Flick's
Cicao
No. 187.
Zaterdag 19 April 1913.
4e Jaargang.
Gewestelijk en Alge meen Weekblad te Hulst.
Richting*Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van
persoon of partij.
VERSCHIJNT ELICEN ZATE HBJLG.
Gentschestraat C 7 te Hulst.
w?
Stichter: H. A. van Dalsum.
Bierkaaistraat A 28 te Hulst.
Gentschestraat B 4 te Hulst.
ER IS
ifi CACAO BETli
de allerbeste.
DE VOLKSWIL
REDACTIE:
Abonnement per drie maanden
NEDERLANDf 0.50.
BELG1Efr 1.20.
ANDERE LANDEN f 0.80.
- Abonnementen worden dagelijks aangenomen. -
Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven.
Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud
van het Yrije Woord en voor dien van Advertentiën.
ADMINISTRATIE:
DRUKKERIJ:
Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur.
Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing
belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25.
Is «lat zoo
verschrikkelijk f
Voor eenigen tijd had een vriend
van ons een gesprek met zijn vriend,
en deze laatste verklaarde ja, het is
waar. dat van Dalsum, ais hij Kamer
lid wordt, zeker een f 1000 per jaar
er op toelegt, maar.... als hij is nota
ris en Kamerlid er bij, dan krijgt hij
veel invloed. En wegens dezen velen
invloed gunde hij eigentlijk het Ka
merlidmaatschap aan van Dalsum niet.
Aangenomen dat het waar is, dat
van Dalsum, door notaris èn Kamer
lid te zijn, veel invloed zou krijgen,
zou dit zoo verschrikkelijk zijn
Op de eerste plaats zou hem die
invloed eenvoudig toekomen als een
recht, omdat hij zedelijk heeft over
wonnen al zijne tegenstanders, en deze
tegenstanders vormden te zamen alles
wat is machtig, sluw en slecht.
Maar zou die invloed niet juist een
voorname reden moeten zijn om van
Dalsum tot Kamerlid te kiezen, daar
hij toch in zijn Grondbeginselen heeft
staan De Volkswil vraagt voor haar
stichter geen geld, geen goed, geen eer
Omdat hij niets vraagt voor zich
zeiven, moet hij vragen voor anderen,
en wie zouden die anderen anders
zijn dan het volk van Vlaanderen en
Zeeland
Er mag onder de Kiezers van Hon-
tenisse niemand zijn, die van Dalsum
niet zal stemmen omdat hij het hem
niet gunt, want de kiezer die zoo is,
verdient niet anders dan verachting,
die hij wel zal voelen in zijn eigen
ziel.
Juist die overweging, dat van Dal
sum, als Kamerlid, een man van in
vloed zou zijn, moet de reden zijn
hem als Kamerlid te willen, en dit
vooral in het stiefmoederlijk bedeelde
district Hontenisse, met zijn steeds in
het Zeeuwsch-Viaamsche deel vooral,
om den broode wegtrekkende volks
gedeelte.
Ja, hei is zelfs te vreezen, dat, als
voor het district Hontenisse niet op
treedt een invloedrijk en doortastend
man, er nog maar weinige jaren noo-
dig zijn om te zien deze gevolgen
le. dat van den boerenarbeiders
stand er uitgaat zoodanigen trek naar
den vreemde, dat het hier wordt eené
ontvolking,
2e. dat de ambachtsstand vervalt
tot den stand van lossen sjouwerman
en grondwerker
3e. dat de boer komt te zitten zon
der werkvolk
4e. dat de middenstand te niet gaat.
Er komt echter nog ie:s bij.
Wie van Dalsum niet zal stemmen
omdat hij het hem niet gunt, heeft
gerust van Dalsum niet te pakken
maar alleen zich zeiven, want niemand
moet nu denken, dat van Dalsum
voor zich zeiven de hand er
voor omdraait. De kiezer van het
kiesdistrict Hontenisse, en vooral in
het Kanton Hulst, stemt eenvoudig
voor zijn eigen belang en zijn eigen
eer.
