De Volkswil
Judas de YolksveracMer,
BIJVOEGSEL
van 26 Maart 1910.
PASCHEN
Het Heidendom had tijn Lenteleest.
Wanneer de natuur alch opmi
rich Ie tooien met haar tcnoo
waadwanneer alle» als herleefde uit
bangcn, langen winterslaap en bloem
en plant, bosch en weide Juichte in
de herreien schepping dan bleet ook
h niet achter, maar jubelde
met oprechte blijdschap des harten.
Hij deed meer. In zfn behoede om
uiting te geven aan dat van leven tin
telend gemoed, ontstak hli vreugde
vuren voor de lletelljke Godin der
Lente. Maar dat menschenklnd, dat
Immer, al was 'I dan ook met nevelen
omhuld, in zich voelde een gevoel van
afhankelijkheid van een ot meer boven
hem gestelde krachten, die zijn lot in
hunne handen hadden en wier gunst
ot toorn beslisle over geheel zijn wel
o! wee hij trachtte door het brengen
van een of meer offers zich in de vriend
schap der Ooden te stellen en hen te
vragen wat hem als Ideaal aanlachte.
Ook het Jodendom had zijn Lente
feest. Wij lezen in de gewijde boeken,
dat Ood zijn uitverkoren volk zicht
baar beschermde. Wij vinden er ook
in vermeld, hoe Pharao's Oods gram
schap tarten en 'sHeeren wil dorst
Toen riep God Mozes, het geredde
kind der wateren, en maakte hem tot
uitvoerder zijner eeuwige raadsbeslui
ten. Nadat velerlei stralfen niet vcr-
moogd hadden het verharde gemoed
van den trotschaard te vermorzelen,
zou de vreeseljjkste der straffen op
'tbooze Egyptische land neerkomen.
De Heer gebood, dat een vlekkeloos
lam geslacht zoude worden in elk
gezin der Joden Jdat met deszells bloed
de bovendrempel der deur en hare
beide posten zou worden bestreken
de doorgang des Heeren zou plaats
bebbtn, het Pasclien
En de verderf-engcl waarde rond en
doodde in dien nacht de eerstgeborene
van ieder der Egyptcnarcn van slaaf
tot koning. Maar de met bloed be
sprenkelde hulzen ging hij voorbij
de verlossing der Joden uit de slavernij
der Pharao's stond een voldongen feit
te worden
En leder jaar zou het aandenken aan
deze gebeurtenis volgens Gods voor
schrift op dezelfde wijze worden her
nieuwd. Ziehier het Lentefeest der
Joden, voortgezet door alle tijden tol
eenmaal de profetie zal bewaarheid
zijn; .het zal ééne kudde en tin
Herder zijn I"
FEUILLETON.
CesffcifdUndijc roaaa ill dra lijd
in lirkzbrfa.
EERSTE BOEK.
(o)—o-(o)-
III.
JEHOVA ZIJ MKT U, JUDAS.
Achter mijn rug heelt hij mij ge
haat gemaakt bij heel het volkmaar
ik wil Uien smaad niet langer ver
dragen I Gij weel niet hoe akelig ik
mij gevoel. Op mijn gemoed liggen
meer boozc woorden dan stcenen op
het gral van Absalon."
.Absalon verdiende de slecnen."
.ik echter verdien ze niet."
.Waarom ziet de NathineCr u met
schele oogen aan en maakt hij u ver
achtelijk
.Omdat zijn dochter hem tegen mij
heelt opgestookt."
.Zijn dochter
•Zij gaf mij liefdesappelen en zeld
zame sleencn maar ik wierp beiden
weg. omdat de dochter mij evenzeer
walgt als de vader, en wijl gij mij
geleerd hebt, dal een zoon uil het
geslacht der priesters zijne oogen niet
moet vestigen op de dochter van een
slaaf."
.Vclc priesters klaagden over u.
Jodendom
nun Lentefeest, het Christendom blijft
niet ten achteren. Het Jodendom, ge
heel het oude Testament, de afspiege
ling de schaduw van het Christendom
zou ook In zijn Paschen slechts de
schimme zijn van de verheven luister
des Christendoms, van zijn Lentefeest,
van zfn Paschen.
