No. 85. Zaterdag 13 Mei 1911. 2e Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. Richting'Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. Gentschestraat C 7 te Hulst. w? Stichter: H. A. van Dalsum. Gentschestraat C 6 te Hulst. Gentschestraat B 4 te Hulst. Ons Monogram Een typisch feit. DE VOLKSWIL REDACTIE: Abonnement per drie maanden NEDERLANDf 0.50. BELGIEfr 1.20. ANDERE LANDEN i 0.80. - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - - Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven. Het blad^ neemt geene verantwoordelijkheid voor den inhoud van het Vrije Woord en voor dien van Advertentiën. ADMINISTRATIE. DRUKKER IJ: Advertentiën, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant f0.25. Wij achten de tijd gekomen, om de beteekenis te verklaren van ons mono gram, voorkomnnde aan hei hoofd van De Volkswil. Dit monogram bestaat uit drie saamverbonden deelen, uit de letters W en It en de letter W en R zijn de eerste letters van de woorden Waarheid en Recht. De Ietter "f* heeft een viervoudige beteekenis, en deze beteekenis hebben we genomen uit een opschrift in de Catacomben, dat we leerden kennen uit een werk over de Gedenkteekenen van het Christelijke en het Heidensche Rome. Reeds bij de heidenen gold deze grieksche letter als zinnebeeld voor het leven en voor het heil. Het leven nu is een strijd. De eerste beteekenis is die van het leven als een strijd. Wie in den goeden strijd heeft vol hard ten einde toe komt tot het heil men zegt dan hij heeft den goeden strijd gestreden. De volharding in den goeden strijd ten einde toe om te komen tot het heil is de tweede beteekenis. Dan beteekent die letter in het grieksch ook het cijfer 300. Dit cijfer 300 wijst op de 300 man van Gideon, die als werktuig in Gods hand een leger van 135.000 man, op gekomen om Israël te vernietigen, versloeg. De geringheid van onze kracht, maar deze geringheid gesteld als een werk tuig in Gods hand om groote machten te weerstaan, is de derde beteekenis. De letter T heeft ook de beteekenis van een Grieksch Kruis en in de eerste eeuwen had volgens de overlevering het Kruis van Christus dezen vorm. En het kruis, behalve de drie betee- kenissen van leven, heil en geringheid, wijst ook op het lijden, dat geen mensch kan ontgaan. Men zegt dan ook: ieder huis heeft zijn kruis. De letter i in zijn viervoudige be teekenis, is alzoo het zinnebeeld van het meest volle menschenleven, dus niet alleen van het eigen leven maar ook als deel van het meest volle men schenleven in de maatschappij. En dit meest volle menschenleven is saamgegroeid met Waarheid en met Rechtdeze beide zijn de groote be ginselen, die het leven der maatschappij bepalen, want zonder deze beginselen houdt de maatschappij als maatschappij op te bestaan. In ons monogram, hoe eenvoudig ook zijn zijne lijnen, is alzoo vervat een groot zinnebeeld. Dit zinnebeeld is ons krijgsteeken. En waarom achten we nu den tijd gekomen, om de beteekenis van ons monogram te verklaren Omdat nu de feiten de beteekenis hebben bevestigd. En wel, omdat wij hebben over wonnen het doelbewuste Doodzwijgen, dat de meest gevaarlijke vijand is van de Waarheid en de doelbewuste Ongerechtigheid, die door Heiligdom en Justitie het Recht heeft willen smoren. Het Doodzwijgen is overwonnen doordat ieder, willen of niet willen, over de Volkswil moet spreken of er aan denken. De Ongerechtigheid is overwonnen door het ontwaakte Rechtsgevoel eener bevolking. En de overwinning is gevolg van het leven als een strijd, van eene vol harding in dezen strijd zonder te zien naar iets anders dan naar vooruit en naar boven, van een strijd gevoerd