m No. 144. Zaterdag 29 Juni 1912. 3e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. Richting: Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VSBSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. Gentschestraat C 7 te Hulst. Stichter: H. A. van Dalsum. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. DE VOLKSWIL EEDACTIE: Abonnement, per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELGIEfr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het TrJje Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: D K U K K E U IJ Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. (Ingezonden door een Belgisch R. K. Priester). Wie de dagbladen opgevolgd heeft, zal zeker zich nog wel herinneren hoe hevig en driftig de kiesstrijd van 2 Juni in België was. De strijd der partijen was edel en schoon, maar eene zaak bracht een zwart wolkje aan dien blauwen he mel en 't was het kinderachtig kiesge- draaf der geestelijken, die zich in de wereldsche zaken inwikkelen. Ja, overal waren zij te been en vooral op den buiten, waar hun invloed op de eenvoudige menschen zoo grenzeloos is. Van den bisschop tot den min sten onderpastoor, alles was in Bel gië te been onder het priesterschap en het bedroevend schouwspel kwam nogmaals voor de oogen dat de diena ren des Heeren hun heilig karakter verloochenen om zich in politieke avon turen te werpen, die nochtans niets gemeen hebben met hunne zending. Waarom overal in de kerken spre ken over de verkiezingen en ze des Zondags veranderen in meetingzalen Waarom van op den preekstoel de geloovigen gebieden van voor de kat holieken te kiezen en nooit voor de anderen, zoo niet dat men alsdan dood zonde bedrijft en dit in den biecht stoel moet verklaren Hoe treurig toch is zulke geeste lijke politiek Voorzeker er zijn goede priesters en Conscience zelf heeft meer dan eens in zijne landelijke verhalen over den goeden priester geschreven. Deze waren priesters zonder duistere be schouwingen, goede brave burgers die overal liefde voor den naaste zaaiden in plaats van haat en afkeer. Zulke priesters zijn achtingsweerdig omdat zij de afschuwelijke misdaad niet bedrijven de menschen tegen hunne broeders in 't harnas te jagen, uit naam van een God van barmhartigheid, die eenmaal op het kruis genageld werd omdat hij de euveldaden der Farizeërs en der Rabbi's van zijn tijd in 'i open baar had aangeklaagd, en die in de vaste overtuiging gestorven is dat hij zich voor gansch het menschdom op geofferd had. HelaasWaarom wil' het noodlot dat overal deze bekende en schoone beelden voor de groote massa der strijdzuchtige en hardnekkige geeste lijken oprijst Waarom volgen zij hunnen Meester niet na in Zijne leer van liefde en zelfverloochening? In de kerk, waar zij zich onschendbaar weten, in de plaats van te spreken over het Evan gelie houden zij politieke taal en val len in gloeiende woorden tegen hunne medemenschen uit die anders denken dan zij Bcleedigcn zij alzoo de ge schiedenis niet van den Meester, die destijds op dc boorden van het meer van Genezarelh, in de zandvlakten van Palestina met zachtheid en zelf verloochening de liefde tot den even- menscli aanpreckte Zij sleuren hun rok in het politieke slijk. Voor de overwinning hunner opvatting der waarheid, hoopen zij haat op, verzaken aan alle gevoel van menschlievendheid, en doeri in de herten der geloovigen wrok en wreed heid opwellen. Ziedaar het tafereel waarvan Belgis getuige was gedurende den kiesstrijd, en Godes tempel werd herschapen in tneetingzalen. Ja hoe ellendig schij nen sommige strijdzuchtige onderpas toors in onze dorpen Men moet hen beklagen want de opvoeding die zij genoten hebben, heeft hun kritischen geest niet ont wikkeld. 