No. 145. Zaterdag 6 Juli 1912. 3e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. Richting'Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. Gentschestraat C 7 te Hulst. w? Stichter: H. A. van Dalsum. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. Retraitehuizen- IE VOLKSWIL REDACTIE: Abonnoment per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELGIEfr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voorden inhoud van het Vrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: DRUKKERIJ: Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. Een pater kwam 29 Juni in de kerk van Hulst spreken over het retraite huis te Seppe in het bisdom Breda. Wij wisten niet beter, of retraite hou den wil zeggen zich voor een korten tijd onder geestelijke leiding van de wereld afzonderen om daar eens, door zich zeiven goed te beschouwen, zijn eigen ziel te repareeren. Maar in het woord tot aanbeveling van het retraitehuis geen woord over geestelijke oefening. Zooals de pater de zaak voorste'de, was het re traite houden niets anders dan een geestelijk middel om de menschen bij verkiezingen goed te doen stemmen, om bepaalde katholieke bladen aan te bevelen, en dat uit de retraitehui zen komen de beste drankbestrijders, volksbonders enz. Zoo beriep hij zich op het oordeel van bankiers, dat de Maasbode op het gebied van handelsberichten het meest „bij" was, en daarom, ook uit handelsoogpunt, te verkiezen is boven de Nieuwe Rotterdammer, Telegraaf en Handelsblad, van welke bladen het lezen op zonde verboden is. Zoo vertelde hij, dat Maastricht op het punt had gestaan van geheel te komen onder de liberalen en socia listen, maar, na eene retraite, over wonnen de katholieken bij de gemeen teraadsverkiezing met meer dan 300 stemmen. En hij spiak iets derge lijks over eene verkiezing in Venlo, maar dat verstonden we niet goed. Begint het niet al te bar te wor den, dat nu reeds de retraitehuizen worden aanbevolen voor verkiezings doeleinden Wij hopen, dat het aan bevelen op deze wijze wordt beperkt tot Hulst alleen en dat het op deze wijze in Hulst gedaan op zich zelf staat als gevolg van een speciale op dracht van den beininnelijken herder van Hulst. Want als het retraite hou den overal zoo moet worden aanbe volen dan zou dit gelijk staan met een daad van opstand tegen den Paus, die voor zich zeiven zelfs de ge heime bedoeling niet wil heb ben, alsof hij in zijn pauselijk ge zag wereldlijke doeleinden of partij belangen wil dienen (encycliek Octo ber 1903), en hier in Hulst werd o p e n 1 ij k als bedoeling van de re traitehuizen opgegeven het dienen van politieke partijbelangen. In 1898 bestond de St. Vincentius- vereeniging te Arnhem, sympathiek al daar bij ieder, Roomsch en niet Roomsch, rijk en arm, 50 jaar. Door de leden van de St. Vincentiusver- ecniging werd op 18, 19 en 20 Juli 1898 onder leiding van een pater een Tridiurn, dus ook een soort retraite, gehouden. Toen was het in ons katholieke Nederland nog niet zoover gekomen, dat de] godsdienst een verkiezingsmid del was geworden, en de pater hield toen voor de leden vijf voordrachten, sprekende tot hoofd en hart, en waar van we de punten hadden aangetee- kend om te onthouden. Ziehier deze punten 1. 's Menschen hart haakt naar ge luk. Waar is het geluk te vinden? Niet in den rijkdom, niet in de eer, niet in de wellust, niet in de aard- sclie liefde, niet in de wetenschap, maar in het dienen, in het eeren, in het beminnen van God. 2. Wat is doel der Sint Vincen- tiusvereeniging In het door het ge bed, door het goede voorbeeld, door de stoffelijke weldaad, brengen, of ver levendigen van de deugd in de har ten dergenen, die zich geheel of ge deeltelijk van God hebben afgewend, om onsterfelijke zielen voor God te winnen. 3. Vanwaar het lijden Er is een natuurlijke en eene zedelijke oorzaak De natuurlijke oorzaak is de zonde van Adam, de zedelijke oorzaak is het misbruik van den vrijen wil. Het lijden heiligt, het doet den mensch op zien naar het eeuwig leven, waar geen lijden en dood bestaan, het leidt den mensch tot God, Dien hij in voor spoed en geluk zoo geneigd is te vergeten. 