DE VOLKSWIL
No. 30.
Zaterdag 23 1 1910.
Gewestelijk en Algeme
Richting: Voor waarheid en voor recht, door eig<
persoon of partij.
VERSCHIJNT
le Jaargang,.
Weekblad te Hulst.
en door daad van anderen, zonder aafnaen r^a
ZATERDAG*.
Gentecheatraat C J Ie Hokt.
niH.ua,:
NEDERLANDI 0.50.
BELOIEf, 1.20.
ANDERE LANDEN I OM.
- - Abonnementen worden dagelijks aangenomen. - -
Stichter: H. A. VAN Dalsum.
geplaatste stukken worden niet terug gegeven
I b[ad neemt geene verantwoordelHkheid voor
Gentecheatraat C 6 te Hakt.
DBUIIEBIJ:
Gentechestraat B 4 te Hulst.
Advertentlin, in te zenden vóór Vrijdags om 12 uur.
Ms per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing
belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant 103$.
Hetliedvan„DeVolkswil".
t schijnt ei
en, zelfs w
Op verzoek van den maker van het
lied hebben we het doen overdrukken
en stellen het gratis en ter versprei
ding beschikbaar op de drukkerij van
.De Volkswil", mits aldaar afgehaald,
en lalcn het bieronder nog eens volgen
voor de abonnés, die door hun wonen
buiten ons gewest moeielijk bet lied
aan de drukkerij kunnen afhalen.
Hieronder het lied
W(jza.De Berlin."
Daar ia gekomen,
.De VoMcswiK een krant.
DU bekend zal maken
Waar de boel is aangebrand.
Want wie zal het wagen
Op leven ol dood
Om menschen te helpen
Hetzij Christen ot Jood.
Refrein:
Dat doet-Van Dalsum
Voor waarheid en recht
Wij, abonneerden
Blijven aan hem gehecht.
Trouw in dit leven
Trouw tot den dood
Zijn woorden zijn edel
En zijn daden zijn groot
PROPAGANDA.
Het ligt in de natuur van den mensch
zich aangetrokken te gevoelen tot ge
lijkgezinden in het goede en in hel
kwade, in het goede om steun en aan
moediging te vinden het goede te
ven doen, in het kwade om door
kwaad te zien in anderen daarin
een verantwoording te vinden voor
Is het belijden van eenig denkbeeld
meer onbewust, hetzij in het goede
hetzij in het kwade, dan gevoelt men
wel genoegen ol afkeer zoodra het
wordt verricht door anderen en dit
verrichten geschiedt of niet geschiedt
op de wijze en met de middelen waartoe
men zich zelf in staat gevoelt, nuar
ijveren om het eigen denkbeeld door
vele anderen te doen belijden doet
Dit dóet slechts hij, die met be
wustheid doet het goede of het kwa
de, eens uitgedrukt in deze woorden
alleen de strijder die bidt of vloekt valt
te vreezen. De strijder tot het goede
die bidt strijdt voor het goede ter
eere van den Oever van alle goeds,
vraagt door bet bidden om zijn zegen
onderwerpt zicb door z?n bidden aan
het Uw Wil geschiede, wordt geleid
Ie goeds, den beiooner van bet goed
en den Shatter van bet kwaad, erkent
geen wD die niet dezelfde is alt de
zijne, sluit zijne oogen voor het goed
opdat zijn geweten niet wordt veront
rust, wordt geleld door de haat legen
Qod verricht.
n krachtig in:
reenigddc m
hen strijdt, de meerderen tot het kwade
als werktuigen van het geheim van
ongerechtigheid.
