o— De broeder vau den Paus. M. Angelo Sarto, broeder van Z. H. Paus Pius X. heeft zich dinsdag naar de Kamer van volkstegenwoordigers begeven waar hij vroeg om M. de Bogne te mogen spreken. M. Angelo Sarto, die postmeester is te Grazi pro vincie Mantua hetftaen volksvertegen woordiger verzocht ten zijnen voor- deele te willen tusschenkomen ter verbe tering van zijn lot. M. Sarto die 76 jaar oud is trekt inderdaad maar 2 fr. 50 per dag. Hij is verplicht de zakken der brieven naar de tramstalie over te brengen, M den Bangno heett den broeder van den Paus naar het ministerie pos terijen vergezeld waar hij den minis ter het verlangen van den ouden post meester deed kennen. De minister heeft M. Angelo Sarto een opsiag ge schonken van 17ü frank 'sjaars. —o Gevolgen der voorwaardelijke vrijspraak. In Engeland is het aantal strafza ken, sedert vier jaren geleden de voor waardelijke vrijspraak werd ingevoerd, aanmerkelijk verminderd. Zeer wei nigen, waarop die wet is toegepast, hebben weer een misdrijf begaan. Die vermindering van misdrijven is over het geheele land merkbaar. In het laatste rapport over de gevangenissen stond, dat er ongeveer 10.000 minder mepschen in de gevangenis waren ge zet dan het jaren te voren. De meeste gevangenen waren oude boosdoeners, wier leven van misdaden te verklaren is uit het slechte stelsel van vroeger, om zware tuchthuisstraffen op te leg gen voor misdrijven, die tegenwoor dig met geringe en lichter gevange nisstraf worden gestraft. o Bieteuoogsfc. Men schrijft uit Haarlemmermeer aan het Handelsblad Het vervoeren van suikerbieten is hier nog in vollen gang. Onophoudelijk rijden de zwaar be laden wagens naar de ligplaatsen der te bevrachten schepen. Er zijn nog landbouwers, die alles moeten afleveren. Het zal mogelijk zijn, als het weer gunstig blijft en de wegen in geen slechter conditie ko men, dan waarin zij zich thans be vinden. Op sommige plaatsen, vooral aan den Aalsmeerderweg, Kruisweg en Bennebroekerweg, is de toestand al lertreurigst. Per fiets of motorkar, tenzij men er artist op is, kan men er niet meer langs. Hier en daar zijn gaten van meer dan een halven meter diep. Daar zij geheel met dunne modder zijn gevuld, leveren zij niet weinig gevaar op, zoovfel voor den automobilist als voor voetgangers. Wie per motorfiets een tochtje zou maken zou den nek breken of omko men in de modder. Hiertegen kon men niets inbrengen en ook niet, toen Jorg het voorstel deed, den volgenden Zondag geza menlijk naar de stad-te rijden en daar een andere wintermuts te koopen, welke niet met de wet in botsing kwam. Daarna nam jorg afscheid en ging heen de nachtwacht kondigde reeds het elfde uur aan en geen mensch was meer zichtbaar in de straten en straatjes van* Hoornbokkel. Voor den eersten keer sinds langen tijd verrichtte Kaatje haar avondge bed zonder bezorgdheid. De vader eveneens. Ook „Oorenkces" scheen kalm ge worden te zijn. Want toen de nacht wacht te middernacht het raadhuis voorbij ging, klonk uit de „griebus" een vreeselijk gesnork. Naspel en Slot. De mutsenkrijg van Hoornbokkel behoorde met het besluit, dat wij ver haald hebben, nog niet geheel tot het verleden. In de eerste plaats hield de keurvorst er zich nog ijverig mede bezig. Daar het landje niet groot was en de keurvorst het zich tot plicht achtte, overal zelf te zien en te hooren en geen hovelingen duldde, die een muur tusschen htm en zijn volk op trokken, kende hij zijne menschen en drong met zijn practischen blik tot de kern der zaken door. Hoewel hij met strenge hand regeerde en hoog en laag geducht de ooren waschte. deed dit zijne populariteit geen schade. Integendeel, daar hij zelf met de men schen omging en deze zich ko .den rechtvaardigen, nam men cene scherpe vermaning of straf van den heer ge- wllliger aan dan van zijn ambtenaren. De keurvr rst ontbood den kom1 mandant bij zich en onderzocht de Burgertuintjes. Sedert 1909 wordt te Schiedam een proef genomen mer arbeiderstuinen, die bewezen heeft dat door het be schikbaar stellen van stukjes grond voor het telen