Welk persoonlijk belang heeft nu
een kiezer er bij gehad, dal hij den
heer Fruytier heeft gestemd Staat
de heer Fruytier te zijner beschikking
als hij noodig heeft raad en daad
Immers neen, en dit niet omdat de
heer Fruytier niet welwillend genoeg
is, maar eenvoudig omdat hij niet kan
geven wat hij niet heeftKennis van
zaken.
En is het niet een eer voor den
kiezer van Hontenisse als hij kan zeg
gen o n s Kamerlid is man van in
vloed, onze volksvertegenwoordiger
brengt tot eer onze bevolking, want het
is geweest onze bevolking, die van
Dalsum heeft weten te brengen
op de plaats, waar hij thuishoort
Dan heeft onze bevolking van Hon
tenisse eene daad gesteld, waarvoor
zij dank zal inoogsten van honderden
en duizenden, die wonen buiten het
district Hontenisse in Nederland en in
België, en zelfs buiten Europa zal
met eere worden genoemd het district
Hontenisse, als daar door afkomelin-
gen van ons district in Holland, in
Duitschland, in Indië en in Amerika
zal worden gezegdvan Dalsum, die
door zijn Volkswil een overzeesche
naarn heeft (weid zelfs niet in Indië
geschreven van „den bekenden" nota
ris van Dalsum), is de volksvertegen
woordiger van onze nog in Zeeland
wonende familieleden
En als nu eens mocht blijken, dat
er zoovelen zijn in het district Honte
nisse die hem niet kiezen „omdat zij
het hem niet gunnen", dat hij niet
wordt gekozen, geven dan de kiezers
van Hontenisse zich zeiven niet zoo
danigen slag in het eigen gelaat, dat
zij dan m.et recht moeten zeggen wij
hebben valsch gehandeld, wij verdie
nen ook voortaan, dat wij valsche
meesters krijgen? Zeker zullen zij
dit moeten zeggen, en zij zullen de
troost niet hebben, dat zij deze val
sche meesters mogen veiwenschen,
want zij hebben ze dan zeiven gewild.
Tweeërlei democrat ie.
Democratie is volksgezindheid, het
algemeen belang in het oog houden.
Er zijn tweeërlei soort democraten
de eene is hij, die democraat is uit
liefde jegens den naaste, die zijn uit
gangspunt vindt in het Goddelijk woord
„Ik heb medelijden met de schare."
de andere is hij, die uitgaat van
een valsche gelijkheid „Ik ben niet
minder dan jij", en waarvan het uit
gangspunt is de hoogmoed.
In de toepassing van dit verschil is
dit het onderscheidDe eerste is be
schaafd, de tweede is lomp.
Men noemt zoo gaarne, zelfs in so
cialistische kringen, Christus een echte
democraat; en dit is maar al te waar.
Hij behoorde echter tot de eersie soort,
niet tot de tweede, en reeds Zijne ge
boorte gaf er het bewijs van. Wel
wilde Hij geboren worden uit en heb
ben arme ouders, die door handenar
beid in hun levensonderhoud moesten
voorzien, maar toch, Zijne moeder en
voedstervader waren niet afkomstig
uit de achterbuurten, maar waren bei
den afkomslig van een koninklijk ge
slacht en wel van een koninklijk ge
slacht met wereldberoemde namen, als
David en Salomon.
Zoo gaat liet nog heden.
Wie man van stand is, en volksge
zind is als navolger van het groole
Voorbeeld, blijft, al gaat hij gaarne om
met de kleinen der wereld, al is hij
uiterlijk en innerlijk hun vriend, daar
om wil dit niet zeggen, dat hij hier
mede zijn stand verliest.
Dit wordt wel eens over het hoofd
gezien door den democraat van de
tweede soort „ik ben niet minder dan
jij." Deze laatste is hierdoor onbe
schoft, en omdat hij onbeschoft is, is
hij geen democraat.
Btel. hemniet ^linnen.
zoo verschrikkelijk) willen we nog
een woord zeggen.
