De Volkswil Judas de YolksveracMer, BIJVOEGSEL van 26 Maart 1910. PASCHEN Het Heidendom had tijn Lenteleest. Wanneer de natuur alch opmi rich Ie tooien met haar tcnoo waadwanneer alle» als herleefde uit bangcn, langen winterslaap en bloem en plant, bosch en weide Juichte in de herreien schepping dan bleet ook h niet achter, maar jubelde met oprechte blijdschap des harten. Hij deed meer. In zfn behoede om uiting te geven aan dat van leven tin telend gemoed, ontstak hli vreugde vuren voor de lletelljke Godin der Lente. Maar dat menschenklnd, dat Immer, al was 'I dan ook met nevelen omhuld, in zich voelde een gevoel van afhankelijkheid van een ot meer boven hem gestelde krachten, die zijn lot in hunne handen hadden en wier gunst ot toorn beslisle over geheel zijn wel o! wee hij trachtte door het brengen van een of meer offers zich in de vriend schap der Ooden te stellen en hen te vragen wat hem als Ideaal aanlachte. Ook het Jodendom had zijn Lente feest. Wij lezen in de gewijde boeken, dat Ood zijn uitverkoren volk zicht baar beschermde. Wij vinden er ook in vermeld, hoe Pharao's Oods gram schap tarten en 'sHeeren wil dorst Toen riep God Mozes, het geredde kind der wateren, en maakte hem tot uitvoerder zijner eeuwige raadsbeslui ten. Nadat velerlei stralfen niet vcr- moogd hadden het verharde gemoed van den trotschaard te vermorzelen, zou de vreeseljjkste der straffen op 'tbooze Egyptische land neerkomen. De Heer gebood, dat een vlekkeloos lam geslacht zoude worden in elk gezin der Joden Jdat met deszells bloed de bovendrempel der deur en hare beide posten zou worden bestreken de doorgang des Heeren zou plaats bebbtn, het Pasclien En de verderf-engcl waarde rond en doodde in dien nacht de eerstgeborene van ieder der Egyptcnarcn van slaaf tot koning. Maar de met bloed be sprenkelde hulzen ging hij voorbij de verlossing der Joden uit de slavernij der Pharao's stond een voldongen feit te worden En leder jaar zou het aandenken aan deze gebeurtenis volgens Gods voor schrift op dezelfde wijze worden her nieuwd. Ziehier het Lentefeest der Joden, voortgezet door alle tijden tol eenmaal de profetie zal bewaarheid zijn; .het zal ééne kudde en tin Herder zijn I" FEUILLETON. CesffcifdUndijc roaaa ill dra lijd in lirkzbrfa. EERSTE BOEK. (o)—o-(o)- III. JEHOVA ZIJ MKT U, JUDAS. Achter mijn rug heelt hij mij ge haat gemaakt bij heel het volkmaar ik wil Uien smaad niet langer ver dragen I Gij weel niet hoe akelig ik mij gevoel. Op mijn gemoed liggen meer boozc woorden dan stcenen op het gral van Absalon." .Absalon verdiende de slecnen." .ik echter verdien ze niet." .Waarom ziet de NathineCr u met schele oogen aan en maakt hij u ver achtelijk .Omdat zijn dochter hem tegen mij heelt opgestookt." .Zijn dochter •Zij gaf mij liefdesappelen en zeld zame sleencn maar ik wierp beiden weg. omdat de dochter mij evenzeer walgt als de vader, en wijl gij mij geleerd hebt, dal een zoon uil het geslacht der priesters zijne oogen niet moet vestigen op de dochter van een slaaf." .Vclc priesters klaagden over u. Jodendom nun Lentefeest, het Christendom blijft niet ten achteren. Het Jodendom, ge heel het oude Testament, de afspiege ling de schaduw van het Christendom zou ook In zijn Paschen slechts de schimme zijn van de verheven luister des Christendoms, van zijn Lentefeest, van zfn Paschen. Toen niet alleen het jodendom maar geheel de wereld verlossing behoefde van een slavenjuk, zwaarder dan ooit een Kqpitinzcii oi ecu tüinkaiJi slaat d roég !