DE VOLKSWIL No. 37. Zaterdag 11 Juni 1910. Ie Jaargang. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst. ItichtiiiffVoor wa&rhcid en voor recht, door eijjtjii daad en door daad van anderen, zonder aanzien van persoon of partij. VERSOHUNT ELKEN ZATERDAG. Gentschefltraat C 7jc 1 ANDERE LANDEN Stichter: H. A. van Dalsum. lel geplaatste stukken wqnien niet terne gegeven, cl blad neemt Rccnc veraotwoordclijkhdd voorden Int van hel Vrije Woord en vool dien van AdtertenlUn. ADBIXIBTBATIB: Gentschestraat C 6 te Hulst. dbuiiibu: Gentse bestraat B 4 te Hulst. Advertenllïn. in Ie zenden vódr Vrijdags om 12 uur. PrIJ» per regel 10 cent. Bij abonnement ol geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant 10.25, non SUB or dik HIOMiniOISIl. Enkale wanken. 1. Niemand kan weten hoe men heelt gestemd, als men het niet zelf bekend maakt. De Kieswet geelt 2. Elke werkgevei aan xijn werknemer (de baas dns aan xjjn knecht en arbeider) gedu rende twee oren gelegenheid te geven om te stemmen, en wel op etraf (srt 154 1 -et). Candidates in bet district Hulst da h»eren H. A van Dalsum, Ph. J. van Pirttem, E. B. Dumolcrn, A. Moardjk. J. ran Rompu, J. ran Waas berg be, en P. J. Wortman. met er alechto eau, twee of drie in to vuMtdf Om bg errata stemming te wor den gekozen moet men verkrijgen minstens de helft van het aantal gel dige stemmen plas een. Men vergete het nietde menschc- lijkc justitie Is eene aardtche ju- stille. Haar, der volkomenheid zoo mogelijk te brengen, is der ischap hoogste en meest eet- zich geheel aan den o al hetgeen aardsr*~ moet In vorm, In king, In aard blijft ze afwijkend van hare hcmelsche zuster: de Recht vaardigheid voorbehouden aan Hem die harten cn nieren proeft, en zijn deel uitsluitend blijvend. Dit is afdoende reden, waarom de aardsclic justitie, ten eigen be hoeve niet een poging doen mag om de poort te ontsluiten, die haar van 'smenschen heiligdom scheldt. De aardsche justitie heeft andere, aard- sche middelen Ie hirer beschikking. Verlaat tij dien eenlglljk voor haar bereikbaren bodem om met een nim- gehaild een woord der SchriftWee u. zoo gij hel kwade goed en het goede kwaad noemt. 1 Welnudeze turgerlijkc deugd wordt met altijd door de aardsche juatitle erkend. Zij ment soms dat men een schurk niet e«# schurk mag noemen, zelfs niet, als laatste op eene wijze, waardoor de Mfdsche justitie er geen vat op heeft, iemand schaadt in eer en goeden naam en in zijne belangen en de waarheid verkracht, De recbWoverWging van het volk is echter geheel met het aangehaalde woord der Schrift In overeenstemming. En deze overeenstemming is er ook, als wil die overtuiging zien gedeeld door Christus, van Wien we uit het. Evangelie weten, dat Hij de Farlzetn van Zijn tijd betitelde met benamin gen, die geheel hun inwendig verdor ven karakter en verstokte boosheid weergaven, al Is hel waar, dal deze zelfden bij de aardsche justitie van dien tijd veroordeeling wisten te ver krijgen, niet van hen zeiven maar van J>e aardsche en de eeuwige rechter. verplicht is een eed al te leggen met beroep op Qod Almachtig, als hij ver klaart tot geen kerkgenootschap te bchoortn. En feitelijk komt het hierop neer. dat, zoolang de tegenwoordige wet daaromtrent niet is veranderd, een dergelijke getuige niet als getuige kan worden toegelaten, omdat de rechter in zijn vonnis alleen rekening kan hou den mei betedlgde getuigenverklarin gen ot met verklaringen van getuigen, wier belofte wettelijk met den eed is wordt mei een prak- waarln zij verwikkeld geraakt, zijn de gerechte straf voor fenheid. Tot zooverre De gedachte die ons trof Is deze reiken cn niet zich voordoen, alsof zij wil treden op het gebied der Recht vaardigheid, aan God voorbehouden. Deze gedachte willen wij maken tot God kennen we als-de Belooner van als de Straffer van bet an deze zaak gaf mr. Levy in bet Vaderland een gedachte, die ons Het ccdsvraagstuk