W? No. 130. Zaterdag 23 Maart 1912. 3e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. Richting'Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. Gentschestraat C 7 te Hulst. Stichter: H. A. van Dalsum. Gentschestraat C 6 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. belgië. DE VOLKSWIL REDACTIE: Abonnement per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELGIEfr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het Vrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: DRUKKER IJ: Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. Allerlei omstandigheden van ver schillenden aard waren oorzaak dat de „Zuidbevelandsche brieven" eenigen tijd uit D e V o 1 k s w i 1 zijn achter wege gebleven. Daar die omstandig heden zich thans weer eenigszins heb ben gewijzigd, waardoor de gelegen heid weer is ontstaan om van tijd tot tijd de voornaamste gebeurtenissen utt deze streek te bespieken, vatten wij onze pen weer op om te trachten onze indrukken weer te geven. Het doel dat wij hiermede beoogen is verschillend. Natuurlijk is het gericht op den „over kant" zooals Zeeuwsch-Vlaanderen hier in den volksmond heet, om den lezers van „de Volkswil" min of meer een indruk te doen krijgen van deze streek, doch ook op de lezers in deze om geving. We hopen dat ook zij belang zullen stellen in hetgeen door „Luctor" in „de Volkswil" wordt medegedeeld, en dat niet alleen, doch we hopen tevens dat, wanneer iets zou worden vermeld wat niet met hun meening strookt, zij dan onomwonden hun meening over dat onderwerp zullen willen mededeelen. Een gedachtenwisseling, in goeden zin, kan ook hier vruchten dragen, kan opheldering brengen waar het nog duister is. In de eerste plaats zouden we dan even onze meening willen zeggen over de hier in wording zijnde waterlei ding. Het tarief, dat in „de Volkswil" no. 128 werd gepubliceerd, mag als bekend worden verondersteld, daarover behoef ik het dus niet te hebben. Alleen zou ik er dit van willen zeggen dat het nog al afwijkt van het oorspronkelijke tarief dat wij hier in ons bezit hebben. De kamerruimte is o. a. van 6 thans op 10 vierkante Meter gesteld om in aanmerking te komen en als „kamer" te worden beschouwd. Dienstbodenkamertjes tellen niet meer mee. Winkels, werkplaatsen enz. gel den thans allen gezamenlijk voor één vertrek, tenzij deze lokalen gezamen lijk minder dan 10 M2 bedragen, in welk geval ze ook niet tellen. Het blijkt dus dat de directie van de waterleiding al wat water in haar wijn heeft gedaan (en waarom ook niet ze heeft immers water genoeg?) ten opzichte van grootere gebouwen. We vinden dit natuurlijk best, en hopen dat de aansluitingen er belang rijk door zullen vermeerderen. Waar we echter meer speciaal de aandacht op wenschen te vestigen is deze quaes- tie Dat de waterleiding hier, vooral door de bladen uit deze omgeving, wordt genoemd een zegen voor Zuid- beveland en zijn bewoners. Die uit drukking nu wenschen we eenigszins te betwisten, en we hebben daar goede, en o. i. gegronde redenen voor. Zij die zich verheugen in het bezit van een eigen woning kunnen, en zullen waarschijnlijk voor het meerendeel ook wel van de waterleiding profitee- ren ze sluiten eenvoudig aan, betalen de premie, en kunnen in rustige rust van de waterleiding genieten, ook in de droogste zomers. Doch het mee rendeel van de Zuidbevelandsche be volking, en dit zijn hoofdzakelijk de arbeiders, bezit geen eigen woning, en deze hangen dus in hoofdzaak van- de goedgunstigheid van de huisbazen af of zij het met hun beurs zullen kunnen overeenbrengen, om ook in die huizen de waterleiding te doen aanbrengen. We gelooven wel dat eeni gen dit zullen doen, we hopen zelfs velen, ja allen 1 doch waar we nog maar al te veel krenterigheid en schriel heid opmerken bij de velen, die wel eens wat dieper in hun beurs konden tasten, vooral ook op