™n ontfermde zfe^SNTOert Mozes, Jezus ztlf over die wereld cn bracht verlossing, redding, vreugd, ge juich. Hij nam aan de nederige ge daante van een dienstknecht, werd ons in alles gelijk, de zonde alleen uitge zonderd. Hij ging al weldoende rond, genas de zieken, wekte zells dooden ten leven op. Maar voor de oneindige belecdiging. der Godheid aangedaan, moest Hij lijden en.sterven. Hij deed dit met geduld, met liefde. .Gij allen, die langs den weg gaat, blijlt even staan en ziet, ot er een smart Is, gelijk san mijne smart." Het Ecce homo van Pilatus; .een aardworm, geen mcnsch meer" dat alles geelt ons een flauw denkbeeld van wat geleden werd voor ona. Hij stierf; rijn dood gaf ons het leven f HIJ verrees! HeerlHk stond Hij op door eigen, door goddelijke kracht uit het graf. Zijn opstanding Is zijn groot ste wonder. Zelfs zjjn hevigste vijan den erkenden dil schilferend mirakel I Zijn opstanding is het onderpand onzer toekomstige heerlijkheid I Nog nooit was 1 gehoord, dat iemand zich zelf het leven had terug geschonken. Wel was Hij groot II Oeheel de christenheid Juicht cn jubelt bij dil groot, dit majcstleus Peest. Blijde Alcluja's weergalmen door de gewijde gewelven. IIU Is verrezen! Ha is hier niet Troostvolle feestdag! Jezus glans- Jk opstaan, sterft niet meer, leeft In eeuwigheid. HIJ troost Petrus, de diep- -evallcn maar boetvaardige Apostel, lij verschijnt aan Maria Magdalena, de openbare zondares, maar wier hart brandt van liefde voor den Heer I Hij verschijnt aan de elf, om hen te troosten en te bemoedigen, om hun zijn vrede toe fe wenschen. om hen te wapenen in den zwaren strijd, die hen wacht. Hij verschijnt den Emaus- gangers cn bemoedigt hen. Hij ver klaart hun de schriften cn doet zich herkennen bij 'I breken des broods. Hij vervult geheel hun ziel van God- dclljkcn troost, zoodat ze naar waar heid kunnen uitroepen Was ons hart niet brandende van lietde toen hij op Wat dunkt Onlas van je?" .Hij berispte ml| wegens mijn voor barig sprekenmaar ik geloof, dat de dag niet verre meer Is, waarop hij mij dank zal weten, dat mijne oogen even scherp zijn als mijn tong." .Spreek duidelijker. Ilecll Simon, de Nalhlncér, geen andere reden, u te •■Hen, dan het gebabbel zijner dochter?" .Hij heelt reden mij Ie vreezen. Ik a hem In den weg." .Wat wilt ge daarmede zeggen .Gij weet, dat binnen tegen den >ogcn muur van het buitenste voor hof des tempels zich de voorraadkamers en de woningen voorde laagste tempel dienaars en de Nathlncfrs bevinden. Hier woont ook Simon, hun opperste. Door een bijzondere gunst van den hoogepriester, die daar allerlei bood schappen voor mij te doen had, mag ccnlgcn tijd ook het binnenste betreden. Toen ik eens. reeds tamelijk laat. aan de wachters spijt cn drank bracht, ontmoette ik Slmon, den manke. Hij was beteuterd, toen hij in het donker eensklaps tegenover mij stonddaarbij rinkelde het verdacht onder zijne kleederen, alsol daar edel —borgen w~" as die ju {cwondet .Wal bedoelt ge .Sedert dien dag fermljdt hij mijn lik en verschiet van Ideur, als hij mf ziet, evenals het kameleon, dal o den weg lot ons sprak m OM d Schrift opende? Heerljjk is voor den Christen het Feest van 's Heeren Opstanding. Hf spoort ons *sn, op tc staan uit het gral der zonde, om voortaan alleen voor hem te leven. Hij wil ons sterken In den zwaren strijd die de boose natuur, die de boore menschcn ons asndoen. Hij vraagt ons, slechts moed Ie hebben, te'durven en pal te staan voor recht, waarheid en naastenliefde. Hij zegt ons.vreest niet. Ik heb de wereld overwonnen I" Hoe velen In onze dagen zijn ver vreemd van den verrezen Zaligmaker. De aardsche beslommeringen, meer nog de immer voortlevende zonde van hoog moed, omvat hen tc zeer, dan dat tij zouden opstaan uit