B. JAN E. FIÏICOT, en JAN PH. C. DE PAEPE. aan Zaterdag 22 Juli 1911. 2e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. Richting: Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. Gentschestraat C 7 te Hulst. W? Stichter: H. A. van Dalsum. Gentschestraat C 6 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. Herstemming Hulst Wij bevelen aan de heeren DE VOLKSWIL REDACTIE: Abonnement per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELGIEfr 1.20. ANDERE LANDEN f 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het Yrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE: DRCKKEEIJ: Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. Hoewel de leer is, dat er is eenheid in het Katholiek geloof, zoo is dit toch niet waar in Nederland, want in het eene bisdom is het anders dan in een ander. We zullen feiten noemen 1. Bij een uitvaart gaan in het bis dom Haarlem de familieleden ter Com munie, in het bisdom Breda gaan ze niet ter Communie maar ten offer. (Dit laatste bestaat hierin, dat men naar het altaar gaat, de pateen kust en een geldoffertje legt op de open schaal op de communiebank). 2. Als een vrouw haar kerkgang doet, gaat zij in het bisdom Haarlem ter Communie, in het bisdom Breda niet, maar betaalt geld voor kaars, en aan pastoor en koster. 3. In het bisdom Breda wordt van af den preekstoel afgeroepen, in welke klasse iemand kerkelijk is begraven, dit geschiedt niet in de bisdommen boven den Moerdijk. 4. Als een boer tegengang in zaken heeft, zoekt hij Gods Zegen te winnen (in Zeeuwsch-Vl. in het bisdom Breda) door een of ander van den hof aan de kerk te schenken, die het gegevene dan publiek laat verkoopen na de Vroegmis op Zondag. In de bisdom men boven den Moerdijk tracht men Gods Zegen te winnen door gods vrucht en zedelijk leven. 5. In de bisdommen boven den Moerdijk tracht de priester de harten en het vertrouwen van zijne parochi anen te winnen door trouwe vervul ling van zijne priesterlijke plichten en door liefdadigheid of hart hebben uit naastenliefde voor den socialen arbeid (weldoende volksactie). In het bisdom Breda tracht de priester kranten of leeken te winnen (die hij als weder dienst voorthelpt door dik en dun) die de parochianen door duim en doofpot vreedzaam houden. 6. In de bisdommen boven den Moerdijk heeft de preek steeds Gods dienst tot onderwerp en aansporing tot deugd, in het bisdom Breda heeft de preek herhaaldelijk voor oogmerk wereldlijke doeleinden, nimmer aan sporing tot deugd, wel tot nalaten van enkele zonden. 7. In de bisdommen boven den Moerdijk zoekt de priester een verlo ren schaap op, in het bisdom Breda gaat hij een verloren schaap uit den weg. 8. In de bisdommen boven den Moerdijk leest de priester het Evangelie voor volgens de Roomsche vertaling en uitgaaf. In het bisdom Breda wordt het Evangelie genomen volgens eene protestantsche vertaling (met r.ame dat van Kerstmis, dat wordt voorgelezen, alsof er staat, Vrede op aarde enz. aan de menschen van Z ij n e goedwil ligheid, dus met wegcijfering van de medewerking met de genade door den vrijen wil, omdat de Roomsche vertaling is die van goeden wil z ij n 9. Het bisdom Breda kent feestda gen te vieren als Zondag, die de bis dommen boven den Moerdijk slechts kent als dagen van devotie. Er zijn waarschijnlijk nog meer ver schillen, maar de opgegevene zijn vol doende om aan te toonen, dat er verschil is. Dit verschil is niet van vormelijken aard, maar van een groot diepworte- lenden