De Volkswil Judas de Volksveracliter, BIJVOEGSEL van van 15 October 1910. Burgerlijke stand. Van alles wat. ALLEMAAL GEHEELONTHOUDERS? 39 FEUILLETON. het woord van Leo XIII in diens „Graves de communi re", door „hun positie, vermogen en beschaving naar geest en gemoed wat meer aanzien in de maatschappij hebben", en dat zij vooral in die kringen veel beoefe naars telt. De bedoeling van dit artikeltje is allerminst om te polemiseeren met de Redactie van dit tijdschrift. Ik wilde alleen even mededeelen, hoe in de katholieke kringen over de geheelont houding uit naastenliefde wordt ge dacht. Vele lezers van de „Wegwijzer", zullen daar ongetwijfeld belang in stellen. Breda. F. FR. ILDEFONSUS. O. ff. min. Cap. Wij nemen het onderstaande stukje over uit de Wegwijzer: En dan ver zoeken wij aan onze lezers zich eens te herinneren, dat we indertijd op den Katholiekendag te Bergen-op-Zoom hadden gezinspeeld op de wijnkelders der pastoriën, de groote reden, waarom de geestelijkheid van het bis dom Breda in het geniep zulk een vijandige houding tegen ons heeft aangenomen. Maar tegen pater Ilde- fonsus is deze geestelijkheid zoo ge niepig niet, ze laat eenvoudig den pater praten, en vindt zijn raadgevingen aan de overheden enz. goed mits niet voor zich zelve, want, in eigen oog, doet en wil zij nooit anders dan wat goed en waar en recht is, omdat zij zich zelve niet kent en niet wil kennen. O Sas ran Gent. Huwelijks-aangiften. 17 Sept. Franciscus Engelbertus de Splinter, oud 44 j., jm. en Emelia Hollebosch, oud 42 j., wed. Huwelijks-voltrekkingen. 17 Sept. Theophil Maes, oud 22 j., jm. en Leontina Maria Vermast, oud 25 j., jd. 29 Sept. Franciscus Engelburtus de~j Splinter, oud 44 j., jm. en Emilia Holle-'*^ bosch, oud 42 j., wed. Geboorten. 22 Sept. Gabrielle, d. van Florimondus de la Ruelle en van Elodie Marie Lammens. 23 September. Gustaaf René, z. van Joannes de Caluwé en van Rosalia Obrie. Overlijden. 27 Sept. Gustaf René de Caluwé, oud 5 d., z. van Joannes en van Rosalie Obrie. Stoppeldijk. Geboorten. 1 Sept. Gerardus Josephus. z. van A. de Maat en van J. M. Mangnus. 6 September. Edmondus Leopoldus, z. van J. L. Jacobs en van A. C. Rosier. 8 September. Theodorus Angelus, z. van H. F. Morres en van Cl. Voet. 15 Sept. Cornelia, d. van P. van Eek en van M. de Bakker. 23 Sept. Lea Bertha Henrietta, d. van J. M. Breijaert en van L. C. de Bruijne. Zuiddorpe. Geboorten. 21 Sept. Mauritius Aloysius, z. van Aldolphus Jesvirens en van Rosalia deMaertelaere. Hontenisse. Huwel.-aang. 23 Sept. Petrus van Laar, oud 27 j., jm. en Anna Catharina Baart, oud 32 j., jd. Huwel.-voltrek. 17 Sept. Josephus Beulaert, oud 46 j., weduwn. en Maria Louisa Mathilda, de Bruijn, oud 38 j., wed. 24 Sept. Jan Francies van Over- meeren, oud 21 j., jm. en Paulina van den Brande, oud 22 j., jd. Geboorten. 19 Sept. Rocalia, d. van Petrus van Waterschoot en van Ceci lia Boogaart. Petrus Jacobus, z. van Desiré van Huffel en van Rosalia Du- rinck. 23 Sept. Sylva Maria Adriana, d. van Eduardus van Damme en van Eugenia Pieters. 24 Sept. Jacobus, z. van Augustinus Fruijtier en van Maria Ludovica de Beule. 25 Sept. Albert Joseph, z. van Ludovicus Franciscus de Theije en van Cornelia Judoca de Waal. 26 Sept. Irma Rosalia Maria, d. van Johannes Josephus Fassaert en van Christina Mathilda Menu. 30 Sept. Emma Anna Apolona, d. ven Edmond Petrus Duchene en van Maria van Wolffelaar. Overlijden. 28 Sept. Cornelia de Zeeuw, oud 76 j., echtg. van Jacobus de Feijter. 29 Sept. Sophia Pieters, oud 72 j-, d. van Francies en van Anna Catharina Schelfhout. Graan w. Huwelijks-aang. 23 Sept. Jacob Hubert Colbers, oud 30 j., jm. en Angela Catharina Dalmijn, oud 23 j., jd. Theodorus Jahannes Willeins, oud 26 j., jm. en Louiza Phelomina Dalmijn, oud 27 j., jd. 30 Sept, Petrus Alphonsius Henderickse, oud 42 j., jm. en Maria Phelomena Bernaert, oud 37 j., jd. Geboorten. 