De Volkswil BIJVOEGSEL van van 8 Maart 1913. 9 Feuilleton. De Jas van den Pandjeshuishouder. Van alles wat. We ontvingen voor De Volkswil van den heer J. A. van Rompu te Neuzen de volgende circulaire, die wij overnemen als een bewijs van sympa thie met den inhoud NEUZEN, 25 Februari 1913. In de vergadering van de Commis sie van advies voor spoorwegdienst- regelingen van Donderdag 23 Januari 1913 werd onder no. 41 aan de orde gesteld, naar aanleiding van een brief van het lid der Commissie voor Zuid- Holland „het inleggen van een snel trein van Rotterdam vertrekkende circa 7.30 voormiddag naar Bergen-op- Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen, waardoor men deze plaatsen respec tievelijk reeds te 8.50, 9.30, 9.50 en 10 uur zal kunnen bereiken". Het komt mij voor, dat het inleg gen van den gevraagden trein toejui ching zou verdienen. De eerste trein uit de richting Roosendaal komt thans te Middelburg aan om 9.03 en te Vlissingen om 9.12 voormiddag; van laatstgenoemde plaats bestaat gelegen heid, om per Provinciale boot over te steken naar Neuzen om 9.20 en naar Breskens om 9.50. Ten einde van deze ge'egenheid gebruik te kunnen maken,'moet men van Rotterdam reeds vertrekken op het zeer vroege mor genuur van 4 45 Benut men deze ge legenheid niet, dan kan men te Mid delburg niet aankomen vöór 11.56 (vertrek uit Rotterdam 9.18) en te Vlissingen niet vóór 10.45 (vertrek uit Rotterdam 8.33), terwijl men uit laatsgenoemde plaats naar Neuzen en Breskens niet kan oversteken vóór 12.10. Een groot deel van den dag is dan reeds verloren. Verdient dus het inleggen van den gevraagden morgen-sneltrein alle aan beveling, de vraag rijst, of er niet nog meer gemak en voordeel van zoude te halen zijn. De voorgestelde trein zou te Vlissingen aankomen om streeks 10 uur. De Provinciale boot naar Breskens vertrekt 9.50. Later stellen van die boot kan bezwaren opleveren, omdat dan wellicht de van Breskens vertrekkende tram in gevaar zou komen. Overweging ver dient het derhalve, den gevraagden trein iets vro'eger van Rotterdam te laten afrijden. Nog beter zou het zijn, wanneer hij ook correspondentie zou kunnen geven op de van Vlissingen te 9.20 naar Neuzen vertrekkende boot. Deze kan niet later worden gesteld, omdat zij na aankomst te Neuzen onmiddellijk moet terugkeeren, ten einde van Vlissingen de per trein van 12.04 aldaar aange brachte reizigers over te brengen naar Breskens en daarna in omgekeerden zin de te Breskens om 12 38 aange komen reizigers en post te brengen naar Vlissingen voor den trein van 1.27. De gevraagde trein zou dus te Vlissi: gen moeten aankomen bijvoor beeld om 9.12, in welk geval de thans om 9.12 aankomende stoptrein no. 337 een tiental minuten zou moeten worden vervroegd. Ten einde dit resultaat te bereiken, zou de gevraagde sneltrein van Rot terdam moeten vertrekken omstreeks 6.37 voormiddag. Immers, per middag sneltrein vertrekkende van Rotterdam (D. P.) 3.03, komt men te Vlissingen aan om 5 38, dus in 2 uur en 35 minutenom te Vlissingen aan te komen 9.12. moet men dus van Rot terdam (D. P.) vertrekken 6.37. Het vertrekuur wordt dan wel is waai 53 minuten vroeger dan het lid der Commissie van Zuid-Holland had voorgesteld, maar het komt dan in elk geval nog nagenoeg 2 uur later dan men thans moet vertrekken, om te Vlissingen dezelfde correspondentie te halen. In de tweede plaats zou de voor gestelde trein gemak kunnen opleve ren voor het Oostelijk deel van Zeeuwsch-Vlaanderen, wanneer hij stopte te Vlake. Dit gebeurt thans ook reeds met de sneltreinen als 105 naar en 106 van Vlissingen het lijdt geen twijfel, dat, wanneer de door de provincie