i mmv POPP, 1871. iV 131. Zaturdag 29 April. 9,e Jaargang. OD Thaler. DCTER, grasse No. 2. e -Ajaathe- van hevigen kies- kken vail de pijn dat tevens het te bevelen. 1 L Z E R lijk Machinist. 11e Tanden prij cheep f 1.50. SO Cts. A.SILLE JEN KOLÏF, Korte wijk 2 no. 441 &H1PPEREIJ Co. IlONT, Leuvehavcn, Prillevitz J. Czn, l Co., Hoogstraat J. L. F. C. SNA- e Leiden: E. NOlt- HertogenhoschJ. >n: Dr. WOLFF; te 1ENBOSCH Hz. SPRENGERS, ver- va J. P. LANSON- lRKUS S.Zn., Voor- jBOOM te Bommel: lendaal: M. D. VAN C. SCHOUTEN: d. DOES. mSSINGSGH VEEEBLAD. Nieuwendijk H no. 1(1. VLISSINGEN. Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te Leaden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs Lü 4 vegel3 is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents. idvertentiëu voor dit blad worden voor Duitschlaud [Oostenrijk en Zwitserland opgenomen door 'SAASENSTEIN VOGLEE, BUREAU: F. H. SCHIFFEB. Dit Blad wordt wekelijks, des Zaturdags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, fvanoo per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent. Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post directeuren. Advertentie-expeditie in Hamburg, Leipzig, Dresden, Breslau, Keulen, Stuttgart, Weenen, Praag, Basel, Zurich, St. Gallen Geneve* en Lausanne. erloting n 5 Mei a. s. oting moeten Premie zeker lukkigste geval 000, 30.000, 00, 2 maal 4000 al 2000, maal 400, aal 44 Thaler. aandeel nemen aarborgd iet van de ver lat bij het minste cost, ding van het be- gevers, zelfs naar SGELDEN leren aandeelheb onding- te en aller le aandeelhebbers 60.000, 50.000. r dikwijls 12.000 ettige prijslijsten VEEZIEKTE. kennisgeving dat de veepest zich in België heeft vertoond, i De Burgemeester van Vlissingen; Gelet op de circulaire van den Commissaris des Konings in leze provincie, van den 7en April 1871, A no. 22031/, afdeeling maakt bekend dat de veepest zich op meer dan een punt in België heeft Irtoond, zoodat het hoogst noodzakelijk is verdubbelde waak- lamheid aau te wenden tot wering dier zoo gevreesde ziekte, door de nabuurschap met België ligtelijk naar dit gewest Is worden ovevgebragt; en noodigt derhalve alle veehouders loiugeeue vreemde kooplieden bij hun vee toe te laten, daar fonts het gevoelen van deskundigen daardoor vooral de over- Ifnging der besmetting wordt veroorzaakt. ■Eu is hiervan afkondiging geschied, waar het behoort, den [April 1871. De Burgemeester vernoemd, WINKELMAN. HOOFDELIJKE OMSLAG. IIer lezing liggen van het vastgestelde kohier van den hoofdelijken omslag voor het jaar 1871. Burgemeester en Wethouders van Vlissingen, maken d: Iht het kohier van den hoofdelijken omslag voor het jaar lil, door den Gemeenteraad is vastgeteld, en gedurende acht ten, te rekenen van den 24 April 1871, voor een ieder ter |retaj-ie der gemeente ter lezing is nedergelegd; adat ieder aangeslagene, binnen dien tijd tegen zijn aanslag Beroep kan komen, bij de Gedeputeerde Staten, bij verzoek- Tiift op ongezegeld papier. JEn is hiervan afkondiging geschied, waar het behoort, den I April 1871. De Burgemeester en Wethouders vernoemd, WINKELMAN. De Secretaris, P. FORBES WELS. |Een yerjongingskuur voor- den IVeclerlandschen lrandel. an het voorstel des Heeren 's Jacob tot subsidie voor de Nvaartlijn VlissingenNew-York valt felle bestrijding ten Maar is die bestrijding eerlijk? De bezwaren, die geop- d worden zijn denkbeeldige. Het is onwaar, zoo klinkt het postwissel ver- IP® nan de oevers van de Maas, dat de partikuliere ouder- TMigsgeest zich hier onmachtig zou hebben getoond: te "erdam is uit eigen middelen een stoomvaart op Amerika tot N gebracht. Voor die Rotterdamsche onderneming is een "bsidiëerde stoomvaart uit Vlissingen de doodsteek. in Hamburg. 