er om, voor 1
lang een vast bijkantoor te Hulst,
waarvoor hij zelfs in Hulst was aan
geslagen in den hoofdelijken omslag
totdat daarover was geklaagd.
En dit feit, zeer zeker in strijd met
de Notariswet, zeer zeker in strijd met
de eer en waardigheid van het Nota
risambt, bekend bij den Officier van
Justitie der Rechtbank te Middelburg,
bekend bij de Kamer van Toezicht te
Middelburg, terwijl zelfs officieel be
kend is dat hij datj kantoor heeft en
zimng houdt om notarieele zaken op
te doen en af te doen, wordt als ge
oorloofd beschouwd En dit, hoewel
wordt gekrenkt de geheele grondslag
van de Notariswet, dat aan den nota
ris één bepaalde standplaats wordt
aangewezen, en hij zich niet wille
keurig mag vestigen.
£Doch dit veroorloofd beschouwen
wordt geacht hierom geoorloofd te zijn
omdat door dergelijk bijkantoor van
©en notaris te flonteuisse de notaris
van Daisnm te Hulst schade kan
hebben, en dan is alles goed.
En ook te Sas van Gent hield die
notaris een bijkantoor zelfs met ge
volg, dat het notariaat is moeien wor
den opgeheven, toen de notaris Vol-
lenhoven van Daalen werd benoemd
te Almelo, terwijl het gevolg was te
Hulst, dat de notaris Daey Ouwens,
nu te Purmerend die opvolgde notaris
vaii Deinse te Hulst die groot kapi
talist werd door zijn notariaat, hier
geen voldoend notarieel bestaan had,
en dat notaris van Dalsum alleen door
zijn populariteit en door zijn eenvou
dige levenswijze zich als notaris heeft
kunnen handhaven.
3. Als een notaris een paar maal
gewaarschuwd is, kan hij worden ge
schorst en afgezet als notaris, maar
dit moet dan gebeuren door de Recht
bank, en boven} de Rechtbank staan
nog het Gerechtshof en de Hooge
Raad.
4. Het artikel van 7 September
1912 is niet onderteekend. Volgens de
wet is de „dader" dus de redacteur
of de uitgever van de Volkswil, niet
de notaris van Dalsum.
5. Een notaris is evengoed een
staatsburger als ieder ander burger.
Hij mag dus evengoed als een ander
menschen helpen door sociale en an
dere daden, mag even goed als een
ander Statenlid en Kamerlid zijn, mag
even goed als een ander een krant
uitgeven. En al is notaris van Dalsum
reeds zoolang door de Nederlandsche
Overheid van Staat cn Kerk vogelvrij
verklaard, de burgerlijke dood is in
de Nederlandsche wetboeken riet te
vinden, is zelfs uitdrukkelijk afge
schaft.
6. Ons leven in Hulst is niet ge
gaan, van den eersten dag tot den
dag van heden, langs een weg van
rozen, maar de vervolging en de
smaad, waaraan wij voortdurend bloot'
staan worden geheel verzoet door den
vrede des harten en door ons Gods
vertrouwen, worden geheel verzoet
door de liefde cn het vertrouwen eencr
bevolking tot welker zedelijke en
stoffelijke opheffing wij nebben ge
offerd zo.oils luidt in een der volks
liederen „zijs geld en goed, ja zelfs
zijn notariaat.
7. Leden van die Kamer van Toe
zicht zijn de heeren nir. Kronenberg
en Snouck Hurgronje, resp. president
en griffier van de Rechtbank, mr.
Sipkens, kantonrechter, Kleijn van de
Poll, Inspecteur van de registratie,
allen te Middelburg, notaris van Nou-
huijs te Zierikzee en notaris Liebert
te Kapelle.
8. Tot een niet zijn teruggebracht
de strafvervolgingen door de Justitie,
tot een niet is teruggebracht de wil
lekeur der kerkelijke overheid, tot een
niet zijn teruggebracht de samenspan
ningen tot eer- en broodroof, waarom zou
nu wei tot een succes moeten leiden
de daad van de Kamer van Toezicht
te Middelburg
Het zijn de slechtste vruchten niet
waaraan de wespen knagen Mis
schien geldt dit ook tegenover ons
9. There is something rotting in
the State of Denmark. Met nog groo-
ter recht mag dit worden gezegd van
den Nederlandschen Staat van onzen
tijd.