Zooals bekend is aan diegenen, die
ons innerlijk wezen kennen, zijn wij
groote vereerder van Dante in zijn
Gedicht de Goddelijke Comedie, en
van St. Thomas van Aquine in zijn
staatsleer.
Dante's gedicht behandelt in Hel,
Vagevuur en Paradijs de goddelijke
gerechtigheid in het hiernamaals, en zijn
grondgedachte is dat de mensch wordt
gestraft en beloond i n hetgeen hij
heeft gedaan.
Het is een goddelijk leerstuk, dat
God is de Belooner en de Straffer, en, al
komen straf en loon door Gods hand
onfeilbaar in het hiernamaals,
reeds in het aardsche leven vinden
beide hare vergelding en zeer zeker,
als het betreft zaken die moeten die
nen als een teeken voor velen of voor
allen.
Dit teeken nu is van Dalsum in
zijn Godsvertrouwen. En in dit teeken
is gemoeid Gods eer zelve. Daarom
is het onfeilbaar zeker, dat hij in zijn
Godsvertrouwen niet zal worden be
schaamd.
Welnu: met de Juniverkiezing zal
onze bevolking van het kanton Hulst
zich zelve moeten ooraeelen.
Uitgenomen de arbeidersstand voor
het grootste deel, die hem waar er
gelegenheid voor is gunt de verdienste
verbonden aan de kleine notarieele
zaken die ook de arbeider behoeft, is
dit de zaak, dat de boerenstand en
middenstand hem niet geeft hunne
zaken, zoo het heet uit vrees voor de
„vrome" lieden.
Wij nemen en namen dit noch den boer
nochden winkelier kwalijk, omdat we de
vrijheid beminnen en omdat we het
volkskarakter kennen.
Maar het uitbrengen van een stem
is geheel en al geheim, niemand kan
v/eten hoe men heeft gestemd. Dus
voor de stemming geldt geen enkele
verontschuldiging jegens de menschen.
•Wie dus geen hart heefr voor van
Dalsum door hem niet zijn brood ie
gunnen (10 jaar notaris en slechts 2
jaar zijn kost verdienen), en tegelijk
hem niet stemt, gunt hem èn geen
brood èn geen eer.
Welnu, dan oordeelt deze mensch hier
mede zich zeiven, dan blijkt eerst echt
en onfeilbaar, wat hij in zich heeft.
Dan zal hieruit blijken, welke rich
ting wil de bevolking van het kanton
Hulst: de richting van loon, of de
richting van' straf, i n hetgeen men
heeft gedaan.
En onze bevolking beslist dit door
haar stemmen, vóór of tegen van
Dalsum.
Dit geldt alleen voor het Kanton
Hulst niet voor Zuid Beveland, omdat
in het Kanton Hulst ieder weet wat hij
belangloos voor de bevolking heeft
gedaan en doet en wat hij daardoor
heeft geleden. Is dit alles niet vol
doende geweest om hem althans i n
het geheim welgezind te zijn
opdat hij voort kan gaan i:: zijn be-
langeloozen arbeid wat moet hij
dari nog meer doen om het hart te
winnen onzer bevolking?
Deze laatste vraag moet na de ver
kiezing worden beantwoord door zijne
tegenstemmers.
Het Onafhankelijkheids-
feest in Hulst.
wn*na* .26» ma* i' 4É) aaaaiH^-as. u
Wege cs deze gedachte (zie: Is dat Volgens het verzoekschrift van het
Comité te Hulst hebben slechts enke
le ingezetenen zich aan het geven van
bijdragen onthouden.
Wij weten niet hoe dit zit, maar
weten weldat aan van Dalsum geen
bijdrage is gevraagd.
Wegens ait niet vragen moeten wij
besluiten, dat het Comité zich stelt
op het standpunt der enkelen„wij
kennen hem niet", dus voor ons is hij
dood.
Het is daarom wel eigenaardig, dat
dit hem niet kennen voor gevolg heeft,
en nu voor de derde maal, dat het
comité haar neus stoot, en dit tot vol
doening en groot genoegen van de
burgerij, ook van de vrijwillige
gevers.
I2iie spreuken.
