IMtïlI IH PARTIJEN, kan worden gesmaakt. Het Christendom en de Vrede buiten het Christendom geen vrede, en de vrede, die men buiten het Christendom zoekt of buiten het Christendom vindt, is niet de vrede des harten van het Engelengezang, het is de vrede van het geweten, dat is ingesluimerd tot den dood, of de vrede van het karakter dat ge heel in serviliteit is opgegaan. Begraven op gewijden grond. o Deze zaak is in Hulst ter sprake ge komen bij gelegenheid van het over lijden van de echtgenoote van den heer C. J. Cuijle, de drukker van de Volkswil. Men herinnert zich de volgende fei ten In St. jansteen werden de Heilige Sacramenten geweigerd aan de abon- né's van de Volkswilin Graauw aan degenen die met eigen naam in de Volkswil schreven of daarin adver teerden. In Hulst werden de Sacramenten geweigerd le. aan den uitgever van de Volks wil. 2e. aan de moeder en aan de zus- te'r van den uitgever van de Volks wil, omdat zij niet wilden en konden beloven, hun zoon en broeder over te halen de Volkswil te laten gaan 3e. aan den drukker van de Volks wil, en om den drukker aan zijne echtgenoote 4e. aan den rondbrenger van de Volkswil, en aan zijne moeder, om dat zij haar zoon dit niet wilde ver bieden en ten 5e aan de drukkersgezellen van den drukker van de Volkswil. En nu zegt de kerkelijke wet dat, wie niet voldoet aan zijne verplich ting van Paaschhouden, bij overlijden zal missen de kerkelijke begrafenis en niet zal mogen begraven worden op gewijde aarde. Het verbod van het ontvangen der Sacramenten ging dan ook samen met de bedreiging, van het niet zullen heb ben van de kerkelijke begravenis bij niet-gehoorzaamheid. Deze allen hebben zich aan dit verbod niet gestoord, en dit met recht, omdat zij wisten, dat dit verbod on wettig was, en slechts was een daad van willekeur. Nu kwam de vorige week het ge melde overlijden. De heer Cuijle en zijn schoonvader gingen naar den De ken- Brouwers van Hulst om hem te spreken over de kerkelijke begrave nis van hun echtgenoote en dochter, maar-deze werd geweigerd. Voor den schijn wilde de De ken ook beroep doen op een andere reden, maar d e reden v/as, en die bleek ook uit zijne ge'neele houding: dat de overledene haar Paschen niet had gehouden.... die zij van hem zei ven niet had mogen houden ten zake van de Volkswil. Dat dit ook de reden was, was aller gedacht in Hulst, en in Hulst werden als bewijs daarvoor aange haald vier bekende gevallen le. een man was in geen 20 jaar zelfs niet in de kerk geweest, had geleefd als een man zon der goede zeden, was plotseling ge storvenen toch was hij kerkelijk begraven onder voorgeven, dat hij vóór zijn dood berouw had getoond. 2. een man had zich gezelfmoord.... maar hij werd toch kerkelijk begraven, omdat hij had gehandeld uit angst voor schande, dat uit was gekomen hoezeer hij, de vrome man, reeds se dert jaren zijn patroon had bestolen. 3e. een man had zich gezelfmoord, door in het water te springen, na eerst dekens te hebben om gedaan om zich bij het te water springen niet te be- zeerenhij werd kerkelijk begraven. 4e. een man werd dood te bed ge vonden met de revolver nog in de handhij werd kerkelijk begraven onder voorgeven, dat hij niet met vrijen wil zich had gezelfmoord maar uit angst, daar hij voorzag een finan- tieel bankroet. Wat was nu het geval In Hulst heeft men twee begrafenis- koetsen, een van de Katholieke kerk en een van de Protestantsche kerk. Door die weigering van kerkelijke begrafenis kon geen gebruik worden gemaakt van de katholieke begrafe niskoets, en dus met gevolg, dat be graven zou moeten worden met eene burrie van de gemeente. Dit laatste nu zou zijn geweest een schandaal, en daarom werd gevraagd om gebruik te mogen maken van de Protestantsche koets, wat welwillend werd toegestaan. Zelfs werd welwil