Uit Zelandia, Open Briefje jtewestelijk Nieuws. 1ÏÖÖTE BRAND TE I< uhriek. cember 1885, S. 137, 10 Juli 1861, S. 59, 30 December 1883, 8. 255 en 16 October 1899, S. 218). En op 5 Septetnber waren niet al de nieuwe leden toegelaten, omdat de heer Hombach als nog niet beëedigd niet toegelaten was. In het licht van deze overwegin gen komt het ons wel voor, dat Zelandia zeeF eigenaardig is geweest in hare uitdrukkingen van wemelt van onjnistheden, dwaas, blijk van groote onkunde met de Gemeentewet. Onze indruk is dat Zelandia, wier taak het is alles goed te praten wat door men- Schen van hare partij wordt gedaan, onverschillig ol het recht of scheef zit, ook hier heeft willen goed praten, en dit op hare eigenaardige wijze van spreken met groote woorden, of te wel met spek schieten, het nuchtere feitdat B. en W. uit kameraad schap een middeltje hadden bedacht om, met eenigen s c h ij n van wet, den heer Hombach de gelegenheid te laten zijn zoo noodige rust in het schoone Zuiden te verlengen. Jn het kort óf de uitleg, dat art, 84 is toe passelijk, is juistmaar dan is de herbenoeming van den heer Wauters geweest onwettig, omdat nog niet a 1 de leden waren toegelaten óf deze uitleg is geweest onjuist <lan is de herbenoeming van den heer Wauters wettig, maar de met-voorzie ning ia de vacature Hombach eene •onwettige daad geweest. Want toepasselijk te achten èn art. 83 èn art. 84 op hetzelfde geval (beiden aftredende op denzelf den dag) is zeer vreemd. We geven hierbij nog de geheele artikelen dan kan ieder lezen 83. De gewone tijd, ter verkiezing der Wethouders, is de eerste Dinsdag van September Alsdan wordt voorzien in de ver vulling van de plaatsen van hen, die >op dien dag aftreden. 84 De verkiezing ter vervulling der plaatsen, die door ontslag, over lijden, of om eene andere reden open vallen, geschiedt binnen veertien da gen na dat openvallen. Gaat dit laatite gepaard met het openvallen eener plaats in den Raad, dan beginnen de veertien dagen te loopen van den dag, waarop het ter vervulling benoemde lid is toe gelaten. o— Het slot van een artikei„Winter- compagne" in haar no. van 9 Sep tember „Zoowel de afdeelingen van onzen Boerenbond als die der K i e s- vereeniging moeten gedurende den winter minstens eenmaal per maand in de vergadering bijeen komen en daarop sociale en poli tieke vraagstukken van den dag behandelen. Er zijn op sociaal en politiek ge bied nog zoovele onderwerpen, waar van ons volk in letterlijken zin niets weet. Het is juist door onkunde, dat ons volk vertrouwen stelt in een volksmenner, die niets anders beoogt dan eigen eer en eigen glorie. Als wij onzerzijds in den komen den winter de Katholieke beginselen op politiek en sociaal gebied gaan ontplooien en door het verschaffen van gezonde lectuur goede denk beelden aankweeken, dan zullen wij het volk voor afdwaling behoeden en menig verdoolde weer terug voeren. Als wij gedurende den komenden winter in te houden vergaderingen afwisselend onderwerpen van Litur- gischen, politieken en socialen aard gaan behandelen, dan zullen wij door verscheidenheid en overeen stemming steeds een dankbaar ge hoor hebben en het goede zaad, dat alsdan wordt uitgestrooid, zal duizendvoudige vruchten voortbren gen. We teekenen hierbij aanIs het niet, alsof [die lui bezield zijn met dezen geest,1: dat zij liever levend ter helle varen, dan hun ongelijk te er kennen Zij blijven maar steeds staan op het farizeesche standpunt vanGod op de lippen, en den duivel in het hart. Maar zij kunnen wintercampagnes beleggen zooveel als zij willen, zij kunnen daarin zooveel lasteren