Koopt en laat werken by hen die adverteeren in DE VOLKSWïl
DE PERSVRIJHEID IN NEDERLAND.
Ierland.
tot 100 gld. boete was veroordeeld,
en de officier natuurlijk nu in den
Haag weer voor den dag komt met
zijn eisch een maand gevangenisstraf.
Maar, zoo schrijft hij in zijn „Volks
wil" van 1.1. Zaterdag: Hij wil eens
zien of het den eene vrijstaat te liegen,
terwijl een ander de waarheid niet
mag zeggen
Wel geschikt om de rechters gunstig
te stemmen
De heer van Dalsum heeft toch een
eigenaardige manier ad captandam
benevolentiam.
Zoo komt hij verleden week voor
den eersten maal in de Provinciale
Staten en duwt den heeren Statenleden
in openbare vergadering onder den
neus, dat zij de zaken oppervlakkig
behandelen en er slechts voor bezorgd
zijn om op tijd den tram te halen
Aangename kennismaking, waarde
collega's
Geen wonder, dat zoo iemand, door
zijn optreden en geschrijf aanleiding
geeft tot spot en sarcasme.
In het katholieke volksblad „De
Zeeuwsche Koerier" werd hij dan ook
herhaaldelijk met echt goedlachschen
Vlaamschen humor in het ootje geno
men, zoodat men op bijeenkomsten
en in gezelschappen er op schatert
Vandaar dan ook dat men den
„Grooten weldoenei van Scheldeland"
minder „au serieux" neemt, en men
de geheele van Dalsum-herrie als ver-
loopen kan beschouwen evenals het
kantoor van den notaris.
En zoo zullen al die hatelijkheden,
onrust en tweedracht den notaris geen
gouden- maar slechts wind-eieren
leggen.
Maar onder het volk is een geest
van ontevredenheid en verzet inge
slopen.
En tevens een wantrouwen jegens
de geestelijkheid en verslapping van
godsdienstzin.
Zietdaar voor ons Katholieken de
droevige zijde van het bedrijf. I.
—o
Deze is door de Nederlandsche
grondwet gewaarborgd, doch met de
beperking van niets te doen in sirijd
met de Strafwet.
Deze beperking is zeer redelijk,
want anders zou de vrijheid kunnen
ontaarden in bandeloosheid.
Er is echter een maar, en een
groote.
Volgens de Nederlandsche Strafwet
mag men een schurk geen schurk
noemen, zelfs niet, als men zich tegen
den schurk verdedigt door middel
van de pers en zelfs als dit middel
het eenige rechtsmiddel is van wet
tige zelfverdediging. De Strafwet laat
dan den schurk vrij en straft hem,
die zich verdedigt. Althans zoo is
de rechtspraak, maar of deze recht
spraak stand zal houden als ze eens
ter beslissing wordt gegeven aan den
Hoogen Raad is de vraag.
Maar mocht nu eens deze recht
spraak door den Hoogen Raad wor
den bevestigd, dan wordt daarmee
erkend, dat we in Nederland in deze
zaak nog steeds staan op het stand
punt, dat de Romeinsche Justitie
indertijk innam tegen Christus Deze
had de Farizeën van Zijn tijd, die
bleken booswichten te zijn, bij hun
waren naam genoemd en dit in het
publiek, wel niet door de pers doch
wel door het gesproken woord, en
in plaats van zich dit aan te trekken
om hun leven te beteren Lokken zij
zich dit aan om wrok te koesteren
Mocht dus die rechtspraak worden
bevestigd, dan zou blijken, dat de
Nederlandsche btralwet den schurk
beschermt tegen den eerzamen burger.
Vreemd is dit niet, omdat in Ne
derland de ziekelijke neiging zich
openbaart met den kwaaddoener me
delijden te hebben.
Nu hebben ook wij met den kwaad
doener medelijden, omdat door het
kwaad te doen men de ziel besmeurt
en het kwaad vroeg of laat steeds
wordt gestraft hetzij door de onrust
van het geweten hetzij in het hier
namaals hetzij reeds op andere wijze
in het heden, vooral als men in het
kwaad volhardt. Maar wij hebben
niet een zoodanig medelijden, dat we
er toe zouden komen om het goede
te straffen om daardoor het kwaad
te ontzien Deze wijze van handelen
achten we in strijd met het recht en
met het gezond volksverstand. En
indien deze wijze van handelen in
de Nederlandsche Strafwet ligt op
gesloten, dan is het hoog tijd, dat
deze Strafwet op dit punt wordt
herzien.
e Het Vrije Woord voor
Abonnés.
o
Asm de afd. Boschkapelle der
It. IC. Kiesvereeniging.