't Is niet in den tijd voor hun intrede in het seminarie, dat hun geest zich heeft verfijnd. De ontzag wekkende vrede van den vallenden avond heeft hun nooit getroffen. Zij hebben nooit getrild onder de stree ling van de koesterende lente en de heilige vlam die Guido Gezelle tot iets meer dan een gewoon mensch verhief, heeft niet voor hen gegloord. De hoogdravende filosofie heeft hen gerijpt voor den strijd, maar laat ze koud voor den grooten rol van ver broedering dien zij zouden moeten spelen. In de kerken prediken zij twist en tweedracht en de leer van Christus komt niet meer in haar prach- tigen eenvoud voor, zij gaan ten strijd tegen de vrijheid, de vrijheid wringt zich tegen hen op en de wijsheid is hun vijand. Wat zijn ze misdadig deze geeste lijken die de zielen des menschen tot op den bodem doorwroeten en den wi! der besten verduisteren. Hoe zwaar zou de hand Gods wel eens op hunne schouders kunnen druk ken in de vallei van Josephat omdat zij te grooten rol gespeeld hebben in de wereldsche zaken in plaats van te zorgen voor de zielen aan hun ambt toevertrouwd. Om te ontlioutlcn voorde Aed. Hervorinden. Door dr. Van Gheel Gildemeester wordt in de Nederlander eraan herin nerd, dat door dr. Kuyper over de Ned. Herv. Kerk is geschreven in de Heraut, dat deze kerk „driewerf en nog eens driewerf van den Heere der heirscharen is vervloekt". Deze uitspraak laat aan duidelijk heid zeker niets te wenschen over. De Ned. Hervormden, die zulks soms nog niet wisten, weten nu, hoe zij aangeschreven staan bij de Gerefor meerden Wij nemen het bovenstaande over uit het Weekblad voor Z.-Vi. Westelijk Deel, en teekenen er bij aan dat dc: Christelijke Coalitie bestaat uit drie Christelijke Staatspartijen, wortelende, om te spreken met de vrome taal der vrome broederen, op „éénen wortel des geloofs." Het zijn dan de Katholieke, de Anti- Revolutionaire en de Christelijk-Histo- rische Staatspartijen. Dr. Kuijper is de leider van de Anti- Revolutionaire Partij, steunende op de Gereformeerden, met de Standaard als hoofdorgaan en de Heraut als kerke lijk orgaan, beide onder hoofdredactie van dr. Kuyper. Jhr. de Savornin Lohman, de afge vaardigde van Goes, is de leider van de Chrisrelijk-Historischer», steunende op de Ned. Hervormde Kerk met de Nederlander als hoofdorgaan. Is het niet echt lief, dat nu in de Nederlander wordt herinnerd aan een oordeel van dr. Kuijper over de Kerk, wier leden, voor zooverre ze aan chris telijke politiek doen met hem „worte len op éénen wortel des geloofs" Ja, echt lief. Wij vragen alleen: wat blijft er van godsdienst over als de godsdienst gaat steunen op de politiek Aan de vruchten zult ge den boom kennen de boom der politieke chris telijkheid bracht ook in ons gewest vreemde vruchten voort Denken we eens aan een katholieke kiesvereeniging-vergadering in Hulst en in Graauw, waarin de vrome pro- testantsche heer mr. Petrus Dieleman in bijzijn, in Hulst, van „de" katho lieken en de katholieke geestelijkheid, gaat spreken over de Onbevlekte Moe der-Maagd. En dit om daarmede een Coalitieverkiezing voor te bereiden on der de katholieke bevolking. En toch.... de bisschop van Breda veroordeelt niet zijne geestelijkheid maar bepaalt, dat de Heilige Sacramenten moeten worden geweigerd aan hem, en aan zijne oude moeder en zuster om hem, die durft te zeggen, dat de bediena ren der kerk in de wereldsche zaken slechts gewone burgers zijn en geen recht hebben om daarin te leggen hun geestelijk gezag. Luctor et Emergo's opvat ting vanHet doel heiligt niet de middelen. Wij laten hieronder geheel volgen haar onderstaand artikel in haar no. van 22 Juni, herinneren alleen, dat alles een gevolg is van de vraag van ZelandiaHeeft soms de Zeeuwsch Vlaamsche Tramwegmaatschappij voor doel de particuliere belangen te die nen van enkele Belgische