdistricten,
waarin het Rijk is verdeeld, voor deze
periodieke verkiezing de stemming,
zoo noodig, zal plaats hebben op Dins
dag 17 Juni e. k. en de herstemming,
zoo noodig, op Woensdag 25 Juni
d. a. v.
's Gravenhage, 23 April 1913.
Heemskerk.
(Staatscourant).
B E L G I E.
In de Tweede Kamer van België
werd Dinsdag en motie Mason-Liebaert
aangenomen, waarin werd besloten tot
eene commissie om in studie te nemen
de herziening van de Kieswet.
De staking vermindert en zal weldra
geheel zijn opgeheven.
DE PAUS
In den gezondheidstoestand is een
blijvende verbetering ingetreden. Er
wordt geen bulletin meer uitgegeven.
Het Vrije Woord voor
Abonnés.
o
Boerenbedrog.
Mijnheer de Redacteur
Ik zou wel eens willen weten wat
voor een lichaam toch die zoogenaam
de - gemeenschappelijke-geloofswortel
is. Veel heb ik er al van gelezen, en
hoe meer ik er van lees hoe meer het
me voorkomt boerenbedrog te zijn.
Volgens dr. Kuiper de geestelijkeva-
der van mr. Petrus stoelen de Gere
formeerden en de Katholieken op den
zelfden wortel des geloofsm. a. w.
z ij n ze geestverwanten. En als men
voor 4 jaren en dat zal nu wel weer
zoo zijn de politieke kapelaans met
Mr. Petrus zag propageeren, dan zou
men ook niet anders denken.
Maar nu wilde het dat er onlangs
is gehouden een soort Congres. Dat
Congres besprak in hoofdzaak „de
Evangelisatie onder de Roomschen."
Op dat Congres dan was van dat
Siameesch-tweelingschap bitter we:nig
te merken.
Niemand minder toch dan prof. De
Bavinck besprak „het Roomsche bij
geloof." Wat die prof. daar vertelde
komt niet iedereen te weten. „De
Standaard" en „Luctor" respectievelijk
lijforgaan en slippendrager van Mr.
Petrus zwijgen daar wijselijk van. Zoo
ook hun geestelijke zus „Zelandia."
Ziehier slechts één staaltje.
„Niet alleen het bijgeloof der Room
sche Kerk, dat met zijn Symboliek
„en Kunst vele romantiscn-aangelegde
„naturen behoortmaar vooral dat
„veelhoofdig moderne bijgeloof, dat in
„de vormen van spiritisme en theoso-
„phie, van astrologie en magie, van
„geestelijke en lichamelijke kwakzal
verij zich nestelt en uitbreidt in de
„centra van onze cultuur
Moet je nog peultjes Katholiek
is spiritist.
Wat moet nu de R. K. Geestelijk
heid wel zeggen zij die zoo gekant
is tegen 't spiritisme
Wat ze zullen zeggen wel niets.
Zij slikken dat wel.
Katholieken zóó denkt je tweeling
zuster over je. Zoo denken ook alle
geloofsgenooten van Mr. Petrus over
je. Van dr. Abraham tot de domste
bo?ren-diaken.
Moet nu het schaamrood niet je
v-a gen bedekken wanneer je maar
één oogenbiik zou kunnen denken je
stem aan aanhangers van zoo'n leer
te geven
Helaas, de politieke geestelijkheid
en andere z.g n. kath. leiders kunnen
niet meer blozen. Daarom zijn ze te
verpolitiekt. Maar wij, wij zullen we
ten te handelen zoo het behoort. Wij
stemmen in geen geval een partij wier
personen de R. K. zoo laag wegzetten.
Nóch voor de Staten. Nóch veel min
der voor de Tweede KamerNu
niet, en nooit niet
Met dank voor dg plaatsruimte.
Dl XI.
Tern. 18 April 1913.
o
De knDopjeslcllende Candidaat.
Mijnheer de Redacteur
Wat een komedie toch. Het is op
het schooljongensachtige af. Zou ik
het doen? Ja, neen, ja, neen, ja!
GelukkigEr staan 5 knoopjes aan
mijn gilet, en ik ben met „ja" begon
nen met tellen.
Het was natuurlijk nog datzelfde
ondervestje van voor 5 jaar terug.
