neer er iemand In den raad kwam,
die mei kennis van teken en onbe
vooroordeeld durft en kan spreken
Is dat too erg
Zaterdag braeht de vereenlglng .De
Verbroedering" «—tJ ---
kreeg om t
uur, terwijl h
O. S. Maar tou daar dan toch
niets aan te doen tljn Louis om die
raak hier te veranderen
Wat doet hel Gemeente Bestuur dan?
J. S. Nu, (a t Oemeentc Bestuur, wij
hebben lilcr twee schippers In den
raad maar w|j waren too goed datcr
De piasters en die ander rijk rtren
It "t Land vsn Ulst die den wel, da
tl ?l
t mag
is naar mijn oordeel Iedereen over
dentellden kam -scheren. De leters
rijn het zeker met mij eens
De kiezing is nu weer achter de
rug en wij willen hopen dat de heer
Buijsse gesteund door de raadsleden,
die het hart op de rechte plaats hebben
Hangen tal opkomen, opdat
_'t blijdschap mogen terug-
tien op 24 Februari en denken 24
Februari 1910 is de dag waarop wij
gebroken hebben met willekeur en
dwingelandij.
Dankend voor de plaatsing.
OOK EEN MENSCH.
Sas van Gent, 5 Maart 1910.
ONKUNDE
Mijnhttr de Redacteur I
In de .groene Amsterdammer" v
Woensdag 16 Februari j.l. schrijft de
heer de Keizer van Graauw een stukje
over begrafenissen.
Dit slakje mocht volgens .Zelandla"
niet voorbij kruipen tonder dat er
wat zout op gelegd werd.
Nu dit vinden wil uitstekend.
Onkunde moet bestreden worden
maar aan dat snuifje zout voegt .Ze
landla" dit toe.Wellicht zal de heer
de Keizer ons, evenals het vorig jaar
weer kwalijk nemen dat wij hem geen
ex. zenden.
Wij doen dit niet omdat, indien de
heer Keizer aanspraak wil maken op
den eerenanm van Katholiek, op hem
de verplichting rust .Zelandla" te lezen.
Proficiat I
Zou op dit slakje ook niet wat zout
moeten worden gelegd, eer het verder
kruipt I Ik geloof wel van ja want wie
dc macht bezit, trekt het blad nieten
die dc macht niet bezit, kan baar niet
Mijnheer de Redacteur I ik denk dat
de heer van Zeijl te veel in de ster
renkunde studeert, hij Is immers door
een komeet hier gekomen en met f8
Mei als de komeet tusschen aarde en
zon vliegt zal men hem zien verdwij
nen tol grootc gerustheid van al de
onteerde Katholieken die .Zelandla"
door zijn bespottelijk schrijven niet
willen lezen.
Eene schoone reclame voor de ver
kiezing. Moeten wij nu de vier kan
didaten der .Zelandia'partij steunen,
wij die geen aanspraak kunnen maken
op de eerenaam van Katholiek. Neen
laat dat clubje dat varken zelf was
voor de plaatsruimte,
uw abonné
KLAAS ZEVENSTER.
ui van Cllnge (Nleuw-Na-
sehlpper.)
jonge schipper. Zoo groot
vader! Al zoo vroeg op de kaal?
Oude schipper. Ja Louis jon-
S. Ik had van je Vader gehoord
je vandaag moest uitzeilen, en ik
dacht bij mijn zelvcn, morgen vroeg
rijd ik met Pol de Koninck mee, dan
kan ik mijn jongens nog eens zien
prangen.
J. S. Ja, ja, ik weet het wel dat je
nog graag eens een kijkje komt
nemen. Hoe lang Is het geleden dat
ge hier geweest zijt?
O. S. Wel Louis jongen, als 't
.Paschen is twee jaar. Maar jongen,
jongen da's hier verslecht.
J. S. Ja Grootvader het wordt hier
een hcelc loer om met dezen wind er
uit Ie komen. Als hel zoo blijft op
slikken en dc haven word nicl ver
anderd, dan kunnen wij hier wel In
pakken. Ja het is bar, ecrsl een uur
loopen voor dat ge aan je schuitje
bcnL en dan nog niet zeker dat ge
varen kunt, want als er maar zooveel
water komt als gisteren komen wij
niet vlot.
