INGEZONDEN MEDEDEEÏÏNÏ Een geneesmiddel, BROEDERSTRIJD IN HONIED ontvangen wij niets hij deelt uij door het uitdeelen der Sacramenten, hij deelt uit door toekennen van aflaten van de genaden verbonden aan de door Christus en in de kerk verwor ven verdiensten, hij deelt uit wat van een ander is. 4. dat hij o n d e r w ij s t en door anderen laat onderwijzen wat Christus heeft geleerd ten eeuwigen leven, maar niet van zijne lippen hooren wij de woorden des eeuwigen levens doch door zijne lippen onderwijst hij, verklaart hij, wat de Christus aan de Apostelen heeft bevolen om te houden. Het is treurig, dat een tijdschrift, dat de leiding wil hebben van de katholieke geestelijkheid van Neder land, een dergelijke taal durft te voe ren, wat moeten andersdenkenden en de eigen geioovigen er wel van den ken Maar ook hier wordt weder het bewijs geleverd dat vleien bedriegen is. Immers Er wordt ook gezegd, dat de katho lieken zich in gesloten gelederen moeten aaneensluiten om Paus Pius X, en zonder critiek of bedilzucht naar zijn woorden en vermaningen moeten luisteren. Wat een veinzerij in deze laatste woorden. Geluisterd wordt er wel, maar wie luistert en ook doet wordt door een bisschop van Breda, met uitdruk kelijke of feitelijke bekrachtiging door een aartsbisschop van Utrecht, in den ban gedaan, en er is geen enkele geestelijke in heel Nederland die durft op te komen tegen een dergelijke willekeur. Hierin ligt de crisis welke de roomsche kerk in het Ne derland van onze dagen doorleeft. Deze dagen spraken we een ouden katholieken Zeeuwsch-Viaming, en deze vertelde, dat de slechtigheid van onze tegenwoordige geestelijken hier is begonnen een dertig jaar geleden, in den tijd, toen zij begonnen te loo- pen bij verkiezingen vóór den katho liek en tegen de liberalen. En wij no teerden dit oordeel, omdat het geheel klopt met de Vermaning van Paus Pius X van 4 Augustus 1908 aan zijne eigen geestelijkheid, deze verbiedende om zich met de wereldsche zaken te bemoeien als zijnde dit een v e r a c h- t e n van den levensregel door Chris tus vastgesteld. Neen tijdschrift Rome, neen, Oud- Katholiek, wat het tijdschrift Rome heeft opgedischt, is geen echt-Room- sche opvatting, het is hovelingentaai, en sedert wanneer is de hoveling het beeld van den waarheidsprekende Een late boot W alsoorden-Hansweert. o— Wjj vernamen doch of het feit juist is weten we niet officieel, dat er ind en provincialen stoomboot- dienst WalsoordenHansweert een latere boot zal worden ingelegd. Ongetwijfeld zou dit zijn een groot gerief voor reizigers, maar voor ons geldt een z^eer ernstige vraag, en wel deze Mag een reiziger verlangen, dat hij wordt geriefd ten koste van het bloed van het bootpersoneel Ongetwijfeld zegt ieder neen. Welnu Als er een late boot zou komen, dus die correspondeert op de tram naar Hulst van 9 uur, dan zou de diensttijd van het personeel moeten worden van 's morgens 6 uur eerste boot, dus feitelijk van af 5 uur en misschien vroeger, tot 's avonds 9 uur aankomst, wat dus zou worden zeker half tien uur. Het zou dus moeten worden een diensttijd van ongeveer 17 uur Nu hebben we gehoord, maar ook niet officieel, zoodat we voor de waarheid niet instaan, dat het per soneel dan om de vijf dagen een heel vrije dagt zou krijgen. Dit is heel mooi, maar wat heelt nu eigen lijk een bootsman er aan, of hij een dag niets behoeft te doen en zich lo ipt te vervelen aan den wal Wij voor ons hebben altijd zóó geredeneerd als er bloed kleeft aan wat we in een winkel zouden koopen en er kleeft altijd bloed aan het gekochte als de werker of werkster er aan niet zijn brood verdient dan kochten we het niet, en gingen naar een winkel, waar het duur der was maar waar we wisten dat er geen bloed kleeft aan het daar verkochte. En ziet, we zouden op dezelfde wijze redeneeren als