van groenten door werklieden, in een behoefte is voor zien. Thans hebben B. en W., op verzoek van de Commissie voor het Grondbediijf en zulks op aandrang van ingezetenen, bij den Gemeente raad een voorstel ingediend om ook ten behoeve van meergegooden grond beschikbaar te stellen onder den naam „Burgertuintjes". Het doel is niet zoo zeer gelegenheid te geven tot het kweeken van groen- teu voor eigen gebruik, maar meer het verschaffen yan een ontspannings plaats. Het plan is daarvoor een stuk grond te bestemmen liggende nevens den Frankelandschen dijk en 't pad dit langs de ijsbaan loopt en daarvan stukken van 500*vierk. M. groot ie i verhuren tegen f 12 per jaar. Handelsblad. o— Een nieuw schaandaal, overeen komstig met dat, hetgeen vroeger door de onthullingen omtrent het bereiden van geconserveerd vleesch werd uit gelokt, dreigt in de Vereenigde Sta ten uit te barsten. Een vrouw heeft een boekje opengedaan van de wijze, waarop in Amerikaar.sche huizen de ingemaakte vruchten en groenten, voor kruideniers ea andere neringdoenden bestemd, behandeld worden. Deze had zich daartoe als werkvrouw ver momd. Een lid der Kamer van volks vertegenwoordigers heeft dienaaa- reeds de instelling van eea onderzoek gevraagd. De vuiligheid, waarin die behande ling plaats heefi, moet walgelijk zijn, terwijl de werklieden, die zich daar mee bezig houden, door allerlei ziek ten zijn aangetast, en vrouwen en kinderen daarbij tegen een honger loon medewerkin. M. C.* o— Een wet op do zuigflesschen. De Duitsclie regeering heeft wette lijke bepalingen ontworpen tot het verbieden van vervaardigen en ver- koopen van zuigflesschen met een gomelastieken slang. Dergelijke be palingen zijn ook reeds in Frankrijk .van kracht geweest en de geneeskun dige pers is er zeer mee ingenomen, dat men ze nu in Duitschland invoe ren wil, aangezien het reeds lang ge bleken is, dat zulke flesschen voor de kinderen zeer gevaarlijk zijn. Zij zijn onmogelijk goed te reinigen en veroorzaken dus dikwijls ingewands ziekten. Handelsblad. Oiiitscjilaiiil Een buitengewonen berichtgever schrijft aan het Handelsblad. zaak zoo nauwkeurig mogelijk. De kommandant, die wist, dat men den doorluchligen heer niet om den tuin kon leiden, deed het beste, wat hij doen konhij deelde alles overeen komstig "de waarheid mede. Zijn vrouw wilde hij weliswaar als ridder lijk echtgenoot verontschuldigen, maar de keurvorst had dc zaak onmiddellijk doorzien en ondervroeg zoo lang en onbarmhartig, totdat hij alles wist. De kommandant werd geducht door gehaald, omdat hij onder den invloed van zijne vrouw gehandeld hadover de kommandantsvrouw luidde het von nis nog-veel ongenadiger. „Eigenlijd moest zij te pronk staan," sprak de ongenadige heer, want zij heeft zich zeer ongemanierd aange steld. Zijn dat manierenmet een lasteraarster van beroep om te gaan aan de deur van het kabinet te luis teren en datgene, wat zij haar mede deelt hoewel tegen iiet recht en geweten in het openbaar uit te galmen Zoo handelt geen fatsoen lijke vrouw. Om uwentwille en om dat gij haar voldoende terecht gewe zen hebt. wil ik van eene straf afzien. Doch ziehier mijn wi!op mijn nieuw jaars en verjaringsreceptic: wil ik uwe gemalin in de eerstvolgende twee j i- ren niet in mijne residentie zien. In het derde jaar als God ons het i v. n laat, mag zij met u als tot dusverre terugkomen dan zulien wij het voor gevallen vergeten." Bovendien bepaalde de keurvorst om het ergerlijk voorbeeld van Hoorn bokkel en zijn revolutie zou een af- deeiing ruiters er eene maand op kos ten der stad vertoeven. De deelne mers aan de bestorming van het raad huis zou vergiffenis geschonken wor den behalve aan de lOerviuken na melijk Oorenkees en gezellen. Da tc- Kanaalplnunen in het Boven- Rijngebied. Indien men alle, met meer of min der ijver ontworpen plannen voor den aa i van Duitsche binnen-waterwegen op r.r indige wijze wiide beoordee ld J t zou men ecti flink stftk werk hebbe v. Daar zullen wij echter wel opp:v.