una mourn teers m rapen ligt, en het Is een gezond vroolljk spel geen straatschenderij, sooais hel proces-verbaal luidt; en dat de Strafwet een gezond jongcnsptl niet omschrijft als een strafbaar telt Ontslaan al die iongena alux De derde reden, waarom dr. Arifns de nlet-unsluhlng van .Unllas" bij den Katholieken Bond betreurde, vond Z. E in het etgenltyke doel dar vakorganisatie. Het aaastc doel der vakorgani satie ts het verkrijgen en behouden der gunsligsle arbeidsvoorwaarden, of, m. a. w, het bezorgen van goede loon- en arbeidsduurcondltles en wat daar verder bij te pas komt, maar bet eigenlijke doel ligt daarachter. Dat is hel bijbrengen van meer ont wikkeling naar hoofd cn hart, de heffing van de arbeidersklasse lol hooger peil van ware beschaving, de vorming tol ten stand die zich gelei delijk aansluit bij de burgerklasse, zooals de eene sport eener ladder maar weinig van de andere afstaat. Die vorming nu. die hoogere chris telijke beschaving wordt gevonden, neen veroverd in de Arbeidersvereni ging. Deze is niet zileen voor de voor de algemeene sociale vor ming, waarover ik hier apreek, de onmisbare hoogeschool. Daarom hebben de leiders der Chrfs- diche Oewerkschafte in Duilschland er bij hunne leden ook dikwijls op aangedrongen, dat zij toch lid zouden worden van de Katholieke Arbciders- i 20 .Jen weg opgegaan, stonden de meeste fabrieks- builen en telde de A. V. haast enkel ambachtslieden als leden. Maar wat ts gebeurd GIJ hebt toen -l Mn of twee Jaar bulten staan be- iglngen. daarom z|jt gij zeil, ook nselrai M Mn of tw "grepen, dat d MS OU zaz vakvereenlging. De arbeidersklasse moest van twee kanten Iegelijk worden opgebeurd: stoffelijk en geestelijk. Er moest brood zijn voor het lichaam, maar ook voor geest en hart OIJ be- greept, dat gij u moest optrekken met beide handendat de Arbcldersver- eeniglng met haar emstigen en haar vrooTUken kant ook voor uwe vrouwen, maar vooral voor uwe kinderen een sociale beboette was, Daarom hcbl gij toen overleg ge pleegd mei hel hoofdbestuur der R. K. A. V.; gij hebt waarborgen ge vraagd en met recht dat de noodlge vrijheid in vakzaken u ge waarborgd zou worden en de contri butie niet drukkend zou zijn. Maar toen dat alles ook op minnelijke w(jte geregeld was, loen zijt gij ook binnen getrokken mei vliegende vendels, met heel uwe afdeeling. En indien toen die afdeeling haar e I g e n I ij k doel wezenlijk bereikt heeft, indien gU niet slechts meer geld in uw hand en meer Invloed in uw vak, maar in heel uw persoon de hoogere vorming en be schaving verworven hebt, die vóór alles den .stand" geefl cn het eigen lijk doel der vakorganisatie uitmaakt, dan hebt gij dal aan die contri butie van vakvereenlging en arbei dersvereniging Ie danken. U 't niet Jammer, dat ge staan blijft In ..het .christelijke" kamp. wanneer ge daarvoor al die middelen van hooge re christelijke beschaving, van ware .stand-vorming" moet derven? Hel naatte doel zal uwe vak organisatie kunnen bereikenhel 11 Ij k e doel, dat daarachter ligt. :ir Wij eigenlijk der kwestie genaderd. Dr. Arifns zegt. dat het elgcnijjke doel ia: het bijbrengen van meer ontwikkeling naar hoofd en hart, enz. Het spijt ons, dat w|j ook met deze opvatting van dr. Aflens niet kun nen medegaan. WIJ meenen. dat het eigenlijke doel van iedere vakor- unisalie wel degelijk is hel verkrijgen vin betere arbeidsvoorwaarden enz. De stoffelijke belangen staan b|J de vakorganisatie op den voorgrond, terwijl de geestelijke, deJdeMle be- ünjen niet op d* eerste plaats door i de k de vakorganisatie worden nage streefd. Hél woord vakorganisatie dak» dit tril reeds aan. want voor do («cstelïke is 4c vakorganisatie •let noodle Daarvoor zf.n andere vertenigiogen opgericht, als H- Fimilie, R. K. Jongens- en Mannenbonden, tfgeniyke