we wisten dat, om ons te gerieven met een late boot, het personeel daar voor 17,18 uur dienst moest doen wij voor ous zouden alsdan van die late boot nimmer gebruik maken. W< hebben onze gedachte gege ven over de vraag van een late boot, en, mocht de zaak ergens te sprake komen-, b v. in de Staten, dan weet ieder nu reeds ons stand punt we begeeren geen late boot als daardoor de diensttijd|.van het personeel onmenschelijk moet worden. Wat zou er bij een dergelijken diensttijd terecht komen van het huiselijk leven van het personeel dat alle voorkomende ziekten kan ge nezen, kan nimmer bestaan. Voor elke ziekte moet dus een ander ge neesmiddel gemaakt en gebruikt wor den. Maagpoeder van Apotheker Boom, waardoor reeds duizende maaglijders zijn genezen van maagpijn, maagkramp, zuur, hartwater en slechte spijsverte ring. Prijs per doos f0,75. Asthmapoeder van Apotheker Boom dit poeder geeft hij inademing on middellijk verlichting bij Asthma en hieruit voortkomende Borstbenauwd- heden en Borstbeklemming, zelfs bij den hevigsten aanval. Prijs per doos f 0,65. Hoofdpijn (migrainine) Pastilles van Apotheker Boom zijn een zeker wer kend geneesmiddel tegen Hoofdpijn, migraine schele en zenuwhoofdpijn. Prijs per flacon f0,80. Kina koortsdroppen van Apotheker Boom zijn gemaakt van de zuivere kinabast en zijn, door dat de kina direct opgelost in de maag komt, een spoedig werkend middel tegen koorts, Binnenkoorts, Malaria en gevatte koude. Prijs per flacon f 0,60. Laxeerpillen van Apotheker Boom, zuiveren het bloed, verdrijven Gal en slijm en bevorderen den stoelgang. Prijs per doos f0,50 en f0.25. Staalpastilles van Apotheker Boom, zijn gemaakt van melkzuurijzer en be derven nimmer. Deze zijn een goed middel tegen bloedarmoede, Bleek zucht en daaruit voortkomende ziek ten en de pasfilles wekken de eetlust op. Prijs per flacon f 1,20 en f2, Hoestsiroop van Apotheker Boom, aanbevolen door Dr. Poolman tegen hoesten, heeschheid en kinkhoest. Deze siroop maakt de slijm los en doet het hoesten spoedig bedaren. Prijs per flacon f0,70. Aambeienzalf van Apotheker Boom geneest spoedig in- en uitwendinge, blinde en bloedende Aambeien. Het jeuken bedaart spoedig. Prijs per potje f 0,50. Bovenstaande geneesmiddelen zijn alleen echt met den naam Boom en zijn verkrijgbaar in de meeste Apothe ken en Drogistwinkels. Waar niet ver krijgbaar wordt het verlangde, na ontvangst van het bedrag, met ver hooging van 10 ct. voor portkosten, franco toegezonden door firma A. M. Boom, te Arnhem. „Verkrijgbaar te Hulst bij Verwilli- gen v. d. Hooft te Axel bij J. van Dixhoorn en Harte—Vroegop". o— Het wordt geschreven alsof, door de Kamercandidatuur van Dalsum in Hontenisse, dit district een jammeren broederstrijd zal opleveren, en dit dan, omdat hij staat tegenover den candidaat der katholieke kiesvereeni- ging. Heeft men ooit een meer schijnhei lig woord gelezen Neen, voor zeker niet. Van Dalsum is ruim tien jaar in Hulst, en, h ij was er nog geen veertien dagen, of het woord was reeds gesproken „wij kennen hem hem niet". En deze „wij" zijn de rentmeesterspartij, waaruit is voortge komen de zoogenaamde katholieke kiesvereeniging met den heer Fruijtier als haar uitverkorene. En de heer Fruijtier „broeder van van Dalsum Zijn zoon, kapelaan Idem, zou dit niet gaarne hooren, en de heer Fruijtier zelf? Wij gelooven, dat de „broederlijke" geest van den heer Fruijtier jegens van Dalsum zich af heel weinig heeft geopenbaard, al thans wat ons betreft, van broederlijk heid hebben we geen ondervinding. Wel heeft men ons meermalen ver klaard, dat de zwijgende heer Fruijtier onze grootste vijand is, en dit kan waar zijn. Stille wateren hebben dik wijls diepe gronden, en men kan zwijger zijn in het openbaar doch spreker zijn- in de binnenvertrekken met een vroom, eenvoudig gelaat en