4. Zoolang de wereld bestaat en bestaan zal zijn er rijken en armen. Welk een tegenstelling in het oog van den niet-christen, welk een tegenstel ling in het Romeinsche en Grieksche rijk, waar de rijke vrij, de arme slaaf was. Welk eene éénheid door het voorbeeld van Jezus. Geboren in eenen stal als de armste der armen. Hij, de Koning der Koningen, de Schep per van alles en Gever van alle goeds. Het is de naastenliefde, die de rijke in den arme en de arme in den rijke doet zien zijn broeder, beide kinde ren van denzelfden Vader, geschapen tot hetzelfde doel, het is de naasten liefde wier Hoofd Christus zelf is, gesteld onder patronaat van St. Vin- centius, welke de kloof moet dempen tusschen armen en rijken bestaande. 5. Toen Hannibal met zijne leger scharen bijna over de Alpen was, weigerden deze wegens vermoeidheid verder te gaan. Hannibal wees hun op het schoone Italië dat hun zou zijn, zoo zij wilden voortgaan en zouden overwinnen. Alzoo moet ook de Vincentiaan opzien naar den schoo- nen hemel, waar zijn loon hem wacht, indien hij tot het einde volhardt. De gedachte aan den hemel zal hem de kracht hergeven als zijn taak hem te zwaar mocht vallen. Ziet, zóó werd gesproken in 1898, toen we in Nederland nog niet de politieke christelijkheid kenden onder de katholieken. Zijn we in 1912 vooruitgegaan in het katholieke kamp? Wie deze vraag wil beantwoorden, kan vergelijken het Tridiurn van 1898 in Arnhem met de retraite tot wereldsch doeleinde van 1912 in Hulst. En dan zal nog voor dit wereldsch doeleinde het schoone werk der Kindsheid worden gebruikt vermits werd beloofd, dat de wekelijksche bijdragen van 1, 2, 3 cent per week van het retraitehouden door de Zela- tricen der Kindsheid aan huis zullen worden opgehaald. Hoe lang nog, o Heer, zult Gij uwe dienaren straffen met hunne ver blinding? Een brief vol grieven en een antwoord daarop. o— We ontvingen den volgenden brief uit de gemeente Hontenisse, en, om dat hii als 't ware alle grieven bevat, ware of onware, die in den vorm van geruchten in omloop zijn, en vermits het van ons een streven is alles pu bliek te brengen wat tegen ons wordt gezegd door den een en gedacht door den ander, om daarmee te bewijzen dat wij geen enkel daglicht vreezen, laten wij den brief hieronder volgen. Alleen hebben we weggelaten de onderteekening, omdat we den brief niet beschouwen als persoonlijk van een persoon, maar als een uiting van gedachte van meerderen. De brief, gedagteekend 25 Juni 1912, luidt dan als voigt: WelEdtle Heer! Zaterdag j.l. en verleden Zaterdag las ik uw blad „de Volkswil". Uit den inhoud daarvan dringen zich rare conclusies naar voren. Wat wilt U nu eigenlijk? Wilt U, hetwelk uit een en ander schijnt te moeten blij ken, het land zijn christelijke regee ring helpen ontnemen? Ten eerste hebben we daar Uw sa luut aan Priester Fonteine. Is dit ver diend Ten tweede aan de christen democraten van België. Zou dat niet moeten wezen, sociaal-democraten maar onder een ander vaandel Let wel, ik bedoel hier niet den overle den leider, maar zijn volgelingen, waaronder ook priester Fonteine zich thans wil gerangschikt zien. Ik her inner me nog zeer goed dat in 1901 dezelfde Priester Fonteine z.g. chris- telijk-democraat als sociaal-democraat een lans kwam breken voor dr. J. v. d. Brink en wel om hem te kie zen tot kamerlid in het district Breda. Bovendien, waar U sputtert tegen het onbillijke kiesrecht in België, dit moge al een grond van waarheid heb ben, maar toch moet U niet vergeten, dat algemeen kiesrecht het volk onge twijfeld zou overleveren aan de soci aal-democraten en ik kan niet geloo- ven, dat U een dergelijke regeering zou aanlokken. Mocht dit onverhoopt toch waar zijn, dan gaan we niet pa rallel, dan scheiden zich onze wegen hier op dit