No. 142. Zaterdag 15 Juni 1912. 3e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. Richting': Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VEBSOHUNT ELKEN Gentschestraat C 7 te Hulst. W? Stichter: H. A. van Dalsüm. Bierkaaistraat A 28 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. Aalst. DE VOLKSWIL REDACTIE: Abonnemeut por drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELG1Efr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van hei Yrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: DUCKKERIJ: Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. Een eigenaardig kiesstelsel in België. o In het arrondissement Sint-Nicolaas verkregen op 2 Juni de candidaten deze stemmen die van de katholieke lijst: Lijstst. Voorkeurst. Totaal van Brussel 27799 8467 36266 Tyart de Borms 27799 3924 31723 Nobels 27799 1825 29624 Raemdonck 27799 839 28638 die van de kartellijst Persoons 10920 1066 11986 Gekozen zijn nu de heeren van Brussel, Nobels en Raemdonck van de katholieke lijst, hoewel de heer Tayart meer stemmen heeft dan de heeren Nobels en Raemdonck, en de heer Persoons. Dat door de evenredige vertegen woordiging, die kans geeft aan de minderheden op een zetel, de heer Persoons is gekozen is te begrijpen, maar dat de heer Tayart niet gekozen is terwijl hij meer stemmen heeft dan de heeren Nobels en Raemdonck is in ons oog verkeerd, omdat hierdoor de wil van de kiezers niet tot zijn recht komt. De zaak is, althans zoo begrijpen wij het, dat bij eene verkiezing voor 4 leden en als er dan vier candidaten staan op één lijst, deze alleen dan alle 4 gekozen zijn, als deze 4 meer vdan viermaal zooveel stemmen hebben als zijn uitgebracht op de tweede lijst. En is dit niet het geval, dan valt de gene die als no. 4 staat op de lijst der 4, niet degene, die het minst getal stemmen dezer 4 heeft. Wij zijn voorstander van volks- vertegenwoordiging maar niet van p a r t ij vertegenwoordiging, omdat in het laatste geval w e 11 e 1 ij k partij belangen staan boven algemeene be langen, en eene p a r t ij vertegenwoor diging eigentlijk is anti-grondwettelijk, omdat de grondwet zegt, ook in België, dat de Staten-Generaal vertegenwoor digen het geheele volk (art. 78 Ncderl. Grondwet, art. 32 Belgische Gr.,) dus geen partijen. Wij achten daarom het kiezen volgens partijlijsten een onjuist standpunt, omdat 1. er bij de kiezing wegvalt de per soonlijke waarde van de candidaten, waartegen het stelsel van voorkeur stemmen geen waarborg geeft, zie de bovenvermelde verkiezing van St. Ni- -colaas. En volgens rechtsopvatting van het katholieke recht, bezien in de lijn der :leer van Thomas van Aquine, moet men stemmen hem, dien de kiezer als «de waardigste acht. 2. eene kiezing, die wettelijk be krachtigt een kiezen volgens partijüjs- len, ook wettelijk voorschrijft, dat de regeering partijprogram moet uitvoeren, terwijl eene regeering, hoezeer zich ook latende leiden door partijwenschen, als regeering geen partijregee- ring mag zijn maar moet staan boven de partijen door het algemeen belang en geen partijbelang in het oog te houden. En volgens het katholieke recht in de leer van Thomas van Aquine heeft de Staat voor taak het algemeen be lang te behartigen, dat bestaat in het de rechten verzekeren van en tusschen allen. 3. eene kiezing, die wettelijk be krachtigt een kiezen volgens partijlijs ten, uiterlijk eene politiek moet voor staan van het uithangbord. Doch wil men christelijk regeeren, dan moet men in het oog houden dit woord Niet in woorden maar in da den is het Godsrijk. En daden willen zeggen in het Staatsbeheer, dat de wetten zijn doordrongen van een chris- telijken geest. 4. bij eene kiezing volgens partij lijsten medebrengende een wettelijk goedkeuren van partijstrevingen, men krijgt in het dagelijksche leven a. dat in het zakenleven zich de partij geest openbaart, door zaken van het dagelijksch brood (b.v. pachten van hoeven en landerijen), te beinvloeden door het lidmaatschap van eenige partijb. dat de levenswijze wordt gedekt door het partijlidmaatschap c. dat onder den naam van partijbe lang overal opkomen mannen, die naar ambten streven, doen aan wat wordt genoemd de „baantjespolitiek", en daardoor komen tot ambten, waartoe zij zonder het partijuithangbord nooit zouden gekomen zijn, en d. dat de pers eensdeels met den mantel der liefde bedekt het verkeerde, dat door een partijgenoot is gedaan ter wille van het prestige van de partij onder de eigen partijgenooten, en anderdeels er op uit is, het verkeerde, verricht door een niet-partijgenoot uit te ba zuinen onder de eigen partijgenooten, opdat deze steeds meer of voortdurend wantrouwend zijn tegen de andere partij, welk alles medebrengtdat de bevolking wordt verdeeld