No. 176.
Zaterdag 1 Februari 1913.
4e Jaargang.
Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst.
Richting'Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van
persoon of partij.
VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG.
Gentschestraat C 7 te Hulst.
W?
Stichter: H. A. van Dalsum.
Bierkaaistraat A 28 te Hulst.
Gentschestraat B 4 te Hulst.
De Vrijmetselarij-
BE VOLKSWIL
REDACTIE:
Abonnement per drie maanden
NEDERLANDf 0.50.
BELGIEfr 1.20.
ANDERE LANDEN f 0.80.
- Abonnementen worden dagelijks aangenomen. -
Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven.
Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud
van het Vrije Woord en voor dien van Advertentiën.
ADMINISTRATIE:
DRUKKER IJ:
Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur.
Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing
belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f 0.25.
O
Voor eenigen tijd schreef ons een
Protestant ver in Holland, dat hij zoe
kende is en vroeg ons om inlichtin
gen. Wij zonden hem onze Grond
regelen.
Een ander schreef ons dat hij Vrij
metselaar was, en wat wij daarvan
dachten. Wij antwoordden, dat de
Vrijmetselarij niet de sympathie heeft
van de Volkswil, omdat die de duis
ternis zoekt en onze gedachte is, dat
hij, die bevreesd is voor het licht,
geen goede werken wil maar zoodanige
werken, die het licht schuwen.
Naar aanleiding van dit antwoord
kregen we een nader schrijven met
als bijlaag een boekje getiteld „Gids
voor den leerling Vrijmetselaar",
uitgegeven te Gouda bij G. B. van
Goor en Zonen.
Dit boekje heeft als motto een ge
deelte van een zang, waarvan het
slotwoord wil zeggen, dat de Vrijmet
selarij voor doel heeft „het geluk van
het menschelijk geslacht."
Wij vonden daar verder in dat, om
tot het doel „verbetering van het
menschdom" te geraken, de Vrijmet
selarij, zinnebeeldig gesproken, den
verwoesten Salomonischen Tempel
weder op wil bouwen, met andere
woorden „de verwaarloosde mensche-
Iijkheid in den mensch weder wil
herstellen."
In dat boekje, bestemd als gids
voor den Vrijmetselaar in den leer
ling-graad, komen geen verkeerde ge
dachten voor, maar.... de goede
en brave woorden geven
niet weder de volle waar
heid van het streven der
V r ij m e t s e 1 a r ij.
Het heeft nooit in onze bedoeling
gelegen, om ons met de Vrijmetsela
rij te bemoeien, alleen reeds niet om
deze reden dat het onze richting is
de openbare zaak moet in het
openbaar worden behandeld, en
die vereeniging de openbare zaak be
handelt in het geheim, wat
van vanzelf wijst op geheime be
doelingen.... die niet voor open
baarheid, ook niet in een Gids,
bestemd zijn.
Nu wij echter zoo ongeveer ge
dwongen zijn om onze gedachte te
zeggen willen we deze ook gaarne
geven, en dan zeggen we dithet
u i t e r 1 ij k doel is niet het we-
zentlijke doel.
Voor het wezentlijke doel moeten
we iets vooraf zeggen, en wel dit
Uit de Schrift weten we, dat de Jo
den, ten tijde van Christus, verwacht
ten niet een Messias die zou stich
ten een Rijk der zielen, maar een
Messias, die het Joodsche Rijk weder
zou herstellen en dit maken tot een
wereldrijk.
Welnu deze verwachting van een
aardsch Joodsch wereldrijk is met taaie
volharding levendig gebleven bij de
leidende Joden, en nu is het doel
der Vrijmetselarij om, zonder dat
de leden dit zelf weten,
te werken tot de komst van
dat Joodsche wereldrijk, met als mid
del de verontchristelijking van de
christelijke maatschappij en de ver
nietiging van het werk van Christus.
Om dit doel voor te bereiden en
dit middel te doen slagen, is in de
Vrijmetselarij een blinde ge
hoorzaamheid de plicht der le
den, en deze blinde gehoorzaamheid
gehoorzaamt in de hoogste graden
aan een oppersten raad, waarvan
de leden geheim zijn zelfs
voor die hoogste graden.
Van uit dezen oppersten raad wor
den de bevelen gegeven, die van
boven naar beneden worden
uitgevoerd, door ieder naar zijn taak,
en wel op zoodanige wijze, dat n i e-
mand der uitvoerenden kent
den volledigen omvang van het werk,
waarvoor hij gebruikt wordt
voor zijn deel.