lend toegestaan de begrafenis op het Protestantsche kerkhof, waardoor dus werd ondervangen het begraven op den ongewijden hoek van het katho lieke kerkhof. Dominé de Boer van Hulst, gevoe lende het onrecht dat hier werd aan gedaan, deed nog meerhij kwam persoonlijk aan het graf, en sprak tot de familie en de talrijke menigte een diepgevoeld woord van troost en van betreuren, dat in de 20e eeuw nog kon gebeuren wat hier was geschied. In zijn woord troostte hij de fami lie wegens het niet begraven op ge wijde aarde, door te zeggen, dat de geheele aarde gewijd is door het feit, dat Christus op aarde heeft rondge wandeld, dat Engelen in den Kerst nacht, die aanstaande was, de aarde hadden bezocht en daarop gezongen het lied van Vrede, dat de geheele aarde door God geschapen is. Wat dominé de Boer daar sprak van, dat de geheele aarde daardoor gewijd is, kwam ons als juist voor, doch de familie had, om voldoening te geven aan het katholieke gevoel, en trouwens niet wetende dat de do miné bij het graf zou spreken, naar het graf medegenomen wijwater met gewijden palmtak, en besprenkelde daarmede het graf. Dezer dagen kwam ons in handen het laatste boekje, uitgegeven door de Apologetische Vereeniging Petrus Canisius, getiteldEenige katholieke, praktijken, door kapelaan Kwakman. Dit boekje heeft voor doel, om de beteekenis duidelijk te maken van vele dier gebruiken, waarvan de volle beteekenis door sleur soms niet meer wordt gekend. Daarin komt ook voor een hoofd stuk „Gewijde voorwerpen". In dit hoofdstuk staatJezus Chris tus is in de H. Kerk alleen de priester, maar Zijne priesterlijke func ties oefent Hij uit. door be m id- deling van menschen. Voor s o ra- mi g e functies heeft Hij eene be paalde klasse van menschen aange steld, en de voorwerpen, die voor den eeredienst zijn gewijd, zijn ver schillend voor het gebruik, zóó, dat het eene gewijde voorwerp slechts mag worden gebruikt door bepaalde personen en andere gewijde voorwer pen mogen worden gebruikt door allen. Tot deze laatste voorwer pen behoort het w ij water. Er staat in dat boek op blz. 57 „Ook heel veel zaken echter zijn er, „die ze in haar eeredienst opneemt, „zonder ze aan het gewone gebruik „te onttrekken. „En deze opname geschiedt door „de zegening of wijding; en als be- „voegd bedienaar van de hulde, met „die voorwerpen aan God te bren- „gen, erkent ze eenieder, die er het „bedoelde gebruik van maakt. „Een gewijd voorwerp behoort dus „tot het meubilair van het „Huis Gods". „En het aanwenden van zulk een „voorwerp .(wijwater sprenkelen, enz.) „is namens de Kerk zelve God aan bidden, is de Kerk zelve tot God „doen bidden." Er wordt dus gezegd, dat b.v. wij water sprenkelen door ieder kan wor den verricht. Nu moge het met wijwater bespren kelen van een graf gewoonlijk de taak zijn van den priester, doch, nood breekt wet. Dit weten we ook uit de ge schiedenis der vervolgingen onder Nero. In dien tijd diende de geloo- vige meermalen zich zeiven de Heilige Communie toe, omdat het kon gebeuren, dat geen priester het meer kon doen als de dood kwam in ge vangenis of arena. En zulk een buitengewoon geval deed zich hier voor. Ten opzichte toch van die opge- noemden in Hulst, zij die aan de Volkswil zijn verbonden en hunne fa milies, geldt het woord der Schrift „zij zullen u uit de synagogen bannen om Mijnen naam." En dit geschiedt hier uit naam van hunne eigen kerkdoch tegen de kerkelijke wet, daar deze aan den priester ver biedt zijn ambt uit te oefenen ter wille van wereldlijke doeleinden of partij belangen en de kerkelijke straf juist om deze reden was opgelegd, dus niet door kerkelijk gezag in wettige verlangens. Om dus eene conclusie te maken le. Zoolang de bisschop van Breda of een priester in zijn naam niet persoonlijk vraagt aan die geweigerden om weder hunne plich ten te doen, door dus te verklaren dat de weigering is vervallen, zoolang zijn alle gevolgen van dat wei geren voor hunne rekening. 