er om, voor 1 lang een vast bijkantoor te Hulst, waarvoor hij zelfs in Hulst was aan geslagen in den hoofdelijken omslag totdat daarover was geklaagd. En dit feit, zeer zeker in strijd met de Notariswet, zeer zeker in strijd met de eer en waardigheid van het Nota risambt, bekend bij den Officier van Justitie der Rechtbank te Middelburg, bekend bij de Kamer van Toezicht te Middelburg, terwijl zelfs officieel be kend is dat hij datj kantoor heeft en zimng houdt om notarieele zaken op te doen en af te doen, wordt als ge oorloofd beschouwd En dit, hoewel wordt gekrenkt de geheele grondslag van de Notariswet, dat aan den nota ris één bepaalde standplaats wordt aangewezen, en hij zich niet wille keurig mag vestigen. £Doch dit veroorloofd beschouwen wordt geacht hierom geoorloofd te zijn omdat door dergelijk bijkantoor van ©en notaris te flonteuisse de notaris van Daisnm te Hulst schade kan hebben, en dan is alles goed. En ook te Sas van Gent hield die notaris een bijkantoor zelfs met ge volg, dat het notariaat is moeien wor den opgeheven, toen de notaris Vol- lenhoven van Daalen werd benoemd te Almelo, terwijl het gevolg was te Hulst, dat de notaris Daey Ouwens, nu te Purmerend die opvolgde notaris vaii Deinse te Hulst die groot kapi talist werd door zijn notariaat, hier geen voldoend notarieel bestaan had, en dat notaris van Dalsum alleen door zijn populariteit en door zijn eenvou dige levenswijze zich als notaris heeft kunnen handhaven. 3. Als een notaris een paar maal gewaarschuwd is, kan hij worden ge schorst en afgezet als notaris, maar dit moet dan gebeuren door de Recht bank, en boven} de Rechtbank staan nog het Gerechtshof en de Hooge Raad. 4. Het artikel van 7 September 1912 is niet onderteekend. Volgens de wet is de „dader" dus de redacteur of de uitgever van de Volkswil, niet de notaris van Dalsum. 5. Een notaris is evengoed een staatsburger als ieder ander burger. Hij mag dus evengoed als een ander menschen helpen door sociale en an dere daden, mag even goed als een ander Statenlid en Kamerlid zijn, mag even goed als een ander een krant uitgeven. En al is notaris van Dalsum reeds zoolang door de Nederlandsche Overheid van Staat cn Kerk vogelvrij verklaard, de burgerlijke dood is in de Nederlandsche wetboeken riet te vinden, is zelfs uitdrukkelijk afge schaft. 6. Ons leven in Hulst is niet ge gaan, van den eersten dag tot den dag van heden, langs een weg van rozen, maar de vervolging en de smaad, waaraan wij voortdurend bloot' staan worden geheel verzoet door den vrede des harten en door ons Gods vertrouwen, worden geheel verzoet door de liefde cn het vertrouwen eencr bevolking tot welker zedelijke en stoffelijke opheffing wij nebben ge offerd zo.oils luidt in een der volks liederen „zijs geld en goed, ja zelfs zijn notariaat. 7. Leden van die Kamer van Toe zicht zijn de heeren nir. Kronenberg en Snouck Hurgronje, resp. president en griffier van de Rechtbank, mr. Sipkens, kantonrechter, Kleijn van de Poll, Inspecteur van de registratie, allen te Middelburg, notaris van Nou- huijs te Zierikzee en notaris Liebert te Kapelle. 