No. 100. Zaterdag 19 October 1912. 4e Jaargang Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. Richting'Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. Gentschestraat C 7 te Hulst. w? Stichter: H. A. van Dalsüm. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. Hï DE REDACTIE: Abonnement per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELGIEfr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het Vrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: D R U K K E II IJ Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f 0.25. Inleiding- tot 1913. O Wie wilde voorheen ons Zeeuwsch- Vlaanderen knechten Het Munstersch tractaat der hooge heeren. Wie heeft voorheen Zeeuwsch-Vlaan- deren verraden De politiek van Holland en Spanje. Wie wilde voorheen ons Zeeuwsch- Vlaanderen kennen De Ontvanger en zijne kornuiten. Wie verraden nog heden onsZeeuwsch- Vlaamsche Volk? De vijanden van zijne herleving. Wie wil Zeeuwsch-Vlaanderen bevrij den van het verradersjuk Fruijtier en zijne trawanten Neen, neen, neen 1 Van Dalsum en zijne mannen Ja. ja, ja Wie zal in negentien dertien zijn on ze man Hij die heeft getoond dat hij wat kan. Dit verlangen wordt tot in den treure aan ons, Katholieken, voorgehouden. We willen een klein woordje zeggen. Als een blad dc waarheid dient, en dit onbevooroordeeld, dus zonder par tijzucht, dan verdient dit blad alle ach ting, welke ook de richting is die het zich zelve geeft. Maar als een blad de waarheid schuwt, hetzij door gewild doodzwij gen, hetzij door tegen een tegenstan der kwaad te verzinnen en te spre ken, dan verdient dit blad geen ach ting en geen steun, en wie een der gelijk blad toch steunt, steunt een slecht blad. Wij veronderstellen, dat ieder het met deze stelling eens is. Welnu Zelandia is een Katholiek blad, noemt zich zelf „het Katholieke hoofdorgaan der provincie Zeeland". Is niet ieder overtuigd, dat dit blad de waarheid schuwt door stelselmatig doodzwijgen, en door maar steeds te schrijven, men noemt het zeeveren, tegen ons doch zonder onzen naam te noemen op eene wijze, die tegen de waarheid strijdt De Zeeuwsche Koerier is ook een officieel katholiek blad, dit geworden na verraad van zijn belangloozen vriend. En ieder herinnert zich de stukken van schelden en lasteren, die Idem (een Kapelaan) daar voortdurend in schreef. De Tijd in Amsterdam is het katho lieke hoofdorgaan in Nederland. Her haaldelijk bevatte het stukken uit Zeeuwsch-Vlaanderen, die de waarheid geheel op zijn kop zetten, en als wij aan de Tijd een tegenspraak zonden werd de tegenspraak niet geplaatst. En nog onlangs bevatte het een arti kel vol booze verzinsels, zooals onze lezers weten, en, als wij aan de Tijd verzochten verontschuldiging aan te bieden, werd op dit verzoek niet ge antwoord, waarna we tegen de Tijd de bekende klacht wegens beleediging en laster bij de Justitie hebben inge diend. De Nieuwe Zeeuwsche Courant in Goes, ook een katholiek blad, bevatte onlangs, zooals onze lezers weten, ook een artikel „Hoe van Dalsum er in kwam", waarvan geen enkel feit waar is, en deze onwaarheid werd op- gedischt op een beleedigende wijze. De Maasbode in Rotterdam, ook een katholiek blad, bevatte de vorige week een hatelijk artikel tegen ons, waarin werd aangetast ons karakter en dit in verband met ons optreden tegen de bekende handelingen der heeren Dieleman en Fruijtier. In dit artikel werd veel geschreven om het doen en laten van deze heeren goed te praten en dit op den grondslag, dat het in andere provinciën ook voor komt, dat leden van Gedeputeerde Staten zijn Commissarissen van on dernemingen waaraan de provincie geld geeft. Doch als we een stuk toezonden waarin we opmerkten, dat de kwestie niet ging over het zijn van Commissaris maar dat van zijn van Raad van