Mijne Heeren
Daar ik ongeveer eene maand ge
leden u gedeeltelijk verslag heb gege
ven der laatste algemeene vergadering
en er tot op heden geen antwoord is
op teruggekomen, en toch allen uitge
zonderd dhr. Burgers het hun toege
zonden exemplaar hebben aanvaard
het pleit niet voor de ridderlijkheid
van dhr. Burgers, een hatelijkheid aan
iemands adres te zeggen en deze geen
gelegenheid ter verdediging te geven,
zal ik maar zelf de zaak verder uiteen
zetten. Ik heb aan de gansche
verg. dus ook aan u Burgers gevraagd
of iemand aan de acte nog iets toe
te voegen had. Maar toen u wist dat
mij het woord niet meer verleend
werd, durfde u dat zeggen.
Ik heb u in de gelegenheid gesteld
de daden van actie van het Dagelijksch
Bestuur te noemen, u hebt dat niet
gedaan om de eenvoudige reden dat
zij niet bestaan. Ook zijt u in ge
breke gebleven te weerleggen, dat het
door mij genoemde niet door het D. B.
kon worden gedaan. Daar ook het
D. B. op de verg. zelf nog later niets
tegen mijne beschuldigingen wist in
te brengen, kan dhr. van Waesberghe
omtrent deze verkiezing met alle recht
zeggen vrienden in den nood duizend
in een lood. Ook wil ik u melden
dat wanneer die afgevaardigde der
afd. Stoppeldijk nog moest voortgaan
zooals hij tegen een uwer gedaan
heeft in het café van dhr. A. Serrarens
u hem gerust moogt aanbieden dat
ik bereid ben om op een door hem
te bepalen Zondagnamiddag in het
zelfde café met hem mijn handelingen
tijdens mijn mandaat in het openbaar
met hem te bespieken. Ik weet niet
hoe die man mij een leugenaar durft
noemen, wijl hij alias Burgers in het
Wapen van Zeeland een hatelijkheid
aan mijn adres zegde en hem dan
ging smeren als ik hem ging ant
woorden. Waarom direct weggereden
op Rustwat als ik hem zelf aansprak
Om deze en nog andere reden speet
het mij dat de Volkswil toen ook het
arbeidscontract dat ik met Destom
bes heb niet in zijn geheel kon
plaatsen wegens plaatsgebrek.
Over dit contract heb ik nog wel
eens met uw geachte Voorzitter ge
sproken. Nu weet ik wel dat daarin
een massa fouten voorkomen maar
Zelandia die zooveel heeft geschreven
over het arbeidscontract heeft het niet
aan gedurfd een model te ontwerpen,
ja zelfs de R. K. Boerenbond, op wiens
weg het lag, heeft waarschijnlijk om
de groote verscheidenheid daarvan af
gezien maar aangenomen dat iemand
het aangedurfd had zou deze dan
daarin hebben opgenomenzoo en
zelfs in uwe vrije dagen moet gij u
kleeden en niet anders Het heeft mij
altijd verwonderd en nog dat onze
Afgev. der Tweede Kamer hieromtrent
nooit aan de mogelijkheid van het
bestaan van een arbeidscontract ge
dacht heeft, maar door zijn stilzwijgen
heeft die mij een kijk in het intervieuw
der Zelandia partij gegeven waarmede
wij later rekening zullen houden. Het is
echter waar dat de verantwoordelijke
redacteurs van Zelandia en Zeeuwsche
Koerier tegenwoordig nog al een potje
mogen breken.
Het is treurig maar waar. Maar nu
verwacht ik dat tengevolge van deze
treurige waarheid de kiezers in 1913
tot dhr. Fruytier zullen zeggen u
hebt nu zoolang op twee zetels geze
ten u zijt nu wel uitgerust, gaat nu
eens een beetje staan en laat daar de
H. H. Van Dalsum en Wortman eens
wat zitten, want teekenend is het dat
er nu reeds stemmen opgaan met
Waesberghe er uit schieten wij niets
op En nu beschouw ik hen die Van
Dalsum in de Staten gebracht hebben
niet voor zoo dom dat zij niet inzien
dat alszij van Dixhoorn en Wortman
niet in de Staten kiezen de kans voor
i Kramer en Van Dalsum daarmede zou
dalen. Omdat men tegen mij met
algemeene stemmen een mo
tie van wantrouwen aannam
maar in gebreke blijft de reden daar
voor in het openbaar op te geven wil
ik u reeds nu zeggen hoe of de par
tijen zullen staan. Alle aftredenden
loopen groot gevaar behalve dhr.