En in belde kampen openbaart zich
het streven tot uitbreiding In anderen
van de eigen denkbeelden, zoowel de
liefde als de haai zijn propagandisten,
maar de liefde Is sterker dan de baat,
omdat de liefde Is veelzijdig en allen
omvattend en bouwt op, en de haat
Is enghartig en kan slechte breken,
omdat de liefde bet gebrokene weder
heelt
De propaganda der liefde kent geen
rust, maakt geen onderscheid, kent
E vrees, omdat de eigenschap der
Is te meenen alles te mogen en
alles te kunnen, hare wegen recht en
hare middelen edel zijn, omdat de
liefde «let zich zeive zoekt, want waar
de Helde zich zelve zoekt, daar valt de
oog c
ok z3 rr
moed Is niet die van het
doch van den loerenden
meent alles te mogen en
alles te kunnen, doch niet zooals de
liefde die zich zelve verzaakt maar
omdat zij alles begeert, hare wegen
zijn krom en hare middelen worden in
de duisternis ontworpen en volvoerd.
Verzoening tusschen liefde en haat
is niet bestaanbaar, omdat de liefde
wil dienen, de haat wil Uecrschen, de
Helde echter het zwakke beschermt en
de haat het zwakke onderwerpt
Omdat de verzoening niet bestaan
baar is, Is strijd tusschen beide, strijd
ook in den eigen mensch, omdat in
den eigen mensch strijd is tusschen
natuur en genade en deze strijd niet
Is beslecht zoolang nog het geweten
spreekt
Spreekt nog het geweten, dan Is
dit bewijs, dat de genade nog niet is
verbruikt, spreekt bet geweten niet
meer doordat de genade is verbruikt,
dan heeft God des menschen ziel ver
laten en ia de rust der ziel het bewijs
van haar oordeel bij het verlaten dezer
wereld. Spreekt het geweten niet meer,
doordat de genade de natuur geheel
heeft overwonnen, dan is dit bewijs
■- geiug op aarde
van het -
Omdat verzoening niet bestaanbaar
is, is strijd ook in de maatschappij,
strijd tusschen hel dienen en het explol-
teeren van het algemeen welzijn.
Het dienen van bet algemeen wci-
zijn Is een groot goed, bet explolteeren
van het algemeen welzijn te een groot
kwaad.
Maar ook bij bet explolteeren van
het algemeen welzijn wordt dikwijls
gemeend het goede te worden gediend
en wordt dit goede altijd gezegd het
doel te zijn.
Wie zal beslissen, ol bet algemeen
welzijn wordt gediend en ol dit dienen
niet is een explolteeren Het alge
meen welzijn wordt gediend door rechts-
vrede en de beslissing kan slechts wor
den gegeven door wat te recht en wat
Cod en niet de mensch te da bron
van het recht, daarom kan alleen In
üod het recht worfta heparid.
Aan de maatschappij heeft God ge
geven een tweeledig gezag, het eene
dat leidt de eeuwige belangen, het
andere dat leidt de tijdelijke belangen
der maatschappij, en in dil geven van
een tweeledig gezag, elk hel hoogste
op het eigen gebied, heelt Hij gewild
het evenwicht, dal voor den vrede In
de maatschappij onontbeerlijk is en
waardoor belde belangen worden ge
leld lot hun door Qod gewild doel.
Waar dit evenwicht wordt verbroken,
daar Is de vrede In de maatschappij
verbroken en wórden de grondslagen
der maatschappij geschokt.
In den loop der eeuwen is dit even
wicht herhaaldelijk verbroken, dan eens
door het gezag der eeuwige belangen
dat gezag wil uitoefenen op bet gebied
der tijdelijke belangen, dan weder door
ra uitoefenen op hërgébicd
in ons gewest te
der
In onzen tijd en inHP^MMR
het evenwicht verbroken doordat het
sa^^ateniHHiHi
der lijdelijke belangen, op dat van poli
tieke verkiezingen en andere tijdelijke be-
tastbaar is gebleken door
de Paaschwelgering in St. Jansteen,
en door het opzetten van den boer
tegen den arbeider in Craauw en
Ossenisse en door de ergernis, die
pastoor .Hoelang nog Zeeuwsch-
Vlaanderen beeft verwekt door te
aan spreken voor den candidaat mr.
Diclcman.
De propaganda der liefde wil dit
evenwicht herstellen, nuar dit herstel
len gaat niet zonder strijd.