in twee ge deelten, die elkander wantrouwen. Omdat dit alles een noodzakelijk gevolg is van evenredige vertegen woordiging zal men begrijpen, dat wij van deze niet gediend zijn, en dat wij, als wij zouden geroepen worden om te beslissen over het kiesrecht, we zouden besluiteneenpersoons districten zooals in Nederland is voor de Kamer met stemrecht voor ieder, die volgens de wet wordt geacht te weten wat hij doet en er belang bij heeft, dat de maatschappij zich gezond ontwikkelt. BIRUGGf). Uit de Volkseeuw van Brugge ne men we over het volgende artikel, ge- teekend B. En wie dit leest, gelieve zich te herinneren ons artikel der vo rige week Het verdrukte Vlaanderen. Den 2n Juni van 't jaar 1912, zal in de geschiedenis met gulden letteren beschreven staan, als een dag waarop een held der vrijheid, een volkspries ter gewroken werd door het arbei dende volk tegenover zijne katholieke belagers en eerroovers Ja, 't was voor de democraten van Brugge en van gansch het land een heugelijken dag, een zegedag, Pries ter Fonteyne gekozen te zien voor de volkskamernadat hij 14 ja 15 jaar door de katholieke bewaarders was afgemarteld, vervolgd en afgebeuld Alle macht en gezag was gebruikt om zijne kiezing te beletten. De katholieken zegden luidop lie ver den liberaal Thooris gekozen dan Priester Fonteyne Wat er al gedaan is geweest om het volk tegen hem op te jagen en hem hatelijk en afkeerig te maken, kan geen pen beschrijven I Op de katholieke meetingen werd hij als een duivel verbeeld In de congregatiën van jufvrouwen werd hij voorgesteld als het onweer- digste schepsel van de wereld In de katholieke scholen en jonge- lings-kringen werd aan de kinderen den grootsten haat en afkeer voor hem ingeplant, om hem op straat uit te jouwen In de kerk werd hij bespot door fanatieke bedienden, die de kerken onteeren, door Men deed de kinderen bijna alle dagen in slecht en goed weder bede vaarten doen naar Assebroucke, om van God te bekomen dat hij priester Fonteyne toch zou straffen en dat hij toch niet zou gekozen zijn. Men gaf in de katholieke gildeza- Ien spotvertooningen op zijn priester kleed. Men zond in gansch het arrondis sement spotprenten uit tegen hem. En om 't geloovige volk ook nog schrik aan te jagen, verbood men twee zijner trouwe vrienden C. Huys en B. Minnebo, ter H. Tafel te naderen. Vaders, moeders, werklieden, bur gers, gansche familiën werden be dreigd met den zweep van den hon ger, indien zij Priester Fonteyne volg den. In een woord moesten wij al de feiten aanhalen van 't gene men te gen Priester Fonteyne heeft uitgeme ten, zou er niemand kunnen aan ge- looven dat hij toch gekozen kon ge raken. En nochthans 'tis zool En zij waren zeker van zijne neder laag, want zij hadden in de Katho lieke Gilde der Ambachten eene galg (guillotine) opgetimmerd om Maandag Priester Ponteyne op te hangen en te halsreehten. Verders zond men hem de schan daligste, zedeloosste prenten en schrif ten, die wij onder de oogen niet zou den durven brengen van een eerlijk en treffelijk mensch 1 Van die vuile smeerige brieven vol walg en vuillap- perij, hier of daar komende van een vuilen, kiezigen vuillap of een fana- tieken bewaarder! Want een eerlijke tegenstrever zou hem tot zulk geen laag werk verlagen. Bij de katholieken is immers toch alles toegelaten, en daarbij 't zijn soms de gemeenste rekels onder hen die de eerste kruisen van eere krijgen of tweemaal den zegen van Monseigneur En zeggen dat dit alles niet gebaat heeft en dat Priester Fonteyne, kalm en weerdig, dit alles verdregen heeft en den moed gehad heeft tot het uiterste stand te houden, wel over tuigd zijnde, dat de rechtveerdige hand van God hem voort zou beschermd hebben, omdat hij zoo belangloos voor 't arme lijdende menschdom was op gestaan en zijn recht en brood ver dedigt. De dag van vergelding voor Pries ter Fonteyne is geslagen! 'tVolk heeft hem op 2 Juni beloond om zijn roemvol en manhaftig verleden. De dankbaarheid is eene edele deugd bij de werkende menigte En daarom zal Priester Fonteyne met meer moed dan ooit al zijne krach ten toewijden om volkswetten te be komen tot verbetering van het lot van ons arme broeders Ja, vrienden, zijn aanhoudend stre ven en opofferingen zijn de waarborg voor de toekomst dat hij het vertrou wen van al de kiezers die voor hem stemden zal trachten weerdig te blijven. Leve Priester Fonteyne Leve onze nieuwe volksvertegen woordiger Bij de kamerverkiezing in België is de heer P. Daens als volksverte genwoordiger herkozen, ondanks het onzedelijk kiesgedraaf der geestelij ken, ondanks het door de katholie ken uitgelokt verraad in den kring der Christen Democraten, ondanks dwang uitgeoefend op pachters en arbeiders, ondanks beloften van groote sommen