'isselzaak. vlissingen. Amsterdam, bij H. J. vau Kesteren Co., IS71. Er is geen enkele reden, waarom de Vlissingsche en de Rot terdamsche stoomvaart niet nevens elkander'zouden kunnen be staan. Zij verschillen hemelsbreed in aanleg en doel. De Vlis singsche stoomvaart is bestemd om te concurreeren met de Hanzesteden en de Engelsche havens in het vervoer van land verhuizers en van die goederen, die den naasten, snelsten en zekersten weg kiezenhaar doel is nationaal, haar aanleg moet derhalve breed zijn. De Rotterdamsche onderneming draag| veel meer bescheiden proportion; het is haar vooral te doen oin het vervoer van die goederen, die reeds thans den weg over Rotterdam kiezen, en, het is volkomen juist, geenzins van daar naar Vlissingen zullen worden overgebracht; deze transitohan del zal haar, uaar zij meent, kunnen voeden. Voor dit doel be hoefde zij niet op zoo groote schaal te worden ingericht. Staan deze ondernemingen, de nationale en de Rotterdamsche, nu elkander in den weg? Volstrekt niet. In het ergste geval zui len zij weinig of geen invloed op elkander uitoefenen. Voldoet echter de Vlissingsche stoomvaart aan de verwachting, (dan zal zij een vervoer van personen en goederen tot zich trekken, waarvan de gevolgen zich over het geheele land, en niet in de laatste plaats te Rotterdam, zullen doen gevoelen.) De Kot- terdamsclie vennootschap, thans vuur en vlam op het denkbeeld eener gesubsidieerde stoomvaart met Vlissingen tot uitgangs punt, zal dan wellicht zelf dankbaar zijn dat haar verzet tegen het nationale plan vruchteloos is geweest. 't Is hieruit ook duidelijk dat men niet te veel moet opgeven van partikuliere ondernemingsgeest omdat in Rotterdam deze stoomvaart tot stand kwam. Daar toch heeft men te doen met een stoomvaart op kleinere schaal, en ons land heeft juist be hoefte aau een met grootere proportiën. Verder beweert men: de minister van finantiën is gebonden aan de verklaring zijns voorgangers die het verzoek van den Heer Jansen van de hand wees. Men vergeet achter dat de minister destijds zijne afwijzing motiveerde door te wijzen op den tegenwoordigen toestand nan 's Rijks-schatkist; en dat de subsidievragers een beroep doen op den toekomstigen inhoud van de schatkist. Over twee jaar houden de groote uitgaven op voor de spoorwerken in Zeeland, en dat juist is liet tijdstip waarop eerst de subsidie behoeft gegeven te worden. Wat dus nu niet doenlijk kan zijn met het oog op onze financiën, zal daarom dan nog niet onmogelijk zijn. Het financieële bezwaar is eigenlijk het eenige degelijke be zwaar dat tot dusver tegen de subsidiëering is ingebracht. Dat echter ook c it bezwaar niet afdoende geacht kan worden, wordt door den kundigen schrijver der aangehaalde brochure duidelijk bewezen. Voor een aanzienlijk deel zal liet bedrag van het subsidie uit de opbrengsten van het brievenvervoer worden teruggewonnen. De gunstige ligging van ons land doet verwachten, dat de brii - ven tusschen Duitsehland en Amerika voor een groot deel over Vlissingen, als den naasten weg, zullen gaan. Het voorbeeld der buitenlandsche stoomvaartondernemingen heeft geleerd, dat i uit de postverzending hoogst belangrijke inkomsten kunnen

Krantenbank Zeeland

Vlissings Weekblad | 1871 | | pagina 1