Zeeland aangelegde tramver binding tusschen het station Vlake en de haven van Hansweert in exploitatie zal zijn, dit station nog meer zal worden begeerd en gebruikt door de reizigers voor het land van Hulst. En mochten de Staten van Zeeland over gaan tot het in exploitatie brengen van eene stoombootlijn van Hansweert over Hoedekenskerke naar Neuzen hetgeen ik zeer goed mogelijk acht dan wordt de waarschijnlijkheid nog grooter, Jat Vlake een druk station zal worden. In de derde plaats zou de in te leggen sneltrein de gelegenheid ope nen, eene groote verbetering in het verkeer in de omgekeerde richting in het leven te roepen. Reeds sedert lang wordt geklaagd, dat trein 340, van Vlissingen vertrekkende te 9.10 voormiddag en te Roosendaal aanko mende te 11.13, geene aansluiting geeft op den van daar te 11.06 naar Beigië en Frankrijk ve.trekkenden trein 103. De oogenschijnlijk voor de hand liggende remedie, om het ver trekuur van dien trein een minuut of tien te vervroegen, zou een zeer na- deeligen invloed hebben. Thans toch is de toestand als volgt: Voor trein 340 worden de reizigers uit het Oostelijk deel van Zeeuwsch- Vlaanderen, het zoogenaamde vijfde district, aangebracht per Provinciale bo t, welke om 7.50 van Neuzen is vertrokken. (Deze Jaoot heeft dan reeds eene reis var Vlissingen naar Breskens v. v. gemaakt en is om 6.30 van Vlissingen gevaren. Het uur van vertrek uit Neuzen kan in verband daarmede niet vroeger worden ge steld). Ten einde de aansluiting van deze boot op trein 340 te verzekeren, is de Provincie reeds genoodzaakt ge weest, het aanleggen aan het tusschen- veer Borsselen prijs te geven, ten on gerieve van de reizigers uit die plaats en het omliggende land van Zuid- Beveland, die nu de gelegenheid mis sen, om op een behoorlijk morgenuur Walcheren te bereiken. Desniettegen staande kan het bij slecht tij of een groot aantal passagiers toch rog voor komen, dat trein 340 te Vlissingen door de met de boot aangebrachte reizigers niet wordt gehaald, in welk geval zij ruim drie uren te Vlissingen moeten blijven. Voor de reizigers uit het land van Hulst, die te Vlake genoemden trein willen halen, is de aansluiting ook niet zeker. Van genoemd station ver trekken thans de omnibussen (later de tram) naar Hansweert na aankomst van trein 337 om 8.08zij moeten terug zijn om 10.12 voor trein 340, zoodat eene tijdruimte van twee uur en vier minuten beschikbaar is. Re kent men nu 20 minuten voor den rit naar Hansweert en 30 minuten voor den tocht per boot naar Walsoorden, dan blijve niet meer dan 24 minuten over voor: overstappen trein-omnibus, omnibus-boot, boot-steiger Walsoorden en hetzelfde in omgekeerde richting. Nu zal vermoedelijk de tram wel eenige verbetering brengen, maar daar staat tegenover, dat maar al te vaak trein 337 te Vlake aankomt en dat hethaal delijk de groote drukte in den mond der haven te Hansweert voor de stoom boot eenige minuten oponthoud ver oorzaakt. Het is dus duidelijk, dat de aansluiting op trein 340 te Vlake al les behalve verzekerd is en dat ver vroeging van het vertrekuur van dien trein niet alleen de reizigers zou du peeren, maar ook het geregeld ver voer van post en pakketten onzeker zou maken. en Bergen-op-Zoom, zou deze te Roosendaal aankomen omstreeks 10.56. De meeste reizigers, welke met de 7.50 boot uit Neuzen te Vlissingen worden aangebracht, zijn voor deze stations bestemd en zouden dus met dezen sneltrein gebsat zijn. Voor de bewoners van Walcheren en Zuid- Beveland zou het een grcot gemak en tijdsbesparing opleveren, indien zij eene sneiverbinding te Roosendaal hadden. De aansluiting aldaar op den trein van 11.06 