VLISSIN6SCH VEEEBLAD.
V.
WERKSN,
1871. N434.
Zaturdag 20 Mei.
9de Jaargang.
SUM ft ZOON,
p- I
it Verlies!
Idriften gratia,
bl lette men vooraljJ
le grootste als ookjJ
geteekend zijn
SIMBQO.
\ch-teehti. PragmntA
ïgeneene schor»J
I, alsmede
IIAMES-CIL1BEI1
iden
■Horlogies;
I
Lndklokken,
i billijke prijza
kken alles bij k
ld en gerepareal
beide vakken.
praat, No. 24.
oorkomende vel
111 een artikel
plast wordt (well
[iddelburg door el
particulier persei
.tien. Adres lettel
ireaü van NIJl
rksche
ominaal
L Jnnij 1S71|
10,000, 2000 tot
jrdeu. I
o-en plaats met aM
f 400,000, 300,0»
',000,30,000,25,0Ö|
tegevende Origintt]
den Koersprijs
ie termijnen aan.
Nis uwendijk H no. 101.
VLISS1NGEN.
Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te
eenden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs
van 14 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer
10 Cents.
Advertentiën voor dit blad worden voor Duitschland
Oostenrijk en Zwitserland opgenomen door
HAASENSTEIN VOGLBB,
BUREAU:
F. H. SCHIFFER.
Dit Blad wordt wekelijks, des Zaturdags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, franco
per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent.
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post
directeuren.
Advertentie-expeditie in Hamburg, Leipzig, Dresden,
Breslau, Keulen, Stuttgart, "Weenen* Praag, Basel,
Zurich, St. Gallen Geneve en Lausanne.
Bij deze Courant
voegsel.
behoort een Bij-
SCHUTTERIJ.
Overgang van ingeschrevenen voor de schutterij tot eene
andere catkegorie.
De Burgemeester en Wethouders van Vlissingen;
Gelet op art. 7 van 'sKonings besluit van 7 September 1S28
(Staatsblad no. 55);
roepen mitsdien op, zoodanige in vorige jaren ingeschreven
personen voor de schutterij, welke tijdens de inschrijving gehuwd
of weduwnaar met een of meer kinderen waren, doch door sterf
geval als anderzins in de termen vallen om in de eerste klasse,
zijnde ongehuwde, of weduwnaars zonder kinderen, te worden
overgebragt om daarvan kennis te geven ter Secretarie dezer
gemeente, vóór of op den 25ste> dezer maand, zullende tegen de
nalatigen proces-verbaal worden opgemaakt en aan de bevoegde
regtbank toegezonden, ten einde de strafbepalingen van art.
1 der wet van 6 Maart 1818 (Staatsblad no. 12), toe te passen,
en dat zij tevens overeenkomstig art 8 van bovengemeld besluit,
dadelijk bij de schutterij worden ingelijfd.
En is hiervan afkondiging geschied, waar het behoort, den
6 Mei 1871.
De Burgemeester en Wethouders voornoemd,
WINKELMAN.
De Secretaris,
P. FORBES WELS.
inspraak geven op
trokken worden,
-en overal gekocht
;o gratis. BestelünS
of postwissels woli
tg ten spoedigste
m SCHLESS1S6®
■anliiers
M.
JAARVERSLAG.
Verkrjgbaarstetting van het verslag van den toestand
der gemeente over 1870.
De Burgemeester en Wethouders van Vlissingen, maken
bekend
dat het gedrukte verslag van den toestand der gemeente
over 1870, tegen betaling der kosten, ter Gemeente-Secretarie
1 verkrijgbaar is gesteld.
En is hiervan afkondiging geschied, waar het behoort, den
Mei 1871.
De Burgemeester en Wethouders voornoemd,
WINKELMAN.
De Secretaris,
P. FORBES WELS.
EB, TE
E VLISSIKO®'
Vlissingen 18 Mei 1S71.
Mijnheer de Redacteur.
