DE VOLKSWIL W? De krarliike dood. No. 48. Zaterdag 27 Augustus 1910. Ie Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. ftichtiug: Voor waarheid en voor recht, door eigen daad en d«or daad van anderen, zonder aanzien van (M'rsoon of partij. VERSCHIJNT ELKEN ZATERDAG. RBDACTIB: Gent-schestraat C 7 te Hulst. NEOeRLANO Stichter: II. T. Van Dalsvm. et geplaatste stukken worden niet terug gegeven. :t blad neemt gecne hel Trlj» Woord en t IDlUIHTKiTII: Gentscbestraat C 6 te Hulst. DltKIRRU: Gentse.liestraat B 4 te Hulst. Advertentlén, In Ie renden vödr Vrijdags o Prijs per regel 10 cent. belangrijke vermindering Artikel 4 van hel Nederlandsche Burgerlijk Wetboek bepaalt.Geenerlei Straf heed den burgerlijken dood of het verlies van alle de burgerlijke rechten ten gevolge*. Dit artikel heeft in ons Nederlandsch recht meer eene geschiedkundige dan eene werkelijke waarde, want bij ons bad de burgerlijke dood reeds sedert lang niet meer bestaan. Hij bestond nog tot 1854 in Frankrijk, en werd daar bij de wet van 31 Mei 1854 algescball In Belg» werd hij afgeschaft door art 13 van de Grond- wei. Waarin nu bestond de burge- lijke dood Het antwoord zullen wij geven uit de afgeschafte artikelen 22 tot 33 van den Code Napoleon en In bet bitonder door artikel 25. Onder burgerlijke dood werd ver staan, dat veroordeelingen lot straffen waarvan hot gevolg is den veroordeel de te bcrooven van elke deelneming aan de burgerlijke rechten, den burger lijken dood zullen medebrengen. Door den burgerlijken dood verloor de veroordeelde den eigendom van al zijne goederen: deze gaan tot zijne erfgenamen over, die ze verkrijgen op dezelfde wijze alsof hij natuurlijk en zonder testament overleden ware. Hij kan geen erfenis verkrijgen, en hij kan de goederen, die hij later mocht ver krijgen, onder geen enkelen vorm overdragen. Hij kan over zijne goede ren niet beschikken, noch geheel noch gedeeltelijk, noch bij leven noch bij testament, noch verkrijgen dan alleen wegens voeding. Hij kan niet als voogd worden benoemd, noch lot de voogdij medewerken. Hij kan geen getuige zijn bij eene anthentieke akte, noch in rechten getuigenis afleggen. Hij kan in rechten niet procedeeren, noch als verdediger noch alseischcr, dan alleen onder den naam en door het ambt van een bizonderen curator, die voor hem door de rechtbank wordt benoemd. Hij kan geen huwelijk aangaan met burgerlijke gevolgen. Zijn te voren aan gedaan huwelijk is. wat betreft de bur gerlijke gevolgen, ontbonden. Zijn echtgenoot en zijne erfgenamen kunnen respectievelijk de rechten uitoefenen waartoe zijn natuurlijke dood aanlei ding zou geven. Men moet toestemmen dat er moei lijk een meer hatelijke toestand denk baar is dsn die van den vroegeren burgerlijken dood, want hierop komt hij nederdat de mensch, hoewei nog levende, voor de wet als dood wordt beschouwd voor wat betreft zijn bur gerlijke rechten. vogelvrij verklaard. Bij burgerlijke dood werd men ge acht dood te zijn voor de burgerlijke rechten, zoodal men geen eigendoms recht had, niet als getrouwd werd be schouwd, en zoo meer. Bij vogelvrij verklaring gold ditzellde, en daaren boven kon leder den vogelvrijverklaar de mishandelen en dooden. Maar wat is nu dc grondgedachte van beide instellingen uil den goeden, ouden tijd? Dezedat Iemand werd gesteld bul ten het gemeene recht. Wie nu denkt aan beide uitatellin- gea, zegt: Ze bestaan niet meer, en onder geen vorm, In geen enkel be schaafd land, ook niet dus in Neder land. Niet zoo vlug. Die Instellingen niet, maar dc grond gedachte, waaruil ze zijn voortgekomen. gemeene recht Is nog slechts enkele ja ren geleden In Frankrijk weder wel ge