8. Tot een niet zijn teruggebracht de strafvervolgingen door de Justitie, tot een niet is teruggebracht de wil lekeur der kerkelijke overheid, tot een niet zijn teruggebracht de samenspan ningen tot eer- en broodroof, waarom zou nu wei tot een succes moeten leiden de daad van de Kamer van Toezicht te Middelburg Het zijn de slechtste vruchten niet waaraan de wespen knagen Mis schien geldt dit ook tegenover ons 9. There is something rotting in the State of Denmark. Met nog groo- ter recht mag dit worden gezegd van den Nederlandschen Staat van onzen tijd. Van U, geachte Ambtgenooten, Uw op Uw ambtseer beroep doende Collega. H. A. VAN DALSUM, Notaris. Mut&t. Twee spreuken. Men zou haast denken, dat de par tij der geleerden steeds vijandig heeft gestaan tegenover de waarheid, die vorschers, denkers en uitvinders a/n de wereld openbaarde.... omdat zij de bewijzen niet begreep. Lord Lister. Over twee dingen bedroeft zich Mijn harteen enz, en een mensch van doorzicht, die veracht wordt. Ecc. 26: 25. 5. dat tegen de volkomen gelijk stelling van openbaar en bizonder on derwijs naar strikt recht niets is aan te merken. Ieder Nederlander van 25 jaar mag in 1913 hier medestemmen, die a hier woont, b rijksbelasting betaalt, c. van af 1 Augustus 1912 1 Februari 1913 huurt één huis of huurt daarbij land, en daarvoor be taalt een huur van te zamen f 40, per jaar berekend (in Hulst f 50). Uuurkiezer. d. Van 1 Januari 1912 1 Februari 1913 heeft gewerkt bij éen baas, en verdient per jaar f 275, (in Hulst f 300). Werken bij een laas gedurende 6, 7, 8 maanden en ver der in eigen bedrijf is ook goed e. Is inwonende zoon, werkzaam in het bedrijf van ouders, vadar of moeder, en verdient f 100 per jaar, plus kost en inwoning Verder kan men zijn pensioen-, spaarbank-, grootboek- en examen kiezer. De kiezers van af c zijn aangifte- kiezers, en moeten zich vóór 15 Februari hebben aangegeven ter gemeentesecretarie. leder wordt verzocht zelf naar de secretarie te gaanals hij soms is overgeslagen om een aangiftebiljet te teekenenen ander» bestaat ,er den geheelen Zondag van 9 Februari gelegenheid om de biljetten te laten invullen ter herberge van den heer C El H. FASSAERT, Gentschestraat te Hulst. o Bij de Tweede Kamer js ingekomen een wetsontwerp tot Grondsv/ether- ziening. Behalve redactiewijzigingen wordl door de Regeering voorgesteld 1. Het inkomen v.an de Koningin met f 200.000 te verhooge». 2. Het kiesrecht wordt toegekend aan Nederlandsche mannelijke inge zetenen van 25 jaar die aan het hoofd van een gezin staan, of zonder aan het hoofd van een gezin te staan als zelfstandige personen in de maat schappij optreden, een en ander nader ia regelen bij <le wet. 3.. Lidmaatschap der Tweede Ka mer te verlengen van vier op vijf jaar. 4. De Kamerleden krijgen f 3GG0 in plaats van f 2000, benevens pensioen. 5. Het openbaar onderwijs wordt aanvulling van het bizonder onder wijs, en het bizonder onderwijs wordt uit de algemeene kas bekostigd op gelijken voet als het openbaar onder wijs. Dit zijn de voornaamste bepalingen, en, voor zooverre wij dooreen vluch tige kennismaking over de zaak kunnen oordcelcn, zullen dit de kwesties zijn waarover het gaat. Zonder ons voor de toekomst te willen binden komt het ons voor 1. dat de verhooging van het inko men der Koningin (die ook heeft de inkomsten der kroondomeinen plus vrije woning) ons niet gerechtvaar digd voorkomt. 2. dat het gezinshoofdenkiesrecht, zooals het nu is voorgesteld, ons niet juist voorkomt. De maatschappij is niet samengesteld uit gezinnen maar uit personen, die hebben een sociale natuur, en deze sociale natuur brengt mede rechten en verplichtingen als lid der maatschappij, ook jegens het huisgezin, dat is de eerste vorm van maatschappij. 