Van U, geachte Ambtgenooten,
Uw op Uw ambtseer beroep doende
Collega.
H. A. VAN DALSUM,
Notaris.
Mut&t.
Twee spreuken.
Men zou haast denken, dat de par
tij der geleerden steeds vijandig heeft
gestaan tegenover de waarheid, die
vorschers, denkers en uitvinders a/n
de wereld openbaarde.... omdat zij de
bewijzen niet begreep.
Lord Lister.
Over twee dingen bedroeft zich
Mijn harteen enz, en een mensch
van doorzicht, die veracht wordt.
Ecc. 26: 25.
5. dat tegen de volkomen gelijk
stelling van openbaar en bizonder on
derwijs naar strikt recht niets is aan
te merken.
Ieder Nederlander van 25 jaar
mag in 1913 hier medestemmen,
die
a hier woont,
b rijksbelasting betaalt,
c. van af 1 Augustus 1912 1
Februari 1913 huurt één huis of
huurt daarbij land, en daarvoor be
taalt een huur van te zamen f 40,
per jaar berekend (in Hulst f 50).
Uuurkiezer.
d. Van 1 Januari 1912 1
Februari 1913 heeft gewerkt bij éen
baas, en verdient per jaar f 275, (in
Hulst f 300). Werken bij een laas
gedurende 6, 7, 8 maanden en ver
der in eigen bedrijf is ook goed
e. Is inwonende zoon, werkzaam
in het bedrijf van ouders, vadar of
moeder, en verdient f 100 per jaar,
plus kost en inwoning
Verder kan men zijn pensioen-,
spaarbank-, grootboek- en examen
kiezer.
De kiezers van af c zijn aangifte-
kiezers, en moeten zich vóór 15
Februari hebben aangegeven ter
gemeentesecretarie.
leder wordt verzocht zelf naar de
secretarie te gaanals hij soms is
overgeslagen om een aangiftebiljet te
teekenenen ander» bestaat ,er den
geheelen Zondag van 9 Februari
gelegenheid om de biljetten te laten
invullen ter herberge van den heer
C El H. FASSAERT, Gentschestraat
te Hulst.
o
Bij de Tweede Kamer js ingekomen
een wetsontwerp tot Grondsv/ether-
ziening.
Behalve redactiewijzigingen wordl
door de Regeering voorgesteld
1. Het inkomen v.an de Koningin
met f 200.000 te verhooge».
2. Het kiesrecht wordt toegekend
aan Nederlandsche mannelijke inge
zetenen van 25 jaar die aan het hoofd
van een gezin staan, of zonder aan
het hoofd van een gezin te staan als
zelfstandige personen in de maat
schappij optreden, een en ander nader
ia regelen bij <le wet.
3.. Lidmaatschap der Tweede Ka
mer te verlengen van vier op vijf
jaar.
4. De Kamerleden krijgen f 3GG0
in plaats van f 2000, benevens pensioen.
5. Het openbaar onderwijs wordt
aanvulling van het bizonder onder
wijs, en het bizonder onderwijs wordt
uit de algemeene kas bekostigd op
gelijken voet als het openbaar onder
wijs.
Dit zijn de voornaamste bepalingen,
en, voor zooverre wij dooreen vluch
tige kennismaking over de zaak
kunnen oordcelcn, zullen dit de
kwesties zijn waarover het gaat.
Zonder ons voor de toekomst te
willen binden komt het ons voor
1. dat de verhooging van het inko
men der Koningin (die ook heeft de
inkomsten der kroondomeinen plus
vrije woning) ons niet gerechtvaar
digd voorkomt.
2. dat het gezinshoofdenkiesrecht,
zooals het nu is voorgesteld, ons niet
juist voorkomt. De maatschappij is
niet samengesteld uit gezinnen maar
uit personen, die hebben een sociale
natuur, en deze sociale natuur brengt
mede rechten en verplichtingen als
lid der maatschappij, ook jegens het
huisgezin, dat is de eerste vorm van
maatschappij.
3. dat de duur van het lidmaatschap
voor de Tweede Kamer te verlengen
geen bezwaar is.
4. dat het hun toekennen van f 3000
schadevergoeding wel billijk is, maar
dat het hun tuekennen van pensioen
onze besliste afkeuring heeft. Door
toch pensioen toe te kennen wordt
het kamerlid van volksvertegenwoor
diger een ambtenaar.