2 Sept. Julia Baptista, d. van Petrus Augustinus Schillemans en van Eulalia Maria Steijaert. 4 Sept. Gerardina Ludovica, d. van Emma nuel Buijsrogge en van Louisa Kege- laer. Florimondus Fredericus Sijmphor, z. van Cornelis Verlinden en van Ro- sina Maas. 8 Sept. Petrus Josephus Marie, z. van Andries de Caluwe en van Johanna Maria Harend.s Petrus, z. van Charles Ludovicus Daalman en van Rosalia Hofman. 11 Sept. Johanna Dorothea, d. van Eduard Cornelis van der Klooster en van Rosalia Schelfhout. 13 Sept. Angela Louisa, d. van Fran ciscus Hendrikus Lossie en van Louisa Triest. 15 Sept. Petrus Bernardus z. van Alphonsus Verschote en van Eli sabeth van de Lavoir. 17 Sept. Edu ardus Cornelis, z. van Josephus Johan nes Bnijsrogge en van Maria Louisa van Kampen. 24 Sept. Alphonsus Theodorus, z. van Jacobus Kouijzer en van Anna Maria Paulina Burm. 27 Sept. Clementina Wilhelmina, d. van Josephus van Laere en van Louisa Maria Mangnus. 29 Sept. Josephus, z. van Gilles Picavet en van Philomena van de Keer. Overlijden. 11 Sept. Jan Francies Hofman, oud 73 j., weduwn. van Maria Anna Fruijtier. 18 Sept. Clementina Irena van Laere, oud 4 j., d. van Jo sephus en van Louisa Maria Mangnus. 21 Sept. Angela Louisa Lossie, oud 7 d., d. van Franciscus Hendrikus en van Louisa Triest. >23 Sept. Petrus Daalman, oud 2 w., z. van Charles Ludovicus en van Rosalia Hofman. Beleediging. De Rechtbank van Alkmaar deed onlangs uitspraak in de zaak tegen M. M., Soc.-Dem. raads lid aldaar, aangeklaagd wegens be leediging van den inspecteur van politie aldaar, door middel van een stuk in Over dit onderwerp gaf onderge- teekende een brochure in het licht. „De Wegwijzer" heeft dit werkje gere censeerd en o.a. gezegd Pater Ildefonsus tracht in deze brochure aan te toonen, hoe de Roomsche drankweer tegenover dien eisch van „allemaal geheelonthouder" staat. Geheelonthou ding is doel tegenover jeugdige perso nen en drankzuchtigen, en ook voor bepaalde personen in bepaalde om standigheden. Verder is zij middel, als daad van Christelijke naastenliefde tot voorbeeld en steun voor hen, voor wie de onthouding öf gewenscht óf noodzakelijk is, voorts als propagan damiddel tegen drinkgewoonten en drinkdwang. Echter geen wereld onthouding Dit is ons niet duidelijk in het betoog. We lieten opzettelijk eenige regels hooger gespatieerd zet ten als daad van Christelijke Naas tenliefde. Zijn er dan ook Christenen, voor wie die Christelijke Naastenliefde niet geëischt mag worden Niet tegen over hun eigen kinderen Niet tegen over hun lijdende mede-Christenen Als onthouding inderdaad een eisch van Christenlijke Naastenliefde is, dan meenen wij, geldt die eisch voor alle Christenen Zeker, alle Christenen, niemand uit gezonderd, zijn tot naastenliefde ver plicht. Tot allen heeft Jezus gezegd „Dit is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebtHieraan zullen allen er kennen, dat gij Mijne leerlingen zijt, indien gij liefde hebt voor elkander." Wil dit echter zeggen, dat ieder Christen verplicht is elke daad van Christelijke naastenliefde te stellen Neen, zeggen de Katholieken. Hun zedenleer luidt zoo. Wanneer de even- mensch in uitersten nood verkeert, moet men hem uit naastenliefde ter hulp komen, en dit zelfs met gevaar voor eigen leven, indien het een gees telijken nood, d.i. de belangen der ziel of godsdienstige belangen betreftgeldt het echter eene lichamelijke of stoffe lijke behoefte, dan behoeft men er zijn eigen leven niet voor in gevaar te stellen, doch is men wel verplicht een groot ongemak te verduren of een zwaar offer te brengen. Is de nood, hetzij geestelijk of tijde lijk, waarin