3. dat de duur van het lidmaatschap voor de Tweede Kamer te verlengen geen bezwaar is. 4. dat het hun toekennen van f 3000 schadevergoeding wel billijk is, maar dat het hun tuekennen van pensioen onze besliste afkeuring heeft. Door toch pensioen toe te kennen wordt het kamerlid van volksvertegenwoor diger een ambtenaar. Ci cl ii k wenschcn Wij ontvangen van verschillende zijden gelijkvvenschen, dat de Tijd veroordeeld is, dat er eindelijk eens straf is uitgesproken wegens de tegen ons reeds zoovele jaren lang aanhou dende geheime en openbare laster campagne. Wij zeggen dank voor die belang stelling. Maar als onze vrienden letten op de zaak van den Open Brief in ons nummer van heden zullen zij bemer ken, dat de vijand nog niet slaapt. Doch ook deze vijand zal zijne tan den aan ons stomp bijten gelijk al onze andere belagers, want wij zijn in Gods hand, en er staat geschreven „Als God met ons is, wie is dan te gen ons?" Lente zonder winter. Terwijl men in de Hollandsche bla den telkens leest van jongens die door het ijs zijn gezakt, wat in elk geval bewijst dat daar toch een soort win ter is, is hier de lente reeds volop aar. den gang. Zoo b.v. in onzen tuin de winter- klokjes staan in bloei, de rozenboomen botten uit, een bessenboom zit vol kleine blaadjes, enz. Wat leert dit: dat niet alleen aard rijkskundig en economisch Zeeuwsch- Vlaanderen niet tot Noord-Neder land behoort, maar dat zelfs da natuur er op wijst, dat Z.-VI. een deel is van Vlaanderen. ÜMYETTIGE VRIJHEIDSBOOM I Vi In de Toekomst te Middelburg heeft een geval gestaan van een man te Vlissingen,die rauwelings in een krank zinnigengesticht werd opgenomen, en dit, zooals zou moeten blijken uit de daarin opgenomen gegevens: le zonder dat de man kr: •iczinnig is, 2e. Omdat hij lastig was vojr een pastopr en een notaris, daar hij maar steeds hardop beweerde, dat hem een eifei.is van een tante wa§ ontfutseld waarvan de gelden langs slinkschc wegen waren gekomen in het bezit van een kerkelijke instelling. Over het laatste kunnen wij natuur lijk niet oordeelen, maar wat betreft het eerste, de krankzinnigheid, deze komt ook ons, gezien cte gegevens welke de Toekomst verschafr, voor als zeer, zeer twijfelachtig. En was en is de man werkelijk niet krank zinnig, dan wordt natuurlijk ook ver dacht de tweede izak. 0.11)ER DE BEEGISCIIE KAÏIlOLIEkE REGEERING. De „Patriote" van Februari bevat zeer ernstige beschuldigingen van Mgr. Roelens, Apostolisch Vicaris van Op- per-Congo, tegen den slechten geest van tegenwerking, die is bij de bur gerlijke en militaire ambtenaren in den Belgischen Congo tegen den mis- siearbcrid der katholieke missionarissen. Wat leert ook deze beschuldiging Dit; dat h't er weinig op aankomt onder welke vlag eenige regeering vaart, maar dat de vraag slechts is is de geest, die bezie It regeering en ambtenaren, een geest van wil tot rechtvaardigheid of niet. YLAAHSCilE DAROMEN EN GRATEN. Dezer dagen hoorden we een oor deel van een Hollandschen ambtenaar, die nog al eens in aanraking moest komen met Belgische grondeigena ren in Zeeuwsch-Vlaanderendie Vlaamsche baronnen en graven hebben geen hart. Zegt het volk dit ook in Brugge Gemengde huwelijken in de Roomsche Kerk. Men schrijft van Roomscli-katholieke zijde aan de „N. R. C. Reeds vroeger heb ik hier ter plaatse ter sprake gebracht het schrikbarend hooge aantal gemengde huwelijken, welke tusschen Roomschen en anders denkenden in ons land worden gesloten tot groot nadeel van het Roomsche geloofsleven, 't Was bij gelegenheid dat de Katholieke pers er zich over bezorgd maakte, dat alleen in Rotter dam het aantal gemengde huwelijken tusschen Roomschen en andersden kenden, in 1911 gesloten, niet min der dan 55 procent bedroeg van alle door Roomschen gesloten huwelijken, welk percentage voor de drie eerste maanden van 1912 steeg tot over de 70 procent. Daarin zag ik