aard. Uit de voorbeelden van 1, 2 en 3 blijkt, dat boven den Moerdijk de zaken van begrafenis en geboorte worden behandeld als zaken van liefdadig godsdienstig gevoelen, in het bisdom Breda als eene zaak van uitwendig leven. In het voorbeeld van 4 ligt de ge dachte, den rechtvaardigen God te ver zoenen door uiterlijke gaven, maar Deze wil geen gaven doch het hart der menschen. In het voorbeeld van 5 ligt de ge dachte boven den Moerdijk, dat de Kerk een eigen leven heeft met eigen middelen, in het bisdom Breda de eenheid tusschen Kerk en Staat, door Paus en Evangelie veroordeeld. In het voorbeeld van 6 ligt de ge dachte boven den Moerdijk, dat God liefde is, beneden den Moerdijk dat God is een boeman, de Calvinistische leer van dr. Kuyper, door ons vroeger uitvoerig behandeld en als dwaling verworpen. In het voorbeeld van 7 houdt de priester boven den Moerdijk voor oogen het voorbeeld van den Goeden Herder, en in het bisdom Breda houdt hij voor oogen het doen van een po litieman, die een overtreder steeds met wantrouwige oogen blijft bezien. In het voorbeeld van 8 wordt in het bisdom Breda weggecijferd de Room sche leer van de noodzakelijkheid van medewerking met de genade en dus beoefend de Luthersche leer van het Geloof alleen zonder de werken. Van het voorbeeld van 9 zeggen we niets dan het alleen te constateeren, ook omdat er door een voorschrift van Paus Pius X een groote verandering in komt. Aan welke zijde is nu de waarheid Volgens de Roomsche leer aan die zijde, welke kiest de Paus van Rome. Deze zijde is die van de bisdommen b o- v e n den Moerdijk. Aan deze zijde staan ook wij, al worden wij daarom, en omdat wij met apostolische vrij moedigheid de waarheid zeggen, b e- n e d e n den Moerdijk verketterd, maar niet door het katholieke volk, wiens taal van het gezond verstand wij spreken. Paus Pius X met zijn „Alles herstel len in Christus" mag wel eens een bizondere zorg gaan wijden aan het bisdom Breda, want de geest van dit bisdom is gelijk aan die, welke in Frankrijk en Portugal de Kerk in dis- crediet heeft gebracht, niet in haar leer maar in haar praktijk. En van dit bisdom Breda vooral het dekenaat Hulst, dat een beruchten naam heeft gekregen in heel Nederland en België. Maar van dit laatste trekken de eer waarde heeren zich niet te veel aan, omdat de broodwinning toch blijft, de godsdienst den meesten hunner geheel koud laat en zij op het seminarie geen lessen kregen van nederigheid om te willen leeren, van liefde om te kunnen dienen, van zelfoverwinning om een ander te kunnen begrijpen. Daarom leidt hunne opvoeding tot een dienen van de Kerk zonder kennis van zaken en zonder liefde voor de zielen, wat is een dienen zonder roeping en de oorzaak van misgrijpen in de praktijk hunner bediening, welke gevolgen zij wijten aan anderen in plaats van naar recht aan henzelven. H. A. VAN DALSUM. Onze lieve Zus „Z e I a n d i a" is het hart in. En dat door ons simpel woordeke, dat we schreven in den Volkswil Neen, Zusje-lief, wij begrijpen aller best, dat Ge U heelemaal niet op uw gemak gevoeltdoch wees niet gelijk zij die geene hoop hebben, hoorEr is nog vergiffenis te bekomen voor U, zoowel als voor allen die rechtzinnig tot de waarheid terugkeeren. Zie, eigenlijk zouden wij ons niet mogen inlaten met uw katholiek ge jammer, want 't is boter aan de galg gesmeerd, niet? Maar om wille van ons volk, zullen we U nog eens de tranen afdrogen met een echt katholiek en evangelisch zakdoekje. O, zoo