neer er iemand In den raad kwam, die mei kennis van teken en onbe vooroordeeld durft en kan spreken Is dat too erg Zaterdag braeht de vereenlglng .De Verbroedering" «—tJ --- kreeg om t uur, terwijl h O. S. Maar tou daar dan toch niets aan te doen tljn Louis om die raak hier te veranderen Wat doet hel Gemeente Bestuur dan? J. S. Nu, (a t Oemeentc Bestuur, wij hebben lilcr twee schippers In den raad maar w|j waren too goed datcr De piasters en die ander rijk rtren It "t Land vsn Ulst die den wel, da tl ?l t mag is naar mijn oordeel Iedereen over dentellden kam -scheren. De leters rijn het zeker met mij eens De kiezing is nu weer achter de rug en wij willen hopen dat de heer Buijsse gesteund door de raadsleden, die het hart op de rechte plaats hebben Hangen tal opkomen, opdat _'t blijdschap mogen terug- tien op 24 Februari en denken 24 Februari 1910 is de dag waarop wij gebroken hebben met willekeur en dwingelandij. Dankend voor de plaatsing. OOK EEN MENSCH. Sas van Gent, 5 Maart 1910. ONKUNDE Mijnhttr de Redacteur I In de .groene Amsterdammer" v Woensdag 16 Februari j.l. schrijft de heer de Keizer van Graauw een stukje over begrafenissen. Dit slakje mocht volgens .Zelandla" niet voorbij kruipen tonder dat er wat zout op gelegd werd. Nu dit vinden wil uitstekend. Onkunde moet bestreden worden maar aan dat snuifje zout voegt .Ze landla" dit toe.Wellicht zal de heer de Keizer ons, evenals het vorig jaar weer kwalijk nemen dat wij hem geen ex. zenden. Wij doen dit niet omdat, indien de heer Keizer aanspraak wil maken op den eerenanm van Katholiek, op hem de verplichting rust .Zelandla" te lezen. Proficiat I Zou op dit slakje ook niet wat zout moeten worden gelegd, eer het verder kruipt I Ik geloof wel van ja want wie dc macht bezit, trekt het blad nieten die dc macht niet bezit, kan baar niet Mijnheer de Redacteur I ik denk dat de heer van Zeijl te veel in de ster renkunde studeert, hij Is immers door een komeet hier gekomen en met f8 Mei als de komeet tusschen aarde en zon vliegt zal men hem zien verdwij nen tol grootc gerustheid van al de onteerde Katholieken die .Zelandla" door zijn bespottelijk schrijven niet willen lezen. Eene schoone reclame voor de ver kiezing. Moeten wij nu de vier kan didaten der .Zelandia'partij steunen, wij die geen aanspraak kunnen maken op de eerenaam van Katholiek. Neen laat dat clubje dat varken zelf was voor de plaatsruimte, uw abonné KLAAS ZEVENSTER. ui van Cllnge (Nleuw-Na- sehlpper.) jonge schipper. Zoo groot vader! Al zoo vroeg op de kaal? Oude schipper. Ja Louis jon- S. Ik had van je Vader gehoord je vandaag moest uitzeilen, en ik dacht bij mijn zelvcn, morgen vroeg rijd ik met Pol de Koninck mee, dan kan ik mijn jongens nog eens zien prangen. J. S. Ja, ja, ik weet het wel dat je nog graag eens een kijkje komt nemen. Hoe lang Is het geleden dat ge hier geweest zijt? O. S. Wel Louis jongen, als 't .Paschen is twee jaar. Maar jongen, jongen da's hier verslecht. J. S. Ja Grootvader het wordt hier een hcelc loer om met dezen wind er uit Ie komen. Als hel zoo blijft op slikken en dc haven word nicl ver anderd, dan kunnen wij hier wel In pakken. Ja het is bar, ecrsl een uur loopen voor dat ge aan je schuitje bcnL en dan nog niet zeker dat ge varen kunt, want als er maar zooveel