Tl CANADABOOMEN
Versclie Jenevergist
HUWELIJK.
een Driewielskar
een Ponnykar.
het meest gelezen en sympathi
e k e blad, van Zeeland.
Verkoopingen.
Marktberichten-
Advertentiën-
Te Koop
Uit de hand te koop
BILJART
tweeden en derden
F. DE BUUIJN,
DINSDAG 13 DECEMBER 1910
graag zou staan. Wat geeft zij ons
hiervoor terug Gemiddeld 500 tot
800 liters puike melk. Dr. Kohlsmid
komt zelfs tot hoeveelheden van 600
tot 1070 liters melk per 322 melkda-
gen. Voorwaar een niet gering te
schatten voordeel voor een werkmans
gezin de melk gerekend a f0.08 per
liter. Zou het nu de Wilde eenigszins
duidelijk zijn dat de geitenboer niet
behoeft te „zaaien of te maaien" om
een geit te kunnen houden Ook blijkt
hieruit dat de geitenboer zijn varken
niet behoeft te missen al schaft hij
zich een geit aan. Dit blijkt ook nog
ten overvloede in het dagelijksche
leven waar men honderden arbeiders
aantreft die naast een geit één soms
twee varkens houden.
De koe van den werkman trachten
te veredelen en vertienvoudigen is de
leus van de geitenfokvereeniging in
Zeeland. Z.
De Volkswil teekent hierbij aan.
Het bovenstaande is van een inzender
te Westdorpe, en daar is de toestand
voor den werkman beter dan in Hulst,
Graauw en omgeving. In Graauw is
het absoluut waar, dat de werkman,
die een geit neemt zijn varken moet
laten gaan, in Hulst heeft de werkman
bijna algemeen een varken op stal,
maar een geit zou hij niet kunnen
houden bij zijn varken. De in boven
staande genoemde afval moet dienen
voor het voedsel van het varken. De
dijken zijn veelal verpacht aan den
boer. Als dit voortaan eens werd ge
daan aan een geitenvereeniging voor
de leden Wie een geit kan houden
en nog daarenboven een, en twee var
kens zeker, is geen werkman meer
maar een kleine boer in het land van
Hulst. Wij zijn, en dit kunnen we
den geachten inzender verklaren, be
sliste voorstander van de geitenver
eeniging, want ook wij zien er het
voordeel van in bovenstaand stuk
geschetst. Maar dat bewuste heer in
Graauw (Kapelaan Fruytier) bemoeit
j zich beslist niet met de geiten-
j vereeniging om de menschen zeiven
maar om door middel van deze ver
eeniging verkiezings-propaganda te
maken voor zijn vader, het Kamerlid.
Dit is het wat de Wilde doorziet, en
deze, al woont hij in Rotterdam, kan
er alles van weten, omdat hij zelf van
Graauw afkomstig is en daar familie
heeft. Het is om dezelfde reden, dat
die Kapelaan zoo ijverig is tegen de
Volkswil en het zijn niet alleen de
parochianen van Graauw, het zijn zelfs
zijn eigen familieleden die het hem
kwalijk nemen en met name zijn eigen
broeder, dr. Fruytier te Hulst.
Als eens de geitenvereenigingen zich
wenden tot den boerenbond en de
dijkbesturen om de dijken te laten
pachten door de geitenvereenigingen
Zou dit geen goede daad zijn in het
belang van deze We hebben verno
men van volksgezinde boeren, dat zij
- gaarne de geitenvereenigingen ten wille
willen zijn, doch dat zij eens willen
afwachten, of de werkman een geit
kan houden zonder zijn varken te la
ten gaan. Want laten we niet verge
ten ditdat de geit melk geeft in
den tijd, waarin de landarbeider werk
heeft, maar niet in den wintertijd, de
:tijd van werkeloosheid. En dat in
dezen tijd van werkeloosheid het var
ken als voedsel moet dienen.
Men ziet dus, dat de zaak van het
jgeiten houden meer in heeft dan het
oppervlakkig doet vermoeden.
Red. Volkswil.
o
Rotterdam, 7 Dec. 1910.
Mijnheer de Redacteur.
Toen ik in uw blad van 3 dezer
het hoofdartikel lasDe Nederland-
sche politiek jegens Vlaanderen, was
ik aangenaam verrast daarin zoo juist
weer te vinden, wat al sinds vele jaren
mijn ideaal was.