2e. Nood breekt wetzoolang deze weigering duurt zijn de geweigerden bevoegd zich zeiven te helpen. Uit de Pers. Turksche Schuld. Hoe hoog tijd 't wordt, dat de kleine Staten allengs zich opmaken om tegen de Oppervoogdij der groote Mogendheden in verzet te komen, blijkt wel uit niets sterker dan uit hetgeen men nu weer verneemt om trent de Turksche schuld. Van meer dan een kant toch hoort men, dat er nu reeds op wordt aan gedrongen, dat de Balkan-Staten een deel der Turksche schuld zullen dek ken, of althans zulk een bedrag aan Turkije zullen crediteeren, dat het overwonnen Rijk in staat blijve zijn schuldeischers te voldoen. Tot dusver gold het steeds als re gel, dat het overwonnen land de kos ten dekken zou van het land dat over won. Men weet, hoe met name Duitschland dezen regel in 1870 op Frankrijk toepaste, toen het een brand schatting hief van niet minder dan 5000 millioen frank. Thans echter zal die regel worden omgekeerd. En waarom? Eeniglijk, omdat enkele groote Mogendheden in dertijd de Turksche leening gesteund hebben omdat op grond van dien steun hun eigen onderdanen geld aan Turkije voorschoten; en omdat een bankroet van Turkije op hun eigen land zou terugslaan. Het zal dus nu zóó worden, dat één of twee groote Mogendheden aan een land als Turkije geld weten te bezorgen, om de Christenbevolking van den Balkan ten onder te houden, en als dan eindelijk die Christen-be volking zich vrij vecht, en hierdoor zelve hooge kosten beloopt, dan zal die vrij-geworden bevolking Turkije schadeloos moeten stellen. Men voelt wat onrecht hierin spreekt. Heeft soms Duitschland .een deel der Fransche schuld overgenomen, toen het Elzas-Lotharingen weer tot zich trok? Nu Turkije overwonnen is, ligt het geheel in den aard der zaak, dat Tur kije brandschatting betaalt, en niet dan klinkklaar onrecht zou 't zijn, zoo de Mogendheden den eisch der Balkan-Staten niet alleen afwezen, maar omgekeerd Turkije nog uit de beurs der Balkan-Staten subsidieerden. Waar niet is verliest de keizer zijn recht. Kan Turkije niet betalen, dan is er geen verhaal. Maar méébetalen aan Turkije's schuld kan hier althans niet worden gevergd. Het bovenstaande schrijft de Stan daard. Beziet men den ondergrond, dan bevestigt de Standaard den inhoud der brochure van Daizy, bewerkt door F. Domela Nieuwenhuis, door ons vermeld, dat de politiek wordt gere geerd doorbankiers, van welke de „staatslieden" slechts zijn de werktuigen. De Paus en het volk. Bij de ontvangst van leden van de Vereeniging der katholieke Italiaansche jeugd verklaarde de Paus, dat het heil is gelegen in den wil om te gehoor zamen. Hij merkte verder op, dat de Pauselijke voorschriften dienden te worden aanvaard, zooals ze zijn op gesteld, zonder verkeerde uitleggingen te zoeken, daar de Paus zoo duide lijk spreekt, dat ieder hem kan be grijpen. Het is de* wensch van den Paus, dat het volk de denkbeelden van den plaatsvervanger van Chris tus zal kennen. Dit bericht gaat door de pers, en door dit bericht wordt eens te meer bewezen ons goed recht tegenover de Bredasche en Nederlandsche katho lieke geestelijkheid, leder die onze zaak kent, weet, dat wij de ergernis van de geestelijkheid hebben opgewekt door haar publiek te herinneren aan de'leer en den wil van den Paus Pius X aan de leuze van zijn pausschapleer en wil en leuze vervat in dit woord „dat hij bij het leiden van de Kerk Gods zelfs „niet de geheime bedoeling wil heb- „ben, alsof hij daarmede wereldlijke „doeleinden of partijbelangen wil die- „nen", en in zijn formeel verbod aan zijne geestelijkheid, in zijne Verma ning aan de katholieke geestelijkheid om hun