water komt als gisteren komen wij niet vlot. O. S. Wel Lnuis jongen, het Is al gauw zoo slecht als dc oude haven waar ik uitvaarde. J. S. Ik hoor van bejaarde schip pers zeggen Grootvader, dat ze liever, zooals dc wind nu Is, uit d'oude ha ven kwamen, dan uit deze, want daar was de grond hard vn had gc kracht op je boom, maar hier Is 't allemaal O. S. .Dc Volkswil" J. S. Weet gc dat niet Orootvader Wel zoo heet de krant van sum. Oc weet wel. die Notaris uit Hulst, waar ge ook eens bij geweest zijt. O. S. O! ja, die. zouden wij hier wat meer moeten heb ben Louis 'I zou dan anders gaan. Dat is nog eens iemand die recht door loelc man. dt Paal O. S. Den Ooievaar I Zoo goed als Louis jongen. Hij is net zoo oud als ik. J. S ZooWel die woont nu zoo mooi in een lekke woonschuit heb ik gelezen in .De Volkswil", en niemand die naar den armen sukkel omziet. Maar nen zekere Meijqljcns van de Graauw heelt van Dalsum dat eens In .De Volkswil" ■or den dit wil wat kan geven. O- S. Zoo Louis dat is een mooie daad van die mannen. En geven ze nog al wat J. S. Kan je begrijpen. .De Volks wil" heelt de inschrijving geopend met 5 gulden, en nu Is er nog maar zoo veel, heb ik gelezen, dat hij hem een nieuwe broek kan koopen om naar dc kerk te gaan. meer niet. O- S. Wel sarncpicpljes t Is zonde toch. Zie Louis Jongen Ik kan "Iets missen van mijn .praddeken* als ik wisl hoe of ik hel er moest krijgen, ik gat hem ook al was een dubbeltje. 'el dat Is niet moeilijk groot vader. Als gc terug op de Kauter komt, gaat ge maar naar Charlewies die zal wel een postwissel voor u schrijven en opzenden. Ik heb er al een kwartje aan gegeven, maar hier hebt ge van mijn armzalig reisgeld nog 15 ct. zend het zamenop. Cnar- lewlcs zal dat voor u wet doen. O. Dank je jongen. Dat doet II waarlijk goed aan mijn oud hart, j. S. Nu grootvader, het wordt mijn jd dat ik vertrek, want als 't water gevallen Is komen wij der zeker niet -ïecr uit 't Zal nu al erg genoeg aan. O. S. Dag Luuis I Goeie reis jon gen. J. S. Dank je grootvader. De groeten aan Rooseken. O. S. 'k Zal er voor zorgen. Afgeluisterd door Een Schippersknecht. Koewacht, I Maart 1910. Mijnheer van Dalsum Awel, wa segde nou Ja man, ik ent al dikkels gezeed, de paasters stoan altijd oan dc kant van de rijkke man. En dad is pertan verkeird. Vcur uldcrcn alge zak kan 't goe sijn moar mij deenkt, dan de paasters zuusj een vcurbeCId van kris- telijkkeit moste geven en nle zeuvcelle op ulderen alge zak paizen moar op 't gebod van onze Lievenefre: .Be mind ou nevenoastcn gelijk ou alge zelven." Kijk, mcnefr van Dalsum, der zijn :rme mensen en rijkke. En as nou e aerme deur de rijkke onderdruk urren, ot bedrogen den Is Iedere 'Istc mens verplicht om die aerme t'ctpen zet) veelle as dat ij kan. Maar de paasters Ier In ons streckke dè sij gcê kriste mensen nle mcCr. Die trekken ulder van 't cvagecllie van Onze LievcncCrc nle veelte nic melir oan. 't Evigcelllc van de krlstelljke noastelietde dad is gclll scheünc om over te preekken. En d'aerme mensen moeien doar moar noar leven. Moar dc rijke nle. En de paasters cQk nic. 