vertegenwoor digt de heiligheid der persoonlijke overtuiging nopens hel onzienlijke en onnaspeurlijke. Het plaatst dit ge bied, geheel Idealistisch van nature, buiten alle verwantschap met, but- vloeden, dan die, welke In sehen afgesloten binnenste den bo ventoon voeren. Deswege ontzegt het. tot sells aan de hoogste macht op aarde, de Justitie, de bevoegd heid dat gebied te betreden, ol ter eigen bevestiging, daaraan hulpmld- En de vorige week haalden we aan Ps. 26 33, dat de Heer den vrome niet veroordeelt als hij geoordeeld wordt. We behoeven niet te gaan tot verre landen ol lenig te keeren tot oude tijden om te weten, dat menige ver- oordccling der aardsche justitie wordt te rijp. En we dat het bijna uitsluitend zijn de mcnschclijke zwak heden die onder het bereik der aard sche justitie vallen, terwijl dc men- schelijkc boosheden, die den mensch geheel verwerpelijk maken voor Gods oogen, door haar sluwheid en haar werken In dc duisternis, slechts zelden binnen het bereik dier Justitie vallen. De mensch. die het recht Hel heeft, komt er dan ook toe. als hij zeil of als hij In anderen de onvolkomenheid der aardsche justitie ondervindt. zi|n en hunne zaak in laatste geding toe te vertrouwen aan Hem. die harten en nieren doorgrondt. En In dil toever trouwen vindt die mensch de gerust heid van zijn hart, als dit door die ondervinding mocht zijn bewogen ge- De aardsche Justitie Is een onderdeel van dc taak van het wcrcldschc gezag. En deze taak bestaat In het lelden van dc menschcn op den weg der burger lijke deugden, In het zich bezig hou den om zijn onderdanen te verschaffen het welzijn dat hun veroorlooft recht schapen hun leven te genieten. En alles Is slechts mogelijk door de ha havlng van de eenheid cn van de vrede in den boctcm der maatschappij. Het Is een burgerlijke deugd, dat men het kwade kwaad en het goede goed noemt En de tegenwoordige Paus heelt nog In zijn laatste encycliek aan- :hfer Temi'd veroordeelt, die door het eigen cn door het volksgewe ten wordt vrijgesproken. Waar zich dit voordoet, en indien dan de aardsche rechter een mensch heelt veroordeeld, die gebruik heeft gemaakt van een recht, dat hem tegelijk als burgerlijke deugd en als gevolg van een godsdienstig inwendig leven toekomt, daar is de veroordeeling door den aardschcn rechter voor hem een re eer, want de veroordeeling is hoewel niet zoo gewild, een be wijs zoowel voor hel heden als voor de latere toekomst, dat hl] wegens dc uitoefening van een burgerlijke deugd vervolging heeft ondergaan. De Schrift noemt zoo iemand zalig; en al geldt dit woord voor het eeuwige leven, in het tijdelijke leven wordt reeds de belooning gevonden in den inwendi- gen vrede des harten, welke i grootste geluk op aarde. Kan de aardtche rechter zich gissen in dc uitspraak, dc hemelschc "chter vergist zich niet. Voor het alziend oog van den hc- melschcn rechter Is niets verborgen. .Hij oordeelt het aardrijk met billijk heid en de volleren met rechtvaardig heid. Ps. 9: 1* Hij laat zich niet door valschc verklaringen, door ge heime rapporten, door mentchelljke zooais zij Is. Hfl vraagtMijn zoon 1 vertrouw mij alloos uw zaak toe; Ik zal op zijnen tijd beschikken. Wacht mijne beschikking af, cn gij zuil daarbij voordcel vinden- (Nav. Ill 39: I). Onze lezers welen, dat het Is ons groot geloot In Oods woord, dat ons reeds zoovele jaren den moed heeft gegeven om te doen, wat wij hebben gedaan en nog meer zullen doen, Tang oi Op het nogenblik dat weditschri|- :n weten we niet. hoe dc uitspraak zal aijn in onze strafprocessen voor de Rechtbank van Middelburg. Hoe die uitspraak zal zijn, we leggen er ons bij neer. omdat, bij veroordeeling, de Rechtbank ons en bij de uitspraak de Rechtbank zlchzelve eert. Maar ide zal altijd zijn het deel van den uden getuige pastoor Schets als eenmaal de Eeuwige Rechter hem zal vragenHoe hebt gij het durven ver- '~i om bij het overvloeiende