Komen er wonderen Ook hier geldt het: goed rond, goed Zeeuwsch. Een vriend, die mij mijn feilen toont enz. Ziedaar de stelling, waar van ik uitging toen ik me er toezette ook Uw verweer nogmaals te beant woorden. Kwalijk nemen, dat ik Uw medewerkers, of althans verscheidene daarvan niet als raenschen beschouw, wier doel is, mede te helpen tot het verhoogen van den geestes- en wel vaartstandaard kunt U me doen, als U wilt. Dit zit hem in het verschil van apreciatie. Ik houd echter staande dat het doel der door mij genoemde medewerkers is, hetwelk ik in mijn vorige brieven omschreef, n.l. bij den een minder eerlijke politieke drijfve ren, bij den ander het neerhalen van het gezag tegen alle beter weten in soms. Tot deze laatste categorie re ken ik ook Bertus. Hij moge gerust uit zijn slof schieten als ik maar kan bereiken dat hij voortaan bij zijn kri tiek op de regeering zich bediene van eerlijker wapenen dan het smalen op het spelletje dat daar wordt gespeeld, wanneer hij voortaan maar levert een gezonde opbouwende kritiek. Doet hij dat niet, dan beschouw ik zijn epistel, aan mij gewijd als te gaan over me heen, als het zefirtje, dat men even voelt zonder zich erom te bekommeren waar het vandaan komt, noch waarheen het gaat. Inmiddels blijf ik met alle achting, U voor 1913 het beste toewenschende. De briefschrijver uit Hontenisse. o Antwoord. Waarde Vriend Ik kan nu juist niet zeggen, dat ge gemakkelijk te voldoen zijt, maar dat hindert niet. 1. U noemt Uw schrijven het eerste dan persoonlijk en vertrouwe lijk. Maardan toch wegens mijn openbaar leven en als uiting van het gedacht van meerderen. Om deze meerderen, mij persoonlijk onbekend, te antwoorden, moet ik toch den weg nemen der openbaarheid, is het niet? 2. Wat betreft priester Fonteijne cn de christelijke democraten. Ik ben Zondag in Brugge eens kennis gaan maken met priester Fonteijne en zijne vrienden, en ik hoorde daaraan een volksbanket een volkslied ter zijner eere, gemaakt door een werkman, waar van het refrein is Priester Fonteijne Dat is een man, Heilt smart en pijnen Zooveel als hij kan. Hij zal ons reddtn, Uit de slavernij. Hem moesten wij hebben Hij maakt Vlaanderen vrij. Ziet, dit was een uit het hart ko mend antwoord van een 400 man uit alle deelen van Vlaanderen, van man nen die hem persoonlijk kennen en met hem werken voor de volkszaak. En wat betreft de christelijke de mocraten. Zij staan tegenover de katholieke bewaarders van België, en kent U deze U kent ze, als ge maar denkt aan de drijvers van de katholieke kliek bij ons, eene kliek zooals U wel v/eet zonder eer en ge weten, maar toch, ze zijn hier in Hulst nog heiligen vergeleken bij wat ze m'et name in Brugge en in Aalst durven doen. En worden de christelijke democra ten zwart gemaakt, herinnert ge U niet meer, dat eens als recept voor wat de Volkswilpartij is, is gegeven neem al het uitvaagsel van 20 ge meenten 3. Wat betreft christelijk democra ten en onderwijs. Maar het is juist geweest hun vertegenwoordiger in de Belgische Kamer, de heer Daens, die indertijd een zoodanige wijziging heeft voorgesteld, uit naam van z ij n e p a r t ij, dat hij doordoor wc-rd be wierookt door de katholieken, gehoond door liberaal en socialist, zoodat zijne voorstellen toch wel niet anti-christe lijk zullen zijn geweest! En wat be treft indertijd de klacht over de steeds grooter wordende staatsschuld van Belgiëdat deze grootendeels voor oorzaak heeft het steeds grooter wor dende regeeringskapitaal rentegevend belegd in spoorwegen, en dus meer is kapitaalbelegging dan wel schuld, is volkomen waar, maarik heb hier in handen de Atlas Universel van 1912 en vind hierin: dat België heeft een schuld van 3600 miilioen franken of van 538 fr. per