't Is nou al zeQvcrrc gekommen als 't ér Iemand van die grclitle mannen nic mee ulder mee wult doen omdat IJ in zijn cric nog tc krlstclljk Is, den goan ze zeil nc man betichten dat I volk ontevreden moakt gelijk an tc an ou zeggen, menefr van Dalsum. En ten zegge re tot slot van rekeneen- ge dach gc gij- nic goe kattcllek ne meer zijt, wcettc. En ten zijn ie zul- dcr der van af. Ja, die mannen wcet- tcn 't wel te passen. Moar wul ckik ne keïr zeggen ot dan 't til den Buskop op om van Dal sum de kaerk uil te Jongen. 'I Is toch wel een grellle schande. :illc Jongers. Dan ze de kaerke en dc godsdienst moetc goan bezen om d'aerm en de vrienden van d'serm In 1 ongelijk tc stellen en He greflte koppen ons kaerke en godsdienst doa nle tc goe vcur achten, Is di geen schande V Moar wil goamme 't doar van deze keer nle bij loatcn. Loater schrijv Ik veUrs. 'k F.n nou jjefntn tij nc meer. 'k Moe goa waer- •k Wul nog ctu deengen zeggen tegen alle mensciHdlw dezen aarttek kel lerenOe meug van ze leven nle zeggen dan cklk dad Ier geschreven en zlllc. Want as mljnncn boas dad eUrden dan ekik In die gezette van van Dalsum schrijve, bij jong mij op slag wegen ten iaat ik zonder eet- ten. Want mljnnen boas dad is nen alvcn zot en Ij is zeü stom as e vaer- ken. Gtachte Heer Redacteur ocgen heb Ik kennis weekblad .De Vc 't Gebeurt toch zoo weinig, dat men menschen vindt die capaciteiten, tijd en geld beschikbaar stellen om zaken, die in hun oor onbillijk tljn te be strijden. afgeschdden n< wachten. Bij het lezen van .onre Grondrege len en ons Program van Actie" In het bijvoegsel van 26 Februari 1910 be vreemdde hel ml) echter onder no. 6 te tezenIn zake Oodsdlenst Is -De Volkswil- goed Roomsch. U zult waarschijnlijk hier .Roomsch" en .Kat holiek" als t zeilde beschouwd hebben en bedoeld hebbengoed Katholiek. Ooed Roomsch ls .Dc Volks- it" niet, dan bad zc op aansporing a dc geestelijkheid 't tijdelijke al met t eeuwige verwisseld. Als .De het eeuwige Volkswil" goed Room In ha» slond niet In haar nummer van 26 Februari.de H. Paus Orcogorius dc Groote noemde zich de dienaar der dienaren Oods alroo niet de Baas- speler der Baassptlfzs Oods Onder goed Roomsch versta Ik een man als dc gcmecnte-secrclaris van Hulst, de heer Rottier, die onmiddclljk eindigt met uw blad Ie steunen, nadat hem dit door de geestelijke overheid Goed Roomsch en goed Katholiek zijn lang niet hetzelfde, ik zou haast zeggen, zij spreken elkaar tegen, men kan niet goed Roomsch zijn als men goed Katholiek is of goed Katholiek als men goed Roomsch is. 't Is u toch bekend, dat in de Katho lieke Kerk, behalve de grootc Room- sclie partij, nog een andere partij is, de oud-kalholickc, christelijk-katholieke of hoe men haar noemen wilgeschol den als dc Jansenisten. Zij zouden kunnen onderschrijven wat u van Grcgorius den Groots schrijd in tegenstelling van het tegenwoordige Pausschap, maar daarom zijn zij ook niet goed Roomsch, doch wel goed Katholiek. Wanneer het Roomschc systeem consequent wordt doorgevoerd moet dit noodzakelijk voeren tot een 'paus, dc bauspcler der baasspclcrs. Immers "t Roomschc systeem leert, in afwijking van de Katholieke leer, dat de Paus is decente der Bisschop pen, dat hij is onfeilbaar, dat hij Is de stedehouder van Christus, als dit waar is, dan moet Immers die paus, niemand naast zich of boven zich hebben, met wlen hij tc rade behoeft te gaan. Dan kan DJjmmers spreken en de zaak is uitgemaakt, of zooals u het uitdrukt dan is hij dc baasspeler der baasspclcrs. 