O. S. Wel Lnuis jongen, het Is al
gauw zoo slecht als dc oude haven
waar ik uitvaarde.
J. S. Ik hoor van bejaarde schip
pers zeggen Grootvader, dat ze liever,
zooals dc wind nu Is, uit d'oude ha
ven kwamen, dan uit deze, want daar
was de grond hard vn had gc kracht
op je boom, maar hier Is 't allemaal
O. S. .Dc Volkswil"
J. S. Weet gc dat niet Orootvader
Wel zoo heet de krant van
sum. Oc weet wel. die
Notaris uit Hulst, waar ge ook eens
bij geweest zijt.
O. S. O! ja, die.
zouden wij hier wat meer moeten heb
ben Louis 'I zou dan anders gaan. Dat
is nog eens iemand die recht door
loelc man.
dt Paal
O. S. Den Ooievaar I Zoo goed als
Louis jongen. Hij is net zoo oud
als ik.
J. S ZooWel die woont nu zoo
mooi in een lekke woonschuit heb ik
gelezen in .De Volkswil", en niemand
die naar den armen sukkel omziet.
Maar nen zekere Meijqljcns van de
Graauw heelt van Dalsum dat eens
In .De Volkswil"
■or den
dit wil
wat kan geven.
O- S. Zoo Louis dat is een mooie
daad van die mannen. En geven ze
nog al wat
J. S. Kan je begrijpen. .De Volks
wil" heelt de inschrijving geopend met
5 gulden, en nu Is er nog maar zoo
veel, heb ik gelezen, dat hij hem een
nieuwe broek kan koopen om naar
dc kerk te gaan. meer niet.
O- S. Wel sarncpicpljes t Is
zonde toch. Zie Louis Jongen Ik kan
"Iets missen van mijn .praddeken*
als ik wisl hoe of ik hel er
moest krijgen, ik gat hem ook al was
een dubbeltje.
'el dat Is niet moeilijk groot
vader. Als gc terug op de Kauter
komt, gaat ge maar naar Charlewies
die zal wel een postwissel voor u
schrijven en opzenden. Ik heb er al
een kwartje aan gegeven, maar hier
hebt ge van mijn armzalig reisgeld
nog 15 ct. zend het zamenop. Cnar-
lewlcs zal dat voor u wet doen.
O. Dank je jongen. Dat doet
II waarlijk goed aan mijn oud hart,
j. S. Nu grootvader, het wordt mijn
jd dat ik vertrek, want als 't water
gevallen Is komen wij der zeker niet
-ïecr uit 't Zal nu al erg genoeg
aan.
O. S. Dag Luuis I Goeie reis jon
gen.
J. S. Dank je grootvader. De
groeten aan Rooseken.
O. S. 'k Zal er voor zorgen.
Afgeluisterd door
Een Schippersknecht.
Koewacht, I Maart 1910.
Mijnheer van Dalsum
Awel, wa segde nou
Ja man, ik ent al dikkels gezeed,
de paasters stoan altijd oan dc kant
van de rijkke man. En dad is pertan
verkeird. Vcur uldcrcn alge zak kan
't goe sijn moar mij deenkt, dan de
paasters zuusj een vcurbeCId van kris-
telijkkeit moste geven en nle zeuvcelle
op ulderen alge zak paizen moar op
't gebod van onze Lievenefre: .Be
mind ou nevenoastcn gelijk ou alge
zelven."
Kijk, mcnefr van Dalsum, der zijn
:rme mensen en rijkke. En as nou
e aerme deur de rijkke onderdruk
urren, ot bedrogen den Is Iedere
'Istc mens verplicht om die aerme
t'ctpen zet) veelle as dat ij kan.
Maar de paasters Ier In ons streckke
dè sij gcê kriste mensen nle mcCr.
Die trekken ulder van 't cvagecllie van
Onze LievcncCrc nle veelte nic melir
oan. 't Evigcelllc van de krlstelljke
noastelietde dad is gclll scheünc om
over te preekken. En d'aerme mensen
moeien doar moar noar leven. Moar
dc rijke nle. En de paasters cQk nic.
't Is nou al zeQvcrrc gekommen als
't ér Iemand van die grclitle mannen
nic mee ulder mee wult doen omdat
IJ in zijn cric nog tc krlstclljk Is, den
goan ze zeil nc man betichten dat I
volk ontevreden moakt gelijk an tc
an ou zeggen, menefr van Dalsum.