zacht Dat ligt zoo in onze gewoonte van kindsbeen af. Eerst echter een woordje over uwe katholiciteit, dierbaar Zusje Is U daarom of daardoor katho liek??? Uw uithangbord gewaagt noch van mossel noch van visch. In Nieuws en Advertenties kunnen we, zelfs met geen vergrootglas, eenige katholiciteit vinden. Ten zij Gij in uw algemeen samenraapsel van nieuwtjes uwe katholiciteit wil omschreven hebben. Dat is uwe zaak. Weet Gij wat katholiek-zijn betee- kent Ja? Welaan, doe dan volgens die weten schap, en disch ons volk geene dingen op, die niet houdbaar zijn. Of gelooft Ge niet meer aan het H. Evangelie Gods Moet ik U nóg meer zeggen Herlees eens Sint Lucas. Als ik mij niet bedrieg, wordt er op Zondag van Vastenavond, Quinquagesima, een ge deelte van 't Lucasevangelie gelezen, dat wonderwel voor U geschikt schijnt. Mag ik U eens een aanhalingtje geven „In dien tijde nam Jezus de twaalven „tot zich, en zeide tot hen Zie, wij „gaan op naar Jerusalem en alles zal „volbracht worden, wat door de Pro- „pheten aangaande den Zoon des men schen geschreven is. Want hij zal „overgeleverd worden aan de Heide nen, en hij zal bespot en gegeeseld „en bespuwd worden, en na hem ge- „geeseld te hebben, zullen zij hem „dooden en ten derden dage zal hij „verrijzen. En zij verstonden niets „hieivan, en dit woord was voor hen „verborgen, en zij begrepen niet wat „hun gezegd werd." En op Paasch-Maandag leert het zelfde Evangelie van St. Lucas te dezer plaatse „Moest niet de Christus deze „dingen lijden, en zoo ingaan in „Zijne heerlijkheid Mgr. Beelen teekent hierbij aan deze dingen. Al datgene, wat de Messias dezer dagen in Jerusalem ge leden heeft, was het niet alles door de Propheten voorzegd Eene verze kering in vragenden vorm De Mes sias moet dat alles lijden, zouden de H. Schriften vervuld worden. Gij, lieve Zus Zelandia, Gij zegt bewezen te hebben dat God niet sprak door de stem des volks, toen de Joden Barrabas boven Christus stelden toen de Joden den kruisdood van den Godd. Zaligmaker eischten. Nu, alles wat de Heiland leed, was voorzegd door de Propheten. Ook de feiten van Barrabas en kruisdood, niet De Propheten waren Godsgezanten, die in Gods naam propheteerden, en Gods wil bekend maakten, lang vóór dat die eeuwige wil Gods een histo risch feit zijn zou, met? Zij, de Propheten, spraken Godstaai. En Christus moest aldus lijden, z o o a I s voorspeld was door de Pro pheten, OPDAT de Schrift zou ver vuld worden, of met andere woorden, opdat zou blijken, dat de stemme Gods, die in der Propheten mond weerklon ken had, geene leugentaal was. Wanneer nu het volk Christus achter Barrabas stelde en Hem ter Kruisdood eischte, volbracht het volk geene daad van logen, maar van eeuwige liefde volle waarheid, daar het de barmhar tige en goedertieren plannen Gods volmondig bijtrad. God wilde, in een onbegrijpelijk en nooit genoeg gewaardeerd liefdeplan, dat de Christus aldus zou lijden, en zóó zijne heerlijkheid ingaan Is Zusje-lief nu zoetjes en tevreden en stil Goede Lezers, is het nu bewezen, dat de stem des Volks de stem van God niet was in het onderhavig geval Oordeel zelf. En wij gaan niet verder er op in. Wij houden nu eenmaal niet van laffe praatjes en flauwe uitvluchten. Heelemaal niet, hoor Wij laten dat veld aan Zusje Zelandia, die er zich kostelijk op vermeien kan. Helaas ten koste van „het" Volk Lieve Zus, lees en herlees Gods eigen Woord Zalig hij, die in dat Boek leest Als Zusje Zelandia nog wat tijd