als zij verkiezen, maar zij zullen niet in staat zijn om de menschen te overtuigen dat eerroof en broodroof christelijke deugden zijn En zoolang zij dit niet kunnen, zoolang kunnen zij het chris telijke vplk wel naar hun woorden doen luisteren, maar het christelijke volk zal hunne woorden vergelijken met hunne daden, en des te meer zij schoon spreken, des te meer zal het volk van hem afkeerig worden door bij zich zeiven te herhalen het woord uit het Evangeliedoe naar hunne woorden, maar niet naar hunne werken. En daarenboven voor wat den Boe renbond betreft: de statuten zeggen aan het slot van artikel 3„De poli tiek als zoodanig blijft buiten den bond." En voor wat betreft de Kiesveree- niging: wat heeft deze te maken met liturgie, dat is de leer der kerkelijke plechtigheden De domme haat tegen „een volks menner" heeft dus voor de zooveelste maal aan de christelijke Zelandia parten gespeeld. Aan den ZeerEerwaarden Heer J. B. BROUWERS, Pastoor-Deken, Hulst. ZeerEerwaarde Heer U hebt opnieuw mij beleedigd, en nu in dezen vorm, dat U Cornelis van Gelderen, omdat hij letterzetter is bij den heer Cuijle, die de Volkswil drukt, niet tot het Heilig Vormsel hebt toegelaten. Ik betreur dit en zal er niet veel van zeggen, dan alleen ditdat ieder er schande over spreekt, dat g ij en Uwe g e 1 ij k e n het geloof alhier ondermijnt, omdat gij en uwe gelijken door willekeurige Sacramentenweige ringen verklaart geen waarde te hech ten aan de Heilige Sacramenten onzer Kerk, en dat gij en Uwe gelijken hier van eenmaal strenge rekenschap zult moeten afleggen voor den Rechter, die barmhartig maar ook rechtvaardig is, en niet zooals de aardsche rechter kan worden bedrogen. Ik ben niet boos op U, ik heb diep medelijden met U en Uw gelijken, en als ik een wensch heb omtrent U dan is ze deze dat gij nog vóór Uw dood tot inkeer komt. Achtend H. A. VAN DALSUM Uitgever van de Volkswil. Wat WEL noodig is. o De Nieuwe Koerier is weer eens aan het ijlen. Te's-Gravenhage heeft het 2e r o o m s c h-k a t h o 1 i e k e (sicEsperantisten-congres plaats gehad, internationaal nog al liefst 1 En de redactie is zoo in de gloria, dat zij haar driestarretje betitelt„Aan Esperanto de toekomst." De mede- deelingen over het congres, haar door een Esperantist verstrekt, deden haar finaal op hol slaan. Esperanto wil zijn de zooveelste wereldtaal. Na het fiasco van Vola- pück en van andere pogingen, een „wereldtaal" of „wereldhulptaal" in het leven ;e roepen, hadden wij ge dacht, dat men verstandiger worden zou. Maarer zijn nog altoos lie den, die over te veel vrijen tijd blijkbaar beschikken. En nu wil men het met Esperanto probeeren. Wij laten die lieden rustig hun gang gaan trahit sua quemque voluptas, niet waar? Het vermaak is bovendien van on- schuldigen aard en het zal zijn tijd uitdienen, meer niet. Van een toe komst is, naar onze overtuiging, geen sprake. De beweging van het Esperanto laat ons dan ook Siberisch koud. Maar het malle gedoe der wereldhulptaal- menschen wordt hoe langer zoo maller en de belachelijke uitwas is daarvan het in Den Haag plaats gehad heb bende roomsch katholiek Es perantisten-congres. Wat beteekent dit? Spreken de roomsch-katholieken het het Esperanto anders dan niet-katho- lieken Verstaan zij de gaven anders Of is er een bijzonder Esperanto voor hen uitgevonden Wij dachten, dat een roomsch-katho lieke geiten-fokkerij de schoonste uit vinding op exclusivistisch gebied was. Want is het niet schoon in een land, dat door eendracht tot macht gekomen is, te zorgen, dat het roomsch-katho- liekc geitje zorgvuldig behoed wordt