hoofd, en Nederl. van 2340 mill, franken of van 394 fr. per hoofd. Om te be- oordeelen is vergelijken de beste wijze. Ik zie daarin verder, genomen naar de butgetten van 1910: in België uitgaven 632 miilioen in Nederland 430 miilioen. Is, met deze cijfers voor oogeri, niet eenige twijfel toege laten over de goedkoopte van het be heer der Belgische regeering? En heden lees ik onder de advertenties van het Handelsblad, dat de Belgische Regeering van 300 miilioen aan 4 schatkistbons uitgeeft, aflosbaar in 5 jaar. Het doen van deze uitgifte werd vóór de verkiezing door de bladen der oppositie gezegd te zullen komen, doch door de bladen der regeerings- partij ontkend, welke laatste steeds maar wezen op het groote kassaldo, terwijl de oppositiebladen beweerden, dat het groote kassaldo afkomstig was van overgeschoten leeninggelden, niet zooals de bladen der regeering- partij beweerden van overschotten op den gewonen dienst. Ik vind die ad vertentie, gezien in het licht van die beweringen vóór de verkiezing, zeer vreemd, en zij doet mij besluiten, dat het niet wenschelijk is eene zaak van ééne zijde te bezien, de fout van velen doch die ik steeds tracht te vermijden en met gevolg, dat het mij niet alleen moeilijk maar zelfs onmogelijk is an ders te. handelen dan krachtens de wijze lesde waarheid ligt in het midden. En in de P<:tiiote van 18 dezer maand lees ik, dat de Belgische vlottende schuld, met die 3uÜ miilioen medegerekend, 510 miilioen bedraagt. 4. Wat betreft Algemeen Kiesrecht in België. Dit bestaat feitelijk daar, doch beperkt doordat de een eene stem heeft, en een ander 2, 3 of 4. Het is dus een stemrecht, dat met de eene hand den kleinen man tot kiezer maakt en met de andere hand hem machteloos maakt. Ik noem dergelijk stemrecht bedrog. En veronderstel eens, dat Christus nog als in Palestina rond ging in België. Dan zou Chris tus 1 stem hebben, misschien niet eens, omdat Hij geen vaste woon plaats had, doch ieder van Zijne be lagers uit de Schriftgeleerden zou 3 stemmen hebben. Is een dergelijk stemrecht christelijk te noemen? Het standpunt der Chr. Dem. partij in België is1 man 1 stem met even redige vertegenwoordiging. En het doet er eigenlijk niet toe, wie van verandering het meest zou profiteeren, de vraag is slechtswelk stemrecht is het meest rechtvaardig 5. Gedichtje van Peerke den Belg van 25 Mei kan en zal wel op de geestelijkheid slaan, maar ge hebt dan ook wel gelezen dat van Maria onder het Kruis 6. Wat betreft de Vrijmetselarij. Ik ben abonné op de Standaard en heb dus uit de eerste hand de brief wisseling Boes gelezen. Ik weet volko men, vriend, dat de Vrijmetselarij voor doel heeft den christelijken geest te dooden in het christelijk voik, maar ik weet*ook, dat dit doel niet zou kunnen worden bereikt, als het volk niet eerst van den christe lijken geest wordt verwijderd door huichelarij en zedebederf onder chris telijke vlag. 7. Wat betreft Bertus en de Zuid- Bevelandsche briefschrijver: zij heb ben U reeds geantwoord in het no. der vorige week. 8. Er blijven nog veel werken van charitas wachten, en ik kan nog niet op mijne lauweren rusten. Mijn vriend, weet ge wanneer ik op mijne lauwe ren ga rusten Ik zal het U zeggen op den dag, waarop Hij, die harten en nieren doorgrondt, Hij die den mensch wetenschap leert, Hij die vrucht baar maakt door Zijn zegen des men- schen werken, zal zeggen gij hebt genoeg gearbeid, en eerder niet. En dat hier nog veel te doen is? Juist mijn arbeid heeft voor strekking onze bevolking op te voeden door haar van een zieleleven tot koude zelfzucht te leiden tot een zieleleven van een hart hebben. 