No. 176. Zaterdag 1 Februari 1913. 4e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. Richting'Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. Gentschestraat C 7 te Hulst. W? Stichter: H. A. van Dalsum. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. De Vrijmetselarij- BE VOLKSWIL REDACTIE: Abonnement per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELGIEfr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het Vrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: DRUKKER IJ: Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f 0.25. O Voor eenigen tijd schreef ons een Protestant ver in Holland, dat hij zoe kende is en vroeg ons om inlichtin gen. Wij zonden hem onze Grond regelen. Een ander schreef ons dat hij Vrij metselaar was, en wat wij daarvan dachten. Wij antwoordden, dat de Vrijmetselarij niet de sympathie heeft van de Volkswil, omdat die de duis ternis zoekt en onze gedachte is, dat hij, die bevreesd is voor het licht, geen goede werken wil maar zoodanige werken, die het licht schuwen. Naar aanleiding van dit antwoord kregen we een nader schrijven met als bijlaag een boekje getiteld „Gids voor den leerling Vrijmetselaar", uitgegeven te Gouda bij G. B. van Goor en Zonen. Dit boekje heeft als motto een ge deelte van een zang, waarvan het slotwoord wil zeggen, dat de Vrijmet selarij voor doel heeft „het geluk van het menschelijk geslacht." Wij vonden daar verder in dat, om tot het doel „verbetering van het menschdom" te geraken, de Vrijmet selarij, zinnebeeldig gesproken, den verwoesten Salomonischen Tempel weder op wil bouwen, met andere woorden „de verwaarloosde mensche- Iijkheid in den mensch weder wil herstellen." In dat boekje, bestemd als gids voor den Vrijmetselaar in den leer ling-graad, komen geen verkeerde ge dachten voor, maar.... de goede en brave woorden geven niet weder de volle waar heid van het streven der V r ij m e t s e 1 a r ij. Het heeft nooit in onze bedoeling gelegen, om ons met de Vrijmetsela rij te bemoeien, alleen reeds niet om deze reden dat het onze richting is de openbare zaak moet in het openbaar worden behandeld, en die vereeniging de openbare zaak be handelt in het geheim, wat van vanzelf wijst op geheime be doelingen.... die niet voor open baarheid, ook niet in een Gids, bestemd zijn. Nu wij echter zoo ongeveer ge dwongen zijn om onze gedachte te zeggen willen we deze ook gaarne geven, en dan zeggen we dithet u i t e r 1 ij k doel is niet het we- zentlijke doel. Voor het wezentlijke doel moeten we iets vooraf zeggen, en wel dit Uit de Schrift weten we, dat de Jo den, ten tijde van Christus, verwacht ten niet een Messias die zou stich ten een Rijk der zielen, maar een Messias, die het Joodsche Rijk weder zou herstellen en dit maken tot een wereldrijk. Welnu deze verwachting van een aardsch Joodsch wereldrijk is met taaie volharding levendig gebleven bij de leidende Joden, en nu is het doel der Vrijmetselarij om, zonder dat de leden dit zelf weten, te werken tot de komst van dat Joodsche wereldrijk, met als mid del de verontchristelijking van de christelijke maatschappij en de ver nietiging van het werk van Christus. Om dit doel voor te bereiden en dit middel te doen slagen, is in de Vrijmetselarij een blinde ge hoorzaamheid de plicht der le den, en deze blinde gehoorzaamheid gehoorzaamt in de hoogste graden aan een oppersten raad, waarvan de leden geheim zijn zelfs voor die hoogste graden. Van uit dezen oppersten raad wor den de bevelen gegeven, die van boven naar beneden worden uitgevoerd, door ieder naar zijn taak, en wel op zoodanige wijze, dat n i e- mand der uitvoerenden kent den volledigen omvang van het werk, waarvoor hij gebruikt wordt voor zijn deel. Er