Vergun mij de aandacht van Uw verdienstelijk Weekblau
Ite vestigen op ee kwestie, die bij de Vlissiugers en Middelbur
gers iederen dag aan de o. i
Het kanaal va Vlissin- n aar Middelburg nadert zijne voi
cing; me. de aanneming der laatste aanbesteding die reeds
t*angekondigd is, wordt de laatste band gelegd aan de afwerking
"i bescherming der dijken. Uitzicht bestaat ook dat de opening
det' havens niet lang meer op zich zal doen wachten. Wat is er,
in verband met de vorderingen dezer belangrijke werken, ge
worden van de concessie voor een schroefstoombootdienst tus-
schen Vlissingen en Middelburg Reeds v<5ér twee jaren is die
concessie aangevraagd en verkregen. Maar nadien is van de
concessie met geen enkel woord meer gesproken en wordt van
een begin van uitvoering nog niets ontwaard, niet anders dan
alsof er concessionarissen noch concessie bestonden. Zij bestaan
niet-te-min beiden; en zoolang zij bestaan is er geen plaats
voor anderen. Blijven de tegenwoordige concessionarissen nog
langer te kort aan hunne verplichting, dan gaat de gunstige tijd
voorbij en zullen wij genoodzaakt blijven om van de 3-eeuwen
achterlijke omnibusdienst nog langer gebruik te moeten maken.
Dat kan en mag niet. De concessionarissen moeten teekenen
van leven geven en een plan van uitvoering aan den dag bren
gen; dat vraagt het publiek. Kunnen zij dat niet en blijken zij
niet berekend te zijn voor eene dusdanige onderneming dat
zij dan van de concessie afstand doen en hunne plaats voor meer
bekwame en ijveriger mannen mimen.
Dat in Vlissingen geen mannen le vinden zouden wezen die
willens zijn een schroefstoombootdienst in te richten op goeden
voet, kunnen wij niet aannemen. Eene onderneming toch als
deze is zonder twijfel eene winstgevende. Het verkeer zoowel
van personen als van goederen tusschen Middelburg en Vlissin
gen is druk. Dat verkeer zal aanmerkelijk toenemen naar gelang
de middelen van vervoer meer beantwoorden aan de eischen der
beschaving en de verlangens van het publiek.
Thans ziet men er tegen op een reis naar Middelburg te
ondernemen; eene afstand let wel van niet meer dan één
uur gaans. Want de grieven tegen de omnibusdienst zijn meer
dan ééne.
Vooreerst, de reis per omnibus is bijna van even langen duur
als de reis te voet. En dit kan niemand verwonderen, die een
maal heeft gezien niet zonder medelijden wat span ver
sleten paarden voor die zware wagens worden aangebonden.
Door het verleggen van den Middelburgschen weg wordt de
reis in 't vervolg nog langduriger en van daar gaat ook reeds
het gerucht dat de wagens niet meer om 't uur maar om 't ander
half uur zullen aankomen en afrijden. Vervolgens, de wagens
behooren niet meer in onzen tijd te huis. Alle denkbare gebre
ken zijn er aan te vinden. Wie de reis eens heeft meegemaakt
vooral bij guur weder, kan er van spreken. Vóór driehonderd
jaren zouden reiswagens als deze misschien geen al te erbarmelijk
figuur gemaakt hebben, maar ze thans nog in gebruik te nemen
of te houden dat heeft waarlijk veel van den spot drijveu met
het reizend publiek.
Intusschen, over al die stoffelijke ongemak!: i zoud i de rei
zigers zich .nnen -enzetteu. Doch er is een grooter bezwaar
en daar gaat een fatsoenlijk mensch niet overheen. Er is in de
wagen geen verschil van klassen. Alle reizigers betalen even
veel en worden zonder aanzien van stand of vorming door en
naast elkander gezet. Niet altijd zijn alle reizigers even be
schaafd of wellevendsoms zelfs bevinden zich onder hen rnen-
schen in staat van geheele of gedeeltelijke dronkenschap. Hoe
i dikwijls gebeurt het, dat bij do laatste reis avonds^ vooral