doelhef blj- seherpzifllflg heeft reeds de stichter van dit blad, naar aanleiding deze- doel, Is nummer een en hel l van dit naaste doel door middelen die zijn én wettig in In overeenstem ming met de redeleer der Tien Oebodea is hel bereiken van het doel langs cTrlstel(ke wegen. Het streven naar dit laatste doel met dezs middelen is wat Dr. Arifns noemt (blz. 22) het bijbrengen vzn meer ontwikkeling nair hoofd en hart, de vertelling van dc arbeidersklasse tol een hooger peil van wart bescha ving, de vorming tot een stand dit zich geleidelijk aansluit bij de bur gerklasse, zooals de eene sport eener ladder maar weinig van de andere afslaat. Volgens ons bes Uzi er geen on derscheid tusschen het naaste ca hel eigenlijke doel. Deze zijn nl. Mn. Wanneer er gunstige arbeidsvoorwaar den zijn. wordt daardoor de ontwikke ling van hoofd en hart vanzelf bevor derd, want gezonde sociale totstanden brengen onafscheidelijk mede hoogere btschavlng. hoogere cultuur. En nu zien wij niet In, waarom de vakorganisatie juist Roonsch zou moeien zijn, om die Stof fel like welvaart Ie verkrijgtn. O. I. wordt deze alléén verkregen door zoo alge meen mogelijke orgmlsatte, en niet door versnippering in allerlei contesaloneele in niet-cozfeasioneele bonden en bondjes. Wij voor ons zouden daarom hel ideaal zien, nu het hier gaat over de textiel-lnduslrie, (doch dit geldt evenzeer Waar dit. door allerlei invloeden, in in ons land evenwel nlclgoed moge lijk schijnt, pleiten wij secundair voor tenminste een algemeen chrls- t c l ij kcn bond, voorde intercon- ilontelt door toch la wel het grootste bezwaar tegen een neutrale organisatiede socialistenvrccs voorkomen, want dr. Arifns zal toch niet durven beweren, dat ook de christelijke, Inter confessioneel e. organiutie een hecht bolwerk kan zijn en ook Inder daad i s tegen eiken soclallstlschen of revolutionairen invloed. Dr Arifns verwijst hier nur de Dultschc .Christllche Oewerkschaite" en wij zouden dit ook willen doen. DUr, In Dultschland. bewijs! deze in- lerconfessionetie vakorganisatie, dal zij wel degelijk ia opgewassen tegen welke ongcwenschtc invloeden ook en Dr Arifns moei hel bewijs nog leveren, dal dit niet levens in óns land zou mogelijk zijn. Het spreekt natuurlijk vanzelf, dat er niets tegen is, indien de intercon- fessloneel-gcorgsnlseerdcn. zich boven dien unsluiten bij specifiek Roomscbc en Protestanische vereenlgingen. Wij zouden echter willen vragen, ol dit den interconfessioneel georganlseerden niet onmogelijk wordt gemaakt, gezien de dreigementen van dr. Arifns. door ons reeds in de vorige artikelen be- critiscerd. Dr. Ariens vreesde immers, dal de .hoogstaande" katholieke voor mannen niet meer voor de Inlercon- fessionccl-gcorganisecrden zouden wil- '~den enz., doch vragen wij, dc schuld, dat de .Onltas"- mannen van die hoogstaande verlichting verstoken blijven, aan de .Unltas"- leden, ot niet veeleer un die .hoog- itunden" zeiven ?l De metning van dr. Arifns, dat b|j het stun blijven in hei .christelijke" kamp. durdoor de .middelen van hoogere christelijke beschaving van ware .standvorming- zullen worden gemist, is dan ook geheel absurd, cn wij begrijpen niet, boe dr. Arifns, die, in navolging van alle andere katholieke aociologen. zoo gume op het Dultsche voorbeeld wijst, dit durft zeggen. Wordt dc .ware standvorming aÏÏMn verkregen in d« katholieke vak organisatie Wordt door de Injercon- Icssioneele organisatie de .hoogere Christelijke beschaving* gemist Mur wurop beroept men zich dzn zoo gtarne op de .Christllche Oe werkschafte' van Dultschland. waarom de politiek den protesiantscben chritten ti|0 broeder. 