is nog iets. De Vrijmetselarij is in oorsprong niet anders dan een Joodsche Secte, en wortelt in de gedachte dat het Joodsche volk een uitverkoren volk is. Dit laatste was in zooverre waar, dat het door God uit de vol keren werd uitverkoren om de drager te zijn van beginselen, die door Chris tus tot volheid zouden worden ge bracht in het Rijk door Hem gesticht. Maar in het Anti-Christelijke Joden dom, waarvan de Vrijmetselarij eene secte is, werd onder den naam van uitverkoreu volk heel iets anders ver staan, en wei dit Volgens den Talmud Joodsch boek bestaat het menschelijk ge slacht uit twee rassen het eene, grof, slecht en van een bekrompen ver stand, stamt af van Adam en Eva, en heeft als slecht beginsel Godhet andere ras stamt af van den engel Eblis of Lucifer en Eva, en is goed, begaafd met schitterende hoedanighe den, en heeft als beginsel Lucifer den engel des Lichts. Deze leer van oorsprong van twee rassen is op zich zelf niet Joodsch maar overgenomen uit de geheime leer der Chaldeeusche sterrewichelaars ten tijde der Baby- Ionische gevangenschap. Dit is ook de geheime leer van de Vrijmetselarij in haar fondament. Als zij dan ook spreekt van den Grooten Bouw meester dan bedoelt zij daarmede niet God, den Schepper van alles, maar Lucifer, door God volgens die geheime leer uit jalousie wegens zijne goede en groote hoedingheden ver volgd. Het uitverkoren volk Jan in den geest der Vrijmetselarij, als Jood sche Secte, is dat, hetwelk als fonda ment neemt den Engel des Lichts, Lucifer, en, omdat het goed is, wil het de geheele menschheid brengen tot zijn eigen licht, door haar symbo lisch uitgedrukt in het woord „weder opbouwen den verwoesten tempel van Salomon." Deze tempel de menschheid heet namentlijk verwoest door de wer king van Jehovah en Christus en door den Christelijken godsdienst, met name door de katholieke kerkom de ver woesting te doen ophouden, om den Tempel van Salomon weder te her stellen, om voor te bereiden de re geering van den Engel des Lichts, en deze regeering met als middel het herstelde Joodsche Rijk als een we reldrijk moeten God en Christus worden verbannen uit de maatschap pij, moet de Christelijke maatschappij worden verontchristelijkt in leer en in leven. Het stelselmatig bederf, in de eerste plaats van de katholieke volkeren, door ongeloof, zedenbederf, pers, minach ting van echtelijke liefde en ouderlijke en kinderlijke plichten, genotzucht, opvoeding door school zonder vast staande zedeleer, dat vooral in Frank rijk aan het volle daglicht is gekomen is een stelselmatig werk van de Vrij metselarij, die uitvoert de bevelen haar van uit den oppersten geheimen raad der Vrijmetselarij overgebracht. Dit en dergelijk stelselmatig bederf van het Christelijke volk is d e daad van het woord „willen het geluk van het menschelijk geslacht." De Vrijmetselarij is een werk des duivels, maar de Vrijmetselaars zeiven, omdat ieder op zich zelf niet bewust is van den vollen omvang van het werk, waarvan hij een deel verricht, en dan nog dit deel zonder volledig te weten waartoe het dient in einddoel, zijn daarom nog niet dui- velsch, of zelfs maar slecht. De grond legger van de moderne vrijmetselarij in Europa, een hoofdgeneraal van het vrijmetsdaarsleger, wiens ware naam onbekend is gebleven, maar die een groote rol heeft gespeeld in de jareR van 18201830 in de kanselarijen der Staatsministeries, sprak van altijd in bewondering te zijn voor de „m e n- s c h e 1 ij k e domheid", domheid van de burgers om toe te treden tot en zich te laten gebruiken voor de doeleinden der geheime strevingen der Vrijmetselarij. We willen dus hier mede zeggen dit: de Vrijmetselarij als instelling is een Joodsche Secte en is een