DE VO
iKSWIL
Ben briefje vao ontslag.
den geduld. En gelukkig het land,
gelukkig de stad, gelukkig het gewest,
waar dit teeken wordt geleid langs
wettige wegpi en met vaste hand.
Fier, en met meer recht dan de vroegere
ridders in harnas en met het zwaard
in de krachtige vuist, mag zich noe
men de bevolkihg, die het teeken be
grijpt, zich trouw verklaart aan het
teeken, en dit teeken wil zonder aan
zien van persoon ot partij. Want dit
teeken is eene meer groote daad van
vooruitgang in beschaving en in goede
zeden dan het bouwen van honderde
fabrieken, het graven van kanalen, het
leggen van verkeerswegen, het bouwen
zelfs van scholen en kerken, want het
is een vooruitgang in de menschelijke
karakters, en deze vooruitgang Is eene
daad van heil zoowel voor de ziel als
voor de lichamelijke behoeften.
Heerlijk teeken van onzen tijd, ook
voor de geheele gemeenschap, als het
zich uit in den vorm van verlangen tot
hel doen ophouden van de politieke
christelijkheid, omdat dit verlangen er
een is, dat wil ophouden het gebrui
ken van den godsdienst tot het be
reiken van wcrcldschc doeleinden, welk
gebruiken is eene daad van huiche
larij eene van de vormen en wel
van de meeat weerzin wekkende vor
men van wercldschgezindheld en
welke daad de zonde is, waartegen
Christus heeft moeten strijden en waarin
hij zelfs het woord adderengebroedsel
naar het hoofd heeft geworpen van
de verstokte aanhangers der politieke
christelijkheid. Dat wij dezen strijd
tegen de politieke christelijkheid hebben
begonnen op moderne en doeltreffende
wijze en met wettige middelen is onze
eer, al moge deze eer dan ook ge
mengd zijn met den haat van „kruizig
hem," want juist door dit laatste wordt
het bewijs geleverd, dat wij op den
goeden weg zijn om de eindoverwin
ning te behalen. Ware dit toch niet
het geval, dart zou de politieke chris
telijkheid medelijdend de schouders
ophalen, doch niet dit doet ze, ze toont
Integendeel hare vrees en, Is vrees eene
slechte raadgeefster, een spreekwoord
maakt dit duidelijk als het zegt.een
kat in het nauw doet rare sprongen."
En onze eindoverwinning zal zijn eene
daad van vrede onder de burgerij, en
eene daad van eerbied jegens Ood
omdat de godsdienst is een daad van
Ood kennen, dienen en beminnen,
dus niet den mammon kennen, die
nen en beminnen mei vroom gedoe.
Heerlijk teeken van onzen tijd, als
de kleinen zich vereenigen eensdeels
om voor elkanders rechten en belangen
te staan en elkander tc helpen in het
vervuiler leder van zijne plichten cn
anderdeels om die rechten, belangen
en plichten te verdedigen ook tegen
hooger geplaatsten, als deze soms iets
zouden willen, dat niet recht is, en
Indien dan dit alles wordt bcheerscht
door een geest van liefde en door den
wil om altijd wettige wegen tc bewan
delen. Schoon Is nog dit teeken, als
hooger geplaatsten, hetzij geestelijke
ol Teek, In een geest van liefde die
kleinen In hun streven helpen. Doch
ook hierin heeft de vijand onkruid ge
zaaid onder de tarwe en wel, door ia
het zoo heerlijke teeken van samen
gaan voor wettige doeleinden van den
kleinen men, te brengen het onkruid
van partljvcrkieiingsdocleindcn. Door
dit onkruid worden sociale actie en
politieke actie vermengd, en bieruil
kunnen niet anders dan groote schaden
gelijk uit de vermenging van politieke
actie en godsdienst niet anders dan
groote schade kan voortkomen voor
den godsdienst.