met geringe middelen en waaraan het blijmoedig gedragen lijden niet heeft ontbroken. Al is nu de tijd gekomen, om ons monogram te verklaren, daarom wil dit niet zeggen, dat we ons doel heb ben bereikt, integendeel. Het wil alleen zeggen, dat we het recht hebben verworven om dit teeken te voeren in den goeden strijd, die ons nog te wachten staat. En deze goede strijd heeft voor doel uitvoering te geven aan het woord genoemd in no. 1 van De Volkswilhou .en trouw aan het Land van Hulst tot in den dood. En in de ontwikkeling der zaken en om aan dit woord zijn volle beteekenis te geven zal deze hou en trouw zich uitbreiden tot een grooten kring, waarvan de grenzen waarschijnlijk eenmaal verder zullen gaan dan wij ons zeiven voorstellen.' •H. A. VAN DALSUM. Geachte Redactie Volkswil Gelief me een plaatsje te gunnen in uwe kolommen, teneinde mijne ge dachten uiteen te zetten vóór uwe overtalrijke lezers. Ik heb „De Volkswil" met aandacht gevolgd, met groote studie zelfs. 't Blad is Katholiek tot op den draad. Wie kan zulks tegenspreken 't Blad verdedigt'wAARHEiDen recht. dat weet iedereen. Nu, de waarheid is niet steeds aangenaam, vooral niet sommige, tee- dere waarheid Vandaar de storm tegen „De Volkswil." Ik vraag mij af of die storm wel reden heeft van bestaan. En dan moet ik mij zeiven 't antwoord schuldig blijven. Mijne vrienden, kunt gij antwoor den Neen, zegt gij, en ik ge loof U. Dus zonder recht, zonder reden wordt ons geliefd volksblad aange rand. Dat is een feit zoo groot als eene koe En 't blad niet alléénmaar ook de lezers, de abonnenten. En hoe zoo? De priesters achten zich gerechtigd de genademiddelen der H. Kerk te weigeren aan redacteur en familie leden, aan ronddrager en lezers van ons blad Kan er eene wraakroependere daad gesteld worden Wij allen dus, opstellers, uitdragers, lezers van „De Volkswil", wij zijn groote BOOSWICHTEN, omdat wij een katholiek blad steunen en lezen en beminnen En dat oordeel over ons allen wordt gestreken door de priesters Ha, ha Vrienden, als 't zoo is, Iaat ons dan ook eens een vonnis vellen! Een vonnis over de Geestelijke Leids mannen, die den goddelijken stroom der genade, die aan Jezus' Kruis ont sprong, voor ons afdammen en ver stoppen, voor ons, die de trouwe zonen en dochters zijn en willen blij ven der ééne, heilige Roomsche Moe derkerk Laat ons allen, als één man, opstaan en ons krachtig verzetten tegen die Mannen, die de goddelijke en kerke lijke wetten verkrachten naar willekeur en uit persoonlijken haat. Komt, Vrienden keeren wij hun den rug toe en houden wij God voor oogen, die, tot hunne beschaming en straf, ons eenen priester kan zenden, die den Wil des Volks als Gods eigen wil weet te beschouwen. Ja, wat 't volk wil in eendrach tige liefde en samenwerking dat is Gods wil!!! Waarom zouden wij ons nog langer verontrusten in ons gemoed Zij, die voorgeven de uitdeelers te zijn der Geheimenissen Gods, steken den draak met ons en weigeren onzen vrienden datgene wat Christus ons gewon ten prijze van Zijn dierbaar Bloed Ik ben maar een eenvoudige buiten man maar ik gevoel diep de ongerech tigheid die gepleegd werd en nog wordt tegen ons blad. En ik hoop wel, dat al onze vrienden mijn gevoelen zullen deelen. Gaarne zou ik, in geval het anders ware, daarover ingelicht worden door middel van dit blad. Mijn voorstel kan misschien wat vreemd s c h ij n e n, maar 't zal toch slechts s c h ij n zijn, daar het wezen der zaak in 't geheel niet behoeft aan getast te worden. Wij moesten eenen priester voor ons hebben. Eenen priester die 't woord des Heeren „Ik heb mede lijden m e t d e s c h a r e" door en door