naar Parijs zou ver kregen zijn. De bedoelde sneltrein nu, van Vlis singen naar Roosendaal, welke zoo veel gemak en voordeel zou opleve ren, kan worden verkregen, door den gevraagden trein van Rotterdam te Vlissingen te laten aankomen te 9.12 en te laten vertrekken te 9.35- Op deze wijze zou tusschen Rot terdam eenerzijds, Zuid-Beveland, Walcheren en Zeeuwsch-Vlaanderen anderzijds in beide richtingen verkre gen worden eene belangrijke verbete ring, waardoor de aansluitingen zeker der worden gemaakt, de beiangen van het reizend publiek worden gediend en vooral ook voor het postvervoer in hooge mate de kans op spoedige en zekere bestelling aanmerkelijk zou stijgen. Ook in den avonddienst zou m. i. eene verbetering van groot belang kunnen worden gebracht. Bij den Provincialen stoombootdienst is in overweging, om, zoodra de tram Hans weert—Vlake in expioitatie zal zijn gebracht hetgeen binnen korten tijd kan worden verwacht den dienst tusschen Walsoorden en Hans weert uit te breiden met eene vaart in den avond, waardoor de reizigers, welke uit Holland te Vlake zijn aan gevoerd per trein 345 te 8 23, nog naar Zeeuwsch-Vlaanderen kunnen oversteken. Van Amsterdam vertrek kende C. S. 4.15 of W. P. 4.16 kan men dan nog denzelfden avond Hulst bereiken. In verband hiermede zou het wenschelijk zijn, dat de sneltrein 182, van Vlissingen vertrekkende 7.46, te Vlake stopte. Voor Walcheren en Zuid-Beveland zou daardoor eene late aansluiting met het land van Hulst verkregen wordendaarvan zou ook gebruik kunnen worden gemaakt door reizigers uit Westelijk Zeeuwsch- Vlaanderen, aangezien op genoemden sneltrein aansluiting wordt gegeven door de om 7.05 uit Breskens naar Vlissingen vertrekkende Provinciale boot. O Monk had dus in alle opzichten ge lijk gehad. De gebochelde had gezien, dat er de jonge dame het papier uit de kast nam en later was hij door groepee ring van verschillende opmerkingen tot het besluit gekomen, dat zij het papier ook weer was kwijt geraakt. Hij had het plan gemaakt van deze kennis in zooverre de omstandig heden het zouden veroorloven een zoo goed mogelijk gebruik te maken en den schijn- aan te nemen, alsof het papier in zijn bezit was. Vermoedelijk was hij haar gevolgd, toen zij het huis van den woekeraar verliet. Het kennen van het papier moest hij te danken hebben aan het afluisteren van het gesprek tusschen de juffrouw en den pandjeshuishouder. Haar optreden en de inspanning van den langen dag hadden de jonge dame in hoogen graad afgemat en ik vreesde weikelijk een oogenblik, dat zij bewusteloos zou neerzinken. Heur krachtige wil hield haar evenwel staande en de zorg van vrouw Christiansen deed het overige. Zij wilde bepaald naar haar hotel terug en ik telefoneerde om een rij tuig, waarin ik ondanks haar tegen zin plaats nam. „U hebt vandaag werkelijk veel voor mij gedaan," zeide zij, „niet een en kel oogenbiik van dezen dag is voor u persoonlijk over gebleven." „Gelukkig heb ik ger.oc-g tijd, als ik het wensch. Zoodru ik u naar het hotel heb gebracht, rijd ik naar Monk, om hem rapport uit te brengen. Waar schijnlijk zal u morgen van hem hooren. „Wat denkt u, dat hij doen zal Meent u, dat hij een plan gevormd heeft, om het papier in handen te krijgen Ach, ik vrees zeer, dat ik niets voor mijn vader zal kunnen uit richten en dat de reis vergeefs is ge weest." De oude woekeraar zal natuurlijk op een der eerstvolgende dagen, als hij de jas aantrekt, het papier vin den.... alsdat niet reeds gebeurd is.,.. en hij zal natuurlijk uit wraak over de poging, die ik gedaan heb, mijn armen vader nog meer kwellen en plagen dan vroeger." Ik trachtte haar te