Flick's Cicao No. 187. Zaterdag 19 April 1913. 4e Jaargang. Gewestelijk en Alge meen Weekblad te Hulst. Richting*Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VERSCHIJNT ELICEN ZATE HBJLG. Gentschestraat C 7 te Hulst. w? Stichter: H. A. van Dalsum. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. ER IS ifi CACAO BETli de allerbeste. DE VOLKSWIL REDACTIE: Abonnement per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELG1Efr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het Yrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: DRUKKERIJ: Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. Is «lat zoo verschrikkelijk f Voor eenigen tijd had een vriend van ons een gesprek met zijn vriend, en deze laatste verklaarde ja, het is waar. dat van Dalsum, ais hij Kamer lid wordt, zeker een f 1000 per jaar er op toelegt, maar.... als hij is nota ris en Kamerlid er bij, dan krijgt hij veel invloed. En wegens dezen velen invloed gunde hij eigentlijk het Ka merlidmaatschap aan van Dalsum niet. Aangenomen dat het waar is, dat van Dalsum, door notaris èn Kamer lid te zijn, veel invloed zou krijgen, zou dit zoo verschrikkelijk zijn Op de eerste plaats zou hem die invloed eenvoudig toekomen als een recht, omdat hij zedelijk heeft over wonnen al zijne tegenstanders, en deze tegenstanders vormden te zamen alles wat is machtig, sluw en slecht. Maar zou die invloed niet juist een voorname reden moeten zijn om van Dalsum tot Kamerlid te kiezen, daar hij toch in zijn Grondbeginselen heeft staan De Volkswil vraagt voor haar stichter geen geld, geen goed, geen eer Omdat hij niets vraagt voor zich zeiven, moet hij vragen voor anderen, en wie zouden die anderen anders zijn dan het volk van Vlaanderen en Zeeland Er mag onder de Kiezers van Hon- tenisse niemand zijn, die van Dalsum niet zal stemmen omdat hij het hem niet gunt, want de kiezer die zoo is, verdient niet anders dan verachting, die hij wel zal voelen in zijn eigen ziel. Juist die overweging, dat van Dal sum, als Kamerlid, een man van in vloed zou zijn, moet de reden zijn hem als Kamerlid te willen, en dit vooral in het stiefmoederlijk bedeelde district Hontenisse, met zijn steeds in het Zeeuwsch-Viaamsche deel vooral, om den broode wegtrekkende volks gedeelte. Ja, hei is zelfs te vreezen, dat, als voor het district Hontenisse niet op treedt een invloedrijk en doortastend man, er nog maar weinige jaren noo- dig zijn om te zien deze gevolgen le. dat van den boerenarbeiders stand er uitgaat zoodanigen trek naar den vreemde, dat het hier wordt eené ontvolking, 2e. dat de ambachtsstand vervalt tot den stand van lossen sjouwerman en grondwerker 3e. dat de boer komt te zitten zon der werkvolk 4e. dat de middenstand te niet gaat. Er komt echter nog ie:s bij. Wie van Dalsum niet zal stemmen omdat hij het hem niet gunt, heeft gerust van Dalsum niet te pakken maar alleen zich zeiven, want niemand moet nu denken, dat van Dalsum voor zich zeiven de hand er voor omdraait. De kiezer van het kiesdistrict Hontenisse, en vooral in het Kanton Hulst, stemt eenvoudig voor zijn eigen belang en zijn eigen eer. Welk persoonlijk belang heeft nu een kiezer er bij gehad, dal hij den heer Fruytier heeft gestemd Staat de heer Fruytier te zijner beschikking als hij noodig heeft raad en daad Immers neen, en dit niet omdat de heer Fruytier niet welwillend genoeg is, maar eenvoudig omdat hij niet kan geven wat hij niet heeftKennis van zaken. En is het niet een eer voor den kiezer van Hontenisse als hij kan zeg gen o n s Kamerlid is man van in vloed, onze volksvertegenwoordiger brengt tot eer onze bevolking, want het is geweest onze bevolking, die van Dalsum heeft weten te brengen op de plaats, waar hij thuishoort Dan heeft onze bevolking van Hon tenisse eene daad gesteld, waarvoor zij dank zal inoogsten van honderden en duizenden, die wonen buiten het district Hontenisse in Nederland en in België, en zelfs buiten Europa zal met eere worden genoemd het district Hontenisse, als daar door afkomelin- gen van ons district in Holland, in Duitschland, in Indië en in Amerika zal worden gezegdvan Dalsum, die door zijn Volkswil een overzeesche naarn heeft (weid zelfs niet in Indië geschreven van „den bekenden" nota ris van Dalsum), is de volksvertegen woordiger van onze nog in Zeeland wonende familieleden En als nu eens mocht blijken, dat er zoovelen zijn in het district Honte nisse die hem niet kiezen „omdat zij het hem niet