het gebied van arbeidsloon, daar vreezen we dat de „zegen" die de waterleiding dan zal brengen niet zal droppelen in de ar beiderswoningen doch zich zal beper ken tot die der rijken en meer ge goeden. We hopen dat we in dit op zicht de plank geheel misslaan en dat de eene huisbaas al harder loopen zal dan de andere, om zijn woningen te doen aansluiten, en dan zullen we niet aarzelen om nederig onze excuses aan te bieden voor hetgeen we hierboven schreven. Een waterleiding waarvan ieder kan profiteeren, dat noemen we een zegen voor onze streek, doch een waterleiding waarvan slechts de rijken en gegoeden het gemak en het voordeel ondervinden terwijl de ove rigen kunnen toekijken kunnen we zoo'n groote zegen nog niet noemen. Er begint hier op politiek gebied ook weer een beetje leven in de brou werij te komen. Mr. de Wilde, de antirevolutionnaire advocaat uit den Haag tevens redacteur van de „Zeeuw- sche Courant" reist het land af om de aanhangige tariefwet te verdedigen. Die wordt door hem ook al een zegen voor land en volk genoemd. We staan dus wel heel veel zegen te wachten. Nu als 't dan maar niet te veel onze dubbeltjes kost 1 Van liberale zijde reist de heer van Santen, hoofdredacteur van de Goe- sche Courant, het land door om te spreken over Staatspensioneering. M. i. een dankbaarder onderwerp dan „de tariefwet" van mr. de Wilde en ook een edeler doeln.l. de dub beltjes te brengen i n de zakken van oude afgewerkte menschen. De volgende maal hoop ik op deze vergaderingen terug te komen. LUCTOR. Als dr. Poels zich tot schrijven zet, stel ik me hem voor, als een slager, die uit slachten gaat. In hemdsmouwen van wege de inwendige natuur, en van wege de kamerhitte, die hem met een den vastenplicht doet ontduiken, als werkende in hoogverhitte lokalen. Men moet alle excuses te baat ne men om in de rol te blijven. Dat is niet gezondigd. Dan schiet hij zelf- vergenoegd uit zijn sloffen, en hakt om zijne volgelingen een goede ont- wikkelingsles te geven in zijne ka tholieke Kerkraedsche Courant onge nadig op de Maasbode los, tot ver rukking van den werkman, waar het hem om te doen is, als opgedrongen slaaf van democraten. Precies als bij ons. De werkman moet kunnen zeggenWat kan hij toch kletsen Dan is dr. P. en ook de werkman content. Wat wil men weer Hij spreekt van etter, van builen en van wat nog meer al zich bij het sla gersvak kan voordoen hij heeft het over „pest" sprekende van de Maas bode, als ware het eene beleefdheids formaliteit bij een kopje thee of koffie hij schermt met de woorden laster, huichelarij, leugen en zulke akelighe den, als bezat hij ook het dokterschap in al die akeligheden, waarin men zoo gaarne smult, tyi believe van vorst „werkman." Dr. P. staat niet alleen in de ruzie. Alles is in vollen oorlogsdosch. Maas bode, Residentiebode, Tijd, Gelder lander, Centrum enz, alle couranten van eenderlei veeren, waarin de gees telijken de leiding hebben, staan als kemphanen tegenover elkander. Daarbij komt nog de bekende herrie tusschen Keulen, Gladbach, Berlijn en Oosten- i ijk, en de vele niet algemeen bekende dispuutjes. Ieder heeft op zijne manier de echte waarheid te pakken onder al hunne verschillende waarheden, dat ze na tuurlijk te weinig abonnés en adver tenties hebben. Dat is de affaire. Van werkelijken godsdienstzin hoort of leest men zoo niet. Dat is te afgezaagd. Het is hun maar te doen om geleerd- heidsvertoon. Wie nu van een slagers- of brouwerswagen of boerenerf van daan komt, doet dit op zijne bonkige manier. Wie fijner van huis uit is, doet het meer fijntjes, en daardoor meer vlijmend scherp. Bij uitzondering waren het die hee- ren eens eens over het meesterschap van den humorist Dickens, maar als op commando repten ze er niet van, dat die christenmensch niets moest hebben van nevenformaliteiten, van grootdoenerij en kerkelijke voorschrif ten