Er is nog iets.
De Vrijmetselarij is in oorsprong
niet anders dan een Joodsche Secte,
en wortelt in de gedachte dat het
Joodsche volk een uitverkoren
volk is. Dit laatste was in zooverre
waar, dat het door God uit de vol
keren werd uitverkoren om de drager
te zijn van beginselen, die door Chris
tus tot volheid zouden worden ge
bracht in het Rijk door Hem gesticht.
Maar in het Anti-Christelijke Joden
dom, waarvan de Vrijmetselarij eene
secte is, werd onder den naam van
uitverkoreu volk heel iets anders ver
staan, en wei dit
Volgens den Talmud Joodsch
boek bestaat het menschelijk ge
slacht uit twee rassen het eene, grof,
slecht en van een bekrompen ver
stand, stamt af van Adam en Eva, en
heeft als slecht beginsel Godhet
andere ras stamt af van den engel
Eblis of Lucifer en Eva, en is goed,
begaafd met schitterende hoedanighe
den, en heeft als beginsel Lucifer
den engel des Lichts. Deze leer van
oorsprong van twee rassen is op zich
zelf niet Joodsch maar overgenomen
uit de geheime leer der Chaldeeusche
sterrewichelaars ten tijde der Baby-
Ionische gevangenschap.
Dit is ook de geheime leer
van de Vrijmetselarij in
haar fondament. Als zij dan
ook spreekt van den Grooten Bouw
meester dan bedoelt zij daarmede
niet God, den Schepper van alles,
maar Lucifer, door God volgens die
geheime leer uit jalousie wegens zijne
goede en groote hoedingheden ver
volgd. Het uitverkoren volk Jan in
den geest der Vrijmetselarij, als Jood
sche Secte, is dat, hetwelk als fonda
ment neemt den Engel des Lichts,
Lucifer, en, omdat het goed is, wil
het de geheele menschheid brengen
tot zijn eigen licht, door haar symbo
lisch uitgedrukt in het woord „weder
opbouwen den verwoesten tempel van
Salomon."
Deze tempel de menschheid
heet namentlijk verwoest door de wer
king van Jehovah en Christus en door
den Christelijken godsdienst, met name
door de katholieke kerkom de ver
woesting te doen ophouden, om den
Tempel van Salomon weder te her
stellen, om voor te bereiden de re
geering van den Engel des Lichts,
en deze regeering met als middel het
herstelde Joodsche Rijk als een we
reldrijk moeten God en Christus
worden verbannen uit de maatschap
pij, moet de Christelijke maatschappij
worden verontchristelijkt in leer en
in leven.
Het stelselmatig bederf, in de eerste
plaats van de katholieke volkeren, door
ongeloof, zedenbederf, pers, minach
ting van echtelijke liefde en ouderlijke
en kinderlijke plichten, genotzucht,
opvoeding door school zonder vast
staande zedeleer, dat vooral in Frank
rijk aan het volle daglicht is gekomen
is een stelselmatig werk van de Vrij
metselarij, die uitvoert de bevelen
haar van uit den oppersten geheimen
raad der Vrijmetselarij overgebracht.
Dit en dergelijk stelselmatig bederf
van het Christelijke volk is d e daad
van het woord „willen het geluk van
het menschelijk geslacht."
De Vrijmetselarij is een werk des
duivels, maar de Vrijmetselaars
zeiven, omdat ieder op zich zelf niet
bewust is van den vollen omvang van
het werk, waarvan hij een deel
verricht, en dan nog dit deel zonder
volledig te weten waartoe het dient
in einddoel, zijn daarom nog niet dui-
velsch, of zelfs maar slecht. De grond
legger van de moderne vrijmetselarij
in Europa, een hoofdgeneraal van het
vrijmetsdaarsleger, wiens ware naam
onbekend is gebleven, maar die een
groote rol heeft gespeeld in de jareR
van 18201830 in de kanselarijen der
Staatsministeries, sprak van altijd in
bewondering te zijn voor de „m e n-
s c h e 1 ij k e domheid", domheid
van de burgers om toe te treden tot
en zich te laten gebruiken voor de
doeleinden der geheime strevingen der
Vrijmetselarij. We willen dus hier
mede zeggen dit: de Vrijmetselarij als
instelling is een Joodsche Secte
en is een duivelswerk de leden mee-
nen van zich zeiven, dat zij zijn kin^-
deren des lichts, maar een hoofdge
neraal der Vrijmetselarij oordeelde juist
andersom.
