DE VOLKSWIL No. 30. Zaterdag 23 1 1910. Gewestelijk en Algeme Richting: Voor waarheid en voor recht, door eig< persoon of partij. VERSCHIJNT le Jaargang,. Weekblad te Hulst. en door daad van anderen, zonder aafnaen r^a ZATERDAG*. Gentecheatraat C J Ie Hokt. niH.ua,: NEDERLANDI 0.50. BELOIEf, 1.20. ANDERE LANDEN I OM. - - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - - Stichter: H. A. VAN Dalsum. geplaatste stukken worden niet terug gegeven I b[ad neemt geene verantwoordelHkheid voor Gentecheatraat C 6 te Hakt. DBUIIEBIJ: Gentechestraat B 4 te Hulst. Advertentlin, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur. Ms per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant 103$. Hetliedvan„DeVolkswil". t schijnt ei en, zelfs w Op verzoek van den maker van het lied hebben we het doen overdrukken en stellen het gratis en ter versprei ding beschikbaar op de drukkerij van .De Volkswil", mits aldaar afgehaald, en lalcn het bieronder nog eens volgen voor de abonnés, die door hun wonen buiten ons gewest moeielijk bet lied aan de drukkerij kunnen afhalen. Hieronder het lied W(jza.De Berlin." Daar ia gekomen, .De VoMcswiK een krant. DU bekend zal maken Waar de boel is aangebrand. Want wie zal het wagen Op leven ol dood Om menschen te helpen Hetzij Christen ot Jood. Refrein: Dat doet-Van Dalsum Voor waarheid en recht Wij, abonneerden Blijven aan hem gehecht. Trouw in dit leven Trouw tot den dood Zijn woorden zijn edel En zijn daden zijn groot PROPAGANDA. Het ligt in de natuur van den mensch zich aangetrokken te gevoelen tot ge lijkgezinden in het goede en in hel kwade, in het goede om steun en aan moediging te vinden het goede te ven doen, in het kwade om door kwaad te zien in anderen daarin een verantwoording te vinden voor Is het belijden van eenig denkbeeld meer onbewust, hetzij in het goede hetzij in het kwade, dan gevoelt men wel genoegen ol afkeer zoodra het wordt verricht door anderen en dit verrichten geschiedt of niet geschiedt op de wijze en met de middelen waartoe men zich zelf in staat gevoelt, nuar ijveren om het eigen denkbeeld door vele anderen te doen belijden doet Dit dóet slechts hij, die met be wustheid doet het goede of het kwa de, eens uitgedrukt in deze woorden alleen de strijder die bidt of vloekt valt te vreezen. De strijder tot het goede die bidt strijdt voor het goede ter eere van den Oever van alle goeds, vraagt door bet bidden om zijn zegen onderwerpt zicb door z?n bidden aan het Uw Wil geschiede, wordt geleid Ie goeds, den beiooner van bet goed en den Shatter van bet kwaad, erkent geen wD die niet dezelfde is alt de zijne, sluit zijne oogen voor het goed opdat zijn geweten niet wordt veront rust, wordt geleld door de haat legen Qod verricht. n krachtig in: reenigddc m hen strijdt, de meerderen tot het kwade als werktuigen van het geheim van ongerechtigheid. En in belde kampen openbaart zich het streven tot uitbreiding In anderen van de eigen denkbeelden, zoowel de liefde als de haai zijn propagandisten, maar de liefde Is sterker dan de baat, omdat de liefde Is veelzijdig en allen omvattend en bouwt op, en de haat Is enghartig en kan slechte breken, omdat de liefde bet gebrokene weder heelt De propaganda der liefde kent geen rust, maakt geen onderscheid, kent E vrees, omdat de eigenschap der Is te meenen alles te mogen en alles te kunnen, hare wegen recht en hare middelen edel zijn, omdat de liefde «let zich zeive zoekt, want waar de Helde zich zelve zoekt, daar valt de oog c ok z3 rr moed Is niet die van het doch van den loerenden meent alles te mogen en alles te kunnen, doch niet zooals de liefde die zich zelve verzaakt maar omdat zij alles begeert, hare wegen zijn krom en hare middelen worden in de duisternis ontworpen en volvoerd. Verzoening tusschen liefde en haat is niet bestaanbaar, omdat de liefde wil dienen, de haat wil Uecrschen, de Helde echter het zwakke beschermt en de haat het zwakke onderwerpt Omdat de verzoening niet bestaan baar is, Is strijd tusschen beide, strijd ook in den eigen mensch, omdat in den eigen mensch strijd is tusschen natuur en genade en deze strijd niet Is beslecht zoolang nog het geweten spreekt Spreekt nog het geweten, dan Is dit bewijs, dat de genade nog niet is verbruikt, spreekt bet geweten niet meer doordat de genade is verbruikt, dan heeft God des menschen ziel ver laten en ia de rust der ziel het bewijs van haar oordeel bij het verlaten dezer wereld. Spreekt het geweten niet meer, doordat de genade de natuur geheel heeft overwonnen, dan is dit bewijs ■- geiug op aarde van het - Omdat verzoening niet bestaanbaar is, is strijd ook in de maatschappij, strijd tusschen hel dienen en het explol- teeren van het algemeen welzijn. Het dienen van bet algemeen wci- zijn Is een groot goed, bet explolteeren van het algemeen welzijn te een groot kwaad. Maar ook bij bet explolteeren van het