Als oud Hulstenaar is de liefde voor
mijn geboorteplaats steeds warm ge
bleven. Na mijn vertrek uit Hulst
heb ik steeds getracht op de hoogte
te blijven van de toestanden aldaar,
door correspondentie met familie en
vrienden, door herhaalde bezoeken en
niet het minst door het lezen der
Hulstersche couranten. Berichten om
trent vooruitstrevende ondernemingen,
en alles wat tot het algemeen belang
kon dienen, vernam ik steeds met
graagte. Hélaas, dat dergelijke tijdin
gen zoo schaarsch zijn 1 Immers Staats-
Vlaanderen, Stad en land van Hulst
zijn doode streken, zonder handel of
industrie, dus zonder middelen tot vol
doende kostwinning voor zoovelen die
daarnaar hunkeren, en nu hun Heimath
moeten verlaten, waar hun bij den
besten wil geen levenskans nog rest.
Wegens handelsbetrekkingen doorreis
ik Holland, België en zijn mij zoomede
gedeeltelijk Frankrijk en Duitschland
bekend, doch nergens tref ik to. stan
den, zoo treurig, nergens vind ik de
bevolking zoo noodlijdend als in
Zeeuwsch-Vlaanderennergens waar
op zoo opvallende wijze de eigenlijke
middenstand is verdwenen. Thans nog
eenige millionairs, hoog uitstekend
boven eene over 't algemeen arme
bevolking.
Als oprecht Hulstenaar denk ik dan
aan vervlogen goede tijden die de
geschiedenis heeft geboekstaafd aan
de welvarende en steeds bloeiende
hoofdstad van het land van Waes, des
tijds behoorende tot het Vlaamsche
Land, waarom dan toch geen stemmen
opgaan, om Zeeuwsch-Vlaanderen, zij
het dan niet ten vollen, dan toch een
deel van zijn vroegere welvaart terug
te bezorgen En zie daar komt de
Volkswil, daar komt haar wakkere
Redacteur een pijl afschieten in de
goede richting. Want ja, geachte Heer
Van Dalsum, dien weg moet het op 1
Velen kennen de verdrukten, en talrijk
zullen ongetwijfeld zij zijn, die willen
mêehelpen, het door uw aangegeven
doel te bereiken, als Volksvertegen
woordiger zult u gelegenheid vinden
uwe plannen, mondeling toe te lichten,
daar waar het wel en wee van den
lande wordt besproken en waar het
geen spreken zal zijn voor doovenmans
ooren. Gesteund zult u worden, door
den gevierden Volksvertegenwoordiger
van het bevriende België Mr. Jhr.
Tayart de Borms, door vereenigd
streven en volharding zij ten slotte
uwe belooning geslaagd te zijn in eene
daad van groote beteekenis Zeeuwsch-
Vlaanderen op te heffen uit den staat
van verval door wegneming van de
hinderpalen die tot heden het op
groeien belemmerden. De aldus ge
redde bevolking zal u dankbaar zijn,
en deze weldaad nimmer vergeten.
Wees overtuigd, geachte Heer Redac
teur dat uw bovenbedoeld artikel de
volle sympathie heeft van
Een Oud-Hulster naar.
o
Mijnheer de Redacteur 1
Ingevolge uwe toelichting op mijn
schrijven, dato 20 Nov. neem ik de
vrijheid, om nog een weinig plaats
ruimte te vragen in uw blad.
U 'zegt dan Argus is verstoord op
de Graef, omdat deze vermoed wordt,
priesters verdacht te maken.
Heer Redacteur is dat geen verdacht
making waar de Graef schrijft in een
uwer nummers ik geloof in Juni jl.
dat onze missionarissen, die edele en
onverschrokken pioniers van het geloof,
of zijn dat geen priesters waarvan
zoovele bladzijden in de Volksmis-
sionares getuigen, met wat ontberingen
en ziekte's die helden te kampen heb
ben Schreef de Graef niet dat zij
zoo weinig activiteit aan den dag leg
gen, om het Evangelie daar in Indië
te verkondigen. Daarom heb ik den
heer de Graef geschreven.
Dus Heer Redacteur dat is dus niet
één priester verdenken en op het oog
hebben. En wat nu verder betreft
het lied op dien priester, waar het oog
op is gericht u moet ook niet ver
stoord worden Heer Redacteur als ik
het zeg. Dat is een groot prulgedicht,
het plakt als droog zand, en zit zoo
veel pit in als in een holle kies.
Wanneer Vondel en Bilderdijk, dat
moesten zien en hooren, omdat onze
prachtige Ned. Taal zoo wordt gebruikt
voor zulke onzin zij zouden er Poot
bijroepen en die zou duchtig op zijn
poot spelen.