*.r!; maar wij willen toch de aa; T w; onzer lezers op een ontwerp o, dat niet alleen van ongewone betcekenis is, maar dat voor Neder land nog een bijzonder belang heeft. Wij meenen de kanalisatie van de Atoesel en de Saar. Zoolang die streken, waardoor die rivieren loopen, nitsluitend afhankelijk zijn van het spoorwegverkeer, behoo- ren zij tot het achterland van Ant werpen maar worden zij door be- vaai bare waterwegen met den Rijn verbonden, dan worden zij nader tut Neder laud gebracht, vallen zij in het achterland der Nederlandsche havens. De Pruisische regeering heeft zich webswaar tegen dit, in den Landdag warm verdedigde plan uitgesproken, maar die tegenstand rust wellicht op een meerderheid van een enkele stem, en deze kan allicht weldra in een minderheid veranderen, Het plan betreft de kanaiiseering van den Moesel van de Lotharingsche grens tot Coblenz, en van de Saar van Bre'oach (dadelijk boven Saar- b lik ken) tot de plaats waar zij bij Konz in den Moesel valt Het is op merkelijk dat die stroomen niet reeds lang gekanaliseerd zijn, want het bo vendeel van den Duitschen Moesel raakt, waar het op Fransch gebied komt aan net Fransche Aloesel- en Meurthe-kanaal, dat in Oostelijk Frank rijk verschillende vertakkingen heeft het bovendeel van de Saar raakt aan het Duitsche Saar-kolenkanaai, het Rijn-Marne-, en verderop aan het Rijn-Rhöne kanaal, de belangrijkste verbindingen met den Rijn in den Elzas en naar West- en Oost Frank rijk, die reeds langen tijd in gebruik zijn. De Franschen hebben vroeger de kanalisatie van beide stroomen ter hand genomen, en het Saargebied ver heugt zich zeifs tn een door hen aan gelegde verbinding naar Lotharingen, den Eizas en Frankrijk, maar bezit geen enkele verbinding met de Prui sische Rijnlanden. En sedert de in lijving van Elzas zijn 40 jaren voor bijgegaan zonder dat voltooid werd, wat Frankrijk begonnen was. Wat zelfs in strijd is met het vredestrac- taat van Frankfort van 1871, waarin staat „Elk der contracteerende partijen zal op zijn gebied de werken, voor de kanalisatie van den Moesel onder nomen, voortzetten". Daardoor was de Duitsche regeering verplicht, de kanalisatie van den Moesel, van de mond tot aan de Luxemburgsche grens voort td zetten. renwachfer mocht niet lastig gevallen worden. De straffen voor de roervin ken kon de kommandant zelf bepalen rechtvaardigheid en handhaving van het gezag der overheid moesten hem daarbij leiden. Slechts eene moest streng en zon der toegeeflijkheid behandeld worden Kromme Lize, de lasteraarster van profesie, bekladster en twiststookster. „Zij moet aau den kaak gesteld wor den volgens wet en recht, opdat zij in het openbaar onschadelijk gemaakt is," luidde het bevel. Met dit bescheid keerde de kom mandant naar huis terug en handelde diensovereenkomstig. De inkwartiering der militairen wekte niet veel bezorgdheid de rijke inwo ners namen de kosten op zich en het beviel den soldaten te Hoornbokkel zeer goed. „Oorenkees" was minder tevieden Hij moest op zijne kosten de beschadigde deuren en vensters van het raadhuis laten repareeren en vier weken „brommen", al moest hij ook in arrest in de p'aats zijner inwoning. Een zestal zijner voornaamste gezellen werden ook bedacht. Oorenkees heetr, toen hij opnieuw het licht der vrijheid z:.,;. plechtig bij zichzelven gezworen, gedurende zij" gebeeje leven niet meer naar een advocaat te gaan. „Als hij in de „griebus" komen wiidt," meende hij, „kon hij zelf daarvóór wel zor gen en tegelijkertijd zijne gulden sparen. K-iaije. die nog lang. zeer lang de herinnering aau al net biltere, dat zij had moeten sükken, niet verloor, heeft echter den lieven God vast beloofd, tot geen prijs weer eene onwaarheid te zeggen. „Liever voor heUoogen- biik in verlegenheid komen door de waarheid dan een leugen op het ge~ weten nemen," sprak zij, en dat zal zij doorzetten tot zelfs in den groot- Het ontwerp ervoor is technisch volkomen en tot in alle kleinigheden gereed. De kosten voor het Moesel vak in Lotharingen worden op 13 miüoen Mk., die van het Pruisisch- Luxemburgsciie deel op 57 millioen Al., die van de