Heerlijk teeken vas onzen tijd, dat
wij opmerken, hoezeer in stad en op
land tallooss werken ontstaan met voor
doel, daden van naastenliefde te be-
Sren op elk gebied van de mensche-
e behoeften en hoezeer die ontstaan
eh gesteund wordes door menschen
van alle geloof cn richting. Het Ie
een teeken, dal het misbruik van zonder
mcdeli|den te zijn voor eens anders
leed en zorgen, voor eene halve eeuw
terug nog zoo algemeen, uit onze maat
schappij verdwijnt, het is een teeken,
dat onze maatschappij steeds meer
christelijker wordt, ondanks bet lawaai
van menschen, di» meenen, dat wij
naar de laatste dagen der wereld gaan,
omdat z|j onder ctristendom niet ver
staan een leven valgens Christus leer
maar een vleien vsn menschelijke ijdel-
beden.
Heerlijk teeken, dat de Maatschappij
niet langer I jj i e IU k verdraagt wat
is onrecht en misbruik, heerlijk teeken,
dat de Maatschappij daarin de waar
heid wil zonder aanzien van persoon
of partij. Maar lot dit laatste verlan
gen is de Maatschappij nog niet rijp,
omdat de Maatschappij integendeel
door het vele onkruid, dat op alle
gebied onder de tarwe is gestrooid,
zoo llchf geneigd is op een dwaal
spoor te geraken.
En toch, al Is de Maatschappij tot
dat verlangen nog niet rijp, dit ver
langen ligt onuitgesproken in de harten
der bevolking. Wij hebben den moed
Sehad het onuitgesproken verlangen
i de harten der bevolking Ie open
baren, cn overal, waar wij de harten
hebben gewonnen, daar plant zich dat
verlangen voort, winnen wij niet alleen
vrienden maar stille medewerkers op
alle plaatsen. En dit verlangen zal
na verloop der jaren een onweerstaan
bare stroom worden, die godsdienst en
politiek, sociale en politieke actie, van
elkander zullen scheiden en daardoor
aan die alle hergeven een levend leven,
dat door de vermenging slechts een
schljnlcven is.
Is eenmaal deze stroom onweerstaan
baar geworden, de stroom, door ons
al« een beekje met ons hartcbloed ge
vuld, waarin wij hebben gestort ons
zweet, waarin we hebben gelegd het
vertrouwen in bet woord van Hem Die
zeidealles wat uil liefde wordt ge
daan, wordt geheel vruchtbaar, dan
zal weder voor om hebben eeluid het
Peest van Paschen. Maar als dit teest-
gelul wordt gehoord, dan zullen wij
toch niet meer worden gevonden, want
In het teeken van ons levensprogram
Is voor ons zeiven alleen tc vinden
het deel, dat arbeid cn zorgen heel.
En toch, juist in dit deel is vervat het
teeken van de wijsheid der kinderen
God». die dc wijsheid van de kinde
ren der duisternis tot schande maakt
Op elk gebied des levens openbaart
zich dit teeken, niet alleen in de groote
middenpunten van het menschelijke
samenleven, maar zelfs in eiken ver
geten hoek der beschaafde maatschappij,
waar de tijd in de kloppingen van
het hart wordt gevoeld. En zelfs op
een gebied waar men bet niet zou
verwachten, op dat van het tooneel en
van de caffs-concerts in steden als
Berlijn en Parijs.
in Berlijn worden vergaderingen ge
houden van mannelijke en vrouwelijke
tooneelspelcrs met voor doel verhoo
ging van loon, maar - dit wordt ver
dedigd wegens de kostbare tooneel-
kleederen, waartoe de vrouwelijke artis-
ten gedwongen worden om deze uit
eigen zak te betalen, iets, waartoe het
loon niet voldoende is, en waarom deze
vrouwelijke artistcn gedwongen worden
de bescherming te zoeken of aan te
nemen van een goeden .vriend," aan
wien zij haar eer moeten verbeuren.
In Parijs is eene Ineensmelting ge
komen tusschen de roode en de gele
bonden van ariislen, met voor doel tot
eene werkstaking te besluiten, als nog
langer aan de vrouwelijke ariislen een
loon van 2 3 francs per avond wordt
betaald, terwijl zij een kleed moeten
dragen en bekostigen dat 15 en 20
louis kost, en als zij nog langer ge
dwongen worden om gemeene liederen
te zingen.
