i mmv
POPP,
1871. iV 131.
Zaturdag 29 April.
9,e Jaargang.
OD
Thaler.
DCTER,
grasse No. 2.
e -Ajaathe-
van hevigen kies-
kken vail de pijn
dat tevens het
te bevelen.
1 L Z E R
lijk Machinist.
11e Tanden prij
cheep f 1.50.
SO Cts.
A.SILLE
JEN KOLÏF, Korte
wijk 2 no. 441
&H1PPEREIJ Co.
IlONT, Leuvehavcn,
Prillevitz J. Czn,
l Co., Hoogstraat
J. L. F. C. SNA-
e Leiden: E. NOlt-
HertogenhoschJ.
>n: Dr. WOLFF; te
1ENBOSCH Hz.
SPRENGERS, ver-
va J. P. LANSON-
lRKUS S.Zn., Voor-
jBOOM te Bommel:
lendaal: M. D. VAN
C. SCHOUTEN:
d. DOES.
mSSINGSGH VEEEBLAD.
Nieuwendijk H no. 1(1.
VLISSINGEN.
Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te
Leaden uiterlijk Donderdag avond ten 8 ure; de prijs
Lü 4 vegel3 is 40 Cents, voor eiken regel meer
10 Cents.
idvertentiëu voor dit blad worden voor Duitschlaud
[Oostenrijk en Zwitserland opgenomen door
'SAASENSTEIN VOGLEE,
BUREAU:
F. H. SCHIFFEB.
Dit Blad wordt wekelijks, des Zaturdags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden 60 Cents, fvanoo
per post 75 Cents. Afzonderlijke nummers 5 Cent.
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post
directeuren.
Advertentie-expeditie in Hamburg, Leipzig, Dresden,
Breslau, Keulen, Stuttgart, Weenen, Praag, Basel,
Zurich, St. Gallen Geneve* en Lausanne.
erloting
n 5 Mei a. s.
oting moeten
Premie zeker
lukkigste geval
000, 30.000,
00, 2 maal 4000
al 2000,
maal 400,
aal 44 Thaler.
aandeel nemen
aarborgd
iet van de ver
lat bij het minste
cost,
ding van het be-
gevers, zelfs naar
SGELDEN
leren aandeelheb
onding-
te en aller
le aandeelhebbers
60.000, 50.000.
r dikwijls 12.000
ettige prijslijsten
VEEZIEKTE.
kennisgeving dat de veepest zich in België heeft vertoond,
i De Burgemeester van Vlissingen;
Gelet op de circulaire van den Commissaris des Konings in
leze provincie, van den 7en April 1871, A no. 22031/,
afdeeling
maakt bekend
dat de veepest zich op meer dan een punt in België heeft
Irtoond, zoodat het hoogst noodzakelijk is verdubbelde waak-
lamheid aau te wenden tot wering dier zoo gevreesde ziekte,
door de nabuurschap met België ligtelijk naar dit gewest
Is worden ovevgebragt; en noodigt derhalve alle veehouders
loiugeeue vreemde kooplieden bij hun vee toe te laten, daar
fonts het gevoelen van deskundigen daardoor vooral de over-
Ifnging der besmetting wordt veroorzaakt.
■Eu is hiervan afkondiging geschied, waar het behoort, den
[April 1871.
De Burgemeester vernoemd,
WINKELMAN.
HOOFDELIJKE OMSLAG.
IIer lezing liggen van het vastgestelde kohier van den
hoofdelijken omslag voor het jaar 1871.
Burgemeester en Wethouders van Vlissingen, maken
d:
Iht het kohier van den hoofdelijken omslag voor het jaar
lil, door den Gemeenteraad is vastgeteld, en gedurende acht
ten, te rekenen van den 24 April 1871, voor een ieder ter
|retaj-ie der gemeente ter lezing is nedergelegd;
adat ieder aangeslagene, binnen dien tijd tegen zijn aanslag
Beroep kan komen, bij de Gedeputeerde Staten, bij verzoek-
Tiift op ongezegeld papier.
JEn is hiervan afkondiging geschied, waar het behoort, den
I April 1871.
De Burgemeester en Wethouders vernoemd,
WINKELMAN.