Hombach, dhr. Fruytier voor beide
zetels. Is dat nu valsch of beginsel
loos De Centrale heeft niet bedacht
dat zachte heelmeesters stinkende
wonden maken. Het spijt mij echter
dat geen enkele is opgekomen tegen
mijn beschuldiging wijl ik het nu niet
gepast vind om (wie zwijgt stemt toe)
hier in het openbaar te behandelen
wat binnenkamers behoort omdat mij
dit niet ten laste gelegd is, bovendien
kunt u van de beide andere afgev.
die beide present geweest zijn wel
vernemen wat ik het D. B. heb ten
laste gelegd. Mochten deze weigeren
(de goede trouw moet worden veron
dersteld zoolang de kwade trouw niet
is bewezen) dan ben ik niet ongene
gen het publiek te doen. Het spijt
mij dat ik niet meer in uw midden mag
verschijnen om de genoegelijke bijeen
komsten die wij vroeger gehad hebben,
maar nog meer, omdat ik nu niet in
de gelegenhdid ben de volgende motie
voor te stellen en tot dhr. Van Eer
denburg en passant te richten Is de
aanklacht tegen mijn persoon gedaan
in het belang der R. K. Kiesvereeni-
ging zooja geef dan de reden op
Of is zij gedaan om uiting te geven
aan een persoonlijke veete beken?
Want men houdt er bij de Centrale
zoo een rare rechtspraak op nade
H. H. Verwilghen zijn gesehrapt om
dat zij de vacature Moes voor een
vrije vacature beschouwden, Zelandia
beschouwt nu de vacature Godin de
Beaufort voor een vrije en vergelijK
de uitspraken der kiezers. Op het
advies van Zelandia gaan zelfs hare
eigenaren nog niet in, terwijl de can-
didaat van het Hulsterblad slechts
2 pCt. stemmen te kort kwam.
Arme Zelandia ik begrijp dat het
voor dhr. van Zeijl moeilijk is als
men het anders moet schrijven dan
men het zelf meent, menschelijke
fouten daargelaten. Ik breng bij deze
mijn dank voor de aangename wijze
van samenwerken en waardeering wel
ke ik van dhr. van Zeijl heb mogen
ondervinden alhoewel ik nu niet tot
die katholieken behoor die onderschrij
ven dat men niet goed katholiek kan
zijn zonder Zelandia te lezen. Ik lees
Zelandia om te weten wat kost die
haar abonné's opdischt. Dat ik even
goed aan haar als aan sommige an
deren twijfel bewijstIn no. 920 van
26 October ontkent Zelandia niet in
mijn vorig stuk er de woorden door
m ij te hebben uitgelaten waardoor de
zaak geheel omdraaide. Ook is Ze
landia in gebreke gebleven op te
geven waar, wanneer en wel
ke wettig gestelde candi-
datuur door mijistegengewerkt.
In haar naschrift van 26 October
vraagt Zelandia mij Is het waar of
niet, dat in de algem. verg. een voor
stel was ingekomen tot royeering van
leden, omdat zij de wettig gestelde
candidatuur hadden bestreden. 2. Is
het onwaar of waar dat de algem.
verg. besliste overeenkomstig het voor
stel Mijn antwoord hierop is: Dat
Zelandia geschreven heefteen vijftal
en hieronder is mijn persoon bedoeld
4 uit Hulst en ik en omdat Zelandia
alle vijf hetzelfde ten laste legde en
bekend heeft eerst mijn antwoord te
hebben verminkt en later in gebreke
is gebleven waar wanneer en welke
te noemen is mijn conclusie Zelandia
bekent zelf onwaar verslag te hebben
gegeven en omdat zij dit zelf inziet
sluit zij haar kolommen.
Want als Zelandia die zaak op
openbaar terrein had willen brengen
dan zou ik haar gevraagd hebben. 1.
Dhr. de Tenter is geschrapt wegens
teekenen verboden candidatenlijst. Is
dit teekenen van verboden candida-
tenlijsten alleen toegestaan aan Leden
van het Centraal Bestuur? Want zij
raadplege dan de lijst voor dhr. Kra
mer nog eens. 2. Wat moet er nu met
u (Zelandia) gebeuren dat hierop
tegenspraak volgt die eer bewijst men
alleen Destombes zoodat hier ten
volle bevestigd is hetgeen ik in mijn
vorig schrijven verhaalde dat van De
stombes een groote hypnotische kracht
uitgaat, want noch ik noch dhr. Van
Dalsum hebben Zelandia kunnen be
wegen tot polemieken met de Volks
wil en voor Destombes is dat maar
rapenschillen. Ik trek echter zeer in
twijfel of Zelandia daarvan veel plei-
zier beleefd heeft. En nu M. H. richt
ik tot u deze vraagNa den slag
kon men in Zelandia lezen welk eene
onvastheid van leidend beginsel, maar
als men nu de vastheid van Zelandia
ziet zal dan nog iemand uwer het
recht van bestaan der derde Kath.