verstaat; eenen priester die wil wat recht en waar iseenen priester die ons ten vader zijn zou bij leven en bij sterveneenen volkspriester die voor en met ons volk leeft, die ons en onze kinderen onderwijzen wil en leiden in ons H. Katholiek Ge loof, die ons de H.H. Sacramenten zou toedienen in vrede. Vrienden, overdenkt en bespreekt mijn voorstel eens onder malkander en ik denk, dat de meesten uwer eenen zucht van verlichting zullen slaken bij de gedachte aan zulk eene eenvoudige en verrassende oplossing in onzen toestand. Ik zal nog eens terugkomen op 't zelfde punt. V. V. 0 Dezer dagen werd het klooster der Fransche paters te Hulst, deze wegens de vervolging uit hun ge boorteland weggejaagd, ingewijd. Behalve geestelijken, waren genoo- digd de twee broeders van "Waes- berg'he, Frans bekend door zijn ambts rapport en Joseph bekend door de meeting te St. Jansteen, en beiden onder de bevolking niet bekend als nu juist te zijn de ware vertegen woordigers van bet „vroom, oprecht en wars van bet kwade We von den dit bericht in Zelandia. In Frankrijk treft men betzelfde aan Daar waren ook in de parochies (als algemeenen regel die natuurlijk uitzonderingen kende) enkele paro chianen, die in het oog der geeste- lykheid „deu katholieken zijn, terwijl de anderen alleen goed waren om te luisteren en te geven en ja en amen te zeggen. En deze enkelen met de geestelijkheid verbonden wa ren in Frankrijk de eigentlijke katholieke partij en in deze alzoo gevormde „katholieke11 partij bleef geheel vreemd wat in de eigentlijke bevolking voorviel, die daardoor in nerlijk van hare geestelijken werd vervreemd door de 6chuld van deze herders zeiven. Het typische nu is dit, dat de geestelijkheid van Hulst en eigentlijk van het geheele bisdom Breda, niets begrijpt van de les, die Frankrijk geeft. Yoor Hulst en het geheele deke naat Hulst zal de toekomst zijn dat de geheele „katholieke11 partij alleen zal bestaan uit die paar man, gesteund door enkele afhankelijken en slippendragers, en door hen, wier verstand en wier hart ontoeganke lijk is geworden voor rechtvaardig heid en naastenliefde. En dit naar aanleiding van onze vraag aan haar in ons no. 84, of zij al of niet wil medewerken door eene daad, om aan den meer dan heiden- schen toestand in het gebrek aan ver loskundige hulp een einde te maken. Want praatjes vullen geen gaatjes. Zij zegt, dat zij reeds vijf jaar ge leden op die zaak heeft gewezen, en dat de Gezondheidscommissie door de daad reeds verbetering heeft gebracht. Dit eerste kan zeer goed waar zijn, maar dan is het geschied in het nieuws- en advertentieblad Zelandia, dat de toestand van vroeger en ook die van heden als een n i e u w t j e bekend maakt. De Volks wil echter bracht de toestand niet ter algemeene kennis in den vorm van een nieuwtje, maar in den vorm van het voorbereiden van eene daad, en dit is geheel iets anders dan het geven van een nieuwtje, zelfs al noemt men dit nieuwtje onder het hoofd van ver schrikkelijke cijfers. Ook kan het waar zijn, dat op het feit zelfs in een artikel van vijf jaar terug over Kindersterfte is gewezen, maar het wijzen op dit feit is nog niet het stellen vad de daad om tot een ander feit te komen. Ook kan het waar zijn, dat Zelandia schreef en schrijft„Wij blijven eischen dat de gemeentebesturen zorgen, dat er voldoende verloskundige hulp aanwe zig zij", enz., maar op het nederige hoofd van Zelandia moeten we even een klein tikje geven en wel ditdat de gemeentebesturen zich van hare „eischen" niets aantrekken. Zelandia's redeneering is verder, dat door de Gezondheidscommissie reeds eene daad is verricht, die blijkt reeds vruchtdragend