1crwl)l men hem In dc vafcosf—-r-'- •"«mutanten. is dzt SET uwen r Ueen men kennen, dat bet drijven nur speclBck- kalboUtke ^organisatie, louter po litiek l, «mtteeolg beginsel nleti Ie maken heeft? Het gejammer van dr. Arifns beeft dan ook abaohiut geen zin. omdat zijne voorstelling niet klopt met de feiten, omdat het «ene Actie is, als zou het .christelijk- mandpunt reactionair zijn. En dr, Aritts' 1m heelt geen reden van bestaan, omdat het naaste en Het eigenlijke doel der vakorganisatie niet zoo te scheiden zijn, als dr Arihn» dat doet voorko men, doch onafscheidelijk van elkaar zijn. daar het tene het gevolg Is van VERUS. Gewestelijk Nieuws. HULST. Op de op 22 Maart voor- looplg vsdgfttelde kiezerslijst dezer gemeente voor het jaar 1910/1911 ko men voor439 kiezers voorde Tweede Kamer. 437 voor de Provinciale Staten en 393 voor den Gemeenteraad. Het vorige jur waren deze cijfers respectievelijk 447, 442 cn 394. BOSCHKAPELLE. Te Breda slaagde verleden week onze dorpsgenoote Mej. Sophie van Eerdcnburg In de nuttige handwerken. KIELDRECMT. Alhier beeft een on gehuwde vrouw zlchop tweeden Paasch- dag opgehangen in den stal. Zij kwam in geen drie jaar uit huis. Krankzin nigheid schijnt de oorzuk te zijn. SAS VAN OENT. Vrijdag 25 Maart trof H. Baeijens van Assenedc, werk zaam in dc glasfabriek alhier, hel o geluk, dal bij het glasglctcn enkc droppels in zijn oog terecht kwatne zijn oog terecht kwzmen. Zaterdag stelde hij zich te Oent onder behandeling van een oogarts, die con stateerde. dal hel oog verloren is. Op Maandag 28 Maart werd er in deceltde fabriek een arbeider van Sel- zaetc zijn tccnen verpletterd onder eene kar. 27 Maart. Heden werd te Asse nede onder groote belangstelling op hel graf van den op zoo noodlottige wijze om het leven gekomen I. van Rentcrgem. een kruis geplant. Directie cn werklieden der glasfabriek waren vertegenwoordigd, terwijl het muziek gezelschap .De Verbroedering" eenlge toepasselijke stukken speelde- •Cllnge. 29 Maart 1910. Mijnheer dc Redactrur Mag ik u een plaatsje verzoeken In uw blad. by voorbaat mijn dank. Maandag 2e Paaschdag ging Ik na dc Mis om een potje bier bij Jos. Smet alhier, wur nog cenige menschen in huls waren. Toen ik eenige minuien binnen was, komt daar nog binnen Joh. de Bletyzcr van Kapcllcbrug met zijn breer Peet en nog Iemand die ik niet ken. Dc Oebr. de Bleijzcr denken zeker dat het erg beleefd staal, als er menschen onder elkaar aan 'l pralen zl|n zich daar tusschen te mengen. Daar waren namelijk den huisbaas, een werkman en v. d. Heijden druk in gesprek en nu dschlen de Bleljzers zich daar mee te moeten bemoeien. Peet begon dan direct mur over Van Dalsum te praten, en eenige stukjes die In .De Volkswil" gestun hadden if te keuren. Toen hij zijn gedachten dur zoo goed hij kon had over uil- gedrukt. komt zl|n broer Joh. dc Bleijzcr. die tot hiertoe in .liet Hulsterblad* had stun lezen met de opmerking: Ik ben eens benieuwd wal Van Dalsum ral antwoordt* op dal stukje, daar zal hij toch wel niets on weten te zeggen. iBedoeld werd, het Ingezonden stukje techt of Krom, voorkomende In .Het Hulsterblad* van Zaterdag 26 Maart en geteekend X. v. d. Heijden die naar hij zegde ook abonné is van .Het Hulsterblad had ook dit stukje ge lezen, en maakte dc opmerking, dat Van Dalsum er misschien wei niet op zou antwoorden, om reden het stukje niet was ondertcckend met volle num, en hij dacht eens gehoord te hebben dal Van Dalsum liefst op geen anoniem geschrijf antwoord. Daarop begonnen de Oebr. De Bleljzer veel lawui te maken cn alles af te keuren wal in .De Volkswil" reeds geschre ven was, dal Van Dalsum alles mur schreef wat de kwaje Jongens hem aanbrachten en zoodoende veel schreef keiljlur is, dan Iemand in zijn leugens te vangen, mur daarmee, voegde hjj er by. wil Ik niet zeggen, dal ik met alles wal .De Volkawil" geschreven heeft instem. Nu zou men zoo zeggen, dat IS onpartijdig gesproken. Mur zoo