onze naaste zich bevindt, groot, dan is helpen voor iedereen plicht, mits dit geen zware last ver oorzaakt. Uitgezonderd wanneer men ook nog op een anderen titel ver plicht is alskrachtens ambt of be diening, uit rechtvaardigheid of piëteit in deze gevallen regeert de naasten Geschiedkundige roman uit den lijd der Macliabeën. EERSTE BOEK. (o)—o—(o)— DU KRONING VAN ANTIOCHDS. XI. Feestelijk uitgedoste jeudige slaven verdeelden onder de gasten kransen van frissche rozen of slingers van rho- dodendrums, welke de mannen met een paar vleiende woorden op het hoofd der vrouwen drukten, om ver volgens, aan hare voeten geknield, zich wederkeerig door haar met bloe men te laten tooien. De vrouwen kregen kussens met rozenbladeren ge vuld, om met het bovenlichaam daarop te steunen. Het feest nam een aanvang. Slaven van schoongevormden li chaamsbouw in de bevallige kleeder dracht van Corintische epheben, ver joegen de vliegen en muggen met breede waaiers van struisvederen en palmbladeren. Kelken van amethyst, drinkbekers van terpentynhout, goud of zilver werden rondgereikt en vaak door schoone vervangen daar men elke liefde, ook al zou hare beoefening veel vergen. In alle overige gevallen, dus wan neer de nood noch een uiterste noch zwaar is, bestaat voor niemand eene verplichting uit naastenliefde. Volgens deze regelen wordt door de katholieken ook de liefdeplicht in zake de geheelonthouding beoordeeld. Hieruit volgt reeds, dat er heel wat gevorderd wordt om te mogen zeggen, dat iemand uit naastenliefde verplicht is alle alcoholgebruik vaarwel te zeg gen. Bovendien zou o.m. absoluut moeten vaststaan, dat zijn geheelont houding het eenige middel is. Want de naastenliefde verplicht alleen maar, in geval van nood te helpen zonder meer. Kan dus op een andere manier hulp geboden worden, dan vervalt de verplichting tot geheelonthouding ter stond. De geheelonthouding blijft intus- schen voor iedereen een heerlijke daad van Christenlijke naastenliefde. En in dien zin heeft de Roomsche drankweer niets tegen wereldonthouding. Inte gendeel I Een andere vraag is echter, of men van iedereen eischen mag, dat hij zich uit naastenliefde elk alcoholgenot ont zegt. Dit zou alleen het geval kunnen zijn, wanneer het alcoholisme slechts door de geheelonthouding van allen zoude zijn uit te roeien. Als de Re dactie van „De Wegwijzer" mij dit bewijzen kan, sluit ik mij aanstonds bij haar gevoelen aan. Voor het oogenblik houd ik 't ech ter met Gerard Brom„Dit laatste (onthouding uit naastenliefde) is geen plicht drukkende op iedereen, maar een sociale plicht, rustende op de maatschappij". Naar mijne overtuiging eischt de christenlijke naastenliefde, dat velen de geheelonthouding het juiste en afdoende middel tegen het alcoholisme volgens Leo XIII z.g. beoefenen. Hoe velen Dat is niet te zeggen. Maar dat een machtig leger geheelonthouders noodig is tegenover het legio drinkideeën en drinkgewoon ten, om den drinkdwang te verwij deren, om den invloed van het drankkapitaal te ondermijnen, om de duizenden drankzuchtigen te redden enz., moet, dunkt me, iedereen die het alcoholisme onbevooroordeeld en ern stig onder de oogen ziet, duidelijk zijn. En de naastenliefde vordert m.i. ook nog vooral, dat de geheelonthouding wordt bevorderd door hen, aan wier zorgen de belangen der maatschappij zijn toevertrouwd; geestelijke en we reldlijke overheden, opvoeders, volks vertegenwoordigers, leiders en voor mannen, kortom door allen, die, naar wijnsoort, meestal met ijswater ver mengd, uit andere bekers dronk. Het edele druivensap bracht weldra een blijde feeststemming te weeg. De overmoedigsten wierpen rozenbladen in elkanders bokaal, of storten in hunne kroezen balsem of welriekende olie, alvorens er uit te drinken. De