De Secretaris,
P. FORBES WELS.
|Een yerjongingskuur voor- den
IVeclerlandschen lrandel.
an het voorstel des Heeren 's Jacob tot subsidie voor de
Nvaartlijn VlissingenNew-York valt felle bestrijding ten
Maar is die bestrijding eerlijk? De bezwaren, die geop-
d worden zijn denkbeeldige. Het is onwaar, zoo klinkt het
postwissel ver- IP® nan de oevers van de Maas, dat de partikuliere ouder-
TMigsgeest zich hier onmachtig zou hebben getoond: te
"erdam is uit eigen middelen een stoomvaart op Amerika tot
N gebracht. Voor die Rotterdamsche onderneming is een
"bsidiëerde stoomvaart uit Vlissingen de doodsteek.
in Hamburg.
'isselzaak.
vlissingen.
Amsterdam, bij H. J. vau Kesteren Co., IS71.
Er is geen enkele reden, waarom de Vlissingsche en de Rot
terdamsche stoomvaart niet nevens elkander'zouden kunnen be
staan. Zij verschillen hemelsbreed in aanleg en doel. De Vlis
singsche stoomvaart is bestemd om te concurreeren met de
Hanzesteden en de Engelsche havens in het vervoer van land
verhuizers en van die goederen, die den naasten, snelsten en
zekersten weg kiezenhaar doel is nationaal, haar aanleg moet
derhalve breed zijn. De Rotterdamsche onderneming draag|
veel meer bescheiden proportion; het is haar vooral te doen oin
het vervoer van die goederen, die reeds thans den weg over
Rotterdam kiezen, en, het is volkomen juist, geenzins van daar
naar Vlissingen zullen worden overgebracht; deze transitohan
del zal haar, uaar zij meent, kunnen voeden. Voor dit doel be
hoefde zij niet op zoo groote schaal te worden ingericht. Staan
deze ondernemingen, de nationale en de Rotterdamsche, nu
elkander in den weg? Volstrekt niet. In het ergste geval zui
len zij weinig of geen invloed op elkander uitoefenen. Voldoet
echter de Vlissingsche stoomvaart aan de verwachting, (dan zal
zij een vervoer van personen en goederen tot zich trekken,
waarvan de gevolgen zich over het geheele land, en niet in
de laatste plaats te Rotterdam, zullen doen gevoelen.) De Kot-
terdamsclie vennootschap, thans vuur en vlam op het denkbeeld
eener gesubsidieerde stoomvaart met Vlissingen tot uitgangs
punt, zal dan wellicht zelf dankbaar zijn dat haar verzet tegen
het nationale plan vruchteloos is geweest.
't Is hieruit ook duidelijk dat men niet te veel moet opgeven
van partikuliere ondernemingsgeest omdat in Rotterdam deze
stoomvaart tot stand kwam. Daar toch heeft men te doen met
een stoomvaart op kleinere schaal, en ons land heeft juist be
hoefte aau een met grootere proportiën.
Verder beweert men: de minister van finantiën is gebonden
aan de verklaring zijns voorgangers die het verzoek van den
Heer Jansen van de hand wees. Men vergeet achter dat de
minister destijds zijne afwijzing motiveerde door te wijzen op
den tegenwoordigen toestand nan 's Rijks-schatkist; en dat de
subsidievragers een beroep doen op den toekomstigen inhoud
van de schatkist. Over twee jaar houden de groote uitgaven op
voor de spoorwerken in Zeeland, en dat juist is liet tijdstip
waarop eerst de subsidie behoeft gegeven te worden. Wat dus
nu niet doenlijk kan zijn met het oog op onze financiën, zal
daarom dan nog niet onmogelijk zijn.
Het financieële bezwaar is eigenlijk het eenige degelijke be
zwaar dat tot dusver tegen de subsidiëering is ingebracht. Dat
echter ook c it bezwaar niet afdoende geacht kan worden, wordt
door den kundigen schrijver der aangehaalde brochure duidelijk
bewezen.
Voor een aanzienlijk deel zal liet bedrag van het subsidie uit
de opbrengsten van het brievenvervoer worden teruggewonnen.
De gunstige ligging van ons land doet verwachten, dat de brii -
ven tusschen Duitsehland en Amerika voor een groot deel over
Vlissingen, als den naasten weg, zullen gaan. Het voorbeeld
der buitenlandsche stoomvaartondernemingen heeft geleerd, dat
i uit de postverzending hoogst belangrijke inkomsten kunnen