9. Of ik, door mij zelf te verde digen en anderen zich te laten uiten, eigenlijk wel de naastenliefde dien Kijk, ik sta op het standpunt van de Navolging van Christus. En wat leert deze? Dat Christus, als men Hem persoonlijk beleedigde, dit vergaf, maar als men Hem tegenstreefde in zijn werk ten bate van het volk, dan ver dedigde Hij zijn werk, en noemde publiek adderengebroedsel en op der- g°!ijke wijze hen, die Hem tegen streefden. Eu nu doe ik dit ooker gaat geen dag voorbij, of ik word beleedigd, maar dit blijft onbekend, doch zoodra de beleediging raakt mijn werk voor anderen en voor ge volg zou kunnen hebben, dat wan trouwen kwam jegens mijn werk voor anderen, dan is het ten bate van deze anderen dat ik mij zelf ver dedig en laat uitschijnen, van welk kaliber zijn mijne tegenstrevers. Hier mede wordt niet de naastenliefde ge schaad, doch wordt het recht gediend, tn ook het strafrecht behoort tot de rechtsorde. En als bv. één priester een deugniet blijkt te zijn, dan zijn zijne medeambtgenooten verantwoor delijk voor hem, als zij uit kame raadschap hem tegenover het volk de hand boven het hoofd houden. 10. De Volkswil is geen hetzblad, dat weet U zelf ook wel, maar het wordt zoo voorgesteld door sommi gen, om daarmede zich te kunnen goedpraten als zij door de Volkswil soms getrapt worden op de waarheids teen. 11. In zake onderwijs gelijk recht voor allen. Wat is hierin gelijk, is hierin recht, en zijn hierin allen En dit voor't oog der wet, die, gelijk God doet met Zijn zon te laten schijnen voor goeden en kwaden, het onder wijs moet achten als een zaak van algemeen belang 12. Of ik, als Kamerlid, den mid denstand daadwerkelijk wil steunen? Eigenlijk vind ik deze vraag beleedigend, omdat mijn geheele leven is een leven van dagelijksche daden. Ik vraagals eenmaal de Z. VI. tram er ligt, dan gaat te niet de midden stand van Hulst. En ben ik niet de eenige geweest, die deze te niet gang heeft trachten tegen te houden door de daad van optreden in het volle licht Vraag eens aan de „Officieele" volks vertegenwoordigers van ons gewest, waarom zij voor den middenstand toonen niets te gevoelen. Ik moet eindigen, zeg U dank voor Uwe goede bedoeling en ik zou wen- schen, dat er meerderen waren, die openlijk hunne grieven zouden willen openbaren, want dit is beter, dan kletspraatjes verkoopen achter den rug. Voor medewerkers ben ik niet verantwoordelijk en de onfeilbaarheid laat ik over aan de brave lieden die uit zuivere braafheid nooit iets ver keerd doen omdat zij denken, dat in slapen en gevoelloos zijn van af de geboorte tot aan het graf de braafheid bestaat, maar in hun braafheid verge ten, dat zij wel eens door den Eeuwi gen Rechter kunnen worden verwor pen als te zijn geweest nutteloos zout. Tot slot eene algemeene opmerking. Wat is het karakteristieke van onzen tijd Dat de karakteloosheid en de eerloosheid overal vinden hare be schermers, en dat karakter en eer worden gewantrouwd en bevit als zijnde zaken, waarvan de menschen niets meer begrijpen. Kunt U, mijn vriend, eene andere verklaring vinden voor vele zaken, waarvan ik weet dat ook gij er eene walging van hebt ge kregen Hoeveel personen kent ook gij niet, die hoog staan aangeschreven zoowel bij de burgerlijke als bij de kerkelijke autoriteiten hoewel deze weten, dat die hoog aangeschrevenen zich niet schamen voor allerlei zedeloosheden en dieverijen En hoort U deze hoog-aangeschreven wel eens be vitten? Neen, niet waar, Het is al leen nog maar het volksverstand, dat niet geheel de gave heeft verioi en om onderscheid te maken tusschen eer en eerloos, en het is dit volksverstand alleen, waarop wij steunen en dat oordeelt en in gegeven omstandigheden zal oordeelen tusschen mij en de an deren. Hartelijk gegroet Uw dw. H. A. VAN DALSUM. J>r. Sehacpnuin over liet Conservatisme. Dr. Schaepman, aan wiens