DE VO iKSWIL Ben briefje vao ontslag. den geduld. En gelukkig het land, gelukkig de stad, gelukkig het gewest, waar dit teeken wordt geleid langs wettige wegpi en met vaste hand. Fier, en met meer recht dan de vroegere ridders in harnas en met het zwaard in de krachtige vuist, mag zich noe men de bevolkihg, die het teeken be grijpt, zich trouw verklaart aan het teeken, en dit teeken wil zonder aan zien van persoon ot partij. Want dit teeken is eene meer groote daad van vooruitgang in beschaving en in goede zeden dan het bouwen van honderde fabrieken, het graven van kanalen, het leggen van verkeerswegen, het bouwen zelfs van scholen en kerken, want het is een vooruitgang in de menschelijke karakters, en deze vooruitgang Is eene daad van heil zoowel voor de ziel als voor de lichamelijke behoeften. Heerlijk teeken van onzen tijd, ook voor de geheele gemeenschap, als het zich uit in den vorm van verlangen tot hel doen ophouden van de politieke christelijkheid, omdat dit verlangen er een is, dat wil ophouden het gebrui ken van den godsdienst tot het be reiken van wcrcldschc doeleinden, welk gebruiken is eene daad van huiche larij eene van de vormen en wel van de meeat weerzin wekkende vor men van wercldschgezindheld en welke daad de zonde is, waartegen Christus heeft moeten strijden en waarin hij zelfs het woord adderengebroedsel naar het hoofd heeft geworpen van de verstokte aanhangers der politieke christelijkheid. Dat wij dezen strijd tegen de politieke christelijkheid hebben begonnen op moderne en doeltreffende wijze en met wettige middelen is onze eer, al moge deze eer dan ook ge mengd zijn met den haat van „kruizig hem," want juist door dit laatste wordt het bewijs geleverd, dat wij op den goeden weg zijn om de eindoverwin ning te behalen. Ware dit toch niet het geval, dart zou de politieke chris telijkheid medelijdend de schouders ophalen, doch niet dit doet ze, ze toont Integendeel hare vrees en, Is vrees eene slechte raadgeefster, een spreekwoord maakt dit duidelijk als het zegt.een kat in het nauw doet rare sprongen." En onze eindoverwinning zal zijn eene daad van vrede onder de burgerij, en eene daad van eerbied jegens Ood omdat de godsdienst is een daad van Ood kennen, dienen en beminnen, dus niet den mammon kennen, die nen en beminnen mei vroom gedoe. Heerlijk teeken van onzen tijd, als de kleinen zich vereenigen eensdeels om voor elkanders rechten en belangen te staan en elkander tc helpen in het vervuiler leder van zijne plichten cn anderdeels om die rechten, belangen en plichten te verdedigen ook tegen hooger geplaatsten, als deze soms iets zouden willen, dat niet recht is, en Indien dan dit alles wordt bcheerscht door een geest van liefde en door den wil om altijd wettige wegen tc bewan delen. Schoon Is nog dit teeken, als hooger geplaatsten, hetzij geestelijke ol Teek, In een geest van liefde die kleinen In hun streven helpen. Doch ook hierin heeft de vijand onkruid ge zaaid onder de tarwe en wel, door ia het zoo heerlijke teeken van samen gaan voor wettige doeleinden van den kleinen men, te brengen het onkruid van partljvcrkieiingsdocleindcn. Door dit onkruid worden sociale actie en politieke actie vermengd, en bieruil kunnen niet anders dan groote schaden gelijk uit de vermenging van politieke actie en godsdienst niet anders dan groote schade kan voortkomen voor den godsdienst. Heerlijk teeken vas onzen tijd, dat wij opmerken, hoezeer in stad en op land tallooss werken ontstaan met voor doel, daden van naastenliefde te be- Sren op elk gebied van de mensche- e behoeften en hoezeer die ontstaan eh gesteund wordes door menschen van alle geloof cn richting. Het Ie een teeken, dal het misbruik van zonder mcdeli|den te zijn voor eens anders leed en zorgen, voor eene halve eeuw terug nog zoo algemeen, uit onze maat schappij verdwijnt, het is een teeken, dat onze maatschappij steeds meer christelijker wordt, ondanks bet lawaai van menschen, di» meenen, dat wij naar de laatste dagen der wereld gaan, omdat z|j onder ctristendom niet ver staan een leven valgens Christus leer maar een vleien vsn menschelijke ijdel- beden. Heerlijk teeken, dat de Maatschappij niet langer I jj i e IU k verdraagt wat is onrecht en misbruik, heerlijk teeken, dat de Maatschappij daarin de waar heid wil zonder aanzien van persoon of partij. Maar lot dit laatste verlan gen is de Maatschappij nog niet rijp, omdat de Maatschappij integendeel door het vele onkruid, dat op alle gebied onder de tarwe is gestrooid, zoo llchf