Bestuur, en dit laatste on wettig en corruptie is, werd dit ons stuk niet geplaatst, althans van plaat sing vernamen we niets. We hebben hier nu genoemd vijf „katholieke" bladen. Voldoen deze aan de hierboven ge noemde stelling Ons dunkt van niet. Wij ontvangen en lezen zeer vele bladen van allerlei richting, maar dit moeten wij zeggen gewilde on waarheid tegen een bepaald per soon hebben we in geen enkele rich ting zoo zeer aangetroffen als in de richting van de „officieele" politieke katholieke pers. En aangezien het „steunt de katholieke pers" wil zeg gen, steunt de officieele katholieke pers, zoo kunnen wij niet inzien, dat dit steunen is een goed werk. Want bet zijn niet alleen die vijf bladen, er zijn zoovele andere katho lieke bladen die dezelfde houding van gewilde onwaarheid hebben getoond tegenover ons en onze streek, en in het bizonder tegen de katholieke be volking van onze streek, ja, het is soms alsof katholieke bladen die wel de waarheid zouden willen schrijven dit niet durven. Voor dit niet durven geldt dan het woord van Joh. 12: 42: „zelfs uit de oversten geloofden velen in hem, maar ter oor- zake der Pharizeërs beleden zij het niet". De Volkswil heeft in haar Grond regelen met zooveel woorJen en in haar .optreden in geheel haar daad in zake godsdienst is de Volkswil goed roomsch. En toch wordt zij, en haar stichter in zijn eer en brood, vervolgd en miskend door den bis schop van Breda onder medeweten of goedkeuren, althans zonder protest, van de andere bisschoppen, die allen zeggen en willen steunt de katholieke pers. Daarmede erkennen de bis schoppen, dat er een tegenstelling is tusschen katholiek en roomsch, en deze tegenstelling, die zich in Neder land allerwege openbaart, is het ge volg van de ongehoorzaam heid onder katholieke vlag om te doen den wil van onzen Paus Pius Xvan bij het leiden van de kerk Gods zelfs niet de geheime bedoeling te willen hebben, alsof hij daarmede wereldlijke doeleinden of partijbelan gen wil dienen. Deze bedoeling, die de Paus niet wil, is daarentegen wel bij de katholieke leiders in Neder land vandaar de tegenstelling, en deze tegenstelling is een ernstige dwa ling, van katholiek tegen roomsch. De Balkanoorlog'. Er is nu dus oorlog van Bulgarije, Servië, Montenegro en Griekenland te zamen, tegen Turkije. Wie draagt hiervan de schuld Het voorgeven is, dat in 1878 Tur kije zich bij het tractaat yan Berlijn had verbonden tot verschillende her vormingen in de provincie Macedonië, dat de groote Mogendheden zich toen hadden verbonden om op de nako ming dier hervormingen toe te zien en dat de kleine Balkanstaten moede zijn te wachten op de nakoming van beloften en verbintenissen daar toch niets van komt. Is dit beweren gegrond, dan valt de schuld van den wreeden oorlog die begonnen is op de diplomatie van de groote mogendheden, met name van Oostenrijk-Hongarije en Rusland. Maar de directe oorzaak zal wel vallen op de regeering van Italië, die een roofoorlog tegen Turkije begon om Tripoli te verkrijgen, en die daar door wakker maakte het verlangen van de Balkanstaten om Turkije te bemoeie- lijken nu het de handen gebonden heeft door Italië. Het is dan ook tee kenend, dat in Griekenland een aar zeling ontstond zoodra sprake kwam van vrede tusschen Italië en Turkije en wel, omdat bij vrede met Italië, Turkije haar oorlogsvloot, die niets kon uitrichten tegen de groote sche pen van Italië en zich daarom moest verbergen, wel kan gebruiken tegen de Grieksche oorlogsvloot en hiermede Griekenland en de Grieksche eilanden gevoelig kan treffen. Waarom de diplonatie der groote mogendheden niet nakwam haar ver bintenis Eenvoudig uit afgunst. Als toch deze verbintenis moest worden nagekomen, dan moest een bepaalde mogendheid worden belast met de uitvoering, en deze