Schaepman heeft gearbeid voor de
vrijmaking van zijn Roomsche Neder
land.
A. Hasselbach.
Roomsche vrijheid is zonder belet
sel of hinder van Staatswege, naar de
inspraak van zijn eigen geweten, Gods
wil te volgen en Diens geboden te
onderhouden.
Leo XIII in Menschelijke vrijheid.
Niet Gods wil of Gods gebod, maar
het Kiesvereenigingsbelang bepaalt de
Roomsche vrijheid in Nederland.
De Katholieke staatsleer van
onze dagen.
De taak «les Monings.
O
Deze taak is om de rechtsvrede te
verzekeren in het land, en met name
als deze is gestoord door maatschap
pelijke of politieke tegenstellingen, en
om niet te staan tusschen maar boven
de partijen. Deze taak legt zich op,
als er is een volksbeweging tot een
wettige hervorming.
Een wettige hervorming is een
einde maken aan een meervoudig
stemrecht, zooals dit bestaat in België,
en waarvan de hervorming door de
belanghebbenden wordt tegengehou
den, niet uit hoogere beweegredenen
van recht en algemeen welzijn, maar
uit beweegredenen van laag bij de
grondsch zelfbelang.
Blijft de Koning werkeloos bij een
dergelijke volksbeweging, dan ver
zaakt hij aan zijn plicht, en verbreekt
hij de eenheid tusschen volk en kroon.
Daar in België doorleeft de Kroon
een crisis, en de schuld daarvan rust
grootendeels op zijn regeering door
haar niet willen erkennen van de
rechtmatigheid der verlangde hervor
ming.
De Heilige Familie en de
verkiezingen.
Wij vernemen nu en dan, dat in de
Heilige Familie een soort verkiezing-
preek wordt gehouden.
Dit nu is niet in den geest van den
stichter Henri Belletable, noch in den
geest van haar doel. Haar doel is
in de huisgezinnen het familieleven te
behouden en aan te kweeken, en de
deugden der H. Familie van Nazareth
te doen bloeien, door gebed, aanhooren
van Gods woord, veelvuldig naderen
tot de H. Sacramenten. En het is ook
tot dit doel, dat de vereeniging is ver-
heve-n tot eene aartsbroederschap.
We vragen nu: Klopt een verkie-
zingpreek nu met dat doel En ieder
zal kortaf zeggen neen.
Voor vier jaar.
Dit bericht knippen we uit De Ne
derlander
Accoord Rechterparlijeu.
De Christ.-Historische Kiesvereeni-
ging te 's-Gravenhage heeft het een
parig ontworpen accoord tusschen de
rechterpartijen goedgekeurd met aan
beveling hierop de rechtsche coalitie
gedurende vier jaar te vernieuwen.
Drie afgevaardigden zijn aangewezen
naar de Unievergadering op 24 April
te Amsterdam.
Wij teekenen er bij aan
Er wordt van Rechts aan de een
voudige geloovige kiezers voorgesteld,
alsof niet stemmen voor Rechts is een
verraad aan de zaak van Christus
(adres b.v. de R. K. Kamerleden van
Best en Aalberse).
Welnu, de Coalitie, dat is Rechts,
wordt opnieuw gesloten voor vier jaar.
Dus, om te blijven bij die vrome taal,
wij willen Christus dienen, doch voor-
loopig slechts voor vier jaar. Wat
zou Christus hebben geantwoord, als
hem was gezegd Wij willen u wel
als Messias erkennen, doch voorloo-
pig slechts voor vier jaar? Wij den
ken, dat het antwoord zou hebben
geluidAdderengebroedsel. ik vraag
geen berekenend hart, doch een zich
zelf overgevend hart.
Men ziet tot welke resultaten komt
een verpolitieken van het Christen
dom, zoodra men er eenig licht over
werpt.
Niet dat we zijn tegen Coalitie of
concentratie, dat moet ieder maar voor
zich weten (wij behooren noch tot de
eene noch tot de andere), maar ons
bezwaar is alleen dit, dat een gewone
taktiek om te zamen te bereiken wat
men niet alleen bereiken kan aan de