geneigd is op een dwaal spoor te geraken. En toch, al Is de Maatschappij tot dat verlangen nog niet rijp, dit ver langen ligt onuitgesproken in de harten der bevolking. Wij hebben den moed Sehad het onuitgesproken verlangen i de harten der bevolking Ie open baren, cn overal, waar wij de harten hebben gewonnen, daar plant zich dat verlangen voort, winnen wij niet alleen vrienden maar stille medewerkers op alle plaatsen. En dit verlangen zal na verloop der jaren een onweerstaan bare stroom worden, die godsdienst en politiek, sociale en politieke actie, van elkander zullen scheiden en daardoor aan die alle hergeven een levend leven, dat door de vermenging slechts een schljnlcven is. Is eenmaal deze stroom onweerstaan baar geworden, de stroom, door ons al« een beekje met ons hartcbloed ge vuld, waarin wij hebben gestort ons zweet, waarin we hebben gelegd het vertrouwen in bet woord van Hem Die zeidealles wat uil liefde wordt ge daan, wordt geheel vruchtbaar, dan zal weder voor om hebben eeluid het Peest van Paschen. Maar als dit teest- gelul wordt gehoord, dan zullen wij toch niet meer worden gevonden, want In het teeken van ons levensprogram Is voor ons zeiven alleen tc vinden het deel, dat arbeid cn zorgen heel. En toch, juist in dit deel is vervat het teeken van de wijsheid der kinderen God». die dc wijsheid van de kinde ren der duisternis tot schande maakt Op elk gebied des levens openbaart zich dit teeken, niet alleen in de groote middenpunten van het menschelijke samenleven, maar zelfs in eiken ver geten hoek der beschaafde maatschappij, waar de tijd in de kloppingen van het hart wordt gevoeld. En zelfs op een gebied waar men bet niet zou verwachten, op dat van het tooneel en van de caffs-concerts in steden als Berlijn en Parijs. in Berlijn worden vergaderingen ge houden van mannelijke en vrouwelijke tooneelspelcrs met voor doel verhoo ging van loon, maar - dit wordt ver dedigd wegens de kostbare tooneel- kleederen, waartoe de vrouwelijke artis- ten gedwongen worden om deze uit eigen zak te betalen, iets, waartoe het loon niet voldoende is, en waarom deze vrouwelijke artistcn gedwongen worden de bescherming te zoeken of aan te nemen van een goeden .vriend," aan wien zij haar eer moeten verbeuren. In Parijs is eene Ineensmelting ge komen tusschen de roode en de gele bonden van ariislen, met voor doel tot eene werkstaking te besluiten, als nog langer aan de vrouwelijke ariislen een loon van 2 3 francs per avond wordt betaald, terwijl zij een kleed moeten dragen en bekostigen dat 15 en 20 louis kost, en als zij nog langer ge dwongen worden om gemeene liederen te zingen. Bravo aan het adres van dergelijke bewegingen. Het bewjjst, ondanks alle gejammer van de brave lieden, dat beschaving en fatsoen vorderingen ma ken ondanks den schijn, die dikwijls het tegendeel bewijst Zelfs in ons gewest is die gedachte doorgedrongen, en ia bet niet teekenend als een bewijs dat hoofden en harten open zijn gegaan, dat leder de opmer king maakthet zijn juist de menschen met valsch of liefdeloos karakter, met vlekken op rug en op hunnen naam, die heimelijk of openlijk handelen tegen ons en tegen .De Volkswil-, omdat deze staan als een teeken, dat de oogen ca de gewetens opent. Heerlijk teeken van den tijd, dat In de Staatscourant lazen we het volgende .Bij Koninklijk besluit van MMaart 1910 no. 15 is mejuffrouw M. J. van der Hagen, overste van hetRoomscb- Katholiek bestedelingenhuis voor wee zen en oude lieden te Arnhem, be noemd tot ridder in de orde van Oranjc-Nassau." Mejuffrouw Van der Hagen ia de zelfde als Moeder Martinis en onder dezen naam in Amhem bekend bU personen van allerlei geloof, van allerlei stand, van allerlei leeftijd. Moeder Martlnla is vijftig jaar kloos terzuster in de orde van de Zusters van den H. Vincentius en 38 jaar de overste van het gesticht Insula Del Ie Amhem, dat zelfs ieder kind U zal weten aan te wijzen. Staat in het Reglement van deVer- ceniging van den H. Vincentius van Paulo dat geen enkel liefdewerk aan haar vreemd is, Insula Del doef aan: verpleging van oude mannen en oude vrouwen, van jeugdige meisjes (de Het oordeel van Zelandia over den Boerenbond. BERICHT. Wie zich voor het nieuwe kwartaal, beginnende 1 April, als abonné opgeeft, ontvangt de vóór April verschijnende nummers GRATIS. Ken van de teekenen des tyds. Toen wij uitspraken de rede .Het kennen van zijn tjjd". die niet eene gewone redevoering n i al dat onrecht, al die maarhet onrecht en ulte misbruiken worden niet langer -aawk door de Maatschappij geduld sa deze laatste woorden is vervat «en van de metst treken de teekenen van den tijd, en dit teeken moet met No. 26. Ie Jaargang. Gewestelijk en Algei Richting: Voor waarheid en voor recht, door persoon of partij. t VERSCHIJNT ;n Weekblad te Hulst. daad cn door daad van anderen, zonder aanzien van ZATERDAG. 