dachten er de Bleljzers niet over. v. d. Heijden werd mei veel lawaai door die mcn|chen beschuldigd van partijdigheid, en dal hij voor Van Dalsum was. Zoo verstandig zijn nu die menschen M. d. R., dat, als Iemand zijn mecnlng zegt, het heelemul ver keerd begrijpen, en er partij Oebr. de Bleytcr zijn door partijzucht verblind. Maar daarvoor hebben ze toch hc( recht nog niet om Iemand op zoo'n kwajongens manier aan te vallen, wanl dit moesten die menschen toch welen, dat niet iedereen die een potje bier gaat drinken gesteld Is op zoon manier behandeld te worden. Nog Iets aan het adres van vriend Wannus. Die schijnt daar slag van te hebben van op zoo'n luidruchtige manier over politieke zaken In de herbergen te spreken, mur dan moest hij toch be grijpen voor Iemand die zooveel ver stand wil hebben, dat hij de zaken dan wal beter moest verstaan. Weel Et nog vriend verleden Jaar mei de mervcrkiezlng. 'I was in dezelfde herberg dat ge door hcel't gezelschap vierkant uitgelachen werd, toen ge mur vol hield dal het een liberaal ministerie was, dat wij de laatste maan den hadden gehad Gij wist toen niet eens dat het liberaal ministerie De Meester reeds eenige maanden was afgetreden om plaats tc maken voor een Christelijk Kabincl Heemskerk, Maar begrijpt ge dan nicl vriend dat. als ge zulke dingen nfel weet er ook niet over moet willen przlen Tot slot een goede rud un die twee menschen. Als er menschen un '1 praten zijn in wiens gezelschap gij niet zijt, en uw oordeel wordt niet gevruagd, bemoei cr U dzn niet mee, dat staat niet netjes. En valt toch zeker niet zoo onbetamelijk iemand un, die naar hel schijnt de zaken beter begrijpt dan gij. EEN ONPARTIJDIG MAN. Mijnheer de Redacteur BIJ ons op de parochie Nieuw-Namen is allang sprake van een kermis op Ie richten, maar de pastoor Is er tegen en daarom komt er niets van. Wil moeten kermis vieren gelijk met Kieldrccht, en nur dur en naar Klein Mecrdunck gaan al onze centjes. Is hel geen zonde, dal die mooie centen van ons allemaal over de grens gaan? Ook op het gebied van kerk en armen gaan alle centen over de grens, tooals mei de kleedcren en schoenen van dc atme kinderen. Als er iels moet gebeuren un kerk ol pastorie gut het geld ook nur den vreemde, bij ons op Nieuw-Namen wonen zeker geen ambachtslieden Welnu broeders van Nieuw-Namen en gij allen die .de Volkswil" leest, spreek ik de waarheid ol lieg ik Jammer is hel, dat er niel wal meer personen op onze gemeente wonen die wal meer te vertellen hadden, want gelijk de toestand nu Is, is het toch te erg. maar de tijd zal leeren. Hebben dan kerk- en armbestuur niets te zeggen Dit Tieb ik geschreven, Broeders, op den Paaschdag, dur wij dan elkander vergeven alle haat cn vijandschap als echte broeders ondereen, maar dat kan die man niet, en toch vergeel ik hel hem. Ik hoop, dal de Heilige Paasch- tijd ook hem tot bckccring brengl en zoo niel, dan kom ik later terug met mijn schrijven. Uw trouwe abonné P. Nieuw-Namen. ■o— Mijnheer de Redacteur I Wees zoo goed onderstaande rege len In uw blad op tc nemen, b« voor baat dank. Wel, wel I wat heb Ik weer verbaasd Edaan, toen ik Zelandla van 19 Maart en mij dal moois over vlasindu strie onder het oog kwam. Vooral aan lij dc haren tc berge. - niet hadden Boerenbond, zouden wij een oeroep doen op deze verceniging. Thans Is hel un een doovemsns deur geklopt en werkt die vereenlglng hel socialisme In de hand. wparvoor zij allerlei brandstol zeer ge willig bijeenbrengt. - Wll nu soms onze sterrekfjker tegen den Boerenbond beginnen, nu hij het zoo netjes tegen der heer Keizer heelt moeten afleggen met zijn .Onkunde" Hebben die pillen hem z gesmukt, doosje ver' jje verlangt? Wij raden hem dit ten zeerste af. omdat zooveel pillen kwade gevolgen kunnen hebben voor zijne verdwijning