troosten, doch het gelukte mij slecht, want ik kon mij zeiven niet diets maken, dat alles, wat wij tot dusverre bereikt hadden, slechts in de zekerheid bestond, dat de gebochelde het papier in het ge heel niet bezat.... anders niet. Wij verzonken in stilzwijgen. Eens klaps richtte zij zich op en greep met beide handen mijn arm. „Er valt mij een idee in. Denkt u dat Monk het daarmede eens zal zijn Wij zouden den gebochelde er immers voor kunnen betalen, indien hij den wissel voor ons uit zijne bergplaats te voorschijn haalde. Hij kent de De oplossing van alle moeilijkheden bij dit vraagstuk is door de Commis sie van toezicht op de stoomboot- diensten van de provincie Zeeland aan de hand gedaan bij brief van 5 Juli 1912, V no. 98, aan den heer Directeur-Generaal der Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoorwegen, den Minister van Waterstaat, den Raad van Toezicht op de spoorweg diensten e i dm Inspecteur der Poste rijen en Telegraphie te Middelburg. Wanneer een sneltrein kon worden ingelegd, \ertrekkende van Vlissingen omstreeks 9.35, stoppende te Middel burg, Goes, Vlake (omstreeks 10.15) Resumeerende, zou ik dus wenschen lo. een sneltrein, van Rotterdam in de richting Roosendaa', vertrek kende des voormiddags 6.37, stoppende te Bergen-op-Zoom, Vlake, Goes en Middelburg en aankomende te Vlissingen 9.12; 2o. in verband daarmede eenige min. vervroeging, indien mogelijk, van trein 337 3o. een sneltrein, van Vlissingen vertrekkende des voormiddags 9.35, stoppende te Middelburg, Goes, Vlake, en Bergen-op-Zoom en aankomende te Roosendaal omstreeks 10.56; 4o. stoppen van trein 182 te Vlake. Het lid der Commissie van advies voor Zeeland, I. VAN ROMPU. —O Mooie vondst, Nabij Uden (bij Cocb, Pruisen), werd onlangs een stukje grond ver kocht. De nieuwe eigenaar ging dit omdelven en vond daarbij dezer dagen een kist met nog gangbare munten, allemaal goudstukken, be halve óén Hollandüchen gulden. De houten kist woog met inhoud on geveer 85 K.G. Men schat de waarde op 100 000 mark Lloewel de kist reeds half ver gaan was, moet deze schat nog niet zeer laDg geleden daar begraven zijn, omdat er goud&tukken met het jaartal 1876 bij gevonden wer den. (N. B, Ct —o Niet overdreven beleefd. De „Daill Mail4 heeft het vol gende verhaaltje over Amerikaan- sche hoffelijkheid. Woodrow Wilson, (de man, die over eenige dagen president van de V. St. dus een der machtigste staatshoofden ter wereld zal zijn) reisde Zaterdagavond uit New-York terug naar Princeton. De trein was vol tn en Woodrow WiDon kwam wat laat, zoodat er nog slechts staanplaatsen waren. Ofschoon in den trein al heel gauw iedereen hem herkend had, was er geen van de reizigers, die er aan dacht hem zijn zetel af te etaan. Eindelijk, na e«n uur sporens, kwam er een stoel vrij voor den a.s. president, maar onmiddellijk daarop kwam eene dame in den wagen en Wil son was de eenige die de hoffelijk heid had, op te staan en haar zijn plaats te geven Hij zelf kon weer blijven Btaan. Iadisn men in aanmerkiag *«mt dat de a.s. president dan toch ook een man op leeftijd is hij is 56 jaar moet men tot |de overtui ging komen, dat men de democra tische gewoonten wel wat te ver kan drijven. o Recept voor de oogen. Sluit ze vroeg aan den avond, open ze vroeg in den ochtend en laat uw geest bij dag met goede gedachten vervuld zijn dan zult gij vuur en leven en een beminne- van mijnheer Monk doen, en u ver zoeke, juffrouw Ring in haar hotel af te halen en hedenavond te negen uur bij hem te willen komen. Hij heeft juist getelefoneerd en toen hij hoorde, dat ik aan de telefoon stond en u ihuis was, verzocht hij mij, dit ver zoek te