VLISSINGSCH WEEKBLAD
BORN,
LEN
HTE RECEPT,
;NT MAAKT.
f
1871. N° 4155.
Zaturdag
14 October. 9le Jaargang.
VLISSINGEN.
BINNENLANDMHE TIJDINGEN.
overgelukkig
r onderscheid
leelen.
KIKKERS.
uitwerking bij
pakken a 60,
G no. 130.
V. Houtzager,
Apotheker.
Witkam.
5. H. Stubbe.
e Bres.
Jongzeilstra.
Polak.
'.en grain.
e men vooral op
Msle als ook de
skend zijn door
film. Praparale,
i en werken heil-
nd tegen de gal,
zij zijn zacht
Ü3ANUS YIII,
n geneesmiddel,
doozen zijn ver-
INEN ZOON,
j, Joh8 Pot.
Stades en Zoon, op
Galesloot
luk.
Houtzager,
jrekelberg.
hu Cvimpen.
J. Aerasen.
IScp.
[itknm.
Abr. Verwijs Az.
de Panne.
D. van Leeuwen,
hi knie Zoon
I Timmermans,
in Gils, in de Nieuwe
len, Oostzijde H, 125,
Gastel Zn.
ijberg.
ets.
Bonte.
v. d. Wielen.
L Gasille.
Kroon.
is het Aloude en
hetend en in alge'
1 1 e e n en uit'
Heer
ÉIS",
|len zijn, dat door on9
'l volgens het oude en
hier hoven opgegeven*
Dépdthouders. Iu elk
Lteekening van de ver-
Ike handteekeniug zich
przegcld zijn. Wij ver
ten, en raden hun anti
t. Alleen de Doosjes,
m te schaffen, en zich
VLISSINGEN.
Nieuwendijk H no. 10].
Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te
enden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs
van 14 regels i3 40 Cents, voor eiken regel meer
10 Cents.
Advertentiën voor dit blad worden voor Duitschland
Oostenrijk en Zwitserland opgenomen door
HAASENSTEIN VOGLER,
BUREAU:
F. H. SCHIFFER.
Dit Blad wordt wekelijks, des Zaturdagsuitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, franco
per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent.
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post
directeuren.
Advertentie-expeditie in Hamburg, Leipzig, Dresden,
Breslau, Keulen, Stuttgart, Weenen, Praag, Basel,
Zurich, St. Gallen Geneve en Lausanne.
In de Kamerzitting van Dingsdag jl. is na langdurige dis
cussie artikel I van het wetsontwerp tot bevordering eener
geregelde stoomvaart tussc'nen VlissingenNew-York ver
worpen met 44 tegen 22 stemmen. Daarna hebben de voor
stellers hun voorstel ingetrokken.
Die afloop is niet tegen de verwachting. Men is in ons land
zoo gewoon geworden aan de liefhebberij-theorie der regeering,
die Amsterdam en Rotterdam tot middenpunten van den han
del willende behouden, liever heel den handel zou zien kwijnen,
"*s zien wegsterven, dan eene verplaatsing van den handel
naar de kuststeden in de hand te werken, dat niemand ook in
deze zaak iets gunstigs van de regeering verwachtte.
Intusschen heeft de Belgische regeeriDg, haar voordeel
doende met onze dwaasheden, een stoomvaart op New-York
gesubsidieerd, en is'aldaar een stoomvaartlijn, Antwerpen-
New-York een fait accompli geworden. Die onhandige Bel
gische regeeringWaartoe zich met de zaak bemoeid; waarom
niet aan particuliere ondernemers alleen de zaak overgelaten,
dan zou immers de onderneming vooreerst niet tot stand zijn
gekomen en zouden de voordeden van dergelijke onderne
mingen alleen voor Bremen en Hamburg zijn geblevenWij
Nederlanders zijn vrij wat verstandiger: wij laten het aan
de buren over om groote ondernemingen op te zetten en
gunnen hun gaarne al de voordeelen er van, mits wij het
genoegen mogen smaken om hunne prachtige schepen onze
havens te zien voorbijzeileu en in den winter herbergzaam te
mogen ontvangen. Dat wij daarbij armer zullen worden wat
nood! De ineusck leeft van onderwijs, van wetenschap en van
verlichting; daar geven wij jaarlijks onze zuur gewonnen pen
ningen bij duizendtallen aan uit. En in de verlichting voelt de
mensch den prikkel van den honger niet. Andere volken mogen
geld zoeken te winnen iu den handel en rijk worden fi done!
dat slijk der aarde;wij werpen het weg in de scholeu en
zijn, als geleerde Nederlanders, onze buren ver boven het hoofd
gewassen.
