DE VOLKSWIL m No. 51. Zaterdag 17 Gewestelijk en Algem Richting: Voor waarheid en voor recht, door persoon of party. r 1910. Ie Jaargang. Weekblad te Hulst. en door daad van anderen, zonder aanzien van 2ATBBDAO. BEDACT1E: Gcntschestraat C 7 Hulst. A DHIMI8TBATIC: Gentschcatraat c 6 te- Hulst. NEDERLANDf 050. BELGIE fr 1JO ANDERE LANDEN 1 080. Stichter: H. A. van Dalsum. Niet geplaatste stukken worden niet terug gegeven, van het Yrfje Wem en voor dien van A4r«rto«USa. Gentschestraat B 4 te Hulst. Advertentlén, in Ie zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Prijs per regel 10 cent Bij abonnement of geregelde plaatofn, belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant I025. Verzoek aan de bui ten landsche abonnés. hun abonnement tot October, als wanneer bet eente jaar om ia, per post to renden, toot zoover bet nog niet ia betaald Hat ia eoor Belgis per drie maait- den fr 1.S0, toot de andere landen 80 «at per 3 maasden, aoodat ieder het salf kan «itzeksnen. Wy doen «leen bet werk toor niemendal, de oonrant ia baar geld waard, daarom tertroowen wjj, dat niemand in de betaling aal achter den parochlalen plicht, na twee vruch- in dc wijze van handden in de ontvangst der parochiale Inkomsten. Het decreet setup voor hoe ge- mdcld moet worden om te komen t verwijdering der pastoors. Eerst oet den pastoor, wlen het aangaat, om zijn ontslag te nemen. Indien deze zich niet onderwerpt, zal de bisschop overgaan tot het geven van het ont slag. Maar in al deze handelingen 1 de blsachop niet alleen kunnen leien, hij zal zich moeten doen (de staan door twee synodale-cxa- In de Tijd stond het volgende Ito kerkdijk* teeht ton aanzien Aar pastoors Zond onze Romdnsche correspr dent reeds den verkorten inhoud een decreet over bovenstaand ond werp, de „Prtriote" verneemt thans gepubliceerd door de Congregatie van het Consistorie, om de parochiale tucht te wijzigen met betrekking tot de vcrplaalsing der pastoors door de bisschoppen- Behalve den tegenwoor dig gevolgden gerechtelijken weg is een sdministratleve weg geopend, die niet met zich meebrengt de plechtige en ingewikkelde handelingen van een formeel vonnis en die niet zoozeer op het oog heeft, den pastoors straf op te leggen, dap wel het belang dc* loovigcn te behartigen. De redenen, die den bisschop kun nen veroorloven, langs administratieven zijn negen'in getal. Deze zijnkrankzinnigheid, g dio den pastoor onbekwaam maken, zich bezig te houden ra zielszorgde alkeer van het volk tegen den pastoor, zelfs dan. wanner- afkeer niet gerechtvaardigd en m gemeen zou zijn, doch ais die afkeer een belemmering is la de uitoefening van het parochiaal ambt; het verlies der goede reputatie in de oogen van ernstige en achtenswaardige personen elke andere fout, die, bekend of onbe kend, ernstige schade kan be rok aan de Kerkde verwaarloozla examinatoren. Zoodra de bisschop een pastoor zijn parochie verwijderd heeft, moet In diens lot voorzien, betzij door bi king end»: delfljk, volgens de vastgeslelde overgaan tot aanwijzing van de pas- -consultoren en der synodale exa- In de eerste Encycliek v Plus verklaarde hn air leve >or zijn levenst n in Christus. Wij hadden bij het lezen dier Ency cliek dadelijk begrepen, en in den looi de* tijds begrepen we het steeds duf -r, dat de Paus in dat woord van vernieuwen in Christus* wilde zeggen: het hervormen van het in- j)even 4er Kerk en van de gedrag van grooten Invloed Is op bet volk. Dit laatste, reeds gereed In de "ermaning van Augustus 1008, wordt In* "decreet'mi ifcawSJSkvowr dat dc pastoor zaken partij k legen den ander terwijl de pastoor moet zijn de gces- herder en dienaar van nl zijoe it in zien is En wat wc «r nog s: ^^..Toovigen befbelnng of welbch agen der pastoors, lerdoor wordt door den Paus zei- de doodsteek toegebracht aan het ne dat fcltcllji niet anders is vielen van de geestelijkheid n aan te wenden en waar- godsdienst groote schade dig leve lijkhcid. I partij kiezen voor de of andere richting in het burger-- lljke leven. Wat ons dadelijk was opgevallen, werk van de dc Communie der kinderen, en de Eucharistische Congressen, bewezen eene groote hervorming, terugkeer tot dc alleroudste praktijken, in het In- Oeesteiljkheld en nu weder bet decreet over de verplaatsing van pastoors be wijzen de hervorming van de personen der Geestelijkheid. En dit wel In dezen geert: dat de priester zich moet be denken. dat hij to de ultdetter der hl Ood dient belangen, dat rijn, eene stichting - rijn alsof de godsdienst bestaat in den persoon van den priester, ter wijl hl] slechts Is de dienaar van den godsdienst. Dit komt het sterkst uit In de zoogenaamde katholieke bladen, waarin men altijd uitvoerig vindt ver meld het overlijden van e e n pastoor, kapelaan of pater, maar slechts zeer zelden van wat is gedsan door een Godsdienst is Ood dienen en de priester heeft voor taak door eigen daad en woord de ge'oovigen te fee- ren de wijze waarop God wil