kanalisatie van de Suar op 27 millioen M. berekend, te zamen dus 102 millioen Mark een kleinigheid tegenover de verschillende ontwerp-kanalen van den Rijn naar de zee, waarmede men zich nu aller eerst bezig houdt. Het gaat hier om een groot econo misch belang, voornamelijk voor Duitschland. In Lotharingen en Luxemburg, en in het aangrenzende Frankrijk, is zeer veel Minette-erst, d.i. ijzer-oolieth, een weliswaar ijzerarm, maar gemakkelijk te winnen ijzererts, dat voortreffelijk ijzer bevat. Het minette-gebied heeft geen kolen de in den Franschen tijd naar Saarbrücken aangelegde water wegen maken ie groote omwegen, om rendabel te zijn, wanneer niet de ver hing in de lijn A^oesel-Metz wordt tot stand gebracht. Doch het Minette- gebied en het Roer-gebied kunnen hunne producten uitstekend tegen elkaar inruilen. Aan beide zijden wordt een zeer belangrijke hoeveel heid. kolen, cokes, erts en ijzer ge vonden. Het Moesel- en het Saar- gebied verzenden daarvan 5 millioen ton a 1000 K.G., behalve de gewone handel b.v.b. met buitenlandsche wa ren over de zeehavens, die nog daarbij moet gevoegd worden. Met uitzondering van Saarbrücken en de zustersteden is de geheele streek achterlijk bij de ongehoorde welvaart van Rijnland, hoewel zij ook de twee voornaamste facatoren voor welvaart bezit: kolen en ijzer. Men wijst|erop, dat dit de assimilatie van de bevol king in Elzas-Lotharingen met de na burige deelen van het Duitsche Rijk bemoeilijkt heeft. Indien daar een nieuw en krachtig economisch leven zou ontstaan, zouden veel meer Oud- Duitsche elementen naar die streek zijn gegaan. En het ligt voor de hand, dat menige kleine stad aan den Moesel en de Saar, tot geheel anderen blo.i zouden geraken, wanneer daar een levendig scheepvaartverkeer kwam, dat tot zoo velerlei ander bedrijf aanleiding geeft. Die kleine plaatsjes erkennen dat volkomen en hebben daarom eenstemmig gepetitioneerd bij Landdag en Regeering, om eindelijk de kanalisatie uit te voeren. In het Huis van Afgevaardigden en in het Heerenhuis zijn die verzoeken goed ontvangen. Door beide Huizen werd eenstemmig een motie aangeno men, waarin zij de Pruisische regee ring verzoeken„de quaestie der kanalisatie van Moesel en Saar met eenige spoed aan een onderzoek te willen onderwerpen, en zoonoodig den Landdag een wetsontwerp voor te leggen, opdat de vaart op de drie stroomkanalen gelijktijdig met die van sten nood. En troost hreeft zij overi gens van de nicht uit de stad ont vangen deze heeft haar, als schade loosstelling voor alles, wat zij door de muts heeft moeten lijden, een aan zienlijk sommetje voor haar uitzet ge zonden. De meeste pret heeft de stad en vooral de lieve jeugd van den kant van Kromme Lize gehad. Zij werd overeenkomstig de bestaande veror dening op drie wekelijksche marktda gen voor het raadhuis te pronk gezet. Van haar lichaam zag men niets. Dat was geheel verborgen in een houten mantel, die haar als een vat omgaf, daarop waren allerlei soorten van booze vrouwen geschilderd, alsmede teksten uit de H. Schrift, die op las tertongen betrekking hebben. Alleen het hoofd van Lize srak boven den mantel uit zij schimpte en schold onophoudelijk op de geheele stad, be ginnende bij de gemalia van den kom mandant, die tienmaal eerder op haar plaats moest staau, om te eindigen bij de vrouw vau den nachtwacht. Dit ver oorzaakte de lieve jeugd natuurlijd de grootste pret. En toen een kwajon gen met een langen stroohalm het booze wijf den neus kitelde, en zij in haar woede naar lucht snakte, moest zelfs de stadssoldaat lachen, voordat hij den knaap wegjoeg. Aanvankelijk had de kommandant haar slechts tot één dag te-pronk-staan veroordeeld, maar om haar lasterende mond, die nkt zweeg, veranderde hij de één in drie. Op den derden dag zweeg zij. Daarna werd zij vrijgelaten. Een zichtbare gedachtenis aan de mutsen- sunoorlog en de booze rol, die zij daarbij speelde, heeft zij overigens* haar geheele leven behouden. Zij is namelijk van den trap, die zij bij het het Rijn-Weser-kanaal kan worden geopend." Daarop heeft