op 18 Mei Mur, mynheer de redacteur van Zelandla, wur bemoeit gij u loch mee OiJ weel zeker niet dat wij hier geen geschikt water hebben om vlas te rooien, doch dat zijn zaken waarvan gij geen studie kunt maken. Dan zoudt ge eerst die les van den heer Keizer van bulten moeten kennen en dan kunt ge gratis een boekje bekomen om u In den landbouw te bekwamen. En wat het bevorderen van het soci alisme betreft, dat zou kunnen gebeu ren indien gij un hel roer mocht zitten, want dat woord ligt voortdurend op uw tong. o. a. bij uw oordeel over staatspensioneering, de verceniging van postboden, personen die de lijst toe- kenen van candidate!! die niet door de K. Klesvereeniglng zijn aanbevolen Maar het is zeker nog een wrok dal ge vroeger eens aan dc deur gezet zijt op ccn vergadering van den Boe renbond, of is het misschien een mik punt op den heer Van Dalsum tegen den verkiezingsstrijd. Geloot me vrij man, niets zal u op die manier baten, maar wel zullen wij u laken, wanl wij blijven aldoor zingen Ze zullen hem niet hebben, Den man voor liefde en recht. Omdat hij in ons midden Zoo schoon dc waarheid zegt I KLAAS ZEVENSTER. Mijnheer de Redacteur. Er is mij ter oore gekomen dat het stellen van een anli-rcvolutionaii als candidaat voor de Prov. Staten door velen mei ontevredenheid ia ontvan gen. Het is ook werkelijk diep Ie betreu ren dat een klein groepje menschen zoo maar de lakens ulldectcn cn op een goeden dag besluiten, den zelel die den katholieken tockoml aan een andere partij Ie schenken. Ik verneem echter met blijdschap dat er toch een katholiek ui gesteld wor den en wij dan loch gelegenheid zul len hebben den man onzer keuze te nemen. Men heeft mij zelfs de num genoemd van den heer Kramer van Ter Neuzen. Ik weet niet of dif juist is. In elk geval ben ik er blij mee en het leit alleen dat deze katholiek hel voor ons durft opnemen is ver- btydend en ui door de meeste katho lieken met vreugde worden begroet. Indien het zoo Is dan als een man Seslemd op onzen katholieken candi- aat. Ik hoop althans in de gelegen heid gesield ie worden dit Ie kunnen doen. Een Kiezer uit Sas van Gent. Mijnheer de Redacteur I Er is hier ergernis, omdat eene boe rendochter beweert vriendschap te heb ben genoten van een boerenzoon met gevolgen, de boerenzoon deze vriend schap althans dc gevolgen niet erkent, en nu hebben er voortdurend opstootjes pluis, zelfs van hccle hoopen kinderen, die den boerenzoon en zijne familie lastig vallen. Zou hier niet wal un Ie doen zy'n Hel zou beier zijn. dat hieraan iels werd gedsan, dan om tegen .De Volks wil" tc loopen, die nog nooit ergernis herft gegeven. Buschkapelle, 28 Maart 1910. EtN BEWONER VAN VEERWIjk. Mijnheer Je Redacteur Wees zoo goed het ondtrstunde In uw blad op te nemen, bij voorbul mijn dank. ik roep wraak over wat bij ons op St. Janstecn is geschied. Zondag eerste Paaschdag ben ik zoo als gewoonte naar het lof geweest en daarna gun biechten. Ik biecht mijne zonden, cn In mjjne belijdenis stoort de eerwurde mij met de vraag, ol Ik .de Volkswil' lees. Ik antwoordde van Ja. hij berispte mij dal ik die niel meer mocht lezen. Ik vroeg waarom. Hij zelde mij dat hel een slecht blad was. Ik vroeg dit uit ie leggen, mur hij kon het niet, hj zelde alleen van dc kwestie van Dalsum en putoor Schets. Ik zelde. dal zij dat mur urnen moesten uitmaken, mur dal ging ons niet aan. Ik legde hem uit dat .de Volkswil* ten blad Is, dal de gods dienst bevorderde. Ik bewees bem. dal Ik reeds van menschen had ge hoord die zeiden, dat tij niet meer un Ood geloofden en die nu wee zeggen, er moet toch iets bestaan, want zoo een geleerde man als van Dalsum zou toch niet op Ood Meunen als er geen Ood wu. Ik schetste bem ook, dat

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1910 | | pagina 2