die enkel moeten leiden tot geld en machtsbezit. Dickens spotte met die zaken, die met den waren godsdienst niets gemeen, en het enkel gemunt hebben op de portemonnaie van de goedgeloovigen. Die aanpassingsvoorschriften zijn vooral sedert de Hervorming doorgezet tot op heden toe. Nu echter is er plotseling eens een draai genomen. Gij hebt het kunnen vernemen uit de Vastenbrieven. Daarin wordt er waarachtig ook eens gewezen op de buitensporige eischen van de fabrieksarbeiders, op hunne genotzucht, op hun voortdurend afloopen van kermissen en bals, al moeten zij ook de H. Mis verzuimen. Hun loon is er goed voor, geld zat, en een mensch is nu eenmaal een sociaal wezen, dat gaarne in troepen leeft en zich amu seert. Wie bezoeken alle kermissen De arbeiders en nog eens de arbeiders. Men schijnt het te gaan inzien, dat ook voor den fabrieksarbeider grenzen bestaan, en hij naast de rechten, waar van dr. Poels, Hermans en consorten steeds den mond boordevol hebben, ook plichten heeft, dre de Heeren uit berekening steeds hebben weggedoe zeld. Het is gebleken, dat wereldzin en genotzucht regeeren kan ten koste van den godsdienstzin. Velen zijn er echter al zóó verwend, dat ze zelfs niet meer ter kerke gaan, al zijn ze lid eener katholieke veree- niging; ook die kerkdwang is hun jal te machtig geworden. Heeft men die heeren-arbeiders niet te hard met den paplepel achterna geloopen, om hun al door maar beleefd te zeggen, dat zij maar te slikken hadden, en dat de patroon en belastingbetaler er goed voor was en toch moest opdokken Toch spreekt het katholieke volk van zelfhulp op een toon om Eigen Hulp te beschamen. Het is zeker zelfhulp te teren op sociale wetten, door angstige Kamer leden gestemd tot gemak van den arbeider en tot overgrooten last van den werkgever en belastingbetaler. De zelfhulp bij onze arbeiders is er eene die alle energie bij hen verstikt, die spaarzin bij hen wegvaagt. Dit geldt ook voor de lieve dienstboden. Men moet maar durven En dat doen onze moderne slaven uit de kunst, maar op de beurs van hunne moderne sla venhalers. 'tls alles van wege de zelfhulp dat in Engeland een millioen arbeiders het werk stop zetten, en handel en industrie lam slaan. Het succes is nadeel voor patroon en werkman. Daaraan heeft de geestelijkheid een handje mee geholpen, zelfs met ver krachting van den godsdienst, op eene wijze, dat eene nieuwe Hervorming onder de katholieken voor de deur staat. Als in de vijftiende eeuw is die tijd weer aangebroken voor de Kerk, wier geestelijken den godsdienst als bijloopertje beschouwen, doch de politiek in en door den arbeider naar voren schuiven om de suprematie, al moeten ze de katholieken onderling ook tegen elkaar opzetten. Wat moet er van de „katholieken metterdaad" geworden, als de geeste lijken tijd en krachten verspillen aan loos geschrijf en voor geleerdheids- vertoon eigenlijk gezegd ruzie terwijl zij hunne volgelingen stroom loos laten rondzwemmen of in de war brengen. Als de geestelijkheid zich uitslooft tot bevoorrechting van eene klasse, die in de laatste jaren op zulke wijze over het paard is getild, en zich nu alwetend en almachtig acht, van eene klasse, die een ieder, die werke lijk degelijk onderlegd, en werkelijk goed geloovig is, plompverloren voor dompkop en huichelaars uitscheldt, terwijl juist diezelfde op zulke zieke lijke wijze verwende klasse de eerste zal zijn om, als er materieel voordeel te behalen is, de geestelijken met ad viseurs incluis, uit klooster en kerk en over de grenzen te drijven. Zie Frankrijk, Portugal. Zouden er onder die millioenen socialisten kiezers in Duitschland geen georganiseerde R. K. arbeiders zijn Wij weten wel beter. Het is de historie, die wederkeert, maar niet wijzer maakt. Wij zullen er ons niet druk over maken. De geestelijken in de eerste plaats zullen oogsten wat zij in over moed hebben