VLISSINGSCH WEEKBLAD BORN, LEN HTE RECEPT, ;NT MAAKT. f 1871. N° 4155. Zaturdag 14 October. 9le Jaargang. VLISSINGEN. BINNENLANDMHE TIJDINGEN. overgelukkig r onderscheid leelen. KIKKERS. uitwerking bij pakken a 60, G no. 130. V. Houtzager, Apotheker. Witkam. 5. H. Stubbe. e Bres. Jongzeilstra. Polak. '.en grain. e men vooral op Msle als ook de skend zijn door film. Praparale, i en werken heil- nd tegen de gal, zij zijn zacht Ü3ANUS YIII, n geneesmiddel, doozen zijn ver- INEN ZOON, j, Joh8 Pot. Stades en Zoon, op Galesloot luk. Houtzager, jrekelberg. hu Cvimpen. J. Aerasen. IScp. [itknm. Abr. Verwijs Az. de Panne. D. van Leeuwen, hi knie Zoon I Timmermans, in Gils, in de Nieuwe len, Oostzijde H, 125, Gastel Zn. ijberg. ets. Bonte. v. d. Wielen. L Gasille. Kroon. is het Aloude en hetend en in alge' 1 1 e e n en uit' Heer ÉIS", |len zijn, dat door on9 'l volgens het oude en hier hoven opgegeven* Dépdthouders. Iu elk Lteekening van de ver- Ike handteekeniug zich przegcld zijn. Wij ver ten, en raden hun anti t. Alleen de Doosjes, m te schaffen, en zich VLISSINGEN. Nieuwendijk H no. 10]. Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te enden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs van 14 regels i3 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents. Advertentiën voor dit blad worden voor Duitschland Oostenrijk en Zwitserland opgenomen door HAASENSTEIN VOGLER, BUREAU: F. H. SCHIFFER. Dit Blad wordt wekelijks, des Zaturdagsuitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, franco per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post directeuren. Advertentie-expeditie in Hamburg, Leipzig, Dresden, Breslau, Keulen, Stuttgart, Weenen, Praag, Basel, Zurich, St. Gallen Geneve en Lausanne. In de Kamerzitting van Dingsdag jl. is na langdurige dis cussie artikel I van het wetsontwerp tot bevordering eener geregelde stoomvaart tussc'nen VlissingenNew-York ver worpen met 44 tegen 22 stemmen. Daarna hebben de voor stellers hun voorstel ingetrokken. Die afloop is niet tegen de verwachting. Men is in ons land zoo gewoon geworden aan de liefhebberij-theorie der regeering, die Amsterdam en Rotterdam tot middenpunten van den han del willende behouden, liever heel den handel zou zien kwijnen, "*s zien wegsterven, dan eene verplaatsing van den handel naar de kuststeden in de hand te werken, dat niemand ook in deze zaak iets gunstigs van de regeering verwachtte. Intusschen heeft de Belgische regeeriDg, haar voordeel doende met onze dwaasheden, een stoomvaart op New-York gesubsidieerd, en is'aldaar een stoomvaartlijn, Antwerpen- New-York een fait accompli geworden. Die onhandige Bel gische regeeringWaartoe zich met de zaak bemoeid; waarom niet aan particuliere ondernemers alleen de zaak overgelaten, dan zou immers de onderneming vooreerst niet tot stand zijn gekomen en zouden de voordeden van dergelijke onderne mingen alleen voor Bremen en Hamburg zijn geblevenWij Nederlanders zijn vrij wat verstandiger: wij laten het aan de buren over om groote ondernemingen op te zetten en gunnen hun gaarne al de voordeelen er van, mits wij het genoegen mogen smaken om hunne prachtige schepen onze havens te zien voorbijzeileu en in den winter herbergzaam te mogen ontvangen. Dat wij daarbij armer zullen worden wat nood! De ineusck leeft van onderwijs, van wetenschap en van verlichting; daar geven wij jaarlijks onze zuur gewonnen pen ningen bij duizendtallen aan uit. En in de verlichting voelt de mensch den prikkel van den honger niet. Andere volken mogen geld zoeken te winnen iu den handel en rijk worden fi done! dat slijk der aarde;wij werpen het weg in de scholeu en zijn, als geleerde Nederlanders, onze buren ver boven het hoofd gewassen. Geheel onbekommerd voor ons dagelijksch brood zijn