mannen gebruikten met voorliefde wijn, die in het dal Eschkol bij Hebron groeide, of uit Sarepta en Engadi kwam, terwijl de vrouwen de voorkeur gaven aan amandelmelk of aan den zachten myr- rhewijn, welke niet zoo bedwelmend was. Ptolemeüs zoette zijn kruiden wijn met honig aan, terwijl Philippus, den Phrygiër, dien met alsem bitter maakte. Nadat Lysias een lofrede op de deugden van den koning had gehouden, begon het feestmaal. Bij het geluid van cymbalen, theor- ben en luiten kwamen jongelingen in goud- groen-glinsterende zijden klee deren op de maat der muziek binnen zij droegen kunstvaardig de gerechten in gouden en zilveren schotels op het hoofd. Er was zoowel voor den Syrischen smaak als voor de fijnproe- vende tong van den Romein gezorgd want behalve broodkoeken, Syrische boonen, Syrische radijzen, uien uit Ascalon en gesmoord gazelenvleesch, waren er gebraden kippen, fazanten van de Caspische zee, rivierbarbeelen, patrijzen, oesters, kwartels en leeuwe rikken, moeralen en jonge schildpad den met flamingotongen toebereid. De maaltijd duurde langPhilippus at onafgebroken, Antiochus daarente gen nam slechts weinig, streek vaak met de hand over zijne oogen en glimlachte ternauwernood, als zijne vrienden hem met scherts wilden opvroolijken. Op schotels van citroen- en cypres- senhout of op kunstig gebeeldhouwde marmeren schalen werdén de kost baarste vruchten uit de vlakte van Sarron rondgediend, bovendien nog druiven uit Cyprus, meloenen uit Egyp te, rozijnen en vijgen uit Hebron, als ook appelen, pruimen, oranje-appelen, amandelen, bananen, abrikozen, perzi ken en granaat-appels uit Joppe. Jonge slaven, met klimop in het glimmend gezalfde haar, gehuld in witte tunica en rooden mantel, boden aan de vrouwen op bladen van jaspis verfrisschend reukwerk in albasten kruiken aan. Toen de maaltijd was afgeloopen haastten de slaven zich, den gasten welriekend water over de handen te gieten en vervolgens hun de vingers af te drogen met doeken uit het fijnste Sidonische lijnwaad met purperen franje, terwijl anderen met sierlijke stoffers van Egyptisch riet de brood kruimels van den vloer opveegden. Ptolemeüs, de vleier, stond op en hield met eenigszins dubbelslaande tong een redevoering, waarin hij An tiochus vergeleek met Heracles, totdat hij ten slotte de harpen liet spelen en verklaarde thans op den roem des konings een loflied te willen zingen, zooals Hemorus dit gedaan had op de helden van Troje. Systrum en harp weerklonken doch de koning wenkte met de hand en oogenblikkelijk zweeg de muziek. Belisar had den koning zacht iets toegefluisterd, thans verscheen Jason in dc zaal, en wierp zich voor den koninklijken zetel op de knieën. Er ontstond een groote stilte, zoo dat iedereen duidelijk de woorden van den dronken Phrygiër verstond, die verwonderd Sarron, naast hem, op luiden toon, vroeg„Wat moet die stinkende knoflooketer hier Er verhief zich een luid gelach, doch Antiochus wenkte nogmaals, het lachen verstomde en Jason stond op. „Machtigste koningGij, adellijken onder een roemruchtig volk 1" begon hij. „Heden verdrongen zich alle vor sten des rijks om dezen koningstroon, ten einde den nieuwen souverein, dien de goden mogen beschermen, hunne hulde te bieden. Slechts Onias, de hoogepriester der Hebreërs, welke on der de opperheerschappij der Syriërs staan is de eenige, dien ik hier niet tegenwoordig zie „Genoegviel de koning hem in de rede. „Onias, die zich tegen mijn gezag verzette, verklaar ik van zijn ambt te vervallen. In plaats van den afgezetten hoogepriester benoem ik u, Jason, tot hoogepriester der Joden 1" Jason maakte een diepe buiging en antwoordde met luide stem„lk dank het „Volk" van 3 Juli jl. Beklaagde werd veroordeeld over eenkomstig den eisch van het