duivelswerk de leden mee- nen van zich zeiven, dat zij zijn kin^- deren des lichts, maar een hoofdge neraal der Vrijmetselarij oordeelde juist andersom. En wij besluiten met die woord der Schrift„de duisternis schuwt hetlich t." En de Vrij metselarij schuwt het licht, niet alleen naar buiten, maar zelfs voor de eigen leden. Misschien niet, misschien wel, zul len er zijn die zeggen de Vrijmetse larij schuwt het licht niet, zij wil juist het licht verspreiden over de mensch heid. Wij antwoorden daarop in de kerkgenootschappen, die God willen dienen, is alles openbaar, openbare eeredienst en boeken en leerboekjes die voor ieder om niet of tegen beta ling te verkrijgen zijn. In de Vrijmetselarij is alles geheim, en wij vonden op de eersje bladzijde van de Gids, in het begin hiervan aangehaald het volgende, waarvan wij de teekens vervangen door woorden „Deze Gids wordt alleen voor Broe ders Vrijmetselaren verkrijgbaar ge „steld, die, het besef hebbende hun- „ner verplichtingen omtrent de Orde „en met het oog op de Wet, wel „zorg zullen dragen, dat deGidsnim- „mer in profane handen gerake." En niet alleen geheim, ook vaag, zoo von den we in art. 6 van de Statuten der Vereeniging bt. Maarten-Loge te Gro ningen (Bijvoegsel van de Ned. Staats courant van 19 October 1911 no. 245) dat, om lid der loge te kunnen wor den, men geloof moet hechten aan „een hoogst bestaan, waardoor het heelal gevormd en in stand gehouden wordt." Wie is dit „een hoogst bestaan Is dit de persoonlijke God, Schepper, Beiooner en Straffer der Christenen, of is dit de Groote Bouwmeester, de Engel Lucifer, of is dit de Natuur, of is dit het Veelgodendom, of is dit het Toeval Geheimzinnigheid en vaagheidis dit licht verspreiden? Neen, het is Oostersche beeldspraak, die alles zegt en niets, die ja zegt en tegelijk een slag om den arm houdt om dit ja op een gegeven oogenbiik te kunnen ge bruiken ook voor een neen. Voor zooverre wij een kijk hebben op het Nederlandsche volkskarakter gelooven wij niet, dat de Vrijmetelarij veel leden heeft van Nederlandschen stam, omdat de Nederlander te nuch ter van aard is om zich te voelen aan getrokken tot geheimzinnigheid en vaagheidzij is daarentegen machtig en heeft grooten invloed in de zuide lijke landen van Europa en in Zuid- Amerika, omdat daar de volksaard zich tot het geheimzinnige en vage voelt aangetrokken.; Wij handhaven dus onze slotcon clusie de duisternis schuwt het licht. De Fransche Staatscourant van 3 Jan. 1913 bevat de verklaring van het Groot Oosten van Frankrijk, noodig om te verkrijgen rechtspersoonlijkheid. En volgens deze verklaring is het doel der Fransche Vrijmetselarijhet zoe ken naar de waarheid, de studie van de zedeleer, de beoefening van wer ken van solidariteit (van broederschap), werken aan de stoffelijke en zedelijke verbetering, aan de verstandelijke en sociale volmaking van de mensch heid. Wie echter dit schoone doel leest moet er bij denken, dat het op straat jagen van school- en gasthuis- zusters, van weezen, ouden en onge- iukkigen van allerlei soort en deze iaatsien omdat zij door religieuzen werden verpleegd, enz. is de praktijk van „het zoeken naar de waarheid," enz. alsof wie de waarheid zoekt in eene richting van God niet behoort tot de „menschheid, die men wil vol maken", zeker om daarmede te be vestigen een woord uit de Ghémara, dat de volkeren die niet behooren tot het Uitverkoren Volk „gelijken op ezels en als zoodanig ook moeten worden behandeld". Of wel om te bevestigen een ander gezaghebbend woord„De afgoden dienaars (dat zijn dan de leerlingen van Jezus), kom-n voort van den on- zuiveren geest en moeten daarom dra- g n den naam van zwijnen." Twee spreuken. Het is toch een