particulieren in verband met den rol, door de hee ren mr. Dieleman en Fruijtier in deze zaak gespeeld, die hun ambt hebben gebruikt om voor die particuliere be langen van henzei ven ruim 18 ton Ne- derlandsch en Zeeuwsch belastinggeld te verkrijgen. Als Luctor et Emergo zegt, dat ze ons in den Haag wel kennen, dan zal dit toch niet moeten beteekenen, dat wij een dief zijn van belastinggeld Deze eer van dief van belastinggeld voor particuliere belangen laten we gaarne aan anderen over, constateeren alleen, dat Luctor et Emergo er geen kwaad in ziet door hierop niet in te gaan en dat de waarheid verwar rend werkt* op geesten, die geen waarheid willen. Dit enkel woordje vooraf aan haar redactioneel artikel Een verstandige daad. Eindelijk hebben we het Bijvoegsel van de Volkswil van 1 Juni 1.1. te zien gekregen. Werkelijk, hierin komt voor: Luctor et Emergo krijgt hare inlichting I In leiding. Wie echter meenen mocht, dat in deze Inleiding de vraag wordt beant woord, waarom het wel een moreel schandaal is, dat de secretaris van den Raad van Bestuur der Z.-V. T. maatschappij mr. Dieleman, lid der Prov. Staten is, en het geen moreel schandaal zou zijn, indien hij als lid dier Staten vervangen werd door een lid van den Raad van Advies derzelf de Mij. den heer Van Dixhoorn, komt bedrogen uit. De heer Van Dalsum roert in zijn lang artikel deze vraag in 't geheel niet aan en wacht er zich wel voor, zijn krachten te be proeven aan een antwoord op die vraag. Voor zijn lezers heeft hij dus zorg vuldig verborgen gehouden, waarover het tusschen ons ging. En dan wil hij toch zijn lezers wijsmaken dat bij hein niet het doel de middelen heiligt Het artikel is veel te lang om het in ons blad over te nemen. Wie echter het bedoeide Bijvoegsel eens te pakken kan krijgen, rnoet niet na laten het aandachtig te lezen. Als hij na een uur studeerens begrijpt, wat al dat gebazel beteekent, noemen wij hem een knap man. Alleen dit is duidelijkLuctor et Emergo speelt in hare artikelen in bijna elk woord den huichelaar. We zouden zoo zeggen als dat waar is, dan is het erg dom van u, dat ge die korte artikelen niet hebt afgedrukt. Dan konden ook uwe lezers dit zien en hadt ge u de moeite kunnen sparen om door al die lange verhalen uw eigenlijke bedoeling te bemantelen. Toch is niet alles dom, wat de heer Van Dalsum doet. Hij maakt ook wel eens een verstandige zet althans zooals wij die gaarne zien. Zoo deelt hij in het laatste nommer van De Volkswil mede, dat hij de tegen ons geschreven artikelen heeft ver- eenigd in brochurevorm en gezonden aan alle kamerleden. Hij kon ons geen beteren dienst bewezen hebben en we prijzen dit gaarne als een verstandige daad. Immers, we zouden het zeer op prijs stellen, omdat we het in het be lang onzet streek achten, dat de Sta- ten-Generaal spoedig het gevraagde renteloos voorschot toestaan. En nu wil het ons voorkomen, dat de spoedige toekenning van dat voor schot nergens beter door kan bevor derd worden, dan door de oppositie van den heer Van Dalsum. Als de 150 leden der le en 2e Kamer lezen, dat een man die zulke wartaal laat drukken, zich verzet tegen de toeken ning van dat voorschot en op die wijze het leggen van de tramlijn hoopt tegen te houden zullen zij, naar we hopen, spoedig inzien dat onze nalionale belangen niet mogen opge offerd worden aan de persoonlijke wraakzucht van iemand, die men ook in Den Haag zeer wel kent. In dit opzicht kunnen wij dus niet nalaten den heer Van Dalsum onzen dank te betuigen voor zijne hulp in eene zaak, waarin wij terwille van de behoeften onzer streek groot belang stellen. Hoor en wederhoor in zake het ver werpen van de Bakkerswet. o We laten hieronder volgen vier ver schillende oordeelen over deze zaak, leerzaam voor onze lezers en voor ons zeiven. Wij vinden het typisch, dat de bakkers zeiven er grootendeels voor zijn, maar dat de politieke oomes, die zoo bezorgd zijn voor de bakkers, er tegen waren. De argumenten van deze politieke oomes vindt men alle in het vierde oordeel. Het is een echt stukje politiek. Wij laten dan hieronder volgen 1. Eene motie van bakkers te Am sterdam vergaderd. 