Ten slotte het begint voor een ver
standig. mensch, vervelend te worden
altijd schimpen en verdachtmakingen
in uw geacht blad.
Gezonde en opbouwende critiek
veredelt, maar niet altijd die zeurde-
rijen dat wordt op den duur onaan
genaam voor den lezer.
Hoogachtend,
J. TH. VAN AERDE.
Ter Neuzen.
We hebben aan het bovenstaande,
omdat het met den vollen naam van
den abonné is onderteekend, geen
plaatsruimte willen weigeren. Maar
we willen er aan toevoegen, dat het
„prulgedicht" niet zulk een prul is,
dat in de versmaat veel gevoel en gang
zit. Doch wij veronderstellen, dat de
inzender het lied niet kent en zeer
zeker niet |(hij bedoeld het Herderslied)
de versmaat.
De Volkswil schimpt en zeurt niet,
en wat betreft den bepaalden priester,
welnu, deze heeft van het priester
zijn alleen het uiterlijke kleed, maar
verder ook niets. Als de inzender
hein kende zooals wij en de menschen
hier hein kennen, dan zou hij mis
schien nog meer steenen op dat heer
werpen als zijne parochianen het doen
en met hetzelfde recht.
Wat betreft de missionarissen wij
weten niet, dat ten hunnen opzichte
één verkeerd woord in de Volkswil
is geschreven en zeer zeker niet zon
der tegenspraak onzerzijds. Dat de
inzender eens leze het laatste pauselijk
decreet, dat we in ons blad van heden
opnemen.
Red. Volkswil.
o
ïs «Ie MAASKOU 13
au serieux te nemen
De Maasbode schijnt zich tot
taak te stellen als censor op te treden
van andere kranten in Nederland.
Het lompe, brutale artikel tegen de
„Volkswil" en haar Redacteur, den
heer van Dalsum, onderteekend door
I (waarom niet Iadat klonk ruim
zoo welluidend) geeft ons den indruk,
dat de redactie van het Rotterdamsch
orgaan op geen hoog journalistiek-peil
staat.
Om deze bewering te staven, laten
wij hieronder een paar citaten volgen,
ook in hare kolommen voorkomend
en waaruit tevens blijkt, dat de hoofd
redactie van dat blad niet au serieux
te nemen is en waardoor de plompe
aanval op de „Volkswil en haar Re
dacteur tot zijn juiste proportiën wordt
teruggebracht.
Ziethier, wat de Maasbode schrijft
aan het adres van „d e T ij d", wier
hoofdredacteur een eminent priester is
door het gezamenlijke Nederlandsch
Episcopaat als zoodanig aangewezen.
Het „Rotteblad" vraagt spottend, wat
soort Roomsche journalistiek het is,
die de T ij d in zake het modernisme
voert en het „illustre" blad gaat dan
aldus voort
Het meest bedroevende van dit
geval is, dat „d e T ij d" aldus
schrijft uit o n k u n d e.
Men is daar al lang geheel het
stuur kwijt. De redactie is absoluut
niet op de hoogte. Ze schrijft maar toe
en praat er wat op los (wat blief
je nog meer 1 E).
Te hooi en te gras gaart ze wat
bijeen, hoofdzakelijk uit kranten.
(Ook uit „de Volkswil" E.) Ze
doorziet den ernst niet van het ge
vaar en mist alle besef van de
sluwheden sommiger modernisten.
Zij kent de schrijvers niet eens
(wat kleineering 1 E) die ze bespreekt
en van de boeken, die ze critiseert,
heeft ze somwijlen geen Ietter ge
lezen(De heer Van Dalsum
heeft dus ook de toestanden in het
land van Hulst niet gekend, zou de
Maasbode maar zeggen E).
Wij halen nog een citaat aan:
Den Rijsenburgschen Professor Dr.
van Oppenraay die te dezer zake
in het Centrum schreef, krijgt van
de Maasbode eveneens de volle laag,
want uit de hoogte wordt hem toe
gesnauwd, dat de artikelen door
hem geschreven, zijn verward, on
beholpen en van verkeerde strekking.
(Mijn liefje, wat wil je nog meer E).
Nog niet voldoende? Neen! De
verketterende Maasbode krijgt het
Huisgezin ook bij de lurven.
Een schrijver in dit Noord-Brabantsch
blad, wordt „mir nichts, dir nichts"
voor een modernist uitgescholden,
ofschoon bedoelde schrijver hoogst
waarschijnlijk een katholiek prie
ster is.