ambt te stellen in dienst van partijbelangen. Wat is geweest onze misdaad Dezedat we deze leer en wil van den Paus hebben bekend gemaakt aan het volk, doch daarmede trapten we op de teenen onzer geestelijkheid, met name die van het bisdom Breda, omdat hare praktijk juist het omgekeerde was van die leer en wil., En deze geestelijkheid, door haar samenspanning tot eer en broodroof en door den wrok die woont in haar hart, als antwoord op onze daad van bekendmaken aan het volk van den wil des Pausen, heeft voor geheel Ne derland en daarbuiten het bewijs ge leverd dat z ij niet den wil heeft den Paus te gehoor zamen in de leuze van z ij n Pausschap. Dat deze crisis in de Nederlandsche katholieke geestelijkheid door onzen arbeid is geopenbaard, zal eenmaal worden genoemd de groote eer van ons in hoedanigheid van katholiek, omdat het kennen van de kwaal moet voorafgaan aan het aanwenden van het juiste geneesmiddel en dit juiste geneesmiddel zal op den juisten dag worden toegepast. En dit laatste hierom omdat het is geweest Gods wil dat die crisis bekend zou worden, de crisis hoezeer er zelfverbinding is samengaande met wil tot doodzwij gen der waarheid die haar maakt tot teeken van Geestelijke hoovaardigheid, daarom de beproevingen tegen ons opdat, de gedachten zouden worden geopenbaard doch als door Gods wil een ziektekwaal openbaar wordt, dan moet ook komen als Gods wil een dag van genezing. Deze dag van genezing zal zijn een dag van begin van storting van gena den, met volle handen, door Gods hand over het Nederlandsche Volk. En gelukkig, de man, hetzij kardinaal, bisschop, priester of leek, die door God wordt gebruikt als werktuig voor dezen dag van genezing, want niet alleen zal daardoor zijn naam geschre ven worden in het Boek des Levens, doch een nageslacht zal zijn naam in dankbaarheid schrijven in de geschie- denisrollen van Kerk en Staat van het Nederlandsche Volk, De Tijd revQlutionair. Het laatste Zondagsblad van de Tijd het katholieke hoofdorgaan, hier bekend wegens zijne correspon denties van lasterlijke verzinsels heeft als politieke plaat een bijeen komst van de vier christelijke Balkan vorsten, terwijl de Sultan van Turkije op zijde staat. De koning van Bulgarije zegt lachend tot zijne collega's: „Wij beslissen over oorlog of vrede, over het leven van duizenden en de droefenis van nog meer duizenden nagelaten betrekkin gen. Dan geeft het zoo'n rustig ge voel, dat wij zelf niet naar het front behoeven te trekken". Door het ven ster van de kamer, waarin die heeren rustig zitten, ziet men de onderdanen eikander doodschieten. Wat doet nu eigentlijk de Tijd door dergelijke taal Niet meer of min der dan een daad van volksopruien. Immerseen dergelijk lachend woord beschuldigt de vorsten, terwijl hun onderdanen vechten, van laffe koude zelfzucht. Als een dergelijk woord als ernst zou worden opgenomen dooi den vechtenden soldaat, zou deze sol daat zijn wapenen neerleggen en aan zijn koning zeggen ik vecht wel voor mijn broeders en mijn vaderland, maar niet voor het plezier van uw persoon vecht zelf. En dergelijk zeggen zou zijn het einde van het vaderland, het einde ook van het gezag. Wij vonden het goed eens de aan dacht te vestigen op die opruiende taal van de Tijd. —O Kamerverkiezingen in 1913. Men bericht aan de „N. R Ct. dat de R K. georganiseerde werk lieden in het district Tilburg tegen over den heer Arts een werkman candidaat zullen stellen. o District Veendam. Jhr. E. van Beresteyn, burgemeester der gemeente Vecndam, heeft voor zijn Kamercandidatuur bedankt - Hij schreef aan de be sturen der vrijzinnige kiesvereni gingen iu het kiesdistrict „Ik heb de eer u mede te dee- len, dat ik mijne voorloopige can- didatuur, die ik uit democratische overtuiging gehandhaafd heb om zelf een keuze te