Bravo aan het adres van dergelijke
bewegingen. Het bewjjst, ondanks alle
gejammer van de brave lieden, dat
beschaving en fatsoen vorderingen ma
ken ondanks den schijn, die dikwijls
het tegendeel bewijst
Zelfs in ons gewest is die gedachte
doorgedrongen, en ia bet niet teekenend
als een bewijs dat hoofden en harten
open zijn gegaan, dat leder de opmer
king maakthet zijn juist de menschen
met valsch of liefdeloos karakter, met
vlekken op rug en op hunnen naam,
die heimelijk of openlijk handelen tegen
ons en tegen .De Volkswil-, omdat
deze staan als een teeken, dat de oogen
ca de gewetens opent.
Heerlijk teeken van den tijd, dat
In de Staatscourant lazen we het
volgende
.Bij Koninklijk besluit van MMaart
1910 no. 15 is mejuffrouw M. J. van
der Hagen, overste van hetRoomscb-
Katholiek bestedelingenhuis voor wee
zen en oude lieden te Arnhem, be
noemd tot ridder in de orde van
Oranjc-Nassau."
Mejuffrouw Van der Hagen ia de
zelfde als Moeder Martinis en onder
dezen naam in Amhem bekend bU
personen van allerlei geloof, van allerlei
stand, van allerlei leeftijd.
Moeder Martlnla is vijftig jaar kloos
terzuster in de orde van de Zusters
van den H. Vincentius en 38 jaar de
overste van het gesticht Insula Del Ie
Amhem, dat zelfs ieder kind U zal
weten aan te wijzen.
Staat in het Reglement van deVer-
ceniging van den H. Vincentius van
Paulo dat geen enkel liefdewerk aan
haar vreemd is, Insula Del doef aan:
verpleging van oude mannen en oude
vrouwen, van jeugdige meisjes (de
Het oordeel van Zelandia
over den Boerenbond.
BERICHT.
Wie zich voor het nieuwe
kwartaal, beginnende 1
April, als abonné opgeeft,
ontvangt de vóór April
verschijnende nummers
GRATIS.
Ken van de teekenen
des tyds.
Toen wij uitspraken de rede .Het
kennen van zijn tjjd". die niet eene
gewone redevoering n
i al dat onrecht, al die
maarhet onrecht en
ulte misbruiken worden niet langer
-aawk door de Maatschappij geduld
sa deze laatste woorden is vervat
«en van de metst treken de teekenen
van den tijd, en dit teeken moet met
No. 26.
Ie Jaargang.
Gewestelijk en Algei
Richting: Voor waarheid en voor recht, door
persoon of partij.
t VERSCHIJNT
;n Weekblad te Hulst.
daad cn door daad van anderen, zonder aanzien van
ZATERDAG.
1DKIH1BTRATIK:
Gentschestraat C 6 te Hukt.
DRUKKERU:
«i irtm iuMiuot A -t V HeaW*.
AdverientiCn, in te zenden vddr Vrijdags om 13 uur.
Prijs per regel 10 cent. Bij abonnement of geregelde plaatsing
belangrijke vermindering. Dienstaanbiedingen contant (0.25.
aanbeveling van middelen tot opbloei
van de vlasindustrie, waarin in Belglt
zooveel menschen hun brood verdie
nen, terwijl het vlas hier groen op het
veld wordt verkocht en verder hier
niet wordt bewerkt, slthans slechts
weinig.
Maar aan het slot staat
.Indien wij hier niet hadden een
slapende, suffende Boerenbond,
dan zouden wij een beroep doen op
deze vereeniging. Thans Is het aan
een doovemans deur geklopt, en werkt
die vereeniging het socialisme in de
band, waarvoor zij allerlei brandstol
zeer gewillig bijeenbrengt."