gezaaid. Niet alleen te gen de socialisten. Ook, en in niet mindere mate, hebben zij den oorlog verklaard aan het beste deel der katho lieken. Dr. Poels scheert hen allen over één kam en noemt hen kapitalis ten. Ja kapitale zorgen hebben de patroons, die zoogenaamde kapitalisten. Men vindt die kapitalisten niet op kermissen, bals enz., doch wel thuis in hun gezin of aan den arbeid met al zijne zorgen. Dat het respect voor de geestelijken moet verdwijnen ligt voor de hand. En niettegenstaande het verderfelijk neerhalen van R. K. werkgevers en welgezetenen, blijven dezen toch de steun in elk opzicht van de Kerk ten voorbeeld van de geestelijken-zelven. Wij gaan ook een spotblad krijgen een R. K. adviseur van een patroons bond moet er al zijn, dus spotstof op het comedievertoon om te beginnen volop. Welke adviseur moet nu toe geven Die spotvogel zal gedoopt worden „De Roskam." Nu kunnen we gaan afrossen, op- en afkammen. Ge doet er een goed werk mee, want „De Roskam" heeft het „Katholieke Volk" noodig. Voorzichtig maar zegt „de Tijd" en ik zeg het ook, want de «smaak in „Roskammen" zou wel eens naar meer overslaan, tot notenkraken enz., want het notenkraken vinden de minderont- wikkelden, de arbeiders niet te na gesproken, prettiger dan Roskammen. Toen de katholieken aan 't bewind kwamen koste ons leger 48 millioen 'sjaars: nu 66 millioen aan gewone onkosten alleen. Ieder jaar werd 't vijfde gedeelte (13,300 man) onzer jongelingen sol daat, nu levert iedere familie haren oudsten zoon20,000 jongelingen moeten dit jaar optrekken. In 1884 bedroeg onze schuld U/a milliards, nu vier milliards en daaren boven zijn voor 400 millioen schat kistbons in omloop. In 1884 gold de belgische rente boven de 100 fr.nu tengevolge der talrijke uitgiften en leeningen nog 88 fr.landbouwers en kleine burgers verliezen ongeveer 150 millioen. Staat het belgisch volk op gebied van onderwijs en beschaving boven de andere volkeren Neen, er wordt meer gemoord en gestolen dan vroeger. In Vlaanderen zijn 18 op honderd menschen onge letterd geen tien ten honderd ge nieten een goed onderwijs. Geen landbouwscholen, bijkans geen vakscholente Gent een goede nij verheidsschool waar 't onderwijs groo- tendeels, in 't fransch wordt gegeven buiten die bijkans niets. De Vlaming, miskend, verachtnog altijd is hier de arbeidsdag 't langsthonderd dui- zende menschen leven van honger- loonen, 1 fr. of 1,50 fr. of 2 fr. daags. Twee frank dat wordt in Vlaanderen als een hoog loon gerekend1 Op den rijkdom bijkans geen lasten. 't Kiesstelsel onrechtvaardig I De bekwame menschen op zij ge schoven voor de lieve kinders en de kruipers. Geen pensioen voor de Vlamingen. Overal dwang cn als ge volg karakterloosheid en schijnheilig heid. Ziedaar de droevige gevolgen van 27 jaren katholiek bestuur. H. P.l. (De Vrije Klok). Belgische voorspoed. „De Volksstem" is een echt blad voor de katholieke bewaarders. Im mers verdraaien der waarheid, door een vromen godsdientst vernist, is haar beste wapen. „Wie voor de groene socialisten kiest, roept zij uit, verklaart zich vij andig aan de politiek onzer katho lieke ministers die vrijheid en volks welvaart verschaft hebben," enz. Ik zal maar niet meer zeggen dat zij schrijft, dat het zou zijn kiezen voor godsdienstvervolging, zegepraal der vrijmetselarij, enz., de bevolking van het arrondissement Brussel weet wel beter, alleen een enkele vraag Sinds de 28 jaar dat de bewaar ders aan de regeering van voor spoed en volkswelvaart zijn, is de Belgische schuld vermeer derd met 2 duizendmillioen frank, nog voor 4 honderd mil lioen bons zijn op de schatkist in omloop en hiervoor is eene nieuwe leening noodzakelijk. Maar de regeering van de Volks stem wacht met die leening tot na de kiezing, 't is immers de tijd van voor-

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1912 | | pagina 1