De Volkswil
BIJVOEGSEL
van
van 8 Maart 1913.
9 Feuilleton.
De Jas van den
Pandjeshuishouder.
Van alles wat.
We ontvingen voor De Volkswil
van den heer J. A. van Rompu te
Neuzen de volgende circulaire, die wij
overnemen als een bewijs van sympa
thie met den inhoud
NEUZEN, 25 Februari 1913.
In de vergadering van de Commis
sie van advies voor spoorwegdienst-
regelingen van Donderdag 23 Januari
1913 werd onder no. 41 aan de orde
gesteld, naar aanleiding van een brief
van het lid der Commissie voor Zuid-
Holland „het inleggen van een snel
trein van Rotterdam vertrekkende circa
7.30 voormiddag naar Bergen-op-
Zoom, Goes, Middelburg en Vlissingen,
waardoor men deze plaatsen respec
tievelijk reeds te 8.50, 9.30, 9.50 en
10 uur zal kunnen bereiken".
Het komt mij voor, dat het inleg
gen van den gevraagden trein toejui
ching zou verdienen. De eerste trein
uit de richting Roosendaal komt thans
te Middelburg aan om 9.03 en te
Vlissingen om 9.12 voormiddag; van
laatstgenoemde plaats bestaat gelegen
heid, om per Provinciale boot over te
steken naar Neuzen om 9.20 en naar
Breskens om 9.50. Ten einde van
deze ge'egenheid gebruik te kunnen
maken,'moet men van Rotterdam reeds
vertrekken op het zeer vroege mor
genuur van 4 45 Benut men deze ge
legenheid niet, dan kan men te Mid
delburg niet aankomen vöór 11.56
(vertrek uit Rotterdam 9.18) en te
Vlissingen niet vóór 10.45 (vertrek
uit Rotterdam 8.33), terwijl men uit
laatsgenoemde plaats naar Neuzen en
Breskens niet kan oversteken vóór
12.10. Een groot deel van den dag
is dan reeds verloren.
Verdient dus het inleggen van den
gevraagden morgen-sneltrein alle aan
beveling, de vraag rijst, of er niet
nog meer gemak en voordeel van
zoude te halen zijn. De voorgestelde
trein zou te Vlissingen aankomen om
streeks 10 uur. De Provinciale boot
naar Breskens vertrekt 9.50. Later
stellen van die boot kan bezwaren
opleveren, omdat dan wellicht de
van Breskens vertrekkende tram in
gevaar zou komen. Overweging ver
dient het derhalve, den gevraagden
trein iets vro'eger van Rotterdam te
laten afrijden.
Nog beter zou het zijn, wanneer hij
ook correspondentie zou kunnen geven
op de van Vlissingen te 9.20 naar
Neuzen vertrekkende boot. Deze kan
niet later worden gesteld, omdat zij na
aankomst te Neuzen onmiddellijk moet
terugkeeren, ten einde van Vlissingen
de per trein van 12.04 aldaar aange
brachte reizigers over te brengen naar
Breskens en daarna in omgekeerden
zin de te Breskens om 12 38 aange
komen reizigers en post te brengen
naar Vlissingen voor den trein van 1.27.
De gevraagde trein zou dus te
Vlissi: gen moeten aankomen bijvoor
beeld om 9.12, in welk geval de thans
om 9.12 aankomende stoptrein no.
337 een tiental minuten zou moeten
worden vervroegd.
Ten einde dit resultaat te bereiken,
zou de gevraagde sneltrein van Rot
terdam moeten vertrekken omstreeks
6.37 voormiddag. Immers, per middag
sneltrein vertrekkende van Rotterdam
(D. P.) 3.03, komt men te Vlissingen
aan om 5 38, dus in 2 uur en 35
minutenom te Vlissingen aan te
komen 9.12. moet men dus van Rot
terdam (D. P.) vertrekken 6.37.
Het vertrekuur wordt dan wel is
waai 53 minuten vroeger dan het lid
der Commissie van Zuid-Holland had
voorgesteld, maar het komt dan in
elk geval nog nagenoeg 2 uur later
dan men thans moet vertrekken, om
te Vlissingen dezelfde correspondentie
te halen.