Toen niet alleen het jodendom maar
geheel de wereld verlossing behoefde
van een slavenjuk, zwaarder dan ooit
een Kqpitinzcii oi ecu tüinkaiJi slaat
d roég !™n ontfermde zfe^SNTOert
Mozes, Jezus ztlf over die wereld cn
bracht verlossing, redding, vreugd, ge
juich. Hij nam aan de nederige ge
daante van een dienstknecht, werd ons
in alles gelijk, de zonde alleen uitge
zonderd. Hij ging al weldoende rond,
genas de zieken, wekte zells dooden
ten leven op. Maar voor de oneindige
belecdiging. der Godheid aangedaan,
moest Hij lijden en.sterven. Hij deed
dit met geduld, met liefde. .Gij allen,
die langs den weg gaat, blijlt even
staan en ziet, ot er een smart Is, gelijk
san mijne smart." Het Ecce homo
van Pilatus; .een aardworm, geen
mcnsch meer" dat alles geelt ons een
flauw denkbeeld van wat geleden werd
voor ona. Hij stierf; rijn dood gaf
ons het leven f
HIJ verrees! HeerlHk stond Hij op
door eigen, door goddelijke kracht uit
het graf. Zijn opstanding Is zijn groot
ste wonder. Zelfs zjjn hevigste vijan
den erkenden dil schilferend mirakel I
Zijn opstanding is het onderpand onzer
toekomstige heerlijkheid I Nog nooit
was 1 gehoord, dat iemand zich zelf
het leven had terug geschonken. Wel
was Hij groot II
Oeheel de christenheid Juicht cn
jubelt bij dil groot, dit majcstleus Peest.
Blijde Alcluja's weergalmen door de
gewijde gewelven. IIU Is verrezen!
Ha is hier niet
Troostvolle feestdag! Jezus glans-
Jk opstaan, sterft niet meer, leeft In
eeuwigheid. HIJ troost Petrus, de diep-
-evallcn maar boetvaardige Apostel,
lij verschijnt aan Maria Magdalena,
de openbare zondares, maar wier hart
brandt van liefde voor den Heer I
Hij verschijnt aan de elf, om hen te
troosten en te bemoedigen, om hun
zijn vrede toe fe wenschen. om hen
te wapenen in den zwaren strijd, die
hen wacht. Hij verschijnt den Emaus-
gangers cn bemoedigt hen. Hij ver
klaart hun de schriften cn doet zich
herkennen bij 'I breken des broods.
Hij vervult geheel hun ziel van God-
dclljkcn troost, zoodat ze naar waar
heid kunnen uitroepen Was ons hart
niet brandende van lietde toen hij op
Wat dunkt Onlas van je?"
.Hij berispte ml| wegens mijn voor
barig sprekenmaar ik geloof, dat de
dag niet verre meer Is, waarop hij mij
dank zal weten, dat mijne oogen even
scherp zijn als mijn tong."
.Spreek duidelijker. Ilecll Simon,
de Nalhlncér, geen andere reden, u te
•■Hen, dan het gebabbel zijner dochter?"
.Hij heelt reden mij Ie vreezen. Ik
a hem In den weg."
.Wat wilt ge daarmede zeggen
.Gij weet, dat binnen tegen den
>ogcn muur van het buitenste voor
hof des tempels zich de voorraadkamers
en de woningen voorde laagste tempel
dienaars en de Nathlncfrs bevinden.
Hier woont ook Simon, hun opperste.
Door een bijzondere gunst van den
hoogepriester, die daar allerlei bood
schappen voor mij te doen had, mag
ccnlgcn tijd ook het binnenste
betreden. Toen ik eens. reeds
tamelijk laat. aan de wachters spijt cn
drank bracht, ontmoette ik Slmon, den
manke. Hij was beteuterd, toen hij in
het donker eensklaps tegenover mij
stonddaarbij rinkelde het verdacht
onder zijne kleederen, alsol daar edel
—borgen w~"
as die ju
{cwondet
.Wal bedoelt ge
.Sedert dien dag fermljdt hij mijn
lik en verschiet van Ideur, als hij mf
ziet, evenals het kameleon, dal o
den weg lot ons sprak m OM d
Schrift opende?
Heerljjk is voor den Christen het
Feest van 's Heeren Opstanding. Hf
spoort ons *sn, op tc staan uit het
gral der zonde, om voortaan alleen
voor hem te leven. Hij wil ons sterken
In den zwaren strijd die de boose
natuur, die de boore menschcn ons
asndoen. Hij vraagt ons, slechts moed
Ie hebben, te'durven en pal te staan
voor recht, waarheid en naastenliefde.
Hij zegt ons.vreest niet. Ik heb de
wereld overwonnen I"
Hoe velen In onze dagen zijn ver
vreemd van den verrezen Zaligmaker.