den poel van ellende, hun zlelegrsf. geloof Is gestrand op klippen bedrog, van liefdeloosheid. Zij juichen niet mee het Lentefeest van den Christus; zij kennen Hem niet zij willen Hem niet erkennen. Maar Gij die lijdt, omdat Gij 't goede yin Ob. Mltbtcr van .De Volkswll," dte geleden "nebt voor anderen, dl in 'I aangezicht zljt en wordt geslagen omdat Gij irf edele naastenliefde «t- gunst, dwang noch willekeur duldt dag I Ook U ver- wijze de verrezen U zijn verheerlijkte wonden. Uitrekenen van zooveel on schuldig geleden bittere smart. Hf wenkt U cn ziet U llefdcvol-gllmlachend aan I Zijn blik bemoedigt U In bfjna bovcnmenschelijken strijd, zeil tal eens Uw overgroot loon aft Zoo Is het. Zalig Paschen. O. V. Paschen, 1910. Van allfs wat- HM net der «egels. Over het .1 der vogels In ten boschbouw" onder hield de heer Jac. P. Thijwen de leden cn gasten vanAe afdeellng 's-Gravcn- hage van de yd. Heidemaatschappij. Vooral ot zoo goed uitsluitend had de heer Thijssen daarbij die vogels op het oog, welke dennen en eiken be schermen door het dooden van de voor die boomsoorten schadelijke In secten, daar onze boschbouw zich ongeveer tot cultuur van die boom soorten bepaalt. Het aantal soorten vsn insecten, die deze boomen Hcdrelgcn Is zóó groot, dat de heer Th. verklaarde een heeten avond noodlg te hebben. Hij onthield zich daarvan dan ook en verhaalde liever van het onderzoek vooral door Duftschc geleerden, als prof. Rohrig ingesteld naar de wijze waarop de vogels, waarmee wij van doen hebben, zich voeden, een onderzoek, dat kwalijk anders geschieden kan als door opening i maag en krop, dus niet zonder i aantal vogels te dooden, wanneer ten minste niet zooals de veld- uilen o. a. .haarballcn afscheiden, waarin allerlei onverteerde overblf tselen van dierlijk voedsel gemakkelijk te onderkennen zijn. Met resultaat van die onderzoekingen >or oogen acht de heer Thijsse het onbetwistbaar hoezeer het In de spoord, den hoogepriester te verzoe ken, mij diens zegel af te nemen, op dat de deurwachter mij niet meer tot het binnenste voorhof zou toelaten. "I ontijden den manke nur'de voorraadhuizen en de schatkamers des tempels sluipen, wan neer hij daar niets te doen had en hij geen Izespicdcr vermoedde. Ik geloof..." .Spreek I* .Dat hij den tempel besteelt en de heilige vaten wduistert I" Dit r bij o !nup, je spreekt daar een gevaar lijk woord, dat naar beide kanten kan kwetsen gelijk een tweesnijdend zwaard. Leerde de haat Je dat woord ol hadt oogen goed open?" .Ik w it Ik al .Hebt ge den hoogepriester uw arg waan meegedeeld .Vandaag. Hij wilde de wacht ver sterken. en Ik verzocht hem. zulks niet te doen, omdat de vos anders de lucht van de val jn den neus krijgt. De hooaer-'—*-■- verlof ontmaskeren." De priester hulde diep ademlang Staarde hij peinzend naar den grond, zeide dan .Storm en bliksem psk- i zich boven uw hoofd samen. Bid den Heer, dat Hf u hclpcwant Simon heelt machtige vrienden." .De bliksem geldt niet mf. maar jongste 20 jsar betwijfeld werd - dat de vogets, zeker verreweg de meeste soorten van het allergrootste nut voor den boschbouw zijn en deze meening licht h ff het a noemen, dat (in enkel nest kool- mcczen ten minste pet dag voor onder houd noodlg heeft vier duizend I Toch zijn de vogelt ten ontzen niet talrijk genoeg om hun nuttig werk geheel voldoende tc ku verrichten en het zag er slecht m boschen uit. wanneer niet parasitische Insecten, altdetlulpwetp.nuttigcbond- genootcn van vogel en mensen w In den strijd legen insectensoorten, middels treden die parasieten eerst op, wanneer ten Insectenplaag de redenaar noemde hier de gevreesde