worden. door het eigendomsrecht te onttrekken aan kerken en kloosters, die het eerst wet tkzaten. En uitzonderings wetten bestaan nog in enkele landen voor bepaalde personen. En ook bullen de wet en tegen de uitspraak der wet in kan hel stellen builen het gemeene recht het gevolg zijn hiervan, dat de rechter of dc wetgever In de loepas- sing der wellen vooringenomenheid loont, welke dan wordt eene daad van willekeur. Is willekeur in de toepassing n door dragen van etnig gezag, heizij kerkelijk ol wereldlijk gezag, ieta anders dan het stellen van dengene, die het t/rft, builen hel g«- -eene recht? Hatelijk Is de Instelling van iemand bullen het gemeene recht te plaatsen, maar. geschiedt dit krachtens eene wet, dan weet hij ten minste waaraan bij zich te houden heelt. Maar ook hatelijk is de toepassing van eene wel, waardoor, niet krachtens de wet maar door willekeur, Iemand niet geniet de bescherming van de gelijke rechten, welke hem uitdrukke lijk door de wet is toegezegd. En nog hatelijker In zeker opzicht dan de uit zondering als Instelling, omdat hij bij deze weet waaraan zich tehouden.cn bij de willekeurige toepassing dit niet weet, want, met vertrouwen op de ge lijkheid van rechten door de wel ge waarborgd zich beroepende, ziet hij zich in zijn vertrouwen beschaamd. In de beschaafde staten worden de wetten zoodanig gemaakt, dat ze in theorie alle willekeurige toepassing willen vermijden, en dit wel krachlens het beginsel, in alle grondwetten der beschaafde Staten neergelegd, dal voor de wet de burgers allen gelijk zijn. Omdat Nederland een beschaafd tand is, bepaald art. 2 van het Burgerlijk Rijk bevinden, gelijke aanspraak heb ben op bescherming van persoon en goederen. Men hoort in Nederland wel eens klagen, dal van gelijke aanspraak op bescherming van persoon en goederen niet altijd blijkt, dat de een mag doen wat de ander niet eens mag zeggen, dat de een wordt ontzien en de ander wordt vervolgd, en zoo meer. Indien echter dergelijke klacht een waar feit mocht zijn, dan is toch dit feit in strijd met de wet. en Is hel slechts een gevolg van de onjuiste De toepassing is alzoo in handen van menschen, en deze menschen heb ben ol eene juiste ol eene onjuiste kennis van de wellen, met welker uit voering zij zijn belast. Zij zijn ook van vleesch en bloed en hebben daar om een vooroordeel of geen vooroor deel Jegens de personen, voor wie of tegen wie de toepassing in eenig geval noodig is. Hatelijk Is de grondgeachlt van den burgertaken dood: iemand builen het gemeene recht plaatsen. Daarom rust eene grootc verantwoor delijkheid op de menschen, die met dc toepassing der weiten zijn belast, en nimmer kunnen zij zich voldoende doordringen van hun plichtsgevoel in de toepassing de meest stride onpar tijdigheid te betrachten. Daarom is zoo juist wat de Roomsche catechismus leerl als plichten ran de overheid jegens de onderdanecDe overheden, zoowel burgerlijke als gees telijke aljn door God aangesteld tot welzi|n hunner onderdanendaarom mpeten zij Ie. hun welzijn naar ver mogen bevorderen 2e. hun ambl met wijsheid en onomkoopbare rechtvaar digheid waarnemen3e. het kwaad straffen 4e. allen door een christelijken levenswandel voorgaan. H. A VAN DAISUM. Ons wordt toegezonden uit Zaandam eene brochure getiteld Omhullingen van handelingen door Notaris G. van Holk, te Zaandam. In zake de nala tenschap van den Heer Dirk Keljzer Jacobszoon Ie Oostzaan, gedagleekend Oostzaan, 18 Augustus 1910 en gc- leckend „|acob Picls. En dll geschiedde mei een brief, waaruit we vernamen, dat die brochure aan de gehccle Zaanstreek is versprei*. Over de waarheid of niet waarheid van de feiten