Geheel onbekommerd voor ons dagelijksch brood zijn wij
bovendien niet. Daar zijn immers Amsterdam en Rotterdam;
beide Koopsteden. Daar, is door den handel, uit het lagere
leven werk en brood genoeg voor menschen, als wij Nederlan
ders, die bestemd worden om te verkeeren in de hoogere sferen
der wetenschappen. Zegt nu al het gezond verstand dat bij de
toenemende onbevaarbaarheid der groote waterwegen die naar
deze Koopsteden leiden, d"e handel zal kwijnen en sterven en
dientengevolge ook dat weinige werk en dat laatste brood voor
de natie zal verdwijnen het gezond verstand heeft wel dege
lijk abuis; de wetenschap der kamerleden leert en die weten
schap is de hoogste, boven alle betwisting verheven -dat de
bandel niet vaart naar eene haven, maar naar eene markt.
(Heemskerk, Az. zitting van Dingsdag, 10 October). Al
zouden dus Amsterdam en Rotterdam ontoegankelijk worden
'oor handelsschepen, zoolang zij nog een vierkant terrein bin-
oen de ompalingen bezitten met een groot pronkbord in 't mid
den, waarop de woorden staan „Handelsmarkt van Amster
dam, Handelsmarkt van Rotterdam" dau komen de schepen
er van zelve op af, des noods over land. Ook daarop zal onze
ontwikkeling wel een middel vinden.
Gelukkig Nederland, dat zoo veel geld aan 't onderwijs geeft
en het bedrijvige leven van andere natiën met zoo onbewege
lijke kalmte kan aanzien
Vlissingen 13 October.
Eergisteren is alhier ten verkoop aangeboden1°: Een huis
en erve in het lange Groenewoud, op den hoek van de Schuit-
vlotstraat, wijk G, n°. 26. Verkocht voor 913. 2° Een dito
op de Groote markt, wijk C n°. 74. Opgehouden voor 1167.
In de Maandag jl. gehouden zitting der Tweede Kamer is een
aanvang gemaakt met de behandeling van het voorstel van wet
van de heeren 's Jacob c. s., houdende maatregelen tot bevor
dering van een geregelden stoomvaartdienst tusschen Vlissingen
en New-York. Dit wetsvoorstel werd bestreden door de heeren
Blom, Bergmann, Bredius en Heemskerk, terwijl het voorwaar
delijk ondersteund werd door deu heer van Wassenaer Catwijk
en de heer Lenting het in zijn geheel verdedigde.
Ook Dingsdag heeft datzelfde wetsvoorstel het onderwerp van
beraadslaging in de Tweede Kamer uitgemaakt. De heeren
Rutgers van Rozenburg en Viruly Verbrugge hebben het be
streden. De heeren Tak en de Bruijn Kops hebben het daaren
tegen verdedigd, terwijl de minister van financiën te kennen
gaf, dat hij niet ongunstig voor het voorstel was gestemd, doch
het beter achtte om de zaak uit te stellen, op grond vau den
tegenwoordigen toestand van 's rijks geldmiddelen.
In de "Woensdag gehouden zitting der Tweede Kamer is het
lot van het wetsvoorstel beslist. Nadat het voorstel verdedigd
was door de heeren Stieltjes, 's Jacob, van Eek, van Loon en
Fransen van de Putte eu op die verdediging was gerepliceerd,
is het met 44 tegen 22 stemmen verworpen.
Den 9en November a. s. zal te 's Gravenhage, ten behoeve
der staatsspoorwegen, worden aanbesteedhet maken van een
dubbele draaibrug over het kanaal door de Oude Arne, van de
aansluitingen van dat kanaal niet de havens van Middelburg en
van Arneinuiden, van de verdediging aan de hoorden van ge
noemd kanaal en van eenige verdere werken.
Aanwijzing op het terrein zal worden gedaan den 25e,t en
27cl1 dezer, telkens des voormiddags te 10 uren.
De uitslag van het uajaarsexameu voor onderwijzers en
onderwijzeressen alhier is, wat de eerste vier dagen (van Woens
dag 4 tot Zaturdag 7 dezer) betreft, als volgt:
Hulponderwijzers. Er hadden zich 21 kandidaten aangemeld,
waarvan 20 zijn opgekomen en 16 toegelaten, te weten: de
heeren D. Beens, te Haamstede; P. Beun, te Aardenburg; C.
den Hamer en S. den Hartigh, beiden te Middelburg; N. A.
Harttiuga, te Kapelle; A. F. Kusse, te Groede; L. Meerman, te