nonvlinder reeds groote vewocstln- gen heeft aangericht terwijl durentc- gen de vogel proohylactisch tegen zulk een kwul werkt. Te weinig eer wordt deze nur hel oordeel van den heer Thfsen gegeven aan de trekvogels, die slechts enkele dagen op hun doorreis In ons zich gedurende die paar dagen alt het watt vet te mesten voor het aan vaarden van de lange reis. Een bij zondere tevrcdcnhcidsbetuiging mogen onder deze de mlttcllljster en de groote IfMer van den redenaar ontvangen. Zf verrichten vooral op den gro uitmuntend werk door deze om woelen en de zich dur verschuilende insecten op te pikken. Op de takken maken de koolmeezen de pimpelmeezen zich verdient cn eveneens de boomkruiper specht (al werd van deze lutste vroeger le veel verwacht), op de bladen de nachtegul het roodborstje; r~~' staartje enz. Op zandigen bodem levende e den rand van bosschen dat Is ook vooral voor jonge bosschen en de duinbeplanting, het verdienstelijk werk. door de Ned. Heide-Maatschappij ondernomen maken zich de nacht zwaluw of geitenmelker, de tapulten, de paapjes, de boschlccuwerix enz. verdienstelijk door hel verdelgen van enorme hoeveelheden sprinkhanen. De voordracht werd toegelicht door tal van foto's, op verdienstelijke wijze, Immers onder zeer moeilijke omstandig heden genomen door den heer Bardet te Ovcrveen en aan de vergadering ge toond per scioptlcon. Burgemeester Max en de Katholieke scheten. Onder dezen titel lezen we In het .Hbl. van Antwerpen" .De burgemeester van Brussel heelt aan den bestuurder van het .Journal de Bruxelles" een schrijven gestuurd, waarin hf uitlegt, hoe hel gekomen is, dat aan het werk der Katholieke School kolonies geen toelating werd gegeven om metVastenavonddagcn cene om haling te doen de vraag was te laat ingezonden. .En de burgemeester voegt er bij .Het Is niet omdat het alleen katho lieke kinderen geldt, dat ik liet liefdadig karakter Mn uw Initiatief zou misken nen. Laat mij toe u daarom mijne aalmoes te sturen. Ik stuur ze u als een man van hartik ben overtuigd, dat gij haar zult unvaarden als man van geest." den hoogepriester de strul van het weerlicht slaat het eerst in de hoogste boomen." .Hoe bedoelt ge dat?" .Gij kent Jesus, den goddcloozcn broeder van den hoogepriester; hf is dc vijand zijus broeders, dien hij de liefde des vollu benijdt. Men zegt. dal hij reeds gerulmcn tijd nur het hoogeprlcsterschap taalt, ten einde zich te verrijken. Hij heeft den He- breeuwxehen naam Jesus afgelegd en noemt zich nu nur Griekschcn trant Jason, om zich bij de SyriJrs bemind te makenwant gf weet, dat de Seleu- cldco, de koningen der Syrifrs, het volk naar ürlcksch model willen vor men. Mijn leermeester Jcthro relde mij, wanneer Oniu stierf, dan zou luon' er zorg voor dragen, dat hf hoogepriester werd en niet de zoon ifns broeders." houder en schatmeester Heliodorus, a num des konings de belastin- nt cn de gelden voor den tempel dienst uitbetaalt. Men fluistert onder het volk, dat Heliodorus en Simon veel van liet tcmpelgeld verduisteren. Zulks openlijk te zeggen durft niemand, ungezlen men Heliodorus vreest we gens zijne macht en Simon wegens zijne boosheid. Durenboven heeft de hoogepriester den manke tot nu toe onvoorwurdelfk vertrouwd.' .Een liberaal burgemeester, die Jn- teekent »oo» de Katholieke School kolonies. 