kunnen we nletoordee- len. De strekking der brochure echter schijnt te zijn, dat notaris van Holk wordt getart eene aanklacht als straf zaak legen den ondcrteckcnaar te be ginnen, als wanneer de onderteekenaar mei getuigen zou willen komen, en dit wel, omdat eene burgerlijke rechts vordering geen kans van slagen kan hebben, vermits alsdan de getuigen, belanghebbenden zijnde, niet als ge tuigen kunnen opkomen. Uit die brochure viel ons op dat bij eene door velen onderteckcndc aanklachl wegens verduistering bij den heer Officier van Justitie (van de Rcchlbank Ie Haarlem), waartoe ver scheidene procureurs werden verzocht hen in de strafzaak behulpzaam te Nederlandsche Staatsburgers, evenwel eenvoudige mensehen niet. en dal de Officier van Justitie nlel tol vervolging wenschte over tc gaan Zrjoals gezegd, in de zaak zelve komen wc niet lusschen, maar toch willen we Iets reggen. Onze broeder L. A. van Dalsum was zeventien Jaar werkzaam op het kan toor van onzen vader, die deurwaar der was te Zaandam en deze heeft aan zijne kinderen een naam nagela ten van zoodanige onkreukbare eer lijkheid. dat ieder zijner kinderen, zich op zijn naam beroepende, het recht heeft lier bel hoold op Ie heffen zelfs tegen den hoogstgeplaalsle In den lande. kinderen nam onze vader, die kort daarop stierf, ontslag als deurwaarder, en de man. die v ij 11 i g jaar met eere op de Rechtbank en als deur waarder de Justitie had gediend, werd hiermede beloond, dat de |uatll!e hem in zijne laatste levensdagen een Irap gal op het vaderhart, door te moeten zien, dat zijn jongste zoon hem niet opvolgde, en werd voorbijgegaan door de benoeming van een klerk van Jhr. Mr. F. W. van Styrum, advocaat en plaatsvervangend rechter Ie Haarlem en lid van de Tweede Kamer voor Haarlem, en waardoor zijn jongste zoon en zijn gezin in groote moeilijk heden kwam en natuurlijkerwijs moest komen. Dll is geschied, zooals later is ge bleken, doordat geheime laster was verspreid omtrent onzen jongsten broe der, ingegjven door de atgunst van enkele notarissen en anderen, die het niet konden verkroppen, dat die een voudige deurwaarder van Dalsum zulk een eerenaam droeg van onkreukbaar eerlijk ec trouw onder de bevolking. (ongerecht tc Zaandam ntel belofte van den toemallgen kantonrechter eenmaal zijn vader te zullen opvolgen. Toen hij reeds vader was van drie deurwaar der ol nolaris zou worden Ie de naam van Dalsum alleen reeds vol doende zou zijn om een flink kantoor Ie krijgen gelijk vader van Dalsum het had. Een dergenen, die oorzaak werd, dat onze jongste broeder zijn vader niet opvolgde, was de bewuste notaris O. van Holk. Dat hij nu zelf in groote moeilijkheden verkeert is daarom zeer merkwaardig. Een ander, die ook oorzaak was, genoemde heer Jhr. Mr. F. W. van Styrum, viel in 1909 als Kamerlid voor Haarlem cn kwam, als allrcdcnd Ka merlid, niet eens in herstemming, zoo dat de val wel groot was. Ook dit is een merkwaardig geval, en te meer, omdat moeder van Dalsum en de kinderen het hadden gewenscht. Deze twee gevallen van boontje komt om zijn loontje kunnen met een derde geval worden vermeerderd, door dal op 28 juni in het district Hulsl de gene uit het openbare leven werd verwij derd (om ernooit weder in terug te k e e r e n), die den kuil voor den oudsten zoon van Dalsum had gegraven. Zeer vele noodlottige gevallen, zelfs plotselinge sterfgevallen, kunnen door ons worden genoemd, cn die zeer merkwaardig zijn, welke zijn over komen aan menschen, die valschhcid hebben gepleegd tegen den vóór vijl jaar stervenden deurwaarder van Dal sum en zijne kinderen, omdal in hel gezin van onze ouders zonder valsch hcid cn bedrog