Ci cl ii k wenschcn
Wij ontvangen van verschillende
zijden gelijkvvenschen, dat de Tijd
veroordeeld is, dat er eindelijk eens
straf is uitgesproken wegens de tegen
ons reeds zoovele jaren lang aanhou
dende geheime en openbare laster
campagne.
Wij zeggen dank voor die belang
stelling.
Maar als onze vrienden letten op
de zaak van den Open Brief in ons
nummer van heden zullen zij bemer
ken, dat de vijand nog niet slaapt.
Doch ook deze vijand zal zijne tan
den aan ons stomp bijten gelijk al
onze andere belagers, want wij zijn
in Gods hand, en er staat geschreven
„Als God met ons is, wie is dan te
gen ons?"
Lente zonder winter.
Terwijl men in de Hollandsche bla
den telkens leest van jongens die door
het ijs zijn gezakt, wat in elk geval
bewijst dat daar toch een soort win
ter is, is hier de lente reeds volop
aar. den gang.
Zoo b.v. in onzen tuin de winter-
klokjes staan in bloei, de rozenboomen
botten uit, een bessenboom zit vol
kleine blaadjes, enz.
Wat leert dit: dat niet alleen aard
rijkskundig en economisch Zeeuwsch-
Vlaanderen niet tot Noord-Neder
land behoort, maar dat zelfs da natuur
er op wijst, dat Z.-VI. een deel is van
Vlaanderen.
ÜMYETTIGE VRIJHEIDSBOOM I Vi
In de Toekomst te Middelburg heeft
een geval gestaan van een man te
Vlissingen,die rauwelings in een krank
zinnigengesticht werd opgenomen, en
dit, zooals zou moeten blijken uit de
daarin opgenomen gegevens:
le zonder dat de man kr: •iczinnig is,
2e. Omdat hij lastig was vojr een
pastopr en een notaris, daar hij maar
steeds hardop beweerde, dat hem een
eifei.is van een tante wa§ ontfutseld
waarvan de gelden langs slinkschc
wegen waren gekomen in het bezit
van een kerkelijke instelling.
Over het laatste kunnen wij natuur
lijk niet oordeelen, maar wat betreft
het eerste, de krankzinnigheid, deze
komt ook ons, gezien cte gegevens
welke de Toekomst verschafr, voor
als zeer, zeer twijfelachtig. En was
en is de man werkelijk niet krank
zinnig, dan wordt natuurlijk ook ver
dacht de tweede izak.
0.11)ER DE BEEGISCIIE KAÏIlOLIEkE
REGEERING.
De „Patriote" van Februari bevat
zeer ernstige beschuldigingen van Mgr.
Roelens, Apostolisch Vicaris van Op-
per-Congo, tegen den slechten geest
van tegenwerking, die is bij de bur
gerlijke en militaire ambtenaren in
den Belgischen Congo tegen den mis-
siearbcrid der katholieke missionarissen.
Wat leert ook deze beschuldiging
Dit; dat h't er weinig op aankomt
onder welke vlag eenige regeering
vaart, maar dat de vraag slechts is
is de geest, die bezie It regeering
en ambtenaren, een geest van wil tot
rechtvaardigheid of niet.
YLAAHSCilE DAROMEN EN GRATEN.
Dezer dagen hoorden we een oor
deel van een Hollandschen ambtenaar,
die nog al eens in aanraking moest
komen met Belgische grondeigena
ren in Zeeuwsch-Vlaanderendie
Vlaamsche baronnen en
graven hebben geen hart.
Zegt het volk dit ook in Brugge
Gemengde huwelijken
in de Roomsche
Kerk.
Men schrijft van Roomscli-katholieke
zijde aan de „N. R. C.
Reeds vroeger heb ik hier ter plaatse
ter sprake gebracht het schrikbarend
hooge aantal gemengde huwelijken,
welke tusschen Roomschen en anders
denkenden in ons land worden gesloten
tot groot nadeel van het Roomsche
geloofsleven, 't Was bij gelegenheid
dat de Katholieke pers er zich over
bezorgd maakte, dat alleen in Rotter
dam het aantal gemengde huwelijken
tusschen Roomschen en andersden
kenden, in 1911 gesloten, niet min
der dan 55 procent bedroeg van alle
door Roomschen gesloten huwelijken,
welk percentage voor de drie eerste
maanden van 1912 steeg tot over de
70 procent. Daarin zag ik een be
wijs voor de geloofsverzwakking on
der de Roomschen.