een be wijs voor de geloofsverzwakking on der de Roomschen. Sedert zijn weder enkele maanden verloopen, en nu moet opnieuw dit belangrijke verschijnsel onder de oogen worden gezien. In tegenstelling toch met de aanhoudende, ernstige veima ningen van bischoppen en geestelijk heid, is het aantal gemengde huwe lijken onder de Roomschen niet alleen niet verminderd,maar toegenomen, zoo dat de bisschop van Haarlem zich genoodzaakt heeft gezien, aan zijn geestelijkheid te gelasten, Zondag 26 dezer in alle kerken in het bisdom, gedurende de H H. Missen, te spre ken over gemengde huwelijken. Bij die gelegenheid zijn toen o.a. een paar cijfers op Amsterdam be trekking hebbende, bekend geworden, welke cijfers eenigszins een denkbeeld kunnen geven van den omvang van dit kwaad, dat in zijn gevolgen zoo bedenkelijk is yoor het Roomsche geloofsleven. Er is toen nl. medege deeld, dat cr alleen in Amsterdam 12 000 gemengde huwelijken tusschen Roomschen en andersdenkenden zijn en dat in meer dan 7000 huwelijken de kinderen zeifs niet Katholiek ge doopt zijnNemen wij als gemid delde voor ieder huisgezin drie kin deren aan welke schatting eer te laag dan te hoog is dan beteekent dit, dat er alleen in Amsterdam 21.000 kinderen leven, die niet Katholiek zijn, terwij! ze dit eigenlijk hadden moeten zijn. De Volkswil teekent hierbij aan Ongetwijfeld is dit alles een treurig verschijnsel, omdat het wijst op ver mindering van het geloofsleven onder ons Roomsch Katholieken. Maar deze vermindering gaat samen met de ver meerdering van politieken invloed der katholieken, gaat samen met de stel selmatige afscheiding door vereeni- gingen en scholen, Hoe rijmt zich dit te zamen. Onze gedacht isdat, doordat de geestelijkheid zelve en de politieke katholieken den katholieken godsdienst maken tot een middel om te verkrij gen ambten en politieken invloed, de godsdienst als zoodanig door hen wordt verlaagd van een zieleleven tot een wereldsch leven. En moeten z ij dan nog ki'agen, cjat het geloofsleven achteruitgaat, z ij die daarvan zeiven de schuld dragen, z ij die tot eer- en broodroof vervolgen hen, die den godsdienst willen zuiveren van de handels- en ijdelheids- en hcersch- zuchtelementen Wü de geestelijkheid het kwaad der gemengde huwelijken bestrijden, laat zij dan zelve eerst toonen, aat zij ge loofsleven heeft, dan zullen de paro chianen wel volgen. Doch het ligt niet in den aard der menschen om dc woorden yR te volgen als het gege ven voorbeeld andcr'èóm n. liechtzaken. Laster. De 4e kamer der rechtbank te Amsterdam heeft veroordeeld tot 4 maanden gevangenisstraf (gtëiicht was 6 maanden), J. F. D. F., los werkman dit een politieagent ten onrechte had toegevoegd, dat hij op Zaterdagavond 13 October zich in een verdacht huis op 't Oudekerksplein had opgehouden. Tijd. Deze uitspraak had plaats op den zelfden dag, waarop de Tijd werd veroordeeld tot f50 boete. Feitelijk is het geen verhouding, want wat tegen ons was gedaan was evengoed laster, en wel een uiting van eene opzettelijke geheime en open lijke lastercampagne, die als het ware reeds is begonnen van af den dag, dat wij notaris werden benoemd in Hulst, dus niet een op zichzelf staand feit, zelfs erger. Het wijst op het eigenaardige ver schijnsel in Nederland dat, zoodra -iemand staat op deu ladder der bu reaucratie, al is het zelfs maar een nachtwacht, dan is hij een heilig huisje waartegen niets mag worden gezegd noch minder gedaan, waar of niet waar. Dit verschijnsel is echter geen goed verschijnsel. Het wijst er op, dat niet alleen in Zeeuwsch-Vlaanderen, dat