't Is u toch bekend dat dc andere partij in dc Katholieke kerk leert dat dc piua niet onfeilbaar is, dat hij niet de meerder* doch de gelijke is van zijn medebisschoppen rer de gansche wereld. Uit hetgeen u dus In uw blad schrijft, concludeer ik dus (gelukkigIII) dat u niet goed Roomsch zijt. Ooed Roomsch zijn wil zeggen zonder on derzoek maar aannemen, wat ons wordt voorgehouden; zonder onderzoek ot tegenspraak maar onmiddclll|k doen of laten, wat door de geestelijken ons voorgeschreven Ie doen ot tc laten, goed Roomsch zijn wil zeggen liever 't geweten tot zwijgen brengen, dan zich tegen den wil der geestelijk heid verzeilen. Eli dat doet u, getuige uw blad, gelukkig niet. Du* - u 1» gelukkigft niet goed RooniKh. Met dank voor de verleende plaats ruimte. Uw dw. dn. JAN L. VAN OS. aan liirc abonnfi - deze. Maar zij behoudt zich het recht voor om een onderschrift bij te voegen als zij meent, dat dit ter voorkoming van misverstand noodigis. En omdat zij de waarheid dlcnl wil zij misver stand vermijden. I. Het oordeel, alsof dc gemeente secretaris de heer Rottier zich toonde als goed roomsch is onjutsL Een goed roomschc, het is wasr, onder werpt zich. aan ztjn kerkelijk gezag en zonder morren. Maar alleen, als dit kerkeli|k gezag handelt In hoedanig heid van gezag en In wettige veror dening. Bv.op de Phlllppljncn heeft men in den laalstcn tijd een alval ge had van dc Katholieke Kerk. die der Aglijpanen, in Polen die van de Matla- victcn. belde geleid door Katholieke U nu een parochiaan onge- aan het kerkelijk gezag, lm priesters. I hoorzaam a Agtypancn of Marlavlctcn Immers neen. Waarom neen? Om dat die priesters iets zouden vragen, dat in strijd is met dt wettige veror dening van de katholieke kerk. Het Is wettige verordening van de Katholieke kerk dalgccslclljk en wereld lijk gezag leder hebben hun eigen steer en actie en elk gezag souvcrcln Is op ziin eigen gebied. De politieke chris telijkheid later zullen we deze nader uiteenzetten en onze lezers die zich nog de Zuivere Koflies herinneren ken nen haar wel echter ij in strijd. Gehoorzaam ziji daad van politieke christelijkheid dat door ecnlg kerkelijk gezag gevraagd Is In d als Had de heer Rottier zijn Roomschen cathechismus gekend dan had hij anders gehandeld zijn zoogenaamde room- selie daad Is niet anders dan een be wijs van onwetendheid van zijn cathe- 2. Het is niet waar. Katholieke Kerk. behalve Roomsche partij, nog een: is. In de Katholle Isgee dat In de ft Ij. wel staatkundige partijen be staande uit Katholieke menschen, die zich noemen in hel eene land Centrum, in het andere Christelijk sociaal, In een ander Katholieke partij, in weder een ander liberaal of nationaal ot conser vatief, maar deze partijen zijn niet in de Katholieke Kerk, ze slaan geheel builen de Katholieke Kerk als zoodanig. 3. Dc Paus is niet de baasspcler der baasspclcrs. Hij is de dienaar der dienaren. Juist hetgeen hij niet is maakten wij als tegenstelling van wat hij wel Is, om met een enkele trek te schetsen de waarheid van dc bedie ning van dc geestelijkheid tegcnovei schctijkc zwakheden vertoont. 