Dat zijn je candidaten. Daar moe
ten dan onze hoogste staatsbelangen
aan worden toevertrouwd.
Is het niet treurig zelf openlijk te
verklaren dat je in April nog niet weet
of je een paar maanden later zoo'n
gewichtig ambt naar behooren zou
kunnen waarnemen. Is dat de ernst
een candidaat zoo'n functie waardig
Het is belachelijk indien het niet
zoo treurig ware.
En dan die komedie.
In Axel dan vertelde Mr. Petrus dat
hij over enkele dagen wel een besluit
zou genomen hebben, (dat wisten we
over 5 jaar al) maarzeide tege
lijkertijd bij wijze van aanbeveling dat
hij in Zeeland van af „de blonde dui
nen van Cadsand" tot „de vette pol
ders van Kieldrecht" bekend was.
Alsof de menschen niet wisten dat
Petrus hier overal de weg weet
Een mensch kan nog te goed bekend
zijn ook.
Neen, dat was nu eens een gelegen
heid voorbij laten gaan om zijn te
te houden. En dat nog wel voor een
advocaat
De heer Dieleman staat blijkbaar
ook niet erg vast in zijn schoenen.
Hij kon blijkbaar den toets van het
debat niet doorstaan. Want hij wei
gerde beslist om van gedachten te
wisselen.
Het devies van de Coalitie is dan
ook blijkbaar, „geeft geen debat en
debateert zelf niet", erg dun, maar nog
zoo dom niet.
Immers de schotel die na 5 jaren
aan de hongerige magen kan worden
opgediend is ook zóó mager dat het
zijn weerga aan het parlementair diner
niet vindt.
Maar wat zullen de kiezers denken
Ze zijn toch zeker niet allen jabroers.
Zullen ook zij niet eens gaan denken
wat toch wel de oorzaak kan zijn dat
men het licht schuwt. We hopen van
ja. In de eerste plaats voor hen zeiven,
en dan kan het ook niet anders of het
zal strekken tot heil van ons dierbaar
vaderland.
Met dank voor de ruimte.
EEN KIEZER.
Tem. 18 April 1913.
o
St. Maartensbrug 20—4—1913.
Mijnheer de Redacteur
In antwoord op een schrijven van
een ingezonden stuk uit Essen, neem
ik de vrijheid om hierover mijn mee
ning eens te schrijven, 't Kan waar
zijn dat zoo een polderjongen daar
wel bestaat die Zondags na dien
maaltijd alle beentjes opzoekt alhoe
wel ik 't sterk in twijfel trek. Maar
om nu aan te nemen gelijk de schrij
ver van dat stuk, dat ?.oo een totaal
karakterloos is, dat doe ik niet, aan
gezien ik zeker met 't polderleven
goed bekend ben, en hierin veel
grappenmakerij voorvalt. Maar om nu
te denken dat zoo een man i n d i en
waar, dit zoo doet om in den win
ter een ander de oogen uit te steken
met zijn gespaarde geld, dat zal geen
polderjongen kostganger onder
schrijven, aangezien ons slechte leven,
gepaard met slecht slapen, en hard
werken, meestal reden tot ontevreden
heid geeft, en dus anders er niet
zooveel weg te gooien valt, waar een
ander nog iets nut van kan hebben.
Maar ik en vele andere polderjongens
begrijpen wel, dat de schrijver is
kostbaas en geen kostganger en dat
dit verschil te groot is, daar behoeven
wij niet verder den uitleg van te geven.
Ook was de schrijver slimmer indien
hij een ieder vrij liet, en zich niet
zooveel met een anders zaken bezig
hield, ook dan zou hij begrijpe»', d t
't voor een kostganger ni.t p pit c;n
zoo maar door te leven, want dan
kon des Zaterdagsavonds de rekening
wel eens zoo hoog staan, dat vrouw
en kinderen met 't overgeschotene
geld, niet zooveel zouden doen, en
wellicht armoede zouden moeten lij
den. Ik denk mijnheer de redacteur
voorloopig nog niet te moeten over
gaan tot den uitleg van 't leven
van een opassend polderjongen, maar
toch kan ik aan den schrijver verkla
ren, dat zijne stukken bij vele polder
jongens niet beschouwd worden als
leerzaam, maar wel als kinderachtig
geef ik hem de raad om voortaan,
maar liefde en eensgezindheid voor
elkaar te toonen, dan zou daar in
Essen heel wat beters tot stand kun
nen gebracht worden, dan dat schrij
ven waar ieder weldenkend polder
jongen den rug voor draait.