De aardsche beslommeringen, meer nog
de immer voortlevende zonde van hoog
moed, omvat hen tc zeer, dan dat tij
zouden opstaan uit den poel van ellende,
hun zlelegrsf.
geloof Is gestrand op klippen
bedrog, van liefdeloosheid.
Zij juichen niet mee het Lentefeest
van den Christus; zij kennen Hem
niet zij willen Hem niet erkennen.
Maar Gij die lijdt, omdat Gij 't goede
yin Ob. Mltbtcr van .De Volkswll,"
dte geleden "nebt voor anderen, dl
in 'I aangezicht zljt en wordt geslagen
omdat Gij irf edele naastenliefde «t-
gunst, dwang noch willekeur duldt
dag I Ook U ver-
wijze de verrezen
U zijn verheerlijkte
wonden. Uitrekenen van zooveel on
schuldig geleden bittere smart. Hf
wenkt U cn ziet U llefdcvol-gllmlachend
aan I Zijn blik bemoedigt U In
bfjna bovcnmenschelijken strijd,
zeil tal eens Uw overgroot loon aft
Zoo Is het. Zalig Paschen.
O. V.
Paschen, 1910.
Van allfs wat-
HM net der «egels. Over het .1
der vogels In ten boschbouw" onder
hield de heer Jac. P. Thijwen de leden
cn gasten vanAe afdeellng 's-Gravcn-
hage van de yd. Heidemaatschappij.
Vooral ot zoo goed uitsluitend had
de heer Thijssen daarbij die vogels op
het oog, welke dennen en eiken be
schermen door het dooden van de
voor die boomsoorten schadelijke In
secten, daar onze boschbouw zich
ongeveer tot cultuur van die boom
soorten bepaalt.
Het aantal soorten vsn insecten, die
deze boomen Hcdrelgcn Is zóó groot,
dat de heer Th. verklaarde een heeten
avond noodlg te hebben. Hij onthield
zich daarvan dan ook en verhaalde
liever van het onderzoek vooral door
Duftschc geleerden, als prof. Rohrig
ingesteld naar de wijze waarop de
vogels, waarmee wij van doen hebben,
zich voeden, een onderzoek, dat kwalijk
anders geschieden kan als door opening
i maag en krop, dus niet zonder
i aantal vogels te dooden, wanneer
ten minste niet zooals de veld-
uilen o. a. .haarballcn afscheiden,
waarin allerlei onverteerde overblf tselen
van dierlijk voedsel gemakkelijk te
onderkennen zijn.
Met resultaat van die onderzoekingen
>or oogen acht de heer Thijsse het
onbetwistbaar hoezeer het In de
spoord, den hoogepriester te verzoe
ken, mij diens zegel af te nemen, op
dat de deurwachter mij niet meer tot
het binnenste voorhof zou toelaten.
"I ontijden den
manke nur'de voorraadhuizen en de
schatkamers des tempels sluipen, wan
neer hij daar niets te doen had en hij
geen Izespicdcr vermoedde. Ik geloof..."
.Spreek I*
.Dat hij den tempel besteelt en de
heilige vaten wduistert I"
Dit r
bij o
!nup, je spreekt daar een gevaar
lijk woord, dat naar beide kanten kan
kwetsen gelijk een tweesnijdend zwaard.
Leerde de haat Je dat woord ol hadt
oogen goed open?"
.Ik w
it Ik al
.Hebt ge den hoogepriester uw arg
waan meegedeeld
.Vandaag. Hij wilde de wacht ver
sterken. en Ik verzocht hem. zulks
niet te doen, omdat de vos anders de
lucht van de val jn den neus krijgt.
De hooaer-'—*-■-
verlof
ontmaskeren."
De priester hulde diep ademlang
Staarde hij peinzend naar den grond,
zeide dan .Storm en bliksem psk-
i zich boven uw hoofd samen. Bid
den Heer, dat Hf u hclpcwant Simon
heelt machtige vrienden."
.De bliksem geldt niet mf. maar
jongste 20 jsar betwijfeld werd - dat
de vogets, zeker verreweg de meeste
soorten van het allergrootste nut voor
den boschbouw zijn en deze meening
licht h
ff het a
noemen, dat (in enkel nest kool-
mcczen ten minste pet dag voor onder
houd noodlg heeft vier duizend I
Toch zijn de vogelt ten ontzen
niet talrijk genoeg om hun nuttig
werk geheel voldoende tc ku
verrichten en het zag er slecht m
boschen uit. wanneer niet parasitische
Insecten, altdetlulpwetp.nuttigcbond-
genootcn van vogel en mensen w
In den strijd legen insectensoorten,
middels treden die parasieten eerst
op, wanneer ten Insectenplaag de
redenaar noemde hier de gevreesde
nonvlinder reeds groote vewocstln-
gen heeft aangericht terwijl durentc-
gen de vogel proohylactisch tegen
zulk een kwul werkt.
