VLISSIN6SCH VEEEBLAD. V. WERKSN, 1871. N434. Zaturdag 20 Mei. 9de Jaargang. SUM ft ZOON, p- I it Verlies! Idriften gratia, bl lette men vooraljJ le grootste als ookjJ geteekend zijn SIMBQO. \ch-teehti. PragmntA ïgeneene schor»J I, alsmede IIAMES-CIL1BEI1 iden ■Horlogies; I Lndklokken, i billijke prijza kken alles bij k ld en gerepareal beide vakken. praat, No. 24. oorkomende vel 111 een artikel plast wordt (well [iddelburg door el particulier persei .tien. Adres lettel ireaü van NIJl rksche ominaal L Jnnij 1S71| 10,000, 2000 tot jrdeu. I o-en plaats met aM f 400,000, 300,0» ',000,30,000,25,0Ö| tegevende Origintt] den Koersprijs ie termijnen aan. Nis uwendijk H no. 101. VLISS1NGEN. Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te eenden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs van 14 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents. Advertentiën voor dit blad worden voor Duitschland Oostenrijk en Zwitserland opgenomen door HAASENSTEIN VOGLBB, BUREAU: F. H. SCHIFFER. Dit Blad wordt wekelijks, des Zaturdags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, franco per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post directeuren. Advertentie-expeditie in Hamburg, Leipzig, Dresden, Breslau, Keulen, Stuttgart, "Weenen* Praag, Basel, Zurich, St. Gallen Geneve en Lausanne. Bij deze Courant voegsel. behoort een Bij- SCHUTTERIJ. Overgang van ingeschrevenen voor de schutterij tot eene andere catkegorie. De Burgemeester en Wethouders van Vlissingen; Gelet op art. 7 van 'sKonings besluit van 7 September 1S28 (Staatsblad no. 55); roepen mitsdien op, zoodanige in vorige jaren ingeschreven personen voor de schutterij, welke tijdens de inschrijving gehuwd of weduwnaar met een of meer kinderen waren, doch door sterf geval als anderzins in de termen vallen om in de eerste klasse, zijnde ongehuwde, of weduwnaars zonder kinderen, te worden overgebragt om daarvan kennis te geven ter Secretarie dezer gemeente, vóór of op den 25ste> dezer maand, zullende tegen de nalatigen proces-verbaal worden opgemaakt en aan de bevoegde regtbank toegezonden, ten einde de strafbepalingen van art. 1 der wet van 6 Maart 1818 (Staatsblad no. 12), toe te passen, en dat zij tevens overeenkomstig art 8 van bovengemeld besluit, dadelijk bij de schutterij worden ingelijfd. En is hiervan afkondiging geschied, waar het behoort, den 6 Mei 1871. De Burgemeester en Wethouders voornoemd, WINKELMAN. De Secretaris, P. FORBES WELS. inspraak geven op trokken worden, -en overal gekocht ;o gratis. BestelünS of postwissels woli tg ten spoedigste m SCHLESS1S6® ■anliiers M. JAARVERSLAG. Verkrjgbaarstetting van het verslag van den toestand der gemeente over 1870. De Burgemeester en Wethouders van Vlissingen, maken bekend dat het gedrukte verslag van den toestand der gemeente over 1870, tegen betaling der kosten, ter Gemeente-Secretarie 1 verkrijgbaar is gesteld. En is hiervan afkondiging geschied, waar het behoort, den Mei 1871. De Burgemeester en Wethouders voornoemd, WINKELMAN. De Secretaris, P. FORBES WELS. EB, TE E VLISSIKO®' Vlissingen 18 Mei 1S71. Mijnheer de Redacteur. Vergun mij de aandacht van Uw verdienstelijk Weekblau Ite vestigen op ee kwestie, die bij de Vlissiugers en Middelbur gers iederen dag aan de o. i Het kanaal va Vlissin- n aar Middelburg nadert zijne voi cing; me. de aanneming der laatste aanbesteding die reeds t*angekondigd is, wordt de laatste band gelegd aan de afwerking "i bescherming der dijken. Uitzicht bestaat ook dat de opening det' havens niet lang meer op zich zal doen wachten. Wat is er, in verband met de vorderingen dezer belangrijke werken, ge worden van de concessie voor een schroefstoombootdienst tus- schen Vlissingen en Middelburg Reeds v<5ér twee jaren is die concessie aangevraagd en verkregen. Maar nadien is van de concessie met geen enkel woord meer gesproken en wordt van een begin van uitvoering nog niets ontwaard, niet anders dan alsof er concessionarissen noch concessie bestonden. Zij bestaan niet-te-min beiden; en zoolang zij bestaan is er geen plaats voor anderen. Blijven de tegenwoordige concessionarissen nog langer te kort aan hunne verplichting, dan gaat de gunstige tijd voorbij en zullen wij genoodzaakt blijven om van de 3-eeuwen achterlijke omnibusdienst nog langer gebruik te moeten maken. Dat kan en mag niet. De concessionarissen moeten teekenen van leven geven en een plan van uitvoering aan den dag bren gen; dat vraagt het publiek. Kunnen zij dat niet en blijken zij niet berekend te zijn voor eene dusdanige onderneming dat zij dan van de concessie afstand doen en hunne plaats voor meer bekwame en ijveriger mannen mimen. Dat in Vlissingen geen mannen le vinden zouden wezen die willens zijn een schroefstoombootdienst in te richten op goeden voet, kunnen wij niet aannemen. Eene onderneming toch als deze is zonder twijfel eene winstgevende. Het verkeer zoowel van personen als van goederen tusschen Middelburg en Vlissin gen is druk. Dat verkeer zal aanmerkelijk toenemen naar gelang de middelen van vervoer meer beantwoorden aan de eischen der beschaving en de verlangens van het publiek. Thans ziet men er tegen op een reis naar Middelburg te ondernemen; eene afstand let wel van niet meer dan één uur gaans. Want de grieven tegen de omnibusdienst zijn meer dan ééne. Vooreerst, de reis per omnibus is bijna van even langen duur als de reis te voet. En dit kan niemand verwonderen, die een maal heeft gezien niet zonder medelijden wat span ver sleten paarden voor die zware wagens worden aangebonden. Door het verleggen van den Middelburgschen weg wordt de reis in 't vervolg nog langduriger en van daar gaat ook reeds het gerucht dat de wagens niet meer om 't uur maar om 't ander half uur zullen aankomen en afrijden. Vervolgens, de wagens behooren niet meer in onzen tijd te huis. Alle denkbare gebre ken zijn er aan te vinden. Wie de reis eens heeft meegemaakt vooral bij guur weder, kan er van spreken. Vóór driehonderd jaren zouden reiswagens als deze misschien geen al te erbarmelijk figuur gemaakt hebben, maar ze thans nog in gebruik te nemen of te houden dat heeft waarlijk veel van den spot drijveu met het reizend publiek. Intusschen, over al die stoffelijke ongemak!: i zoud i de rei zigers zich .nnen -enzetteu. Doch er is een grooter bezwaar en daar gaat een fatsoenlijk mensch niet overheen. Er is in de wagen geen verschil van klassen. Alle reizigers betalen even veel en worden zonder aanzien van stand of vorming door en naast elkander gezet. Niet altijd zijn alle reizigers even be schaafd of wellevendsoms zelfs bevinden zich onder hen rnen- schen in staat van geheele of gedeeltelijke dronkenschap. Hoe i dikwijls gebeurt het, dat bij do laatste reis avonds^ vooral

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1871 | | pagina 1