U mijnheer de redecteur dankende
voor de verleende plaatsruimte deel
ik 't vertrouwen en de meening van
geheele ploeg volk en noem ik mij
Een Hol lands ch e
polderjongen.
o—
Mijnheer de Redacteur.
Naar aanleiding van een artikel
voorkomende in de Volkswil van
Zaterdag 5 April, getiteld „Een brave
herder", verzoek ik u beleefd een
plaatsje in uw veel gelezen blad, ten
einde de taktiek van die brave herder
nog eens wat nader te beschouwen.
Eerst en vooral moet ik zeggen, als
dat er Z. VI. nog meer zulke brave
herders zijn, welke er dezelfde taktiek
op na houden, wat betreft het weige
ren van den paaschplicht
Nu is het wel waar, dat de Bis
schop van Breda het lezen van de
Volkswil verboden heeft, want ik
ben ook in de kerk geweest toen dat
verbod van den predikstoel is voor
gelezen maar daar was geen bevel
bij, wanneer men dat verbod niet
nakwam dat dan de geestelijkheid u
den paaschplicht moesten weigeren.
Dit blijkt maar a! te duidelijk, omdat
het in de eene gemeente wel gedaan
wordt, en in de andere niet. En een
ieder zal toch wel overtuigd zijn, dat
er geen enkele gemeente in Z. VI. is,
of de volkswil wordt er gelezen.
Daarom is in mijn oog, het weigeren
van den paaschplicht, eene afschuwe
lijke dwingelandij.
In welke gemeenten wordt den
paaschplicht geweigerd te St. Jansteen
Hulst en Graauw, in drie gemeenten
dus, en er zijn in Z. VI. 17 gemeen
ten waar overal de Volkswil gelezen
wordt. Zouden die Eerw. heeren van
die drie gemeenten, zich nu werkelijk
verbeelden, dat zij daartoe het recht
hebben, en dat de menschen dat ge
looven dan vergissen zij zich schro
melijk, want van de honderd zijn er
zeker 90 die zeggen, dat 't niets anders
is dan dwingelandij, welke zij zich
aanmatigen, en waardoor zij zich zei
ven al den eerbied ontnemen welke
men aan hen verschuldigd is. Dat kan
dan toch ook niet anders, want de
menschen zijn niet meer zoo dom als
25 jaren terug, zij zijn nu meer ont
wikkeld, alles wordt wat meer overwo
gen, er wordt veel meer gelezen in
couranten en boeken, boeken zooals de
bijbelsche geschiedenis en de hande
lingen der Apostelen, daarin vindt men
de ware leer van Christus. En dat is
ook de leer van de Volkswil en haar
stichter. Maar deze leer die deugt niet
meer, er wordt een andere op nage
houden n.l. van eer en broodroof,
laster en bespotten, slecht maken wat
goed is, geen medelijden met den
evennaasten, en dwingen op de meest
onrechtvaardige wijze.
Zoo is de tegenwoordige leer, en
wie daaraan niet gelooft, en zulks niet
doet, hij is een slecht katholiek. Het
eenige groote kwaad dat er bestaat,
dat is de Volkswil lezen, en om dat
te beletten spannen zij al hun krach
ten in, en niet zelden gebeurt dat op
den predikstoel, getuige hiervan de
lijdens-meditaties dit jaar te Bosch-
kapelie gehouden, wie die heeft bij
gewoond, kan met het meeste recht
zeggen, dat daar op de Volkswil een
bombardement was losgebarsten, een
stormaanval nog heviger als die van
de Bulgaren op Adrianopel. En toch,
ondanks dit alles, is er te Boschka-
pelle niemand zijn paaschplicht ge
weigerd, Dat gebeurt alleen te Hulst,
St. Jansteen en Graauw waar zij een
voudig willen dwingen. En al is het
nu waar, dat men door het lezen van
de Volksv/il ongehoorzaam is aan het
verlangen van den Bisschop, eveneens
is het ook waar dat het op zijn hoogst
genomen niets meer is, dan een da-
gelijksche zonde, welke men niet eens