valschheid in het hart. Een broederstrijd Er staat geschre ven Ik zal u zenden als schaper. «;.i- der de wolven. Onder de wolven heb ben wij geleefd, hoe durft de Zèeuw- sche Koerier, die sprak van broeder strijd, van broederstrijd spreken Als de boeren van een Russisch dorp zich vereenigen, om jacht te ma ken, op een troep wolven, heet dit dan een broederstrijd Neen, het heet een wolvenjacht. Zoo is het ook in het district Hon tenisse het rechtschapen volk gaat op de wolvenjacht om voor de toekomst te beschermen den schapenstal voor het scherpe wolvengebit. Ministerie van Binnenlaudsche Zaken. De Minister van Binnenlandsche Za ken Overwegende dat op Dinsdag 3 Juni e. k. de periodieke verkiezing van leden van de Tweede Kamer der Staten- Generaal plaats heeft Gelet op art. 131, tweede en derde lid, art. 133, eerste lid, en art. 134, derde lid, der Kieswet; Heeft goedgevonden te bepalen, dat in de kiesdistricten, waarin het Rijk is verdeeld, voor deze periodieke verkiezing de stemming, zoo noodig, zal plaats hebben op Dins dag 17 Juni e. k. en de herstemming, zoo noodig, op Woensdag 25 Juni d. a. v. 's Gravenhage, 23 April 1913. Heemskerk. (Staatscourant). B E L G I E. In de Tweede Kamer van België werd Dinsdag en motie Mason-Liebaert aangenomen, waarin werd besloten tot eene commissie om in studie te nemen de herziening van de Kieswet. De staking vermindert en zal weldra geheel zijn opgeheven. DE PAUS In den gezondheidstoestand is een blijvende verbetering ingetreden. Er wordt geen bulletin meer uitgegeven. Het Vrije Woord voor Abonnés. o Boerenbedrog. Mijnheer de Redacteur Ik zou wel eens willen weten wat voor een lichaam toch die zoogenaam de - gemeenschappelijke-geloofswortel is. Veel heb ik er al van gelezen, en hoe meer ik er van lees hoe meer het me voorkomt boerenbedrog te zijn. Volgens dr. Kuiper de geestelijkeva- der van mr. Petrus stoelen de Gere formeerden en de Katholieken op den zelfden wortel des geloofsm. a. w. z ij n ze geestverwanten. En als men voor 4 jaren en dat zal nu wel weer zoo zijn de politieke kapelaans met Mr. Petrus zag propageeren, dan zou men ook niet anders denken. Maar nu wilde het dat er onlangs is gehouden een soort Congres. Dat Congres besprak in hoofdzaak „de Evangelisatie onder de Roomschen." Op dat Congres dan was van dat Siameesch-tweelingschap bitter we:nig te merken. Niemand minder toch dan prof. De Bavinck besprak „het Roomsche bij geloof." Wat die prof. daar vertelde komt niet iedereen te weten. „De Standaard" en „Luctor" respectievelijk lijforgaan en slippendrager van Mr. Petrus zwijgen daar wijselijk van. Zoo ook hun geestelijke zus „Zelandia." Ziehier slechts één staaltje. „Niet alleen het bijgeloof der Room sche Kerk, dat met zijn Symboliek „en Kunst vele romantiscn-aangelegde „naturen behoortmaar vooral dat „veelhoofdig moderne bijgeloof, dat in „de vormen van spiritisme en theoso- „phie, van astrologie en magie, van „geestelijke en lichamelijke kwakzal verij zich nestelt en uitbreidt in de „centra van onze cultuur Moet je nog peultjes Katholiek is spiritist. Wat moet nu de R. K. Geestelijk heid wel zeggen zij die zoo gekant is tegen 't spiritisme Wat ze zullen zeggen wel niets. Zij slikken dat wel. Katholieken zóó denkt je tweeling zuster over je. Zoo denken ook alle geloofsgenooten van Mr. Petrus over je. Van dr. Abraham tot de domste bo?ren-diaken. Moet nu het schaamrood niet je v-a gen bedekken wanneer je maar één oogenbiik zou kunnen denken je stem aan aanhangers van zoo'n leer te geven Helaas, de politieke geestelijkheid en andere z.g n. kath. leiders kunnen niet meer blozen. Daarom zijn ze te verpolitiekt. Maar wij, wij zullen we ten te handelen zoo het behoort. Wij stemmen in geen geval een partij wier personen de R. K. zoo laag wegzetten. Nóch voor de Staten. Nóch veel min der voor