Kiesv. (de Controleur) durven ontken
nen wier beginselen reeds dit jaar
gezegevierd hebben en in 1913 zeker
zullen zegevieren Wanneer u de
goedheid wilt hebben mij te melden
of de afgevaardigden verslag hebben
gedaan of niet dan zal ik u ter gelij
kertijd een en ander over de Contro
leur mededeelen.
Mr. de Redacteur mijn dank voor
de verleende plaatsruimte.
Uw Dw. Dienaar.
G. VAN CAMPEN.
Boschkapelle, 28 Nov. 1910.
o
Rotterdam 28 111910.
Mijnheer de Redacteur!
Een klein plaatsje voor het onder
werp Bok en Geit.
Naar ik vernomen heb is er ook te
Graauw een bokken- of geitenbond
gesticht, en wel door de heeren die
den vroeger geboren varkenshond on-
noodig achtten en hem doopten als
socialist, ofschoon die bond bewezen
heeft en nog bewijst een redder te
wezen voor den werkman. Maar het
ligt niet in de bedoeling het zwaard
te trekken voor den varkenshond die
bewezen heeft zijn bestaan waardig te
zijn. Ik kom terug op den bond van
bokken en geiten. Zoo zal ook te
Graauw ieder werkman, zoo hij wil,
voorzien worden van bok of geit, zoo
dat de bokken- en geitenfamilie ook
te Graauw spoedig haar zielental zal
verdubbeld zien.
Nu rijst misschien bij u de vraag:
Bent u tegenstander van zoo een bond?
Ziet hier mijne meening.
Zoo ik vernomen heb staat aan het
hoofd van uwen bond een geestelijk
adviseur, die met een lang en uitvoe
rig debat het heil van bok en geit be
pleitte. Dit deed bij mij dc vraag
rijzenZou er voor bok en geit nog
een bovennatuurlijk leven bestaan, dat
een geestelijke zich zeiven en zijne
krachten opoffert tot heil van deze
herkouwers Aangezien er op Kerke
lijk gebied zoovele bonden en veree-
nigingen zijn had die man een liefda-
digheidsbond gesticht, had hij de ar
moede in al haar kleuren geschilderd,
had hij de ellende van koude, honger,
enz. voor den geest gehaald, welke
ook misschien vele van zijne broeders
met dezen barre wintertijd te wachten
staat, geloof vrind, ik had uw plan
toegejuicht. Want ook ik weet dat er
tusschen uwe partij en de onze een
kloof is oneindig diep en breed. Maar
tracht deze niet te dempen door het
schenken van bok of geit. Neen, op
die wijze zal zij zich niet sluiten,
maar wel op deze wijze: Trekt u
terug uit het politieke leven waarin u
tot heden een hoofdrol hebt vervuld.
Wend uwe krachten aan tot het gees
telijke. Doet gelijk de priester van
het Evangelie, welke sprakIk ben
de goede Herder. En de goede Her
der geeft zijn leven voor zijne schapen,
Want ziet, 99 schapen liet ik achter
in de woestijn, en het 100e, welke
verdwaald was, zoeken. Welnu, zoekt
uw broeder, dien gij door het weige
ren van zijn paaschplicht van u ver
vreemd hebt van Christus Kerk. Ver
zoent u met hem. Ziet eerst den balk
in uw eigen oog alvorens gij den
splinter ontdekt in uw broeders oog.
Leeft als 't ware voor hem. Maar
drilt ze niet naar uw wenschen of naar
den wil van eenige geldmannen die in
u een werktuig zien om met minach
ting neer te zien op uw broeder, wat
gansch niet strookt met uwe roeping.
Maar genoeg. Volgens mijne meening
hoort een priester in de kerk maar
niet in het lokaal waar een bokken-
of geitenbond gesticht wordt. En nu
een vraag aan de andere heeren. Is
uw bond gesticht, om den werkman te
bevoordeelen, ofschoon ik daar nog
aan twijfel Want ik beschouw uw
plannen als een stoomketel gauw
warm maar zoo koud. Is het soms
verkiezingreclame Is het een truc
om den werkman, die meerendeels
van u is afgedwaald, tot u te trekken
ter voorbereiding tot den grooten en
zwaren strijd welke wellicht aan gene
zijde van de Schelde te wachten is
Geloof heeren, die vlieger is nog niet
op. Ik vraag u, wat zal de werkman
met een graseter doen daar hij niet
maaien of zaaien kan Welnu, geeft
hem eerst een stuk land, zorgt, dat hij
eerst pooten en planten kan voor hem
en de zijnen, en dan zal er voor bok
of geit ook wel wat overschieten.