In de tweede plaats zou de voor
gestelde trein gemak kunnen opleve
ren voor het Oostelijk deel van
Zeeuwsch-Vlaanderen, wanneer hij
stopte te Vlake. Dit gebeurt thans
ook reeds met de sneltreinen als 105
naar en 106 van Vlissingen het lijdt
geen twijfel, dat, wanneer de door de
provincie Zeeland aangelegde tramver
binding tusschen het station Vlake en
de haven van Hansweert in exploitatie
zal zijn, dit station nog meer zal
worden begeerd en gebruikt door de
reizigers voor het land van Hulst. En
mochten de Staten van Zeeland over
gaan tot het in exploitatie brengen
van eene stoombootlijn van Hansweert
over Hoedekenskerke naar Neuzen
hetgeen ik zeer goed mogelijk acht
dan wordt de waarschijnlijkheid nog
grooter, Jat Vlake een druk station
zal worden.
In de derde plaats zou de in te
leggen sneltrein de gelegenheid ope
nen, eene groote verbetering in het
verkeer in de omgekeerde richting in
het leven te roepen. Reeds sedert
lang wordt geklaagd, dat trein 340,
van Vlissingen vertrekkende te 9.10
voormiddag en te Roosendaal aanko
mende te 11.13, geene aansluiting
geeft op den van daar te 11.06 naar
Beigië en Frankrijk ve.trekkenden
trein 103. De oogenschijnlijk voor de
hand liggende remedie, om het ver
trekuur van dien trein een minuut of
tien te vervroegen, zou een zeer na-
deeligen invloed hebben. Thans toch
is de toestand als volgt:
Voor trein 340 worden de reizigers
uit het Oostelijk deel van Zeeuwsch-
Vlaanderen, het zoogenaamde vijfde
district, aangebracht per Provinciale
bo t, welke om 7.50 van Neuzen is
vertrokken. (Deze Jaoot heeft dan
reeds eene reis var Vlissingen naar
Breskens v. v. gemaakt en is om 6.30
van Vlissingen gevaren. Het uur van
vertrek uit Neuzen kan in verband
daarmede niet vroeger worden ge
steld). Ten einde de aansluiting van
deze boot op trein 340 te verzekeren,
is de Provincie reeds genoodzaakt ge
weest, het aanleggen aan het tusschen-
veer Borsselen prijs te geven, ten on
gerieve van de reizigers uit die plaats
en het omliggende land van Zuid-
Beveland, die nu de gelegenheid mis
sen, om op een behoorlijk morgenuur
Walcheren te bereiken. Desniettegen
staande kan het bij slecht tij of een
groot aantal passagiers toch rog voor
komen, dat trein 340 te Vlissingen
door de met de boot aangebrachte
reizigers niet wordt gehaald, in welk
geval zij ruim drie uren te Vlissingen
moeten blijven.
Voor de reizigers uit het land van
Hulst, die te Vlake genoemden trein
willen halen, is de aansluiting ook
niet zeker. Van genoemd station ver
trekken thans de omnibussen (later
de tram) naar Hansweert na aankomst
van trein 337 om 8.08zij moeten
terug zijn om 10.12 voor trein 340,
zoodat eene tijdruimte van twee uur
en vier minuten beschikbaar is. Re
kent men nu 20 minuten voor den rit
naar Hansweert en 30 minuten voor
den tocht per boot naar Walsoorden,
dan blijve niet meer dan 24 minuten
over voor: overstappen trein-omnibus,
omnibus-boot, boot-steiger Walsoorden
en hetzelfde in omgekeerde richting.
Nu zal vermoedelijk de tram wel eenige
verbetering brengen, maar daar staat
tegenover, dat maar al te vaak trein
337 te Vlake aankomt en dat hethaal
delijk de groote drukte in den mond
der haven te Hansweert voor de stoom
boot eenige minuten oponthoud ver
oorzaakt. Het is dus duidelijk, dat de
aansluiting op trein 340 te Vlake al
les behalve verzekerd is en dat ver
vroeging van het vertrekuur van dien
trein niet alleen de reizigers zou du
peeren, maar ook het geregeld ver
voer van post en pakketten onzeker
zou maken.
en Bergen-op-Zoom, zou deze te
Roosendaal aankomen omstreeks 10.56.
De meeste reizigers, welke met de
7.50 boot uit Neuzen te Vlissingen
worden aangebracht, zijn voor deze
stations bestemd en zouden dus met
dezen sneltrein gebsat zijn. Voor de
bewoners van Walcheren en Zuid-
Beveland zou het een grcot gemak
en tijdsbesparing opleveren, indien zij
eene sneiverbinding te Roosendaal
hadden. De aansluiting aldaar op den
trein van 11.06 naar Parijs zou ver
kregen zijn.