de Tweede KamerNu niet, en nooit niet Met dank voor dg plaatsruimte. Dl XI. Tern. 18 April 1913. o De knDopjeslcllende Candidaat. Mijnheer de Redacteur Wat een komedie toch. Het is op het schooljongensachtige af. Zou ik het doen? Ja, neen, ja, neen, ja! GelukkigEr staan 5 knoopjes aan mijn gilet, en ik ben met „ja" begon nen met tellen. Het was natuurlijk nog datzelfde ondervestje van voor 5 jaar terug. Dat zijn je candidaten. Daar moe ten dan onze hoogste staatsbelangen aan worden toevertrouwd. Is het niet treurig zelf openlijk te verklaren dat je in April nog niet weet of je een paar maanden later zoo'n gewichtig ambt naar behooren zou kunnen waarnemen. Is dat de ernst een candidaat zoo'n functie waardig Het is belachelijk indien het niet zoo treurig ware. En dan die komedie. In Axel dan vertelde Mr. Petrus dat hij over enkele dagen wel een besluit zou genomen hebben, (dat wisten we over 5 jaar al) maarzeide tege lijkertijd bij wijze van aanbeveling dat hij in Zeeland van af „de blonde dui nen van Cadsand" tot „de vette pol ders van Kieldrecht" bekend was. Alsof de menschen niet wisten dat Petrus hier overal de weg weet Een mensch kan nog te goed bekend zijn ook. Neen, dat was nu eens een gelegen heid voorbij laten gaan om zijn te te houden. En dat nog wel voor een advocaat De heer Dieleman staat blijkbaar ook niet erg vast in zijn schoenen. Hij kon blijkbaar den toets van het debat niet doorstaan. Want hij wei gerde beslist om van gedachten te wisselen. Het devies van de Coalitie is dan ook blijkbaar, „geeft geen debat en debateert zelf niet", erg dun, maar nog zoo dom niet. Immers de schotel die na 5 jaren aan de hongerige magen kan worden opgediend is ook zóó mager dat het zijn weerga aan het parlementair diner niet vindt. Maar wat zullen de kiezers denken Ze zijn toch zeker niet allen jabroers. Zullen ook zij niet eens gaan denken wat toch wel de oorzaak kan zijn dat men het licht schuwt. We hopen van ja. In de eerste plaats voor hen zeiven, en dan kan het ook niet anders of het zal strekken tot heil van ons dierbaar vaderland. Met dank voor de ruimte. EEN KIEZER. Tem. 18 April 1913. o St. Maartensbrug 20—4—1913. Mijnheer de Redacteur In antwoord op een schrijven van een ingezonden stuk uit Essen, neem ik de vrijheid om hierover mijn mee ning eens te schrijven, 't Kan waar zijn dat zoo een polderjongen daar wel bestaat die Zondags na dien maaltijd alle beentjes opzoekt alhoe wel ik 't sterk in twijfel trek. Maar om nu aan te nemen gelijk de schrij ver van dat stuk, dat ?.oo een totaal karakterloos is, dat doe ik niet, aan gezien ik zeker met 't polderleven goed bekend ben, en hierin veel grappenmakerij voorvalt. Maar om nu te denken dat zoo een man i n d i en waar, dit zoo doet om in den win ter een ander de oogen uit te steken met zijn gespaarde geld, dat zal geen polderjongen kostganger onder schrijven, aangezien ons slechte leven, gepaard met slecht slapen, en hard werken, meestal reden tot ontevreden heid geeft, en dus anders er niet zooveel weg te gooien valt, waar een ander nog iets nut van kan hebben. Maar ik en vele andere polderjongens begrijpen wel, dat de schrijver is kostbaas en geen kostganger en dat dit verschil te groot is, daar behoeven wij niet verder den uitleg van te geven. Ook was de schrijver slimmer indien hij een ieder vrij liet, en zich niet zooveel met een anders zaken bezig hield, ook dan zou hij begrijpe»', d t 't voor een kostganger ni.t p pit c;n zoo maar door te leven, want dan kon des Zaterdagsavonds de rekening wel eens zoo hoog staan, dat vrouw en kinderen met 't overgeschotene geld, niet zooveel zouden doen, en wellicht armoede zouden moeten lij den. Ik denk mijnheer de redacteur voorloopig nog niet te moeten over gaan tot den uitleg van 't leven van een opassend polderjongen, maar toch kan