4. Het Is niet waar, dat goed roomsch zijn wil zeggen het zonder onderzoek maar aannemen, wat ons wordt voor gehouden. Want wie goed roomsch is vraagt zich sfIs hetgeen wordt voorgehouden dc leer van het bevoegde gezag in wettige verordening? Iets aannemen nu op het woord van het bevoegde gezag in wettige verorde ning is geheel in overeenstemming met het verstand, omdat dit moet erkennen, dat eene waarheid die op de eeuwig heid betrekking heelt altijd waarheid is of het nooit Is geweest, en daarom er van Godswege iemand moet zijn, die deze waarheid heelt ontvangen tc bewaren zoolang die voor het mensch- dom bewaard moet worden. Als nu hij, die deze waarheid bewaart, haar aan ous voorhoudt persoonlijk, ot door ander dlc vaifhem gezag houdt It uitoefent in de door den bewaar der vastgestelde verordening, dan is aannemen geen aannemen zonder on derzoek maar met onderzoek, dan is dit aannemen eene uiting van den vrijen wil niet van slaafsheid. Red. Volkswil. Briefwisseling. vorige week. Aan d« volksvcront- waardlging is volledige gelegenheid Miven om zich te uilen. Nu zi| haar heelt bereikt - er werd den vo rige» Zondag weder over godsdlenet In de kerk gesproken moesten we het er maar bij laten. Schippersknecht U z«t abonné, dus hebt u het recht meer- Uit blijdschap omdat het lezen van .De Volkswil" voor Boschkapclle geen zonde Is f 0.70 Uit dankbasrheid aan Ood, omdat wij het geluk hebben in Boschkapclle een pastoor te be zitten met een rechtschapen hart 025 Nlcuw-Namen. Van een schip persknecht 0.15 Rechtszaken. Arr Heehtbeak to 1144*1 burg. van 25 Februari. Zijn veroordeeld wegens: diefstal: J. P. P., 18 f. «oker. Middelburg, tot f 10 b. s. 10 d. b. mishandeling: J. J.,21.,werk man. Mellskerke. tol I m. gev. stral en H. A. v. d. W.. 20j .timmermans knecht, Middelburg, tot 110 b. S. 10 d. h., en M. L, E.. 32 J.. zonder be roep, Stoppeldijk, tot f J b. s. 5 d-b.; belemmeren handeling ambtenaar; J. B„ 21 J. arbeider. Ovezand, tot f 15 b. s. 13 d. h.en eenvoudige beleediging; R. d. S 38 j„ dienstbode, Westdorpe, tot 13 b, s. 3 d. h. vrijgesproken: A. N.. 38 j„ landbouwer, beklaagd van overtreding van art. 461 Wetboek van Strafrecht Verknopingen. 9 Maart. 12 uur. St. Jvuleen, hooghe. Beestiaal. Ponpe. 10 Maart. Half twaall. Koewacht Hazelarenhoek. Eiken- en wilgenhout. DrumMaart 14 Maart II uur. Hulst Markt Beestlaat en inspan. Dumoleyn. 21 Maart 2 uur. Hulst hotel Brand. Hoefje Pauluspotder. Daey Ouwens. 29 Maart. 1 uur. Philippine. Bees tiaal, en alm enz. Dregmans. 13 April. Half negen. St. Jansteen Marktberichten" Hulat, 28 Febr. Per 100 K.G. Tan 18,00 a 18,25, Rogge 16,75 a 17,00, Wintergcrst f 7,25 a f7,50, Zomergerat 17.00 a 7,25, Haver 16,00 a 16,50. Erwten f 10,00 a t 15,00, I nen 19.- a 19,25 Duivenboonea f 10,10 a 111.50 Witteboonen f 16,— a f 16,00, Bruineboonen 114,00, Boek weit 10,00 a f-,00 a I—,00, Aardap pels 13,00 a 13.10 Advertentiën- GEOPEND nabij het station te HULST Aanbevelend, Louis Frloot. Ondergeteekende zal zich voortaan ELKEN WOENS DAG belasten met het doen der boodschappen van Stop peldijk naar Ter Neuzen. De overige dagen der week naar Walsoorden. Aanbevelend, P. VERMAST, Voerman, Luntershoek—Boschkapelle. n m GI00TK3 CMMN INT. Fabriek van iioedën en klakken voor Heeren en Damen. Alle KtNDER- ARTIKELS. Alles op tr"*

Krantenbank Zeeland

Volkswil/Natuurrecht. Gewestelijk en Algemeen Weekblad te Hulst | 1910 | | pagina 3