De bedoelde sneltrein nu, van Vlis
singen naar Roosendaal, welke zoo
veel gemak en voordeel zou opleve
ren, kan worden verkregen, door den
gevraagden trein van Rotterdam te
Vlissingen te laten aankomen te 9.12
en te laten vertrekken te 9.35-
Op deze wijze zou tusschen Rot
terdam eenerzijds, Zuid-Beveland,
Walcheren en Zeeuwsch-Vlaanderen
anderzijds in beide richtingen verkre
gen worden eene belangrijke verbete
ring, waardoor de aansluitingen zeker
der worden gemaakt, de beiangen van
het reizend publiek worden gediend
en vooral ook voor het postvervoer
in hooge mate de kans op spoedige
en zekere bestelling aanmerkelijk zou
stijgen.
Ook in den avonddienst zou m. i.
eene verbetering van groot belang
kunnen worden gebracht. Bij den
Provincialen stoombootdienst is in
overweging, om, zoodra de tram Hans
weert—Vlake in expioitatie zal zijn
gebracht hetgeen binnen korten
tijd kan worden verwacht den
dienst tusschen Walsoorden en Hans
weert uit te breiden met eene vaart
in den avond, waardoor de reizigers,
welke uit Holland te Vlake zijn aan
gevoerd per trein 345 te 8 23, nog
naar Zeeuwsch-Vlaanderen kunnen
oversteken. Van Amsterdam vertrek
kende C. S. 4.15 of W. P. 4.16 kan
men dan nog denzelfden avond Hulst
bereiken. In verband hiermede zou
het wenschelijk zijn, dat de sneltrein
182, van Vlissingen vertrekkende 7.46,
te Vlake stopte. Voor Walcheren en
Zuid-Beveland zou daardoor eene late
aansluiting met het land van Hulst
verkregen wordendaarvan zou ook
gebruik kunnen worden gemaakt door
reizigers uit Westelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen, aangezien op genoemden
sneltrein aansluiting wordt gegeven
door de om 7.05 uit Breskens naar
Vlissingen vertrekkende Provinciale
boot.
O
Monk had dus in alle opzichten ge
lijk gehad.
De gebochelde had gezien, dat er
de jonge dame het papier uit de kast
nam en later was hij door groepee
ring van verschillende opmerkingen
tot het besluit gekomen, dat zij het
papier ook weer was kwijt geraakt.
Hij had het plan gemaakt van deze
kennis in zooverre de omstandig
heden het zouden veroorloven een
zoo goed mogelijk gebruik te maken
en den schijn- aan te nemen, alsof het
papier in zijn bezit was.
Vermoedelijk was hij haar gevolgd,
toen zij het huis van den woekeraar
verliet. Het kennen van het papier
moest hij te danken hebben aan het
afluisteren van het gesprek tusschen
de juffrouw en den pandjeshuishouder.
Haar optreden en de inspanning
van den langen dag hadden de jonge
dame in hoogen graad afgemat en ik
vreesde weikelijk een oogenblik, dat
zij bewusteloos zou neerzinken. Heur
krachtige wil hield haar evenwel staande
en de zorg van vrouw Christiansen
deed het overige.
Zij wilde bepaald naar haar hotel
terug en ik telefoneerde om een rij
tuig, waarin ik ondanks haar tegen
zin plaats nam.
„U hebt vandaag werkelijk veel voor
mij gedaan," zeide zij, „niet een en
kel oogenbiik van dezen dag is voor
u persoonlijk over gebleven."
„Gelukkig heb ik ger.oc-g tijd, als
ik het wensch. Zoodru ik u naar het
hotel heb gebracht, rijd ik naar Monk,
om hem rapport uit te brengen. Waar
schijnlijk zal u morgen van hem hooren.
„Wat denkt u, dat hij doen zal
Meent u, dat hij een plan gevormd
heeft, om het papier in handen te
krijgen Ach, ik vrees zeer, dat ik
niets voor mijn vader zal kunnen uit
richten en dat de reis vergeefs is ge
weest."
De oude woekeraar zal natuurlijk
op een der eerstvolgende dagen, als
hij de jas aantrekt, het papier vin
den.... alsdat niet reeds gebeurd is.,..
en hij zal natuurlijk uit wraak over
de poging, die ik gedaan heb, mijn
armen vader nog meer kwellen en
plagen dan vroeger."