te zijn. Jammer voor deze gezondheidscommissie is, dat in de 4 gemeenten waarover wij het heb ben gehad het aantal van zonder ver loskundige hulp is geweestGraauw in 1905, 29, in 1910, 28; St. Jansteen in 1905, 79, in 1910, 72; Koewacht in 1905, 64, in 1910, 61 Stoppeldijk in 1905, 23, in 1910, 16. En dat die commissie zelve in haar verslag van 1910 verklaart, dat het Gemeentebe stuur van Koewacht herhaaldelijk doch te vergeefs tot verbetering is aange sproken, terwijl van de andere gemeen tebesturen niet wordt gerept. Sedert 1905 zijn in vergelijking met 1910 verbeteringen ingekomen in Boschkapelle 10 tot 5, Clinge van 14 tot 1, Hontenisse van 15 tot 4, Osse- nisse van 16 tot 2. Zijn deze verbe teringen te danken aan de Gezond heidscommissie, dan doet ons dit ge noegen voor haar en zijn ze te danken aan Zelandia of aan een ander of aan de gemeentebesturen, dat doet ons dit genoegen voor hen. En we zeggen dit, omdat Zelandia in haar goeden trouw van „zooals de waard is, ver trouwt hij zijn gasten", ons in haar no. van 10 Mei, waarvan ons tegen woordig stuk het gevolg is, beschul digt van hoogmoed en van ongeoor loofd en brutaal een pluim te willen steken op onzen hoed, welke pluim aan anderen toekomt. En deze be schuldiging dan houdt verband met haar beweren, dat wij ons de eer der komende verbetering willen toeeigenen terwijl ze aan anderen, in deze aan de Gezondheidscommissie toekomt. Wij hechten er niet aan, door wien de verbetering, „de komende verbete ring" schrijft Zelandia, komt, we zul len ons verheugen als zij er is. Maar Zelandia is op hare teenen getrapt, dat wij door onze Open Brieven in de Volkswil aan de vier Gemeentebestu ren van de zaak, die in de huisge zinnen meermalen is geweest een on derwerp van droevige klacht, hebben gemaakt eene openbare zaak, die het on derwerp is geworden van de gesprekken buiten's huis en in de courant, en dat hierdoor wordt gehoord onder de kie zers voor den gemeenteraad wij moe ten in Juni mannen in den Raad krij gen die een hart hebben voor onze vrouwen en dochters, voor de huis gezinnen onzer vrouwen en dochters. Maar indien er mannen in de gemeen teraden komen, die een hart heb ben voor de menschen, dan is het ge daan met de regeering van mannen die geen hart hebben, en deze mannen zonder hart zijn de mannen van Zelandia. Ten slotte zijn we verplicht Zelandia op eene kleine onjuistheid te wijzen. Zij schrijft in haar no. van 10 Mei „Wij verwijzen daarvoor nogmaals „naar de reden door prof. Daels te „Leuven gehouden, doch men zij voor zichtig en legge den Gentschen hoog- „leeraar geen woorden in den mond, „welke hij niet heeft gesproken en niet „heeft kunnen spreken. „Prof. Daels heeft met geen enkel „woord gerept over den toestand in „Zeeuwse h-Vlaanderen. „Op het Leuvensche Congres ter „bestrijding der onzedelijkheid in „België zou het onzin zijn geweest om „over de toestanden in Zeeuwsch- „Vlaanderen te spreken. „Dit in haar no. van 10 Mei. En in haar no. van 3 Mei schrijft zij „Tegen allerlei besmettelijke ziekten „als pokken, roodvonk enz. worden „maatregelen genomen, ja zelfs ook „tegen tuberculose onder het vee, maar „om de verbreiding der pest van het „Malthusianisme tegen te gaan daaraan „schijnt men niet te denken of willen „denken. „Men vraagt zich wel eens af wat „tegen dezen gruwel te doen is? „De vorige week behandelde dr. „Daels, hoogleeraar aan de Gentsche „hoogeschool ïn eene vergadering te „Leuven, de plaag welke Zeeuwsch- „Vlaanderen ook reeds teistert." Dit in haar no. van 3 Mei. Zelandia weet alzoo in haar no. van

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1911 | | pagina 1