Sedert zijn weder enkele maanden
verloopen, en nu moet opnieuw dit
belangrijke verschijnsel onder de oogen
worden gezien. In tegenstelling toch
met de aanhoudende, ernstige veima
ningen van bischoppen en geestelijk
heid, is het aantal gemengde huwe
lijken onder de Roomschen niet alleen
niet verminderd,maar toegenomen, zoo
dat de bisschop van Haarlem zich
genoodzaakt heeft gezien, aan zijn
geestelijkheid te gelasten, Zondag 26
dezer in alle kerken in het bisdom,
gedurende de H H. Missen, te spre
ken over gemengde huwelijken.
Bij die gelegenheid zijn toen o.a.
een paar cijfers op Amsterdam be
trekking hebbende, bekend geworden,
welke cijfers eenigszins een denkbeeld
kunnen geven van den omvang van
dit kwaad, dat in zijn gevolgen zoo
bedenkelijk is yoor het Roomsche
geloofsleven. Er is toen nl. medege
deeld, dat cr alleen in Amsterdam
12 000 gemengde huwelijken tusschen
Roomschen en andersdenkenden zijn
en dat in meer dan 7000 huwelijken
de kinderen zeifs niet Katholiek ge
doopt zijnNemen wij als gemid
delde voor ieder huisgezin drie kin
deren aan welke schatting eer te
laag dan te hoog is dan beteekent
dit, dat er alleen in Amsterdam 21.000
kinderen leven, die niet Katholiek
zijn, terwij! ze dit eigenlijk hadden
moeten zijn.
De Volkswil teekent hierbij aan
Ongetwijfeld is dit alles een treurig
verschijnsel, omdat het wijst op ver
mindering van het geloofsleven onder
ons Roomsch Katholieken. Maar deze
vermindering gaat samen met de ver
meerdering van politieken invloed der
katholieken, gaat samen met de stel
selmatige afscheiding door vereeni-
gingen en scholen,
Hoe rijmt zich dit te zamen.
Onze gedacht isdat, doordat de
geestelijkheid zelve en de politieke
katholieken den katholieken godsdienst
maken tot een middel om te verkrij
gen ambten en politieken invloed, de
godsdienst als zoodanig door hen
wordt verlaagd van een zieleleven tot
een wereldsch leven. En moeten z ij
dan nog ki'agen, cjat het geloofsleven
achteruitgaat, z ij die daarvan zeiven
de schuld dragen, z ij die tot eer-
en broodroof vervolgen hen, die den
godsdienst willen zuiveren van de
handels- en ijdelheids- en hcersch-
zuchtelementen
Wü de geestelijkheid het kwaad der
gemengde huwelijken bestrijden, laat
zij dan zelve eerst toonen, aat zij ge
loofsleven heeft, dan zullen de paro
chianen wel volgen. Doch het ligt
niet in den aard der menschen om dc
woorden yR te volgen als het gege
ven voorbeeld andcr'èóm n.
liechtzaken.
Laster.
De 4e kamer der rechtbank te
Amsterdam heeft veroordeeld tot 4
maanden gevangenisstraf (gtëiicht was
6 maanden), J. F. D. F., los werkman
dit een politieagent ten onrechte had
toegevoegd, dat hij op Zaterdagavond
13 October zich in een verdacht huis
op 't Oudekerksplein had opgehouden.
Tijd.
Deze uitspraak had plaats op den
zelfden dag, waarop de Tijd werd
veroordeeld tot f50 boete.
Feitelijk is het geen verhouding,
want wat tegen ons was gedaan was
evengoed laster, en wel een uiting
van eene opzettelijke geheime en open
lijke lastercampagne, die als het ware
reeds is begonnen van af den dag,
dat wij notaris werden benoemd in
Hulst, dus niet een op zichzelf staand
feit, zelfs erger.
Het wijst op het eigenaardige ver
schijnsel in Nederland dat, zoodra
-iemand staat op deu ladder der bu
reaucratie, al is het zelfs maar een
nachtwacht, dan is hij een heilig
huisje waartegen niets mag worden
gezegd noch minder gedaan, waar of
niet waar.
Dit verschijnsel is echter geen goed
verschijnsel. Het wijst er op, dat
niet alleen in Zeeuwsch-Vlaanderen,
dat ook buiten Zeeland een reinigende
bezem noodig is voor het verhelderen
van de hoofden en de harten.