Open baar Ministerie tot f 25 boete of 25 dagen hechtenis. o I)e gezaugenquaestie. Men schreef uit Rijssen aan de „N. R. C." Het volgende onverkwikkelijke too- neel speelde zich hier Zondag bij een godsdienstoefening in de Hervormde Gemeente af. Tengevolge van het vertrek van ds. Gunning naar Oud-Beierland is er hier een vacature in de Ned. Hervormde Gemeente. Heden voormiddag nn trad hier in de kerk op ds. Van de Flier, orthodox predikant te Ootmarsum, zoon van wijlen den hofprediker. Toen deze gezang 77 liet zingen, verlieten verscheiden menschen de kerk en toen later een paar verzen van Gezang 189 zouden gezongen worden, stroomde bijna de geheele kerk leeg. Slechts een zestig menschen bleven er over alle kerkeraadsleden, op een na gingen ook heen als protest tegen het laten zingen van Gezangen, Toen de dominé na kerktijd op straat verscheen, ver gezeld van een kerkeraadslid, werd er gefloten. Er zijn nog meer orthodoxe ringpredikanten, voorstanders van de gezangen, die op hun beurt zullen optreden. o— Een legaatqunestie. Te Rouveen, gem. Staphorst, weigert de kerkeraad der Gereformeerde gemeente een le gaat van f 1500 te aanvaarden, door een gemeentelid gelegateerd voor de aanschaffing van een orgel, omdat de erflater door zelfmoord aan zijn einde is gekomen. Sommigen meenen echter dat de kerkeraad tegen een orgel is, als zijnde te wereldsch en dringen als nog op de aanvaarding van het legaat aan. (N. R. Ct.) o Wat de kleine Anna van hare moeder leerde. Yan- daag is het waschdag. Natuurlijk heeft moeder het zeer druk. Fe kleinen moeten verzorgd worden, het eten moet op tijd klaar zijn en in- tusschen gaut. het maar voortdurend trap op en trap af naar de wasch* keuken Het spreekt van zelf, dat op zulke dagen aan een helpende hand behoefte is. Daarom had moe der hare oudste dochter maar uit de school gehouden Anna is een ver standig meisje en weet moeder goede hulp te bieden. De kleine verricht trouw den haar opgedragen arbeid Bij 't avondeten vraagt zij„Moe der, schrijft u nu ook een briefje voorde juffrouw (de onderwijzeres;? Ik kan toch morgen niet weer zeg gen, „dat u ziek zijt geweest. „Zeg maar", gaf de moeder ten antwoord, „dat gij hoofdpijn hebt gehad en onmogelijk hebt kun ren opstaan. De kleine Anna trok een ontevre den gezicht. De moeder zeide echter: „Weest maar niet bezorgd, ik zal het je op 'n briefje schrijven." u voor uwe goedgunstigheid, verheven vorst, en zal mij die waardig toonen. Hebreeuwsche mannen, die, evenals ik, de Syriërs hoogachten, hebben mij opgedragen, in hunnen naam den ko ning hulde te brengen. Vijfhonderd negentig attische talenten in zilver leg ik als blijk onzer vereering u, roem rijken koning, aan de voeten. Zie, daar komt de schat reeds Hijgend onder de zware vracht brachten de slaven het fonkelende zil ver in groote, dikbuikige metalen vaten binnen. Alle gasten stonden van hunne zetels op, en een luide kreet van ver bazing ging door hunne lijen. En Jason, zich verheugend in die verwon dering, stond vóór Antiochus, greep rechts en links met de hand in de vaten, en terwijl hij het liefeijk klin kend zilver uit de hoog opgeheven handen op de andere muntstukken liet vallen, riep hij uit„Ziet, zóó huldigt de hoogepriester den machtigsten aller koningen „Leve' Antiochus Heil Antiochus Leve de koning!" juichten de gasten en de bekers klonken. Glimlachend hoorde de koning deze onstuimige huldiging aan, gaf den sla-' ven een wenk den schat weg te bren gen en zeide tot Belisar: „Breng Jason naar mijn amanuensis, den schrijfslaaf, opdat deze hem het docu ment stelle, dat hem tot hoogepriester benoemt. Mijn zegel staat er reeds opgedrukt." Jason wierp zich nogmaals voor

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1910 | | pagina 5