door de wereld werd gegaan, en in den tegenwoordigen tijd men valsch cn kruiperig en politick- chrislclijk moet zijn om in de wereld vooruit Ie komen. Maar daartoe is geen van de kinderen van Dalsum in slaat, omdal zij van hunne ouders hebben geleerd, dat eerlijk en oprcchl de eenlgc goede weg is. Daarin cn daarin alleen is de verklaring 1e vin den, waarom wij en onze jongste broe der zooveel vervolging hebben onder gaan en nog ondergaan, maar onze goede vader, zalig verklaard door zijne echtgenoote. rijn toon en den pries ter in den biechtstoel, waak! van uit den hemel over zijne kinderen. En is de tijd rijp. dan komt het strafrecht hetzij direct in Oods hand hetzij door middel van de menschen, eene be slissing brengen, die voldoening geelt De heer van Holk Is voorzttier van de Centrale Vrijzinnige Kicsvereeniging in het district Zaandam. Het komt ons daarom voor, dat eene dergelijke brochure voor de Vrijzinnige Partij niet gunstig kan werken, zoolang hij voorzitter is en indien (zooals gezegd wij beoordeelen niet) de leiten der brochure juist zijn. En het komt ons ook wel voor van eenig belang om door ben, die het aangaat, te doen onderzoeken, of de tegenslagen, welke deze Partij in den laatsten lijd heeft ondervonden, ook soms voor een deel schuld kunnen zijn van de feilen der brochure. Want als de pers of de partijen niet uitkomen voor den on dergrond van de feiten in een geesf van waarheid en oprechtheid, dan spreekt en veel doelmatiger de pers der gesprekken in huis, op straat, in herberg en deze pers beslist alsdan omdal .de* pers zweeg. M iff iwinjwns v Zondag bemerkten wij, dal in otts kerkboek dat we in de kerk op onze plaats laten liggen, met potlood aan- tcckcningcn waren gemaakt, om ons opmerkzaam te maken op de volgende woorden .Verleen ons, o Heer, ook de genade, .dat wij aan onze zielzorgers, en gees telijke overheden geloof, vertrouwen .liefde en gehoorzaamheid schenjten; .dal wij hen in hunne zware bedie- „ning niet bemoeilijken, maar met hen, .die eens voor de hun toevertrouwde .zielen rekenschap moeten geven, ijverig .medewerken, opdat wij niet door .eigen schuld verloren gaan. Leid ons .veilig onder hunne hoede naar de .eeuwige vreugde des hemels. Door .Christus onzen Heer Amen." Maar wat niet onderstreept was waren dc woorden van het begin van het gebed om aan de kerk waardige priesters, trouwe herders, Ijverige die naren tc schenken. En dit opdat zij altijd met reine harten de altaren be treden en het H. Misoffer met heilige godsvrucht opdragen. De kwestie in het dekenaat Hulst ligt niet in dc woorden, in ons kerk boek door een onbekende aangestreept, maar in die, welke niet onderstreept zijn. Een waardig priester streeft naar zelfheiliging, om door zijn voorbeeld cn levenswijze de parochianen 1e stichten cn eveneens hen te doen streven naar eene levenswijze die het oog gericht houdt op het eeuwige leven. Een trouwe herder geelf zijn leven voor zijné schapen, zoekt de verdoolde schapen op, en is er niet op uil, om de schapen uil den schaapstal 1e jagen alwaar zij zonder herder hun leven moeten leiden. Een ijverig dienaar zoekt de eer van Ood, en niet dc welwillendheid van menschen, die zich slechts van den priester willen bedienen om teer onheilige doeleinden te bereiken. Een rein priesterhart heeft zijn hart niet gesteld op lichamelijk genot en op gevulden geldbuidel. En om hel H. Misoffer met gods vrucht op te dragen voor zich zeiven en voor de parochie moet de priester zich bedenken de Vermaning.Indien Sop het altaar zljt en gij bedenkt, I ge Iets tegen uwen broeder hebt,

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1910 | | pagina 1