En wij besluiten met die woord
der Schrift„de duisternis
schuwt hetlich t." En de Vrij
metselarij schuwt het licht, niet alleen
naar buiten, maar zelfs voor de eigen
leden.
Misschien niet, misschien wel, zul
len er zijn die zeggen de Vrijmetse
larij schuwt het licht niet, zij wil juist
het licht verspreiden over de mensch
heid. Wij antwoorden daarop in de
kerkgenootschappen, die God willen
dienen, is alles openbaar, openbare
eeredienst en boeken en leerboekjes
die voor ieder om niet of tegen beta
ling te verkrijgen zijn.
In de Vrijmetselarij is alles geheim,
en wij vonden op de eersje bladzijde
van de Gids, in het begin hiervan
aangehaald het volgende, waarvan wij
de teekens vervangen door woorden
„Deze Gids wordt alleen voor Broe
ders Vrijmetselaren verkrijgbaar ge
„steld, die, het besef hebbende hun-
„ner verplichtingen omtrent de Orde
„en met het oog op de Wet, wel
„zorg zullen dragen, dat deGidsnim-
„mer in profane handen gerake." En
niet alleen geheim, ook vaag, zoo von
den we in art. 6 van de Statuten der
Vereeniging bt. Maarten-Loge te Gro
ningen (Bijvoegsel van de Ned. Staats
courant van 19 October 1911 no. 245)
dat, om lid der loge te kunnen wor
den, men geloof moet hechten aan
„een hoogst bestaan, waardoor het
heelal gevormd en in stand gehouden
wordt."
Wie is dit „een hoogst bestaan
Is dit de persoonlijke God, Schepper,
Beiooner en Straffer der Christenen,
of is dit de Groote Bouwmeester, de
Engel Lucifer, of is dit de Natuur,
of is dit het Veelgodendom, of is dit
het Toeval
Geheimzinnigheid en vaagheidis
dit licht verspreiden? Neen, het is
Oostersche beeldspraak, die alles zegt
en niets, die ja zegt en tegelijk een
slag om den arm houdt om dit ja op
een gegeven oogenbiik te kunnen ge
bruiken ook voor een neen.
Voor zooverre wij een kijk hebben
op het Nederlandsche volkskarakter
gelooven wij niet, dat de Vrijmetelarij
veel leden heeft van Nederlandschen
stam, omdat de Nederlander te nuch
ter van aard is om zich te voelen aan
getrokken tot geheimzinnigheid en
vaagheidzij is daarentegen machtig
en heeft grooten invloed in de zuide
lijke landen van Europa en in Zuid-
Amerika, omdat daar de volksaard zich
tot het geheimzinnige en vage voelt
aangetrokken.;
Wij handhaven dus onze slotcon
clusie de duisternis schuwt
het licht.
De Fransche Staatscourant van 3 Jan.
1913 bevat de verklaring van het
Groot Oosten van Frankrijk, noodig
om te verkrijgen rechtspersoonlijkheid.
En volgens deze verklaring is het doel
der Fransche Vrijmetselarijhet zoe
ken naar de waarheid, de studie van
de zedeleer, de beoefening van wer
ken van solidariteit (van broederschap),
werken aan de stoffelijke en zedelijke
verbetering, aan de verstandelijke
en sociale volmaking van de mensch
heid. Wie echter dit schoone doel
leest moet er bij denken, dat het op
straat jagen van school- en gasthuis-
zusters, van weezen, ouden en onge-
iukkigen van allerlei soort en deze
iaatsien omdat zij door religieuzen
werden verpleegd, enz. is de praktijk
van „het zoeken naar de waarheid,"
enz. alsof wie de waarheid zoekt in
eene richting van God niet behoort
tot de „menschheid, die men wil vol
maken", zeker om daarmede te be
vestigen een woord uit de Ghémara,
dat de volkeren die niet behooren tot
het Uitverkoren Volk „gelijken op
ezels en als zoodanig ook moeten
worden behandeld".
Of wel om te bevestigen een ander
gezaghebbend woord„De afgoden
dienaars (dat zijn dan de leerlingen
van Jezus), kom-n voort van den on-
zuiveren geest en moeten daarom dra-
g n den naam van zwijnen."