over heeft, zou ik haar aanraden eens te lezen wat 't Epistel van Vastenavond- Zondag zooal moois zegt over de liefde. Heusch, 't zal U geen kwaad doen, dierbare Zus Intusschen mijn broederlijken groet, hoor 1 V. V. In Sint-Jansteen is op Dinsdag 18 Juli gestemd als partij tegen partij met gevolg dat a 11 e nieuwe plaatsen door Volkswillers zijn ingenomen. De Gemeenteraad van Sint-Jansteen is hierdoor geheel om, want ook de bij eerste stemming herkozen wethouder B. van de Goore is in zijn hart Volks- willer en was daarom door zeer velen gestemd, terwijl ook andere raadsleden nu direct keeren naar de Volkswil- richting. Sint-Jansteen, de gemeente van bur gemeester-Statenlid IJsebaert en van den bekenden pastoor Schets, is de eerste gemeente, waar o p e n 1 ij k de gemeenteraadsverkiezing in het teeken stond van partij tegen partij en waar in dezen geest werd gestemd. In Hontenisse was dit onuitge sproken ook wel de beinvloeding van de stemming, waar vriend Ver- morken den zetel heeft ingenomen van een aftredend lid, terwijl in Hulst bij de eerste stemming niet volgens de partij maar volgens de personen werd gestemd. In Sint-Jansteen zijn flinke mannen, mannen van een woord een woord, een man een man, dat hebben zij ge toond door hun stembiljet, en hebben hierdoor eer verdiend van ons geheele district door het flinke mannelijke voorbeeld, aan ons allen gegeven. Indien in alle andere gemeenten nu en in de toekomst wordt gedaan wat ge daan is in St. Jansteen, dan is het slechts kwestie van een paar jaar, en de regeering van de partij der volks onderdrukkers is in het district Hulst totaal afgeloopen en.... voor goed. Onze kiezers hebben, ook in Hulst, de macht daartoezij hebben daar voor niets anders te doen dan goed te stemmen, en goed te stemmen is eigentlijkte stemmen volgens hunne innerlijke overtuiging van eerlijk man. Wat ook flink is voor Sint-Jansteen is ditvroeger waren de gemeente raadsverkiezingen daar bierverkiezin gen, nu is het eene verkiezing ge weest, waarin de kiezers hebben ge stemd volgens eigen overtuiging en niet volgens het grootste getal gegeven pinten bier. Hiermede nog heeft Sint jansteen zich zelve geëerd. Waarmede Sint-Jansteen ook zich zelve heeft geëerd is ditdat de Ker kelijke en Burgerlijke Overheid pastoor Schets ten onrechte de hand boven het hoofd hebben gehouden, en nu hebben de kiezers zich uitgesproken tegen hem met gevolg, dat hij b u i- t e n zijn kerk niets meer te zeggen heeft en i n zijne kerk zal hij ook kalmer en fatsoenlijker moeten wor den, want anders zal hij wel eens de helft zijner parochianen kunnen ver liezen zoodra de nieuwe kerk er is in de Hellestraat op de Belgische grens, want zijne parochianen komen naar de Kerk om de Mis te hooren en over godsdienst te hooren spreken, en niet om maar steeds een zuur gezicht te zien. Als mijnheer Schets en burge meester IJsebaert elkander nu gaan troosten, en beiden tot het besluit komen we hebben eigentlijk toch niet goed gehandeld in het veriedene, we zullen voortaan den goeden weg gaan bewandelen, dan zullen ook zij een maal tevreden zijn over den afloop der verkiezing, en jn het bijzonder pastoor Schets, als hij nu zijne ver dere levensdagen gaat besteden om over zijn innerlijk leven na te denken, de gevolgen van het veriedene zoo mogelijk door boetedoening te her stellen en voortaan te leven met het oog op de eeuwigheid. En als die.

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1911 | | pagina 1