Maar met enkel bok of geit zal de
werkman nog geen stap verder zijn.
Moesten er onder u, Graauwenaren
lid zijn van den bond, vergeef het
dat ik hem in de schaduw heb gt
Mijn wensch is nog eerst land en
een bok of geit.
Na u bedankt te hebben mijn!
de redacteur voor de verleende pla
ruimte, noem ik mij lid der vo
wilpartij
F. D. DE WILD!
De Volkswil tcekent hierbij aan
Nu de Wilde deze zaak van i
geitenbond ter sprake brengt wil
we ook even onze gedachte zeg»
Het denkbeeld van den geitenbi
lacht ons toe in het belang van
landarbeider, doch met deze gro
mits: dat hij, door het nemen van»
geit, zijn varken niet behoeft op
offeren, dat de zaak doeltreffend wo
aangepakt en onder dit doeltreffer
behoortöf een gemeenschappeli
weide voor de geiten „de koe van
werkman" of het gebruik van
stuk land voor ieder afzondert
Want de koe van den werkman 1
evenmin van den wind leven als
koe van den boer, en geen boer g|
een koe houden zonder eerst land!
hebben. Tegen een geestelijk advisi
van den geitenbond hebben we g«
bezwaar, mits deze daarin een mi
del zoekt om de menschen ter w!
te zijn om deze menschen zi
ven. Maar wij twijfelen met
Wilde of deze wel de zuivere bede
ling is in ons Land van Hulsf.
Red. Volkswil.
o
Sas van Gent, 1 December 1910,
Mijnheer de Redacteur 1
Door het volgende te plaatsen, zou
U mij ten zeerste verplichten.
Maandag 1.1. was het hier verpac
ting van enkele perceelen tuingror
die aan de gemeente toebehoore
Deze worden voor den tijd van i
jaren verpacht. Daar er verleden ja
heel wat tongen in beroering zijn g
bracht door het onderhands verpac
ten van den zoogenaamden „pui
dacht ik dat dit perceel met nog et
ander nu ook publiek zouden kome
Maar mis. Hoe de omwonende oc
geklaagd hebben, over de handelwiji
van ons bestuur, de toestand is d(
zelfde gebleven. Een mooie geleger
heid om bij de aanstaande raadsve:
gadering een hartig woordje te spreke
tot B. en W. Ik dacht altijd dat alle
wat van de gemeente verpacht won
publiek moet verpacht worden. N
gaa't het natuurlijk niet aan als er ee
stukje tuingrond disponibel komt e
eene afzonderlijke verpachting voor:
houden, maar als er toch eene i<
kan alles wel. Als de raadsleden n
ook maar de kracht hebben, om hu
wil door te zetten en zich met gee
kluitje in het riet laten sturen. Nit
dat ik denk dat er aan de zaak nq
verandering zal komen, maar allee
om zoo iets in het vervolg te voor
komen.
U, mijnheer de Redacteur, mijn dan!
voor de plaatsing.
Uw abonné.
o
Mijnheer de Redacteur.
In het voorjaar klopte een vade;
met een groot huisgezin aan bij he
Armbestuur voor wat geld om eer
Communiekind te kleeden Hij kreej
dit, doch met uitdrukkelijke bepa
ling, dat hij het niet mocht beste
den bij de Volkswilmannen. Doel
nu komt het Armbestuur de armen-
billetten weer aanbieden en ook bij
de Volkswilmannen. Wat denkt l'
daarvan Zijn wij alleen goed on
te geven en om te verdienen moei
men uit ons huis blijven
Graauw.
Een Volkswilman.
Me dunkt, als het Armbestuur
zoo dom partijdig is, laten de leden
daarvan dan ook maar in hun eigen
zak tasten tot zoolang zij wat fat
soenlijker zijn geworden.
Red. Volkswil.
Tegen Home llule
is plotseling een hevig verzet gerezen
in... Ierland. Uit Londen wordt ge
seind
Gisterenavond is er te Belfast een
groote betooging tegen Home Rule
gehouden, die zich door merkwaar
dige tooneelen en groote geestdrift
kenmerkte. Vijf-en-twintigduizend