vat zwe boosheden nog te voegen het roepen van Mijnen Naam bij het doen eener valschc getuigenis? God wil den dood des zondaars niet, maar dat hij zich bekeere en leve. Dit Is ook onze ch. H. A VAN DALSUM. HU bezit een groote nut des hartea, aan hem der vorige week, zond hij als Hl) is dus van heb als zijn broeder Joseph van Zeylalle drie we« inhoud van aan hen gericht schrijven ^telerfdbcld's^andera. Wij drier 2 jven irghc ook wel e uit omtrent zaken, genegen zijn In te zenden zouden wij als o schouwen, en daarom doen wl] dit niet. Igercn te niet durft en dat hij niet kan voldoen aan onze vraag, om In het openbaar te herhalen en te bewijzen, wat hij volgens ztyn vriend in een geheim rapport aan de hoogere autoriteit rap- i daarvoor de kracht ei En al moge het waar zijn, allen toejuichen wat wij doen. wat wl] doen is ons geoorloofd. En wel, om dat wl) alles doen uit liefde. En de Navolging zegt in lil 5: 4: De Helde, gevoelt geen last; tij acht g«n ar beid; zij tracht naar meer dan zij heh^vóor*'' omdat zij meent da? haar alles mogelijk cn geoorloofd is. De aardtche rechte' dit laMMe niet altiid. maar dc eeuwige rechter spreekt ioo M bet Inwendig teven. Oud-Katholieken. In het nummer van 3 Juni heeft het Centrum een artikeltje, getiteld Het Roomsche Schild, en ondertee kend Knnif. Het is gericht tegen de Oud-Katholieken. En daarin wordt aan de Oud-Katholieken verweten, dat zy de Paaecbcommunie niet meer verplichtend Btellen onder kerkelijke Btral. Welnuhetzelfde is geschied en geschiedt in het bisdom Breda, niet onder de ood-katholieken, maar on der de rootösch-kalholieken, met me deweten en goedvinden van Mgr. I'. Leyten, bisschop van Breda. In datzelfde stuk wordt nog ver der aan de oud-katholieken verwe ten, dat zij sinds twee eeuwen ge hoorzaamheid weigeren aan den Paus. Welnu ditzelfde doet de geeste lijkheid van het bisdom Breda en met name voor het grootste deel van het dekenaat Ilulst. En wel door willens en wetens tegs» h*t ultdrukkotyx verbod van den Paus in zich met wereldsche zaken te bemoeien, zelfs deze booger te achten dan de Tien Geboden en de Vüf Geboden samen, wat aller- duideiykst is gebleken bij dc Aprtl- kiezing in het district Hulst. Zou bet Centrum, dat zoo dikwjjls stokken heelt tegen de oud-katholie ken, niet heler doen om dit te laten en een onderzoek ging instellen naar dc zwakheden in eigen fumilie? Er is een spreekwoordtdat zegt: men moet niet met steenen gooien, als men zelf in een glazen hais Maar ook kan hel rijn, dat hij een maal zich heeft voorgenomen, om geen Volkswil te lezen en daarop geen uit zondering kent. Doch Is dit het geval, dan mist hij ook het recht o gerapporteerd zonder kennis va De openbaring van vriend mr.Die- leman deed ons oog nog op eene tweede zaak het licht vallen. En wel dezedat de politie met st Hulst tegenwoordig dienstijverig is. Is zij altijd g BGJKTCR I. M MM LH HNUH. De Volkswil, waarin de Open Briel brengen wij ba aan haar plicht. Maar tegenwooiuig i» de een ol andere geheime Kkregen de bevolking is g rumoerig tengevolge van opruien. Wat een politiemacht was in Hulst te zien op de kermisdagen en met resultaatniet de geringste wanorde was te constaleeren, noch bij enkele personen noch bij groepen van per- En terecht: onze bevolking Is vi •n prettige, sympathieke eet altijd, waar zij staat schen die eenlg gezag bekleeden. En vandaar dat er een wenk moet zijn gegevende bevolking moet In de "oJriJer het Vrije V Boschlcapelie u r. Dielcman daar kwam spreken. Als wij een raad aan de politie mogen geven dan is het dezehet volkskarakter van ons district Is sym pathiek, uw taak is dc openbare rust te bewaren en stratwetovertrcdlngen te onderzoeken en te voorkomen onze bevolking Is geneigd om la den politieman Ie alen een man, dlo drager h van hel gezag, en la de poHHeman en jram sj.

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1910 | | pagina 1