punt. Verder hebt U nog Peerke den Belg, Bertus, Uw Zuid- Bevelandsche briefschrijver en meer met die, het zijn uw vaste medewer kers, naar het schijnt. Maar men moet niet veel weten om op het eer ste gezicht te zien, dat die lieden be- hooren tot de zeer vrijzinnige libe rale of sociaal-democratische fractie. En kunnen dat nu medewerkers zijn voor een blad, hetwelk onder de schutse is gesteld der Heilige Maagd. Uw hoofdartikel van Zaterdag verkondigt eveneens een reeds lang weerlegde stelling. Waarom trok Savornin Lob man zijn amendementen in U zegt en ik zeg met U, ofschoon hij ze be ter achtte dan het stelsel van de mi nister, omdat hij niet wilde, dat ze naar de commissie van voorbereiding zouden gaan, waardoor maanden wel licht de ziektewet van de plank zou zijn gegaan. En moest nu de com missie toch haar aJvies handhaven tegen den wensch van den maker der amendementen in, waar het motief voor intrekking ervan toch duidelijk genoeg omschreven was Dan is daar nog dat stuk van de Graef. Waarom neemt U dergelijke insinuatie's op. Onderschrijft U, dat de broeders der Loge, mannen van eer zijn Mijn dunkens zijn die aan die zijde met een kaarsje te zoeken, waarvan voorbeelden van zeer resente datum me in het geheugen liggen. Denk maar om 't geen door de Loge tegen br.\ Boes is ondernomen omdat hij zijn plicht deed. En wat heeft het volk er nu aan hoe een N.-Brabants pastoor over een zweminrichting of beter over het zwemmen denkt. Is dat nu de ware ontwikkeling bijbren gen aan het volk, de serviliteit op heffen en hem intellectueel hooger opvoeren Moet U daarvoor het volk in connectie brengen met de giftpijlen van het Algemeen Handelsblad Want zoo zijn dergelijke korte schetsjes be doeld. Waarom steunt U openlijk van Dixhoorn en de man door het volk nog steeds gewild, niet U zegt, om dat Kramer niets van zich doet hoo- ren. Waarom signaleert U nimmer de lage practijken van liberalen en so cialisten etc? Waarom steeds zoo ge haast met het blootleggen der feiten van rechts Zoo verliest met de beste bedoeling uitgesproken gedachte haar kracht. Dan ten slotte de rubriek U zegt, het volk heeft die gewild. Wie zoo- al De een draagt bij wanneer U voor de Tariefwet wilt zijn, de an der, indien U wilt belooven, beslist daartegen te ageeren. Waar blijft het houvast alzoo Scheuring reeds door die rubriek. En wie offeren daaraan t Zijn het menschen van karakter? In tegendeel. Die te laf zijn om zich openlijk te verdedigen tegenover on dervonden beleediging of onrecht, zij geven een dubbeltje. Zoo blijkt dit b.v. zeer duidelijk uit sommige zinne tjes als omdat de meid van enz 10 cent. Slechts heel enkelen heb ik er nog slechts in opgemerkt, wier gift getuigde te zijn gegeven uit sympa thie. Een voorbeeld, dat het libera lisme reeds aan hef doorwerken is. Een paar dagen geleden ontmoette ik een vriend, abonné op de Volkswil. Hij vond het stuk van de Graef prach tig. Het was volgens hem maar net goed dat die pastoors (pastoor) er eens heerlijk van langs kregen en in zijn stompzinnigheid ging ook hij reeds zoover, de Loge te kiezen op het gebied van menschelijkheld, rid derlijkheid enz. boven de Katholieke Kerk met haar bedienaren. Ik zou echter nog meer frappante staaltjes kunnen aanhalen van menschen bij wie het revolutionaire gedoe van b.v. de sociaal-democraten, hetwelk vroe ger door hen zoozeer werd veracht, zoo zelfs, dat de eenvoudig uitgespro ken naam hen deed sidderen en bloed deed zien, diezelfde sociaal-democra ten thans als zeer begrijpelijk, als ho ning bij sommigen indruppelt. Zie, ge achte Heer, daar, zou ik willen, dat het niet heenging. U zult wellicht zeggen, dat ik niets doe dan afbreken zonder de substantie tot aaneensmeden bij te brengen. Ik zou UEd dan kunnen aanraden, kweek het solidariteitsgevoel geba seerd op Christelijken grondslag aan, sticht vereenigingen al tot bevorde ring der geestelijke en economische belangen, tot steun bij ziekte of werk loosheid, tot