ook buiten Zeeland een reinigende bezem noodig is voor het verhelderen van de hoofden en de harten. Sociale verzekering-. Hat Duitsche Reichsarbeits- b 1 a t t geeft een belangrijken staat van den tegenwoordigen stand der sociale verzekeringen in de Euro- peesche landen. Begrijpelijker wijze maakt ons land daaronder geen al te schitterend figuur, hetgeen uit het vol gende blijkt De sociale verzekering omvat op 't oogenblik 19 Europeesche staten. Eene verplichte ziektever zekering hebbenDuitschland, Oostenrijk, Hongarije, Italië, Frankrijk, Noorwegen, Luxemburg, Servië, Ru- menië en Rusland. Doch Nederland... niet. In validiteit s- en ouder- domsverzekering hebben Duitschland, Oostenrijk, Hongarije, Frankrijk, België, Engeland, Luxem burg, Griekenland en Roemenië. Doch Nederland.... niet. Slechts op 't gebied der onge vallenverzekering kan Ne derland plaats nemen naast Duitsch land, Oostenrijk, Hongarije, Italië, Frankrijk, Noorwegen, Denemarken, Finland, Luxemburg, Zwitserland, Ser vië, Griekenland, Roemenië en Rus land. Maar dat is nu ook net alles, wat Nederland op 't gebied der sociale verzekering heeft. Is 't niet treurig En wordt 't niet hoog tijd, dat Ne derland, wat toch ook een moderne staat wil zijn, plaats neme in de rij der staten, die 't verzekeringswezen op moderne wijze hebben doorge voerd K. in de Volksbanier. De Clerus ip. Actie. Men schrijft aan de Express „Ik wil niet verzuimen u het volgende te melden Terwijl ik af wezig was, is de pastoor bj mij thuis geweest. Hij heeft mijn vrouw gevraagd welke courant wij lazen, Zij zeide: „de Expres*. Daarop zeide de pastoor dat wij dat niet moesten doen. Die Douwes Dekker, zeide hij, is een slecht menseb. Hij doet niets anders dan den kath godsdienst aanvallen. U meet die slechte courant niet lezen. Mijn vrouw wist er niet veel op te zeggen. Ik was niet thuis, zeide ik al. Als ik thuis geweest wa«, dan had ik pastoor wel te woord gestaan Dan had ik hem gezeg'cj, dat u nooit de godsdienst aanvalt. NooitIk heb nog nooit in de Expres iets gelezen tegen den gods dienst. Ik weet w*l, dat u tegen den clerua strijd voert. En die strijd is mij zeer sympathiek, juist omdat ik een goed katholiek hen. Ik had wel willen zien, welk gezicht de pastoor dan getrokken had". Tot zoover onze briefschrijver. Natuuilijk wisten we al lang. dat heer om in het duister tegen ons en de Indiër-beweging wroet. De clerus heeft overigens npoifc nagelaten tegen ons te wroeten. Heeft niet de bisschop in eigen per soon te Batavia de schapen ver boden Het Tijdschrift te lezen O, a. de directeur van gemeente werken te Batavia, den heer Luyten Verboden alsof de menschen geen eigen oordeel mogen hebben Wat zullen wij nu op deze mede- deeling hierboven zeggen De cle rus, en ieder ander, weet zeer goed en dat maakt hun werken tegen ons du! bel louche dat de Expres nooit iets kwaads sprak van den godsdienst, Van geen enkelen gods dienst. Godsdienst in een hartszaak Het gaat geen derde aaD, wat ik ge loof. En godsdienst behoort daarom buiten de courant. De priesters zelf sleepen echter te pas of te onpas den godsdienst in de pers. Waar om Omdat voor dea clerus gods dienst niets anders is dan een po litiek middel. Wat raakt het hun, of de poëzie van het geloof bezoe deld wordt Die poëzie trok ons aan Wij hebben in katholieke landen als Frankrijk, Spanje, en Beieren ons in katholieke kerken begeven om daar de schoonheid van zulk® uiting van een devoot geloof te be wonderen, omdat wij graag schoon heid zien.

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1913 | | pagina 2