gunnen", dat hij niet wordt gekozen, geven dan de kiezers van Hontenisse zich zeiven niet zoo danigen slag in het eigen gelaat, dat zij dan m.et recht moeten zeggen wij hebben valsch gehandeld, wij verdie nen ook voortaan, dat wij valsche meesters krijgen? Zeker zullen zij dit moeten zeggen, en zij zullen de troost niet hebben, dat zij deze val sche meesters mogen veiwenschen, want zij hebben ze dan zeiven gewild. Tweeërlei democrat ie. Democratie is volksgezindheid, het algemeen belang in het oog houden. Er zijn tweeërlei soort democraten de eene is hij, die democraat is uit liefde jegens den naaste, die zijn uit gangspunt vindt in het Goddelijk woord „Ik heb medelijden met de schare." de andere is hij, die uitgaat van een valsche gelijkheid „Ik ben niet minder dan jij", en waarvan het uit gangspunt is de hoogmoed. In de toepassing van dit verschil is dit het onderscheidDe eerste is be schaafd, de tweede is lomp. Men noemt zoo gaarne, zelfs in so cialistische kringen, Christus een echte democraat; en dit is maar al te waar. Hij behoorde echter tot de eersie soort, niet tot de tweede, en reeds Zijne ge boorte gaf er het bewijs van. Wel wilde Hij geboren worden uit en heb ben arme ouders, die door handenar beid in hun levensonderhoud moesten voorzien, maar toch, Zijne moeder en voedstervader waren niet afkomstig uit de achterbuurten, maar waren bei den afkomslig van een koninklijk ge slacht en wel van een koninklijk ge slacht met wereldberoemde namen, als David en Salomon. Zoo gaat liet nog heden. Wie man van stand is, en volksge zind is als navolger van het groole Voorbeeld, blijft, al gaat hij gaarne om met de kleinen der wereld, al is hij uiterlijk en innerlijk hun vriend, daar om wil dit niet zeggen, dat hij hier mede zijn stand verliest. Dit wordt wel eens over het hoofd gezien door den democraat van de tweede soort „ik ben niet minder dan jij." Deze laatste is hierdoor onbe schoft, en omdat hij onbeschoft is, is hij geen democraat. Btel. hemniet ^linnen. zoo verschrikkelijk) willen we nog een woord zeggen. Zooals bekend is aan diegenen, die ons innerlijk wezen kennen, zijn wij groote vereerder van Dante in zijn Gedicht de Goddelijke Comedie, en van St. Thomas van Aquine in zijn staatsleer. Dante's gedicht behandelt in Hel, Vagevuur en Paradijs de goddelijke gerechtigheid in het hiernamaals, en zijn grondgedachte is dat de mensch wordt gestraft en beloond i n hetgeen hij heeft gedaan. Het is een goddelijk leerstuk, dat God is de Belooner en de Straffer, en, al komen straf en loon door Gods hand onfeilbaar in het hiernamaals, reeds in het aardsche leven vinden beide hare vergelding en zeer zeker, als het betreft zaken die moeten die nen als een teeken voor velen of voor allen. Dit teeken nu is van Dalsum in zijn Godsvertrouwen. En in dit teeken is gemoeid Gods eer zelve. Daarom is het onfeilbaar zeker, dat hij in zijn Godsvertrouwen niet zal worden be schaamd. Welnu: met de Juniverkiezing zal onze bevolking van het kanton Hulst zich zelve moeten ooraeelen. Uitgenomen de arbeidersstand voor het grootste deel, die hem waar er gelegenheid voor is gunt de verdienste verbonden aan de kleine notarieele zaken die ook de arbeider behoeft, is dit de zaak, dat de boerenstand en middenstand hem niet geeft hunne zaken, zoo het heet uit vrees voor de „vrome" lieden. Wij nemen en namen dit noch den boer nochden winkelier kwalijk, omdat we de vrijheid beminnen en omdat we het volkskarakter kennen. Maar het uitbrengen van een stem is geheel en al geheim, niemand kan v/eten hoe men heeft gestemd. Dus voor de stemming geldt geen enkele verontschuldiging jegens de menschen. •Wie dus geen hart heefr voor van Dalsum door hem niet zijn brood ie gunnen (10 jaar notaris en slechts 2 jaar zijn kost verdienen), en tegelijk hem niet stemt, gunt hem èn geen brood èn geen eer. Welnu, dan oordeelt deze mensch hier mede zich zeiven, dan blijkt eerst echt en onfeilbaar, wat hij in zich heeft. Dan zal hieruit blijken, welke rich ting wil de bevolking van het kanton Hulst: de richting van loon, of de richting van' straf, i n hetgeen men heeft gedaan. En onze bevolking beslist dit door haar stemmen, vóór of tegen van Dalsum. Dit geldt alleen voor het Kanton Hulst niet voor Zuid Beveland, omdat in het Kanton Hulst ieder weet wat hij belangloos voor de bevolking heeft gedaan en doet en wat hij daardoor heeft geleden. Is dit alles niet vol doende geweest om hem althans i n het geheim