2. Eene motie in eene Kicsvergade- ring te Enkhuizen. 3. Een schrijven uit Nijmegen aan de Standaard. 4. Voor een slechte wet behoed. o 1. Eene motie van bakkers te Am sterdam vergaderd. Het Nationaal Co mité voor afschaffing van Nachtarbeid, te Amsterdam bijeen, bestaande uit den Ned. Brood-, Koek- en Banket- bakkersbond.Friesche bakkerspatroons bond, De Rotterdamsche Broodbak- kersgezellenver. „Bijstand zij ons doel", de Chr. Bond van Bakkersgezellen, de Ned. R. K. Bond van Bakkersgezellen besprekende de verwerping der Bak kerswet in de Tweede Kamer, spreekt zijn diep leedwezen uit over de ge vallen beslissing, brengt hulde aan die leden der Tweede Kamer, welke vóór het wetsontwerp stemden protesteert ten sterkste tegen de ar gumenten, zooals die door de tegen standers zijn naar voren gebracht overwegende, dat zonder patroons verbod de wet onuitvoerbaar isdat regeling van ploegwisseiing de onder gang is van het kleinbedrijf, verwacht alsnog dat uit den boezem der Ka mer de oplossing van dit zoo bran dende vraagstuk voor circa 30.000 be langhebbenden zal gebracht worden; besiuit de actie met alle rechtvaar dige middelen zoo krachtig mogelijk voort te zetten. o 2. Bakkerswet. In de Donderdag avond der vorige week gehouden ver gadering der A.-R. Kiesvereeniging te Enkhuizen werd na breede bespreking de volgende motie aangenomen De A.-R. Kiesvereen. „Nederland en Oranje" te Enkhuizen, verklaart in haar vergadering van heden, den 20sten Juni 1912, dat zij met leedwezen ver nomen heeft het verwerpen van 't ontwerp Bakkerswet en dit niet alleen ter wille van den Minister van Landb. Handel en Nijverheid, den heer Talma, voor wiens kloeke verdediging van genoemd ontwerp zij eerbied heeft, maar ook ter wille van vele bakkers patroons en van de duizenden bak kersgezellen, die nu langen tijd de ze geningen van een voldoende nachtrust en een kortere arbeidsduur zullen der ven, zoodat een sociale misstand be stendigd blijft. Zij spreekt den wensch uit, dat trots deze teleurstelling de sociale ontwer pen als ziekte- en invaliditeitsverze kering in 't belang van den werkman tot stand mogen komen, betreurt de houding van sommige, speciaal rechtsche leden, van wie zij iets gansch anders meenen te mogen verwachten, spreekt als haar meening uit, dat Min. Talma met mannenmoed en gloed van overtuiging heeft gearbeid, en betreurt, dat, haars inziens, zulk een totaal gemis van eenheid aan de Rech terzijde valt te constateeren. o 3. Patrimonium en «le Bakkerswet. Men schrijft aan de StandaardIn de vergadering van de afdeeling „Pa trimonium" te Nijmegen werd de vol gende motie aangenomen: De afdeeling Nijmegen van het Ned. Werkliedenverbond „Patrimonium" in vergadering bijeen op Woensdag 19 Juni 1912; gehoord de besprekingen naar aan leiding van de verwerping der Bak kerswet door de Tweede Kamer der Staten-Generaal brengt warme hulde aan Minister Talma voor de krachtige verdediging van bedoeld wetsontwerp spreekt haar diepe teleurstelling uit over het gemis aan eenstemmigheid ter rechterzijde, waardoor het wets ontwerp werd verworpen en de hoop van duizend bakkersgezellen en kleine patroons op afschaffing van den nacht arbeid voor langen tijd de bodem werd ingeslagen en gaat over tot de orde van den dag. o— 4. Voor een slechte wet behoed. Na de verwerping der Bakkerswet zijn

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1912 | | pagina 1