't Is wur, dat M. Max vroeger In dsn provlnderud ook gelijke be- dtellng der hoogeecholen van Brussel en van Leuven voorstond. Mur dit nieuwe bewijs van verdrugzumheld «trekt hem nog meer tot eer." De stleh-lnz Koeketel Ier. Zeven honderd millioen dollars heelt, naar verluidt. Rockefeller alt eerste rttt bestemd voor de stichting, die rijn num dragen zal en wier eigenlijk doel nog niet bekend is. De Ameri kaansche bladen weten te vertellen, dat Rockefeller, de rfkifc man der wereld, voornemens rou zfn zich van zijn geheelen rijkdom te ontdoen, zoo dat hem nog juist genoeg overblijft om zonder zorg tc levenhij wil dit geheele fortuin de ramingen daar omtrent loopen uiteen van 500 tot 1000 millioen dollarl verdeden In drie parten. Een deel zal worden bestemd voor bevordering van hd onderwijs, hd tweede voor werken van barmhartigheid, en het derde komt ten goede un zfn familie. Dit ded zou het kleinste der drie zfn. De stichting, wordt verder medege deeld. zil rechtstreeks onder toelicht van de regeering der Vcrtcnigde Stalen worden gesteld, aan hd hoofd komt een rud van beheer van ten minste vijf leden, waarvan de jonge Rockefel ler voorziffer ul zijn, en hd beheer der fondsen zal openbaar zfn. Rocke feller's rechtsgeleerde rudsman mod verteld hebben, dat de stichting zeer zeker In de eerste pluts zal dienen tot bevordering van het welzijn en den vooruitgang van 't Amerikaansche volk, maar dat zij durnust bestemd ia tot lediging van groote menschdf ke nooden, veroorzaakt door vuur. water, pest ol aardbevingen. De .Tribune" van New York noemt de stichting .een depot van barmhartigheid voor de geheele wereld." Engelsche bladen vernemen uit Rome, dat dc Paus zeer Ingenomen is met het nobele besluit door John Rockefeller genomen om zfn fortuin voor hel grootste ded te besteden aan werken vsn liefdadigheid en onder wijs. Dadelijk na hel vernemen van het feil, seinde de Paus den Ameri- kaanschen millionair, dat hij zijn besluit hoogelfk prees, dur het een dud was. wurdoor hf zich uiterst verdienstdf k maakte ten opzichte van de mentch- heid. op wier dankburhdd hf stut zou kunnen maken. In een particulier gesprek met enkele kardinalen, en bisschoppen, die met hem de vastenmeditatie gevolgd hadden, zdde de Paus. nur aanleiding van Rockefellers slichting cn dc andere filantropische schenkingen van Ameri kaansche geldmannen.Die Ameri kaansche millionairs zijn Protestanten. Mur toch zegen ik ze. omdat alle menschcn. die wel doen, den zegen van God verdienen." O Mar*. Arrhenius heelt te Stockholm opnieuw de kanalen op Mars bespro ken Wij hebben al eens medegedeeld, dat naar de mecning van dezen ge leerde. door het barsten van de pla- neetkorst tal van parallel loopende .Verder I" .Ook Jason, de broeder van den hoogepriester, is een vriend van Helio dorus; hij hoopl, door hem Invloed bij Sclcucus, den Syrischen koning, Ic verwerven. Gisteren nog, toen Ik van den hoogepriester terugkwam, zag Ik Jason en Antiochus bij elkur." .Van welken Antiochus spreekt ge .Van Antiochus, den broeder des Syrischen konings. die den Romeinen ontvlucht Is en zich sedert weken in 't huis van Heliodorus verborgen houdt." .Ge vertelt mf dur zonderlinge dingen. Zijl ge wel zeker van uwe ruk .Volkomen zeker; ik zag alles met eigen oogen." .Maar ik weet altijd nog niet, wat ge wilt I" .Ik ug Slmon dikwfls in de duis ternis hel huis van Jason binnensluipen en weel, dat ook Heliodorus hem daar verwacht." .Nu Wal zou dat V .Voor zoover Ik Simon heb nsge- gun, moet Ik unnemen, dat hij In hunnen dienst staat. Vader, Ik vree», dat de spion, dien Ik zoozeer in den ben, aan dc SyriCrs de geheimen den tempel verraadt, de vcrduls- schatten met hen deelt en In de hand van Jason een gewillig werktuig Is, om onzen hoogepriester Oniu den le lichten." ithathlas liep rechtop door het vertrek. Jongen, alt je dc waarheid spraakt f*

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1910 | | pagina 5