Katho- liciteit wel niet zal worden getwijfeld, oordeelde over den boozen geest van het Conservatisme in de volgende be woordingen. Het conservatisme is in België be lichaamd in wat daar worden genoemd 'de Bewaarderspartijen, én deze geest is de tegenstelling van wat daar wordt genoemd de Christelijke Democratie, zoozeer gehaat met echt duivelschen haat door het Conservatisme, daar omhangen met den mantel der poli tieke christelijkheid, eene christelijk heid met versteende harten. Een geest die alle banden Van recht en liefde scheurt, Op bergen van ellende De hoogen hooger beurt. Een geest die vrijheid predikt Gij, worstelaren, op I Elk: staat de heirbaan open Naar 's levens hoogsten top. Den sterkste zij de kroone, Of heel de menscheid lijdt Ik wordt de mensch geboren, Ik blijft hij 't allen tijd. Den weinigen zij de eere, Den weinigen de macht Of duizend duizend sneven In ongekenden nacht. Of millioenen. \yorstplen Men honjjer en met' pijn» Wat maakt het zoo de grooten Slechts waarlijk grooten zijn. Aan hen behoort de wereld Het volk, de maatschappij Dc wijsheid en de waarheid, Het recht, de macht zijn zij En liet is deze booze geest, die met vrome verachting durft neer te zien op den geest der Christelijke De mocratie, door dr. Schaepman bezon gen als volgt: Het volk is van den Heere, Zijn éénheid is van God, Zijn éénheid wonder stralend In hoog en lager lot. Zijn éénheid, die voor allen Eén liefde kent, één recht, Door d'eenen geest de velen Onbreekbaar samenhecht. Die allen saam doet doet dragen Der zonde leed en smaad, Slechts fegen haat en logen Den strijd kent en den haat. Die honger en ellende Bevrijdt met Koningshand, Uit alle levenskringen Den geest der zelfzucht bant. We moeten dit haast gaan gelooven als we denken aan wat hier in de laatste dagen gebeurt. De heer Koene, op ons notariskan toor reeds bij onzen voorganger, zegt, binnen eene week na de benoeming van een opvolger van notaris Daey Ouwens, zonder eenige aanleiding, zijne betrekking op voor hij zeker is van eene nieuwe en gaat kort daarop over naar het kantoor van Notaris Dumoleijn. De heer Adriaanse, hoofd van de school en kassier van de leenbank te Lamswaarde, legt vrijwillig of gedwon gen beide ambten neder en gaat in betrekking ver van hier. De heer van Zeijl, de redacteur van Zelandia, wordt gezegd benoemd te zijn tot redacteur in Groningen. Dit alles binnen 14 dagen tijds, en wie had aan een dezer gevallen maar kunnen denken En wie had kunnen denken, dat notaris Daey Ouwens solliciteerde voor verplaatsing, en dat pastoor „Hoe lang nog Zeeuwsch Vlaanderen die dit aan onze bevolking vroeg tegen ons, zelf werd verplaatst naar een der acht Zaligheden van Noord-Brabant? En wie had kunnen denken dal de gene, die de priesterschap hier heeft ingeleid in de zonde van Nepotisme, waarmede de grondslag werd gelegd voor den stelselmatigen broodroof, in volle mannelijke kracht dood zou wor den gevonden in zijne kamer Het is, alsof Onze Lieve Heer bezig is om te zuiveren en te straffen alsof om voor te bereiden de waarheid van wat wij schreven in ons no van 6 Januarizij hebben hunne volle ge rechtigheid gehad. De Zomerzittmg der Staten van Zeeland. In de openbare vergadering van 12 Juli zijn de zaken behandeld, opge nomen iri de Volkswil van 22 Juni. De voorstellen zijn nagenoeg alle, zonder of na beraadslaging, aangeno men zooals ze zijn voorgesteld. Het voorstel in zake betere ver keerswegen tusschen Noord- en Zuid- Beveland werd verworpen, cn aange nomen werd een voorstel, om voor deze zaak een Commissie te benoe men van vijf Statenleden, die in de najaarszitting een voorstel moet doen. Over deze zaak van Noord Beve land, en over eene beschuldiging van wetsovertreding tegen tv/ee Gedepu teerden wegens wat zij hebben gedaan in zake de 2. VI. Tramwegmaatschap pij komen we later terug. !