gediend worden. Zijn de Vermaning van I9Ö8 en het bovengenoemde decreet eenmaal in volle werking en diep doorgedrongen, wat echter zoo spoedig niet zal gaan want de karakters worden zoo gauw niet veranderd, dan kan bet niet andera, ot de Katholieke Oodsdlcnst zal weder algemeen worden geCcrd zelfs in krin- Want. n ivecl pralen .1 I in het vcrl n wil, hel is Wij zien in Paus de grootste Pausen die de Katholieke Kerk beett voortgebracht, doordat hij den vinger weet te leggen en het doet met krachtige hand, op dc juiste won- dcplc'rkcn der Kerk, namelijk op de praktijken die met de leer In strijd zqn en toch ais leer Worden be schouwd. De Volkswil heeft met de beslistheid partij gekozen tegen de politieke christelijkheid, dat is het den godsdienst misbruiken W doeleinden. At hebben mogelijke krachten tegen gespannen, de overweging van wat Paus Pius X nastreeft is voor ons eene nt: wat Paus Plu* nastreeft als drager van het Kerkelijk Oezag, dus van boven af, wordt door dus "van beneden de priester voortaan moet gun ais :ie«er en niet langer als partijganger. Als de tijd rijp is. zullen beide stre vingen elkur ontmoeten, en het eind resultaat zal zijnde verhouding tus- schen Kerk en Stut als Paus Leo XIU in zijne Encyclieken en in zijne Brieven aan de Bisschoppen der ver schillende afzonderlijke landen heeft herinnerd, de verhouding: dal Kerk i Staat beide souveretn. dat Is het logste, zijn op eigen gebied. En dan ut worden erkend, dat de „.-eindregelen van de Volkswil, aan onze lezers bekend, bevatten een stuk En dan zal blijken, dat de haat en de wrok der politieke christelijkheid ons alleen heeft gediend om het .s te leverenU de hervormt* door Paw Plu X aagertreefd ook la H. A. VAN DALSUM. De wrok der van Waesberghes verklaard. We ontvingen de notulen van de Provinciale Stateé van Zeeland van 1819. Daaruit vernamen we, dat in dat jaar tld was gekozen-voor de stad en het district Hulst, onder andere de heer van Waesberghe-Apers en tot plutsver- Omdat de heer Apers, als Griffier der Rechtbank eersten aanleg te Middelburg van het Ildmutschap der Staten was uitgeslo ten, werd in zijn pluts gekozen de heer van Wacsberghe-Boeijé, Er waren dus toen. een negentig jaar terug, drie heeren van Wacsberghe die voor de stad en district Hulst de vertegenwoordigers waren, wat wel eene aanwijzing is, dat reeds vóór dien tijd die familie hier ec ndc rol speelde, gelijk regende rof ook later speelde en door traditie wil blijven spelen. Aan dien rol is nu een einde geko men en wel v o o r goed volgens de uitspraak van de kiezers en het ver gaande, IMP die in die familie is jegens onzen persoon, en ook de wrok van dc gees telijkheid jegens onzen persoon, J-* zij met ale familie één is ei persoon llle en vi ren llddcn heer Joseph van Waesberghe. Menschelijkerwijze is nu ook fe ver klaren dc vooringenomenheid van de autoriteiten legen onzen persoon, dat zij gewoon waren altijd me. van Waesberghe voor fcrt district Hulst te doen te hebben, en niet konden denken aan de mogelijkheid van een feit als geopenbaard is door het be kende ambtsrapport van burgemeester van Waesberghe. Maar menschelijkerwijze is nu ook verklaard de zlelevreugde, die zich op 28 Juni in het district Hulst heeft geopenbaard, omdat dc bevolking ge voelde, dat een nieuwe tijd Ingeluid, liefde en daarmede volkswelvaart zich Een verkiezing als lid van gemeen teraad, Stoten, Kamer, zelfs van mi nister, beteekent daarvoor op zich zelve niets, mar dat de t de bevolking zich bewust n hare eigen kracht en zich van hare ree"— jstheid, en deze racht, die zich Holfel ijken en zi district, maar i plichten als mensch en burger. Het is deze bewustheid, en deze hebben wij ^haar gebracht, die zich zal _o ook onder den i door de «ren lijd Mljv« DE TUD TONJAN DALSDM. Reeds vroeger heeft de Tgd zich togen ons verklurd en wel door stokken, die 1 schrijft ons. Tegenwoordig ln het begin wu de Maasbode de ontvanger van deze stokken, maar dat dunrde niet lang. Daarna werd de Tjjd, tijdelijk vervangen door de Residentiebode de gelukkige ontvan ger van aMen*. Het ayah zoodanig te vermengen, dat onder den echyn van waarheid de meert dat zij leert, dat de n moet ophingen door bij elkaar te voe gen de woorden: Judas ging heen en hing zich op, enDoe desgeljjks Maar die woorden hooren niet by elkander. En zoo ook niet de waar heid en het verdichtsel van .Men*. I> vorige week namen we over twee stokken tegen om, we nemen na over een derde stuk, opdat onze lezers kunnen oordeelen. De lezers weten, dat wjj niet in strijdzjjn met de Geestelijke overheid, maar dat wg alleen in atrjjd zijn met de politeke christelijkheid, dat is bat misbruiken van den godsdienst tot wereldseks doeleinden, en dat daar- teljjke overheid niet begrijpt de de zaken zooals z omdat zij vertrouwen beeft in per- nonen, die baar beliegen. Het derde stok luidt dan als volgt en de Ji

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1910 | | pagina 1