Te weinig eer wordt deze nur hel
oordeel van den heer Thfsen gegeven
aan de trekvogels, die slechts enkele
dagen op hun doorreis In ons
zich gedurende die paar dagen alt
het watt vet te mesten voor het aan
vaarden van de lange reis. Een bij
zondere tevrcdcnhcidsbetuiging mogen
onder deze de mlttcllljster en de groote
IfMer van den redenaar ontvangen.
Zf verrichten vooral op den gro
uitmuntend werk door deze om
woelen en de zich dur verschuilende
insecten op te pikken.
Op de takken maken de koolmeezen
de pimpelmeezen zich verdient
cn eveneens de boomkruiper
specht (al werd van deze lutste
vroeger le veel verwacht), op de bladen
de nachtegul het roodborstje; r~~'
staartje enz.
Op zandigen bodem levende e
den rand van bosschen dat Is ook
vooral voor jonge bosschen en
de duinbeplanting, het verdienstelijk
werk. door de Ned. Heide-Maatschappij
ondernomen maken zich de nacht
zwaluw of geitenmelker, de tapulten,
de paapjes, de boschlccuwerix enz.
verdienstelijk door hel verdelgen van
enorme hoeveelheden sprinkhanen.
De voordracht werd toegelicht door
tal van foto's, op verdienstelijke wijze,
Immers onder zeer moeilijke omstandig
heden genomen door den heer Bardet
te Ovcrveen en aan de vergadering ge
toond per scioptlcon.
Burgemeester Max en de Katholieke
scheten. Onder dezen titel lezen we
In het .Hbl. van Antwerpen"
.De burgemeester van Brussel heelt
aan den bestuurder van het .Journal
de Bruxelles" een schrijven gestuurd,
waarin hf uitlegt, hoe hel gekomen is,
dat aan het werk der Katholieke School
kolonies geen toelating werd gegeven
om metVastenavonddagcn cene om
haling te doen de vraag was te laat
ingezonden.
.En de burgemeester voegt er bij
.Het Is niet omdat het alleen katho
lieke kinderen geldt, dat ik liet liefdadig
karakter Mn uw Initiatief zou misken
nen. Laat mij toe u daarom mijne
aalmoes te sturen. Ik stuur ze u als
een man van hartik ben overtuigd,
dat gij haar zult unvaarden als man
van geest."
den hoogepriester de strul van het
weerlicht slaat het eerst in de hoogste
boomen."
.Hoe bedoelt ge dat?"
.Gij kent Jesus, den goddcloozcn
broeder van den hoogepriester; hf is
dc vijand zijus broeders, dien hij de
liefde des vollu benijdt. Men zegt.
dal hij reeds gerulmcn tijd nur het
hoogeprlcsterschap taalt, ten einde
zich te verrijken. Hij heeft den He-
breeuwxehen naam Jesus afgelegd en
noemt zich nu nur Griekschcn trant
Jason, om zich bij de SyriJrs bemind
te makenwant gf weet, dat de Seleu-
cldco, de koningen der Syrifrs, het
volk naar ürlcksch model willen vor
men. Mijn leermeester Jcthro relde
mij, wanneer Oniu stierf, dan zou
luon' er zorg voor dragen, dat hf
hoogepriester werd en niet de zoon
ifns broeders."
houder en schatmeester Heliodorus,
a num des konings de belastin-
nt cn de gelden voor den tempel
dienst uitbetaalt. Men fluistert onder
het volk, dat Heliodorus en Simon
veel van liet tcmpelgeld verduisteren.
Zulks openlijk te zeggen durft niemand,
ungezlen men Heliodorus vreest we
gens zijne macht en Simon wegens
zijne boosheid. Durenboven heeft de
hoogepriester den manke tot nu toe
onvoorwurdelfk vertrouwd.'
.Een liberaal burgemeester, die Jn-
teekent »oo» de Katholieke School
kolonies. 't Is wur, dat M. Max vroeger
In dsn provlnderud ook gelijke be-
dtellng der hoogeecholen van Brussel
en van Leuven voorstond. Mur dit
nieuwe bewijs van verdrugzumheld
«trekt hem nog meer tot eer."