Ik trachtte haar te troosten, doch
het gelukte mij slecht, want ik kon
mij zeiven niet diets maken, dat alles,
wat wij tot dusverre bereikt hadden,
slechts in de zekerheid bestond, dat
de gebochelde het papier in het ge
heel niet bezat.... anders niet.
Wij verzonken in stilzwijgen. Eens
klaps richtte zij zich op en greep met
beide handen mijn arm.
„Er valt mij een idee in. Denkt u
dat Monk het daarmede eens zal zijn
Wij zouden den gebochelde er immers
voor kunnen betalen, indien hij den
wissel voor ons uit zijne bergplaats
te voorschijn haalde. Hij kent de
De oplossing van alle moeilijkheden
bij dit vraagstuk is door de Commis
sie van toezicht op de stoomboot-
diensten van de provincie Zeeland
aan de hand gedaan bij brief van 5
Juli 1912, V no. 98, aan den heer
Directeur-Generaal der Maatschappij
tot exploitatie van Staatsspoorwegen,
den Minister van Waterstaat, den
Raad van Toezicht op de spoorweg
diensten e i dm Inspecteur der Poste
rijen en Telegraphie te Middelburg.
Wanneer een sneltrein kon worden
ingelegd, \ertrekkende van Vlissingen
omstreeks 9.35, stoppende te Middel
burg, Goes, Vlake (omstreeks 10.15)
Resumeerende, zou ik dus wenschen
lo. een sneltrein, van Rotterdam in
de richting Roosendaa', vertrek
kende des voormiddags 6.37,
stoppende te Bergen-op-Zoom,
Vlake, Goes en Middelburg en
aankomende te Vlissingen 9.12;
2o. in verband daarmede eenige min.
vervroeging, indien mogelijk, van
trein 337
3o. een sneltrein, van Vlissingen
vertrekkende des voormiddags
9.35, stoppende te Middelburg,
Goes, Vlake, en Bergen-op-Zoom
en aankomende te Roosendaal
omstreeks 10.56;
4o. stoppen van trein 182 te Vlake.
Het lid der Commissie van advies
voor Zeeland,
I. VAN ROMPU.
—O
Mooie vondst,
Nabij Uden (bij Cocb, Pruisen),
werd onlangs een stukje grond ver
kocht. De nieuwe eigenaar ging
dit omdelven en vond daarbij dezer
dagen een kist met nog gangbare
munten, allemaal goudstukken, be
halve óén Hollandüchen gulden. De
houten kist woog met inhoud on
geveer 85 K.G. Men schat de
waarde op 100 000 mark
Lloewel de kist reeds half ver
gaan was, moet deze schat nog niet
zeer laDg geleden daar begraven
zijn, omdat er goud&tukken met
het jaartal 1876 bij gevonden wer
den. (N. B, Ct
—o
Niet overdreven beleefd.
De „Daill Mail4 heeft het vol
gende verhaaltje over Amerikaan-
sche hoffelijkheid.
Woodrow Wilson, (de man, die
over eenige dagen president van de
V. St. dus een der machtigste
staatshoofden ter wereld zal zijn)
reisde Zaterdagavond uit New-York
terug naar Princeton. De trein
was vol tn en Woodrow WiDon
kwam wat laat, zoodat er nog slechts
staanplaatsen waren. Ofschoon in
den trein al heel gauw iedereen
hem herkend had, was er geen van
de reizigers, die er aan dacht hem
zijn zetel af te etaan. Eindelijk,
na e«n uur sporens, kwam er een
stoel vrij voor den a.s. president,
maar onmiddellijk daarop kwam
eene dame in den wagen en Wil
son was de eenige die de hoffelijk
heid had, op te staan en haar zijn
plaats te geven Hij zelf kon weer
blijven Btaan.
Iadisn men in aanmerkiag *«mt
dat de a.s. president dan toch ook
een man op leeftijd is hij is 56
jaar moet men tot |de overtui
ging komen, dat men de democra
tische gewoonten wel wat te ver
kan drijven.
o
Recept voor de oogen.
Sluit ze vroeg aan den avond,
open ze vroeg in den ochtend en
laat uw geest bij dag met goede
gedachten vervuld zijn dan zult
gij vuur en leven en een beminne-
van mijnheer Monk doen, en u ver
zoeke, juffrouw Ring in haar hotel
af te halen en hedenavond te negen
uur bij hem te willen komen. Hij heeft
juist getelefoneerd en toen hij hoorde,
dat ik aan de telefoon stond en u
ihuis was, verzocht hij mij, dit ver
zoek te willen overbrengen."