Wat zegt de Boerenoond van dit
oordel Of zal de Boerenbond dit
oordeel maar voor goede munt aan
nemen, omdat het is een oordeel van
.de" partij
Onze gedachte is: dai Zelandia en
hare partij, die nog nooit iets an
ders dan zelfzuchtige doelein
den hebben nagestreefd met s c b ij n-
vrome woorden, beier deed haar
mond te houden.-
maakt die christelijke daad niet tot
eene onbetamelijke daad, integendeel,
hel is eene daad van medewerken aan
een christelijk werk.
2. Als een onbetamelijk gedrag Is
het aan huis bezorgen van een chris
telijk blad, welk gedrag hebben dan
wel de postboden, die rijp en groen,
alles wat de post ter bestelling ontvangt,
aan huls bezorgen?
3. Onbetamelijk en dom is het, en
in de eerste plaats In het bestuur van
eenen R. K. Volksbond, om met blind
veroordeel en geheel en al te kwader
trouw af Ie geven op een volksgezind
werk, wani hel levert bet vermoeden
op, dat die Volksbond geen volksge
zind maar een ander dan volksgezind
doel nastreeft.
In artikel 5 va»-de statuten staat,
dat alle besluiten van het bestuur om
van kracht te zijn de goedkeuring be
hoeven van den geestelijken adviseur
der vereeniging. Omdat deze goed
keuring uit het brietje van ontslag niet
blijkt geven we san vriend A. Vlassen-
rood den raad, dat hij zich schriftelijk
tot den geestelijken adviseur wendt
met de vraag, zijne goedkeuring aan
het ontslag niet te verleen en.
Tenzij soms een of meer van de
leden In de gewone of buitengewone
ledenvergadering aan de vergadering
de vraag stelt, of zij al of niet met het
besluit van het bestuur instemmen.
Zaterdag 26 Maart 1910.
1^1
B. K. Volksbond, «fd. Holst.
HULST. 21 Maart 1910.'
Den Heer A. Vlassenrood,
ALHIER.
Mijnheer f
Het Bestuur van de afd. Hulst van
den R. K. Volksbond deelt U mede.
dat het, ingevolge art 3, al. 2 en 5
der slatuten, In zijn* vergadering van
20 Maart U van het lidmaatschap van
den Volksbond heelt vervallen verklaard.
Hel Bestuur voornoemd,
J. H. BAERT, Voorzitter.
J. J. F. VAN ZEIJL, Secretaris.
Tot zoover hel briefje.
Art. 3, ai. 2 luidt: Gewone leden
zijn Roomsch-Katholieke mannen, min
stens 18 jaren oud, van voldoend zede
lijk en godsdienstig gedrag, die door
het bestuur, als leden zijn toegelaten.
Zl] betalen eene bij huishoudelijk regle
ment vast Ie stellen contributie.
Art. 3. al. 5 luidtVan het lid
maatschap worjlcn door het bestuur
vervallen verklaard de leden, wier ge
drag onbetamelijk Is, ol die nalatig
zijn in het betalen hunner contributie
volgens de regelen bij huishoudelijk
reglement vastgesteld.
Wat is nu de zaak.
Het bestuur is alzoo bevoegd, om
een lid van zijn lidmaatschap vervallen
te verklaren, als zijn gedrag onbeta-
malijk is. Nu is het gedrag van A.
Vlassenrood niet onbetamelijk, integen
deel, hij is een jonge man van een
degelijk zedelijk cn godsdienstig gedrag
en waarop niets te zeggen valt.
Maar de zaak is, dat hij In Hulst ,Dc
Volkswil" aan de abonné's bezorgt.
En dit is dan het onbetamelijke, altijd
volgen» bet bestuur van den R. K.
Volksbond afd. Hulst
We zouden eerder denken, dat die
daad van het bestuur van dien Volks
bond een bewijs is vsn onbetamelijk
heid van gedrag.
I. Het uitgeven, verspreiden en
ateunen van .Dc Volkswil" is eene
volle christelijke dasd, wat door nie
mand nog openlijk cn op zakelijke
wi|zc is betwist. Het bezorgen van
bet blad san de abonné's In Hulst
loeder Martinia.