De stleh-lnz Koeketel Ier. Zeven
honderd millioen dollars heelt, naar
verluidt. Rockefeller alt eerste rttt
bestemd voor de stichting, die rijn
num dragen zal en wier eigenlijk
doel nog niet bekend is. De Ameri
kaansche bladen weten te vertellen,
dat Rockefeller, de rfkifc man der
wereld, voornemens rou zfn zich van
zijn geheelen rijkdom te ontdoen, zoo
dat hem nog juist genoeg overblijft
om zonder zorg tc levenhij wil dit
geheele fortuin de ramingen daar
omtrent loopen uiteen van 500 tot
1000 millioen dollarl verdeden In
drie parten. Een deel zal worden
bestemd voor bevordering van hd
onderwijs, hd tweede voor werken
van barmhartigheid, en het derde komt
ten goede un zfn familie. Dit ded
zou het kleinste der drie zfn.
De stichting, wordt verder medege
deeld. zil rechtstreeks onder toelicht
van de regeering der Vcrtcnigde Stalen
worden gesteld, aan hd hoofd komt
een rud van beheer van ten minste
vijf leden, waarvan de jonge Rockefel
ler voorziffer ul zijn, en hd beheer
der fondsen zal openbaar zfn. Rocke
feller's rechtsgeleerde rudsman mod
verteld hebben, dat de stichting zeer
zeker In de eerste pluts zal dienen
tot bevordering van het welzijn en
den vooruitgang van 't Amerikaansche
volk, maar dat zij durnust bestemd
ia tot lediging van groote menschdf ke
nooden, veroorzaakt door vuur. water,
pest ol aardbevingen. De .Tribune"
van New York noemt de stichting
.een depot van barmhartigheid voor de
geheele wereld."
Engelsche bladen vernemen uit
Rome, dat dc Paus zeer Ingenomen
is met het nobele besluit door John
Rockefeller genomen om zfn fortuin
voor hel grootste ded te besteden
aan werken vsn liefdadigheid en onder
wijs. Dadelijk na hel vernemen van
het feil, seinde de Paus den Ameri-
kaanschen millionair, dat hij zijn besluit
hoogelfk prees, dur het een dud was.
wurdoor hf zich uiterst verdienstdf k
maakte ten opzichte van de mentch-
heid. op wier dankburhdd hf stut
zou kunnen maken.
In een particulier gesprek met enkele
kardinalen, en bisschoppen, die met
hem de vastenmeditatie gevolgd hadden,
zdde de Paus. nur aanleiding van
Rockefellers slichting cn dc andere
filantropische schenkingen van Ameri
kaansche geldmannen.Die Ameri
kaansche millionairs zijn Protestanten.
Mur toch zegen ik ze. omdat alle
menschcn. die wel doen, den zegen
van God verdienen."
O
Mar*. Arrhenius heelt te Stockholm
opnieuw de kanalen op Mars bespro
ken Wij hebben al eens medegedeeld,
dat naar de mecning van dezen ge
leerde. door het barsten van de pla-
neetkorst tal van parallel loopende
.Verder I"
.Ook Jason, de broeder van den
hoogepriester, is een vriend van Helio
dorus; hij hoopl, door hem Invloed
bij Sclcucus, den Syrischen koning,
Ic verwerven. Gisteren nog, toen Ik
van den hoogepriester terugkwam, zag
Ik Jason en Antiochus bij elkur."
.Van welken Antiochus spreekt ge
.Van Antiochus, den broeder des
Syrischen konings. die den Romeinen
ontvlucht Is en zich sedert weken in
't huis van Heliodorus verborgen houdt."
.Ge vertelt mf dur zonderlinge
dingen. Zijl ge wel zeker van uwe
ruk
.Volkomen zeker; ik zag alles met
eigen oogen."
.Maar ik weet altijd nog niet, wat
ge wilt I"
.Ik ug Slmon dikwfls in de duis
ternis hel huis van Jason binnensluipen
en weel, dat ook Heliodorus hem daar
verwacht."
.Nu Wal zou dat V
.Voor zoover Ik Simon heb nsge-
gun, moet Ik unnemen, dat hij In
hunnen dienst staat. Vader, Ik vree»,
dat de spion, dien Ik zoozeer in den
ben, aan dc SyriCrs de geheimen
den tempel verraadt, de vcrduls-
schatten met hen deelt en In de
hand van Jason een gewillig werktuig
Is, om onzen hoogepriester Oniu den
le lichten."
ithathlas liep rechtop door het
vertrek.
Jongen, alt je dc waarheid spraakt f*