En ten zegge re tot slot van rekeneen-
ge dach gc gij- nic goe kattcllek ne
meer zijt, wcettc. En ten zijn ie zul-
dcr der van af. Ja, die mannen wcet-
tcn 't wel te passen.
Moar wul ckik ne keïr zeggen ot
dan 't til
den Buskop op om van Dal
sum de kaerk uil te Jongen.
'I Is toch wel een grellle schande.
:illc Jongers.
Dan ze de kaerke en dc godsdienst
moetc goan bezen om d'aerm
en de vrienden van d'serm
In 1 ongelijk tc stellen en
He greflte koppen ons kaerke en
godsdienst doa nle tc goe vcur
achten, Is di geen schande V
Moar wil goamme 't doar van deze
keer nle bij loatcn.
Loater schrijv Ik veUrs. 'k F.n nou
jjefntn tij nc meer. 'k Moe goa waer-
•k Wul nog ctu deengen zeggen
tegen alle mensciHdlw dezen aarttek
kel lerenOe meug van ze leven nle
zeggen dan cklk dad Ier geschreven
en zlllc. Want as mljnncn boas dad
eUrden dan ekik In die gezette van
van Dalsum schrijve, bij jong mij op
slag wegen ten iaat ik zonder eet-
ten. Want mljnnen boas dad is nen
alvcn zot en Ij is zeü stom as e vaer-
ken.
Gtachte Heer Redacteur
ocgen heb Ik kennis
weekblad .De Vc
't Gebeurt toch zoo weinig, dat men
menschen vindt die capaciteiten, tijd
en geld beschikbaar stellen om zaken,
die in hun oor onbillijk tljn te be
strijden. afgeschdden n<
wachten.
Bij het lezen van .onre Grondrege
len en ons Program van Actie" In het
bijvoegsel van 26 Februari 1910 be
vreemdde hel ml) echter onder no. 6
te tezenIn zake Oodsdlenst Is -De
Volkswil- goed Roomsch. U zult
waarschijnlijk hier .Roomsch" en .Kat
holiek" als t zeilde beschouwd hebben
en bedoeld hebbengoed Katholiek.
Ooed Roomsch ls .Dc Volks-
it" niet, dan bad zc op aansporing
a dc geestelijkheid 't tijdelijke al met
t eeuwige verwisseld. Als .De
het eeuwige
Volkswil" goed Room
In ha»
slond niet In haar nummer van 26
Februari.de H. Paus Orcogorius dc
Groote noemde zich de dienaar der
dienaren Oods alroo niet de Baas-
speler der Baassptlfzs Oods
Onder goed Roomsch versta Ik een
man als dc gcmecnte-secrclaris van
Hulst, de heer Rottier, die onmiddclljk
eindigt met uw blad Ie steunen, nadat
hem dit door de geestelijke overheid
Goed Roomsch en goed Katholiek
zijn lang niet hetzelfde, ik zou haast
zeggen, zij spreken elkaar tegen, men
kan niet goed Roomsch zijn als men
goed Katholiek is of goed Katholiek
als men goed Roomsch is.
't Is u toch bekend, dat in de Katho
lieke Kerk, behalve de grootc Room-
sclie partij, nog een andere partij is,
de oud-kalholickc, christelijk-katholieke
of hoe men haar noemen wilgeschol
den als dc Jansenisten.
Zij zouden kunnen onderschrijven
wat u van Grcgorius den Groots schrijd
in tegenstelling van het tegenwoordige
Pausschap, maar daarom zijn zij ook
niet goed Roomsch, doch wel
goed Katholiek.
Wanneer het Roomschc systeem
consequent wordt doorgevoerd moet
dit noodzakelijk voeren tot een 'paus,
dc bauspcler der baasspclcrs.
Immers "t Roomschc systeem leert,
in afwijking van de Katholieke leer,
dat de Paus is decente der Bisschop
pen, dat hij is onfeilbaar, dat hij Is
de stedehouder van Christus, als dit
waar is, dan moet Immers die paus,
niemand naast zich of boven zich
hebben, met wlen hij tc rade behoeft
te gaan. Dan kan DJjmmers spreken
en de zaak is uitgemaakt, of zooals u
het uitdrukt dan is hij dc baasspeler
der baasspclcrs. 't Is u toch bekend
dat dc andere partij in dc Katholieke
kerk leert dat dc piua niet onfeilbaar
is, dat hij niet de meerder* doch de
gelijke is van zijn medebisschoppen
rer de gansche wereld.