welgezind te zijn opdat hij voort kan gaan i:: zijn be- langeloozen arbeid wat moet hij dari nog meer doen om het hart te winnen onzer bevolking? Deze laatste vraag moet na de ver kiezing worden beantwoord door zijne tegenstemmers. Het Onafhankelijkheids- feest in Hulst. wn*na* .26» ma* i' 4É) aaaaiH^-as. u Wege cs deze gedachte (zie: Is dat Volgens het verzoekschrift van het Comité te Hulst hebben slechts enke le ingezetenen zich aan het geven van bijdragen onthouden. Wij weten niet hoe dit zit, maar weten weldat aan van Dalsum geen bijdrage is gevraagd. Wegens ait niet vragen moeten wij besluiten, dat het Comité zich stelt op het standpunt der enkelen„wij kennen hem niet", dus voor ons is hij dood. Het is daarom wel eigenaardig, dat dit hem niet kennen voor gevolg heeft, en nu voor de derde maal, dat het comité haar neus stoot, en dit tot vol doening en groot genoegen van de burgerij, ook van de vrijwillige gevers. I2iie spreuken. Schaepman heeft gearbeid voor de vrijmaking van zijn Roomsche Neder land. A. Hasselbach. Roomsche vrijheid is zonder belet sel of hinder van Staatswege, naar de inspraak van zijn eigen geweten, Gods wil te volgen en Diens geboden te onderhouden. Leo XIII in Menschelijke vrijheid. Niet Gods wil of Gods gebod, maar het Kiesvereenigingsbelang bepaalt de Roomsche vrijheid in Nederland. De Katholieke staatsleer van onze dagen. De taak «les Monings. O Deze taak is om de rechtsvrede te verzekeren in het land, en met name als deze is gestoord door maatschap pelijke of politieke tegenstellingen, en om niet te staan tusschen maar boven de partijen. Deze taak legt zich op, als er is een volksbeweging tot een wettige hervorming. Een wettige hervorming is een einde maken aan een meervoudig stemrecht, zooals dit bestaat in België, en waarvan de hervorming door de belanghebbenden wordt tegengehou den, niet uit hoogere beweegredenen van recht en algemeen welzijn, maar uit beweegredenen van laag bij de grondsch zelfbelang. Blijft de Koning werkeloos bij een dergelijke volksbeweging, dan ver zaakt hij aan zijn plicht, en verbreekt hij de eenheid tusschen volk en kroon. Daar in België doorleeft de Kroon een crisis, en de schuld daarvan rust grootendeels op zijn regeering door haar niet willen erkennen van de rechtmatigheid der verlangde hervor ming. De Heilige Familie en de verkiezingen. Wij vernemen nu en dan, dat in de Heilige Familie een soort verkiezing- preek wordt gehouden. Dit nu is niet in den geest van den stichter Henri Belletable, noch in den geest van haar doel. Haar doel is in de huisgezinnen het familieleven te behouden en aan te kweeken, en de deugden der H. Familie van Nazareth te doen bloeien, door gebed, aanhooren van Gods woord, veelvuldig naderen tot de H. Sacramenten. En het is ook tot dit doel, dat de vereeniging is ver- heve-n tot eene aartsbroederschap. We vragen nu: Klopt een verkie- zingpreek nu met dat doel En ieder zal kortaf zeggen neen. Voor vier jaar. Dit bericht knippen we uit De Ne derlander Accoord Rechterparlijeu. De Christ.-Historische Kiesvereeni- ging te 's-Gravenhage heeft het een parig ontworpen accoord tusschen de rechterpartijen goedgekeurd met aan beveling hierop de rechtsche coalitie gedurende vier jaar te vernieuwen. Drie afgevaardigden zijn aangewezen naar de Unievergadering op 24 April te Amsterdam. Wij teekenen er bij aan Er wordt van Rechts aan de een voudige geloovige kiezers voorgesteld, alsof niet stemmen voor Rechts is een verraad aan de zaak van Christus (adres b.v. de R. K. Kamerleden van Best en Aalberse). Welnu, de Coalitie, dat is Rechts, wordt opnieuw gesloten voor vier jaar. Dus, om te blijven bij die vrome taal, wij willen Christus dienen, doch voor- loopig slechts voor vier jaar. Wat zou Christus hebben geantwoord, als hem was gezegd Wij willen u wel als Messias erkennen, doch voorloo- pig slechts voor vier jaar? Wij den ken, dat het antwoord zou hebben geluidAdderengebroedsel. ik vraag geen berekenend hart, doch een zich zelf overgevend hart. Men ziet tot welke resultaten komt een verpolitieken van het Christen dom, zoodra men er eenig licht over werpt. Niet dat we zijn tegen Coalitie of concentratie, dat moet ieder maar voor zich weten (wij behooren noch tot de eene noch tot de andere), maar ons bezwaar is alleen dit, dat een gewone taktiek om te zamen te bereiken wat men niet alleen bereiken kan aan de

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1913 | | pagina 1