voor een aanraking met den proteslant- schen of israëlitischen bok Is het geen schitterend, onvolprezen beginsel, de scheidingslijn ook tot de dierlijke voortplanting door te trekken? Hulde aan een zóó ruime opvatting. Hulde, driewerf hulde En thans komt een roomsch- katholiek Esperantisten-congres de kroon op het werk zetten. Wanneer krijgen wij nu een roomsch- katholieke Nederlandsche taal Een roomsch-katholieke methode voor schoon-schrijven Een roomsch-katho lieke rekenkunde De scheidings-lijn kan immers nog véél verder worden doorgetrokken 1 Misschien beleven wij dit nog wel. Doch als de heeren dan eens tijd hebben, moeten zij zorg dragen, dat een roomsch-katholieke bond tot be vordering van verdraagzaamheid en oprechtheid in het leven geroepen wordt. Wij gelooven, dat daaraan toch reeds lang genoeg de behoefte is gebleken. Op afdoende medewerking van an dersdenkenden, die niet zoo exclusi vistisch zijn aangelegd, kan staat ge maakt worden. Met ingenomenheid nemen we het bovenstaande over uit Limburgs Be lang. En wel omdat het een bewijs is, dat er toch nog gezond verstand te vinden is ook in andere katho lieke streken van Nederland. Al dat „roomsch katholieke" met dingen, waarmede noch het geloof noch het R. K. geloof wat te maken heeft, is niet anders dan eene uiting van het tegenwoordige streven tot politieke christelijkheid, die ondervrome vlag eene christelijkheid wil zonder chris- telijken geest, een godsdienst zonder liefde en een vereenigingswezen zon der verstand. H. R. KIESVEREEMMM TE ROYTEL. o Met betrekking tot de onlangs ge rezen geschillen onder de katholieke kiezers te Boxtel bevatj „De Dommel en Aabode" het uitvoerig verslag eener vergadering van de katholieke kies- vereeniging. Het Bestuur had zich n.l. met een schrijven gewend tot den Z.Eerw. Deken, waarin het opheldering verzocht van de redenen, die Z.Eerw. hadden genoopt om de vereeniging tegen te werken. Daar het antwoord niet bevredigend was, wendde het Be stuur zich tot Z. D. H. den Bisschop van 's Hertogenbosch. Mgr. gaf in zijn antwoord den raad, dat de vereeniging voorloopig en tot tijd en wijle hare bemoeiingen op het gebied van Ge meentelijke verkiezingen buiten wer king zou stellen. In een door een 100-tal leden be zochte vergadering werd dit advies door het Bestuur ter sprake gebracht. Het stelde voor zich daarnaar te ge dragen en de vergadering besloot er toe met aigemeene stemmen. Hierna werd besloten tot royement van alle leden, die bij de jongste Raadsverkiezing geteekend hadden voor de tegencanaidaten der vereeniging. Aan Mgr. werd van het besluit der vergadering mededeeling gedaan. (Amstelbode.) Wij teekenen hierbij aan We zien dus, dat ook in het bisdom 's Herfogenbosch de bisschop zich met gemeentelijke verkiezingen inlaat door zich te bemoeien, op verzoek, met eene katholieke kiesvereenigjng. We herinneren voor de zooveelste maal 1. aan het levensdoel in zijn paus schap van Paus Pius X: dat hij zelfs niet wil geacht hebben dé geheime bedoeling te hebben wereldlijke doel einden of partijbelangen te dienen. 