\0(i EENS BLOEI) AFTAPPEN. We verzoeken aan onze abonné's van Axel, om eens de kaart in te zien in verband met een tramplan Drie Schouwen—Saffelaere. Zij zullen dan zien, dat deze tram aansluit aan een tram SaffelaereGent, en dat deze dus voor doel heeft een winkeliers- politiek ten bate van Qent en ten koste van Axel. Het Vrije Woord voor Abonnés. o Gedachten over 1913. Met genoegen hebben velen roet mij gezien, dat er een Yerkiezings- fenjfo 1913 ia tot itapd gebracht, en het is te hopen, dat er tijdig een flinke som bijeen zal zijn, want de stembus kost geld. Doch er zal nog wat meer noodig zijn dan geld, om kans van slagen te hebben. Laat ieder die voorstander is van den vooruitgang van nu af stille propaganda maken voor de goede zaak Laat men zich zelf en zijn vrienden en kennissen aanzetten tot standvastigheid om de a s. candi- datuur Van Dalsum te steunen. Het is nu tijd om er mee te be ginnen Want men wete het wel, het zal een strijd zijn op leven en dood. Zij, die in de gelegenheid waren den jongsten kiesstrijd in België te volgen, zullen het weten op welk eene schaamtelooze wijze de Conservatieve Katholieke partij daar is opgetreden tegen eiken te genstander. Het is waar, dat alle partijen in België heftig zijn bij verkiezingen, maar het laagst by den grond waren zonder tegenspraak de middelen door de Belgische Cle- ricale partij in praktijk gebracht. De oude leer: „Het doel heiligt de middelen" schijnt nog niet vergeten. Dus wij weten, wat ons te wach ten staat, ons de voorstanders der vooruitstrevende partij. Het kapi taal, voortgestuwd door de geeste lijkheid zal trachten ons te ver pletteren, en reken er op, dat alle middelen zullen worden toegepast. Niet alleen zullen de varkens uit hunne hokken en de geiten uit hunne stallen worden gehaald, maar de bekende methodes van dwang en broodroof zullen als bloed honden worden losgelaten op de arme voorstanders der candidaiuur van Dalsum. Laat men dus schouder aan schou der staan en zijn heilig recht ver dedigen, het recht der vrije, geheime stemming, waarmee zells een gees telijk adviseur niets te maken heeft. Wordt vervolgd. X. o Essen, 14 Juli 1912. Mijnheer de Redacteur Herinneren aan de toekomst. Waarde vrienden en volks wille zers, wij hebben in ons blad de Volkswil al zooveel vernomen, dat wij ons gereed moeten maken voor 1913 om onze partij te steunen en onze candidaten van Dalsum als Kamerlid en van Dixhoorn als Sta* tenlid op een plaats te brengen, waar zij de welvaart van Zeeuwsch Vlaanderen hoog kunnen houden en verder in het belang van klein en groot kunnen verdedigen. Zulke mannen moeten wij steunen tot het uiterste. Welnu, lezers, als dan de dag aangebroken is om uw stem af te geven, gaat dan niet met een kloppend hart naar de stembus, maar zijt dan vroolijk en opgeruimd daar gij uw stem kunt afgeven voor candidaten die de maatschap pij weten te verdedigen en de wel vaart van de bevolking steunen Zijt er trotsch op voor zulke man nen van rechtvaardigheid te kunnen stemmen, maar gaat niet met een kloppend hart van angst wegens broodroof of van huichelarij, maar toont dat gij allen mannen zijt met een oprecht karakter en gaat met een trotsche houding naar de stem bus. Hierbij teeken ik een gulden voor verkiezingsfonds 1913 op hoop van navolging. Mijn dank voor de verleende plaats ruimte. Hoogachtend F. BIESBROEK. Taubeastrasse, no 5, Essen, o— Den Haag, 20 Juli 1912, Mijnheer de Redacteur. Gelieve onderstaande in Uw veel gelezen blad te plaatsen bij voor baat mijn dank. Mijnheer de Redacteur, in uw blad

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1912 | | pagina 2