doen, terugneem, „Ik veronderstelde destijds, dat in kalmte overlegd zou wordeD, met welken candidaat men de meeste kans van slagen zou hebben. „De wijze evenwel, waarpp dit overleg heeft plaats gehad, staat mij zóó tegen, dat ik er mij verder van onttrek. Het schijnt, dat in den politieken strijd, zells tusschen ge lijkgezinden, alle wapens gebruikt mogen worden, Het gevolg zou bovendien worden dat er een strijd ontbrandde tus«chen twee gedeelten van het district, die ieder hun eigen candidaat aan het district wilden op dringen, voor welks gevaar ik reeds in April heb gewaarschuwd. „Daartoe wil ik niet medewerken, omdat wij herhaaldelijk in de toe komst zullen moeten samenwerken ter behartiging, van belangen onzer streek De leden uwer vereeniging moe ten er du3 maar genoegen mee ne men, dat er ditmaal bij gebrek aan candidaten, niet te kiezen valt. Handelsblad. Uit laMiseïae l>Iadesi. Een Plantentuin op Sumatra's Oostkust. De directeur van 's lands planten tuin dr. J. C. Koningsberger, dus wordt uit Buitenzorg aan het „Soer. Hbl. geseind, vertrekt eerstdaags naar Deli ter oprichting van een succursale van den Plantentuin in dat gewest. De daartoe gekozen plaats is het op 1500 voet hoogte, langs den grooten weg, gelegen plateau van Si Bolangit, dat gemakkelijk uit Medan te bereiken is. Geschikte terreinen zijn door de groote tabaksmaatschappijen disponi bel gesteld. Aanvankelijk zal de op te richten succursale van den Planten tuin speciaal bestemd zijn voor de studie van de Sumatra-flora, doch zij zal door invoering en verspreiding van nuttige gewassen ten voordeele komen van de inlandsche bevolking van Sumatra's Oostkust. Tot zoover. Och, van de inlandsche bevolking Daar wordt zoo mee geschermd. Is er nu inderdaad al nut, werkelijk nut geweest van het landbouw-departement voor de bevolking, nut, groot genoeg om tegèn de nadoelen op te wegen? Bandoeng Expres. o— Ecu Krokodillenmaag. Een zekere mijnheer Wells zoo vertelt de „Dcli Crt." =- schoot 1.1. op Merguan estate een krokodil van 15 voet 2 inches lengte bij 5 voet omvang. Het dier werd ontdekt door zijn toekang ajer in een poel achter zijn huis en werd geschoten op een afstand van ongeveer 15 yards. Het duurde zoowat 2l/2 uur, voordat het dier dood was. Na opening van het lichaam werden in de maag 25 groote steenen gevonden, een python van 13 voet lang en een jas van een man. —o Een Net H eer schap. Zekere meneer S. ambtenaar ter beschikking bij den landraad te Malang, zoo schrijft men uit de plaats aan 'de „N. S. Crt.,en be last met eenig schrijfwerk, kreeg Vrijdag j 1. drie processen verbaal aan zijn pantelon. De kwestie zit zoo meneer is getrouwd, doch houdt er bovendien nog drie, soms vier inlandsche bij vrouwen op na, welke in de kam pong onder dak worden gebracht. Een dezer vrouwen, die bijzonder slechte betaling van hun meester ontvangen, was hem ontrouw ge worden, en had haar troost gezocht en gevonden bij een vrijgezel, iemand, werkzaam in 's lands gevangenis, Vrijdag j. 1. heeft meneer S. de verblijfplaats van zijn ontrouwe zooveelste helft ontdekt, is het huis van haar nieuwen meester binnen gedrongen, sloeg daar de bewuste vrouw, sleurde haar vervolgens het huis uit en mee naar baar oorspron kelijke hut. Daar aangekomen, kreeg zij op hieuw een pak slaag, terwijl kaën en baadje van haar lichaam werden gescheurd. De kapala-kampong werd door meneer geroepen deze moest met de vrouw, die half ongekleed was, en meneer S. naar den patik wan delen, waar een klacht tegen de ontrouwe vrouw mofst; worden in gediend. De wandeling ving 's avonds omstreeks 9 uur in Klodjen Kidoel aan, de patih was niet thuis, daar- om werd de wandeling tot groote ergernis van het publiek, voortgezet

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1912 | | pagina 2