als hij niet zou worden herkozen, ondanks onmenschelijke lastercampagne tegen een man van 70 jaar wiens eenige misdaad is dat hij een eerlijk man is met een on baatzuchtig volksgezind hart. Alleen als men tegen zich zei ven heeft ondervonden, tot wat katho lieken in staat zijn die in hun ge weten worden gegrepen door katho lieken, kan men zich indenken in wat daar in Aalst is geschied. Wjj wenschen den heer Daens geluk, dat hij ondanks dat alles is herkozen, en wij wenschen hem ge luk, dat hij nu als Christen-Demo craat niet meer alleen staat in de Belgische kamer. Het past ons niet en wij doen het ook niet, om te beoordeelen, of het versterken van de katholieke regeering in Belgie al of niet een zegen is voor het land. Immers hoezeer het waar is, dat de alge meene welvaart onder de katholieke regeering is toegenomen, ook is het waar, dat de arbeidersloonen in de katholieke streken van Belgie lager zijn dan in de Walenstreken, ook is het waar, dat de godsdienst en de goede zeden niet zijn vooruit gegaan, en wij vragen of inder daad goed wordt geregeerd, als wel de portemonnaie wordt beoordeeld (en van wie maar steeds straffeloos onder katholieke vlag lieve vriendjes worden gekend zelfs iu het volk- schokkende misdaden, de geestelijk heid zich leent voor onderdrukken de rijken tegen godsdienstige kleinen dezer wereld, met hoon en laster worden overladen zij, die belang loos volksgezind zijn door woord en door daad. Maar van de andere zijdede liberale en socialistische partijen, in kartel vereenigd, gaven, zooals zij optraden, ook geen waarborg, dat zij beter zouden zijn. Daarom beoordeelen wij niet, en denken we aan het woord dat in Holland wordt gesproken bij ver kiezingen of ik door de kat of door den kater wordt gebeten, be talen moet ik toch. Van het kiesgedraaf der geeste lijken gesproken toevallig vernamen we, dat niet alleen in Aalst, maar dat in Verviers, dus in het Luik- sche, zelfs op den preekstoel, onder de Mis over de verkiezingen werd gesproken. "Wat is het toch treu rig, dat zoovele geestelijken maar steeds voortgaan met hun ambt te leggen in de wereldsche zaken ter wijl zij weten, dat zij daardoor zoo veel onheil stichten voor de z i e 1 e n, die zij heeten te moeten leiden naar den hemel. Petrus, hierover met Dante spre kende in het Paradijs, zeide vol verontwaardiging aan het adres van de geestelijkheid van dien tijd heb ik en mijn broeder Paulus daar voor (voor de wereldsche zaken, de politiek) ons bloed vergoten Wie een kuil graaft. Op meer tastbare wijze als ia de zaken Herman en Cortvriendt kon niet duidelijker worden bewezen de waar heid van het woord der Schriftwie voor een ander een kuil graaft, valt er zelf in. De oude Herman, 71 jaar, nog nim mer met politie of justitie in aanra king geweest, krijgt van den gemeen teveldwachter Cortvriendt een proces verbaal wegens dronkenschap en wordt op den koop toe mishandeld en van af den stoep van zijn eigen huis ge bracht in het cachot, wat nog was een zedelijke mishandeling gevoegd bij de lichamelijke mishandeling. En waarom dit alles Omdat Herman o p e n 1 ij k voor zijne gevoelens durfde uitkomen, en daarom sommigen op hem loerden om hem daarvoor wel eens eene „af- neuking" te geven. Het eindresultaat van het proces verbaal van dronkenschap tegen Her man Dat hij van dit feit werd vrij gesproken, omdat de onwaarheid van dit feit te duidelijk was, en dit on danks de ambtsrapporten door de Jus titie tegen Herman ontvangen, die de Justitie heeft beschouwd als met de waarheid in strijd. En de gemeenteveldwachter Cort vriendt Ondanks het gekuip bij de Justitie ten zijnen voordeele wordt wegens wat hij aan Herman had aan gedaan veroordeeld tot zeven dagen gevangenisstraf. Men zou Herman eens straffen we gens zijne openhartigheid, dat hij in van Dalsum toch nog wel iets goeds ziet, en degene die zich tot dit straffen leende wordt door de over heid gestraft en Heiman wordt door de overheid geëerd. Door deze zaak schijnt ook een kentering te zijn ingetreden in de wijze van optreden van de Rechtbank van Middelburg ten opzichte van de zaken, waarvoor, zij ambtsrapporten ontvangt van uil Hulst. Dit is het groote en het goede gevolg van de zaak, omdat nu het vertrouweu des volks in de justitie wel zal terugko men, vertrouwen wegens vroegere za ken ten ernstigste geschokt. Tweede BCamer. Uit de Handelingen der vergadering van 5 Juni 1912. Eindstemming over het wetsontwerp houdende beperking van Zondagsar- beid en nachtarbeid in broodbakkerijen en van den arbeidsduur van bakkers gezellen. De VoorzitterIk geef nu in de eerste plaats het woord aan den heer Loeff tot het afleggen van een korte verklaring.

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1912 | | pagina 1