algemeen welzijn wordt dikwijls gemeend het goede te worden gediend en wordt dit goede altijd gezegd het doel te zijn. Wie zal beslissen, ol bet algemeen welzijn wordt gediend en ol dit dienen niet is een explolteeren Het alge meen welzijn wordt gediend door rechts- vrede en de beslissing kan slechts wor den gegeven door wat te recht en wat Cod en niet de mensch te da bron van het recht, daarom kan alleen In üod het recht worfta heparid. Aan de maatschappij heeft God ge geven een tweeledig gezag, het eene dat leidt de eeuwige belangen, het andere dat leidt de tijdelijke belangen der maatschappij, en in dil geven van een tweeledig gezag, elk hel hoogste op het eigen gebied, heelt Hij gewild het evenwicht, dal voor den vrede In de maatschappij onontbeerlijk is en waardoor belde belangen worden ge leld lot hun door Qod gewild doel. Waar dit evenwicht wordt verbroken, daar Is de vrede In de maatschappij verbroken en wórden de grondslagen der maatschappij geschokt. In den loop der eeuwen is dit even wicht herhaaldelijk verbroken, dan eens door het gezag der eeuwige belangen dat gezag wil uitoefenen op bet gebied der tijdelijke belangen, dan weder door ra uitoefenen op hërgébicd in ons gewest te der In onzen tijd en inHP^MMR het evenwicht verbroken doordat het sa^^ateniHHiHi der lijdelijke belangen, op dat van poli tieke verkiezingen en andere tijdelijke be- tastbaar is gebleken door de Paaschwelgering in St. Jansteen, en door het opzetten van den boer tegen den arbeider in Craauw en Ossenisse en door de ergernis, die pastoor .Hoelang nog Zeeuwsch- Vlaanderen beeft verwekt door te aan spreken voor den candidaat mr. Diclcman. De propaganda der liefde wil dit evenwicht herstellen, nuar dit herstel len gaat niet zonder strijd. Ook in dezen strijd openbaart zich het karakter tusschen liefde en hul. Dc liefde voor het evenwicht voert strijd in het volle licht en met ridder lijke wapeus, de haat tegen het even wicht voert strijd door verdachtmaking en stelselmatig stilzwijgen. Maar dit wapen der haat is bot, kan daarom de liefde niet hinderen, het dient zelts de liefde op krachtige wijze, doordat het duidelijk maakt hoezeer anders Is haar strijd, doordat het dieper doet wortelen baar daad. Tegen dc daad der Helde te niets bestand. Niet alleen omdat het ver stand der liefde door Qod wordt ver licht en z|j dus de juiste middelen weet aan te wenden op den julsten tijd, niet alleen omdat de liefde ge duldig is en geduld alles overwint, niet alleen omdat de liefde alles ver geeft en daarom zelve geen vijanden Sent, maar omdat alles wat uit Helde wordi gedaan gebeel vruchtbaar wordt en door Ood wordt gezegend. Deze zegen te de vrucht van het gebed, waarmede de propaganda der Helde begint, uitvoert en voleindigt, van bet gebed dat, met de daad vereenlgd, de daad doet - van Ood I H. A VAN DALSUM. Wee n. Schriftgeleerd*" «a FarbeCa. MATTHEUS 23 23. UITSLAG lid voor de Provinciale Staten in het Kiesdistrict Hulst, op Dinsdag 19 AprU 1910. STEMDISTRICTEN. Boschkapelle C,TJSS.»_, Koewacht Overslag Philippine Sas van Oent SL Jansteen U Sluiskil III Java 177 1 Totaal 7709 5289 109 5180 537 1773 10» 1822. Volstrekte meerderheid 2591. Zoodal herelemming moet plaats hebben tusschen de beeren H.W.R. KRAMER en P.1IMN. Deze uitslag is geweest volgens onze verwachting, omdat we deze bef stemming hadden verwacht met het grootst aantal stemmen voor den beer Kramer. Ais we den uitslag nagaan, dan is het zeker, dat de heer Dlelcaan 800 katholieke stemmen heelt verkregen, zoodat zijn eigen partij beat er $Ö0i 1000 heeft bezorgd, alzoo minder dan de heer Van Dlxhoom van ago* part* Bij de herstemming zal de heer Dleleman van de anti-revolutionalrM) eg, katholieken weinig meer stemmen kunnen verkrijgen, en zal de betiteling, liggen aan wat de partijgenooten Deea en Dlxhoom doen. Deze hebben bij een stemmen op mr. Dieleman noch nu, noch later Iets te verwachten, maar zij hebben wel te verwachten, als zij op 29 April op dsn Uil in mi. uiii™™ 9 beer Kramer bewijst wel, dal de Osseoitsenaren zicb maar niet kunnen «I. willen losmaken van den Invloed van de pastoorsmeid. Dat a* op 29 April Boschkapelle is gegaan, dat de eerekroon draagt voor de evenredigheid lllMH tusschen Dleleman en Kramer. Hengstdijk moet zich schamen54 tegen 26. Maar Zuiddorpe Jaadt op zich een eeuwige schande, als zo nlst zorgt dst op 29 April de evenredigheid van 84 44 minstens jutethctoazgsfcosrilb wordt. En dan zullen de andere gemeenten dtt met Juni Indachtig zfa dope den heer Moerdijk te laten vallen. Oraauw gal naar evenredigheid veel te veel stemmen aas mr. DIlllStM Lui Oraauw dit op 29 April herstellen, door het griri 84 DtefM» Ml de brilt te w armwaarde had ook beter knaaea zfa, M wet meest zritea zfa van Idrifdwv, lljke dorp Lamswaarde, waar ds ■iMiiK

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1910 | | pagina 1