2. aan de Vermaning van Paus Pius X van Augustus 1908 aan de Katho lieke geestelijkheiddat zij zich niet met wereldlijke zaken mag bemoeien. Wanneer zullen toch eens de burgers wijzer worden om de geestelijkheid niet in te roepen in zaken waarmede deze niets te maken heeft, en wanneer zal toch eens de geestelijkheid wijzer worden, om aan de burgers, die haar met dergelijke zaken aan het hoofd malen, te zeggen dat zijn zaken, die ge onder elkander moet uitmaken in een geest van onderlinge waardeering en onderzoek naar het eigen geweten? Er moet eenheid zijn tusschen de geestelijkheid en het volk in zaken van godsdienst en van werken van naas tenliefde en in deze eenheid móét zijn de geest van dienstvaardigheid, maar als deze eenheid komt op het gebied van wereldlijke belangen of partijstrijd, dan wordt de eenheid verbroken omdat de geest van dienstvaardigheid dan wordt de geest van heerschzucht. En men kan altijd opmerken dat een politieke priester een man is, die den godsdienst en de liefdewerken be schouwt niet als doel maar als middel tot zelfzucht en onderdrukking. We lezen in het Nieuwe Dagblad van Rotterdam Christelijke Politieagenten-Vereemging Het goede voorbeeld der R. K. Po litieagenten heeft tot navolging aange spoord. Ook de christelijke politie agenten gaan zich in een veFeeniging van hun beginsel organiseeren. Te dien einde heeft zich een comité ge vormd, dat een schrijven tot de chris telijke agenten richt, waarin op het „onding" neutraliteit" gewezen wordt en aangetoond, dat neutraliteit niet bestaat. Verder wordt erin uiteengezet, hoe altijd het beginsel op den voorgrond treedt en ten slotte de noodzakelijk heid bepleit, dat men zich volgens zijn beginsel organiseert. Begin October wordt een vergade ring belegd, waarin vermoedelijk Ds. Wagenaar en de heer H. Diemer, lid van den Raad, als sprekers zullen op treden en bovengenoemde punten be pleiten. We teekeüen hierbij aan "We hebben in Nederland reeds gewone en katholieke en christelijke postboden, onderofficieren, geiten en misschien ook al varkens, maar dit laatste weten we niet zeker. Nu ook al weer politieagenten in verschillende kleuren. We zouden wel eens willen weten, of een gewone politieman een wets overtreder op een andere wijze moet verbaliseeren dan een christelijke of katholieke Of zou het onderscheid hierin bestaan dat een chri<teluke of katholieke politieman blind moet blijven voor de een of andere scbavuitenstreek begaan door een christelijk menseh Misschien kan een ander ons in lichten, oi er reeds christelijke of katholieke vereenigingen bestaan van: duivenmelkers, loterij mannen, beurs speculanten, inbrekers, vliegmenscben, paardrijders, stierenhouders enz Als ze nog niet mochten bestaan, dan geven we voor raad ze met een der gelijk uithangbord op te richten, dan kunnen ze rekenen op den zedelijken steun van de christelijke pers en van de geestelijke adviseurs en dominé'e. Het Vrije Woord voor Abonnés. o— Hulst, September 1911. Mijnheer de Redacteur Qelieve mij s. v. p. eenige plaats ruimte af te staan om wederom een schandaal, door de geestelijkheid ge pleegd, aan het publiek bekend te maken. Veertien dagen geleden heb ik aan getoond op welk een manier Cornelis van Gelderen, bij mij op de drukkerij werkzaam, weggezet werd door kape laan Ongena. Ik heb daarbij gewezen op het feit, dat ook een jongen van Zelandia afwezig was geweest en daar niet over gesproken werd. Ter zake. Deze week moest dezelfde Cornelis van Gelderen in de kerk eyen blijven wachten van mijnheer den Deken, mei de mededeeling dat hij hem eens even wenschte te spreken. En wat raadt ge, goede lezer, wat hij hem te zeggen had? „Dat hij gevormd zou worden als hij van de Volks wil af ging, ANDERS NIET. De jongen en zijn ouders kozen de wijste partij, hij bleef op de Volkswil, en is dus niet gevormd. Hoe vinden de geachte lezers nu zoo een schandaal Wat nu te gelooven Andere pries ters doen alle mogelijke moeiten om verloren schapen op te zoeken, en hier worden ze, nog zoo jong, uit den stal verjaagd. Dus omdat die jongen bij mij op de Volkswil werkt, werd hij niet gevormd, en