Twee spreuken.
Het is toch een maand.
Mr. P. Dieleman.
God schrijft recht op een schuine lijn.
Portugeesch spreekwoord.
Met dezen naam betitelden we in het
bijvoegsel der vorige week, wat we
overnamen uit de Plattelander, en
daarin genoemd „Het Schandaal in
Schiedam."
Zeker, omdat we schreven, dat we
van deze zaak nog niets gelezen had
den, ontvingen we uit 's Gravenhage
het tweede blad van Het Volk van
18 Januari. Het verhaal, dat hierin
wordt gedaan, is blijkbaar een ver
volg op wat reeds was geschreven.
Hoewel dus niet volledig nemen
we het verhaal in zijn geheel over,
het geeft toch, als we eerst nog eens
lezen wat we de vorige week over
namen, toch reeds een voldoend in
zicht om te weten, dat daar in Hol
land een groot bedrog heeft plaats
gehad ten koste van de georganiseerde
boeren.
Het verhaal heeft in Het Volk den
titel van
Van de centen der boeren.
En is onderteekend P. DE BRUIN.
De vergadering der obligatiehouders,
onder leiding van het Trustkantoor te
Amsterdam bijeengekomen, heeft met
groote meerderheid van stemmen het
bemiddelingsvoorstel der Koöperatieve
Veevoederfabriek verworpen.
Daarmede was het zooveelste be
drijf dezer zwendel-tragedie voltooid
en het lot der koöperatie beslist.
V r ij d a g j.l. is dan ook door
de Rotterdamsche rechtbank
het faillissement uitge spro-
ken.
Het moest komen al wat be
reikt kon worden was eenig uitstel
van exekutie.
Maar Bemelraans gunde ze dat niet.
Z ij n werk was het (dat alleen door
de onschatbare diensten van den
Schiedamschen kantonrechter mr. J.
C. Von Briel Sasse kon gelukken 1),
dat de boeren zich den strop van een
niet rendabele groot-onderneming om
den hals haalden h ij was het die er
voor zorgde, dat de leening werd op-
geeischt en dus was h ij het die den
strop vasttrok.
Zijn rol was in één woord schurk
achtig
De hyena's lagen wellicht lang ®p
de loer en trekken nu haastig naar
het slagveld. Hongerig zijn ze naar buit:
als straks de slachtoffers van Bemel-
mans' mitrailleuze liggen te zieltogen,
zullen ze komen en uitschudden al
wat nog achterbleef.
Het duizelt je voor de oogen, als
men het gekuip en geknoei hier ga
deslaat en er is alle aanleiding voor,
om elkeen, die bij deze zaak geïnte
resseerd is, toe te roepen W e e s t
voorzichtig vertrouwt
niemand!
De boeren zijn niet veilig voor
nieuwe aanvallen, die we nog niet
kunnen doorgronden, maar waarvan
we overtuigd zijn, dat ze sinds lang
worden voorbereid.
Met allen ernst willen we er bij
hen op aandringen gezamenlijk
één solied, vertrouwd advokaat hun
belangen toe te vertrouwen, waarvoor
gezien het stadium der zaak, jhr. mr.
Van Doorn te 's Gravenhage de aan
gewezen man schijnt te zijn.
Maar men zij hoogst voorzichtig
met het geven van volmachten aan
wie dan ook en trekke alle reeds ver
leende machtiging voorzichtigheids
halve onverwijld in.
Zal de Nederlandsche pers bereid
gevonden worden deze waarschuwing
zoo ruim mogelijk onder de oogen
van het publiek te brengen
Ot zal ze zich mede schuldig ma
ken als er straks nieuwe strooptochten
aan den dag komen, dat deze wederom
succes hebben
In de vergadering der obligatiehou
ders is een comité van verdediging
gevormd om de trust bij te staan in
de verdediging van de rechten der
obligatiehouders.
Wij durven niet zeggen, dat deze
instelling ons den indruk heeft gege
ven, dat nu de belangen der aandeel
houders beter verzorgd zijn.
't Is zoo moeilijk in dezen zwijnen
stal den weg te vinden.
De heer Everard, bankier te Am
sterdam, zelf milionnair naar men wil
weten, zwager van Z.Ex. Minister Re-
gout, heeft in deze geheele kwestie
een rol vervuld, waarover een sluier
ligt, die niet zóó maar is te doorzien.
Het sehijnt ons toe, dat hij op on-