maand. Mr. P. Dieleman. God schrijft recht op een schuine lijn. Portugeesch spreekwoord. Met dezen naam betitelden we in het bijvoegsel der vorige week, wat we overnamen uit de Plattelander, en daarin genoemd „Het Schandaal in Schiedam." Zeker, omdat we schreven, dat we van deze zaak nog niets gelezen had den, ontvingen we uit 's Gravenhage het tweede blad van Het Volk van 18 Januari. Het verhaal, dat hierin wordt gedaan, is blijkbaar een ver volg op wat reeds was geschreven. Hoewel dus niet volledig nemen we het verhaal in zijn geheel over, het geeft toch, als we eerst nog eens lezen wat we de vorige week over namen, toch reeds een voldoend in zicht om te weten, dat daar in Hol land een groot bedrog heeft plaats gehad ten koste van de georganiseerde boeren. Het verhaal heeft in Het Volk den titel van Van de centen der boeren. En is onderteekend P. DE BRUIN. De vergadering der obligatiehouders, onder leiding van het Trustkantoor te Amsterdam bijeengekomen, heeft met groote meerderheid van stemmen het bemiddelingsvoorstel der Koöperatieve Veevoederfabriek verworpen. Daarmede was het zooveelste be drijf dezer zwendel-tragedie voltooid en het lot der koöperatie beslist. V r ij d a g j.l. is dan ook door de Rotterdamsche rechtbank het faillissement uitge spro- ken. Het moest komen al wat be reikt kon worden was eenig uitstel van exekutie. Maar Bemelraans gunde ze dat niet. Z ij n werk was het (dat alleen door de onschatbare diensten van den Schiedamschen kantonrechter mr. J. C. Von Briel Sasse kon gelukken 1), dat de boeren zich den strop van een niet rendabele groot-onderneming om den hals haalden h ij was het die er voor zorgde, dat de leening werd op- geeischt en dus was h ij het die den strop vasttrok. Zijn rol was in één woord schurk achtig De hyena's lagen wellicht lang ®p de loer en trekken nu haastig naar het slagveld. Hongerig zijn ze naar buit: als straks de slachtoffers van Bemel- mans' mitrailleuze liggen te zieltogen, zullen ze komen en uitschudden al wat nog achterbleef. Het duizelt je voor de oogen, als men het gekuip en geknoei hier ga deslaat en er is alle aanleiding voor, om elkeen, die bij deze zaak geïnte resseerd is, toe te roepen W e e s t voorzichtig vertrouwt niemand! De boeren zijn niet veilig voor nieuwe aanvallen, die we nog niet kunnen doorgronden, maar waarvan we overtuigd zijn, dat ze sinds lang worden voorbereid. Met allen ernst willen we er bij hen op aandringen gezamenlijk één solied, vertrouwd advokaat hun belangen toe te vertrouwen, waarvoor gezien het stadium der zaak, jhr. mr. Van Doorn te 's Gravenhage de aan gewezen man schijnt te zijn. Maar men zij hoogst voorzichtig met het geven van volmachten aan wie dan ook en trekke alle reeds ver leende machtiging voorzichtigheids halve onverwijld in. Zal de Nederlandsche pers bereid gevonden worden deze waarschuwing zoo ruim mogelijk onder de oogen van het publiek te brengen Ot zal ze zich mede schuldig ma ken als er straks nieuwe strooptochten aan den dag komen, dat deze wederom succes hebben In de vergadering der obligatiehou ders is een comité van verdediging gevormd om de trust bij te staan in de verdediging van de rechten der obligatiehouders. Wij durven niet zeggen, dat deze instelling ons den indruk heeft gege ven, dat nu de belangen der aandeel houders beter verzorgd zijn. 't Is zoo moeilijk in dezen zwijnen stal den weg te vinden. De heer Everard, bankier te Am sterdam, zelf milionnair naar men wil weten, zwager van Z.Ex. Minister Re- gout, heeft in deze geheele kwestie een rol vervuld, waarover een sluier ligt, die niet zóó maar is te doorzien. Het sehijnt ons toe, dat hij op on-

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1913 | | pagina 1