Zooals men ziet. moeten de hoofd
organen der katholieke pers veeren
laten, op eene onzachte manier door
de Maasbode geplukt.
„De Volkswil" kan het derhalve als
eene eer beschouwen in de havikklau-
wen der Raas (pardon) Maasbode te
vallen, want in dit geval is onze
Redacteur de heer van Dalsum in een
élite gezelschap de Tijd, het Centrum,
het Huisgezin.
Laat de Maasbode eens overwegen
het spreekwoord: „H$t zijn de slecht
ste vruchten niet, waaraan de wespen
knagen.
Geen wonder dan ook, dat uit het
katholieke kamp protesten opgaan
tegen het bedrijf en geschrijf der Maas
bode, zelfs „Zelandia" komt op hooge
beenen aanstappen met een „tot hier
toe en niet verder!" Oef!
Ego.
VOOU DEN OOIEVAAR.
Omdat het paard van Penneman,
Belgische Clinge, door den veearts
van Stekene is zot verklaard en toch
goed ingespannen gaat f 0.25
Antwerpen. Wegens eene
zaak te Koewacht. - 0.10
Vorige lijst - 78.215
Totaal - 78.565
STAATSLOTERIJ.
No.
16201
een
prijs
van
f 1 500
16318
20 000
2408
5 000
7648
1 500
19462
1 000
3925
1000
2000
2 731
1000
-
13 280
16 144
u
1572
1 000
O
13 December. 11 uur. Zuiddorpe.
Canadaboomen. Dregmans.
13 December. 2 uur. Walsoorden.
Huis en stoommaalderij. Dumoleyn.
13 December. 2 uur. St. Jansteen.
Canadaboomen. Van Dalsum. (Zie
advertentie.
14 December. 2 uur. Neuzen. Woon-
en winkelhuis. Le Nobel.
17 December. 1 uur. Boschkapelle.
Canada- en wilgeboomen. Dumoleyn.
20 December. Half twaalf. Bosch
kapelle. Canadaboomen. Dregmans.
20 December. 2 uur. Axel. Woon
huis. Le Nobel.
20 December, half tien. Groot Eiland.
Mutsaard enz. Dumoleyn.
20 December. 2 uur. Zaamslag-Veer.
Woonhuis. Dregmans.
21 December. 12 uur. Groenendijk.
Inboedel. Dumoleyn.
22 December. 11 uur. Axel. Verpach
ting Godshuizen. Dregmans.
15/29 December. 2 uur. Hengstdijk.
Hofsteedje. Dumoleyn.
Hulst, 5 Dec. Per 100 K.G. Tarwe
f 9,00 a f 9,50, Rogge f 6,50 a f 6,75,
Wintergerst f 8,50 a f 8,60, Zomergerst
f8,25, a 8,40. Haver f6,50 a f7,00,
Erwten f 12,00 a f 17,00, Paardeboo-
nen f 9,a f 9,00 Duivenboonen
f 00,00 a f 00,00 Witteboonen f
a f ,00, Bruineboonen f 12,00 a
f 14,00, Boekweit f 00,00 a f ,00,
Lijnzaad fa f 00,00, Aardappels
f 4,00 a f 0.00
Koolzaad per zak van 106 liters f 00,00
a f
Paarden 0 stuks, verkocht 0, Rundvee
18, verkocht 8. Varkens 31, verkocht
26. Schapen 0, verkocht 0.
Boter per kilo f 1,30 tot f0,
Eieren per 26 stuks f 1,75.
Koers yan het geld.
Belgisch geld per 100 frs. f47,575
a f47.60.
o
Gefortuneerde Boerendochter wenscht
kennism. met flink persoon uit den
Boeren- of Burgerstand.
Br. freo Lett. D. aan het Alg. Adv.
Bureau Newtonplein 27
DEN HAAG.
EN
Inlichtingen te bekomen aan het
bureau van dit blad.
een goed loopend
met volledig stel.
Inlichtingen te bekomen aan het
bureau van dit blad.
Het kantoor der
erven Mr. J. G.
VAN DEINSE te Hulst is
geopend den
Maandag van iedere maand
van 10 tot 1 uur.
ALLE DAGEN
te bekomen bij
KUITAART.
Wederverkoopers genieten rabat.
Aanbevelend.
P.S. Onsolide afnemers komen
niet in aanmerking.
De Notaris H. A. VAN DALSUM
Hulst, zal
des namiddags om twee uur, voor zijn
principaal, publiek verkoopen
in de Heerestraat te St. Jansteen.
Te vergaderen bij Leonard Jansen,
herberg „de Postduif", St. Jansteen.