ik aan den schrijver verkla ren, dat zijne stukken bij vele polder jongens niet beschouwd worden als leerzaam, maar wel als kinderachtig geef ik hem de raad om voortaan, maar liefde en eensgezindheid voor elkaar te toonen, dan zou daar in Essen heel wat beters tot stand kun nen gebracht worden, dan dat schrij ven waar ieder weldenkend polder jongen den rug voor draait. U mijnheer de redecteur dankende voor de verleende plaatsruimte deel ik 't vertrouwen en de meening van geheele ploeg volk en noem ik mij Een Hol lands ch e polderjongen. o— Mijnheer de Redacteur. Naar aanleiding van een artikel voorkomende in de Volkswil van Zaterdag 5 April, getiteld „Een brave herder", verzoek ik u beleefd een plaatsje in uw veel gelezen blad, ten einde de taktiek van die brave herder nog eens wat nader te beschouwen. Eerst en vooral moet ik zeggen, als dat er Z. VI. nog meer zulke brave herders zijn, welke er dezelfde taktiek op na houden, wat betreft het weige ren van den paaschplicht Nu is het wel waar, dat de Bis schop van Breda het lezen van de Volkswil verboden heeft, want ik ben ook in de kerk geweest toen dat verbod van den predikstoel is voor gelezen maar daar was geen bevel bij, wanneer men dat verbod niet nakwam dat dan de geestelijkheid u den paaschplicht moesten weigeren. Dit blijkt maar a! te duidelijk, omdat het in de eene gemeente wel gedaan wordt, en in de andere niet. En een ieder zal toch wel overtuigd zijn, dat er geen enkele gemeente in Z. VI. is, of de volkswil wordt er gelezen. Daarom is in mijn oog, het weigeren van den paaschplicht, eene afschuwe lijke dwingelandij. In welke gemeenten wordt den paaschplicht geweigerd te St. Jansteen Hulst en Graauw, in drie gemeenten dus, en er zijn in Z. VI. 17 gemeen ten waar overal de Volkswil gelezen wordt. Zouden die Eerw. heeren van die drie gemeenten, zich nu werkelijk verbeelden, dat zij daartoe het recht hebben, en dat de menschen dat ge looven dan vergissen zij zich schro melijk, want van de honderd zijn er zeker 90 die zeggen, dat 't niets anders is dan dwingelandij, welke zij zich aanmatigen, en waardoor zij zich zei ven al den eerbied ontnemen welke men aan hen verschuldigd is. Dat kan dan toch ook niet anders, want de menschen zijn niet meer zoo dom als 25 jaren terug, zij zijn nu meer ont wikkeld, alles wordt wat meer overwo gen, er wordt veel meer gelezen in couranten en boeken, boeken zooals de bijbelsche geschiedenis en de hande lingen der Apostelen, daarin vindt men de ware leer van Christus. En dat is ook de leer van de Volkswil en haar stichter. Maar deze leer die deugt niet meer, er wordt een andere op nage houden n.l. van eer en broodroof, laster en bespotten, slecht maken wat goed is, geen medelijden met den evennaasten, en dwingen op de meest onrechtvaardige wijze. Zoo is de tegenwoordige leer, en wie daaraan niet gelooft, en zulks niet doet, hij is een slecht katholiek. Het eenige groote kwaad dat er bestaat, dat is de Volkswil lezen, en om dat te beletten spannen zij al hun krach ten in, en niet zelden gebeurt dat op den predikstoel, getuige hiervan de lijdens-meditaties dit jaar te Bosch- kapelie gehouden, wie die heeft bij gewoond, kan met het meeste recht zeggen, dat daar op de Volkswil een bombardement was losgebarsten, een stormaanval nog heviger als die van de Bulgaren op Adrianopel. En toch, ondanks dit alles, is er te Boschka- pelle niemand zijn paaschplicht ge weigerd, Dat gebeurt alleen te Hulst, St. Jansteen en Graauw waar zij een voudig willen dwingen. En al is het nu waar, dat men door het lezen van de Volksv/il ongehoorzaam is aan het verlangen van den Bisschop, eveneens is het ook waar dat het op zijn hoogst genomen niets meer is, dan een da- gelijksche zonde, welke men niet eens

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1913 | | pagina 2