Ook in dezen strijd openbaart zich
het karakter tusschen liefde en hul.
Dc liefde voor het evenwicht voert
strijd in het volle licht en met ridder
lijke wapeus, de haat tegen het even
wicht voert strijd door verdachtmaking
en stelselmatig stilzwijgen.
Maar dit wapen der haat is bot, kan
daarom de liefde niet hinderen, het
dient zelts de liefde op krachtige wijze,
doordat het duidelijk maakt hoezeer
anders Is haar strijd, doordat het dieper
doet wortelen baar daad.
Tegen dc daad der Helde te niets
bestand. Niet alleen omdat het ver
stand der liefde door Qod wordt ver
licht en z|j dus de juiste middelen
weet aan te wenden op den julsten
tijd, niet alleen omdat de liefde ge
duldig is en geduld alles overwint,
niet alleen omdat de liefde alles ver
geeft en daarom zelve geen vijanden
Sent, maar omdat alles wat uit Helde
wordi gedaan gebeel vruchtbaar wordt
en door Ood wordt gezegend. Deze
zegen te de vrucht van het gebed,
waarmede de propaganda der Helde
begint, uitvoert en voleindigt, van bet
gebed dat, met de daad vereenlgd, de
daad doet -
van Ood I
H. A VAN DALSUM.
Wee n. Schriftgeleerd*" «a FarbeCa.
MATTHEUS 23 23.
UITSLAG
lid voor de Provinciale Staten in het Kiesdistrict Hulst,
op Dinsdag 19 AprU 1910.
STEMDISTRICTEN.
Boschkapelle
C,TJSS.»_,
Koewacht
Overslag
Philippine
Sas van Oent
SL Jansteen
U Sluiskil
III Java
177
1
Totaal 7709 5289 109 5180 537 1773 10» 1822.
Volstrekte meerderheid 2591.
Zoodal herelemming moet plaats hebben tusschen de beeren
H.W.R. KRAMER en P.1IMN.
Deze uitslag is geweest volgens onze verwachting, omdat we deze bef
stemming hadden verwacht met het grootst aantal stemmen voor den beer
Kramer.
Ais we den uitslag nagaan, dan is het zeker, dat de heer Dlelcaan 800
katholieke stemmen heelt verkregen, zoodat zijn eigen partij beat er $Ö0i 1000
heeft bezorgd, alzoo minder dan de heer Van Dlxhoom van ago* part*
Bij de herstemming zal de heer Dleleman van de anti-revolutionalrM) eg,
katholieken weinig meer stemmen kunnen verkrijgen, en zal de betiteling,
liggen aan wat de partijgenooten Deea en Dlxhoom doen.
Deze hebben bij een stemmen op mr. Dieleman noch nu, noch later Iets
te verwachten, maar zij hebben wel te verwachten, als zij op 29 April op dsn
Uil in mi. uiii™™ 9
beer Kramer bewijst wel, dal de Osseoitsenaren zicb maar niet kunnen «I.
willen losmaken van den Invloed van de pastoorsmeid. Dat a* op 29 April
Boschkapelle is gegaan, dat de eerekroon draagt voor de evenredigheid lllMH
tusschen Dleleman en Kramer.
Hengstdijk moet zich schamen54 tegen 26.
Maar Zuiddorpe Jaadt op zich een eeuwige schande, als zo nlst zorgt dst
op 29 April de evenredigheid van 84 44 minstens jutethctoazgsfcosrilb
wordt. En dan zullen de andere gemeenten dtt met Juni Indachtig zfa dope
den heer Moerdijk te laten vallen.
Oraauw gal naar evenredigheid veel te veel stemmen aas mr. DIlllStM
Lui Oraauw dit op 29 April herstellen, door het griri 84 DtefM» Ml
de brilt te w
armwaarde had ook beter knaaea zfa, M
wet meest zritea zfa van Idrifdwv,
lljke dorp Lamswaarde, waar ds ■iMiiK