Uit hetgeen u dus In uw blad schrijft,
concludeer ik dus (gelukkigIII) dat
u niet goed Roomsch zijt. Ooed
Roomsch zijn wil zeggen zonder on
derzoek maar aannemen, wat ons wordt
voorgehouden; zonder onderzoek ot
tegenspraak maar onmiddclll|k doen of
laten, wat door de geestelijken ons
voorgeschreven Ie doen ot tc
laten, goed Roomsch zijn wil zeggen
liever 't geweten tot zwijgen brengen,
dan zich tegen den wil der geestelijk
heid verzeilen. Eli dat doet u, getuige
uw blad, gelukkig niet. Du* - u 1»
gelukkigft niet goed RooniKh.
Met dank voor de verleende plaats
ruimte.
Uw dw. dn.
JAN L. VAN OS.
aan liirc abonnfi -
deze. Maar zij behoudt zich het recht
voor om een onderschrift bij te voegen
als zij meent, dat dit ter voorkoming
van misverstand noodigis. En omdat
zij de waarheid dlcnl wil zij misver
stand vermijden.
I. Het oordeel, alsof dc gemeente
secretaris de heer Rottier zich toonde
als goed roomsch is onjutsL Een
goed roomschc, het is wasr, onder
werpt zich. aan ztjn kerkelijk gezag en
zonder morren. Maar alleen, als dit
kerkeli|k gezag handelt In hoedanig
heid van gezag en In wettige veror
dening. Bv.op de Phlllppljncn heeft
men in den laalstcn tijd een alval ge
had van dc Katholieke Kerk. die der
Aglijpanen, in Polen die van de Matla-
victcn. belde geleid door Katholieke
U nu een parochiaan onge-
aan het kerkelijk gezag, lm
priesters. I
hoorzaam a
Agtypancn of Marlavlctcn
Immers neen. Waarom neen? Om
dat die priesters iets zouden vragen,
dat in strijd is met dt wettige veror
dening van de katholieke kerk.
Het Is wettige verordening van de
Katholieke kerk dalgccslclljk en wereld
lijk gezag leder hebben hun eigen steer
en actie en elk gezag souvcrcln Is op
ziin eigen gebied. De politieke chris
telijkheid later zullen we deze nader
uiteenzetten en onze lezers die zich
nog de Zuivere Koflies herinneren ken
nen haar wel echter ij
in strijd. Gehoorzaam ziji
daad van politieke christelijkheid
dat door ecnlg kerkelijk gezag gevraagd
Is In
d als
Had de heer Rottier zijn Roomschen
cathechismus gekend dan had hij anders
gehandeld zijn zoogenaamde room-
selie daad Is niet anders dan een be
wijs van onwetendheid van zijn cathe-
2. Het is niet waar.
Katholieke Kerk. behalve
Roomsche partij, nog een:
is. In de Katholle
Isgee
dat In de
ft Ij.
wel staatkundige partijen be
staande uit Katholieke menschen, die
zich noemen in hel eene land Centrum,
in het andere Christelijk sociaal, In een
ander Katholieke partij, in weder een
ander liberaal of nationaal ot conser
vatief, maar deze partijen zijn niet in
de Katholieke Kerk, ze slaan geheel
builen de Katholieke Kerk als zoodanig.
3. Dc Paus is niet de baasspcler
der baasspclcrs. Hij is de dienaar der
dienaren. Juist hetgeen hij niet is
maakten wij als tegenstelling van wat
hij wel Is, om met een enkele trek te
schetsen de waarheid van dc bedie
ning van dc geestelijkheid tegcnovei
schctijkc zwakheden vertoont.