wering van het alcoho lisme, tot stichting van gezonde lec tuur, sport- en gymnastiekverenigin gen enz. Veel werk? O, jawel, maar U hoeft ook niet alles zelf te doen. Neem eenvoudig het initiatief en geef aan de vereenigingen goede statuten. Eenmaal, wanneer de zaak slechts be langstelling begint te trekken, kunt U de leiding aan anderen overlaten. Maar dat is toch zeker, dat de disci pline en tucht er door zouden ver beteren. Dat het banale, losbandige onafhankelijkheidsgevoel van thans door de door mij genoemde corpora- tie's zou verdwijnen om plaats te ma ken voor een diep indringend gevoel van solidariteit, van medeleven onder ling. En dan indien U de kracht daartoe voelt, waarom sticht U niet een R. K. Kiesvereeniging (of christe lijke) in de plaats van de thans afge daan hebbende Kiesvereeniging. Maar dan op wezeniijkdemocratischen grond slag. Vreest U wellicht, dat U daar toe geen steun zoudt vinden, ofschoon volgens Uw eigen bewering U vrien den in overvloed hebt Dan deugt ook de leiding niet. Dan is dat een bewijs dat het volk dobbert tusschen U bijvallen, geheim steunen of afvoeren, ontrouw worden. Dan moet U beginnen met eerst en vooral in de plaats van de onvoldaanheid, het ongehoord vinden soms bij het lezen van Uw blad of de artikelen die daar soms instaan een gevoel van voldaanheid, van mede- voelen, van eerlijke inspiratie's, Yin strijdlust voor de goede zaak, van trouw en aanhankelijkheid bij te brengen. Dan moet U de Katholieke godsdienst naar voren brengen en al wat daartegen indruischt weglaten. Bijgeloovige za ken, waarvan ons volk in zijn breede lagen nooit gehoord heeft, kondet U weglaten, want het heeft geen doel, dingen, die het volk niet kent, te sig- naleeren om ze te kunnen weêrlcggen. Want weet het wel, het volk is in zijn uiterlijk leven misschien wuft en onbestendig te noemen, het zweemt reeds naar het revolutionaire, opstand wordt reeds dikwijls in geheimen kring gepredikt, maar toch is het in nerlijk nog door en door Katholiek. En het ware te laken, wanneer ook maar iemand, wie dan ook, het, al was het het geringste deel van zijn Katholiciteit ontnam. Want, wat geeft men daarvoor in de plaats Niets 1 Daarom, geachte heer, laat in Uw blad de ware Katholiciteit doorwerken. We zenlijk, wanneer ons volk, dat toch in geenen deele dom is, slechts weet, wat het weten moet, dan bezit het genoeg onderscheidingsvermogen om te we ten, wat het hebben moet. Weg, uitgeroeid die ellendige halfheid. Ik heb U openlijk, ruitsrlijk tot heden gesteund. Veel kwade in drukken heb ik weg kunnen nemen, Goddank. Maar meer en meer begint het volk me in mijn strijd voor U on gelijk te geven en het volk heeft ge lijk. Want haring of kuit hebben we niet meer aan Uw orgaan. Wilt U tot Kamerlid gekozen wor den, neem dan deze regelen wel in overweging. Gaat U door in Uw blad zoomaar alles toe te laten, dan komt U er nietVertel ons daarin onom wonden Uw program. Is U voor ge lijkstelling van Bijzonder met open baar onderwijs? Wilt U het volk helpen vereenigen op christelijken grondslag? Wilt U ook den midden stand helpen «n zijn strijd voor zijn economische belangen Bestrijden oneerlijke concurentie, vervalschingen van waren enz. Steunen zijn aan vrage om subsidie voor handslscur- sussen, vakscholen enz Maar steun geen liberalen. Dixhoorn gaf U zijn steun, omdat hij vermoedde, dat U de breede stemmengolven der Katho lieken van het land van Hulst naar hem kondet leiden, niet uit sympa thie voor U, ten ware hij U tot de liberalen rekende. In zijn partij lacht men wat om Uw Katholiciteit. En U zult het ondervinden, wanneer door verkiezing van Dixhoorn tot Statenlid wellicht de Staten zouden omgaan. Dan worden we liberaal (met een vraagteeken) geregeerd. Dan wordt het nog ellendiger dan thans. Want dan is er geen katholiek meer, die nog rekenen mag op een baantje, al mocht dit hem dan uit humaniteits-

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1912 | | pagina 1