mogendheid nu zou daardoor een zedelijk en sfoffe- lijk overwicht verkrijgen boven andere mogendheden bij de Balkanstaten. Dit laatste nu gunde de een niet aan den ander, en met gevolg, dat de hooge diplomatie sprak en bleef spreken met woorden, doch moord en brandstich ting en gewapend bendewezen en wil lekeur bleven en zijn gebleven de da den. Als zich aan de beschaafde we reld een treuriger beeld zou kunnen openbaren dan dat van de hooge di plomatie der groote mogendheden, dan moet dit nog treuriger beeld wor den teruggevonden in de droeve gevolgen het tot den oorlog gedre ven uitgeput geduld der Balkanvolke ren. Maar neen, dit oorlogsbeeld zelf is niet treuriger dan het gedoe der hooge diplomatiedit oorlogsbeeld wijs! althans op iets echt mannelijks de voLksverontwaardiging wegens de te lang vertrapte volksrechten. Dit gedoe der hooge diplomatie heeft ook nog dit bewezendat zij weinig of niets gevoelt voor de be langen der bevolking zelve, als deze belangen niet overeenkomen met haar streven tot behoud of uitbreiding van de sfeer van invloed over een bepaald grondgebieddeze machtsinvloed is dus het doel der hooge diplomatie en niet is het doel het volksbelang. En het is voor d;t doel der hooge diplomatie, het doel tot behoud of uitbreiding van macht, dat is ontstaan het de volkeren verbrijzelend milita risme, en dat dit is ten koste en niet ten voordeele van de ware volksbelan gen zal wel niemand durven ontkennen. De groote mogendheden hebben aan de kleine Balkanstaten doen we ten dat, als zij het van Turkije moch ten winnen, zij zich toch niet mogen vergrooten ten koste van Turkije. Waarom deze bezorgdheid om te hand haven het Status quo, dat is den be- staanden toestand Niet uit liefde voor den Turk (Italië nam wel Tri polie af, Engeland nam op loensche manier Egypte af, Oostenrijk nam op brutale manier Bosnië-Herzogewina af), noch minder uit liefde voor het recht, doch wel hierom, dat, als de kleine Balkanstaten den buit deelen, de groote mogendheden achter het net visschen, daar zij zeiven de buit zouden wil len, n.l.Oostenrijk wil wel zich uit breiden tot en met Saloniki, en Rus land zou er niets op tegen hebben, als 't Konstantinopel kon krijgen, en Italië zou er niets op tegen hebben, als het kon krijgen Albanië. Ziet, dit alles nu is hooge diplomatie, en wie hierin het recht kan vinden heeft een be ter reukorgaan dan wij hebben, want het recht kunnen we er niet in ruiken. Men moet zich het gedoe der hooge diplomatie indenken om goed te be grijpen het doel der Vredecongressen dit doel is, zegt de diplomatie, de in ternationale geschillen door scheids- rechtelijke uitspraak te beslissen, maar de daad is buiten deze uitspraak te houden de daden van macht- en roof- politiek. Het is dan ook, alsof de geschiedenis lacht met die Vredescon gressen des te meer congressen des te meer roofoorlogen, (Engeland in Zuid-Afrika, Vereeriigde Staten om de Spaansche koloniën, Rusland en Japan om Korea (afzonderlijk rijk) en Mand- chourije, deel van China, Italië om Tripoli). Is het te verwonderen, dat wij, als Volkswil, weinig respect hebben voor de hooge diplomatie, en is het dan te verwonderen, dat wij weinig gevoelen voor een politiek van boven naar be neden, waarvan de hooge diplomatie de bekroning is En is het dan nog te verwonderen, dat wij onze aandacht wijden aan eene politiek van beneden naar boven, de politiek van den wil des volks, dat is dan de wil die uit het gezond verstand des volks ontstaat Neen, te verwonderen is dit niet, om dat het volk altijd het gelag betaalt en omdat het gezond verstand des volks is een directe gave der door God geschapen menschenziel en daarom door zijn natuur zich gedrongen ge voelt tot wat in waarheid recht is en weet dat, als naar recht word gehan deld in Staat en