ook zal hij wel de eenige geweest zijn, want van andere jongens die bij libgralen, socialisten en*, wexken heb ik vari weigering niet gehoord. Ik moet zeggen dat die lui er goed slag van hebben om propaga-.da voor de Volkswil te maken. De jongen zelf wist niet waarvoor hij geweigerd werd of wat het beteekende, maar nu het eenmaal aan zijn verstand gebracht is, ziet hij er de kwade bedoeling van in. Daar ik mijn evennaasten gun gelijk mij zelve, geef ik den heeren geeste lijken den raad, om van af den preek stoel wat propaganda te maken voor het personeel van het f ij n e katho lieke? (lach nietblad Zelandia Niet om hen slecht of verdacht te maken, God beware me daarvoor, maar om hen een beter loon te laten uit betalen, opdat ze voor hun werken aan dat brave blad een g-«ed stuk eten hebben en fatsoenlijk voor den dag kunnen komen. Gaarne zou ik van de heeren eens willen weten, of ik als drukker van de Volkswil, ook zoo een groot zondaar ben, en of dat mag dat er op tijne katholieke drukkerijen painflett* - ge drukt worden die in alle katholieke huisgezinnen zouden moeten geweerd worden Mijnheer de Redacteur, mijn dank voor de plaatsruimte. C. J. CUIJLE Drukker van De Volkswil. O ST. JANSTEEN. Bij den arulhou- wer F. Audenaerdt op het Groot Eiland is Vrijdag het mond- en klauwzeer onder de koeien uitgeoroken. Dit is het eerste geval, welke zich dit jaar in deze gemeente voordoet. BOSCHKAPELLE. Woensdagnamid dag kwam uit zuidelijke richting een ballon opdagen, die op geringe h ogte over ons dorp dreef, blijkbaar, m t het doel om onze stelling* n n er kennen de tijden zijn n e nstig om humoristiscn te zijn doch de bemanning was duidelijk zichtbaar eu het v/oord „Waaslander" goed lees baar. Blijkbaar zagen de heeren uit naar een geschikt landingsterrein. Er werden evenwel nog eenige zakken ballast geen kunstmest over boord geworpen en dreef het g«.v,. .ite langzaam noordwaarts, tot even voorbij het gehucht Campen de klep geopend werd en schielijk daalde naar de reizigers verklaarden 100 Meter in de minuut in een weiland van den landbouwer J. Serrarens. Per fiets en per pedes ad postelorum was een ver bazend antal nieuwsgierigen toege sneld om de uavolgelicgcn va> M git- golfer te bewonderen. De heeren waren in St. P.n -veis opgestegen met het doel Goes te be reiken de windstilte evenwel dwong hin het anker vóór de Schelde utt te werpen. BOSCHKAPELLE. Opgepast! Een vrouw gebruikte Donderdagna middag eenige mosselen. Zij werd daarvan zoo ziek, dat zij meende te stervenhaar lichaam werd opgezet, haar gelaat en handen werden blauw, haar lippen en tong zwollen op en haar oogen stonden star. Na het ge bruik van een braakmiddel verbeterde haar toestand, doch zij werd daarna koortsig en over haar lichaam onder vond zij eene onuitstaanbare jeuking. o— Deze week heeft een brand gewoed in de houtstapels achter het Katlen- dijksche dijk. Een gedeelte stadswijk aldaar is mede verbrand. De schade is op de Antwerpsche beurs geschat op 3 millioen franken. Voor de f4<)0 boeten or hö ifugen hecht ent* In dp awak pifstoor Schetsen wnhtsrapport burgempe*- ter TitWaOsbenJie. (Be Justitie achtte niet strafbaar de klachten In zake Kruijtier en Ooievaar). o B >scbkapelle. Omdat Burge- me s'er's paard soms niet ver zekerd was? f 0,10 Rotterdam. Van een goeden vriend - 1» Hulst. Wegens een water kwestie - 0,20 Hulst. Idem. - 0,05 Omdat zekere Lijn gaarne de menschen 's avonds afkijkt en genoeg te doeri heeft met zijne vrouw - 0,10 Van een abonné te Sas van Gent - 0,50

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1911 | | pagina 2