1DKIH1BTRATIK: Gentschestraat C 6 te Hukt. DRUKKERU: «i irtm iuMiuot A -t V HeaW*. AdverientiCn, in te zenden vddr Vrijdags om 13 uur. Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant (0.25. aanbeveling van middelen tot opbloei van de vlasindustrie, waarin in Belglt zooveel menschen hun brood verdie nen, terwijl het vlas hier groen op het veld wordt verkocht en verder hier niet wordt bewerkt, slthans slechts weinig. Maar aan het slot staat .Indien wij hier niet hadden een slapende, suffende Boerenbond, dan zouden wij een beroep doen op deze vereeniging. Thans Is het aan een doovemans deur geklopt, en werkt die vereeniging het socialisme in de band, waarvoor zij allerlei brandstol zeer gewillig bijeenbrengt." Wat zegt de Boerenoond van dit oordel Of zal de Boerenbond dit oordeel maar voor goede munt aan nemen, omdat het is een oordeel van .de" partij Onze gedachte is: dai Zelandia en hare partij, die nog nooit iets an ders dan zelfzuchtige doelein den hebben nagestreefd met s c b ij n- vrome woorden, beier deed haar mond te houden.- maakt die christelijke daad niet tot eene onbetamelijke daad, integendeel, hel is eene daad van medewerken aan een christelijk werk. 2. Als een onbetamelijk gedrag Is het aan huis bezorgen van een chris telijk blad, welk gedrag hebben dan wel de postboden, die rijp en groen, alles wat de post ter bestelling ontvangt, aan huls bezorgen? 3. Onbetamelijk en dom is het, en in de eerste plaats In het bestuur van eenen R. K. Volksbond, om met blind veroordeel en geheel en al te kwader trouw af Ie geven op een volksgezind werk, wani hel levert bet vermoeden op, dat die Volksbond geen volksge zind maar een ander dan volksgezind doel nastreeft. In artikel 5 va»-de statuten staat, dat alle besluiten van het bestuur om van kracht te zijn de goedkeuring be hoeven van den geestelijken adviseur der vereeniging. Omdat deze goed keuring uit het brietje van ontslag niet blijkt geven we san vriend A. Vlassen- rood den raad, dat hij zich schriftelijk tot den geestelijken adviseur wendt met de vraag, zijne goedkeuring aan het ontslag niet te verleen en. Tenzij soms een of meer van de leden In de gewone of buitengewone ledenvergadering aan de vergadering de vraag stelt, of zij al of niet met het besluit van het bestuur instemmen. Zaterdag 26 Maart 1910. 1^1 B. K. Volksbond, «fd. Holst. HULST. 21 Maart 1910.' Den Heer A. Vlassenrood, ALHIER. Mijnheer f Het Bestuur van de afd. Hulst van den R. K. Volksbond deelt U mede. dat het, ingevolge art 3, al. 2 en 5 der slatuten, In zijn* vergadering van 20 Maart U van het lidmaatschap van den Volksbond heelt vervallen verklaard. Hel Bestuur voornoemd, J. H. BAERT, Voorzitter. J. J. F. VAN ZEIJL, Secretaris. Tot zoover hel briefje. Art. 3, ai. 2 luidt: Gewone leden zijn Roomsch-Katholieke mannen, min stens 18 jaren oud, van voldoend zede lijk en godsdienstig gedrag, die door het bestuur, als leden zijn toegelaten. Zl] betalen eene bij huishoudelijk regle ment vast Ie stellen contributie. Art. 3. al. 5 luidtVan het lid maatschap worjlcn door het bestuur vervallen verklaard de leden, wier ge drag onbetamelijk Is, ol die nalatig zijn in het betalen hunner contributie volgens de regelen bij huishoudelijk reglement vastgesteld. Wat is nu de zaak. Het bestuur is alzoo bevoegd, om een lid van zijn lidmaatschap vervallen te verklaren, als zijn gedrag onbeta- malijk is. Nu is het gedrag van A. Vlassenrood niet onbetamelijk, integen deel, hij is een jonge man van een degelijk zedelijk cn godsdienstig gedrag en waarop niets te zeggen valt. Maar de zaak is, dat hij In Hulst ,Dc Volkswil" aan de abonné's bezorgt. En dit is dan het onbetamelijke, altijd volgen» bet bestuur van den R. K. Volksbond afd. Hulst We zouden eerder denken, dat die daad van het bestuur van dien Volks bond een bewijs is vsn onbetamelijk heid van gedrag. I. Het uitgeven, verspreiden en ateunen van .Dc Volkswil" is eene volle christelijke dasd, wat door nie mand nog openlijk cn op zakelijke wi|zc is betwist. Het bezorgen van bet blad san de abonné's In Hulst loeder Martinia.

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1910 | | pagina 1