wij bovendien niet. Daar zijn immers Amsterdam en Rotterdam; beide Koopsteden. Daar, is door den handel, uit het lagere leven werk en brood genoeg voor menschen, als wij Nederlan ders, die bestemd worden om te verkeeren in de hoogere sferen der wetenschappen. Zegt nu al het gezond verstand dat bij de toenemende onbevaarbaarheid der groote waterwegen die naar deze Koopsteden leiden, d"e handel zal kwijnen en sterven en dientengevolge ook dat weinige werk en dat laatste brood voor de natie zal verdwijnen het gezond verstand heeft wel dege lijk abuis; de wetenschap der kamerleden leert en die weten schap is de hoogste, boven alle betwisting verheven -dat de bandel niet vaart naar eene haven, maar naar eene markt. (Heemskerk, Az. zitting van Dingsdag, 10 October). Al zouden dus Amsterdam en Rotterdam ontoegankelijk worden 'oor handelsschepen, zoolang zij nog een vierkant terrein bin- oen de ompalingen bezitten met een groot pronkbord in 't mid den, waarop de woorden staan „Handelsmarkt van Amster dam, Handelsmarkt van Rotterdam" dau komen de schepen er van zelve op af, des noods over land. Ook daarop zal onze ontwikkeling wel een middel vinden. Gelukkig Nederland, dat zoo veel geld aan 't onderwijs geeft en het bedrijvige leven van andere natiën met zoo onbewege lijke kalmte kan aanzien Vlissingen 13 October. Eergisteren is alhier ten verkoop aangeboden1°: Een huis en erve in het lange Groenewoud, op den hoek van de Schuit- vlotstraat, wijk G, n°. 26. Verkocht voor 913. 2° Een dito op de Groote markt, wijk C n°. 74. Opgehouden voor 1167. In de Maandag jl. gehouden zitting der Tweede Kamer is een aanvang gemaakt met de behandeling van het voorstel van wet van de heeren 's Jacob c. s., houdende maatregelen tot bevor dering van een geregelden stoomvaartdienst tusschen Vlissingen en New-York. Dit wetsvoorstel werd bestreden door de heeren Blom, Bergmann, Bredius en Heemskerk, terwijl het voorwaar delijk ondersteund werd door deu heer van Wassenaer Catwijk en de heer Lenting het in zijn geheel verdedigde. Ook Dingsdag heeft datzelfde wetsvoorstel het onderwerp van beraadslaging in de Tweede Kamer uitgemaakt. De heeren Rutgers van Rozenburg en Viruly Verbrugge hebben het be streden. De heeren Tak en de Bruijn Kops hebben het daaren tegen verdedigd, terwijl de minister van financiën te kennen gaf, dat hij niet ongunstig voor het voorstel was gestemd, doch het beter achtte om de zaak uit te stellen, op grond vau den tegenwoordigen toestand van 's rijks geldmiddelen. In de "Woensdag gehouden zitting der Tweede Kamer is het lot van het wetsvoorstel beslist. Nadat het voorstel verdedigd was door de heeren Stieltjes, 's Jacob, van Eek, van Loon en Fransen van de Putte eu op die verdediging was gerepliceerd, is het met 44 tegen 22 stemmen verworpen. Den 9en November a. s. zal te 's Gravenhage, ten behoeve der staatsspoorwegen, worden aanbesteedhet maken van een dubbele draaibrug over het kanaal door de Oude Arne, van de aansluitingen van dat kanaal niet de havens van Middelburg en van Arneinuiden, van de verdediging aan de hoorden van ge noemd kanaal en van eenige verdere werken. Aanwijzing op het terrein zal worden gedaan den 25e,t en 27cl1 dezer, telkens des voormiddags te 10 uren. De uitslag van het uajaarsexameu voor onderwijzers en onderwijzeressen alhier is, wat de eerste vier dagen (van Woens dag 4 tot Zaturdag 7 dezer) betreft, als volgt: Hulponderwijzers. Er hadden zich 21 kandidaten aangemeld, waarvan 20 zijn opgekomen en 16 toegelaten, te weten: de heeren D. Beens, te Haamstede; P. Beun, te Aardenburg; C. den Hamer en S. den Hartigh, beiden te Middelburg; N. A. Harttiuga, te Kapelle; A. F. Kusse, te Groede; L. Meerman, te

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1871 | | pagina 1