Sociale verzekering-.
Hat Duitsche Reichsarbeits-
b 1 a t t geeft een belangrijken staat
van den tegenwoordigen stand der
sociale verzekeringen in de Euro-
peesche landen. Begrijpelijker wijze
maakt ons land daaronder geen al te
schitterend figuur, hetgeen uit het vol
gende blijkt
De sociale verzekering omvat op 't
oogenblik 19 Europeesche staten.
Eene verplichte ziektever
zekering hebbenDuitschland,
Oostenrijk, Hongarije, Italië, Frankrijk,
Noorwegen, Luxemburg, Servië, Ru-
menië en Rusland.
Doch Nederland... niet.
In validiteit s- en ouder-
domsverzekering hebben
Duitschland, Oostenrijk, Hongarije,
Frankrijk, België, Engeland, Luxem
burg, Griekenland en Roemenië.
Doch Nederland.... niet.
Slechts op 't gebied der onge
vallenverzekering kan Ne
derland plaats nemen naast Duitsch
land, Oostenrijk, Hongarije, Italië,
Frankrijk, Noorwegen, Denemarken,
Finland, Luxemburg, Zwitserland, Ser
vië, Griekenland, Roemenië en Rus
land.
Maar dat is nu ook net alles, wat
Nederland op 't gebied der sociale
verzekering heeft.
Is 't niet treurig
En wordt 't niet hoog tijd, dat Ne
derland, wat toch ook een moderne
staat wil zijn, plaats neme in de rij
der staten, die 't verzekeringswezen
op moderne wijze hebben doorge
voerd
K. in de Volksbanier.
De Clerus ip. Actie.
Men schrijft aan de Express
„Ik wil niet verzuimen u het
volgende te melden Terwijl ik af
wezig was, is de pastoor bj mij
thuis geweest. Hij heeft mijn vrouw
gevraagd welke courant wij lazen,
Zij zeide: „de Expres*. Daarop
zeide de pastoor dat wij dat niet
moesten doen.
Die Douwes Dekker, zeide hij, is
een slecht menseb. Hij doet niets
anders dan den kath godsdienst
aanvallen. U meet die slechte
courant niet lezen.
Mijn vrouw wist er niet veel op
te zeggen. Ik was niet thuis, zeide
ik al. Als ik thuis geweest wa«,
dan had ik pastoor wel te woord
gestaan Dan had ik hem gezeg'cj,
dat u nooit de godsdienst aanvalt.
NooitIk heb nog nooit in de
Expres iets gelezen tegen den gods
dienst. Ik weet w*l, dat u tegen
den clerua strijd voert. En die strijd
is mij zeer sympathiek, juist omdat
ik een goed katholiek hen.
Ik had wel willen zien, welk
gezicht de pastoor dan getrokken
had".
Tot zoover onze briefschrijver.
Natuuilijk wisten we al lang. dat
heer om in het duister tegen ons en
de Indiër-beweging wroet.
De clerus heeft overigens npoifc
nagelaten tegen ons te wroeten.
Heeft niet de bisschop in eigen per
soon te Batavia de schapen ver
boden Het Tijdschrift te lezen
O, a. de directeur van gemeente
werken te Batavia, den heer Luyten
Verboden alsof de menschen
geen eigen oordeel mogen hebben
Wat zullen wij nu op deze mede-
deeling hierboven zeggen De cle
rus, en ieder ander, weet zeer goed
en dat maakt hun werken tegen
ons du! bel louche dat de Expres
nooit iets kwaads sprak van den
godsdienst, Van geen enkelen gods
dienst.
Godsdienst in een hartszaak Het
gaat geen derde aaD, wat ik ge
loof. En godsdienst behoort daarom
buiten de courant. De priesters zelf
sleepen echter te pas of te onpas
den godsdienst in de pers. Waar
om Omdat voor dea clerus gods
dienst niets anders is dan een po
litiek middel. Wat raakt het hun,
of de poëzie van het geloof bezoe
deld wordt
Die poëzie trok ons aan
Wij hebben in katholieke landen
als Frankrijk, Spanje, en Beieren
ons in katholieke kerken begeven
om daar de schoonheid van zulk®
uiting van een devoot geloof te be
wonderen, omdat wij graag schoon
heid zien.