maatschappij, het ware volksbelang er door wordt ge diend. En dat door onze politiek van be neden naar boven, geleid met vaste hand, zich bedreigd gevoelt de poli tiek van boven naar beneden, en daar om met alles wat machtig is samen spant om ons te vernietigen, en dood te zwijgen bewijst juist alles wat te gen ons is gedaan. En al worden wij door deze samenspanning ook dikwijls weggezet als een zot, een zot die der gelijke samenspanning braveert en ver slaat moet toch zoo heel gek niet zijn. De politiek van beneden naar boven wil recht onder de menschen en hiermede bereikt zij het belang des volks; de politiek van boven naar beneden wil de macht der grooten en bereikt het belang van enke- 1 e n. Deze laatste politiek heeft haar groote en voor de geheele beschaafde wereld duidelijk geworden fiasco ge leden in de Balkanpoiitiek der hooge diplomatie. o In de Midd. Courant lezen we, dat de subsituut officier van Justitie te Middelburg f 10 zegge tien gulden boete eischte tegen Jhr. B. J'. O. V. B. wegens een beleedigende uitdrukking in een stuk, geplaatst in de Middel- burgsche Courant, tegen Mgr. Giovan- ninï, voormalig Pauselijk Internuntius te 's Gravenhage. Dezelfde heer subsituut officier eischte indertijd in de eerste zaak Schets tegen ons f 100 boete, „gezien de per sonen, een notaris en een pastoor". Aldus: gezien f 10 boete eisch tegen een Jonkheer in een zaak van een Pauselijk Internuntius wordt alzoo be slist dat de stand en de positie van ons, notaris en eigenaar van de Volks wil, tien malen hooger en aanzienlij ker is dan die van een Jonkheer, een man dus van adellijke geboorte. Wat een beschaming dus, in den mond van den Officier van Justitie, tegen degenen, die ons in hunne klein heid durven te minachten Ste KiimervcrkU'fcing'cii. O In het district Hontenisse wordt door de Van Dalsum-partij reeds duch tig de trom geroerd met het oog op de Kamerverkiezingen. Er zal in dat district een heete strijd te wachten zijn. De katholieke partij is in Oos telijk Zeeuwsch-Vlaanderen de over wegende, doch deze is juist scherp verdeeld, doordat de aanhangers van den heer Van Dalsum en hun ge tal is niet gering, dat is bij de Sta- ten-verkiezing in 1910 gebleken zich scherp tegen de georganiseerde katholieke partij hebben gesteld. Van liberale zijde zal ook wel een candidaat worden gesteld en nu zal reeds bij de eerste stemming in dit district de katholieke candidaat de meerderheid moeten behalen, want dat de Van Dalsum-partij bij een even- tueeie herstemming den katholieken candidaat zal steunen, gezien de fel heid waarmede deze partij de katho lieke bekampt, is haast ondenkbaar. Het bovenstaande vonden we in het Handelsblad van 14 October, eerste bladzijde. In dit bericht, eenvoudig op zich zelf, komt voor le. Een onjuistheid. Er wordt gezegd, dat de van Dal- sumpartij reeds duchtig de trom roert met het oog op 1913. Dit is nu niet waar. De tegenpartij, de zoogenaamde georganiseerde katholieke partij, roert de trom doordat zij is begonnen met de haar eigen lastercampage, waarvoor zij reeds twee klachten tegen hare handlangers heeft uitgelokt, de eene tegen haar orgaan de Tijd en de tweede tegen haar orgaan de Nieuwe Zeeuwsche Courant. 2e. Een valsche verwachting. Tusschen de regeis door wordt ver wacht, dat, als de officieele katholieke candidaat het niet wint bij eerste stem ming, er herstemming zal komen tus schen tegen deze en denJiberalen can didaat, en dat alsdan de „Van Dal- sumpartij" den liberaal zal steunen. Mocht deze verwachting ze is ech ter valsch worden bewaarheid, dan zou blijken, dat er van liberale zijde wordt gespeculeerd op het visschen in troebel water. Mocht deze specu latie op het visschen in troebel water

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1912 | | pagina 1