Ik was ontzettend nieuwsgierig, of
hij reeds iets had uitgericht en of het
enkel om eene nieuwe beraadslaging
was. De tijd ging vreeseiijk lang
zaam voor mij voorbij.
Buiten was het slecht wederkoud
en winderig en daarenboven een wei
nig sneeuw.
Ik nam een rijtuig en liet het voor
het hotel wachten, terwijl ik naar bin
nen ging.
De jonge dame stond geheel gereed
en zoo vastberaden mogeiijk, zooals
ik haar op den eersten avond bij Monk
gezien had. Zij was per telefoon op
mijne komst voorbereid.
Zij wees het van de hand, te rijden
en ik moest het rijtuig wegzenden.
„Ik ben den geheelen dag niet uitge-
.gaan," zeide zij, „en eene wandeling
zal mij goeddoen.... maar, ik denk al
tijd alleen aan mij zelve u. zal zeker
liever rijdenwij zullen een ander
rijtuig nemen."
Ik had in het geheel niets in te
brengen tegen eene wandeling aan
hare zijde wij hadden ook tijd ge
noeg, want ik had mij vroeg op weg
begeven doch het arme meisje was
zoo onrustig en zenuwachtig, dat het
mij de grootste moeite kostte, haar
tot kalmte te brengen.
vertrekken van den pandjeshuishou
der immers rauwkeurig en kan er
uit- en ingaan, zoo dikwijls hij wil.
Voor geld dort hij bepaald alles."
Met den grootst mogelijken ernst
beloofde ik, dat ik Monk haar voor
stel zou mededeelen en het onder
steunen.
Ik vond Monk in zijne kamer op en
neer wandelen. Hij deed, alsof hij
zoo kalm mogelijk was, doch ik kon
duidelijk bemerken, dat hij zeer nieuws
gierig was te vernemen, of wij zijne
voorschriften nauwkeuiig hadden op
gevolgd en hoe de samenkomst was
afgeloopen. Nauwelijks was ik met
mijne mededeelingen gereed, of hij
snelde de kamer uit en keerde weldra
met een overjas en een dikken stok
terug.
„Je moet het mij niet kwalijk ne
men, maar ik heb nog hedenavond
een noodzakelijk werk te verrichten.
Waarschijnlijk blijf ik een uur of twee
weg. Wil je op mij wachten, goed
zoo niet, dan tot weerziens, tot mor
gen Dan zal je van mij hooren."
„Neen, wacht een beetje, ik moet
je nog iets vanwege de jonge dame
zeggen. Zij was op een zeer goed
idee gekomen en ik ben van meening,
dat men er van zou kunnen gebruik
maken. Zij heeft den eenig zekeren
weg gewezen, hoewel deze wel wat
duurder zal uitkomen. Ik herhaalde
Klara's woorden.
Monk glimlachte.
„Groet de jonge dame en zeg baar,
dat heur plan bijna hetzelfde is als
het mijne. Morgen zult gij beiden
van mij hooren. Goeden nacht
Ik gaf er de voorkeur aan, naar
mijne woning terug te keeren en mei
vrouw Christiansen een weinig te pra
ten over de „zoete jonge dame", die
bij ons geweest was. Zij vroeg mij,
of het misschien niet gepast zou zijn,
dat zij den volgenden voormiddag
naar het hotel ging, om naar den wel
stand van de jonge daine te informee-
ren.
Daarin kon ik ten volle toestemmen.
Den volgenden morgen begaf de goede
vrouw zich naar het hotelzij nam
van mij mede een reusachtige ruiker
en de mededeeling, dat Monk doen
zou, wat zij gisteren had voorgesteld
en dat zij in den loop van den dag
wel van hem hooren zou.
XI.
Het was den volgenden avond zeven
uur.
Noch van Monk, noch van de jonge
dame had ik iets gezien. Vrouw Chris
tiansen had mij de tijding gebracht,
dat het met de dame goed ging en
zij den geheelen dag op haar kamer
dacht te blijven, om op een brief van
Monk te wachten.
Ik zat in mijne behaaglijke kamer
voor den brandenden haard en dacht
er over na, hoe de zaak eindigen zou
of de jonge dame haar vader zou kun
nen redden, of onze kennismaking met
haar vertrek uit Christiania eindigen
zou, enz.
Eensklaps treedt vrouw Christian
sen binnen. „Ik moet u de groeten