4. Het Is niet waar, dat goed roomsch
zijn wil zeggen het zonder onderzoek
maar aannemen, wat ons wordt voor
gehouden. Want wie goed roomsch
is vraagt zich sfIs hetgeen wordt
voorgehouden dc leer van het bevoegde
gezag in wettige verordening? Iets
aannemen nu op het woord van het
bevoegde gezag in wettige verorde
ning is geheel in overeenstemming met
het verstand, omdat dit moet erkennen,
dat eene waarheid die op de eeuwig
heid betrekking heelt altijd waarheid
is of het nooit Is geweest, en daarom
er van Godswege iemand moet zijn,
die deze waarheid heelt ontvangen tc
bewaren zoolang die voor het mensch-
dom bewaard moet worden. Als nu
hij, die deze waarheid bewaart, haar
aan ous voorhoudt persoonlijk, ot door
ander dlc vaifhem gezag houdt
It uitoefent in de door den bewaar
der vastgestelde verordening, dan is
aannemen geen aannemen zonder on
derzoek maar met onderzoek, dan is
dit aannemen eene uiting van den vrijen
wil niet van slaafsheid.
Red. Volkswil.
Briefwisseling.
vorige week. Aan d« volksvcront-
waardlging is volledige gelegenheid
Miven om zich te uilen. Nu zi| haar
heelt bereikt - er werd den vo
rige» Zondag weder over godsdlenet
In de kerk gesproken moesten we
het er maar bij laten.
Schippersknecht U z«t
abonné, dus hebt u het recht meer-
Uit blijdschap omdat het lezen van
.De Volkswil" voor Boschkapclle geen
zonde Is f 0.70
Uit dankbasrheid aan Ood,
omdat wij het geluk hebben in
Boschkapclle een pastoor te be
zitten met een rechtschapen hart 025
Nlcuw-Namen. Van een schip
persknecht 0.15
Rechtszaken.
Arr Heehtbeak to 1144*1 burg.
van 25 Februari.
Zijn veroordeeld wegens:
diefstal: J. P. P., 18 f. «oker.
Middelburg, tot f 10 b. s. 10 d. b.
mishandeling: J. J.,21.,werk
man. Mellskerke. tol I m. gev. stral
en H. A. v. d. W.. 20j .timmermans
knecht, Middelburg, tot 110 b. S. 10
d. h., en M. L, E.. 32 J.. zonder be
roep, Stoppeldijk, tot f J b. s. 5 d-b.;
belemmeren handeling
ambtenaar; J. B„ 21 J. arbeider.
Ovezand, tot f 15 b. s. 13 d. h.en
eenvoudige beleediging;
R. d. S 38 j„ dienstbode, Westdorpe,
tot 13 b, s. 3 d. h.
vrijgesproken: A. N.. 38 j„
landbouwer, beklaagd van overtreding
van art. 461 Wetboek van Strafrecht
Verknopingen.
9 Maart. 12 uur. St. Jvuleen,
hooghe. Beestiaal. Ponpe.
10 Maart. Half twaall. Koewacht
Hazelarenhoek. Eiken- en wilgenhout.
DrumMaart
14 Maart II uur. Hulst Markt
Beestlaat en inspan. Dumoleyn.
21 Maart 2 uur. Hulst hotel Brand.
Hoefje Pauluspotder. Daey Ouwens.
29 Maart. 1 uur. Philippine. Bees
tiaal, en alm enz. Dregmans.
13 April. Half negen. St. Jansteen
Marktberichten"
Hulat, 28 Febr. Per 100 K.G. Tan
18,00 a 18,25, Rogge 16,75 a 17,00,
Wintergcrst f 7,25 a f7,50, Zomergerat
17.00 a 7,25, Haver 16,00 a 16,50.
Erwten f 10,00 a t 15,00, I
nen 19.- a 19,25 Duivenboonea
f 10,10 a 111.50 Witteboonen f 16,—
a f 16,00, Bruineboonen 114,00, Boek
weit 10,00 a f-,00 a I—,00, Aardap
pels 13,00 a 13.10
Advertentiën-
GEOPEND
nabij het station te HULST
Aanbevelend,
Louis Frloot.
Ondergeteekende zal zich
voortaan ELKEN WOENS
DAG belasten met het doen
der boodschappen van Stop
peldijk naar Ter Neuzen.
De overige dagen der
week naar Walsoorden.
Aanbevelend,
P. VERMAST,
Voerman, Luntershoek—Boschkapelle.
n m GI00TK3 CMMN INT.
Fabriek van
iioedën en klakken
voor Heeren en Damen. Alle KtNDER-
ARTIKELS. Alles op tr"*