de minister van open bare werken zeer welwillend geant woord, en er zijn nog verschillende vriendschappelijke beloften afgelegd (in 1905, 1907, 1908). De belanghebbenden in het Moesel- en Saargebied hebben zoowel als die van het Ruhrgebied, met elkaar daar over beraadslaagd, en al zijn zij ook niet op alle punten tot overeenstem ming gekomen, toch zijn zij dichter bij elkaar gekomen. De regeering heeft, echter op 7 Ap-il 1910 haar meening gewijzigd en den wensch van den Landdag ver worpen. Tusschen de streken waar ijzer industrie bestaat in Rijnland en West- falen aan de eene zijde en die in Lotharingen, Luxemburg en aan de Saar aan de andere zijde bestaat een strijd van belangenen bovendien vreest men vermindering der spoor wegopbrengsten. Daarover ontstond een levendige ontevredenheid in het geheele Zuid-westen, die thans nog merkbaar is. Men gevoelt zich daar achtergesteld bij andere streken van het Duitsche Rijk. Zoo de vrees voor de vermindering van de spoorweg vrachten van overwegend belang zou wezen, moest men nergens kanalen aanleggen, vooral niet het Oder-Spree kanaal of het Rijn- Hannover kanaal en het kanaal van Dordmund naar de Eem. En bovendien betreft het hier het vervoer van artikelen, die nooit getransporteerd zullen worden, als er geen ander transportmiddel is dan het dure spoorwegverkeer. Ook in den Rijksdag is onlangs de quaestie van Moesel- en Saarkanali- satie ernstig besproken, toen de hef fing van scheepvaartrechten aan de orde was. Het geheele westen is zeer warm voor dit kanalisatie-denkbeeld en de tegenwoordige minister in El zas-Lotharingen, Zorn von Bülach, die toen nog lid van de landsvergadering was, zeide 20 April 1910 in die ver gadering „De kanalisatie van de Moesel moet komen, want zij is een deel van den vooruitgang, en iedere vooruitgang kan wel tijdelijk worden tegengehou den, maar er zijn behoeften, die ster ker zijn dan de wil van den mensch." Hierbij moet er nog opgewezen worden, dat het verval van den nieu wen waterweg, als hij tot stand komt, zeer belangrijk is. Metz en Saar brücken liggen beiden -f- 180 Meter, Coblenz daarentegen -j- 50 Meter boven A.P., zoodat het verval 130 Meter bedraagt. Maar de rivierbedding is zeer kron kelend, zoodaf het verval langzaam wordt verkregen en genoeg water voor het gebruik van sluizen te krij gen is. De beide rivieren moeten over een lengte van 400 K.M. worden gekanaliseerd. tumult in den stadstuin op haar boo- zen snavel ontving, nooit volkomen genezengeheel haar leven heeft zij een krommen mond naar den linker kant behouden. De pelsmuts echter, die de aanlei ding van al het onheil was, heeft Kaatje aan de vrouw van den beuls knecht geschonken. Op dezer hoofd heeft niemand zich aan het voorma lig prachtstuk geërgeJd, gaarne gunde men het bleeke vrouwtje het warme hoofddeksel. Een jaar later is de echter deerlijk in verval geraaktscheu ren en gaten kwamen er in, wat zeer licht te begrijpen is, als men er aan denkt, dat zij met Jorg den tocht naar het keurvorstelijk hof en alle daar on dergane avonturen heeft medegemaakt. De vrouw van den beulsknecht heeft den pelszoom er afgetornd en aan eene andere muts genaaid de hemels blauwe bodem is ten deel gevallen aan haar zwarte kat, die daarin elk jaar haar jongen, eene legerstede be reidde. Jorg en Kaatje hebben elkander na tuurlijk gekregen de oude torenwach ter heeft in zijn kleinkinderen veel gesteld. Aan de klok mocht evenwel niemand raken. „Eenmaal zijn de looden van de klok op mijne teenen gevallen en dat gebeurt niet meer!" zeide hij, „toen heb ik genoeg uitge staan." Als vrouw Kaatje en baas jorg sorr* zeer met eikander in meening verschil den, zooals het tusschen echtgenooten wel eens gebeurt, en er 's avonds rog geen vrede was gesloten, behoefde de verstandigste der twee slechts voor het gemeenschappelijk avondgebed te vragen „Moet er weer mutsenoorlog komen en de zoete vrede hield zijn blijde inkomste weer. Dat is de historie van de pelsmuts. EINDE.

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1912 | | pagina 6