willen overbrengen." Ik was ontzettend nieuwsgierig, of hij reeds iets had uitgericht en of het enkel om eene nieuwe beraadslaging was. De tijd ging vreeseiijk lang zaam voor mij voorbij. Buiten was het slecht wederkoud en winderig en daarenboven een wei nig sneeuw. Ik nam een rijtuig en liet het voor het hotel wachten, terwijl ik naar bin nen ging. De jonge dame stond geheel gereed en zoo vastberaden mogeiijk, zooals ik haar op den eersten avond bij Monk gezien had. Zij was per telefoon op mijne komst voorbereid. Zij wees het van de hand, te rijden en ik moest het rijtuig wegzenden. „Ik ben den geheelen dag niet uitge- .gaan," zeide zij, „en eene wandeling zal mij goeddoen.... maar, ik denk al tijd alleen aan mij zelve u. zal zeker liever rijdenwij zullen een ander rijtuig nemen." Ik had in het geheel niets in te brengen tegen eene wandeling aan hare zijde wij hadden ook tijd ge noeg, want ik had mij vroeg op weg begeven doch het arme meisje was zoo onrustig en zenuwachtig, dat het mij de grootste moeite kostte, haar tot kalmte te brengen. vertrekken van den pandjeshuishou der immers rauwkeurig en kan er uit- en ingaan, zoo dikwijls hij wil. Voor geld dort hij bepaald alles." Met den grootst mogelijken ernst beloofde ik, dat ik Monk haar voor stel zou mededeelen en het onder steunen. Ik vond Monk in zijne kamer op en neer wandelen. Hij deed, alsof hij zoo kalm mogelijk was, doch ik kon duidelijk bemerken, dat hij zeer nieuws gierig was te vernemen, of wij zijne voorschriften nauwkeuiig hadden op gevolgd en hoe de samenkomst was afgeloopen. Nauwelijks was ik met mijne mededeelingen gereed, of hij snelde de kamer uit en keerde weldra met een overjas en een dikken stok terug. „Je moet het mij niet kwalijk ne men, maar ik heb nog hedenavond een noodzakelijk werk te verrichten. Waarschijnlijk blijf ik een uur of twee weg. Wil je op mij wachten, goed zoo niet, dan tot weerziens, tot mor gen Dan zal je van mij hooren." „Neen, wacht een beetje, ik moet je nog iets vanwege de jonge dame zeggen. Zij was op een zeer goed idee gekomen en ik ben van meening, dat men er van zou kunnen gebruik maken. Zij heeft den eenig zekeren weg gewezen, hoewel deze wel wat duurder zal uitkomen. Ik herhaalde Klara's woorden. Monk glimlachte. „Groet de jonge dame en zeg baar, dat heur plan bijna hetzelfde is als het mijne. Morgen zult gij beiden van mij hooren. Goeden nacht Ik gaf er de voorkeur aan, naar mijne woning terug te keeren en mei vrouw Christiansen een weinig te pra ten over de „zoete jonge dame", die bij ons geweest was. Zij vroeg mij, of het misschien niet gepast zou zijn, dat zij den volgenden voormiddag naar het hotel ging, om naar den wel stand van de jonge daine te informee- ren. Daarin kon ik ten volle toestemmen. Den volgenden morgen begaf de goede vrouw zich naar het hotelzij nam van mij mede een reusachtige ruiker en de mededeeling, dat Monk doen zou, wat zij gisteren had voorgesteld en dat zij in den loop van den dag wel van hem hooren zou. XI. Het was den volgenden avond zeven uur. Noch van Monk, noch van de jonge dame had ik iets gezien. Vrouw Chris tiansen had mij de tijding gebracht, dat het met de dame goed ging en zij den geheelen dag op haar kamer dacht te blijven, om op een brief van Monk te wachten. Ik zat in mijne behaaglijke kamer voor den brandenden haard en dacht er over na, hoe de zaak eindigen zou of de jonge dame haar vader zou kun nen redden, of onze kennismaking met haar vertrek uit Christiania eindigen zou, enz. Eensklaps treedt vrouw Christian sen binnen. „Ik moet u de groeten

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1913 | | pagina 5